Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Täällä päin on tehty todella järkeviä nopeudenvaihtoja.Vanha viidakon sananlasku on, että se nopeusrajoitus alkaa siitä rajoitusmerkistä, ei kameratolpasta. Uikutusta kameran pikaisesta sijainnista nopeusrajoitusmerkin jälkeen tulee näinollen vain lainrikkojilta
Vanha viidakon sananlasku on, että se nopeusrajoitus alkaa siitä rajoitusmerkistä, ei kameratolpasta. Uikutusta kameran pikaisesta sijainnista nopeusrajoitusmerkin jälkeen tulee näinollen vain lainrikkojilta
Näppärää, kun uusien tutkalla mittaavien kameroiden mittauspiste voidaan ilmeisesti säätää mihin vain 0-150 metrin päähän kamerasta.Kuutos tiellä Hki-Kouvola oli niitä uusia kameratolppia. Mielestäni niitä ei juurikaan helpommin havainnut kuin vanhoja (vaikka näin "mainostettiin").
Kiinnitin huomiota, että niitä oli paljon tilanteissa joissa nopeus vaihtui 100:ta 80:een
ja liikennemerkki oli silmällä arvioiden n. 150m päässä kamerasta.
Ei tuolla ainakaan liikenneturvallisuutta paranneta. Pitää tehdä äkkijarrutus.
Kameroiden paikkoja en niinkään arvostele, mutta näyttivät olevan liian lähellä nopeudenpudotusmerkkiä.
=> merkit kauemmas jotta vauhdin voi pudottaa vain kaasua hölläämällä.
Ja taas saadaan päästöjä alemmas ja bensaa kulumaan vähemmän.
Missä on mainostettu, että uudet kamerat olisivat niitä vanhoja laatikoita paremmin havaittavissa? Minä en ainakaan ole sellaista kommenttia koskaan viranomaisten puolesta nähnyt, eikä sellainen ole käsittääkseni ollut valinnassa/suunnittelussa mikään kriteeri.Kuutos tiellä Hki-Kouvola oli niitä uusia kameratolppia. Mielestäni niitä ei juurikaan helpommin havainnut kuin vanhoja (vaikka näin "mainostettiin").
Kiinnitin huomiota, että niitä oli paljon tilanteissa joissa nopeus vaihtui 100:ta 80:een
ja liikennemerkki oli silmällä arvioiden n. 150m päässä kamerasta.
Ei tuolla ainakaan liikenneturvallisuutta paranneta. Pitää tehdä äkkijarrutus.
Kameroiden paikkoja en niinkään arvostele, mutta näyttivät olevan liian lähellä nopeudenpudotusmerkkiä.
=> merkit kauemmas jotta vauhdin voi pudottaa vain kaasua hölläämällä.
Ja taas saadaan päästöjä alemmas ja bensaa kulumaan vähemmän.
Oletko koskaan miettinyt, miksi ne liikennenopeuksien alennusmerkit eivät ole esim. 5m päässä risteyksestä jonka turvallisuuden takia nopeutta alennetaan (merkin kohdallahan nopeus on oltava alentunut, joten eihän niitä aikaisemmin tarvita).Missä on mainostettu, että uudet kamerat olisivat niitä vanhoja laatikoita paremmin havaittavissa? Minä en ainakaan ole sellaista kommenttia koskaan viranomaisten puolesta nähnyt, eikä sellainen ole käsittääkseni ollut valinnassa/suunnittelussa mikään kriteeri.
Ja siis sehän nyt on selvää, että tolpat on laitettu pääosin risteysalueille, ja samaten on selvää että niissä nopeus yleensä laskee joko 100km/h --> 80km/h, tai 80km/h --> 60km/h. Muutamassa paikassa tolppia on ohituskaistojen lopussa ja/tai muuten vain epämääräisesti ripoteltuna, mutta pääosin kuitenkin noin. Ja kuten jo todettiin, se tolpan etäisyys rajoitusmerkistä on epäolennaista, kun rajoitus astuu kuitenkin voimaan täsmälleen juuri siinä merkin kohdalla, eli siinä ei ole mitään sumean logiikan himmausmatkaa, jonka aikana saa vielä lasketella "vähän yli rajoituksen".
Sitähän tässä juuri on toivottu, että rajoitus kerrottaisiin selkeästi tolpan kohdalla (tai juuri vähän ennen), niin ei tarvitsisi arpoa että mikähän se rajoitus tässä taas oikein olikaan.
Ei sitä kaasua ole tarkoitus vasta metri merkin jälkeen alkaa hissukseen nostelemaan, vaan nopeuden kuuluu olla rajoituksen mukainen viimeistään merkin kohdalla.Kuutos tiellä Hki-Kouvola oli niitä uusia kameratolppia. Mielestäni niitä ei juurikaan helpommin havainnut kuin vanhoja (vaikka näin "mainostettiin").
Kiinnitin huomiota, että niitä oli paljon tilanteissa joissa nopeus vaihtui 100:ta 80:een
ja liikennemerkki oli silmällä arvioiden n. 150m päässä kamerasta.
Ei tuolla ainakaan liikenneturvallisuutta paranneta. Pitää tehdä äkkijarrutus.
Kameroiden paikkoja en niinkään arvostele, mutta näyttivät olevan liian lähellä nopeudenpudotusmerkkiä.
=> merkit kauemmas jotta vauhdin voi pudottaa vain kaasua hölläämällä.
Ja taas saadaan päästöjä alemmas ja bensaa kulumaan vähemmän.
En nyt oikein ymmärtänyt mistä tuossa loppujen lopuksi avauduit.Oletko koskaan miettinyt, miksi ne liikennenopeuksien alennusmerkit eivät ole esim. 5m päässä risteyksestä jonka turvallisuuden takia nopeutta alennetaan (merkin kohdallahan nopeus on oltava alentunut, joten eihän niitä aikaisemmin tarvita).
Saattaahan olla, että liikennesuunnittelijat ovat ajatelleet, että merkin tulee turvallisuus / havaittavuus ongelmien takia olla se 150-200m ennen risteystä.
Nyt kun sinne laittetaan tuo 150m päästä mittaava tutka, autoilijat jarruttavat voimakkaasti ja jossain kohdin jonossa ajaville tulee kiire. Lisäksi autoilijan huomio kiinnittyy risteyksen tapahtumien seuraamisen sijasta siihen tutkapylvääseen ja oman auton nopeusmittariin.
Näin useimmat meistä "lainkuuliaista" kansalaisista toimivat. Liikennesuunnittelijoiden tulisi ottaa tällaiset inhimilleset ominaisuutemme huomioon.
Ongelma on, että se nopeusrajoitusmerkki on liian lähellä sitä tutkapylvästä.En nyt oikein ymmärtänyt mistä tuossa loppujen lopuksi avauduit.
Joo, rajoitukset ovat jonkin verran ennen risteystä, jotta risteysalueella (joka siis on laajempi kuin se itse risteys) ei ajettaisi liian kovaa. Mikä se ongelma siis on siinä jos tutka on sijoitettu sinne risteyksen kohdalle, jonkin verran sen jälkeen kun rajoitusmerkki on ohitettu? Eikös tuo ole järkevää juuri noin, eli kameralla valvotaan nopeuksia alueella, jossa se on maalaisjärjelläkin fiksua ja lisäksi alueella vallitseva nopeusrajoitus on ilmaistu juuri hetkeä aiemmin?
Jos ei sijoittelussa huomioida ihmisten yleistä tosiasiallista käyttäytymistä (tässä siis, että jalka nostetaan kaasulta vasta liikennemerkin läheisyydessä) on se aivan tarpeetonta liikenteen vaarantamista (sanoi laki mitä tahansa).Ja jos nopeusrajoitukseen reagoiminen aiheuttaa peräänajovaaran, niin kyllä se vika on jossakin ihan muualla kuin siinä merkissä tai tutkatolpassa.
Niinhän minä teinkin, painoin jarrua ja pudotin nopeuden hetkessä, enkä siis saanut niitä sakkoja, mutta jos se merkki olisi ollut kauempana nopeuteni olisi pudonnut vain kaasua hölläämällä.... mutta se ei muuta tilannetta miksikään, vaikka se kamera olisi nopeusrajoitusmerkin päällä. On sinun tehtäväsi ajaa nopeudrajoitusten mukaan ja ennakoida riittävästi, ei sen kameratolpan eikä rajoitusmerkin. Jos et kykene reagoimaan liikennetilanteisiin riittävällä pingillä (i) aja hitaammin, (ii) siirry helpommille väylille tai (iii) vaihda skootteriin. Tai polkupyörään.
Kuulostaa taas sellaiselta selittelyltä, että ei mitään rajaa. Linkkaapas tänne vaikka google mapsista nyt se kohta missä tuollainen kuvaamasi vaarapaikka pääsee noin yllättäen muodostumaan, ettei nopeusrajoitukseen ehdi reagoimaan kuin hätäjarrutuksella, niin katsotaan oikein porukalla että mikä siellä mättää.Niinhän minä teinkin, painoin jarrua ja pudotin nopeuden hetkessä, enkä siis saanut niitä sakkoja, mutta jos se merkki olisi ollut kauempana nopeuteni olisi pudonnut vain kaasua hölläämällä.
Voisiko olla niin, että kameratolpan sijoittelulla pyrittäisiin muuttamaan ihmisten tosiasiallista käyttäytymistä lähemmäs lain noudattavaa toimintaa? Yritys voi kyllä olla tuhoon tuomittu, jos 100 metriä ennen rajoitusta aloitettavan kaasun noston sijaan vaan syytetään viranomaista omasta virheellisestä toiminnasta.Jos ei sijoittelussa huomioida ihmisten yleistä tosiasiallista käyttäytymistä (tässä siis, että jalka nostetaan kaasulta vasta liikennemerkin läheisyydessä) on se aivan tarpeetonta liikenteen vaarantamista (sanoi laki mitä tahansa).
Sekä näyttää ulospäin (tässä) vain tarkoituksena kerätä mahdollisimman paljon sakkomaksuja.
Sulla on hieno kyky lukea mitä haluat, valitettavasti paikat eivät ole minulla tiedossa. Ehkäpä joku paikallisen osaa kertoa tarkemmin.Kuulostaa taas sellaiselta selittelyltä, että ei mitään rajaa. Linkkaapas tänne vaikka google mapsista nyt se kohta missä tuollainen kuvaamasi vaarapaikka pääsee noin yllättäen muodostumaan, ettei nopeusrajoitukseen ehdi reagoimaan kuin hätäjarrutuksella, niin katsotaan oikein porukalla että mikä siellä mättää.
Heh...hyvä kommentti, ainahan sitä pitää yrittää muokata maailmaa paremmaksi.Voisiko olla niin, että kameratolpan sijoittelulla pyrittäisiin muuttamaan ihmisten tosiasiallista käyttäytymistä lähemmäs lain noudattavaa toimintaa? Yritys voi kyllä olla tuhoon tuomittu, jos 100 metriä ennen rajoitusta aloitettavan kaasun noston sijaan vaan syytetään viranomaista omasta virheellisestä toiminnasta.
Jos merkki olisi ollut kauempana, joku muu olisi nyt täällä valittamassa, että miksei merkki voi olla tolpan lähellä kun ei muuten voi mitenkään tietää voimassa olevaa rajoitustaNiinhän minä teinkin, painoin jarrua ja pudotin nopeuden hetkessä, enkä siis saanut niitä sakkoja, mutta jos se merkki olisi ollut kauempana nopeuteni olisi pudonnut vain kaasua hölläämällä.
Kyllä minä perustan kommenttini ihan puhtaasti siihen mitä sinä olet tänne kirjoittanut. Tässäkin muuten taas jännästi yrität etsiä syytä muualta kuin itsestäsi.Sulla on hieno kyky lukea mitä haluat, valitettavasti paikat eivät ole minulla tiedossa. Ehkäpä joku paikallisen osaa kertoa tarkemmin.
En tainnut ehtimisestä mitään mainita. Jos ajat kerran alueella, jolla et muuten liiku, muistatko viikkojen päästä itse missä kohdin kameratolppia on?Kyllä minä perustan kommenttini ihan puhtaasti siihen mitä sinä olet tänne kirjoittanut. Tässäkin muuten taas jännästi yrität etsiä syytä muualta kuin itsestäsi.
Kai sinä sen paikan osaat kertoa, kun itse olet sen kokenut?
Varmaan noinkin, mutta aika moni muistaa, jos merkki oli esim. 500m ennen ko. valvottua risteystä.Jos merkki olisi ollut kauempana, joku muu olisi nyt täällä valittamassa, että miksei merkki voi olla tolpan lähellä kun ei muuten voi mitenkään tietää voimassa olevaa rajoitusta
Ehtimisestä? Luetun ymmärtäminen ja silleen?En tainnut ehtimisestä mitään mainita.
Kyllä tuollaiset yleensä jäävät päähän, mutta ehkä ei sitten kuitenkaan kaikille.Jos ajat kerran alueella, jolla et muuten liiku, muistatko viikkojen päästä itse missä kohdin kameratolppia on?
Miten tilanteen muistaminen helpottuu sillä, että nopeusrajoitus on perinteiseen malliin mahdollisimman kaukana kamerasta? Siihenhän meidän kaikkien on pitänyt totutella tässä viimeisen 20v aikana.Varmaan noinkin, mutta aika moni muistaa, jos merkki oli esim. 500m ennen ko. valvottua risteystä.
Onneksi olkoon sulla on hyvä muistiKyllä tuollaiset yleensä jäävät päähän, mutta ehkä ei sitten kuitenkaan kaikille.
Porvoon ja Kouvolan välisellä osuudella niitä oli joitakin tuon tarkemmin en edes yritä arvailla, paikalliset tietävät paremmin.Mutta jos nyt kerrot sen alueen edes parin kilometrin säteellä, niin varmaan löydetään sieltä se kamera, ei niitä niin montaa kuitenkaan vieri vieressä ole. Se on sitten eri asia, jos ja kun ei löydy ajan tasalla olevaa kuvaa google mapsista tms.
En minä niitä mahdollisimman kauas haluakaan, vaan n. 500m päähän pylväästä. Siinä nopeusmerkin 100km nopeudella ajettaessa muistaa.Miten tilanteen muistaminen helpottuu sillä, että nopeusrajoitus on perinteiseen malliin mahdollisimman kaukana kamerasta? Siihenhän meidän kaikkien on pitänyt totutella tässä viimeisen 20v aikana.
Jaa, että niitä oli nyt useampiakin?Porvoon ja Kouvolan välisellä osuudella niitä oli joitakin tuon tarkemmin en edes yritä arvailla, paikalliset tietävät paremmin.
Tähän on pakko todeta se perinteinen, eli että jos ei ohjaamossa kapasiteetti riitä prosessoimaan auton hiljentämiseen tarvittavia toimenpiteitä nopeusrajoitusmerkin näkemisestä merkin vaikutusalueen alkuun mennessä, niin kortti olisi syytä luovuttaa poliisille, tai ottaa väkisin pois.En minä niitä mahdollisimman kauas haluakaan, vaan n. 500m päähän pylväästä. Siinä nopeusmerkin 100km nopeudella ajettaessa muistaa.
-100km/h auto kulkee n. 28m/s
Miten muisti toimii?
-Ihmisellä työmuisti noin 20s
No nyt oli kyllä jo tahallista väärinymmärtämistäMuiden perusteluissa olleiden omituisuuksien lisäksi en ymmärrä alkuunkaan tätä järkeilyä, että nopeusrajoituksen "muistaisi" paremmin, jos merkki olisi kauempana kamerasta? Mitä täällä oikein tapahtuu?
Ei ollut tahallista, en vain ihan oikeasti hoksannut mitä nimimerkki tietokonerikki tahtoi sanoa ulosannillaan. Kyllä minä sen nyt tuosta näen, mutta pointtia valitukselle en silti ymmärrä.No nyt oli kyllä jo tahallista väärinymmärtämistä
Tuossahan nimimerkki siis toivoi, että nopeusrajoitusmerkki olisi kauempana kuin 150 metriä, jotta "ehtii" hiljentää, muttei kauempana kuin 500 metriä, koska muuten ehtii jo unohtaa.
Ei ollut tahallista, en vain ihan oikeasti hoksannut mitä nimimerkki tietokonerikki tahtoi sanoa ulosannillaan. Kyllä minä sen nyt tuosta näen, mutta pointtia valitukselle en silti ymmärrä.
Ensin oli ongelmana se, että liikennemerkin kohdalla aletaan vasta himmailemaan nopeutta ja kamera ei siksi saa olla liian lähellä merkkiä, "kun muuten pitää tehdä äkkijarrutuksia" ja sitten taas toisaalta merkki ei saa olla liian kaukanakaan, "ettei sitä unohda".
Maksimissaan 250m siis, kun on myös paikkoja, joissa rajoitusmerkin pitää liikenne/kaistajärjestelyistä johtuen olla lähempänä tolppaa. Vaan eipä taida tällainen toteutua, kun se saattaisi vaikuttaa tolpilla hillottavaan tuottoon. Tolpilla on tarkoitus valvoa nopeuksia, eikä vallitsevan nopeusrajoituksen "unohtaminen" ole muutenkaan hyväksyttävä syy ajaa ylinopeutta.250m nopeusmerkki olisi hyvä etäisyys tolpasta, sais lakiin kirjata tämän.
Käytännössä riittää vallan mainiosti (siis liikenneturvallisuuden kannalta) että nostaa jalan kaasulta siinä hieman ennen tikkaria, vauhti putoaa sopivasti sallituksi ennen "the risteystä". Mehumaijalla laatikolla ajettaessa ilman jarrua ei sitä nopeutta saa mitenkään pudotettua 20km/h siitä pisteestä kun nopeusrajoitus merkki on selkeästi luettavissa eli jarrua on pakko painaa.Joo, rajoitukset ovat jonkin verran ennen risteystä, jotta risteysalueella (joka siis on laajempi kuin se itse risteys) ei ajettaisi liian kovaa. Mikä se ongelma siis on siinä jos tutka on sijoitettu sinne risteyksen kohdalle, jonkin verran sen jälkeen kun rajoitusmerkki on ohitettu? Eikös tuo ole järkevää juuri noin, eli kameralla valvotaan nopeuksia alueella, jossa se on maalaisjärjelläkin fiksua ja lisäksi alueella vallitseva nopeusrajoitus on ilmaistu juuri hetkeä aiemmin?
Jos on 10 auton letka niin eka voi ajaa merkille asti ja vetää lukkojarrutuksella 20km/h pois jolloin tuo liike kertautuu siten mukavasti että 10. jonossa (joka ei edes näe vielä sitä merkkiä) joutuu käytännössä pysähtymään - lakiteknisesti kaikki meni kivasti, liikenneturvallisuuden kannalta ei todellakaan. Eikä tuohon tarvita edes mitään lukkojarrutusta, riittää kun jonon ekalla on pykälien alarajalla oleva näkö tai alla mehumaija ja tahto noudattaa rajoituksia pilkulleen lakikirjan mukaan.Ja jos nopeusrajoitukseen reagoiminen aiheuttaa peräänajovaaran, niin kyllä se vika on jossakin ihan muualla kuin siinä merkissä tai tutkatolpassa.
Todellisuudessa ne risteyksien takia tiputetut rajoitusmerkit on liikenneturvallisuus huomioiden aivan liian kaukana risteyksestä mikäli lähtökohtana on 100% lain noudattaminen. Joten ei tuosta sijoittelusta voi muuta johtopäätöstä vetää kuin että yritetään kompesoida tuota todellisuudessa käytettävää moottorijarrua laittamalla merkki lainsäädännöllisessä mielessä aivan liian aikaisin. Olen joskus aiemminkin maininnut että merkeissä olisi syytä sallia (tai jopa vaatia) "risteyksessä"-lisäkilpi joka tarkoittaisi että rajoitus ei vaihdu vielä merkistä vaan "hetki" sen jälkeen -> näin ajamisesta tulisi joustavaa kun jarruun ei olisi mitään tarvetta koskea ja merkit voisi sijoittaa "järkevästi" (tosin kameravalvontaan tämä sopii huonosti tai kamera pitäisi vähintään konffia ottamaan nopeus vasta "risteyksestä").En minäkään ole automaattisen valvonnan suuri ystävä ja jotkin tolpat on sijoitettu kyseenalaisesti valvomaan paikkoja, joissa niiden selvä tarkoitus on liikenneturvallisuuden lisäämisen sijaan lisätä valvovan viranomaisen kassavirtaa, mutta en minä noista risteyksissä olevista kameroista hirveästi valittamista löydä, varsinkaan jos tosiaan rajoituksetkin on ilmaistu selkeästi. Vika on 100% ratin ja penkin välissä, jos niihin laskee liian kovaa.
Niin riittää. Siksi tässä ihmetelläänkin kommenttia äkkijarrutustarpeesta nopeusrajoituksen kohdalla. En jaksa uskoa, että missään nopeusrajoitusmerkki olisi oikeasti sijoitettu niin, että siihen ei ehtisi reagoida ajoissa riittävän rauhallisesti ja jos on, niin siitä kannattaa ilmoittaa paikalliselle viranomaiselle että tutkii ja korjaa tilanteen.Käytännössä riittää vallan mainiosti (siis liikenneturvallisuuden kannalta) että nostaa jalan kaasulta siinä hieman ennen tikkaria, vauhti putoaa sopivasti sallituksi ennen "the risteystä". Mehumaijalla laatikolla ajettaessa ilman jarrua ei sitä nopeutta saa mitenkään pudotettua 20km/h siitä pisteestä kun nopeusrajoitus merkki on selkeästi luettavissa eli jarrua on pakko painaa.
Vika ei tuolloin kuitenkaan ole suoranaisesti siinä merkissä, vaan kuljettajien näkökyvyssä ja ajoneuvojen liian lyhyissä turvaväleissä.Jos on 10 auton letka niin eka voi ajaa merkille asti ja vetää lukkojarrutuksella 20km/h pois jolloin tuo liike kertautuu siten mukavasti että 10. jonossa (joka ei edes näe vielä sitä merkkiä) joutuu käytännössä pysähtymään - lakiteknisesti kaikki meni kivasti, liikenneturvallisuuden kannalta ei todellakaan. Eikä tuohon tarvita edes mitään lukkojarrutusta, riittää kun jonon ekalla on pykälien alarajalla oleva näkö tai alla mehumaija ja tahto noudattaa rajoituksia pilkulleen lakikirjan mukaan.
Ei nopeusrajoituksiin kannata mielestäni mitään epämääräisiä aluemäärityksiä tehdä. Nopeus astuu voimaan merkin kohdalta ja sillä siisti. Jos merkki on liian kaukana tarkoitetusta alueesta, sitä pitää siirtää, tai vähintään aloittaa keskustelu aiheesta, eikä korjata ongelmaa muuttamalla lainsäädäntöä niin, että tulisi tällaisia epämääräisiä "joustavan vaikutusalueen" nopeusrajoituksia, jotka varmasti tuottavat kasan omia ongelmiaan.Todellisuudessa ne risteyksien takia tiputetut rajoitusmerkit on liikenneturvallisuus huomioiden aivan liian kaukana risteyksestä mikäli lähtökohtana on 100% lain noudattaminen. Joten ei tuosta sijoittelusta voi muuta johtopäätöstä vetää kuin että yritetään kompesoida tuota todellisuudessa käytettävää moottorijarrua laittamalla merkki lainsäädännöllisessä mielessä aivan liian aikaisin. Olen joskus aiemminkin maininnut että merkeissä olisi syytä sallia (tai jopa vaatia) "risteyksessä"-lisäkilpi joka tarkoittaisi että rajoitus ei vaihdu vielä merkistä vaan "hetki" sen jälkeen -> näin ajamisesta tulisi joustavaa kun jarruun ei olisi mitään tarvetta koskea ja merkit voisi sijoittaa "järkevästi" (tosin kameravalvontaan tämä sopii huonosti tai kamera pitäisi vähintään konffia ottamaan nopeus vasta "risteyksestä").
Mä ymmärsin että "uudet tolpat" tuovat mukanaan tämmöisen ongelman, yleensähän tolppa on ollut välittömästi (10m, ja induktiosilmukka tuosta vielä toiset 10m) ennen risteystä tai heti risteyksen jälkeen (eli kun vauhti "risteyksessä" on bueno niin homma on klaari - jä tämä on käytännössä toteutunut nostamalla jalan kaasulta). Nyt kun samaan (tai vastaavaan) pisteeseen asennetaan uudenlainen tolppa joka tuosta keilaakin sen 150m vs. 10m induktio niin nopeusrajoitustikkarin kohdalla pitää olla jalka jarrulla.Niin riittää. Siksi tässä ihmetelläänkin kommenttia äkkijarrutustarpeesta nopeusrajoituksen kohdalla. En jaksa uskoa, että missään nopeusrajoitusmerkki olisi oikeasti sijoitettu niin, että siihen ei ehtisi reagoida ajoissa riittävän rauhallisesti ja jos on, niin siitä kannattaa ilmoittaa paikalliselle viranomaiselle että tutkii ja korjaa tilanteen.
Ainoa vaan että "kukaan" ei risteyksessä olevaa rajoitusta nykyhetkellä orjallisesti 100% noudata vaan siinä on käytännössä de-facto "alue" josta poliisi voi sakottaa tai olla sakottamatta. 99% autoilijoista pääsisi sakottamaan jos haluaisi... Eli toisin sanoen "kaikki" kuitenkin ajavat kuin se rajoitus olisi voimassa vain siinä risteyksessä (ja sen välittömässä läheisyydessä), niin miksi ei tekisi tästä laillista.Ei nopeusrajoituksiin kannata mielestäni mitään epämääräisiä aluemäärityksiä tehdä. Nopeus astuu voimaan merkin kohdalta ja sillä siisti. Jos merkki on liian kaukana tarkoitetusta alueesta, sitä pitää siirtää, tai vähintään aloittaa keskustelu aiheesta, eikä korjata ongelmaa muuttamalla lainsäädäntöä niin, että tulisi tällaisia epämääräisiä "joustavan vaikutusalueen" nopeusrajoituksia, jotka varmasti tuottavat kasan omia ongelmiaan.
Eiköhän se ole ollut koko ajan tarkoituskin.Mä ymmärsin että "uudet tolpat" tuovat mukanaan tämmöisen ongelman, yleensähän tolppa on ollut välittömästi (10m, ja induktiosilmukka tuosta vielä toiset 10m) ennen risteystä tai heti risteyksen jälkeen (eli kun vauhti "risteyksessä" on bueno niin homma on klaari - jä tämä on käytännössä toteutunut nostamalla jalan kaasulta). Nyt kun samaan (tai vastaavaan) pisteeseen asennetaan uudenlainen tolppa joka tuosta keilaakin sen 150m vs. 10m induktio niin nopeusrajoitustikkarin kohdalla pitää olla jalka jarrulla.
Ihan vaan mielenkiinnosta mikä on Menumaija? Tuskin tässä raktorikaivuria tarkoitat.Käytännössä riittää vallan mainiosti (siis liikenneturvallisuuden kannalta) että nostaa jalan kaasulta siinä hieman ennen tikkaria, vauhti putoaa sopivasti sallituksi ennen "the risteystä". Mehumaijalla laatikolla ajettaessa ilman jarrua ei sitä nopeutta saa mitenkään pudotettua 20km/h siitä pisteestä kun nopeusrajoitus merkki on selkeästi luettavissa eli jarrua on pakko painaa.
Näin minäkin olen asia tulkinnut, myös ympäristön kannalta moottorijarrutus on hyvä tapa pudottaa nopeutta.Todellisuudessa ne risteyksien takia tiputetut rajoitusmerkit on liikenneturvallisuus huomioiden aivan liian kaukana risteyksestä mikäli lähtökohtana on 100% lain noudattaminen. Joten ei tuosta sijoittelusta voi muuta johtopäätöstä vetää kuin että yritetään kompesoida tuota todellisuudessa käytettävää moottorijarrua laittamalla merkki lainsäädännöllisessä mielessä aivan liian aikaisin.
Tervettä maalaisjärkeä minäkin peräänkuulutan, eli paikka olisi "ohjeellinen" sallien kaasulta noston.Olen joskus aiemminkin maininnut että merkeissä olisi syytä sallia (tai jopa vaatia) "risteyksessä"-lisäkilpi joka tarkoittaisi että rajoitus ei vaihdu vielä merkistä vaan "hetki" sen jälkeen -> näin ajamisesta tulisi joustavaa kun jarruun ei olisi mitään tarvetta koskea ja merkit voisi sijoittaa "järkevästi" (tosin kameravalvontaan tämä sopii huonosti tai kamera pitäisi vähintään konffia ottamaan nopeus vasta "risteyksestä").
Edelleenkin, miksi sitä jalkaa ei voi nostaa jarrulta jo merkin nähdessään ja antaa nopeuden laskea sen "luontoa säästävän moottorijarrutuksen" avulla? Silloin ei tarvitse pelätä sitä mahdollisesti ko. merkin vaikutusalueelle kohdennettua tutkaakaan.Näin minäkin olen asia tulkinnut, myös ympäristön kannalta moottorijarrutus on hyvä tapa pudottaa nopeutta.
Yleensähän nuo nopeuksien pudotukset 100:sta 80:een ovat risteysalueiden (tai muun vaaran) läheisyysessä, joten ne toimivat näin myös varotuksena, että kuljettajan pitää olla tavallista tarkaavampi.
Nyt vaan tuota muutetaan, kun laitetaan nuo n. 150m päästä mittaavat tutkat mittausalueensa päähän merkistä => siis käytännössä kuljettajan kannalta "kiinni" tutkaan. => ja sitä minä pidän
jopa vaaraa aiheuttavana rahastusyrityksenä.
Maalaisjärkeä voisi yrittää käyttää näissä vaatimuksissakin.Tervettä maalaisjärkeä minäkin peräänkuulutan, eli paikka olisi "ohjeellinen" sallien kaasulta noston.
ihan perus momentinmuuntimella varustettua automaattia (jossa siis turbiinin sisällä on läjä öljyä pyörimässä, josta tuo mehu-nimitys).Ihan vaan mielenkiinnosta mikä on Menumaija? Tuskin tässä raktorikaivuria tarkoitat.
Ei oma auto ainakaan tiputa nopeutta tarpeeksi nopeasti siitä kun oikeasti näkee että mitä siinä merkissä lukee, enkä ajatellut alkaa arvailemaankaan että tippuuko rajoitus vaiko eikö.Edelleenkin, miksi sitä jalkaa ei voi nostaa jarrulta jo merkin nähdessään ja antaa nopeuden laskea sen "luontoa säästävän moottorijarrutuksen" avulla? Silloin ei tarvitse pelätä sitä mahdollisesti ko. merkin vaikutusalueelle kohdennettua tutkaakaan.
Miksi siis pitää odottaa siihen merkille saakka ennen kuin alkaa laskemaan nopeutta? Sen lisäksi että silloin toimitaan lainvastaisesti, niin saattaa lisäksi päätyä kameran kuvaan. Miksi siis ottaa riskiä?
No sitten sitä nopeutta pitää luonnollisesti himmata lisää jarrulla. Tämähän tietenkin riippuu aina kuljettajan näkökyvystä ja auton ominaisuuksista.Ei oma auto ainakaan tiputa nopeutta tarpeeksi nopeasti siitä kun oikeasti näkee että mitä siinä merkissä lukee, enkä ajatellut alkaa arvailemaankaan että tippuuko rajoitus vaiko eikö.
Toiseksi nykyisillä merkkien sijoittelulla heti merkin jälkeen ei ole mitään _todellista_ syytä ajaa tikkarin nopeutta...
Ei se manuaalinenkaan moottorijarrutus tehokas ole pelkästään kaasua hölläämäällä isoimmalla vaihteelle, kuten 6-tiellä ajellessa yleensä on. Jos vaihtaa pienemmälle (välikaasun kanssa) => sitten se on tehokkaampaa.ihan perus momentinmuuntimella varustettua automaattia (jossa siis turbiinin sisällä on läjä öljyä pyörimässä, josta tuo mehu-nimitys).
Tuollaisessa moottorijarru on todella ”tehoton” vs. manuaaliaski, yleensä loota pitää vielä isoa pykälää sisällä niin ei jarruta sitäkään vähää. Toki manuualisesti kepittämällä senkin saa jotenkin hidastamaan mutta menee automaatin tarkoitus hukkaan.
Edit: Myrkylle kyllä tämäkin on vielä asian sisällä, eikä viestittely niin vaarallista/turhaa ole, tarkoitushan on vaan keskustella. "Lopputulosesta" olen kanssasi samaa mieltä, ollaan kaikki oikeassa.
Niin, kyllähän se olisi paljon parempi jos kaikki olisivat samaa mieltä ja lakkaisivat suosiolla keskustelemasta. Eikun hitsinvitsi, tämähän olikin keskustelufoorumi, eli ehkäpä se sittenkin on täällä ainakin jossakin määrin sallittua, ehkä jopa suotavaa.Enhän mä mikään mode ole, ihmettelen vaan miten taas juupas eipäs keskustelu saa valtavat mittasuhteet
Eräs kommentoija kysyi Pastersteinilta, eikö työmaiden kohdalle voisi panna esimerkiksi siirrettäviä hidasteita.
– Toki yksi vaihtoehto, mutta haasteelinen koska kyseessä on pääväylä ja siinä liikkuu raskasta kalustoa. Lisäksi sujuvuus heikkenee joka tietää ruuhkia ruuhka-aikaan, Dennis Pasterstein vastasi.
Olipa viime torstaina poliisin kamera-auto kadun reunalla seisonnassa ja räpsähtipä tietenkin. Pe-La yönä tuli netpostiin viestiä asiasta, viestissä ilmoitettiin että 30kmh alueella nopeus oli 51km/h, eli 21 ylitystä. Pyydettiin täyttämään poliisin sivuilla raportti jossa ilmoittaisin että ajoinko autoa itse vai joku muu. Täyttelin heti lauantaiaamuna raportin ja myönsin teon. Kirjoitin lisäinfoon että luulin rajoituksen olevan 40kmh tai 50kmh, niinkuin tosiasiassa luulinkin.
Milläs aikataululla tulee kutsua Malmin(?) laitokselle selvittelemään ja yleensäkin millä aikataululla tälläinen asia etenee? Tutkija soittaa? Laitokselle ja todistukset tuloista mukaan vai miten?
Päiväsakoillehan toi menee, jos ylitystä olisi ollut kilometrin vähemmän, olisi selvitty 200 euron rikesakoilla, perskule.
4 viikkoa ja 5 päivää räpsystä. Mitään ei ole kuulunut ilmoituksen jälkeen.
Poliisin kamera iski 138 sakkoa tunnissa samalla kadulla
Eli jos ihmiset ajaisi töyssyjen takia/ansiosta sallittua nopeutta, niin sujuvuus heikkenisi?
On ihmisiä jotka aina hidastaa töyssyn kohdalla joko siksi koska "pelkäävät" sitä tai siksi kun on esim. madallettu auto jolla ei voi ajaa edes sallittua nopeutta.Poliisin kamera iski 138 sakkoa tunnissa samalla kadulla
Eli jos ihmiset ajaisi töyssyjen takia/ansiosta sallittua nopeutta, niin sujuvuus heikkenisi?
Noinhan se yleensä menee.On ihmisiä jotka aina hidastaa töyssyn kohdalla joko siksi koska "pelkäävät" sitä tai siksi kun on esim. madallettu auto jolla ei voi ajaa edes sallittua nopeutta.
Tuon lisäksi on aina töyssyjä jotka ovat ihan *perseestä* sallituillakin nopeuksilla, siinä paikassa missä ne ovat (näitä on kotikulmillakin, ne on yleensä niitä kapeampia joissa loivat sivut). Näistä ei voi ajaa kunnolla läpi edes 30km/h vaikka rajoitus olisi 40km/h.
Eli joka tapauksessa saadaan aina aikaan "haitariefekti" ja ylimääräistä hidastusta ruuhka-aikaan vs ilman töyssyä. Myös siirrettävillä, varsinkin jos paikka on muutenkin "työmaa".
Ei noihin tietenkään mitään isoja töyssyjä tarvittaisi. Varmaan ihan vain tärinäraidat tai vastaavat riittäisi. Jos tuo ongelma haluttaisiin oikeasti ratkaista niin eiköhän siihen joku insinööri ratkaisun keksisi. Onhan se tietysti helpompi valittaa kerran kuukaudessa uutisissa ja sakottaa sunnuntaisin kun työmaa seisoo tyhjänä.On ihmisiä jotka aina hidastaa töyssyn kohdalla joko siksi koska "pelkäävät" sitä tai siksi kun on esim. madallettu auto jolla ei voi ajaa edes sallittua nopeutta.
Tuon lisäksi on aina töyssyjä jotka ovat ihan *perseestä* sallituillakin nopeuksilla, siinä paikassa missä ne ovat (näitä on kotikulmillakin, ne on yleensä niitä kapeampia joissa loivat sivut). Näistä ei voi ajaa kunnolla läpi edes 30km/h vaikka rajoitus olisi 40km/h.
Eli joka tapauksessa saadaan aina aikaan "haitariefekti" ja ylimääräistä hidastusta ruuhka-aikaan vs ilman töyssyä. Myös siirrettävillä, varsinkin jos paikka on muutenkin "työmaa".
Katso kartalta tarkat paikat: Jäljittävät peltipoliisit ovat täällä, jarrutus ei enää suojaa välähdykseltäSekavaa keskustelua paljon, en välistä löytänyt, että jokohan ne 4-tien uudet tolpat ovat toiminnassa Lusi-Vaajakoski välillä? Vai vieläkö Poliisilla on teknisiä ongelmia asian kanssa?
No voi nyt... Vuoden ensimmäinen ja ainoa Kouvolan reissu kutostietä pitkin juuri juhannuksen jälkeisellä viikolla.Katso kartalta tarkat paikat: Jäljittävät peltipoliisit ovat täällä, jarrutus ei enää suojaa välähdykseltä
Juhannuksen jälkeen laittavat päälle.