Ylinopeus (kameravalvonta)

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Kautium, 20.10.2016.

  1. Chaos

    Chaos

    Viestejä:
    122
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei niistä tunnistamattomista kuvista ole voinut saada sakkoa tähänkään asti, ellet nyt sitten ole mennyt tunnustamaan.
     
  2. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    2 155
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Joo, mutta ero on siinä että sitä määräystä ei voi uudessa systeemissä edes laittaa.
     
  3. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 637
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Johan tuosta oli 10 sivua sitten puhetta, kun joku valopää kertoi alkavansa ajaa sen jälkeen kommandopipo päässä kesät ja talvet. :D
     
  4. Jaamäävai

    Jaamäävai

    Viestejä:
    221
    Rekisteröitynyt:
    18.11.2017
    Mites muuten, jos lainaan autoa kaverilla ja hän pääsee kuvaan kommandopipo päässä, onko minun pakko kertoa kenelle lainasin?
     
  5. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    2 155
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Teknisesti joo, jos kyseessä ei ole itsekriminoinnin suojaan kuuluva henkilö. Käytännössä ei. Uuden lain mukana tuoma muutos tekee sen että jos tossa tilanteessa saat virhemaksun voisit riitauttaa sen oikeellisuuden suoraan.
     
  6. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    2 155
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Itse kiistin aurinkolippasakon nimeltämainitsemattoman henkilön autollani suorittamana ja siitä ei sittemmin kuulunut mitään. Tämä tapahtui kesällä.
     
  7. Cumbo

    Cumbo

    Viestejä:
    1 975
    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Tämä on varmasti totta. Olisi mielenkiintoista nähdä jotain tilastoja siitä, miten vaarallisia ohituskaistat ovat. Jos ohituskaistoilla tapahtuu erityisen paljon kolareita, niin tämä valvonta on perusteltua. Luulen kuitenkin, että valvontapaikan valintaan on vaikuttanut vain se, missä saadaan eniten fyffeä kasaan valtiolle.

    Erittäin asiallisesti kommentoitu. En jää kuitenkaan kovin toiveikkaana odottamaan muutosta, koska vaikka sitä ei kukaan myönnä, niin sakottamalla tehdään valtiolle rahaa.
     
    demas tykkää tästä.
  8. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    2 155
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Kyllä alunperin rikesakkojen korotuksen yhteydessä oli ainakin mediassa puheltta sakkotuljen vähentymisestä tms. Tuohon keksittiin sitten pätevämpiä syitä, koska sakkoja ei saa kerätä fiskaalisiin tarkoituksiin.
     
  9. Mikkos

    Mikkos

    Viestejä:
    2 959
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  10. demas

    demas

    Viestejä:
    755
    Rekisteröitynyt:
    12.01.2017
    Ymmärrän nuo kommentit että sakottamalla ei pitäisi tehdä rahaa mutta sillä kuitenkin tehdään. Voin kuvitella miten joku poliitikko saanut tuon kuningasajatuksen että rahaa pitäisi jostain saada.. "Hmm..nostetaan veroja? Ai, se tehtiin jo tänäkin vuonna. No,nostetaan rikesakko tuplaksi?" :D:tup: Luullut tietenkin keksineensä loputtoman rahanteko-koneen.. "ehkä tuplataan taas ensi vuonna sakkotulot samalla tapaa?"

    Mutta oletan että rahantulon maksimoimiseksi ei haluta vaikkapa muuttaa kameroita keltaisiksi tai tehdä niistä sellaisia että sen huomaa. Toinen muutos mikä voisi olla hyvä, niin siinä samassa kohdassa missä kamera on, voisi olla se nopeusmerkki. Näin jokainen näkisi mikä se nopeus on (samassa tolpassa ei saa kai lain mukaan olla, jos ei saa samassa olla niin vaikka 5m ennen/jälkeen tai tolpan vieressä). Nythän moni jarruttaa varalta huomattavasti merkin kohdalla. Toki nykyään kamerat suurimmaksi osaksi on siellä missä nopeus vaihtuu 100 -> 80km/h tai 80 -> 60km/h, jolloin noihin joutuu jarruttamaan ihan reilusti, mutta on niitä sellaisillakin kohdilla että vähään aikaan ei ole nopeusmerkkiä näkynyt.
     
  11. Tatuks

    Tatuks

    Viestejä:
    639
    Rekisteröitynyt:
    21.12.2016
    Ajan joka viikko ja melkein jopa joka päivä kehä ykköstä idässä lännessä ja keskellä. En ole kertaakaan, siis oikeasti kertaakaan, nähnyt että kukaan jarruttaisi kameraan muuten kuin hidastaisi nopeuttaan suht tasaisesti, vaikka ajan aamuruuhkassa, päivisin ja joskus iltaisin ja öisin. Mitä olen kyllä nähnyt on kännykän räpläämistä, puskurissa roikkumista, törkeää ylinopeutta, vaarallisia kaistanvaihtoja, agressiivista ajamista, sulkuviivojen ylittämistä jne.

    En mitenkään kyllä voi allekirjoittaa että kamerat aiheuttaisi onnettomuuksia kun tuolla tiellä perseillään ihan jatkuvasti. Ne onnettomuudet mitä oon nähny ei ole ollut lähelläkään kameroita.

    Vai oliko tästä jotain empiiristä tutkimusta että kamerta lisänneet onnettomuuksien määrää?

    edit: 2016 uutisia ei kannata linkkailla koska löytyy paljon uudempaakin tietoa.
     
  12. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 637
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kannattaisi ehkä muodostaa tämä mielipide jossakin muualla kuin siellä kehätiellä, missä 90% autoilijoista tietää ne kamerat ja niiden kohdalla vallitsevat rajoitukset entuudestaan, koska ajavat siellä sinun tavoin lähes päivittäin.

    En tosin minäkään kehtaisi väittää, että kamerat lisäävät onnettomuuksia, mutta tarpeetonta hidastelua ja jarruttelua ne kyllä nykyisellään aiheuttavat. Ja nuo muut listaamasi ongelmat taas eivät liity tähän ketjuun tai koko keskustelun aiheeseen mitenkään, vaikka paikkaansa pitävät nekin.
     
    eba tykkää tästä.
  13. Tatuks

    Tatuks

    Viestejä:
    639
    Rekisteröitynyt:
    21.12.2016
    Toin nyt asian esille koska koen että kamerat eivät ole mikään ongelma (kuten tässä ketjussa on keskusteltu) vaan ihan se että ihmiset ajaa laput silmillä tai silmät kännykässä.

    Ei kai suomessa nyt paljoa ole teitä joilla on satunnaista liikennettä ja kuskit ihan pihalla kameroista? Ajoin edellisessä duunissa varmaan 30 000-40 000km/vuosi työajoa maakunnissa (+omat ajot) enkä kyllä törmännyt silloinkaan kolmen vuoden aikana yhteenkään jarruttelijaan. Joskus joku saattoi hidastaa kameran kohdalla mutta normaalilla turvavälillä ei tarttenut kuin nostaa jalka kaasulta.

    Vähän ristiriitaiset fiilikset kun itse en ole huomannut kameroiden aiheuttavan minkäänlaisia ongelmia mutta useimpien keskusteluiden mukaan about päivittäin joku vetää liinat kiinni ennen kameraa ja sit saa puristaa rattia että voi survoa jarrupoljinta tarpeeks kovaa että auto renkaat ulvoen kerkeää pysähtyä ennenku ollaan takaluukussa.
     
  14. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 637
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Samalla tavalla täällä on ristiriitaiset fiilikset, kun en edes aja kovinkaan paljoa (sellaiset 20tkm/vuosi) ja kyllä noihin jarruttelijoihin tuntuu törmäävän ysitiellä ja nelostiellä melkein joka kerta kun siellä ajaa. Jälkimmäisellä useammin, kun siellä on ne uudet kamerat, joihin porukka ei osaa hidastella etukäteen senkään vertaa.

    Kukaan tuskin on muuten sanonut että edessä vedettäisiin liinat kiinni, tai ainakaan minä en ole sellaista tarkoittanut. Ongelmia ja ahdistusta tulee ihan riittämiin siitäkin, että jarrutetaan kameran vuoksi 80km/h alueella --> 65km/h, ettei se vaan räpsähtäisi.
     
    Trotor, SR50La ja mRkukov tykkäävät tästä.
  15. Tatuks

    Tatuks

    Viestejä:
    639
    Rekisteröitynyt:
    21.12.2016
    No kunhan liioittelen, kameroista kun puhutaan niin keskustelussa on aina vähän överiä keskustelua.

    Toin asiaa esille koska kun tätäkin ketjua lukee niin aika hyvä konsensus on siitä että kamerat ovat pelkkää rahastusta ja niillä ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa, vähintäänkin nostavat kolarien riskiä. Itse taas vähän ihmettelen tätä näkemystä kun oikein mitään empiiristä dataa asiasta ei löydy enkä ole havainnut että kukaan tekisi mitään vaarallisia jarrutuksia, en ole edes kuullut kolareista kameroiden kohdalla. Kuitenkin sahannut kaikkia isoja teitä itä-länsi ja pohjois-etelä suunnassa useamman vuoden, Helsingistä Ouluun.
     
  16. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 637
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Oli miten oli, aika naiivi ajatusmaailma pitää olla, jos keskelle tunnetusti turvallista suoraa sijoitetuilla tolpilla ja muilla vastaavilla omituisuuksilla näkee hirveästi mitään muuta tarvetta kuin rahastus. Ja onhan tätä aihetta kommentoitu paljon laajemminkin, mm. tässä ja ties kuinka monessa muussa artikkelissa.

    Noista uudemmista kameroista on toisaalta sanottu, että niistä suurin osa on sijoitettu kohtuullisen fiksusti juuri liikenneturvallisuutta ajatellen. Päinvastaisiakin ajatuksia niistä toki löytyy.
     
  17. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 597
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Onko uudemmat kamerat nyt yleisesti käytössä ja millaisia havaintoja niiden toiminnasta on kertynyt?
     
  18. petepeluri

    petepeluri

    Viestejä:
    2 196
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei uskalleta moottorijarruttaa vaan poljetaan jarrua rajoituksen laskiessa. Eivät nuo sen kauempaa mittaa kuin vanhatkaan 6-tiellä.
     
    SR50La tykkää tästä.
  19. Diplomaatti

    Diplomaatti

    Viestejä:
    98
    Rekisteröitynyt:
    30.07.2019
    Turvallisuuden kanssa noilla Gatson tekemillä kameroilla ei ole mitään tekemistä.

    Pikku-D esitti aikanaan, että nämä Gatso Groupin kamerat ottavat jopa 200metrin päästä ja ovat niin tarkkoja, että renkaiden urasyvyyskin näkyy, mikä on potaskaa.

    Lopputuloksena on, että ihmiset jarruttavat 200metriä ennen siihen 20kmh alinopeuteen. Liikenteen sujuvuus meni kerta heitolla surkeaksi
     
    SR50La tykkää tästä.
  20. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 597
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Sittenhän ne toimivat juuri kuten oli tarkoituskin. :shifty:
     
  21. Diplomaatti

    Diplomaatti

    Viestejä:
    98
    Rekisteröitynyt:
    30.07.2019
    Noo ei nyt ihan.
     
  22. Jaamäävai

    Jaamäävai

    Viestejä:
    221
    Rekisteröitynyt:
    18.11.2017
    Varsinkin jos olisivat koulujen, päiväkotien jne lähellä. :)
     
  23. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    541
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Kehä kolmosella arkisinkin jarrutetaan kameroihin, sen tietää siitä kun aina kameroiden kohdalla on kunnon jojoefekti.

    Se varsinainen jarruttelu kummallakin kehällä keskittyy viikonloppuihin ja lomakausiin, kun maalaiset tulee perseilemään ja panikoi jokaisen tolpan kohdalla.
     
    Diplomaatti tykkää tästä.
  24. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    1 323
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vieraalla paikkakunnalla tuo on ongelma kun nopeusmerkit on niin kaukana kameroista.

    Esimerkiksi yhtään syrjemmässä ajelee niin ainutkaan kameratolppa ei ole 100 tai 120 alueella. Siinäpä sitä sitten tulee pohdittua kovasti että tuliko missattua kilometri sitten joku 80 lätkä vai ei

    Muutamassakin muussa maassa homma on tehty näin ja mielestäni se on paljon parempi:

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 12.10.2019 klo 15:25
    Trotor ja SR50La tykkäävät tästä.
  25. Firnen

    Firnen

    Viestejä:
    116
    Rekisteröitynyt:
    03.10.2017
    Jyväskylän lähellä sain väläytettyä tuollaisen uuden tolpan...
    2-kaistainen tie ja suoraan sanoen heikot nopeusmerkinnät alueella. Oli sitten 50km/h rajoitus ja itsellä mittarin mukaan maksimi 57km/h.

    Alla tuntematon auto ja alueesta pihalla kuin lumiukko tähystelin mahdollista käännöstä ja muuta liikennettä...

    Nyt odottamaan lappua... Millaisista ylityksistä ne noita uusia pönttöjä räpsyttää?

    Google Maps
     
    SR50La tykkää tästä.
  26. tonttuj

    tonttuj

    Viestejä:
    26
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Joskus jopa yhden kilsan tunnissa ylityksistä.
    Tilastokaunistelua ja muuta halutaan joskus alhaisen ylityksen kuvista ihmetellä.
     
  27. edup

    edup

    Viestejä:
    2 224
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Siis hetkinen, tuohon pääsee ajamaan joko siten että olet valmiiksi taajamassa, tai sitten motarilta niin että vähän ennen sitä on taajamamerkki. Ei varmaan pitäisi ihan hirveänä yllärinä tulla 50 km/h rajoitus?
     
  28. Firnen

    Firnen

    Viestejä:
    116
    Rekisteröitynyt:
    03.10.2017
    Motarilta motarilta. Jotenkin mennyt tuo nimenomainen merkki ohi silmistä varmaankin käännöksen ja liikenteen seuraamisen takia, mutta tiedossa oli että joko 50 tai 60kmh koska oli tuo käännös. Silti aika tylsässä kohtaa tuo kamera. Tiessä näin nopeuden vasta kameran jälkeen maalattuna.

    Edit: Ja siis itse en aja tuolla alueella kuin ehkä kerran vuodessa jos sitäkään. Yleisesti pyrin kiinnitämään huomion liikenteeseen enkä mittarin kyttäämiseen. Toki huomattavasti normaalia kepeämpi autokin alla.
     
  29. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 637
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Tuosta kohdasta on ollut juttua täällä aiemminkin. Merkkien sijoittelu tuossa tuntuu olevan tarkoituksellisen sekoittavaa, eikä tuolle kameralle itselleenkään tunnu löytyvän hirveästi muita perusteita kuin se kuuluisa rahastus. Tai no, onhan siinä tolpan kohdalla kahden kaistan yhdistymiskohta ja sen jälkeen pysäkki.

    Mitään lappusta tuosta ei Firnen tuolla nopeudella kuitenkaan saa, kun todellisesta nopeudesta otetaan kuitenkin aina ensin 3km/h varmuusvähennus, jonka jälkeen nopeuden ei pitäisi ylittää sakkorjaa mikäli se mittarin 57km/h piti paikkaansa.
     
    BaTTman tykkää tästä.
  30. Firnen

    Firnen

    Viestejä:
    116
    Rekisteröitynyt:
    03.10.2017
    Joo, sitä kyydissä olevan kaverin kanssa myös tuumailtiin. Mittarissa pitäisi olla vielä 2-3kmh ylinäyttämää. Enemmän heti tuon jälkeen alkoi pelottaa että tuo oli 40kmh alue kun noin alhaisesta tuntui väläyttävän.
     
  31. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 130
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Liikenneympyrästä maantielle.

    Liikenneympyrän pitäisi nimenomaan soitattaa kelloja, että nyt ollaan taajamassa tai nopeusrajoitus on muuten alennettu taajamatasolle. Eihän sulla paljoa ylimääräistä nopeutta ollut, mutta ainakin seuraavalla kerralla muistat paremmin.
     
  32. bowtie81

    bowtie81

    Viestejä:
    125
    Rekisteröitynyt:
    03.07.2018
    tuo jyväskylän kohta on 50kmh rajoitus. On varmasti rahakas paikka kun vasen kaista loppuu. Tosiaan nuo uudet välähtää, mutta ainakin Kouvolaan mennessä osassa on kiiltävä heijastin ja osassa ei, pystyykö tuosta sitten päättelemään missä tolpassa on sielu sisällä? Mielestäni pitäisi ehdottomasti olla nopeusrajoitusmerkki samassa tolpassa ettei tarvitse autoilijoiden varmuuden vuoksi jarrutella alinopeuteen.
     
    Willema ja SR50La tykkäävät tästä.
  33. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 606
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    [​IMG]

    Eikös tämä nyt olisi järkevämpi ratkaisu, se rajoitus ja kameravaroitus ensin.

    Kuvassa kamera on kyllä sen verran lähellä että tuossa kohtaa luulisi että räpsähtää jo, mutta noin siis ruotsissa.
    Rahastus edellä kuitenkin mennään suomessa.
     
  34. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    2 155
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Multahan oli tosta kansalaisaloite jota tännekin linkkasin silloin, mutta ei vaan kiinnostanut porukkaa... Olisin luullut että olis no brainer.
     
  35. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 606
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mennyt multa ainakin ohi, tai en ainakaan muista allekirjoittaneeni.

    Toisaalta kyllähän noita aloitteita on ollut laidasta laitaan, ja vaikka saisi kolme kertaa vaaditun määrän allekirjoituksia viikossa - niin esittelyyn menisi, tuskin ikinä läpi kuten ei käytännössä muutkaan. Sellaista demokratiaa täällä.
     
  36. Willema

    Willema Tukijäsen

    Viestejä:
    328
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Tuo Vaajakosken taajamakamera on varsin oikeassa paikassa. Kolmesta syystä:
    1. Tullaan motarilta taajamaan ja hyvissä ajoin on ennen motarin päättymistä nopeuden alennusmerkit + taajamamerkki. Kuitenkin liikenneympyrästä on ohitusväylä oikealle, joten jotkut tykkää ajella aivan muuta kuin taajamanopeutta kun ympyrän ohitus on sujuvaa.
    2. Ympyrästä tuleville on oma kaista sinne kameran ohitse saakka, yhdistyen sitten. Siinäpä sitten kiihdytellään puolin ja toisin, ettei vain sujuva liityntä pelaisi. Kameraa hillitsee kiihdytyskisoja.
    3. Haapaniemestä on liittymä samaan rytäkkään, lyhyellä liityntäkaistalla, joten sieltäkin pitäisi päästä taajamanopeudella sekaan.
    Siis sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta kamera on juuri syystäkin oikeassa paikassa.
     
  37. Diplomaatti

    Diplomaatti

    Viestejä:
    98
    Rekisteröitynyt:
    30.07.2019
  38. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 637
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Pointti on, että jos tuon ei haluttaisi vertaantuvan autoilijoiden silmissä 99% tarkoitukselliseksi sakkorysäksi, niin siinä ympyrän jälkeen olisi syytä olla nopeusrajoitusmerkki estämässä juuri näiltä "mikähän rajoitus tässä vallitsee" -sekaannuksilta. Mutta eihän sitä voi siihen laittaa, kun sitten ei tulisi samalla tavalla rahaa kassaan.

    Sinne ympyrään saakka kamera ei näe, joten sen olennaisin tarkoitus on räpsiä kuvia päättyvältä vasemmalta kaistalta oikean puolen liikennevirtaan kiihdyttävistä, sekä niistä oikean puoleista kaistaa ajavista, jotka tulevat motarilta ja miettivät että paljonkohan se rajoitus oikein onkaan ympyrän jälkeen. Kuten jo aiemmin oli puhetta, mitään lakiteknistä ongelmaa merkkien sijoittelussa ei ole, ne vaan tuntuvat olevan tarkoituksellisen epäselvät ja tämä olisi helposti korjattavissa, mutta se taas ei käy päinsä, koska kamera.
     
    BaTTman ja SR50La tykkäävät tästä.
  39. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 130
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
  40. BaTTman

    BaTTman

    Viestejä:
    623
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2016
    Itse ajelen melko useasti tuosta paikasta, enkä kertaakaan ole huomannut sitä taajamamerkkiä tai nopeusrajoitusta. Kuten tuossa jo mainittiinkin, niin motarilta on myös se "ohituskaista" ohi sen ympyrän. Kun tuota paikkaa lähestyn, katselen sitä muuta liikennettä ja silloin ne merkit vilahtavat ohi. Itse kyllä tiedän että siinä on 50 km/h rajoitus, mutta en yhtään ihmettele jos siitä vähemmän ajavat räpsäyttävät kameran.
     
  41. Willema

    Willema Tukijäsen

    Viestejä:
    328
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Selityksiä näyttää riittävän. Varsin selkeää ajella jos hallitsee liikennemerkit. Siis motarilla hyvissä ajoin ennen Vaajakosken taajamaa ja risteysaluetta on ensin nopeusrajoitus 80 km hetken päästä 60 km, parit moottoritie päättyy kilvet ja lopulta tämän kuvan mukaisesti taajamamerkit kahta puolen. Myös tiehen on molemmille kaistoille maalattu 50 km/t ilmoitukset. On ihan riittävästi matkaa ympyrään ja risteysalueelle nopeuden asettelua varten.

    Vaajakoski2.JPG
     
  42. BaTTman

    BaTTman

    Viestejä:
    623
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2016
    Pointti oli se, että tuossa tuo liikennemerkkien sijoittelu on epäonnistunut. Samoin koko risteysalue, mutta onneksi siihen on joskus tulevaisuudessa tulossa muutoksia. Itse en koe sen kameran lisäävän tuossa yhtään sitä liikenneturvallisuutta. Vaan juuri päinvastoin. Tuossa on isot liikennemäärät ja kaksi kaistaa yhtyvät kameran kohdalla. Jos siihen sattuu autoilija joka ei tuota paikkaa tiedä, on siinä melko monta muuttujaa jotka pitää huomioida. Ja pahimmassa skenaariossa autoilija vetää liinat kiinni ja sitten onkin jo kolari lähellä.

    Ennen kuin kamera siihen tuli, ajelin joustavasti muun liikenteen mukana. Nyt katselen ettei kukaan tule päälle ja tuijotan nopeusmittaria ettei varmasti räpsähdä.


    Minä koen kyseisen kameran kiusaksi ja sakoitusautomaatiksi.
     
    Trotor tykkää tästä.
  43. Cumbo

    Cumbo

    Viestejä:
    1 975
    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Ajoin eilen Jyväskylästä Ouluun ja erit. Jyväskylän eteläpuolella kameroita oli todella paljon (uudenmalliset asennettu kaiketi kevään/kesän aikana). Näin hyvinkin monen auton jarruttavan kameraan (itsekin jarrutin pari kertaa, kun en ollut varma nopeusrajoituksesta). Näin myös kaksi kertaa tällä matkalla kameran räpsähtävän.

    Kameroihin jarruttaminen aiheuttaa vähintäänkin vaaratilanteita. Se 10-15 km/h ylimääräinen nopeus sen sijaan tuskin aiheuttaa kummoista vaaraa.

    Huomasin myös, että noita uusia kameroita on helkkarin hankala huomata vrt. vanhat.
     
    SR50La tykkää tästä.
  44. Willema

    Willema Tukijäsen

    Viestejä:
    328
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Vähän virolaista mallia nopeusrajoitusten noudattamiseksi; nykytekniikalla voisi olla kameran sijasta vaikkapa tiekaistalla 5 cm korkeuteen nouseva palkki, joka aktivoituu esim. n. 10 %n ylityksestä. Eiköhän se jysäys pistä miettimään:geek:
     
  45. Cumbo

    Cumbo

    Viestejä:
    1 975
    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Jep: entistä enemmän sitä, että mitä järkeä tässä on.
     
  46. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 304
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Maastureilla paras ajaa ylinopeutta ja mopoilijat saa jopa heittää veivinsä? ;)
     
  47. Willema

    Willema Tukijäsen

    Viestejä:
    328
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Leikitellään siis lisää, varoituspalkin jälkeen tietenkin vielä kamera. Saadaan maasturikuskitkin kuriin ja Hymy/ HV lehti julkaisemaan hassuja ilmeitä kamerakuvista palkin jälkeen. Jenkkityyliä malliin (yksityisen) rautatien tasoristeys, kyltti: Ajakaa alle vaan, kyllä meidän juna kestää!
     
  48. sf78

    sf78

    Viestejä:
    299
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Ajoin viime vuonna Liettuassa Trakain linnan lähellä (joka on siis pöndellä) 70 km/h hidastustöyssyyn in the middle of nowhere. Oli aika Knight Rider fiilis kun kaikki matkustajat ilmassa. Töyssystä ei ollut siinä kohti mitään merkintää eikä tien varressa myöskään asutusta joten nopeus oli oletettavasti oikea, niitähän ei tuolla joka paikassa merkitä vaan "tietäjät tietää". Luntakin satanut sopivasti pari senttiä ettei töyssyä havainnut ennen kuin kohdalla. Näitä töyssyjä oli muuten ripoteltu vähän mihin sattuu pitämään kuskit hereillä nolle pikkuteille. Onneksi vain yksi viinapullo hajosi, sekin halvimmasta päästä.
     
  49. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 597
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Hienosti on taajamamerkit sijoitettu keskelle metsää. Mikä taajama muka tuossa alkaa?
    Onko niillä tuossa muuta merkitystä kuin olla korvaamassa 50 km/h nopeusrajoituskylttiä?

    [EDIT]Onpa tosiaan imbesilliä taajamamerkkien väärinkäyttöä tuossa. Taajamamerkit kuuluisivat ainoastaan Vaajakosken keskustaan kääntyvään liikenneympyrän haaraan, minusta ei edes Laukaan tielle valtateistä nyt puhumattakaan.
     
    Viimeksi muokattu: 14.10.2019 klo 22:29