Ylinopeus (kameravalvonta)

Tuossa näkyvät ne 5-tienkin tolpat, jos tuossa ne kaikki on? Kameroita pitäis olla jutun mukaan yht.40kpl. Onkos jossain tietoa noiden tolppien tarkemmista paikoista? Kuvassa näkyy vain 36 kpl.

Viiden vuoden kustannukset 4,4mij. euroa / 40 kameraa=> kunkin kameran tienattava 22000€, jotta päästään nolla tulokseen. Vai oliko tuo pelkän laitteiston kulu?

Edit: siis 6-tien ei viitos
 
Viimeksi muokattu:

Huoh, pitänee alkaa taas ajamaan pohjoisen suuntaan Lahti-Jämsä-JKL reittiä pitkin. Sielläkin tosin muutama, vanhanmallinen tolppa, mutta...

Ei sillä, että mitään räikeitä ylinopeuksia pitäisikään ajaa. Mutta 4-tielläkin on aikoja jolloin ihan rauhassa voisit sen 120km/h matkavauhtia pitää helpostikin.
 
Huoh, pitänee alkaa taas ajamaan pohjoisen suuntaan Lahti-Jämsä-JKL reittiä pitkin. Sielläkin tosin muutama, vanhanmallinen tolppa, mutta...

Ei sillä, että mitään räikeitä ylinopeuksia pitäisikään ajaa. Mutta 4-tielläkin on aikoja jolloin ihan rauhassa voisit sen 120km/h matkavauhtia pitää helpostikin.
Lataa vaan luuriin kameroista hälyttelevän sovelluksen niin voi sitten hidastaa hyvissä ajoin ennen tolppaa.
 
Lataa vaan luuriin kameroista hälyttelevän sovelluksen niin voi sitten hidastaa hyvissä ajoin ennen tolppaa.

Niin, esim Waze auttaa tähänkin, samalla navisofta, tolpat yms. kiinteä ja sitten käyttäjien aktiivisuuteen perustuen poliisit/tutkarysät, liikennehäiriöt(tietyöt, kolarit yms.) samassa paketissa.

Edit. Kiinteät tolpat hälyttää ~500m ennen ja nykyään jopa suomeksi, jos se kieli on jollekkin ollut kynnyskysymys. Esim. tutkarysän ilmoitusetäisyyttä en muista, mutta voi olla sama ~500m.
 
Niin, esim Waze auttaa tähänkin, samalla navisofta, tolpat yms. kiinteä ja sitten käyttäjien aktiivisuuteen perustuen poliisit/tutkarysät, liikennehäiriöt(tietyöt, kolarit yms.) samassa paketissa.

Edit. Kiinteät tolpat hälyttää ~500m ennen ja nykyään jopa suomeksi, jos se kieli on jollekkin ollut kynnyskysymys. Esim. tutkarysän ilmoitusetäisyyttä en muista, mutta voi olla sama ~500m.
Tomtom speed cameras. Enemmän käyttäjädataa ja ei ole missannut yhtäkään kameraa tähän mennessä.
 
Tomtom speed cameras. Enemmän käyttäjädataa ja ei ole missannut yhtäkään kameraa tähän mennessä.

Ei varmaan ole olemassa laitetta/softaa mikä noi kiinteät missais, tai ei ainakaan ole tullut vastaan. Liikkuvat taas toinen juttu. En tiedä miten tomtom toimii, mutta luultavasti hakee noi liikennetiedot tilannehuoneelta tai vastaavalta. Ei siinä, toimiihan noi kaikki ja ihan käyttäjästä kiinni, että mitä ja miten käyttää. Aikaisemmin oli Navigonin laite ja olin todella tyytyväinen, kunnes löysin softan, mihin käyttäjät voivat uppia kaikki häiriöt, yms reaaliajassa.
 
Ei varmaan ole olemassa laitetta/softaa mikä noi kiinteät missais, tai ei ainakaan ole tullut vastaan. Liikkuvat taas toinen juttu. En tiedä miten tomtom toimii, mutta luultavasti hakee noi liikennetiedot tilannehuoneelta tai vastaavalta. Ei siinä, toimiihan noi kaikki ja ihan käyttäjästä kiinni, että mitä ja miten käyttää. Aikaisemmin oli Navigonin laite ja olin todella tyytyväinen, kunnes löysin softan, mihin käyttäjät voivat uppia kaikki häiriöt, yms reaaliajassa.
Älä pie jännityksessä, mikä se softa on?
 
Törkeitä tapauksia tapaa ainakin täällä pk-seudulla liikennemääriin nähden suhteellisen harvoin. Voitaneen kysyä tässäkin kuinka monta peräänajoa tuo tulee aiheuttamaan kun jengi painaa liinat kiinni valon vaihtuessa risteyksen kohdalla.
Jos punainen valo aiheuttaa peräänajon niin syyllinen on kyllä selvä. Hesan "turvavälit".
 
Mitens on moottoripyörät ja uudet kamerat, voiko mitata etääntyvän nopeuden, jolloin myös kilpi on näkyvillä?
 
Niin että joku muu ajelisi sinun prätkällä, sinun ajohaalareissa ja sinun kypärässä? No, sattuuhan näitä. Ihan uskottavaa. :kahvi:
 
Niin että joku muu ajelisi sinun prätkällä, sinun ajohaalareissa ja sinun kypärässä? No, sattuuhan näitä. Ihan uskottavaa. :kahvi:
No ei poliisilla perus ylinopeuksissa ole resursseja selvittää kuskia tai käydä kotona katsomassa että minkälaiset ajokamat prätkän omistajalta löytyy.. Kaverin vaimo ajoi rikesakon arvoisen ylinopeuden kameratolppaan kehällä mutta koska auto on kaverin nimissä niin sakko lähetettiin kaverille. Kiisti vain sakon eikä koskaan mitään kuulunut siitäkään.
 
Törkeitä tapauksia tapaa ainakin täällä pk-seudulla liikennemääriin nähden suhteellisen harvoin. Voitaneen kysyä tässäkin kuinka monta peräänajoa tuo tulee aiheuttamaan kun jengi painaa liinat kiinni valon vaihtuessa risteyksen kohdalla.
Liikennevaloissa on semmoinen keltainen välivaihe, ettei punainen pääse yllättämään. Keltaisen saa jopa ihan laillisesti ohittaa, jos ei turvallisesti ehdi pysähtyä; toisaalta sitä ei saa ohittaa jos on aikaa mukavasti jarrutella. Ihan niin kuin se olisi aivan suunniteltu sitä varten, ettei tarvi vetää liinoja kiinni punaisella.

Oli muuten hämmentävää Vancouverissa, kun keltaisen syttyessä syttyivät välittömästi myös jarruvalot. Pari sataa kilometriä etelämmässä Jenkkilän puolella oli sama meininki kuin Suomessa: keltaisella painettiin kaasua ja punaisella sitten suoritettiin hätäjarrutuksia.
 
Liikennevaloissa on semmoinen keltainen välivaihe, ettei punainen pääse yllättämään. Keltaisen saa jopa ihan laillisesti ohittaa, jos ei turvallisesti ehdi pysähtyä; toisaalta sitä ei saa ohittaa jos on aikaa mukavasti jarrutella. Ihan niin kuin se olisi aivan suunniteltu sitä varten, ettei tarvi vetää liinoja kiinni punaisella.

Tuosta juolahtikin mieleeni, että meidän nurkilta löytyy yksi ns. nuolivalo joka polttaa ainoastaan vihreää tai on vaihtoehtoisesti pimeänä, jolloin luonnollisesti ajetaan pääopastimen mukaan. Harvinaisen usein tulee ajettua vanhoilla tuosta läpi, koska valon sammumista ei voi ennakoida millään lailla. Onneksi ei ole vielä ympätty kameravalvontaa tuohon.
 
Mitä hyötyä näistä ikivihreä valoista on? Äkkiseltään tulee mieleen kaksi ikivihreää valotolppaa pk seudulla. Ensimmäinen leppävaarassa, vanhan turuntien varrella, sellon kohdalla ja toinen kehä I:llä kontulan liittymän kohdalla.
 
Tuosta juolahtikin mieleeni, että meidän nurkilta löytyy yksi ns. nuolivalo joka polttaa ainoastaan vihreää tai on vaihtoehtoisesti pimeänä, jolloin luonnollisesti ajetaan pääopastimen mukaan. Harvinaisen usein tulee ajettua vanhoilla tuosta läpi, koska valon sammumista ei voi ennakoida millään lailla. Onneksi ei ole vielä ympätty kameravalvontaa tuohon.

Eikö se ole synkassa pääopastimen kanssa? Eli kun pääopastin vaihtuu vihreältä keltaiselle, niin tällöin nuoli sammuu.
 
Mitä hyötyä näistä ikivihreä valoista on? Äkkiseltään tulee mieleen kaksi ikivihreää valotolppaa pk seudulla. Ensimmäinen leppävaarassa, vanhan turuntien varrella, sellon kohdalla ja toinen kehä I:llä kontulan liittymän kohdalla.
Tuo Kontulan kohta kehällä on kerran ollu punaisilla vuosien aikana ja Hyi vittu mikä kaaos siitä tuli :D
 
Kehä 1 itään en ole vuosien läpiajolla kuin kerran ollut punaisissa. Toiseen suuntaan sitten asia erikseen.

Kuljen siitä jokapäivä ja kyllä siellä punaiset palaa Kontulaan kääntyville ja pakkohan niiden on palaa, että itäkeskuksesta päin tulevat pääsevät kehälle. Toki jos sinne jokerin kanssa osuu valoihin samaan aikaan niin sillähän on valoissa valoetuus eli valot menee vihreälle nopeutetusti.
 
Kuljen siitä jokapäivä ja kyllä siellä punaiset palaa Kontulaan kääntyville ja pakkohan niiden on palaa, että itäkeskuksesta päin tulevat pääsevät kehälle. Toki jos sinne jokerin kanssa osuu valoihin samaan aikaan niin sillähän on valoissa valoetuus eli valot menee vihreälle nopeutetusti.
Tarkennuksena, suoraan kehää itään jatkavien valot, ei kontulaan kääntyvät.
Kvarnmästarvägen
https://maps.app.goo.gl/eXhnwbndyqgMK8tn6
 
Tarkennuksena, suoraan kehää itään jatkavien valot, ei kontulaan kääntyvät.
Kvarnmästarvägen
https://maps.app.goo.gl/eXhnwbndyqgMK8tn6

Joo noi toiset on ihan turhat valot. Ehkä niillä joskus on joku tärkeämpi tarkoitus ollut mitä varten ovat.

Vai olisiko ne tarkoituksella aina vihreällä, kun heti niiden jälkeen on toiminnassa oleva kameratolppa mikä räpsyy usein.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän noissa paikoissa molemmissa ajaneena noi valot ole vain sellaset "pällivalot" jottei porukka sekoile valojen puutteessa, erityisesti se leppävaaran mesta, koska siinä vasemmalle kääntyvien nuolivalokaistalla ei ole edes mitään liikenteenjakajaa.
 
Eikö se ole synkassa pääopastimen kanssa? Eli kun pääopastin vaihtuu vihreältä keltaiselle, niin tällöin nuoli sammuu.
Ei. Pääopastimessa palaa punainen kieltäen kääntymisen vasemmalle ja ajamisen suoraan jolloin nuolivalo loimittaa vihreänä sallien oikealle kääntymisen. Samaan aikaan poikkeavan tien liikennettä ohjataan omilla nuolivaloilla kääntymään vasemmalle molemmista suunnista.
 
Tulkinnanvaraa on sillä, kun keltainen valo syttyy risteyksen voi vielä tietyinen edellytyksin ylittää. Edellä olevat ajoneuvot voivat kuitenkin omilla toiminnoillaan estää risteyksen sujuvan ylittämisen tässä vaiheessa ja perässä ajavalle napsahtaa sakko.

Jos haluaa pelata varman päälle on keltaisen valon sytyttyä käytännössä pysähdyttävä, joka aiheuttaa:

A. Ilmeisen peräänajon riskin, sillä tyypillisesti keltaisen syttyessä kaasutetaan ei jarruteta
B. Jäämisen joissain tilanteissa keskelle risteystä

Tätä ongelmaa ei toki ole kuin käytännössä pk-seudulla, jossa liikennemäärät ovat riittävän suuret aiheuttamaan yllä kuvattuja tilanteita.

Asiasta on säädetty tarkemmin täällä

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus… 1012/2001 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
Ensinnäkin, väärä asetus. Tuo säätää, miten liikennevalojen kuuluu toimia. Liikennevalojen noudattamisesta säädetään tieliikenneasetuksessa.

Toisekseen, olipas väkisin väännetty skenaario. Jos risteys on täynnä, ajatko todella sinne täyttä vauhtia, kunhan vain palaa vihreä, vai miten ihmeessä jäät keskelle risteystä? Jos risteystä ei pysty ylittämään, sinne ei ajeta, eikä sillä asialla ole mitään tekemistä liikennevalojen kanssa. Jos taas olet ajanut pääopastimen ohi, joutunut hetkeksi pysähtymään ja punainen vaihtuu, saat ajaa ihan rauhassa risteyksen yli. Mikään liikennesääntö ei käske jäädä odottamaan toistovaloja.

Jos Pasterstein pääsee kavereineen asiasta päättämään niin keltaisenkin ohittaminen aiheuttaa seuraamuksia

Autoilijat keksivät keinon lähteä keltaisilla: Auto mahdollisimman kauas valotolpasta
Nyt on toimittajalla mennyt pahasti puurot ja vellit sekaisin. Jos valo vaihtuu vihreästä punaiseksi, palaa hetken aikaa keltainen itsekseen. Sen saa (ja pitää) ohittaa, jos ei pysty turvallisesti pysähtymään. Jos valo taas vaihtuu punaisesta vihreäksi, palaa keltainen punaisen kanssa, eikä silloin missään tilanteessa saa ohittaa pääopastinta ennen vihreää.

Ei liikennevalojen toiminnan ymmärtäminen näin vaikeaa pitäisi olla.
 
Tarkennuksena, suoraan kehää itään jatkavien valot, ei kontulaan kääntyvät.
Kvarnmästarvägen
https://maps.app.goo.gl/eXhnwbndyqgMK8tn6
Eiköhän noissa paikoissa molemmissa ajaneena noi valot ole vain sellaset "pällivalot" jottei porukka sekoile valojen puutteessa, erityisesti se leppävaaran mesta, koska siinä vasemmalle kääntyvien nuolivalokaistalla ei ole edes mitään liikenteenjakajaa.
Eikös tuossa Pyrresin linkkaamassa paikassa pitäisi olla koroke ja valotolppa tuossa punaisen volkkarin kohdalla, jos suoraan meneville ei palaisi aina vihreä. Pääopasin täytyy olla aina valo-ohjattujen kaistojen oikealla puolella ja tuskin se voisi olla pimeänä samaan aikaan, kun kääntyviä ohjataan valoilla.
 
Vautsiwau, tänään ajelin Vaajakoski-Lusi väliä kahteen otteeseen ja olihan taas aikamoista sekoilua tolppien kohdalla. Jarruvalot villkkuivat kuin joulukuusessa konsanaan ja pahimmillaan mentiin tolpan kohdalla GPS:n mukaan 30km/h alinopeudella, eli 50km/h 80km/h alueella "ettei vaan välähtäisi".

Lisäksi ne uudet tolpat eivät ole vielä edes käytössä, mutta sitä nyt eivät massat tietenkään tiedä, eikä sillä ole merkitystä tässä keskustelussa.
 
Viimeksi muokattu:
Vautsiwau, tänään ajelin Vaajakoski-Lusi väliä kahteen otteeseen ja olihan taas aikamoista sekoilua tolppien kohdalla. Jarruvalot villkkuivat kuin joulukuusessa konsanaan ja pahimmillaan mentiin tolpan kohdalla GPS:n mukaan 30km/h alinopeudella, eli 50km/h 80km/h alueella "ettei vaan välähtäisi".

Lisäksi ne uudet tolpat eivät ole vielä edes käytössä, mutta sitä nyt eivät massat tietenkään tiedä, eikä sillä ole merkitystä tässä keskustelussa.
Joku kuullut/luullut että ottavat keskinopeuden. :D

100 + 60 = 80 = sallittu. :btooth:
 
Nyt on toimittajalla mennyt pahasti puurot ja vellit sekaisin. Jos valo vaihtuu vihreästä punaiseksi, palaa hetken aikaa keltainen itsekseen. Sen saa (ja pitää) ohittaa, jos ei pysty turvallisesti pysähtymään. Jos valo taas vaihtuu punaisesta vihreäksi, palaa keltainen punaisen kanssa, eikä silloin missään tilanteessa saa ohittaa pääopastinta ennen vihreää.

Ei liikennevalojen toiminnan ymmärtäminen näin vaikeaa pitäisi olla.
Lisäksi on täysin sallittua ennakoida myös vihreitä. Kunhan ei pääopastinta ohita niin liikkeelle saa kyllä lähteä vaikka punaisenkin palaessa. Jos ehtii niin saa vaikka rullata rajoituksen vauhtiin, kunhan pitää huolen että pääopastin tulee ohitettua vihreällä valolla.
 
Tällainen jäi eiliseltä askarruttamaan. Ajoin Kehä I:stä itää kohti, navigaattorin näyttäessä nopeutta 56km/h. Vasempaa kaistaa juuri ennen Leppävaaran tunnelia pörhälsi moottoripyörä ohi vauhdilla kun olimme molemmat siinä tunnistimen kohdalla ja valo räpsähti.
Onko teoriassa mahdollista se, että lähettävät minulle sakkolapun..? Motoristiahan ne eivät kuvasta saa kiinni.
 
Poliisin uudet nopeuskamerat seisovat edelleen tyhjänpanttina – väite 150 metrin mittausmatkasta on liioiteltu

Julkisuudessa on kerrottu niiden pystyvän mittaamaan nopeutta jopa 150 metrin matkalta, mutta Iltalehden haastatteleman laitteen valmistajan edustajan mukaan kamera ei saa tarkkaa kuvaa 150 tai edes 100 metrin päästä.

Ruotsissa mittaustäisyys on 30 metriä. Suomessa mittausetäisyys tullaan määrittelemään kamerapistekohtaisesti.

Onko toimittajalla mennyt kuvausetäisyys ja mittausetäisyys sekaisin?
 
Ostin uuden auton tuossa viime viikolla ja kotio päin ajaessa saatoin tolppaan ajaa 90-100kmh 8kympin alueella. Miten mahtaa käydä kun vasta seuraavana päivänä auto rekisteröitiin minun nimiin?
Selvästi välähti ja tässä miettinyt mihin osoitteeseen sakko lähtee? Ottaako rekisteristä sen hetkiset tiedot ylös vai onko noissa jonkin näköstä viivettä? Vai laittaako myyjäliikkeeseen sakon ja pyytää todentamaan kuskin?
 
Eiköhän se kyselly liikkeelle mene. Se, tuleeko se sieltä ohjattuna sulle, jää nähtäväksi.
 
Myyjäliike varmasti merkannut auton omistajan vaihtuneen silloin kun se on vaihtunut. Sakko menee siis todennäköisesti uudelle omistajalle.

Näin ainakin kerran kävi kun juuri ostetulla autolla välähti. Sakko tuli suoraan uudelle omistajalle. Tuo sakko tuli siis suoraan sillä reissulla kun autoa oltiin hakemassa, eikä mittari ollutkaan ihan kunnossa. :)
 
Eiköhän tuo toimi niinkuin nytkin että pieni ylinopeus on sakotettavaa mutta poliisi on itse määrännyt puuttumiskynnykselle tietyn rajan
 
Eiköhän tuo toimi niinkuin nytkin että pieni ylinopeus on sakotettavaa mutta poliisi on itse määrännyt puuttumiskynnykselle tietyn rajan
No jos tuo paskerstein saa asiaan vaikuttaa, niin ihan varmasti myös puuttumiskynnys putoaa. Kovin monella tavalla sairaalloinen ajatusmaailma miehellä tuntuu olevan.
 
Mikäänhän ei kameraosuuksilla muutu, kun muistaa aurinkolipan.

Kypärä päähän ja tumma visiiri.

Näin tuossa yks päivä ihan tavan perhefarkun, oli parkissa tien varressa. Takakilpi oli sidottu kiinni kuskin niskatukeen, etukilpi oli kai kojelaudalla. Sen verran vanha paska, ettei voinut olla mikään tuontiauto, eikä tuning kun kaikki oli niin vakiota kun olla ja voi. Kai se on sitten tapa tuokin jemmailla kilpiä. Kilven paikathan siinä oli ihan normaalisti.

Tuosta aasinsiltana, ettei kai se niin iso rikos olisi, jos vaan ottaa sen etukilven pois kameraosuuksilla ajellessa, tai kehittää jonkun pikakiinnityksen. Älyttömyyksiinhän tämä menee taas.
Tietty lähteenä verkkouutiset™ niin voi olla tulkinnan varaa.
 
Eiköhän tuo toimi niinkuin nytkin että pieni ylinopeus on sakotettavaa mutta poliisi on itse määrännyt puuttumiskynnykselle tietyn rajan

Kameratolpat ovat armottomia, ne säädetään varmasti heti vuoden alusta välkkymään 1km ylityksestäkin...:confused:
 
Tuosta aasinsiltana, ettei kai se niin iso rikos olisi, jos vaan ottaa sen etukilven pois kameraosuuksilla ajellessa, tai kehittää jonkun pikakiinnityksen.

I-kirjaimesta voi mustalla sähköteipillä tehdä vaikka L tai T :D Jos jää kiinni, niin naapuripenskat ovat varmaan kujeilleet
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom