Ylinopeus (kameravalvonta)

Tulleko kenties yllätyksenä, että kaupungit on täynnä kameroita, joiden olemassaolosta ei kerrota lainkaan?

Onko kenties yllätys, että yksityiset kamerat eivät ole niin suuri periaatteellinen ongelma kuin viranomaisten pystyttämät? Yksityiselämän suojassa on ensisijaisesti kyse suojasta viranomaisten toimia vastaan.

Onhan kaupungilla monissa paikoissa näitä "Tekninen valvonta"-tjsp kylttejä.
 
Rakennusporukka Korian ABC:llä lyö tiskiin mielipiteensä vieressä nököttävistä uusista peltipoliiseista: ”Kysy vaan monetko ylinopeussakot olen saanut”
Siinä on kyllä taas oikein järjen jättiläisiä. Itketään siitä kun melkein päivittäin saadaan sakkoja mutta toki kukaan porukasta ei ole kaahari ja kaikki sakot on vain "vain muutaman kilometrin ylinopeudesta tai lyhytkestoisesta ylinopeudesta ohitustilanteessa". Kummasti itselle ei ole ikinä tullut yhtään sakkoa, ilmeisesti vain käynyt hiton hyvä tuuri.
 
Mä voin käsi ajokortilla kans sanoa että koskaan ei ole ylinopeudesta sakkoja tullut. Muutama huomautus kyllä. Mutta itsellä kyse on kyllä puhtaasta tuurista, enemmän kuin kerran olen ajanut maijaa vastaan sellasella vauhdilla että sakottaakkin ois voinu mutta jostain syystä eivät ole silloin pysäytelleet :vihellys:

Peltipoliiseihin jos ajaa vauhdilla niin ollaan oikeassa ketjussa.
 
Rakennusporukka Korian ABC:llä lyö tiskiin mielipiteensä vieressä nököttävistä uusista peltipoliiseista: ”Kysy vaan monetko ylinopeussakot olen saanut”
Siinä on kyllä taas oikein järjen jättiläisiä. Itketään siitä kun melkein päivittäin saadaan sakkoja mutta toki kukaan porukasta ei ole kaahari ja kaikki sakot on vain "vain muutaman kilometrin ylinopeudesta tai lyhytkestoisesta ylinopeudesta ohitustilanteessa". Kummasti itselle ei ole ikinä tullut yhtään sakkoa, ilmeisesti vain käynyt hiton hyvä tuuri.
Noi on uuteen tekniikkaan perustuvia peltipoliiseja, jotka rankaisevat paljon isommalla todennäköisyydellä ja pidemmän matkan ajokäyttäymisen perusteella kuin vanhat kamerat. Näihin kameroihin ei voi samalla tavalla "reagoida" kuin vanhoihin. Tuolla 6-tien pätkälläkö sinäkin ajelet?

Voin sanoa, että itseäni etenkin nämä uudet kamerat vituttaa niin paljon, että ne vaikuttaa mun reittivalintoihini. Eikä kyse ole siitä, että tahallaan kaahailisin, vaan siitä, etten ole 100% täydellinen ihminen, vaan vahinkoja sattuu epähuomiossa. Jos on reitin suhteen valinnanvaraa, niin valitsen vaikka hieman hitaamman/pidemmän reitin, jos voin siten välttää kamerat.

Ja tuolla 6-tien pätkällä muistaakseni nopeusrajoitus vielä vaihtelee vähän väliä 80 km/h ja 100 km/h välillä, eli tosi skarppina saa koko ajan olla sitten.
 
Noi on uuteen tekniikkaan perustuvia peltipoliiseja, jotka rankaisevat paljon isommalla todennäköisyydellä ja pidemmän matkan ajokäyttäymisen perusteella kuin vanhat kamerat. Näihin kameroihin ei voi samalla tavalla "reagoida" kuin vanhoihin. Tuolla 6-tien pätkälläkö sinäkin ajelet?
Näistä on ollut puhetta viime päivinä ainakin kahdessa eri ketjussa. Todellisuudessa nuo uudet kamerat toimivat hyvin pitkälti samalla tavalla kuin vanhatkin, vaikka teknisesti mahdollisuuksia olisi enempäänkin. Nopeus mitataan siis maksimissaan muutaman kymmenen metrin päästä ja kuva otetaan samalta hetkeltä. Laki ei mahdollista tilannetta, jossa nopeus olisi mitattu jostakin muualta kuin kuvauspaikalta. Mitään sakkorenkaita noilla ei oikeasti voi tunnistaa ja sama juttu käytännössä puhelinten ja turvavyön käytön suhteen, eli niihin on mahdollista puuttua vain räikeissä tapauksissa manuaalisesti sen jälkeen kun kamera on ensin räpännyt sen kuvan ylinopeudesta.

Median uutisointi on saanut nuo Esson baarien setien jutut taas ihan laukalle ja Pasterstein heittää vettä kiukaalle omissa twitter-postailuissaan.
 
(Tarkoituksellisen) huonosti noista uusista kameroista on sitten tiedotettu, kun on hehkutettu kuinka ne mittaa nopeuden jopa 150 metrin päästä, mutta "unohdettu" mainita, että sillä nopeudella ei kuitenkaan ole merkitystä vaan sillä mikä mitataan 30 metrin päästä.

Anyways, mittausetäisyys on silti jopa tuplasti pidempi kuin vanhalla tekniikalla, eli kameraa ei välttämättä ehdi kunnolla edes havaita ennen kuin jo räpsähtää.

Vuoden päästä uusilla kameroilla saatetaan tarkastella myös ihmisten kännykän- ja turvavöiden käyttöä...

Itse ainakin haluan näitä vältellä mahdollisuuksien mukaan. Jos on varaa valita reittien suhteen, niin en kyllä halua kaivaa verta nenästäni, vaan mieluummin köröttelen rennosti jollain kamerattomalla tiellä. Vahinkoja on mulle pari kertaa sattunut vuosien varrella, enkä halua ottaa turhia riskejä jos on varaa valita.

Jos matkustaa esimerkiksi Helsingistä Etelä- tai Pohjois-Karjalaan, niin Haminan uusi moottoritie on varteenotettava vaihtoehto Kouvolan reitin sijaan. Siinä välttää aika monet kameratolpat ja reitti on muutenkin rennompi, vaikkakin hieman pidempi.
 
(Tarkoituksellisen) huonosti noista uusista kameroista on sitten tiedotettu, kun on hehkutettu kuinka ne mittaa nopeuden jopa 150 metrin päästä, mutta "unohdettu" mainita, että sillä nopeudella ei kuitenkaan ole merkitystä vaan sillä mikä mitataan 30 metrin päästä.
Tiedottaminen on ihan eri asia kuin iltapäivälehtien tarkoituksenhakuinen kohu-uutisointi.
 
Anyways, mittausetäisyys on silti jopa tuplasti pidempi kuin vanhalla tekniikalla, eli kameraa ei välttämättä ehdi kunnolla edes havaita ennen kuin jo räpsähtää.
.
Jos ei auton kuljettaja näe 30m päähän, niin on syytäkin jäädä kiinni. Laki sanoo myös että auto on pystyttävä pysäyttämään näkyvällä tieosuudella. Jos näkyvyys on alle 30m, niin vauhtia ei sovi olla enempää kuin polkupyörällä.
 
Jos ei auton kuljettaja näe 30m päähän, niin on syytäkin jäädä kiinni. Laki sanoo myös että auto on pystyttävä pysäyttämään näkyvällä tieosuudella. Jos näkyvyys on alle 30m, niin vauhtia ei sovi olla enempää kuin polkupyörällä.
"Näkyvä tieosuus" tarkoittaa tietä, ja se kameratolppa tuskin nököttää keskellä tietä.

Jos käydään saivartelemaan.

Ja se on 30 metrin kohdalla myöhäistä jo muutenkin, siinä kohdassahan se jo räpsähtää. Ja jos oletetaan, että nopeutta on 100 km/h ja kuljettajan reaktionopeus on sekunti, niin jos huomaat kameran 60 metrin päästä, alkaisit jarruttamaan noin 33 metrin kohdalla eli sittenkin on jo myöhäistä. Sun pitäisi siis huomata kamera jo reilusti ennen tuotakin ja jarruttaa napakasti, että voisit kameran "biitata".
 
"Näkyvä tieosuus" tarkoittaa tietä, ja se kameratolppa tuskin nököttää keskellä tietä.

Jos käydään saivartelemaan.

Ja se on 30 metrin kohdalla myöhäistä jo muutenkin, siinä kohdassahan se jo räpsähtää. Ja jos oletetaan, että nopeutta on 100 km/h ja kuljettajan reaktionopeus on sekunti, niin jos huomaat kameran 60 metrin päästä, alkaisit jarruttamaan noin 33 metrin kohdalla eli sittenkin on jo myöhäistä. Sun pitäisi siis huomata kamera jo reilusti ennen tuotakin ja jarruttaa napakasti, että voisit kameran "biitata".
Miksi edes jarruttaisit kameran kohdalla? Sehän tarkoittaisi, että ajat ihan tietoisesti ylinopeutta, vaikka alunperin puhuttiin vahingoista.
 
"Näkyvä tieosuus" tarkoittaa tietä, ja se kameratolppa tuskin nököttää keskellä tietä.

Jos käydään saivartelemaan.

Ja se on 30 metrin kohdalla myöhäistä jo muutenkin, siinä kohdassahan se jo räpsähtää. Ja jos oletetaan, että nopeutta on 100 km/h ja kuljettajan reaktionopeus on sekunti, niin jos huomaat kameran 60 metrin päästä, alkaisit jarruttamaan noin 33 metrin kohdalla eli sittenkin on jo myöhäistä. Sun pitäisi siis huomata kamera jo reilusti ennen tuotakin ja jarruttaa napakasti, että voisit kameran "biitata".
Mitäs jos jarrutat suosiolla siinä tolppaa edeltävän nopeusrajoitusmerkin kohdalla? Sehän se idea noiden uusien tolppien sijoittelussa pääsääntöisesti on, eli ne seuraavat aluetta jonkin verran sen rajoitusmerkin jälkeen. Muutamia poikkeuksiakin tokin on, joissa tolpat on sijoitettu esim. ohituskaistan loppupäähän ilman että nopeusrajoitus muuttuisi miksikään.
 
Miksi edes jarruttaisit kameran kohdalla? Sehän tarkoittaisi, että ajat ihan tietoisesti ylinopeutta, vaikka alunperin puhuttiin vahingoista.

Mitäs jos jarrutat suosiolla siinä tolppaa edeltävän nopeusrajoitusmerkin kohdalla? Sehän se idea noiden uusien tolppien sijoittelussa pääsääntöisesti on, eli ne seuraavat aluetta jonkin verran sen rajoitusmerkin jälkeen. Muutamia poikkeuksiakin tokin on, joissa tolpat on sijoitettu esim. ohituskaistan loppupäähän ilman että nopeusrajoitus muuttuisi miksikään.
Niin, jos olisin 100% täydellinen ja erehtymätön ihminen, niin tottakai aina huomaisin kaikki liikennemerkit ja reagoisin niihin asiaankuuluvalla tavalla.

Valitettavasti olen vain 99% täydellinen ihminen, joten erehdyksiä joskus sattuu.

Joku muu saa heittää ensimmäisen kiven, mä en ole heittämässä ketään sillä kuuluisalla ensimmäisellä kivellä.

Onneksi ainakin toistaiseksi voi peltipoliisirysiä vältellä sopivilla reittivalinnoilla ja madaltaa hieman verenpainettaan ja parantaa elinajanennustettaan.
 
Niin, jos olisin 100% täydellinen ja erehtymätön ihminen, niin tottakai aina huomaisin kaikki liikennemerkit ja reagoisin niihin asiaankuuluvalla tavalla.

Valitettavasti olen vain 99% täydellinen ihminen, joten erehdyksiä joskus sattuu.

Joku muu saa heittää ensimmäisen kiven, mä en ole heittämässä ketään sillä kuuluisalla ensimmäisellä kivellä.

Onneksi ainakin toistaiseksi voi peltipoliisirysiä vältellä sopivilla reittivalinnoilla ja madaltaa hieman verenpainettaan ja parantaa elinajanennustettaan.
Ei se noiden uusien kameroiden syy ole, jos kuski ei näe nopeusrajoitusta tai ei osaa/ymmärrä ragoimaan nopeusrajoitukseen. Ihan samalla tavalla siinä kohdalla voisi olla perinteinen tutka-autokin.

Niin kauan kuin nuo uudet tolpat eivät osaa itse kävellä, suosittelen hommaamaan kumppaniksi jonkin sovelluksen, joka piippaa kun tutka lähestyy. Sellaiset ovat sallittuja ja tunnetusti myös poliisijohdon suosittelemia.
 
Niin, jos olisin 100% täydellinen ja erehtymätön ihminen, niin tottakai aina huomaisin kaikki liikennemerkit ja reagoisin niihin asiaankuuluvalla tavalla.

Valitettavasti olen vain 99% täydellinen ihminen, joten erehdyksiä joskus sattuu.
Erheen ymmärrän, mutta silloin sillä kameran kuvausetäisyydellä ei pitäisi olla mitään merkitystä, koska et edes tiedä ajavasi ylinopeutta = et jarruta kuitenkaan. Vai jarrutatko kenties varuiksi kaikkiin tolppiin?
 
Ei se noiden uusien kameroiden syy ole, jos kuski ei näe nopeusrajoitusta tai ei osaa/ymmärrä ragoimaan nopeusrajoitukseen. Ihan samalla tavalla siinä kohdalla voisi olla perinteinen tutka-autokin.
Niin, mutta uudet kamerat rokottaa isommalla todennäköisyydellä kuin vanhat, sitä paitsi mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin uusissa tolpissa on todennäköisemmin myös laitteisto sisällä kuin vanhoissa?

Niin kauan kuin nuo uudet tolpat eivät osaa itse kävellä, suosittelen hommaamaan kumppaniksi jonkin sovelluksen, joka piippaa kun tutka lähestyy. Sellaiset ovat sallittuja ja tunnetusti myös poliisijohdon suosittelemia.
Kerran kävi niin, että GPS kyllä varoitti kameratolpasta, mutta samainen GPS väitti nopeusrajoitukseksi 100 km/h, vaikka se oli siinä kohdassa juuri sinä kesänä muutettu 80 km/h:iin, joten se siitä sitten. Hidastin toki aavistuksen "varmuuden vuoksi", mutta en näköjään tarpeeksi..

Erheen ymmärrän, mutta silloin sillä kameran kuvausetäisyydellä ei pitäisi olla mitään merkitystä, koska et edes tiedä ajavasi ylinopeutta = et jarruta kuitenkaan. Vai jarrutatko kenties varuiksi kaikkiin tolppiin?
Tolpan nähdessäni havahdun kyllä omaan nopeuteen ja toisaalta tulee pohdiskelleeksi, että mikähän se rajoitus nyt olikaan tässä kohtaa ja luulenko tietäväni sen oikein. Varmuuden vuoksi toki usein hidastan alle 90 km/h:iin, jos luulen tietäväni että rajoitus on 100 km/h. Liian varma itsestään ei kannata olla. Etenkin kun tolpat usein sijoitetaan juuri tuollaisiin vittumaisiin paikkoihin, joissa rajoitus on juuri tippunut esim. satasesta kahdeksaankymppiin.

Jatkossa siis on aiempaa vähemmän aikaa reagoida mitenkään, koska tolpat ottaa kuvat kauempaa.
 
Mä voin käsi ajokortilla kans sanoa että koskaan ei ole ylinopeudesta sakkoja tullut. Muutama huomautus kyllä. Mutta itsellä kyse on kyllä puhtaasta tuurista, enemmän kuin kerran olen ajanut maijaa vastaan sellasella vauhdilla että sakottaakkin ois voinu mutta jostain syystä eivät ole silloin pysäytelleet :vihellys:

Peltipoliiseihin jos ajaa vauhdilla niin ollaan oikeassa ketjussa.

Siitä huolimatta se on perseestä, että ne laitetaan aina nopeusrajoituksen vaihtumisen kohtaan ja sitten kun ollaan vielä sellaisella tiellä, mikä hyppii jatkuvasti 50 ja 80 välillä, niin alkaa vituttamaan.

Siinä tekisi mieli sitten ajaa koko välin viittäkymppiä, niin ei tule vahingossakaan otettua sakkoja.
 
No jos ei onnistu rajotuksia huomioimaan niin sittenhän ne sakot saa aiheesta. Vaikks itsekkin ajan ylinopeutta matka-ajossa melkein aina siihen sakkorajalle niin kyllä mä vauhtia otan pois aina niihin risteyksiin jne joissa rajotus tippuu.
 
Töiden puolesta tulee ajettua usein 3-tietä. Siellä on Ylöjärvi-Vaasa välillä just tuota 60-100km/h rajoituksia. Helpoin on ollut vetään rekan perään kiinni, ja adaptiivinen vakkari päälle. Sitten tabletti telineeseen ja Netflix auki.

Joo ei ole varmastikkaan turvallista. Mutta esim. siellä on parissakin paikkaa 100->80->60->kamera. Mä mieluummin olen rekan kanssa tien tukkona + mulla on tuntipalkka.
 
No jos ei onnistu rajotuksia huomioimaan niin sittenhän ne sakot saa aiheesta. Vaikks itsekkin ajan ylinopeutta matka-ajossa melkein aina siihen sakkorajalle niin kyllä mä vauhtia otan pois aina niihin risteyksiin jne joissa rajotus tippuu.

Oliskin ne rajoitukset aina loogisessa paikassa. Kyllä minusta moneen paikkaan ei ole nopeusrajoitusta muutettu kuin siitä syystä, että siihen saadaan hyvä sakkorysä.

Saakohan yhteenkään nykyautoon ohjelmoitua auton käyttämät nopeudet reitillä? Toki paras olisi, jos auton tietoon tulisi vaikka verkon kautta suoraan nopeustolpasta sen kohdalla vaihtuva nopeusrajoitus.
 
Muikkuja moisella ei saa, eikä muikunpyynnille taida oikein varteenotettavaa vaihtoehtoa ollakaan. Ellei sitten joku rakenna massiivista kalterisuojusta verkon ympärille.

Kyllähän se suuri menetys on, jos muikkuja ei jatkossa saa ostettua.
Tietääkseni muikkuverkot on sallittuja, koska niihin norppa ei jää kiinni.
 
Oliskin ne rajoitukset aina loogisessa paikassa. Kyllä minusta moneen paikkaan ei ole nopeusrajoitusta muutettu kuin siitä syystä, että siihen saadaan hyvä sakkorysä.

Saakohan yhteenkään nykyautoon ohjelmoitua auton käyttämät nopeudet reitillä? Toki paras olisi, jos auton tietoon tulisi vaikka verkon kautta suoraan nopeustolpasta sen kohdalla vaihtuva nopeusrajoitus.
Ihan fiksusti nuo uudet kamerat on ainakin nelostiellä laitettu, eli ne ovat valvomassa sellaisia paikkoja, joissa nopeusrajoitus putoaa jonkin risteyksen vuoksi tms. Sellaisia paikkoja siis, joissa pitäisi turvallisuuden nimissä ajaa hiljempaa, mutta joissa porukka kuitenkin losottaa usein nopeutta muuttamatta.

Pari aiemmin mainittua poikkeustakin toki mahtuu sekaan.
 
Ihan fiksusti nuo uudet kamerat on ainakin nelostiellä laitettu, eli ne ovat valvomassa sellaisia paikkoja, joissa nopeusrajoitus putoaa jonkin risteyksen vuoksi tms. Sellaisia paikkoja
En nyt erityisesti nelostiestä osaa sanoa, mutta usein noi kameralliset risteyspaikat on tosiasiassa hyvin hiljaisia risteyksiä eli harvoin kukaan on sivutielle menossa tai sieltä tulossa, eli eivät ole mitään kovin pahoja vaaranpaikkoja. Enemmänkin haiskahtaa sakkorysältä..
 
Tolpan nähdessäni havahdun kyllä omaan nopeuteen ja toisaalta tulee pohdiskelleeksi, että mikähän se rajoitus nyt olikaan tässä kohtaa ja luulenko tietäväni sen oikein. Varmuuden vuoksi toki usein hidastan alle 90 km/h:iin, jos luulen tietäväni että rajoitus on 100 km/h. Liian varma itsestään ei kannata olla. Etenkin kun tolpat usein sijoitetaan juuri tuollaisiin vittumaisiin paikkoihin, joissa rajoitus on juuri tippunut esim. satasesta kahdeksaankymppiin.
Eli heräät siis aina siihen harmaaseen tolppaan, mutta et huomioi niitä värikkäitä nopeusrajoituskylttejä? Lähinnä ihmetyttää nyt nuo selittelyt.
 
En nyt erityisesti nelostiestä osaa sanoa, mutta usein noi kameralliset risteyspaikat on tosiasiassa hyvin hiljaisia risteyksiä eli harvoin kukaan on sivutielle menossa tai sieltä tulossa, eli eivät ole mitään kovin pahoja vaaranpaikkoja. Enemmänkin haiskahtaa sakkorysältä..
Ei nyt ole mitään statistiikkaa tarjota, mutta veikkaisin aika suurella prosentilla vammoja tuottavien peräänajojen ja kylkikolarien sattuvan juuri risteyksissä ja siksi niissä on myös alhaisemmat rajoitukset, joiden noudattamista näillä uusilla tolpilla selkeästi aiempaa terhakkaammin valvotaan. Olen tässä mielelläni väärässä, mutta maalaisjärki väittää näin.
 
Eli heräät siis aina siihen harmaaseen tolppaan, mutta et huomioi niitä värikkäitä nopeusrajoituskylttejä? Lähinnä ihmetyttää nyt nuo selittelyt.
Tottakai värikkäät tolpat pitää huomioida, mutta eihän koskaan voi olla 100% varma, että onko ihan varmasti tullut huomioineeksi, ja siksi kameratolppien kohdalla tulee usein pelattua varman päälle.

Lisäksi joskus sekaannusta aiheuttaa se, että GPS:n mielestä rajoitus on eri kuin mikä se oikeasti on...

Ei nyt ole mitään statistiikkaa tarjota, mutta veikkaisin aika suurella prosentilla vammoja tuottavien peräänajojen ja kylkikolarien sattuvan juuri risteyksissä ja siksi niissä on myös alhaisemmat rajoitukset, joiden noudattamista näillä uusilla tolpilla selkeästi aiempaa terhakkaammin valvotaan. Olen tässä mielelläni väärässä, mutta maalaisjärki väittää näin.
Kaksikaistaisilla sekaliikenneteillä on tyypillisesti runsaasti risteyksiä, pieniä ja isoja, ja mielestäni tehostettu valvonta on perusteltua lähinnä isoissa risteyksissä. Jos pienissä risteyksissä käännytään esimerkiksi kerran tunnissa tms., niin ei sellaisen paikan kameravalvonta ole turvallisuussyistä perusteltua. Rahastussyyt on se todellinen syy valvoa noita paikkoja.
 
Tutkanpaljastimilla noista uusista kameratolpista selviää.

Jos vielä jännittää niin apinanaamari vain päähän:

636217216500187845-PHP4AA5FB170CD86.jpg


Poliisilaitokselle jos tulee kutsu apinanaamaripäässä ajetusta nopeusvalvontakameran kuvasta ja kyselevät tunteeko (apinanaamaista) kuskia, niin siihen voi vastata jotain vitsikästä tyyliin "eikö tuo näytä ihan sinun äidiltä?"

:lol:
 
Tutkanpaljastimilla noista uusista kameratolpista selviää.

Jos vielä jännittää niin apinanaamari vain päähän:

636217216500187845-PHP4AA5FB170CD86.jpg


Poliisilaitokselle jos tulee kutsu apinanaamaripäässä ajetusta nopeusvalvontakameran kuvasta ja kyselevät tunteeko (apinanaamaista) kuskia, niin siihen voi vastata jotain vitsikästä tyyliin "eikö tuo näytä ihan sinun äidiltä?"

:lol:
Kannattaa muistaa, että täällä ei nauhoiteta kuulusteluita ja ovien karmiin voi kännykkää räplätessä törmätä kovaakin.
 
Tottakai värikkäät tolpat pitää huomioida, mutta eihän koskaan voi olla 100% varma, että onko ihan varmasti tullut huomioineeksi, ja siksi kameratolppien kohdalla tulee usein pelattua varman päälle.
Jaa se oletkin sinä, joka vetää aina tolppien alueella 20km/h alle rajoituksen "ihan vaan varmuuden vuoksi". :D

Lisäksi joskus sekaannusta aiheuttaa se, että GPS:n mielestä rajoitus on eri kuin mikä se oikeasti on...
Vaikuttaa ikävästi siltä, että seuraat enemmän auton sisällä tapahtuvia asioita ja kaikkea muutakin epäolennaista, kuin tietä.

Kaksikaistaisilla sekaliikenneteillä on tyypillisesti runsaasti risteyksiä, pieniä ja isoja, ja mielestäni tehostettu valvonta on perusteltua lähinnä isoissa risteyksissä. Jos pienissä risteyksissä käännytään esimerkiksi kerran tunnissa tms., niin ei sellaisen paikan kameravalvonta ole turvallisuussyistä perusteltua. Rahastussyyt on se todellinen syy valvoa noita paikkoja.
Ei se nyt ihan niinkään ole. Jos joku risteys on sellainen, jossa on tunnetusti vähän liikennettä, niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä porukka lasettaa sen läpi hidastamatta ja sitten kun se risteävältä tieltä tuleva kulkine sattuukin kohdalle, on jälki rumaa.

Kannattaa muistaa, että täällä ei nauhoiteta kuulusteluita ja ovien karmiin voi kännykkää räplätessä törmätä kovaakin.
Häh? Oliko tämä viittaus johonkin elokuvakohtaukseen, koska sellaiselta se ainakin kuulostaa?
 
Tutkanpaljastimilla noista uusista kameratolpista selviää.

Jos vielä jännittää niin apinanaamari vain päähän:

636217216500187845-PHP4AA5FB170CD86.jpg


Poliisilaitokselle jos tulee kutsu apinanaamaripäässä ajetusta nopeusvalvontakameran kuvasta ja kyselevät tunteeko (apinanaamaista) kuskia, niin siihen voi vastata jotain vitsikästä tyyliin "eikö tuo näytä ihan sinun äidiltä?"

:lol:
Kutsuisikohan ne oikeasti edes laitokselle tuossa tilanteessa, ellei kyseessä ole törkeä ylinopeus tms?

Tuskin ihan pikku ylinopeuden vuoksi jaksavat vaivautua, niillä on käsittääkseni muutenkin riittävästi tekemistä noiden kamerasakkojen kanssa...
 
Kutsuisikohan ne oikeasti edes laitokselle tuossa tilanteessa, ellei kyseessä ole törkeä ylinopeus tms?

Tuskin ihan pikku ylinopeuden vuoksi jaksavat vaivautua, niillä on käsittääkseni muutenkin riittävästi tekemistä noiden kamerasakkojen kanssa...

Kyllä ne kutsuu. Mitä olen kuullut asioista, niin pistävät poliisiasemalla tunneiksi odottamaan auton omistajan tai haltijan käytävään kun ei tahdo löytyä sakkolapulle saajaa. Moni kuulema jo parin tunnin jälkeen on valmis ottamaan sakot omiin nimiinsä kunhan ei tarvi loputtomasti istua odottamassa.
 
Kyllä nuo tolpat perseestä on. Ajatuksissa nopeus nousee helposti kymmenen km yli rajoituksen, jos ei nopeutta kokoajan kyttää. En huomaa myöskään nopeusrajoitustauluja 99% ajasta menen sillä, mitä navigaattori väittää rajoitukseksi.

Nuo uudet tolpat on niin huomaamattomia, ettei niitä erota kuin vasta sitten, kun on jo liian myöhäistä.

Toivottavasti joku käy polttamassa kaikki nuo helvetin pöntöt teiden varsilta. Liikenneturvallisuuden kanssa niillä ei ole mitään tekoa, vaan rahan keruu.
 
Kyllä nuo tolpat perseestä on. Ajatuksissa nopeus nousee helposti kymmenen km yli rajoituksen, jos ei nopeutta kokoajan kyttää. En huomaa myöskään nopeusrajoitustauluja 99% ajasta menen sillä, mitä navigaattori väittää rajoitukseksi.

Nuo uudet tolpat on niin huomaamattomia, ettei niitä erota kuin vasta sitten, kun on jo liian myöhäistä.

Toivottavasti joku käy polttamassa kaikki nuo helvetin pöntöt teiden varsilta. Liikenneturvallisuuden kanssa niillä ei ole mitään tekoa, vaan rahan keruu.

Jos niinkin näkyvää ja yksinkertaista asiaa kuin nopeusrajoitusmerkkejä ei huomaa, niin sitten on parempi jättää nuo ajohommat muille.
 
Jos niinkin näkyvää ja yksinkertaista asiaa kuin nopeusrajoitusmerkkejä ei huomaa, niin sitten on parempi jättää nuo ajohommat muille.

Minkäs teet, kun on pakko ajaa elääkseen tässä maassa. Minä uppoudun ajaessa helposti ajatuksiini, ja saatan ajaa risteyksestäkin ohi, kunnes havahdun outoihin maisemiin tai navigaattori sanoo, että tee urpo U käännös.
 
Töiden puolesta tulee ajettua usein 3-tietä. Siellä on Ylöjärvi-Vaasa välillä just tuota 60-100km/h rajoituksia. Helpoin on ollut vetään rekan perään kiinni, ja adaptiivinen vakkari päälle. Sitten tabletti telineeseen ja Netflix auki.

Joo ei ole varmastikkaan turvallista. Mutta esim. siellä on parissakin paikkaa 100->80->60->kamera. Mä mieluummin olen rekan kanssa tien tukkona + mulla on tuntipalkka.

Pari käsittämätöntä rysää tempaistu noihin paikkoihin. Moottoritienopeudet putoaa muutaman sadan metrin matkalla 60 km/h ja heti kamera odottamassa siellä. Risteyksiin matkaa siitä vielä runsaasti. Asfaltti on täynnä jarrutusjälkiä.
 
Kyllä ne kutsuu. Mitä olen kuullut asioista, niin pistävät poliisiasemalla tunneiksi odottamaan auton omistajan tai haltijan käytävään kun ei tahdo löytyä sakkolapulle saajaa. Moni kuulema jo parin tunnin jälkeen on valmis ottamaan sakot omiin nimiinsä kunhan ei tarvi loputtomasti istua odottamassa.

Taitaisin lähteä tuossa vaiheessa kotiin. Tuskin niillä on perusteita pitää odottamassa.
 
Taitaisin lähteä tuossa vaiheessa kotiin. Tuskin niillä on perusteita pitää odottamassa.
Niinpä. Aika urpoa levitellä mitään tuollaisia "kaverin kummin kaimalta" -kuulin kategorian huhuja ja sama juttu Baldrickin juttujen kohdalla. Vähän liikaa leffoja on porukka selvästi katsonut.

Töiden puolesta tulee ajettua usein 3-tietä. Siellä on Ylöjärvi-Vaasa välillä just tuota 60-100km/h rajoituksia. Helpoin on ollut vetään rekan perään kiinni, ja adaptiivinen vakkari päälle. Sitten tabletti telineeseen ja Netflix auki.

Joo ei ole varmastikkaan turvallista. Mutta esim. siellä on parissakin paikkaa 100->80->60->kamera. Mä mieluummin olen rekan kanssa tien tukkona + mulla on tuntipalkka.
Ei helvetti. Yksi ei huomaa liikennemerkkejä ja ajelee muutenkin ajatuksissaan mihin sattuu, toinen tuijottaa enemmän navigaattoria kuin tietä ja kolmas katselee leffoja ajaessaan. Kaikkia yhdistää se että nopeuskamerat ahdistavat ja kovempaa pitäisi päästä. Ihan oikeassa ketjussa ollaan selvästi. :D

Pari käsittämätöntä rysää tempaistu noihin paikkoihin. Moottoritienopeudet putoaa muutaman sadan metrin matkalla 60 km/h ja heti kamera odottamassa siellä. Risteyksiin matkaa siitä vielä runsaasti. Asfaltti on täynnä jarrutusjälkiä.
Missä suunnalla on niin paljon vanhoja autoja kaahareilla, että "asfaltti on täynnä jarrutusjälkiä" ihan vaan nopeusrajoituksen pudotessa?
 
Taitaisin lähteä tuossa vaiheessa kotiin. Tuskin niillä on perusteita pitää odottamassa.

Ei kait sinne tekijämies (tai nainen) edes mene koko poliisiasemalle vaan laskee sen varaan että yrittäkööt hakea jos eivät muuta keksi.

Ilmeisesti monet sinne kuitenkin vapaaehtoisesti menevät ja moni tunnistaa ylinopeuskameran kuvassa tuntemattomaksi jääneen henkilön kun antaa tunnin pari istua siellä käytävässä odottamassa kun sanovat sanovat että tämä menee vaikeaksi kaikkien kannalta kun kuskia ei löydy ja nyt menet sinne käytävään odottamaan että "vanhempi konstaapeli Keinänen" tms. ehtii hoitamaan asiaa tästä eteenpäin ja siinä voi kestää muutama tunti kun on kiireitä nyt.

Ihminen joka ei ole syntynyt vasikaksi luonnollisesti jättää alkamatta juudakseksi vaikka kuukauden ajan joka päivä saisi tuntikausia odotella asian selvittelyä.

Osalla leikkaa kuitenkin järki sen verran, että maksaa vaikka asianajajalle sen tunnin työn palkkion kun hoksaa että häntä nyt vedetään odotuttamalla ja soittaa lakimiehelle onko tämä nyt laillistakaan ja pyytää auttamaan asiassa. Sehän asianajajajan tuntipalkkio on sen 200 euroa plus alv tyypillisesti. Eiköhän se tunnin palkkio mene vaikka homman hoitaa alle 10 minuutin aikana.

Eihän se poliisi pysty nykyään selvittämään sitä kuskia kuvasta jos se ei ole auton omistaja tai hänen puolisonsa tai lapsensa eikä poliisi kuvasta tunnista sitä muuten. Ainoa tapa on yrittää painostaa auton omistajaa tai haltijaa kertomaan se kuski.
 
Niinpä. Aika urpoa levitellä mitään tuollaisia "kaverin kummin kaimalta" -kuulin kategorian huhuja ja sama juttu Baldrickin juttujen kohdalla. Vähän liikaa leffoja on porukka selvästi katsonut.

Asiaa en ole kuullut "kaverin kummin kaimalta" vaan ihan suoraan sieltä "ytimestä" suoraan.

En ole selvitellyt pitääkö se paikkaansa kun kaikki muut asiat mitä sieltä suunnalta olen kuullut ovat aina pitäneet paikkaansa. Eikä ole myöskään omakohtaista kokemusta mistään sakoista eikä edes pysäköintivirhemaksusta edes tältä vuosituhannelta.

Kenties tällä palstalla jollakin on käytännön kokemusta siitä, että miten homma etenee isommissa kaupungeissa kun ajaa ylinopeuskameran tolppaan ylinopeutta eikä kuski ole auton haltija tai omistaja ja omistaja tai haltija kiistää poliisille tunnistavansa kuvan kuskia.
 
Asiaa en ole kuullut "kaverin kummin kaimalta" vaan ihan suoraan sieltä "ytimestä" suoraan.

En ole selvitellyt pitääkö se paikkaansa kun kaikki muut asiat mitä sieltä suunnalta olen kuullut ovat aina pitäneet paikkaansa. Eikä ole myöskään omakohtaista kokemusta mistään sakoista eikä edes pysäköintivirhemaksusta edes tältä vuosituhannelta.

Kenties tällä palstalla jollakin on käytännön kokemusta siitä, että miten homma etenee isommissa kaupungeissa kun ajaa ylinopeuskameran tolppaan ylinopeutta eikä kuski ole auton haltija tai omistaja ja omistaja tai haltija kiistää poliisille tunnistavansa kuvan kuskia.
En tiedä minäkään omasta kokemuksesta, mutta silti olen vahvasti sitä mieltä että väitteesi "pistävät poliisiasemalla tunneiksi odottamaan auton omistajan tai haltijan käytävään kun ei tahdo löytyä sakkolapulle saajaa" on 100% paskapuhetta. Jos tulee kutsu asemalle tunnistamaan oma naama kameran nappaamasta kuvasta, niin sen voi siellä joko myöntää tai kieltää. Jos oma naama ei ole selvästi kuvassa, niin sen voi kiistää ja sen jälkeen on poliisien tehtävä selvittää kuka autoa ajoi. Ei tuossa prosessissa ole eroa sen suhteen onko kyse pienestä vai isosta kaupungista, tai ei ainakaan pitäisi olla.

Jos tulevan uudistuksen jälkeen kuva on epäselvä tai kuljettajalla on joku vappunaamari päässä, niin todennäköisesti sitä lappua ei lähetetä lainkaan.
 
Toki. Kuitenkin kun liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja lietsoo näitä kohu-uutisia, ei ero ole järin suuri.
Totta tuokin, mutta jos tuntee ko. herran yleisen agendan ja kömpelön esiintymisen somessa, niin sitten sanoman sisältö onkin arvoltaan siellä roskalehdistön tasolla. Eihän näin saisi olla, mutta jotenkin tämä "Dennis the Menace" on itsensä sinne nykyiselle pallille hilannut, eikä kukaan vissiin uskalla sanoa vastaan.
 
Kyllä ne kutsuu. Mitä olen kuullut asioista, niin pistävät poliisiasemalla tunneiksi odottamaan auton omistajan tai haltijan käytävään kun ei tahdo löytyä sakkolapulle saajaa. Moni kuulema jo parin tunnin jälkeen on valmis ottamaan sakot omiin nimiinsä kunhan ei tarvi loputtomasti istua odottamassa.
En tiennykkään et kutsuu käymään, ellei ole oikeesti törkeä ylinopeus. Muistelisin, että ne lähettää sakon auton omistajalle, jos ei kerro kuka autolla on ajanut.
 
Minkäs teet, kun on pakko ajaa elääkseen tässä maassa. Minä uppoudun ajaessa helposti ajatuksiini, ja saatan ajaa risteyksestäkin ohi, kunnes havahdun outoihin maisemiin tai navigaattori sanoo, että tee urpo U käännös.

Mites omasta mielestä menee tuo ennakoiva ajaminen?Tulevien tilanteiden ennustaminen?Havainnointi?Riskien tunnistaminen?
Se,että ei havaitse/rekisteröi nopeusrajoituksen ilmoittavaa kylttiä on erittäin huolestuttavaa!Lisää sakkoja tämmösille kuskeille ihan surutta.

Sama laulu nuille ABC:n raksamiehille.Kuinka vajukki pitää olla,että kerta toisensa jälkeen saa kameratolpasta sakot??Eihän nyt jumalauta voi olla todellista,että se on kameran vika,että sinä saat sakot.Maksimi nopeusrajoitus on aina ilmoitettu ennen kameroita.Hävettäis olla antamassa tuollaisia kommentteja julkiseen mediaan ihan nimen ja kuvan kera.HUOH!!
 
En tiennykkään et kutsuu käymään, ellei ole oikeesti törkeä ylinopeus. Muistelisin, että ne lähettää sakon auton omistajalle, jos ei kerro kuka autolla on ajanut.
Siis ainakin rikesakkoasioissa lähetetään suoraan sakko auton haltijalle ketään kuulematta. Voi joko maksaa tai kiistää. Tämä jälkimmäinen sitten yleensä ja formaalisti tapahtuu niin, että halutaan lausunto. Käsittääkseni tavallisesti laitoksella. Tällä haaveillaan saatavan ilmianto, jotta homma ratkeaa tutkimatta. Jos kuitenkin todistaja heittäytyy hankalaksi tai ei ihan rehdisti osaa sanoa, niin mitä sitä kiusaamaan. Yleensähän vielä oikea tekijä on joka tapauksessa lähipiirin kriminointisuojan piirissä. Lapsi tai puoliso se yleensä on, ellei muistamaton itse. Oikeusvaltion periaatteiden mukainen poliisityön tie on noussut pystyyn. Tapaukset, joissa joku teksasilainen kyläsheriffi on katsonut liikaa jenkkirainoja, lienevät tukevasti marginaalissa.
 
Osalla leikkaa kuitenkin järki sen verran, että maksaa vaikka asianajajalle sen tunnin työn palkkion kun hoksaa että häntä nyt vedetään odotuttamalla ja soittaa lakimiehelle onko tämä nyt laillistakaan ja pyytää auttamaan asiassa. Sehän asianajajajan tuntipalkkio on sen 200 euroa plus alv tyypillisesti. Eiköhän se tunnin palkkio mene vaikka homman hoitaa alle 10 minuutin aikana.
Rohkenen olettaa, että tuollaisen neuvon saisi Autoliiton lakimiespalvelustakin odottaessa, jos tunteja meinataan istuttaa. 20 minuutin neuvonta yhdestä aiheesta veloituksetta.

Jos autolla kulkeva suomalainen ei ole jäsen, puhutaan taas ketjun aiheen mukaisista yksilöistä.
 
Mites omasta mielestä menee tuo ennakoiva ajaminen?Tulevien tilanteiden ennustaminen?Havainnointi?Riskien tunnistaminen?
Se,että ei havaitse/rekisteröi nopeusrajoituksen ilmoittavaa kylttiä on erittäin huolestuttavaa!Lisää sakkoja tämmösille kuskeille ihan surutta.

Sama laulu nuille ABC:n raksamiehille.Kuinka vajukki pitää olla,että kerta toisensa jälkeen saa kameratolpasta sakot??Eihän nyt jumalauta voi olla todellista,että se on kameran vika,että sinä saat sakot.Maksimi nopeusrajoitus on aina ilmoitettu ennen kameroita.Hävettäis olla antamassa tuollaisia kommentteja julkiseen mediaan ihan nimen ja kuvan kera.HUOH!!

Ennakoiva ajaminen toimii oikein mainiosti. Yhtään kolaria en ole ajanut. Vaikka sen rajoituksen muuttumisen huomioisikin, niin ei se nopeus siinä pysy. Helposti karkaa ylinopeuden puolelle. Aika mestari saa olla, ettei ylinopeuden puolelle ikinä karkaa, ellei ole näitä korottelijöitä, jotka ajaa aina 10km alle rajoituksen ja joutuu kokoajan ohittelemaan.

Sinä et selvästi autoa omista, kun noin älyttömiä kommentteja lauot.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom