Ylinopeus (kameravalvonta)

Kuinkas läheltä noi uudet tolpat mittaa nopeuden ja ottaa kuvan? Vanhat toplat ottaa 20m päästä kuvan suunilleen. Ei kiva jos noi uudet tolpat ottaa kuvia jo 200m päästä.
Kuvan ottavat vasta kohdalla, mutta seuraavat nopeutta jo 150m ennen tolppaa. Eli ylinopeus 100m ennen tolppaa -> ottavat kuvan kun tulet kohdalle.
 
Kuvan ottavat vasta kohdalla, mutta seuraavat nopeutta jo 150m ennen tolppaa. Eli ylinopeus 100m ennen tolppaa -> ottavat kuvan kun tulet kohdalle.

Pystyykö sakon siirtämään takana tulevalle äkkijarruttamalla tiensivuun ja odottelemalla että sieltä tulee joku ohi. Sittenhän se vasta turvalliseksi muuttuisikin kun joku tajuaa ajaneensa ylinopeutta ja pysähtyy ennen tolppaa.

Tosin eipä taida hirveesti olla marginaalia tuollaiseen manooveriin.
 
Pystyykö sakon siirtämään takana tulevalle äkkijarruttamalla tiensivuun ja odottelemalla että sieltä tulee joku ohi. Sittenhän se vasta turvalliseksi muuttuisikin kun joku tajuaa ajaneensa ylinopeutta ja pysähtyy ennen tolppaa.

Tosin eipä taida hirveesti olla marginaalia tuollaiseen manooveriin.
Ei pysty. Ne seuraavat autoja määritellyltä etäisyydeltä koko ajan. Ja siis se systeemi seuraa useampaa autoa samaan aikaan.
 
Pysäyttää ennen kuvaa, heittää u-käännöksen, käy hakemassa uudet vauhdit :D Ei se tolppa kilpeä lue niin kaukaa vaan tunnistaa auton varmaan jotenkin geometrisesti.
 
Hemmetti tuli ekaa kertaa ajettua kameraan. 60km/h mittarin mukaan 50km/h alueella. Saatiin kaikki 3 jonossa (mun edessä sivulla ja takana sivulla) kuvat. Kauankohan tuossa menee että tulee tuomio ja mitkä on mahdollisuudet selvitä huomautuksella.
 
Hemmetti tuli ekaa kertaa ajettua kameraan. 60km/h mittarin mukaan 50km/h alueella. Saatiin kaikki 3 jonossa (mun edessä sivulla ja takana sivulla) kuvat. Kauankohan tuossa menee että tulee tuomio ja mitkä on mahdollisuudet selvitä huomautuksella.

Riippuu sun mittarivirheestä. Jos se on se tyypillinen 3-4 km/h niin selviät todennäköisesti huomautuksella (57 km/h todellinen nopeus, josta varmuusvähennys 54 km/h).
 
Pysäyttää ennen kuvaa, heittää u-käännöksen, käy hakemassa uudet vauhdit :D Ei se tolppa kilpeä lue niin kaukaa vaan tunnistaa auton varmaan jotenkin geometrisesti.
Se uusien kamereiden tunnistusetäisyys autolle on 150m. Vaikka kilpeä ei luettaisikaan niin kaukaa, niin aika hyvät refleksit ja suotuisat olosuhteet pitää olla, että saa auton pysäytettyä ja käännettyä turvallisesti tuollaisessa tilanteessa ennen kuvan ottamista.

Lisäksi risteysalueella ne kamerat ottavat kuulemma videokuvaa mm. punaisten valojen läpi ajamisen vuoksi, joten huonolla tuurilla päätyy sellaiseen pätkään ja niitä voi käydä joku läpi silmämääräisesti, jolloin lopputulos voi olla vielä pahempikin kuin alkutilanteessa.

Edit. typoja
 
Viimeksi muokattu:
Se uusien kamereiden tunnistusetäisyys autolle on 150m. Vaikka kilpeä ei luettaisikaan niin kaukaa, niin aika hyvät refleksit ja suotuisat olosuhteet pitää olla, että saa auton pysäytettyä ja käännettyä turtallisesti tuollaisessa tilanteessa ennen kuva räppäisyä. Lisäksi risteysalueella ne kamerat ottavat kuulemma videokuvaa mm. punaisten valojen läpi ajamisen vuoksi, joten huonolla tuurilla päätyy sellaiseen pätkään ja niitä voi käydä joku läpi silmämääräisesti, jolloin lopputulos voi olla vielä pahempikin kuin alkutilanteessa.

Totta mutta kun näkee tuolla tiellä sellaisia valopäiden suorituksia niin en yhtään hämmästyisi, että tuollaisesta suorituksesta aiheutuneesta onnettomuudesta luetaan vielä lehdissä.
 
Miten nuo uudet tunnistavat sen muuttuvan nopeusrajoituksen eli tilanteen, jossa kamera on 25m 80 km/h kyltin jälkeen ja aikaisemmin oli vaikka satasen rajoitus? Tuossa on nopeusrajoitus 125m toisella nopeudella eli se seurantamatkan nopeus pitäisi jotenkin määritellä eri tavalla. Tämä ei varmaan kuitenkaan ole mahdollista?
 
Veikkaan, ettei noita sijoiteta jatkossa alle 200m päähän siitä nopeusrajoitus-merkistä.(?)
 
Miten nuo uudet tunnistavat sen muuttuvan nopeusrajoituksen eli tilanteen, jossa kamera on 25m 80 km/h kyltin jälkeen ja aikaisemmin oli vaikka satasen rajoitus? Tuossa on nopeusrajoitus 125m toisella nopeudella eli se seurantamatkan nopeus pitäisi jotenkin määritellä eri tavalla. Tämä ei varmaan kuitenkaan ole mahdollista?
Sain käsityksen, että valvontapisteen etäisyys määritetään erikseen, eli kamera ei suinkaan mittailisi nopeutta jatkuvasti koko kameraa edeltävältä 150m matkalta, vaan valvontapiste olisi vaikkapa esim 100m ennen kameraa, jossa nopeudet tallennetaan ja siitä sit valokuvat jos on ajettu liian kovaa. Sinänsähän toi ei muuta mitään sen suhteen, että se 150m ennen kameraa pitää himmailla, koska se valvontapiste voi vaihtua. Mutta kuitenkin siis vaan yhdessä paikassa ennen kameraa mitataan eli rajoitukset toimii ton kanssa yksiin.
 
Sain käsityksen, että valvontapisteen etäisyys määritetään erikseen, eli kamera ei suinkaan mittailisi nopeutta jatkuvasti koko kameraa edeltävältä 150m matkalta, vaan valvontapiste olisi vaikkapa esim 100m ennen kameraa, jossa nopeudet tallennetaan ja siitä sit valokuvat jos on ajettu liian kovaa. Sinänsähän toi ei muuta mitään sen suhteen, että se 150m ennen kameraa pitää himmailla, koska se valvontapiste voi vaihtua. Mutta kuitenkin siis vaan yhdessä paikassa ennen kameraa mitataan eli rajoitukset toimii ton kanssa yksiin.
Eiköhän se mittaa nopeutta joltain matkalta ja sen mukaan sakko. Puhuvat mittauspisteestä, mutta veikkaan että mittausalue olisi oikeampi termi.

Eiköhän noihin pystytä ohjelmoimaan myös se muuttuva rajoitus ja sen alueet, eli entistä parempi sakkokone. Jos nopeutta liikaa 5m nopeusmerkin jälkeen niin sakko. :D
 
Ei pysty. Ne seuraavat autoja määritellyltä etäisyydeltä koko ajan. Ja siis se systeemi seuraa useampaa autoa samaan aikaan.
Miten se seuraa mua jos heitän maantiellä uukkarin - "seuraako" se jos laitan auton tunniksi parkkiin 50m ennen tolppaa ja keitän tienlaidalla pannukaffet? :D

Tulee varmaan mielenkiintoisia "ei *ttu ajoin ylinopeutta vahingossa, nyt peruutan täältä ohituskaistalta takaisin" -yrityksiä jossain vaiheessa jos ihmiset arvailevat noiden toimintaa.
 
Miten se seuraa mua jos heitän maantiellä uukkarin - "seuraako" se jos laitan auton tunniksi parkkiin 50m ennen tolppaa ja keitän tienlaidalla pannukaffet? :D
Se "ei pysty" oli vastaus siihen, saako sakon siirrettyä seuraavana ajavalle. Ei pysty, koska tolppa tajuaa ettei se seuraavana tuleva auto ole se joka ajoi ylinopeutta ja pysähtyi/kääntyi ympäri
 
Se "ei pysty" oli vastaus siihen, saako sakon siirrettyä seuraavana ajavalle. Ei pysty, koska tolppa tajuaa ettei se seuraavana tuleva auto ole se joka ajoi ylinopeutta ja pysähtyi/kääntyi ympäri
Juu, mietin siis vain millaisia mittasuhteita tuon sakon välttäminen saa tulevaisuudessa kun noita pitkältä seuraavia isovelilaitteita tulee teiden varsille. ;)
 
Sain käsityksen, että valvontapisteen etäisyys määritetään erikseen, eli kamera ei suinkaan mittailisi nopeutta jatkuvasti koko kameraa edeltävältä 150m matkalta, vaan valvontapiste olisi vaikkapa esim 100m ennen kameraa, jossa nopeudet tallennetaan ja siitä sit valokuvat jos on ajettu liian kovaa. Sinänsähän toi ei muuta mitään sen suhteen, että se 150m ennen kameraa pitää himmailla, koska se valvontapiste voi vaihtua. Mutta kuitenkin siis vaan yhdessä paikassa ennen kameraa mitataan eli rajoitukset toimii ton kanssa yksiin.

Laitteen valmistajan mukaan ainakin seuraa koko 150m matkan nopeutta, etäisyyttä ja kaistan vaihtoja. Sitten voidaan määritellä valvontapiste jonka mukaan sitten räpsitään kuvia. Voidaan siis tehdä niin, että tolppa on 50m rajoituskyltistä ja laitetaan valvontapiste heti rajoituksen vaihtumisen jälkeen. Tekniikkahan ei mitään uutta ole vaan on jo toimivaksi testattua kun Ruotsistahan nuo tulee ja siellä ne on pidempään ollut jo käytössä.
 
Miten se seuraa mua jos heitän maantiellä uukkarin - "seuraako" se jos laitan auton tunniksi parkkiin 50m ennen tolppaa ja keitän tienlaidalla pannukaffet? :D

Tulee varmaan mielenkiintoisia "ei *ttu ajoin ylinopeutta vahingossa, nyt peruutan täältä ohituskaistalta takaisin" -yrityksiä jossain vaiheessa jos ihmiset arvailevat noiden toimintaa.
Varmasti alkuun nähdään kaikenlaisia yrityksiä, mutta on tuosta kuitenkin sen verran tiedotettu, että jos ei ole ihan silmät ummessa elänyt, niin tietää ettei kannata lähteä hirveästi pyristelemään.

Näin uudet peltipoliisit toimivat: Mittaavat nopeuden jo 150 metrin päästä, viime hetken jarruttelu ei auta

Peltipoliisit hoikkenevat – 150 ruotsalaismallista nopeusvalvontakameraa maanteiden varsille
Uudet automaattikamerat ovat ruotsalaisen Sensys Gatso Groupin tuotteita ja ne sisältävät koko joukon ominaisuuksia, joita ei nykyisistä tolppakameroista löydy.

Hoikat peltipoliisit mittaavat ajoneuvojen nopeutta kehittyneellä tracking radar -tutkatekniikalla, kun nykyiset toimivat asfaltin alle asennetun silmukan avulla. Tutka seuraa ajoneuvon aikaa, nopeutta, etäisyyttä, suuntaa ja ajokaistaa koko sen ajan, kun kohde on tutkan kentässä. Ylinopeudesta se räpsäyttää kuvan, ja lähettää sen langattomasti eteenpäin.

– Se ottaa ajoneuvon seurattavakseen vähintään kymmenien metrien päästä ja seuraa sitä koko ajan tolpalle saakka. Kaistanvaihto ei auta, Ihalainen kertoo.

– Se pystyy myös seuraamaan useita autoja yhtäaikaa ja useita kaistoja samanaikaisesti.

Tässä vielä pari valmistajan mainosvideota näistä uusista kameroista:





Eipä siinä, ei minua henkilökohtaisesti valvonta haittaa, mutta toivoisin että sitten laitetaan teiden varsille myös:

a.) Tarkistuspisteitä oman ajoneuvon mittarivirheen tarkistamiseksi.

b.) Nykyistä enemmän nopeusrajoitusmerkintöjä/merkkejä, jotta ei tapahtuisi tarpeetonta pumppaavaa etenemistä jonoissa, kun porukka hiljentää tutkien alueella varmuuden vuoksi liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla laitteistolla olisi mahdollista varmaan myös jonkinlainen keskiarvon ottaminen, eikä vain huippuarvon mittaaminen mitä nykyään harrastetaan. Tuleeko noihin pönttöihin aina kamera vai onkohan noitakin hämypönttöinä pois päältä.

Tässä koko aiheessa ei jotenkin usko, että päättäjät voisivat tehdä yhtään järkevää päätöstä tämän asian suhteen vaan kaikki päätökset on ylilyöntejä, bisnestä jne
 
b.) Nykyistä enemmän nopeusrajoitusmerkintöjä/merkkejä, jotta ei tapahtuisi tarpeetonta pumppaavaa etenemistä jonoissa, kun porukka hiljentää tutkien alueella varmuuden vuoksi liikaa.
Tämä nyt pitäisi olla ehdottomasti; 200-500m jokaista tolppaa ennen selvästi merkitty nopeusrajoitus paikassa jossa sitä ei voi helposti estää (ei siis esim. heti bussipysäkin, tms jälkeen).
 
Ei tule näihinkään kaikkiin kameroita, sama kiertävä systeemi kuin vanhemmissa malleissa. Kuutostielle Koskenkylä-Kouvola välille olivat tolppia asentaneet Pukaroon asti kun viikonloppuna ajoin. Nuo oli kaikki asennettu rajoituksen vaihtuessa 100km/h --> 80km/h, ehkä 100-200m merkistä.
 
Tuolla laitteistolla olisi mahdollista varmaan myös jonkinlainen keskiarvon ottaminen, eikä vain huippuarvon mittaaminen mitä nykyään harrastetaan. Tuleeko noihin pönttöihin aina kamera vai onkohan noitakin hämypönttöinä pois päältä.
Jossakin näihin liittyvässä uutisessa oli haastateltu jotain projektipäällikköä tms, joka totesi, että Ruotsissa joka tolpassa on kamera, mutta meillä Suomessa ei ole vastaavaan varaa, joten kameroita kierrätetään eri tolpissa samaan tapaan kuin niissä perinteisissäkin nopeustolpissa.
 
Jossakin näihin liittyvässä uutisessa oli haastateltu jotain projektipäällikköä tms, joka totesi, että Ruotsissa joka tolpassa on kamera, mutta meillä Suomessa ei ole vastaavaan varaa, joten kameroita kierrätetään eri tolpissa samaan tapaan kuin niissä perinteisissäkin nopeustolpissa.

Se on kyllä ihme ettei ole varaa, kun ne taitaa olla aika raha sampoja. Niillä tuotoillahan voisi ostaa ensin tolpat täyteen kameroita ja sitten vasta ruveta tienaamaan.

Wink wink Palsternakka.
 
Ruotsissahan ennen tolppaa on sininen iso liikennemerkki lähestyvästä kamerasta yleensä n. 50-150m enne tolppaa ja samassa liikennemerkissä nopeusrajoitus. Tuon lisäksi tolpat 99% risteysalueilla hillitsemässä risteysnopeuksia. Heti kun saadaan suomeen sama systeemi niin toivotan tervetulleeksi sen samat 2000 peltipoliisia kameroineen.
 
Ruotsissahan ennen tolppaa on sininen iso liikennemerkki lähestyvästä kamerasta yleensä n. 50-150m enne tolppaa ja samassa liikennemerkissä nopeusrajoitus. Tuon lisäksi tolpat 99% risteysalueilla hillitsemässä risteysnopeuksia. Heti kun saadaan suomeen sama systeemi niin toivotan tervetulleeksi sen samat 2000 peltipoliisia kameroineen.
Tuollainen vähentää tuottoa ja heikentää Pastersteinin stondista, ei voi toteutua Suomessa. :D
 
Onko kellään tietoa näistä tutkista eli ovatko doppler-siirtymään perustuvia? Silloin luulisi tutkan hävittävän mikäli pysähtyy, koska mitään siirtymää ei ole.
 
Ajamisesta tulee kyllä mukavaa noiden kanssa. Oliko niitä softia luuriin missä näkyi kaikki kamerat ja uudetkin päivittyi?

En ole ennen tarvinnut mutta nyt on kai pakko...
 
Ajamisesta tulee kyllä mukavaa noiden kanssa. Oliko niitä softia luuriin missä näkyi kaikki kamerat ja uudetkin päivittyi?

En ole ennen tarvinnut mutta nyt on kai pakko...
TomTom Speed Cameras, Androidille täältä:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tomtom.speedcams.android.map&hl=fi

Tuon kanssa pitää muistaa, että näiden uusien tolppien tapauksessa tolpan kohdalla on jo pahasti myöhäistä, eli varoituspiippaus pitää määritellä sovelluksessa reilusti aiempaa kauemmaksi.
 
Eikös pastersteinin stondista vähentäis jos ylinopeudet maanteillä automaattivalvonnan osalta loppuisivat kuin seinään :D
Niin kauan kuin hullut, humalaiset ja itsemurhaajat saavat onnettomuuksia aikaiseksi, voi taikurin hatusta vetää alennetaan nopeutta -kortin. Bernerin visioissa autot ajaa kohta teratavujen nopeutta, joten siitäkin voi jotain maksuvalvontaa keksiä.
 
TomTom Speed Cameras, Androidille täältä:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tomtom.speedcams.android.map&hl=fi

Tuon kanssa pitää muistaa, että näiden uusien tolppien tapauksessa tolpan kohdalla on jo pahasti myöhäistä, eli varoituspiippaus pitää määritellä sovelluksessa reilusti aiempaa kauemmaksi.

Kuinka luotettavasti ja nopeasti kameroiden sijainnit saadaan näihin ohjelmiin?
Tomppaa en ole kokeillut. Here taitaa varoittaa myös kameroista, ainakin silloin tällöin.
 
Waze on varmaan nopein. Tomtomissakin voi itse ilmoittaa paikat, jos ei vielä ole merkitty.

CamSam ollut myös käytössä, koska esim. Sveitsissä Tomtom ei toimi.
 
Nämä uudet kamerat voi halutessa myös mitata poispäin meneviä, eli myös moottoripyörät joutuu tarkkailuun. Eikä auta välttämättä hälytinkään kun kamera on väärällä puolen tietä.
 
Nämä uudet kamerat voi halutessa myös mitata poispäin meneviä, eli myös moottoripyörät joutuu tarkkailuun. Eikä auta välttämättä hälytinkään kun kamera on väärällä puolen tietä.

Jos ja toivottavasti kun nykyinen lainsäädäntö pysyy ennallaan, on aivan turhaa räpsiä kuvia takaapäin. Tuskin kannattaa resurssesja ja rahaa tuhlata pelkästään omistajatietojen kaiveluun, muutahan siitä ei selviä, ellei omistaja tunnusta ajaneensa.
 
Ei tule näihinkään kaikkiin kameroita, sama kiertävä systeemi kuin vanhemmissa malleissa. Kuutostielle Koskenkylä-Kouvola välille olivat tolppia asentaneet Pukaroon asti kun viikonloppuna ajoin. Nuo oli kaikki asennettu rajoituksen vaihtuessa 100km/h --> 80km/h, ehkä 100-200m merkistä.

Oli niitä jo pidemmälläkin, ainakin Lapinjärvellä. Motarin alkuun Koskenkylään asti niitä tulee, yhteen 8 paria eli 16 kameraa Korialta lähtien ensimmäiset
 
Proffan näkemys tolppavalvonnasta:

Parantavatko peltipoliisit todella liikenteen turvallisuutta? – "Diplomi-insinöörit ovat irtautuneet todellisuudesta ihan omalle ballistiselle radalleen" - Tekniikanmaailma.fi

Tuossa oli monta hyvää pointtia, mutta eniten ahdistusta aiheutti tämä (lihavoitu kohta):

Lainkuuliaisellekin kansalaiselle tulee joskus kameratolpan nähdessään paniikki siitä, ettei vaan muista nopeusrajoitusta väärin. Seurauksena on kiusallisen usein jarrutus pykälää alemmalle nopeudelle varmuuden vuoksi, mikä kiristää takana ajavan hermoja.

Miksei Suomessa ole kameratolpissa myös nopeusrajoituskylttiä, joilla monissa muissa maissa palvellaan autoilijaa ja vähennetään paniikkijarrutuksia?

”Liikenneviraston mukaan lainsäädäntö ei mahdollista nopeusrajoitusmerkin kiinnittämistä kameratolppiin”, vastaa Heikki Ihalainen.

Ei riitä maalasisjärki käsittelemään byrokratiasekoilua tässäkään tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Proffan näkemys tolppavalvonnasta

Ei riitä maalasisjärki käsittelemään byrokratiasekoilua tässäkään tapauksessa.
Ei siitä pian hyötyä olisikaan jos mitataan 150-200m ennen tolppaa se nopeus. Ennen se pitäisi olla, ja huomattavasti.

Tuon artikkelin kun luin, niin hyvin paistaa kyllä "virkamieslogiikka" tuolla Liikenneviraston suunnalla. Onko niillä joku agenda mitä ne eivät rehellisesti halua kertoa (joo, on: rahastus :rolleyes:) vai onko ne oikeasti noin tyhmiä?

Jos olisin poliittisten pilasarjisten piirtäjä, niin nyt olisi hyvä paikka piirtää poliisi 90-luvulla asentamassa kameraa tielle jossa ajaa ruosteinen lada ilman turvavarusteita ja seuraavaan laatikkoon 2018 kuva jossa poliisi kiittelee kun kuolemat ovat laskeneet kameroiden ansiosta - ja viereen ajamaan vaikka uusi Volvo jossa ABSit, DSTC:t, aktiiivivakkari, hätäjarrutusjärjestelmä, kuskin vireystilan valvonta, 8-turvatyynyä, automaattinen 112-soitto, pimeäkamera, jne...
 
Ei siitä pian hyötyä olisikaan jos mitataan 150-200m ennen tolppaa se nopeus. Ennen se pitäisi olla, ja huomattavasti.

Tuon artikkelin kun luin, niin hyvin paistaa kyllä "virkamieslogiikka" tuolla Liikenneviraston suunnalla. Onko niillä joku agenda mitä ne eivät rehellisesti halua kertoa (joo, on: rahastus :rolleyes:) vai onko ne oikeasti noin tyhmiä?

Jos olisin poliittisten pilasarjisten piirtäjä, niin nyt olisi hyvä paikka piirtää poliisi 90-luvulla asentamassa kameraa tielle jossa ajaa ruosteinen lada ilman turvavarusteita ja seuraavaan laatikkoon 2018 kuva jossa poliisi kiittelee kun kuolemat ovat laskeneet kameroiden ansiosta - ja viereen ajamaan vaikka uusi Volvo jossa ABSit, DSTC:t, aktiiivivakkari, hätäjarrutusjärjestelmä, kuskin vireystilan valvonta, 8-turvatyynyä, automaattinen 112-soitto, pimeäkamera, jne...
Voiskohan sitten kansalaisaloitteen kautta muuttaa lakia niin, että kamerasta kertova liikennemerkki nopeusrajoituksineen tulisi pakolliseksi vaikkapa 50m ennen kameran mittauspistettä.
 
Tuon artikkelin kun luin, niin hyvin paistaa kyllä "virkamieslogiikka" tuolla Liikenneviraston suunnalla. Onko niillä joku agenda mitä ne eivät rehellisesti halua kertoa (joo, on: rahastus :rolleyes:) vai onko ne oikeasti noin tyhmiä?
Varmaan sekä ja että :lol:
 
Varmaan sekä ja että :lol:

Kyllä, keskustelu lienee tällä tasolla Tervon ja kumppanien kanssa
hqdefault.jpg


Sama se on noissa ilmastoasioissa, julkinen sana on aina tutkijan puolella eikä talonpoikaisjärjen.
 
Sama se on noissa ilmastoasioissa, julkinen sana on aina tutkijan puolella eikä talonpoikaisjärjen.
Koomisintahan tässä on se, että eletään vuotta 2018 ja edelleen toimii sama taktiikka kuin tupakka-, lääke-, jne yhtiöillä on toiminut pian 100 vuotta: valitaan se tutkimus joka sopii omaan agendaan ja julistetaan että se on Ainoa Totuus.

"Norjalainen yhden muuttujan laskennallinen tutkimus jolla saadaan tie jolla on 0 kuolemaan vuodessa näyttämään siltä että tolpat laskevat kuolleisuutta 25%!?!? Where do I sign up!!" - Liikennevirasto
 
On tää liikennevalvonta kyllä yksi sekasoppa. Aika asiaa puhui nuo proffat tuolla TM:n artikkelissa.

Poliisi ei ole vieläkään sitä tajunnut, että se tehokkain valvontatapa on se liikkuva uhka, toiselta nimeltään maija.

Kamerat voi kiertää ja kaaharit ajaa vanhaan tapaan ja siirtyy teille joilla ei ole kameroita. Maijaa ei voi, vaatii tuurin tai kunnon kalustoa.

Tuo oli kyllä aika ironista, että mukamas 2km/h keskinopeuden nousu vaikuttaisi onnettomuusriskiin. Päinvastoin, väitän. Mitä kovempaa letka etenee sitä vähemmän myös ohitellaan ja törttöillään. Kolarissa 2km/h nopeuserolla pyyhitään persettä. Toki joku 1 tapaus miljoonasta missä joku hammastanko on tulossa munille, voi olla että tökkää vain melan päähän kun ajat 2km/h hitaammin ja jos yhtään kovempaa niin tulee kasseille tai mahaan saakka.

Hallituksen logiikka on myös hienoa, lisää viinaa kauppaan ja sitten lisää kameroita teille. Ja kuka kärsii? No se raitis peruskansalainen. Ketä palvellaan? Rattijuoppoa.
 
Suurin ongelma näissä älyttömyyksissä on se että ihmiset opetetaan ajamaan liikennemerkin nopeutta riippumatta mistään. Eli terveen järjen käyttö on kiellettyä ja paras vain kun ajat aina tolpan nopeutta.
Sitten tuleekin keli jossa tolpan nopeus onkin puolet liikaa. Ketjukolari 4 tiellä ja TV haastattelussa kolarissa mukana olleet toteavat "ajoin ihan sallittua". :facepalm:

Ja ei. Kameravalvonta ei poista liikenteestä niitä oikeita uhkia. Juopot/huumeet/kortittomat/väsyneet/lääkkeissä ajelevat saavat ajella aivan rauhassa. Todella harvoin näkee poliiseja liikenteessä ja vielä harvemmin ovat ketään pysäyttämässä. Liikennevalvonta tuntuu perustuvan vain nopeusvalvontaan ja kerran vuodessa (juhannuksena) puhalluksiin.
 
Waze on varmaan nopein. Tomtomissakin voi itse ilmoittaa paikat, jos ei vielä ole merkitty.

Suosittelen Wazea. Toimii hyvin puhelimessa, mutta jos on carplay tai android auto käytettävissä, niin silloin se on suorastaan loistava. Ihmiset tuntuvat aika hyvin ilmoittelevan sillä muistakin häiriöistä, koska sen kautta on viime aikoina tullut varoituksia myös kamera-autoista, kolaripaikasta ja rikkinäisistä liikennevaloista.
 
On tää liikennevalvonta kyllä yksi sekasoppa. Aika asiaa puhui nuo proffat tuolla TM:n artikkelissa.

Poliisi ei ole vieläkään sitä tajunnut, että se tehokkain valvontatapa on se liikkuva uhka, toiselta nimeltään maija.

Kamerat voi kiertää ja kaaharit ajaa vanhaan tapaan ja siirtyy teille joilla ei ole kameroita. Maijaa ei voi, vaatii tuurin tai kunnon kalustoa.

Tuo oli kyllä aika ironista, että mukamas 2km/h keskinopeuden nousu vaikuttaisi onnettomuusriskiin. Päinvastoin, väitän. Mitä kovempaa letka etenee sitä vähemmän myös ohitellaan ja törttöillään. Kolarissa 2km/h nopeuserolla pyyhitään persettä. Toki joku 1 tapaus miljoonasta missä joku hammastanko on tulossa munille, voi olla että tökkää vain melan päähän kun ajat 2km/h hitaammin ja jos yhtään kovempaa niin tulee kasseille tai mahaan saakka.

Hallituksen logiikka on myös hienoa, lisää viinaa kauppaan ja sitten lisää kameroita teille. Ja kuka kärsii? No se raitis peruskansalainen. Ketä palvellaan? Rattijuoppoa.
Hallituksen logiikkaa on myös, että 5.5% kauppoihin ja kaikki kuolee. Ei käynnyt. Olen aika varma, että vaikka sakkoakaan ei kirjoitettaisi, niin liikenneturvallisuudelle ei ihmeitä kävisi. (varsinkaan kameratolpista)

Oma suosikki on premium (2€ tms?) CamSam, hyvin on toiminut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom