Ylinopeus (kameravalvonta)

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Jännä juttu, itse en ole kertaakaan huomannut, että ehjä taulu olisi näyttänyt väärää nopeutta. :D
Yleensä ne näyttää oikein, mutta ei todellakaan aina. Jonossa yhden nopeus yli 10km/h eri kuin muilla?

Paljon luotettavampi on paikalleen sidottu tutka oli se radio tai laser. Ja eikö sen ylläpidon ja numeroiden kalibrointi ole sen joka päättää sinun ylinopeus sakoista?
Paitsi että radiotutkien mittaus heittelee myös paljon. Laserin kanssa taas suuntaaminen on tarkempaa, mutta niin on tuloskin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
Stop-merkki on oikealta nimeltään pakollinen pysäyttäminen. Mikään "hitaasti ohi lipuminen" ei täytä kriteereitä. Sakko tulee ihan aiheesta jos ei kärryä saa Stop-merkillä varustetussa risteyksessa pysähtymään.

Liikennemerkkitestin pahin kysymys yllätti täysin suomalaiset: tiesitkö tätä STOP-merkistä?
Juuh, kyllä.. suurin osa stop-merkeistä on risteyksissä, jotka ovat haasteellisia vain puolisokeille niskavammaisille. Eli niille joiden ei pitäisi edes olla kuskina.

Lähin stop-merkki on taas sellainen, että pysäytysviivan kohdalla näkyvyys vasemmalle puuttuu täysin ja vasta pari metriä pidemmällä näkee onko joku tulossa. Ihan uusi merkki vieläpä. Siinä on useampikin yllättynyt, kun puhtaan stopin jälkeen saakin heti lyödä jarrut pohjaan. Tähän risteykseen tuli stopit väistämisvelvollisuuden tilalle ilmeisesti koska urpojen oli liian vaikea ymmärtää ajojärjestys. Mitään onnettomuuksia ei siinä ei ole ollut.

Aika hatusta nekin on siis turhan monesti vedetty ja sellaisen heikomman aineksen mukaan joka tuskin edes välittää pysähtyä. Mutta toki uppoaa auktoriteettiuskovaisille ihan täydestä.

Loppuun disclaimer, että joskus sokea kanakin on osannut pystyttää stopparin sopivaan paikkaan, jossa sille on oikeasti tarvetta.

E: Melko sama kuin kaarremerkeissä, 99% niistä on turhia, mutta se viimeinen prosentti saattaa yllättää. Ulkomailla kun ajelee, tiukka kurvi on sitten oikeasti tiukka.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Juuh, kyllä.. suurin osa stop-merkeistä on risteyksissä, jotka ovat haasteellisia vain puolisokeille niskavammaisille. Eli niille joiden ei pitäisi edes olla kuskina.

Lähin stop-merkki on taas sellainen, että pysäytysviivan kohdalla näkyvyys vasemmalle puuttuu täysin ja vasta pari metriä pidemmällä näkee onko joku tulossa. Ihan uusi merkki vieläpä. Siinä on useampikin yllättynyt, kun puhtaan stopin jälkeen saakin heti lyödä jarrut pohjaan. Tähän risteykseen tuli stopit väistämisvelvollisuuden tilalle ilmeisesti koska urpojen oli liian vaikea ymmärtää ajojärjestys. Mitään onnettomuuksia ei siinä ei ole ollut.

Aika hatusta nekin on siis turhan monesti vedetty ja sellaisen heikomman aineksen mukaan joka tuskin edes välittää pysähtyä. Mutta toki uppoaa auktoriteettiuskovaisille ihan täydestä.

Loppuun disclaimer, että joskus sokea kanakin on osannut pystyttää stopparin sopivaan paikkaan, jossa sille on oikeasti tarvetta.

E: Melko sama kuin kaarremerkeissä, 99% niistä on turhia, mutta se viimeinen prosentti saattaa yllättää. Ulkomailla kun ajelee, tiukka kurvi on sitten oikeasti tiukka.
Tiedän myös lähistöltä vastaavan paikan, jossa stop-merkin pysäytysviivan takaa näkee oikealle hieman ja vasemmalle ei juuri mitään. Heti pysäytysviivan jälkeen menee kaksisuuntainen pyörätie, joten stop-merkki pysäytysviivoineen on täysin aiheellinen ja oikeassa paikassa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
Tiedän myös lähistöltä vastaavan paikan, jossa stop-merkin pysäytysviivan takaa näkee oikealle hieman ja vasemmalle ei juuri mitään. Heti pysäytysviivan jälkeen menee kaksisuuntainen pyörätie, joten stop-merkki pysäytysviivoineen on täysin aiheellinen ja oikeassa paikassa.
Vai niin, täällä ei ole mitään pyöräteitä mutta varmaan tuo sun esimerkkisi sitten vaikuttaa tänne asti.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Vai niin, täällä ei ole mitään pyöräteitä mutta varmaan tuo sun esimerkkisi sitten vaikuttaa tänne asti.
Ihan samalla tavalla kuin sinun päinvastainen esimerkkisi muualle.

En epäile, etteikö olisi olemassa risteyksiä, joissa Stop-merkki ja/tai pysäytysviiva on sijoitettu ajattelemattomasti tai ehkä jopa tarpeettomasti, mutta nämä muutamat poikkeukset eivät siltikään tee muita tarpeettomiksi. Ja tuosta "puolisokea niskavammainen" -esimerkistä sen verran, niin suurin osa tiellä liikkuvista taviskuskeista taitaa osua tavalla tai toisella siihen kategoriaan, joten vähemmän yllättäen myös säännöt ja liikennejärjestelyt yleisesti on viilattu sitä ajatellen. Jos tämän toteaminen on auktoriteettiuskovaisuutta, niin sille en voi mitään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 349
Itse en epäilisin ennemmin puhelimen GPS koska sieltä pieni heikompi yhteys ja paketin hukkaus ja puhelimen hitaus jne.

Paljon luotettavampi on paikalleen sidottu tutka oli se radio tai laser. Ja eikö sen ylläpidon ja numeroiden kalibrointi ole sen joka päättää sinun ylinopeus sakoista?

Tottakai GPS on hieno ja mahtava tekniikka ja varmasti keskiarvojen kohdalla nopeudesta pitää paikkansa, mutta se on silti vain keskiarvo ja sen mukana myös on marginaali kuinka paljon se voi hetkellisesti heittää.
Olen katsonut mittarivirheen puhelimen gps:llä, ja peltipoliisi on mitannut saman nopeuden. Tarkkuus lienee riittävä.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Tänään taulu x näytti 48km/h, edellisellä kerralla 57km/h, melko turha laite.
Ja ajoit molemmilla kerroilla samaa nopeutta? Vaikea uskoa, mutta kai se on pakko kun nimimerkki x niin internetseissä väittää.

Muutenkin vähän hassua olettaa, että kukaan olisi missään vaiheessa tarkoittanut jotain satunnaisia lukemia näyttäviä hinnat alkaen -mallisia tauluja. Vai oletko sitä mieltä, että muunlaisia ei ole olemassakaan?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 349
Ja ajoit molemmilla kerroilla samaa nopeutta? Vaikea uskoa, mutta kai se on pakko kun nimimerkki x niin internetseissä väittää.

Muutenkin vähän hassua olettaa, että kukaan olisi missään vaiheessa tarkoittanut jotain satunnaisia lukemia näyttäviä hinnat alkaen -mallisia tauluja. Vai oletko sitä mieltä, että muunlaisia ei ole olemassakaan?
Ajoin samaa vauhtia. Miksi kukaan valehtelisi tuollaisesta?

Muunlaisia tauluja ei näy missään. Eikä niille nykyaikana ole tarvetta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 663
Mutta mitä ***tanan väliä on esimerkiksi puhelimesi GPS arvoilla että kuinka kovaa kuljet? Tien varressa olevat nopeustauluthan mittaavat pätevillä komponenteilla ja ne _pitäisi_ olla kalibroituja kuten itse kamerat.
Niitä pääteiden varsilla olevia isoja nopeusnäyttötauluja ei ole huollettu viimeiseen 10 vuoteen. Jos ne menevät rikki niin niitä ei korjata. Jos kyseessä on pieni keltainen taajama-alueella oleva nopeusnäyttö niin niitä huolletaan aktiivisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 643
Niitä pääteiden varsilla olevia isoja nopeusnäyttötauluja ei ole huollettu viimeiseen 10 vuoteen. Jos ne menevät rikki niin niitä ei korjata. Jos kyseessä on pieni keltainen taajama-alueella oleva nopeusnäyttö niin niitä huolletaan aktiivisesti.
Ei kovin aktiivisesti ainakaan täällä. Toimivat pari päivää, ja sitten ovat mykkinä viikon tai pari ja katoavat johonkin. Ja navin mukaan parin kilsan heittoja on havaittu, kumpi sitten on oikeassa, en tiedä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 663
Ei kovin aktiivisesti ainakaan täällä. Toimivat pari päivää, ja sitten ovat mykkinä viikon tai pari ja katoavat johonkin. Ja navin mukaan parin kilsan heittoja on havaittu, kumpi sitten on oikeassa, en tiedä.
Ei vaan niitä ei huolleta lainkaan. Eli ei ollenkaan. Toimivat, jos toimivat. Ketään ei ole kalibroinut niiden nopeusmittausta viimiseen 10 vuoteen.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Millaista tekniikkaa näissä uuden polven sakkokameroissa on?
Viime hetken jarruttelu ei enää auta: Teiden varsille asennetaan pian satoja uusia peltipoliiseja, ja ne mittaavat nopeuden jopa 150 metrin päästä

Mittausmenetelmänä on tutka, missä ei sinällään ole mitään ihmeellistä, mutta miten ajoneuvon seuranta on toteutettu?
Uudet laitteet voivat seurata autoa jopa 150 metrin päästä. Ne pystyvät myös seuraamaan samanaikaisesti useampaa ajoneuvoa ja kaistaa. Mikäli tutka havaitsee ylinopeuden, kamera ottaa kuljettajasta ja autosta valokuvan, samalla lailla kuin vanhatkin peltipoliisit.
Ainakin itseäni epäilyttää, että laite kykenisi erehtymättä tunnistamaan auton, joka ajoi liian kovaa yli 100 m kamerasta, jos tilanteessa on mukana useampia autoja.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Millaista tekniikkaa näissä uuden polven sakkokameroissa on?
Viime hetken jarruttelu ei enää auta: Teiden varsille asennetaan pian satoja uusia peltipoliiseja, ja ne mittaavat nopeuden jopa 150 metrin päästä

Mittausmenetelmänä on tutka, missä ei sinällään ole mitään ihmeellistä, mutta miten ajoneuvon seuranta on toteutettu?
Uudet laitteet voivat seurata autoa jopa 150 metrin päästä. Ne pystyvät myös seuraamaan samanaikaisesti useampaa ajoneuvoa ja kaistaa. Mikäli tutka havaitsee ylinopeuden, kamera ottaa kuljettajasta ja autosta valokuvan, samalla lailla kuin vanhatkin peltipoliisit.
Ainakin itseäni epäilyttää, että laite kykenisi erehtymättä tunnistamaan auton, joka ajoi liian kovaa yli 100 m kamerasta, jos tilanteessa on mukana useampia autoja.
Taaempaa ketjusta -->

Ylinopeus (kameravalvonta)
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
OK, mutta tuokin on aika yleisellä tasolla ja valmistajan esittelyvideoita.

Onkohan jossain analysoitu tekniikkaa vähän syvällisemmin? En nimittäin pelkän valmistajan vakuutuksen ja mainosvideon perusteella usko, että usean ajoneuvon seuraaminen toimii erehtymättä kaikissa oloissa, kaikissa tilanteissa. Sopivasti kun sattuu niin sakko lähtee väärälle kuskille.

Ruotsissa on tullut ajeltua tuollaisiin tolppiin useitakin kertoja mutta eivätpä ole välähtäneet.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
71
Norjassa törmäsin noihin keskinopeuskameroihin. Ihmettelin ajaessa jo niiden toimintaa, kun aina välähti vaikka ajoin limitteriä vasten, eikä pitänyt olla ylinopeutta. Myöhemmin kotona innostuin selvittämään niiden toimintaa kun mielessä pyöri kohta postiluukkuun kolahtavat kauheat maksut.

Siellä kamerat ottivat aina kuvan. Niin kävi mullekin, 2 välähdystä. Nyt ulkomuistista en enää muista mitä oli toisen kameran jälkeen, mutta guugletus kertoi, että toisen kameran jälkeen syttyy punainen "liikennevalo", jos matkalla oli keskinopeus liian suuri.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 026
Nyt kun suomessa tätä "liikenteen turvallisuuden lisäämistä" tehdään, niin innolla odotan milloin keskinopeuskameroita alkaa tulla asenneltuna niin että ensimmäinen on ohiruskaistan alussa ja toinen lopussa.
 

pcp

Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
99
Eikö tuollainen välähtely sitten häirite ajamista? Ainakin nykyisissä kameroissa tuo salaman voimakkuus on melkoinen. Ajatella nyt jos hirvi just sopivasti tallustaa tielle kun kamera välähtää. Mielestäni tässä olisi jonkinlainen turvallisuuskysymys paikallaan. Rahankeruu ennen turvallisuutta.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Eikö tuollainen välähtely sitten häirite ajamista? Ainakin nykyisissä kameroissa tuo salaman voimakkuus on melkoinen. Ajatella nyt jos hirvi just sopivasti tallustaa tielle kun kamera välähtää. Mielestäni tässä olisi jonkinlainen turvallisuuskysymys paikallaan. Rahankeruu ennen turvallisuutta.
Häikäisylippa alas aina kameran kohdalla, vaikkei olisi ylinopeuttakaan. Joskushan nuo kamerat välkkyy ilman syytä, enkä tosiaankaan halua häikäistä itseäni niiden kanssa. Mitähän poliisi sanoisi jos jonon etummainen vetäisi paniikkijarrutuksen välähdyksen jälkeen ja tulisi ketjukolari. Syyksi voisi hyvin sanoa että näkyväisyys laski äkillisesti niin radikaalisti että jarrutus pakollinen. ;)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
Mitä tuossa viime viikolla ajelin Jyväskylään ja takaisin, niin aika monta tolpan perustusta oli nimenomaan laitettu risteysalueelle välittömästi 80-lätkän tuntumaan.
Viime viikolla ajoin välin kumpaankin suuntaan ja laskin 11 tai 12 kameraa yhteensä, joista kaikki ennen risteyksiä. Vain yksi oli alamäessä ohituskaistan jälkeen. Ei pysty moittimaan paljoa, vielä.

Liekö sitten sattumaa, että kohdalle osui tavallista enemmän alle 70 köröttäviä kuskeja. Vaikka tolpat eivät ole vielä toiminnassakaan (ovat siis jo pystyssä) on pelotevaikutus alkanut ilmeisesti.

E: TomTomin appi varoitteli jo kamerat.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Häikäisylippa alas aina kameran kohdalla, vaikkei olisi ylinopeuttakaan. Joskushan nuo kamerat välkkyy ilman syytä, enkä tosiaankaan halua häikäistä itseäni niiden kanssa.
Nopeuskamerat välkkyvät ilman syytä? Missäs sellaista on tapahtunut? Kaikista välähdyksistä ei välttämättä tule tikettiä, mutta harvemmin nuo viralliset toplat tuurilla välkkyvät kutenkaan.

Ja siis tottakai aurinkolippaa saa käyttää, mutta ei se mitenkään automaattisesti vastuulta pelasta.

Peltipoliisi voi tunnistaa sinut jopa sormuksista

Mitähän poliisi sanoisi jos jonon etummainen vetäisi paniikkijarrutuksen välähdyksen jälkeen ja tulisi ketjukolari. Syyksi voisi hyvin sanoa että näkyväisyys laski äkillisesti niin radikaalisti että jarrutus pakollinen. ;)
Voihan sitä sanoa vaikka mitä, mutta ei tuollainen läpi missään mene kuitenkaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Tuusulassa ainakin on säädetty kamerat sen verran herkälle, että välkkyvät lähes koko ajan ja sekös aiheuttaa kaikenlaisia liikenneturvallisuutta "parantavia" äkkiliikkeitä ( jarrutuksia varmuuden vuoksi, nopeita kaistanvaihtoja ja jarrutuksia, sekä ahtaaseen väliin tulemisia yms. ) tielläliikkujissa.

Taas on poliisi / Trafi "parantanut" liikenneturvallisuutta ( eli rahastusta ) ennen aivan toimivalla väylällä huomattavasti.
Nopeudet eivät ole merkittävästi laskeneet millään osalla tietä, mutta ajaminen on muuttunut sujuvasta nykimiseksi ja hidasteluksi.

Pitäisi varmaa poistaa kaikista laitteista rekisterikilvet EU:n GPDR-asetuksen hengessä, ettei kellekkään pääsisi vahingossa muodostumaan mitään laitonta rekisteriä. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 643
Pitäisi varmaa poistaa kaikista laitteista rekisterikilvet EU:n GPDR-asetuksen hengessä, ettei kellekkään pääsisi vahingossa muodostumaan mitään laitonta rekisteriä. :D
Erittäin hyvä ajatus. Eipä tullut itselle mieleen miten GPDR taipuisi noihin kilpiin:D Voisiko oikeasti olla joku porsaanreikä:think:
 
Liittynyt
15.10.2017
Viestejä
81
Tuusulassa ainakin on säädetty kamerat sen verran herkälle, että välkkyvät lähes koko ajan ja sekös aiheuttaa kaikenlaisia liikenneturvallisuutta "parantavia" äkkiliikkeitä ( jarrutuksia varmuuden vuoksi, nopeita kaistanvaihtoja ja jarrutuksia, sekä ahtaaseen väliin tulemisia yms. ) tielläliikkujissa.

Taas on poliisi / Trafi "parantanut" liikenneturvallisuutta ( eli rahastusta ) ennen aivan toimivalla väylällä huomattavasti.
Nopeudet eivät ole merkittävästi laskeneet millään osalla tietä, mutta ajaminen on muuttunut sujuvasta nykimiseksi ja hidasteluksi.

Pitäisi varmaa poistaa kaikista laitteista rekisterikilvet EU:n GPDR-asetuksen hengessä, ettei kellekkään pääsisi vahingossa muodostumaan mitään laitonta rekisteriä. :D
Kyllä, täräytin juuri lauantaina 45 tiellä kameraan Tuusulasta poistuessani Vantaata kohti. Nyt tässä odotellaan huomautusta tai sakkoa. Älytöntä pumppaamista se liikeenne kameroiden kohdalla kehilläkin ajettaessa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Kertoo vain siitä että poliisilla oli huono päivä. 2km/h pitäisi kyllä laskea jo pysähtymiseksi, jos siis oikeasti 2km/h, eikä pakettiauton mittarivirhe. :)
Mä kävin kesällä poliisin kanssa samasta aiheesta keskustelun kun en kuulemma prätkällä pysähtynyt stop merkille. Hän perusteli asiaa sillä ettei mun jalat käynnyt maassa joten en voinnut pysähtyä, totesin vain että jos kirjoitat sakot niin kiistän ja sitten mennään sana sanaa vastaan rosikseen. Ei kirjoittanut sakkoa.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Mä kävin kesällä poliisin kanssa samasta aiheesta keskustelun kun en kuulemma prätkällä pysähtynyt stop merkille. Hän perusteli asiaa sillä ettei mun jalat käynnyt maassa joten en voinnut pysähtyä, totesin vain että jos kirjoitat sakot niin kiistän ja sitten mennään sana sanaa vastaan rosikseen. Ei kirjoittanut sakkoa.
Tästähän löytyy ennakkotapaus, mp:llä voi pysähtyä ilman että jalat käy maassa. Löytyy myös ennakkotapaus että poliisi on ollut itse liikkuvassa autossa eikä ole näin voinut nähdä pysähtyikö autoilija.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Tästähän löytyy ennakkotapaus, mp:llä voi pysähtyä ilman että jalat käy maassa. Löytyy myös ennakkotapaus että poliisi on ollut itse liikkuvassa autossa eikä ole näin voinut nähdä pysähtyikö autoilija.
Mutta jos olisin ollut lammas niin tämä hermanni olisi sakon kirjoittanut. Sain kesällä kaksi huomautusta ja molemmilla kerroilla myönnän että sakkokin olisi ollut oikeutettu, mutta kun tiedän että olen oikeassa en anna tuumakaan periksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Nyt kun suomessa tätä "liikenteen turvallisuuden lisäämistä" tehdään, niin innolla odotan milloin keskinopeuskameroita alkaa tulla asenneltuna niin että ensimmäinen on ohiruskaistan alussa ja toinen lopussa.
Ensin ohitat jonkun 90km/h ajavan vaikka 120km/h satkun alueella ja tän jälkeen ajetaan loppu kaista 80km/h ettei liikaa keskinopeutta. Tässä saa varmaan alkaa soveltamaan törkeää liikenneturvallisuuden vaarannusta että saa pitää paikkansa siinä edessä sitten...
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 026
Ensin ohitat jonkun 90km/h ajavan vaikka 120km/h satkun alueella ja tän jälkeen ajetaan loppu kaista 80km/h ettei liikaa keskinopeutta. Tässä saa varmaan alkaa soveltamaan törkeää liikenneturvallisuuden vaarannusta että saa pitää paikkansa siinä edessä sitten...
Mitä ihmeen liikenteen vaarantamista? Lopputuloshan on sitä liikenneturvallisuuden parantamista mikä on tavoitteenakin ;)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
847
Itseltä on jäänyt kotimaan matkailu käytännössä kokonaan pois, kun koko maa täynnä kameroita ja nopeudet hyppii 60-80-100 ja aina vaihdon yhdeydessä kamera. Ahdistavaa ajaa vierasta tietä, jos keskittyminen herpaantuu yhdenkin tolpan kohdalla, niin sakkoa tulee jo lentolipun verran. Sen verran stressaavaa tuo kameroiden ja nopeusrajoitusten kyttäys, että paljon rentouttavampaa lähtee lentokoneella maasta pois. Hommassa olisi jotain järkeä, jos ne tiet, millä kameroita on, olisivat vaan yhtä nopeusrajoitusta alusta loppuun, mutta sehän ei käy, kun rahastus kärsisi.
 
Liittynyt
21.01.2018
Viestejä
500
Itseltä on jäänyt kotimaan matkailu käytännössä kokonaan pois, kun koko maa täynnä kameroita ja nopeudet hyppii 60-80-100 ja aina vaihdon yhdeydessä kamera. Ahdistavaa ajaa vierasta tietä, jos keskittyminen herpaantuu yhdenkin tolpan kohdalla, niin sakkoa tulee jo lentolipun verran. Sen verran stressaavaa tuo kameroiden ja nopeusrajoitusten kyttäys, että paljon rentouttavampaa lähtee lentokoneella maasta pois. Hommassa olisi jotain järkeä, jos ne tiet, millä kameroita on, olisivat vaan yhtä nopeusrajoitusta alusta loppuun, mutta sehän ei käy, kun rahastus kärsisi.
Kannattaa hommata navi joka, varoittaa tolpista ajoissa vieraallakin tiellä. Itse pidän kyseistä toimintoa hyvin kätevänä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
596
Eli nuo uudet kamerat tutkaa 150m päähän, mutta kuvan otto tapahtunee edelleen ihan tolpan kohdalla?
Jos tajuaa ajaneensa liian kovaa, jää siis aikaa/matkaa tehdä kunnon jarrutus täysin pysähdyksiin ja tehdä vaikka u-käännös?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Eli nuo uudet kamerat tutkaa 150m päähän, mutta kuvan otto tapahtunee edelleen ihan tolpan kohdalla?
Jos tajuaa ajaneensa liian kovaa, jää siis aikaa/matkaa tehdä kunnon jarrutus täysin pysähdyksiin ja tehdä vaikka u-käännös?
Kuten ketjussa jo aiemmin todettiin, ne voivat ottaa myös videokuvaa ja toisekseen aika fakiiri pitää olla, jos siinä 150m matkalla ehtii ajamaan ylinopeutta, pysähtymään ja kääntymään ennen kuin kuin kamera räpsähtää. :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Mitä ihmeen liikenteen vaarantamista? Lopputuloshan on sitä liikenneturvallisuuden parantamista mikä on tavoitteenakin ;)
No joo mutta siitäkös se 90km/h ajeva innostuu kun ohitat sen ensin ja tän jälkeen jarru pohjaan ja mennään 80 vähän matkaa.

Liikenneturvallisuus vaarantuu sitten siinä kun sitä toista aletaan pitämään siellä takana ettei pääse takaisin eteen nussuttamaan. :)
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
964
Kuten ketjussa jo aiemmin todettiin, ne voivat ottaa myös videokuvaa ja toisekseen aika fakiiri pitää olla, jos siinä 150m matkalla ehtii ajamaan ylinopeutta, pysähtymään ja kääntymään ennen kuin kuin kamera räpsähtää. :D
Pahimpia on 60km/h nopeusrajoitusalueet ja varsinkin kesällä auto pysähtyy tuosta vauhdista kuin seinään. Kamera todennäköisesti ottaa kuvan kuten nykyäänkin noin 10m etäisyydellä kamerasta. Ja tarviikohan siinä edes kääntyä takaisin? Luulisi että kamerassa on joku timeout tyyliin minuutti
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Pahimpia on 60km/h nopeusrajoitusalueet ja varsinkin kesällä auto pysähtyy tuosta vauhdista kuin seinään. Kamera todennäköisesti ottaa kuvan kuten nykyäänkin noin 10m etäisyydellä kamerasta. Ja tarviikohan siinä edes kääntyä takaisin? Luulisi että kamerassa on joku timeout tyyliin minuutti
Joo, mutta ensin pitäisi kuitenkin tietää ajaneensa sitä ylinopeutta tutkan alueella ennen kuin kamera räpsähtää, jotta voisi reagoida riitttävän ajoissa. Jos taas se puoli on hallussa, niin herää kysymys, että miksi ajaa sillä kohdalla ylinopeutta alunperinkään?

No, aika näyttää mistä kaikesta näiden kohdalla on mahdollisuus selviä ja miten. Se on varmaa, että näennäinen turvallisuus ottaa siitäkin aika lailla osumaa, jos porukka alkaa vetelemään U-käännöksiä ennen kameraa ihan vaan "koska saattoi ajaa ylinopeutta kameran alueella".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 884
Pitää melkein olla kilpa-ajajan refleksit jos tuosta meinaa selvitä u-käännöksellä kun ottaa huomioon kaikki viiveet mitä tuossa on kun pitää huomata ylinopeus,jarruttaa ja katsoa että pystyy uukkarin tekemaan ilman kolaria esim.satasen vauhdista edes kesällä puhumattakaan talvikelistä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Jos ei ilmainen "TomTom Speed cameras" tai vastaava sovellus napostele, niin sitten voi laittaa rahansa vaikka tällaiseen vekottimeen:

IS testasi uutta peltipoliisin paljastajaa, josta poliisillakaan ei ole pahaa sanottavaa

Jos tuo toimisi ilman puhelinta, tai edes niin, että pelkästään päivitykset ja asetukset hoidettaisiin luurin kautta, niin ostaisin varmaan itsekin, mutta tuollaisenaan en oikein ymmärrä mikä tuossa on parempaa kuin pelkässä sovelluksessa.

Tavallaan muutenkin vähän hassua, että nämä ovat sallittuja ja jopa suositeltavia, mutta varsinaiset tutkanpaljastimet ovat kuitenkin tiukasti kiellettyjä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Jos ei ilmainen "TomTom Speed cameras" tai vastaava sovellus napostele, niin sitten voi laittaa rahansa vaikka tällaiseen vekottimeen:

IS testasi uutta peltipoliisin paljastajaa, josta poliisillakaan ei ole pahaa sanottavaa

Jos tuo toimisi ilman puhelinta, tai edes niin, että pelkästään päivitykset ja asetukset hoidettaisiin luurin kautta, niin ostaisin varmaan itsekin, mutta tuollaisenaan en oikein ymmärrä mikä tuossa on parempaa kuin pelkässä sovelluksessa.

Tavallaan muutenkin vähän hassua, että nämä ovat sallittuja ja jopa suositeltavia, mutta varsinaiset tutkanpaljastimet ovat kuitenkin tiukasti kiellettyjä.
Aikalailla standalone laite pitäis olla että se jotenkin olis parempi kuin kännykän appsi suoraan...

Ja miksi sen varoitusääni on tuollainen? En mä ainakaan mitään kimeästi vinkuvaa sireeniä viittis autooni laittaa :dead:
Oisko hyvä idea jos sen sais vaikka konfiguroitua että se pitäis jonku pienen pimpomin ennen kameraa jos ei halua kuunnella sireeniä jatkuvasti?

Saphen hälytysääni kameratolpille on kimeä poliisiauton sireeniä muistuttava vinkuna. Laite välkyttää tuolloin myös sinistä lediä
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Aikalailla standalone laite pitäis olla että se jotenkin olis parempi kuin kännykän appsi suoraan...

Ja miksi sen varoitusääni on tuollainen? En mä ainakaan mitään kimeästi vinkuvaa sireeniä viittis autooni laittaa :dead:
Oisko hyvä idea jos sen sais vaikka konfiguroitua että se pitäis jonku pienen pimpomin ennen kameraa jos ei halua kuunnella sireeniä jatkuvasti?
ja näissä on se ongelma että mulla puhelin nyt yhdistyy automaattisesti autoon bluetooh:lla, nyt sitten kun pitäisi vielä tuohon yhdistää niin ei onnistu, toki mulla auto osaa varoittaa tolpista.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Halvin ainaispäivityksillä oleva Garmin tuulilasin kulmaan, sillä se. Tolppa päivityksen voi joutua ostamaan 3v kuluttua, että siihen mennessä tulleet uudetkin varoittaa, mutta se on pieni vaiva.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
847
Kyllähän tuo waze esim apple carplayn kautta huutelee kameroista jos nopeus on liian korkea, mutta ei se poista sitä stressiä mikä itselle tulee, jos joutuu ajamaan pitkää matkaa vieraita kamerateitä. Siksi lapin matkailu ei tule koskaan samaan pennosiani, vaan ne valuvat euroopan matkakohteisiin.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
ja näissä on se ongelma että mulla puhelin nyt yhdistyy automaattisesti autoon bluetooh:lla, nyt sitten kun pitäisi vielä tuohon yhdistää niin ei onnistu, toki mulla auto osaa varoittaa tolpista.
Bluetooth toimii kyllä usealle laitteelle samaan aikaan. ;)

Mutta joo. Ei tuossa laitteessa ole pienintäkään järkeä. Samalla kun bluetooth yhdistää autoon, voi laittaa tomtomin kamerat käynnistymään taustalle. Ajaa saman asian ja jopa paremmin. :)
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
964
Yksi mikä ehkä vähän helpottaisi olisi vaikka 200m ennen kameratolppaa oleva nopeusrajoitus muistutus niin kenenkään ei tarvitsisi tuntemattomalla tiellä alkaa miettiä että "olikohan tää sittenkin 80 vai 100 rajotus?"

Nimimerkillä tuntematon tie ja ajelin toisen auton perässä n. 100m päässä enkä seurannut herkeämättä viittoja mikä on tietysti oma vika. Näin kameran ja katsoin mittaria joka näytti 74 ja mielessäni käväisi että eikai tää voi olla 60 alue. Räps ja olihan se. Ei risteyksiä tai suojatietä mutta 170e kiitos...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
847
Siinä kameratolpassa pitäisi aina olla se rajoitusmerkki, niin vältyttäisiin turhilta varojarruktuksilta tolpan kohdalla, kun ei ole varma, että onko kyseessä nyt 60, 80 vai 100 rajotus ja äkkinäinen jarrutus 20kmh alemmaksi ja pahimmassa tapauksessa jonoa perässä. Tähän joskus itsekkin syyllistynyt, mutta nykyään sentään rajoitus näkyy myös navin ruudulla ja auton mittaristossa, eli teoriassa pitäisi tietää mikä rajoitus on voimassa jos navin aineisto ajatasalla ja auton kamera bongannut kyltin oikein.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 433
Viestejä
4 161 474
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom