Ylinopeus (kameravalvonta)

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Kautium, 20.10.2016.

  1. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 153
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Eiköhän se ole ollut koko ajan tarkoituskin.

    Monilla on vaan sellainen tapa, että vasta siitä nopeuskyltin kohdalta on alettu himmailemaan nopeutta hiljakseen ja nyt sitten sapettaa, kun pitäisi alkaa toimimaan lain mukaan. Edelleen tuo on mielestäni selkeämpää näin, kunhan merkit ja tutkat/kamerat olisi sijoitettu niin, ettei niistä aiheudu tarpeetonta hidastelua liian pitkäksi aikaa.

    Mm. ohituskaistoilla tai niiden lopuissa olevat kamerat eivät saa peukkuja, kun niiden pääfunktio on lähinnä rahastus, eikä niinkään liikenneturvallisuuden parantaminen.
     
  2. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    678
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    Ihan vaan mielenkiinnosta mikä on Menumaija? Tuskin tässä raktorikaivuria tarkoitat.
    Näin minäkin olen asia tulkinnut, myös ympäristön kannalta moottorijarrutus on hyvä tapa pudottaa nopeutta.
    Yleensähän nuo nopeuksien pudotukset 100:sta 80:een ovat risteysalueiden (tai muun vaaran) läheisyysessä, joten ne toimivat näin myös varotuksena, että kuljettajan pitää olla tavallista tarkaavampi.

    Nyt vaan tuota muutetaan, kun laitetaan nuo n. 150m päästä mittaavat tutkat mittausalueensa päähän merkistä => siis käytännössä kuljettajan kannalta "kiinni" tutkaan. => ja sitä minä pidän
    jopa vaaraa aiheuttavana rahastusyrityksenä.

    Katiumille:

    Arvio matkasta (tässä) on siis ihan vaan silmällä. En siis mitannut matkaa, enkä edes painanut mieleeni montako niitä oli tai missä paikoissa niitä on. Pääasia tässä on, että tiedetään niiden sijoittelu tapa ja euroistaan tarkat autoilijat voivat sen ottaa huomioon. (Ehkäpä vältytään näin muutamalta turhalta jarrutukseltakin?)
    Yleensähän noista rikesakoilla selviää, joten lainlaatijatkaan eivät sitä niin suurena rikoksena pidä?

    Tervettä maalaisjärkeä minäkin peräänkuulutan, eli paikka olisi "ohjeellinen" sallien kaasulta noston.
     
  3. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 153
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Edelleenkin, miksi sitä jalkaa ei voi nostaa jarrulta jo merkin nähdessään ja antaa nopeuden laskea sen "luontoa säästävän moottorijarrutuksen" avulla? Silloin ei tarvitse pelätä sitä mahdollisesti ko. merkin vaikutusalueelle kohdennettua tutkaakaan.

    Miksi siis pitää odottaa siihen merkille saakka ennen kuin alkaa laskemaan nopeutta? Sen lisäksi että silloin toimitaan lainvastaisesti, niin saattaa lisäksi päätyä kameran kuvaan. Miksi siis ottaa riskiä?

    Liiallisesta valvonnasta minäkään en pidä, mutta koska kameroista ei valittamalla eroonkaan pääse, niin kannattaa ainakin minimoida niiden seurauksena lankeavat sakot ja hommata joku sovellus piippailemaan niistä ja ajaa rangaistavuuskynnyksen paremmalla puolella, sekä tosiaan himmailla nopeutta jo ennen rajoituksia, eikä vasta niiden jälkeen.

    Maalaisjärkeä voisi yrittää käyttää näissä vaatimuksissakin.
     
  4. jinx1980

    jinx1980

    Viestejä:
    819
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    ihan perus momentinmuuntimella varustettua automaattia (jossa siis turbiinin sisällä on läjä öljyä pyörimässä, josta tuo mehu-nimitys:)).

    Tuollaisessa moottorijarru on todella ”tehoton” vs. manuaaliaski, yleensä loota pitää vielä isoa pykälää sisällä niin ei jarruta sitäkään vähää. Toki manuualisesti kepittämällä senkin saa jotenkin hidastamaan mutta menee automaatin tarkoitus hukkaan:).
     
  5. jinx1980

    jinx1980

    Viestejä:
    819
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei oma auto ainakaan tiputa nopeutta tarpeeksi nopeasti siitä kun oikeasti näkee että mitä siinä merkissä lukee, enkä ajatellut alkaa arvailemaankaan että tippuuko rajoitus vaiko eikö.

    Toiseksi nykyisillä merkkien sijoittelulla heti merkin jälkeen ei ole mitään _todellista_ syytä ajaa tikkarin nopeutta...
     
    Jetula tykkää tästä.
  6. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 153
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    No sitten sitä nopeutta pitää luonnollisesti himmata lisää jarrulla. Tämähän tietenkin riippuu aina kuljettajan näkökyvystä ja auton ominaisuuksista.

    Virallisesti nopeusrajoitus on kuitenkin voimassa sentilleen merkistä eteenpäin, joten sen jälkeen sijoitetun kameran räpsymisestä ei sinäänsä kannata pahoittaa mieltään, jos laskee merkistä vanhalla nopeudella ohi ihan vaan "koska ei siinä ole todellista syytä ajaa hiljempaa". Näin se on ollut aiemminkin, mutta noiden uusien kameroiden toimintaperiaatteen vuoksi pitää olla aiempaa tarkempana.
     
  7. Jetula

    Jetula

    Viestejä:
    135
    Rekisteröitynyt:
    19.11.2018
    Toki se moottorijarrutus onnistu jollain vanhalla romulla, mutta nykyauto laskee nopeutta ehkä 5 km/h siitä kun nopeusmerkki on luettavissa (olettaen että näkö on äärimmäisen tarkka).

    Nykytutkalla siis merkin kohdalla täytyy tehdä 15 km/h äkkijarrutus, joka letkassa muodostaa aikamoisen heiluriliikkeen jonon perälle.

    Ilman tutkaa fiksumpi himmaa vauhdin sallittuun turvallisesti, lopputuloksena ei ole ruuhkautumista, mutta sallittu vauhti on silti saavutettu reilusti ennen risteystä.
     
  8. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 302
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sunnuntaista asti samaa off topicia. Riittääkö jo?

    Sovitaan vaikka että kukaan ei ole väärässä tai oikeassa.
     
    Rensu, kjns ja rane58 tykkäävät tästä.
  9. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    678
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    Ei se manuaalinenkaan moottorijarrutus tehokas ole pelkästään kaasua hölläämäällä isoimmalla vaihteelle, kuten 6-tiellä ajellessa yleensä on. Jos vaihtaa pienemmälle (välikaasun kanssa) => sitten se on tehokkaampaa.

    Edit: Myrkylle kyllä tämäkin on vielä asian sisällä, eikä viestittely niin vaarallista/turhaa ole, tarkoitushan on vaan keskustella. "Lopputulosesta" olen kanssasi samaa mieltä:), ollaan kaikki oikeassa.
     
  10. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 302
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Enhän mä mikään mode ole, ihmettelen vaan miten taas juupas eipäs keskustelu saa valtavat mittasuhteet;)
     
  11. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 153
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Niin, kyllähän se olisi paljon parempi jos kaikki olisivat samaa mieltä ja lakkaisivat suosiolla keskustelemasta. Eikun hitsinvitsi, tämähän olikin keskustelufoorumi, eli ehkäpä se sittenkin on täällä ainakin jossakin määrin sallittua, ehkä jopa suotavaa. :D

    Ei vaan, ihmisillä on erilaisia mielipiteitä ja se on vain hyvä asia, varsinkin kun keskustelu oikeasti liittyy ketjun aiheeseen. Vähän hassua silloin vaatia, että pitäisi lopettaa keskustelu tai vaihtaa aihetta. Kannattaa ehkä pikemmin vaihtaa itse ketjua, jos ei keskustelun sisältö miellytä.

    Eikä tässäkään nyt ihan juupas-eipäs -linjalla ole oltu. Suurista linjoista kaikki ovat varmasti hyvin pitkälti samaa mieltä, eli pikemminkin kyse noiden merkkien ja tolppien sijoittelussa on siitä miltä kantilta ja millaisella elämänkatsomuksella asiaa ajattelee.
     
  12. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    4 994
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Poliisin kamera iski 138 sakkoa tunnissa samalla kadulla

    Eli jos ihmiset ajaisi töyssyjen takia/ansiosta sallittua nopeutta, niin sujuvuus heikkenisi?
    :confused:
     
    rane58 tykkää tästä.
  13. Madirr

    Madirr

    Viestejä:
    6
    Rekisteröitynyt:
    01.03.2019

    Tilannepäivitystä...

    Torstaina 14.3, välähti vihreä kamera-auto. -> Lauantaina 16.3 automaattinen viesti netpostiin ajetusta ylinopeudesta. -> Samana päivänä myöntävä vastaus poliisin asiointipalveluun.

    Tänään tulee 12 viikkoa tosta räpsähdyksestä, eikä poliisilta ole tullut kirjettä kotiin vieläkään.

    Pitääkö sitä jossain vaiheessa olla poliisiin yhteydessä ja kysellä onko mahdollisia hakuja perässä, ettei heinäkuussa lähestyvä Kreikan reissu mene vituiksi heti lentokentän turvatarkastuksessa? Kerran käyty laivalla auton kanssa mutta ei ainakaan siellä poliisit kiinnostuneet.
     
  14. SandWiz

    SandWiz

    Viestejä:
    334
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuskin tuollaiset hidasteet ihmisiä saa ajamaan sallittua nopeutta, normaalistihan noiden jälkeen kiihdytetään takaisin samaan vauhtiin mitä ajettiin ennen hidastetta. Ne on paikallaan paikoissa, jossa vaara on juuri siinä hidasteen kohdalla, esim. koulujen lähistöllä olevat suojatiet. Työmaalla taas se, että ajetaan lyhyt pätkä ennen työmaata sallittua ja taas työmaan kohdalla ylinopeutta ei paljon lohduta. Kyse kun on asenneongelmasta, eikä siitä että rajoitusta ei muka huomattaisi. Järjetöntä liikenteen pumppaamista nuo taas aiheuttaisi vähänkin vilkkaammilla teillä, koska osa hidastaisi kävelyvauhtiin ja osa taas ajaa hidastamatta läpi.
     
  15. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 090
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    On ihmisiä jotka aina hidastaa töyssyn kohdalla joko siksi koska "pelkäävät" sitä tai siksi kun on esim. madallettu auto jolla ei voi ajaa edes sallittua nopeutta.

    Tuon lisäksi on aina töyssyjä jotka ovat ihan *perseestä* sallituillakin nopeuksilla, siinä paikassa missä ne ovat (näitä on kotikulmillakin, ne on yleensä niitä kapeampia joissa loivat sivut). Näistä ei voi ajaa kunnolla läpi edes 30km/h vaikka rajoitus olisi 40km/h.

    Eli joka tapauksessa saadaan aina aikaan "haitariefekti" ja ylimääräistä hidastusta ruuhka-aikaan vs ilman töyssyä. Myös siirrettävillä, varsinkin jos paikka on muutenkin "työmaa".
     
  16. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    678
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    Noinhan se yleensä menee.

    -Minua on aina (olen luopunut jo toivosta) häirinnyt se, että kun työmalla ei työskennellä tai jopa ei nää työskennellä ne nopeusrajoitus tai varoitusnerkit jätetään/ unohdetaan sinne pahimmillaan kuukausiksi. Tarpeettomasti liikennettä haittaamaan.
     
    rane58 tykkää tästä.
  17. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    4 994
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei noihin tietenkään mitään isoja töyssyjä tarvittaisi. Varmaan ihan vain tärinäraidat tai vastaavat riittäisi. Jos tuo ongelma haluttaisiin oikeasti ratkaista niin eiköhän siihen joku insinööri ratkaisun keksisi. Onhan se tietysti helpompi valittaa kerran kuukaudessa uutisissa ja sakottaa sunnuntaisin kun työmaa seisoo tyhjänä.

    Täällä missä itse asun on pari töyssyä 30km/h alueella, mutta ne töyssyt on paras ajaa noin 43km/h. Jos ajaa alle 40 niin sitten pitäisi ajaa jotain 10km/h jotta pääsisi samaan tuntumaan. :D
     
  18. mailman

    mailman

    Viestejä:
    237
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sekavaa keskustelua paljon, en välistä löytänyt, että jokohan ne 4-tien uudet tolpat ovat toiminnassa Lusi-Vaajakoski välillä? Vai vieläkö Poliisilla on teknisiä ongelmia asian kanssa? :D
     
  19. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    4 994
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  20. David ":DA" Imodium

    David ":DA" Imodium

    Viestejä:
    1 791
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    mRkukov tykkää tästä.
  21. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    1 157
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ehkä on kaikkien kannalta parempi että tuolla asenteella jääkin kotiin.
     
    David ":DA" Imodium tykkää tästä.
  22. David ":DA" Imodium

    David ":DA" Imodium

    Viestejä:
    1 791
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Joo tai ehkä menen Prismaan jonottamaan. Se on toinen lempiharrastuksistani.
     
    SR50La ja mRkukov tykkäävät tästä.
  23. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    678
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    Tuossa näkyvät ne 5-tienkin tolpat, jos tuossa ne kaikki on? Kameroita pitäis olla jutun mukaan yht.40kpl. Onkos jossain tietoa noiden tolppien tarkemmista paikoista? Kuvassa näkyy vain 36 kpl.

    Viiden vuoden kustannukset 4,4mij. euroa / 40 kameraa=> kunkin kameran tienattava 22000€, jotta päästään nolla tulokseen. Vai oliko tuo pelkän laitteiston kulu?

    Edit: siis 6-tien ei viitos
     
    Viimeksi muokattu: 13.06.2019
  24. Chaos

    Chaos

    Viestejä:
    95
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Joo näkyy ja 5-tiellä tuon kuvan mukaan niitä on 0.

    Edit. Siis noita uusia.
     
  25. mailman

    mailman

    Viestejä:
    237
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Huoh, pitänee alkaa taas ajamaan pohjoisen suuntaan Lahti-Jämsä-JKL reittiä pitkin. Sielläkin tosin muutama, vanhanmallinen tolppa, mutta...

    Ei sillä, että mitään räikeitä ylinopeuksia pitäisikään ajaa. Mutta 4-tielläkin on aikoja jolloin ihan rauhassa voisit sen 120km/h matkavauhtia pitää helpostikin.
     
  26. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    1 934
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Lataa vaan luuriin kameroista hälyttelevän sovelluksen niin voi sitten hidastaa hyvissä ajoin ennen tolppaa.
     
  27. Chaos

    Chaos

    Viestejä:
    95
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Niin, esim Waze auttaa tähänkin, samalla navisofta, tolpat yms. kiinteä ja sitten käyttäjien aktiivisuuteen perustuen poliisit/tutkarysät, liikennehäiriöt(tietyöt, kolarit yms.) samassa paketissa.

    Edit. Kiinteät tolpat hälyttää ~500m ennen ja nykyään jopa suomeksi, jos se kieli on jollekkin ollut kynnyskysymys. Esim. tutkarysän ilmoitusetäisyyttä en muista, mutta voi olla sama ~500m.
     
  28. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    4 994
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tomtom speed cameras. Enemmän käyttäjädataa ja ei ole missannut yhtäkään kameraa tähän mennessä.
     
  29. Chaos

    Chaos

    Viestejä:
    95
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei varmaan ole olemassa laitetta/softaa mikä noi kiinteät missais, tai ei ainakaan ole tullut vastaan. Liikkuvat taas toinen juttu. En tiedä miten tomtom toimii, mutta luultavasti hakee noi liikennetiedot tilannehuoneelta tai vastaavalta. Ei siinä, toimiihan noi kaikki ja ihan käyttäjästä kiinni, että mitä ja miten käyttää. Aikaisemmin oli Navigonin laite ja olin todella tyytyväinen, kunnes löysin softan, mihin käyttäjät voivat uppia kaikki häiriöt, yms reaaliajassa.
     
  30. atobee

    atobee

    Viestejä:
    359
    Rekisteröitynyt:
    24.11.2016
    Älä pie jännityksessä, mikä se softa on?
     
  31. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    722
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    Törkeitä tapauksia tapaa ainakin täällä pk-seudulla liikennemääriin nähden suhteellisen harvoin. Voitaneen kysyä tässäkin kuinka monta peräänajoa tuo tulee aiheuttamaan kun jengi painaa liinat kiinni valon vaihtuessa risteyksen kohdalla.
     
  32. Naska Paapuri

    Naska Paapuri

    Viestejä:
    225
    Rekisteröitynyt:
    23.02.2017
    Waze? :D
     
  33. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    4 994
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos punainen valo aiheuttaa peräänajon niin syyllinen on kyllä selvä. Hesan "turvavälit".
     
  34. Junsson

    Junsson

    Viestejä:
    9
    Rekisteröitynyt:
    02.01.2017
    akkumakita kehiin ja joukolla liikkelle :)
     
  35. Cyclon

    Cyclon

    Viestejä:
    42
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Mitens on moottoripyörät ja uudet kamerat, voiko mitata etääntyvän nopeuden, jolloin myös kilpi on näkyvillä?
     
  36. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    1 934
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Ei voi eikä ole väliä kun ei kuskia kuvasta tunnistaisi muutenkaan niin voisi aina kiistää sakon
     
  37. Freeze

    Freeze Elitisti Team Ryzen Team NVIDIA

    Viestejä:
    746
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Niin että joku muu ajelisi sinun prätkällä, sinun ajohaalareissa ja sinun kypärässä? No, sattuuhan näitä. Ihan uskottavaa. :kahvi:
     
  38. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    1 934
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    No ei poliisilla perus ylinopeuksissa ole resursseja selvittää kuskia tai käydä kotona katsomassa että minkälaiset ajokamat prätkän omistajalta löytyy.. Kaverin vaimo ajoi rikesakon arvoisen ylinopeuden kameratolppaan kehällä mutta koska auto on kaverin nimissä niin sakko lähetettiin kaverille. Kiisti vain sakon eikä koskaan mitään kuulunut siitäkään.
     
  39. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 012
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Liikennevaloissa on semmoinen keltainen välivaihe, ettei punainen pääse yllättämään. Keltaisen saa jopa ihan laillisesti ohittaa, jos ei turvallisesti ehdi pysähtyä; toisaalta sitä ei saa ohittaa jos on aikaa mukavasti jarrutella. Ihan niin kuin se olisi aivan suunniteltu sitä varten, ettei tarvi vetää liinoja kiinni punaisella.

    Oli muuten hämmentävää Vancouverissa, kun keltaisen syttyessä syttyivät välittömästi myös jarruvalot. Pari sataa kilometriä etelämmässä Jenkkilän puolella oli sama meininki kuin Suomessa: keltaisella painettiin kaasua ja punaisella sitten suoritettiin hätäjarrutuksia.
     
  40. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    722
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    Tulkinnanvaraa on sillä, kun keltainen valo syttyy risteyksen voi vielä tietyinen edellytyksin ylittää. Edellä olevat ajoneuvot voivat kuitenkin omilla toiminnoillaan estää risteyksen sujuvan ylittämisen tässä vaiheessa ja perässä ajavalle napsahtaa sakko.

    Jos haluaa pelata varman päälle on keltaisen valon sytyttyä käytännössä pysähdyttävä, joka aiheuttaa:

    A. Ilmeisen peräänajon riskin, sillä tyypillisesti keltaisen syttyessä kaasutetaan ei jarruteta
    B. Jäämisen joissain tilanteissa keskelle risteystä

    Tätä ongelmaa ei toki ole kuin käytännössä pk-seudulla, jossa liikennemäärät ovat riittävän suuret aiheuttamaan yllä kuvattuja tilanteita.

    Asiasta on säädetty tarkemmin täällä

    Liikenne- ja viestintäministeriön asetus… 1012/2001 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®

    Jos Pasterstein pääsee kavereineen asiasta päättämään niin keltaisenkin ohittaminen aiheuttaa seuraamuksia

    Autoilijat keksivät keinon lähteä keltaisilla: Auto mahdollisimman kauas valotolpasta
     
    Viimeksi muokattu: 15.06.2019
  41. litiumtomu

    litiumtomu

    Viestejä:
    197
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuosta juolahtikin mieleeni, että meidän nurkilta löytyy yksi ns. nuolivalo joka polttaa ainoastaan vihreää tai on vaihtoehtoisesti pimeänä, jolloin luonnollisesti ajetaan pääopastimen mukaan. Harvinaisen usein tulee ajettua vanhoilla tuosta läpi, koska valon sammumista ei voi ennakoida millään lailla. Onneksi ei ole vielä ympätty kameravalvontaa tuohon.
     
  42. Centteri

    Centteri

    Viestejä:
    823
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mitä hyötyä näistä ikivihreä valoista on? Äkkiseltään tulee mieleen kaksi ikivihreää valotolppaa pk seudulla. Ensimmäinen leppävaarassa, vanhan turuntien varrella, sellon kohdalla ja toinen kehä I:llä kontulan liittymän kohdalla.
     
  43. Exe

    Exe

    Viestejä:
    51
    Rekisteröitynyt:
    18.02.2017
    Eikö se ole synkassa pääopastimen kanssa? Eli kun pääopastin vaihtuu vihreältä keltaiselle, niin tällöin nuoli sammuu.
     
  44. Pyrres

    Pyrres

    Viestejä:
    1 103
    Rekisteröitynyt:
    18.07.2017
    Tuo Kontulan kohta kehällä on kerran ollu punaisilla vuosien aikana ja Hyi vittu mikä kaaos siitä tuli :D
     
  45. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    792
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Ei siellä kyllä mikään mikään vihreä jatkuvasti pala. Jokapäivä saa punaisissa olla.
     
  46. Pyrres

    Pyrres

    Viestejä:
    1 103
    Rekisteröitynyt:
    18.07.2017
    Kehä 1 itään en ole vuosien läpiajolla kuin kerran ollut punaisissa. Toiseen suuntaan sitten asia erikseen.
     
  47. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    792
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Kuljen siitä jokapäivä ja kyllä siellä punaiset palaa Kontulaan kääntyville ja pakkohan niiden on palaa, että itäkeskuksesta päin tulevat pääsevät kehälle. Toki jos sinne jokerin kanssa osuu valoihin samaan aikaan niin sillähän on valoissa valoetuus eli valot menee vihreälle nopeutetusti.
     
  48. Pyrres

    Pyrres

    Viestejä:
    1 103
    Rekisteröitynyt:
    18.07.2017
    Tarkennuksena, suoraan kehää itään jatkavien valot, ei kontulaan kääntyvät.
    Kvarnmästarvägen
    https://maps.app.goo.gl/eXhnwbndyqgMK8tn6
     
  49. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    792
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Joo noi toiset on ihan turhat valot. Ehkä niillä joskus on joku tärkeämpi tarkoitus ollut mitä varten ovat.

    Vai olisiko ne tarkoituksella aina vihreällä, kun heti niiden jälkeen on toiminnassa oleva kameratolppa mikä räpsyy usein.
     
    Viimeksi muokattu: 16.06.2019
  50. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    1 934
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Eiköhän noissa paikoissa molemmissa ajaneena noi valot ole vain sellaset "pällivalot" jottei porukka sekoile valojen puutteessa, erityisesti se leppävaaran mesta, koska siinä vasemmalle kääntyvien nuolivalokaistalla ei ole edes mitään liikenteenjakajaa.
     
    SR50La tykkää tästä.