Ylinopeus (kameravalvonta)

Multahan oli tosta kansalaisaloite jota tännekin linkkasin silloin, mutta ei vaan kiinnostanut porukkaa... Olisin luullut että olis no brainer.

Mennyt multa ainakin ohi, tai en ainakaan muista allekirjoittaneeni.

Toisaalta kyllähän noita aloitteita on ollut laidasta laitaan, ja vaikka saisi kolme kertaa vaaditun määrän allekirjoituksia viikossa - niin esittelyyn menisi, tuskin ikinä läpi kuten ei käytännössä muutkaan. Sellaista demokratiaa täällä.
 
tuo jyväskylän kohta on 50kmh rajoitus. On varmasti rahakas paikka kun vasen kaista loppuu. Tosiaan nuo uudet välähtää, mutta ainakin Kouvolaan mennessä osassa on kiiltävä heijastin ja osassa ei, pystyykö tuosta sitten päättelemään missä tolpassa on sielu sisällä? Mielestäni pitäisi ehdottomasti olla nopeusrajoitusmerkki samassa tolpassa ettei tarvitse autoilijoiden varmuuden vuoksi jarrutella alinopeuteen.
Tuo Vaajakosken taajamakamera on varsin oikeassa paikassa. Kolmesta syystä:
1. Tullaan motarilta taajamaan ja hyvissä ajoin on ennen motarin päättymistä nopeuden alennusmerkit + taajamamerkki. Kuitenkin liikenneympyrästä on ohitusväylä oikealle, joten jotkut tykkää ajella aivan muuta kuin taajamanopeutta kun ympyrän ohitus on sujuvaa.
2. Ympyrästä tuleville on oma kaista sinne kameran ohitse saakka, yhdistyen sitten. Siinäpä sitten kiihdytellään puolin ja toisin, ettei vain sujuva liityntä pelaisi. Kameraa hillitsee kiihdytyskisoja.
3. Haapaniemestä on liittymä samaan rytäkkään, lyhyellä liityntäkaistalla, joten sieltäkin pitäisi päästä taajamanopeudella sekaan.
Siis sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta kamera on juuri syystäkin oikeassa paikassa.
 
Tuo Vaajakosken taajamakamera on varsin oikeassa paikassa. Kolmesta syystä:
1. Tullaan motarilta taajamaan ja hyvissä ajoin on ennen motarin päättymistä nopeuden alennusmerkit + taajamamerkki. Kuitenkin liikenneympyrästä on ohitusväylä oikealle, joten jotkut tykkää ajella aivan muuta kuin taajamanopeutta kun ympyrän ohitus on sujuvaa.
2. Ympyrästä tuleville on oma kaista sinne kameran ohitse saakka, yhdistyen sitten. Siinäpä sitten kiihdytellään puolin ja toisin, ettei vain sujuva liityntä pelaisi. Kameraa hillitsee kiihdytyskisoja.
3. Haapaniemestä on liittymä samaan rytäkkään, lyhyellä liityntäkaistalla, joten sieltäkin pitäisi päästä taajamanopeudella sekaan.
Siis sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta kamera on juuri syystäkin oikeassa paikassa.
Pointti on, että jos tuon ei haluttaisi vertaantuvan autoilijoiden silmissä 99% tarkoitukselliseksi sakkorysäksi, niin siinä ympyrän jälkeen olisi syytä olla nopeusrajoitusmerkki estämässä juuri näiltä "mikähän rajoitus tässä vallitsee" -sekaannuksilta. Mutta eihän sitä voi siihen laittaa, kun sitten ei tulisi samalla tavalla rahaa kassaan.

Sinne ympyrään saakka kamera ei näe, joten sen olennaisin tarkoitus on räpsiä kuvia päättyvältä vasemmalta kaistalta oikean puolen liikennevirtaan kiihdyttävistä, sekä niistä oikean puoleista kaistaa ajavista, jotka tulevat motarilta ja miettivät että paljonkohan se rajoitus oikein onkaan ympyrän jälkeen. Kuten jo aiemmin oli puhetta, mitään lakiteknistä ongelmaa merkkien sijoittelussa ei ole, ne vaan tuntuvat olevan tarkoituksellisen epäselvät ja tämä olisi helposti korjattavissa, mutta se taas ei käy päinsä, koska kamera.
 
Trump taitaa twiitata paljon sekavampia maailman huipulta kuin kyseinen suomalainen poliisipomo. En olisi huolissani.

PB muuten löysi paljon osuvamman nimen kamerapakulle:
EGxlGA-WoAAZCUK.jpg
 
Liikenneympyrästä maantielle.

Liikenneympyrän pitäisi nimenomaan soitattaa kelloja, että nyt ollaan taajamassa tai nopeusrajoitus on muuten alennettu taajamatasolle. Eihän sulla paljoa ylimääräistä nopeutta ollut, mutta ainakin seuraavalla kerralla muistat paremmin.

Itse ajelen melko useasti tuosta paikasta, enkä kertaakaan ole huomannut sitä taajamamerkkiä tai nopeusrajoitusta. Kuten tuossa jo mainittiinkin, niin motarilta on myös se "ohituskaista" ohi sen ympyrän. Kun tuota paikkaa lähestyn, katselen sitä muuta liikennettä ja silloin ne merkit vilahtavat ohi. Itse kyllä tiedän että siinä on 50 km/h rajoitus, mutta en yhtään ihmettele jos siitä vähemmän ajavat räpsäyttävät kameran.
 
Itse ajelen melko useasti tuosta paikasta, enkä kertaakaan ole huomannut sitä taajamamerkkiä tai nopeusrajoitusta. Kuten tuossa jo mainittiinkin, niin motarilta on myös se "ohituskaista" ohi sen ympyrän. Kun tuota paikkaa lähestyn, katselen sitä muuta liikennettä ja silloin ne merkit vilahtavat ohi. Itse kyllä tiedän että siinä on 50 km/h rajoitus, mutta en yhtään ihmettele jos siitä vähemmän ajavat räpsäyttävät kameran.
Selityksiä näyttää riittävän. Varsin selkeää ajella jos hallitsee liikennemerkit. Siis motarilla hyvissä ajoin ennen Vaajakosken taajamaa ja risteysaluetta on ensin nopeusrajoitus 80 km hetken päästä 60 km, parit moottoritie päättyy kilvet ja lopulta tämän kuvan mukaisesti taajamamerkit kahta puolen. Myös tiehen on molemmille kaistoille maalattu 50 km/t ilmoitukset. On ihan riittävästi matkaa ympyrään ja risteysalueelle nopeuden asettelua varten.

Vaajakoski2.JPG
 
Selityksiä näyttää riittävän. Varsin selkeää ajella jos hallitsee liikennemerkit. Siis motarilla hyvissä ajoin ennen Vaajakosken taajamaa ja risteysaluetta on ensin nopeusrajoitus 80 km hetken päästä 60 km, parit moottoritie päättyy kilvet ja lopulta tämän kuvan mukaisesti taajamamerkit kahta puolen. Myös tiehen on molemmille kaistoille maalattu 50 km/t ilmoitukset. On ihan riittävästi matkaa ympyrään ja risteysalueelle nopeuden asettelua varten.

Vaajakoski2.JPG

Pointti oli se, että tuossa tuo liikennemerkkien sijoittelu on epäonnistunut. Samoin koko risteysalue, mutta onneksi siihen on joskus tulevaisuudessa tulossa muutoksia. Itse en koe sen kameran lisäävän tuossa yhtään sitä liikenneturvallisuutta. Vaan juuri päinvastoin. Tuossa on isot liikennemäärät ja kaksi kaistaa yhtyvät kameran kohdalla. Jos siihen sattuu autoilija joka ei tuota paikkaa tiedä, on siinä melko monta muuttujaa jotka pitää huomioida. Ja pahimmassa skenaariossa autoilija vetää liinat kiinni ja sitten onkin jo kolari lähellä.

Ennen kuin kamera siihen tuli, ajelin joustavasti muun liikenteen mukana. Nyt katselen ettei kukaan tule päälle ja tuijotan nopeusmittaria ettei varmasti räpsähdä.


Minä koen kyseisen kameran kiusaksi ja sakoitusautomaatiksi.
 
Ajan joka viikko ja melkein jopa joka päivä kehä ykköstä idässä lännessä ja keskellä. En ole kertaakaan, siis oikeasti kertaakaan, nähnyt että kukaan jarruttaisi kameraan muuten kuin hidastaisi nopeuttaan suht tasaisesti, vaikka ajan aamuruuhkassa, päivisin ja joskus iltaisin ja öisin. Mitä olen kyllä nähnyt on kännykän räpläämistä, puskurissa roikkumista, törkeää ylinopeutta, vaarallisia kaistanvaihtoja, agressiivista ajamista, sulkuviivojen ylittämistä jne.

En mitenkään kyllä voi allekirjoittaa että kamerat aiheuttaisi onnettomuuksia kun tuolla tiellä perseillään ihan jatkuvasti. Ne onnettomuudet mitä oon nähny ei ole ollut lähelläkään kameroita.

Vai oliko tästä jotain empiiristä tutkimusta että kamerta lisänneet onnettomuuksien määrää?

edit: 2016 uutisia ei kannata linkkailla koska löytyy paljon uudempaakin tietoa.

Ajoin eilen Jyväskylästä Ouluun ja erit. Jyväskylän eteläpuolella kameroita oli todella paljon (uudenmalliset asennettu kaiketi kevään/kesän aikana). Näin hyvinkin monen auton jarruttavan kameraan (itsekin jarrutin pari kertaa, kun en ollut varma nopeusrajoituksesta). Näin myös kaksi kertaa tällä matkalla kameran räpsähtävän.

Kameroihin jarruttaminen aiheuttaa vähintäänkin vaaratilanteita. Se 10-15 km/h ylimääräinen nopeus sen sijaan tuskin aiheuttaa kummoista vaaraa.

Huomasin myös, että noita uusia kameroita on helkkarin hankala huomata vrt. vanhat.
 
Vähän virolaista mallia nopeusrajoitusten noudattamiseksi; nykytekniikalla voisi olla kameran sijasta vaikkapa tiekaistalla 5 cm korkeuteen nouseva palkki, joka aktivoituu esim. n. 10 %n ylityksestä. Eiköhän se jysäys pistä miettimään:geek:
 
Vähän virolaista mallia nopeusrajoitusten noudattamiseksi; nykytekniikalla voisi olla kameran sijasta vaikkapa tiekaistalla 5 cm korkeuteen nouseva palkki, joka aktivoituu esim. n. 10 %n ylityksestä. Eiköhän se jysäys pistä miettimään:geek:

Jep: entistä enemmän sitä, että mitä järkeä tässä on.
 
Vähän virolaista mallia nopeusrajoitusten noudattamiseksi; nykytekniikalla voisi olla kameran sijasta vaikkapa tiekaistalla 5 cm korkeuteen nouseva palkki, joka aktivoituu esim. n. 10 %n ylityksestä. Eiköhän se jysäys pistä miettimään:geek:
Maastureilla paras ajaa ylinopeutta ja mopoilijat saa jopa heittää veivinsä? ;)
 
Maastureilla paras ajaa ylinopeutta ja mopoilijat saa jopa heittää veivinsä? ;)
Leikitellään siis lisää, varoituspalkin jälkeen tietenkin vielä kamera. Saadaan maasturikuskitkin kuriin ja Hymy/ HV lehti julkaisemaan hassuja ilmeitä kamerakuvista palkin jälkeen. Jenkkityyliä malliin (yksityisen) rautatien tasoristeys, kyltti: Ajakaa alle vaan, kyllä meidän juna kestää!
 
Vähän virolaista mallia nopeusrajoitusten noudattamiseksi; nykytekniikalla voisi olla kameran sijasta vaikkapa tiekaistalla 5 cm korkeuteen nouseva palkki, joka aktivoituu esim. n. 10 %n ylityksestä. Eiköhän se jysäys pistä miettimään:geek:

Ajoin viime vuonna Liettuassa Trakain linnan lähellä (joka on siis pöndellä) 70 km/h hidastustöyssyyn in the middle of nowhere. Oli aika Knight Rider fiilis kun kaikki matkustajat ilmassa. Töyssystä ei ollut siinä kohti mitään merkintää eikä tien varressa myöskään asutusta joten nopeus oli oletettavasti oikea, niitähän ei tuolla joka paikassa merkitä vaan "tietäjät tietää". Luntakin satanut sopivasti pari senttiä ettei töyssyä havainnut ennen kuin kohdalla. Näitä töyssyjä oli muuten ripoteltu vähän mihin sattuu pitämään kuskit hereillä nolle pikkuteille. Onneksi vain yksi viinapullo hajosi, sekin halvimmasta päästä.
 
...ja lopulta tämän kuvan mukaisesti taajamamerkit kahta puolen.
Vaajakoski2.JPG

Hienosti on taajamamerkit sijoitettu keskelle metsää. Mikä taajama muka tuossa alkaa?
Onko niillä tuossa muuta merkitystä kuin olla korvaamassa 50 km/h nopeusrajoituskylttiä?

[EDIT]Onpa tosiaan imbesilliä taajamamerkkien väärinkäyttöä tuossa. Taajamamerkit kuuluisivat ainoastaan Vaajakosken keskustaan kääntyvään liikenneympyrän haaraan, minusta ei edes Laukaan tielle valtateistä nyt puhumattakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjoittelu ja vastaukset Vaajakosken taajaman liikennemerkeistä ja niiden sijoittumisesta sekä nopeuskameravalvonnasta osoittavat osalla olevan merkittävää tietämättömyyttä, kyvyttömyyttä lukea liikennemerkkejä sekä taipumusta trollaamiseen. Ehkä jonkin verran myös yleensä protestoida normaalia lainsäädäntöä vastaan.
 
Kirjoittelu ja vastaukset Vaajakosken taajaman liikennemerkeistä ja niiden sijoittumisesta sekä nopeuskameravalvonnasta osoittavat osalla olevan merkittävää tietämättömyyttä, kyvyttömyyttä lukea liikennemerkkejä sekä taipumusta trollaamiseen. Ehkä jonkin verran myös yleensä protestoida normaalia lainsäädäntöä vastaan.
En ota kantaa valuraudan kommentointiin, mutta ainakin omalla kohdalla voin vilpittömästi todeta, että kyse on terveestä kritiikistä sellaista liikennejärjestelyä kohtaan, joka on aiheuttanut hämmennystä ja keskustelua useampaankin otteeseen eri henkilöiden kokemusten perusteella. Ei kai kukaan ole täällä väittänyt, etteikö tuo olisi lakiteknisesti oikein, vaan että se ei ole selkeä järjestely ja siksi sitä tulisi parantaa esimerkiksi lisäämällä nopeusrajoitusmerkki sinne ympyrän jälkeen.

Sinä saat toki olla tässä eri mieltä, mutta älä viitsi vittuilla mistään trollaamisesta tai liikennemerkkien lukemisen kyvyttömyydestä.
 
Maantiealueilla on tapana ja tarpeen olla joka risteyksen jälkeen tienopeutta määräävä merkki. Taajamissa ei näin ole, ainoastaan jos nopeusrajoitus muuttuu alle yleisen 50 km/t. Tässä sama käytäntö koko Eu alueella!
 
Maantiealueilla on tapana ja tarpeen olla joka risteyksen jälkeen tienopeutta määräävä merkki. Taajamissa ei näin ole, ainoastaan jos nopeusrajoitus muuttuu alle yleisen 50 km/t. Tässä sama käytäntö koko Eu alueella!
Joo, ymmärrän kyllä, kuten varmasti kaikki muutkin ymmärtävät.

Ongelma on siinä, ettei laki välttämättä toimi käytännössä parhaalla mahdollisella tavalla kaikkia skenaarioita ajatellen. Liikennemerkkien tarkoitus ei ole täyttää itsetarkoituksellisesti pelkästään lakipykälien vaatimuksia, vaan turvata ja ohjeistaa kansalaisten liikkumista. Aika pahasti mennään pieleen, jos epäselvissä tilanteissa ei voida laittaa liikennemerkkiä selkiyttämään tilannetta, "ihan vaan koska muuallakaan ei ole tapana niin tehdä".
 
Joo, ymmärrän kyllä, kuten varmasti kaikki muutkin ymmärtävät.

Ongelma on siinä, ettei laki välttämättä toimi käytännössä parhaalla mahdollisella tavalla kaikkia skenaarioita ajatellen. Liikennemerkkien tarkoitus ei ole täyttää itsetarkoituksellisesti pelkästään lakipykälien vaatimuksia, vaan turvata ja ohjeistaa kansalaisten liikkumista. Aika pahasti mennään pieleen, jos epäselvissä tilanteissa ei voida laittaa liikennemerkkiä selkiyttämään tilannetta, "ihan vaan koska muuallakaan ei ole tapana niin tehdä".
Asia ja ajatus tuli selväksi. Ratkaisua tehdään sitten autoihin pakollisella varusteella; liikennemerkkien tunnistus ja ajonopeuden automaattinen rajoitin. Vain näin loppuu valitus ettei huomannut jne. Eivät kaikki kuskit ole samoilla havaintokyvyillä varustettuja ja varsinkaan kännykänräplääjät:D
 
Asia ja ajatus tuli selväksi. Ratkaisua tehdään sitten autoihin pakollisella varusteella; liikennemerkkien tunnistus ja ajonopeuden automaattinen rajoitin. Vain näin loppuu valitus ettei huomannut jne. Eivät kaikki kuskit ole samoilla havaintokyvyillä varustettuja ja varsinkaan kännykänräplääjät:D

Onneksi ei tehdä tuolla tekniikalla ainakaan vielä. Sitten ne kännykän räplääjät ajelisivat koulujen vieressä kahtasataa, kun vaalimainoksesta on otettu rajoitukseksi 200km/h. Valitettavasti kaikkia ei saada noudattamaan 100% liikennesääntöjä. Eikä niitä yhtään tee mieli noudattaa, niin kauan kuin lotossa voittaa useammin kuin näkee poliisin. Ja kaupunkien ruuhkat luodaan järjettömillä liikennesuunniteluilla ja liikennevalojen punaisilla aalloilla.
 
Maantiealueilla on tapana ja tarpeen olla joka risteyksen jälkeen tienopeutta määräävä merkki. Taajamissa ei näin ole, ainoastaan jos nopeusrajoitus muuttuu alle yleisen 50 km/t. Tässä sama käytäntö koko Eu alueella!

Vois olla enemmänkin. Turussa on tietyö, 30 rajoitus. Tulen sivukadulta jollaa juuri ennen risteystä on 30 kyltti. Käännyn vasemmalle, ei minkäänlaista rajoitusmerkkiä paitsi tietty taajama-alueen 50-rajoitus.
Pitääkö 30 vai 50 kmh?
 
Huvittava huomio tuossa oli, että "kaksipyöräiset voivat helposti ohittaa esteen". Ok, mutta eikö kaksipyöräisten sitten tarvitse välittää nopeusrajoituksista?

Ai niin, mutta kun sitten voi kaatua ja kaikkea, joten parempi antaa niiden ajaa miten haluavat. :D
Samaa mietin, mutta ehkä tarkoittivat polkupyöriä, joka videossa oli esimerkkinäkin. Ei noiden videossa olevien tolppien kanssa ainakaan kovin helposti mahdu tuota moottoripyörällä ohittamaan, ainakaan kovin suurta nopeutta. Eikä näyttänyt videon lopussa ollut moottoripyörä kaatuvankaan.
 
Samaa mietin, mutta ehkä tarkoittivat polkupyöriä, joka videossa oli esimerkkinäkin. Ei noiden videossa olevien tolppien kanssa ainakaan kovin helposti mahdu tuota moottoripyörällä ohittamaan, ainakaan kovin suurta nopeutta. Eikä näyttänyt videon lopussa ollut moottoripyörä kaatuvankaan.
Polkupyöriä siinä tosiaan tarkoitettiin. Toisaalta ihan samat rajoitukset niitäkin koskevat, mutta ehkä eivät halua vastaanottaa valituksia kaiken maailman ulisijoilta, niin ilmaisivat asian noin.
 
Maantiealueilla on tapana ja tarpeen olla joka risteyksen jälkeen tienopeutta määräävä merkki. Taajamissa ei näin ole, ainoastaan jos nopeusrajoitus muuttuu alle yleisen 50 km/t. Tässä sama käytäntö koko Eu alueella!

Sitä suuremmalla syyllä on perusteltua sijoittaa ne taajamakyltit jonnekin muualle kuin valtatielle. Se ei todellakaan vaikuta miltään taajaman kadulta tai tieltä. Jokaiseen valtatien risteykseen taas on syytä laittaa yksikäsitteinen nopeusrajoituskyltti. Silloin kenellekään ei ole epäselvää, mikä rajoitus paikalla on.

Joillakin tuntuu olevan pakonomainen tarve päästä jeesustelemaan sillä kuinka autoilijat eivät sitä, tätä tai tuota. Kun monesti kyse vain siitä, että joku lätkä jossain on jäänyt huomamaatta, niin miksi ei ratkaista ongelmaa riittävällä toistolla? Laajat aluemerkit on pelkkää autoilijoiden tahallista kiusaamista.
 
Sakkoa odotellessa... Viime perjantaina oli Littoisten Verkakaarella auto mittaamassa nopeuksia rautatiesillan montusta tulijoilta. Monttuun tuli pudotettua jollain 70+ vauhdilla (taajamaarajoitus), niinkuin vähän kaikki siinä tekevät. No eipähän ehtinyt kuin hiukan pohjalta ylös niin siinä on poliisimaija pysäkillä mittailemassa. Liikenneturvallisuutta siinä paranneltiin taas, monen sakon voimalla.
 
Sakkoa odotellessa... Viime perjantaina oli Littoisten Verkakaarella auto mittaamassa nopeuksia rautatiesillan montusta tulijoilta. Monttuun tuli pudotettua jollain 70+ vauhdilla (taajamaarajoitus), niinkuin vähän kaikki siinä tekevät. No eipähän ehtinyt kuin hiukan pohjalta ylös niin siinä on poliisimaija pysäkillä mittailemassa. Liikenneturvallisuutta siinä paranneltiin taas, monen sakon voimalla.
Laitatko linkin ko. pysäkkiin. Mapsin mukaan tutkailuun sopivat pysäkit on sen verran kaukana, että jos sinne onnistuu 70+ ajamaan, on mielestäni sakkonsa ansainnut. Sakon suuruudesta en silti välttämättä ole virkamiesten kanssa samaa mieltä. Joka tapauksessa bussipysäkille pysähtynyt auto taajama-alueella tarkoittaa hyvin potentiaalisesti lähistölle jalkautunutta tai jalkautuvaa ihmistä, jolloin 20+ ylinopeus on aika paljon.
 
Nyt on turvallisuus parantunut Tornio-Kolari -välilläkin. Välille on kuulemma tullut 3-4 uudenmallista kameraa. Itsellä tulee ajeltua mökille tuota väliä muutaman kerran vuodessa ja kyseessä aika rauhallinen pätkä - erit. Ylitorniolta pohjoiseen. Mikähän helv. järki tässä on (vastaan itselleni: tulot valtiolle). Onkohan tuolla tapahtunut yhtä ainutta kolaria.
 
Nyt on turvallisuus parantunut Tornio-Kolari -välilläkin. Välille on kuulemma tullut 3-4 uudenmallista kameraa. Itsellä tulee ajeltua mökille tuota väliä muutaman kerran vuodessa ja kyseessä aika rauhallinen pätkä - erit. Ylitorniolta pohjoiseen. Mikähän helv. järki tässä on (vastaan itselleni: tulot valtiolle). Onkohan tuolla tapahtunut yhtä ainutta kolaria.
Nopeusvalvontakameroiden rakentaminen Tornion ja Pellon välille alkaa maanantaina
12 tolppaa Tornio-Pello välille
 
Tuossa Tornio-Kolari tien miinoittamisessa kameroilla ei kyllä ole mitään järkeä.

Siellä on kuitenkin enimmän osan vuodesta sen verran vähän liikennettä, että ainakaan rehellisesti asiaa ei voi liikenneturvallisuuden parantamisella perustella.
Sitten kun sinne sijoittaa muutaman kameran parhaille ohituspaikoille, niin saahan siitä muutaman kymppitonnin vuodessa valtion kassaan ja ohitukset siirtyvät vaarallisempiin paikkoihin.

Onneksi tuon pätkän voi ajaa ainakin Pelloon asti myös Ruotsin puolella, jossa ei muistaakseni moisia hölmöyksiä ole viritelty.
 
Poliisipartio yllätti viikonloppuna ilmestymällä liikennesakkojen kanssa kotiovelle: ”Poliisi ei unohda” Poliisipartio yllätti viikonloppuna ilmestymällä liikennesakkojen kanssa kotiovelle: ”Poliisi ei unohda”

Poliisipartio yllätti viikonloppuna ilmestymällä liikennesakkojen kanssa kotiovelle: ”Poliisi ei unohda”
Viime viikonloppuna muutama Helsingin keskustan asukas yllättyi, kun poliisipartio toimitti rikesakot kotiovelle saakka.
0a6911d641cf41ec85fdfdcdb41a090e.jpg

Poliisi voi tuoda sakot kotiovelle asti. (KUVA: EMILIA KANGASLUOMA / HS)
Susanna Karhapää HS
Julkaistu: 19.11. 17:25

POLIISIN liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein kertoo Twitterissä, että viime viikonloppuna poliisipartio muisti liikennesakkoja karttelevia asiakkaitaan ilmestymällä sakon kanssa kotiovelle.

Ylikomisario Pasterstein kertoo twiitissään eräästä kiinnostavasta tapahtumasta, jota poliisipartio viime viikonloppuna todisti. Kertomus kuvaa sitä, kuinka täydellisenä yllätyksenä poliisin käynti tuli:

”Rouva avasi oven ja totesi miehelleen: ’Nyt ne poliisit tuli sit hakemaan sua.’ Herra tuli kalsongeissa eteiseen: ’Luulin että asia on unohdettu.’”
Twiitin lopussa Pasterstein vakuuttaa, että poliisi ei unohda. Sakkoja ei siis pääse pakoon, vaikka olisi kuinka passiivinen.

ONKO poliisi ottanut käyttöön sakkojen kuljetuspalvelun kotiovelle saakka?

Pasterstein kertoo puhelimitse, että kyseessä on normaali käytäntö kaikkialla Suomessa. Etsintäkuulutettujen tavoitteleminen on osa poliisin normaalia partiotoimintaa. Etsintäkuulutuksia on monenlaisia, joista rikesakot ovat vain yksi osa.

”Jos ei noudata kutsua, partiot voivat käydä kotiovella tavoittelemassa. Voidaan ilmoittaa sakoista tai käydä noutamassa kuulusteluun”, hän kertoo.

KOTIKÄYNNIN syynä voi siis olla liikennesakkokin. Poliisipartiot saattavat käydä tavoittelemassa asiakkaita etenkin hiljaisempina aikoina.

Pasterstein kertoo, että viime viikonloppuna poliisi yritti tavoittaa kahtakymmentä asiakasta rikesakkojen tiimoilta. Yhteensä neljä heistä tavoitettiin. Kaikki tavoiteltavat asuvat Lauttasaaressa, Punavuoressa tai Etelä-Helsingissä.

”Ensin yritetään tavoitella muilla keinoilla – puhelimitse, sähköpostitse tai kirjeitse. Jos ei ole puoleen vuoteen tapahtumasta tavoitettu asiakasta, voidaan esimerkiksi liikennesakko antaa tiedoksi tavoittelemalla asiakasta kotoa”, Pasterstein kertoo.

Aivan helposti poliisi ei kuitenkaan sakkojen vuoksi kotiovelle ilmesty. Ennen sitä on yritetty olla yhteydessä asiakkaaseen ainakin kaksi kertaa.

”Kotiovella käyminen on aikaa vievää ja usein tulee huti. Varsinkin kun kyseessä ovat kerrostalot, joiden alaovet ovat lukossa, kuten Helsingin keskustan alueella”, Pasterstein kertoo.

PASTERSTEININ twiitissä mainitun miehen lisäksi muutkin liikennesakon viikonloppuna kotiovelleen saaneet olivat poliisin vierailusta yllättyneitä. Twiitin tapauksessa asiat olivat edenneet hyvässä yhteisymmärryksessä. Asiakkaalle saatiin toimitettua tiedoksi liikennesakko, jonka hän oli kuvitellut unohtuvan olemalla passiivinen.

”Sillä, että on passiivinen, ei lähtökohtaisesti pääse eroon sakoista”, Pasterstein vakuuttaa.

Rikesakot vanhenevat kahdessa vuodessa, mutta jos asiakasta ei tavoiteta, edetään etsintäkuulutukseen.

”Suurin osa ihmisistä ei halua asioiden päätyvän siihen pisteeseen. Silloin saattaa esimerkiksi matka EU-alueen ulkopuolelle katketa siihen, että pitää jäädä selvittämään asiaa”, Pasterstein kertoo.

Suomessa on tällä hetkellä yhteensä noin 1 650 automaattivalvontaan liittyvän sakon perusteella etsintäkuulutettua.

Rikesakot vanhenevat kahdessa vuodessa, mutta jos asiakasta ei tavoiteta, edetään etsintäkuulutukseen.

Suomessa on tällä hetkellä yhteensä noin 1 650 automaattivalvontaan liittyvän sakon perusteella etsintäkuulutettua.

Tuo on kovasti muotoiltu niin että "jos menee yli 2v niin silloin etsintäkuulutetaan". Todellisuudessa etsintäkuulutus ehtii olla voimassa alle vuoden, eikä todellakaan korkealla priolla. Itse olen yhden 100% rahastusautomaatin kuvan jättänyt sikseen ilmoittamalla etten ollut minä. Tuona aikana ei kukaan tullut etsimään ja varmaan 100 partiota vastaan/vieressä jne eikä ketään kiinnostanut. Hyvin taas yritetään vedättää uutisilla "kyllä me tulemme", kun todellisuus on kaukana siitä. :greedy::greedy::greedy:
 
Poliisipartio yllätti viikonloppuna ilmestymällä liikennesakkojen kanssa kotiovelle: ”Poliisi ei unohda” Poliisipartio yllätti viikonloppuna ilmestymällä liikennesakkojen kanssa kotiovelle: ”Poliisi ei unohda”

Poliisipartio yllätti viikonloppuna ilmestymällä liikennesakkojen kanssa kotiovelle: ”Poliisi ei unohda”
Viime viikonloppuna muutama Helsingin keskustan asukas yllättyi, kun poliisipartio toimitti rikesakot kotiovelle saakka.
0a6911d641cf41ec85fdfdcdb41a090e.jpg

Poliisi voi tuoda sakot kotiovelle asti. (KUVA: EMILIA KANGASLUOMA / HS)
Susanna Karhapää HS
Julkaistu: 19.11. 17:25

POLIISIN liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein kertoo Twitterissä, että viime viikonloppuna poliisipartio muisti liikennesakkoja karttelevia asiakkaitaan ilmestymällä sakon kanssa kotiovelle.

Ylikomisario Pasterstein kertoo twiitissään eräästä kiinnostavasta tapahtumasta, jota poliisipartio viime viikonloppuna todisti. Kertomus kuvaa sitä, kuinka täydellisenä yllätyksenä poliisin käynti tuli:

”Rouva avasi oven ja totesi miehelleen: ’Nyt ne poliisit tuli sit hakemaan sua.’ Herra tuli kalsongeissa eteiseen: ’Luulin että asia on unohdettu.’”
Twiitin lopussa Pasterstein vakuuttaa, että poliisi ei unohda. Sakkoja ei siis pääse pakoon, vaikka olisi kuinka passiivinen.

ONKO poliisi ottanut käyttöön sakkojen kuljetuspalvelun kotiovelle saakka?

Pasterstein kertoo puhelimitse, että kyseessä on normaali käytäntö kaikkialla Suomessa. Etsintäkuulutettujen tavoitteleminen on osa poliisin normaalia partiotoimintaa. Etsintäkuulutuksia on monenlaisia, joista rikesakot ovat vain yksi osa.

”Jos ei noudata kutsua, partiot voivat käydä kotiovella tavoittelemassa. Voidaan ilmoittaa sakoista tai käydä noutamassa kuulusteluun”, hän kertoo.

KOTIKÄYNNIN syynä voi siis olla liikennesakkokin. Poliisipartiot saattavat käydä tavoittelemassa asiakkaita etenkin hiljaisempina aikoina.

Pasterstein kertoo, että viime viikonloppuna poliisi yritti tavoittaa kahtakymmentä asiakasta rikesakkojen tiimoilta. Yhteensä neljä heistä tavoitettiin. Kaikki tavoiteltavat asuvat Lauttasaaressa, Punavuoressa tai Etelä-Helsingissä.

”Ensin yritetään tavoitella muilla keinoilla – puhelimitse, sähköpostitse tai kirjeitse. Jos ei ole puoleen vuoteen tapahtumasta tavoitettu asiakasta, voidaan esimerkiksi liikennesakko antaa tiedoksi tavoittelemalla asiakasta kotoa”, Pasterstein kertoo.

Aivan helposti poliisi ei kuitenkaan sakkojen vuoksi kotiovelle ilmesty. Ennen sitä on yritetty olla yhteydessä asiakkaaseen ainakin kaksi kertaa.

”Kotiovella käyminen on aikaa vievää ja usein tulee huti. Varsinkin kun kyseessä ovat kerrostalot, joiden alaovet ovat lukossa, kuten Helsingin keskustan alueella”, Pasterstein kertoo.

PASTERSTEININ twiitissä mainitun miehen lisäksi muutkin liikennesakon viikonloppuna kotiovelleen saaneet olivat poliisin vierailusta yllättyneitä. Twiitin tapauksessa asiat olivat edenneet hyvässä yhteisymmärryksessä. Asiakkaalle saatiin toimitettua tiedoksi liikennesakko, jonka hän oli kuvitellut unohtuvan olemalla passiivinen.

”Sillä, että on passiivinen, ei lähtökohtaisesti pääse eroon sakoista”, Pasterstein vakuuttaa.

Rikesakot vanhenevat kahdessa vuodessa, mutta jos asiakasta ei tavoiteta, edetään etsintäkuulutukseen.

”Suurin osa ihmisistä ei halua asioiden päätyvän siihen pisteeseen. Silloin saattaa esimerkiksi matka EU-alueen ulkopuolelle katketa siihen, että pitää jäädä selvittämään asiaa”, Pasterstein kertoo.

Suomessa on tällä hetkellä yhteensä noin 1 650 automaattivalvontaan liittyvän sakon perusteella etsintäkuulutettua.



Tuo on kovasti muotoiltu niin että "jos menee yli 2v niin silloin etsintäkuulutetaan". Todellisuudessa etsintäkuulutus ehtii olla voimassa alle vuoden, eikä todellakaan korkealla priolla. Itse olen yhden 100% rahastusautomaatin kuvan jättänyt sikseen ilmoittamalla etten ollut minä. Tuona aikana ei kukaan tullut etsimään ja varmaan 100 partiota vastaan/vieressä jne eikä ketään kiinnostanut. Hyvin taas yritetään vedättää uutisilla "kyllä me tulemme", kun todellisuus on kaukana siitä. :greedy::greedy::greedy:

Eiköhän tuo ole tuollainen hetkellinen kamppanja, että saadaan ihmiset taas "pelkäämään" poliisia. Tuskin normaalisti on paljon resursseja kierrellä ympäri pitäjiä. Mullakin on tuttavapiirissä tuota passiivisuutta hyväksi käyttäviä ja hyvin ovat sakoista selvinneet. Tuo ulkomaille lähtö nyt on ainoa jolloin ei ehkä kannata riskeerata reissua(niinkin on tuttavalle käynyt että jäi reissu tekemättä kun ottivat sivuun lentokentällä).
 
Tuli kameratolppaan ajetun ylinopeuden takia rikesakko kotiin minun nimellä, kun auto on minun nimissä. Kiistin sakon, koska en ollut kuljettana, ja kirjoitin lappuun etten tiedä kuka on kuljettanut ajoneuvoa. Nyt on reilu kuukausi kulunut kiistämisestä, eikä ole kuulunut poliisin suunnasta mitään vastinetta. Kauanko noissa käsittelyissä on yleensä mennyt. Meinaako ne vielä kutsua minut laitokselle tunnistamaan kuljettaja valokuvasta?
 
Tuli kameratolppaan ajetun ylinopeuden takia rikesakko kotiin minun nimellä, kun auto on minun nimissä. Kiistin sakon, koska en ollut kuljettana, ja kirjoitin lappuun etten tiedä kuka on kuljettanut ajoneuvoa. Nyt on reilu kuukausi kulunut kiistämisestä, eikä ole kuulunut poliisin suunnasta mitään vastinetta. Kauanko noissa käsittelyissä on yleensä mennyt. Meinaako ne vielä kutsua minut laitokselle tunnistamaan kuljettaja valokuvasta?
Niin eukkosi ajanut etkä voi myöntää sitä. Niin munatonta porukkaa nykyään. Varmaan et sitäkään myöntäisi jos eukkosi kolhii muiden autoa niin karkuun vaan.
 
Tuli kameratolppaan ajetun ylinopeuden takia rikesakko kotiin minun nimellä, kun auto on minun nimissä. Kiistin sakon, koska en ollut kuljettana, ja kirjoitin lappuun etten tiedä kuka on kuljettanut ajoneuvoa. Nyt on reilu kuukausi kulunut kiistämisestä, eikä ole kuulunut poliisin suunnasta mitään vastinetta. Kauanko noissa käsittelyissä on yleensä mennyt. Meinaako ne vielä kutsua minut laitokselle tunnistamaan kuljettaja valokuvasta?
Pari viikkoa taisi mennä omalla kohdalla (tästä on aikaa muutama vuosi), mutta se riippuu varmaan työjonoista ja postista jne. Tässä välissähän oli juuri postilakko, joten se pari viikkoa saattoi kadota jo siinä.

Mukana oli kutsu tulla määräpäivään mennessä paikalliselle poliisilaitokselle selvittämään asia.

Spedelle ja muille tiedoksi ennen liiallista keuhkoamista, että minä ainakin kiistin sakon, kun en ihan oikeasti tiennyt, että missä kamera oli räpsähtänyt ja kuka autoa sillä hetkellä oli ajanut.
 
Niin eukkosi ajanut etkä voi myöntää sitä. Niin munatonta porukkaa nykyään. Varmaan et sitäkään myöntäisi jos eukkosi kolhii muiden autoa niin karkuun vaan.
Puolisoaan ja suoria sukulaisia vastaan todistamatta oleminen on perusoikeus. Melko munatonta porukkaa tosiaan on, jos viranomaisen pelossa menee tällöin todistamaan toista vastaan.
 
Tuli kameratolppaan ajetun ylinopeuden takia rikesakko kotiin minun nimellä, kun auto on minun nimissä. Kiistin sakon, koska en ollut kuljettana, ja kirjoitin lappuun etten tiedä kuka on kuljettanut ajoneuvoa. Nyt on reilu kuukausi kulunut kiistämisestä, eikä ole kuulunut poliisin suunnasta mitään vastinetta. Kauanko noissa käsittelyissä on yleensä mennyt. Meinaako ne vielä kutsua minut laitokselle tunnistamaan kuljettaja valokuvasta?
Mulla tuli kesällä kanssa sakko nimelläni enkä autoa muistanut tolppaan ajaneeni, en vaan muista että ajoiko puoliso vai miten kun perheessä 2 auroa ja toisella ajaa äitikin säännöllisesti. Katsoin helpoimmaksi kiistää sakon ilman lisätietoja, sillä kaikki epäilyn piirissä lukeutuvat oikeudenkäymiskaaren määrittelemän itsekriminointisuojan piiriin. Ei tullut koskaan mitään kutsua tai tietoa asiasta ja tuostakin on puoli vuotta. Ajan muutenkin itsekin aina lippa alhaalla, sillä keinollakin sakot välttänyt.
 
Tänään taas poliisit liikenneturvallisuutta parantamassa heti alamäen jälkeen paikassa missä nyt ei mitään vaaran paikkaa ole. Rajoitus turvallinen 40kmh, ennen se oli siis 50kmh. Kamera-auto tienlaidassa valot pimeänä.
Kaksi autoa meni mun edellä, ja ennen alamäkeä muistin himmata nopeuden about neljään kymppiin. Hyvä että oli sen verran pimeää että näin kun kaks kertaa välähti niille edellä ajaville, joihin oli etäisyyttä hyvin. Jalkaa jarrulle ettei rullaa yli neljänkympin (automaatti). Ei ainakaan omalla kohdalla välähtänyt.

Siitä sitten nopea kaupassa käynti ja samaa reittiä takaisin. Toki välkyttelin pitkiä valoja vastaantulijoille ja käytin jalkaa jarrupolkimella sen verran että jarruvalot välähti. Toivottavasti ymmärsivät vinkin.
 
Tänään taas poliisit liikenneturvallisuutta parantamassa heti alamäen jälkeen paikassa missä nyt ei mitään vaaran paikkaa ole. Rajoitus turvallinen 40kmh, ennen se oli siis 50kmh. Kamera-auto tienlaidassa valot pimeänä.
Kaksi autoa meni mun edellä, ja ennen alamäkeä muistin himmata nopeuden about neljään kymppiin. Hyvä että oli sen verran pimeää että näin kun kaks kertaa välähti niille edellä ajaville, joihin oli etäisyyttä hyvin. Jalkaa jarrulle ettei rullaa yli neljänkympin (automaatti). Ei ainakaan omalla kohdalla välähtänyt.

Siitä sitten nopea kaupassa käynti ja samaa reittiä takaisin. Toki välkyttelin pitkiä valoja vastaantulijoille ja käytin jalkaa jarrupolkimella sen verran että jarruvalot välähti. Toivottavasti ymmärsivät vinkin.

Pystyisiköhän tuossa tilanteessa vetoamaan siihen että mäen yläpäässä on varmistanut nopeuden olevan sallittu, mutta alas tullessa kaasua painamatta ei ole ehtinyt tarkkailla nopeutta muun liikenteen ja vaaranpaikkojen (kuten tien varteen pysäköidyn pakun takia joka aiheuttaa näköesteen) ja nopeus on huomaamatta ja itsestä riippumatta noussut yli sallitun?
 
Pystyisiköhän tuossa tilanteessa vetoamaan siihen että mäen yläpäässä on varmistanut nopeuden olevan sallittu, mutta alas tullessa kaasua painamatta ei ole ehtinyt tarkkailla nopeutta muun liikenteen ja vaaranpaikkojen (kuten tien varteen pysäköidyn pakun takia joka aiheuttaa näköesteen) ja nopeus on huomaamatta ja itsestä riippumatta noussut yli sallitun?

Moni on yrittänyt vaikka mitä selityksiä, mutta tiettävästi mikään ei ole mennyt läpi. Siinä on yksi risteys oikealle, teollisuusalueelle, missä on kolmio ja työntekijät lähtee siitä klo 16-17 aikoihin. Kevyenliikenteen väylä menee erikseen vasemmalla, eikä nekään tielle pompi. Eikä sitä tummaa pimeää pakua huomaa ennenkun on suunnilleen kohdalla. Luulisi että kolmio pitäisi laittaa jos tuolleen pysäköi, tai edes parkit päälle.

Kyseinen kamera-auto ei kuulu tämän kylän laitokselle, vaan on jostain toisesta piiristä käymässä tai lainassa. Sen jälkeen todennäköisesti siirtyy sillan toiselle puolelle, taas alamäkeen hurjastelijoita kuvaamaan.
Kyllähän paikallisten pitäisi tämä tietää ja muistaa. Ja en kyllä muista aina itsekään. Sitten ne turistit ketkä motarin liittymältä päätyy kiertoliittymähässäköihin eivät välttämättä edes huomaa koko aluerajoitusta ja kuvittelee että 50kmh varmaan. Mitään asutustahan tuossa ei edes ole.
 
Moni on yrittänyt vaikka mitä selityksiä, mutta tiettävästi mikään ei ole mennyt läpi. Siinä on yksi risteys oikealle, teollisuusalueelle, missä on kolmio ja työntekijät lähtee siitä klo 16-17 aikoihin. Kevyenliikenteen väylä menee erikseen vasemmalla, eikä nekään tielle pompi. Eikä sitä tummaa pimeää pakua huomaa ennenkun on suunnilleen kohdalla. Luulisi että kolmio pitäisi laittaa jos tuolleen pysäköi, tai edes parkit päälle.

Kyseinen kamera-auto ei kuulu tämän kylän laitokselle, vaan on jostain toisesta piiristä käymässä tai lainassa. Sen jälkeen todennäköisesti siirtyy sillan toiselle puolelle, taas alamäkeen hurjastelijoita kuvaamaan.
Kyllähän paikallisten pitäisi tämä tietää ja muistaa. Ja en kyllä muista aina itsekään. Sitten ne turistit ketkä motarin liittymältä päätyy kiertoliittymähässäköihin eivät välttämättä edes huomaa koko aluerajoitusta ja kuvittelee että 50kmh varmaan. Mitään asutustahan tuossa ei edes ole.
Google-linkkiä paikkaan?

Ne kamera-autothan liikkuvat ties missä, eli juuri koskaan ne eivät ole mitään "oman kylän autoja".
 
Google-linkkiä paikkaan?

Ne kamera-autothan liikkuvat ties missä, eli juuri koskaan ne eivät ole mitään "oman kylän autoja".

En viitsi paikantaa itseäni muuttotappiokaupunkiin, yhden tai kahden rysän takia. Ihan rahastus tuossa on kyseessä ja silta sekä alennettu nopeusrajoitus mahdollistaa. Taisin mainita mäen, mutta silta yli joen tekee tuosta hyvän paikan pitää ratsiaa kun ne alamäet, eikä aina muista että pitää ajaa kävelyvauhtia tyhjällä tienosuudella.
 
Tuohon aiemmin mainittuun Vaajakosken älypoliisiin liittyen.. Osuu kuulemma kaverin kohdalle viikottain ja kertomansa mukaan hänen tavoitteenaan on räpsäyttää se joka kerta hieman alle sakkorajan nopeudella, onnistumisprosentin ollessa käsittääkseni varsin hyvä. Sama hiljainen, yhden tasa-arvon nimissä mainiten vain "henkilön" aurinkolippa alhaalla ja tietty sormi ylväästi pystyssä, suorittama juhlava prosessi koskettaa kuulemma myös paria muuta mielenvikaiseen paikkaan sijoitettua älypoliisia.

Vähempiälyisiä - ja myös näitä älykkäämpiäkin - hengenheimolaisia kohtaan on muuten myös niin ikään kaverin kertoman mukaan kuulemma olemassa myös sangen toimivia apulaittehisia, jotka hoksaavat myös nämä kaikista älykkäimmät ja uusimmat tutka-älypoliisitkin. Nämä avustajat edelleen kaverin kertoman, ja netistä opitun mukaan kuulemma tottelevat mm. nimiä Ge. Nevo, Un. Iden ja Es. Cort, palvelusalttiuden hieman vaihdellessa.

Disclaimerin muodossa, tässä viestissä älypoliisilla viitataan millään muotoa ketään moittimatta ainoastaan keskivertoa huomattavasti älykkäämpään palvelustaan uskollisesti parhaillaan suorittavaan virkamiehekseen tai vastaavaan sisarukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Pystyisiköhän tuossa tilanteessa vetoamaan siihen että mäen yläpäässä on varmistanut nopeuden olevan sallittu, mutta alas tullessa kaasua painamatta ei ole ehtinyt tarkkailla nopeutta muun liikenteen ja vaaranpaikkojen (kuten tien varteen pysäköidyn pakun takia joka aiheuttaa näköesteen) ja nopeus on huomaamatta ja itsestä riippumatta noussut yli sallitun?

Ei noilla perusteilla.

40 alueella saa huomautuksen jos nopeus, on ollut 49 tai alle. Eli poliisi on jo ottanut huomioon tuollaiset selittelyt. Ainakin perinteisellä tutkalla poliisi saa lisäksi päättää tilannekohtaisesti vieläkin korkeammasta sakkorajasta juurikin liikenteen, maaston ja kelin mukaan, en tiedä tekeekö ne kamera-autolla saman.
 
Pystyisiköhän tuossa tilanteessa vetoamaan siihen että mäen yläpäässä on varmistanut nopeuden olevan sallittu, mutta alas tullessa kaasua painamatta ei ole ehtinyt tarkkailla nopeutta muun liikenteen ja vaaranpaikkojen (kuten tien varteen pysäköidyn pakun takia joka aiheuttaa näköesteen) ja nopeus on huomaamatta ja itsestä riippumatta noussut yli sallitun?
Ei tietenkään onnistu ja hyvä niin. Se että "ei ole ehtinyt tarkkailemaan nopeutta" kertoo jo itsessään kuljettajan vajavaisista kyvyistä hallita ajokkiaan ja taitoihin suhteutetusta liian suuresta tilannenopeudesta.
 
Google-linkkiä paikkaan?
Mullahan ei ole tietoa mistä paikasta tässä puhuttiin, mutta vastaava on esimerkiksi tässä, linkki vie sillan päälle. :vihellys:

https://goo.gl/maps/wrtGjT1jM4NgPHmGA

Ennen oli 50km/h, nykyään 40km/h rajoitus. Todella usein päivystää kamera-auto jommalla kummalla puolella siltaa. Tien profiili on sellainen, että rajoituksen mukaan ajamiseen joutuu ihan tosissaan keskittymään kun sillalta laskee alamäkeen. Se aiempi 50km/h rajoitus tuntui joten kuten mielekkäältä, mutta nykyinen 40 ihan silkalta kiusanteolta.

Toki molemmissa suunnissa on suhteellisen lähellä vastassa alueita joissa alempi rajoitus on perusteltu, joten kai sekin olisi huonoa liikennesuunnittelua jos noin lyhyelle pätkälle laitettaisiin erikseen korkeampi rajoitus.
 
Mullahan ei ole tietoa mistä paikasta tässä puhuttiin, mutta vastaava on esimerkiksi tässä, linkki vie sillan päälle. :vihellys:

https://goo.gl/maps/wrtGjT1jM4NgPHmGA

Ennen oli 50km/h, nykyään 40km/h rajoitus. Todella usein päivystää kamera-auto jommalla kummalla puolella siltaa. Tien profiili on sellainen, että rajoituksen mukaan ajamiseen joutuu ihan tosissaan keskittymään kun sillalta laskee alamäkeen. Se aiempi 50km/h rajoitus tuntui joten kuten mielekkäältä, mutta nykyinen 40 ihan silkalta kiusanteolta.

Toki molemmissa suunnissa on suhteellisen lähellä vastassa alueita joissa alempi rajoitus on perusteltu, joten kai sekin olisi huonoa liikennesuunnittelua jos noin lyhyelle pätkälle laitettaisiin erikseen korkeampi rajoitus.

Paikka tunnistettu, itse tulee joskus harvemmin tuolla liikuttua. Hyvä tietää jatkossa että systeemit on samat. Muuten melko identtinen mainitsemaani alamäkiansaan rajoituksineen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 088
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom