Ylinopeus (kameravalvonta)

Proffan näkemys tolppavalvonnasta:

Parantavatko peltipoliisit todella liikenteen turvallisuutta? – "Diplomi-insinöörit ovat irtautuneet todellisuudesta ihan omalle ballistiselle radalleen" - Tekniikanmaailma.fi
”Liikenneviraston mukaan lainsäädäntö ei mahdollista nopeusrajoitusmerkin kiinnittämistä kameratolppiin”, vastaa Heikki Ihalainen.
Eikä ilmeisesti myöskään esimerkiksi 100 metriä ennen kameraa omaan liikennemerkkitolppaansa.
:think:
 
Tämäkin liittyy tavallaan ketjuun:

Teuvo Hakkaraiselle ja Ville Vähämäelle saunan vuokrannut Dennis Pasterstein on suurituloisin poliisijohtaja – ansaitsi enemmän kuin poliisiylijohtaja

Eikä ilmeisesti myöskään esimerkiksi 100 metriä ennen kameraa omaan liikennemerkkitolppaansa.
:think:
Sama ongelma tosiaan ilmeisesti siinäkin. Tätähän kansa juuri haluaisi varsinkin näillä kameravalvotuilla pätkillä, mutta jostain syystä ei tunnu onnistuvan.
 
Kauankohan menee, ennen kun tähän keksitään joku laser mikä häiritsee tuota kameraa. Hitto et olis kiva kokeilla jo nyt :D
 
Kauankohan menee, ennen kun tähän keksitään joku laser mikä häiritsee tuota kameraa. Hitto et olis kiva kokeilla jo nyt :D
Onhan noita maailmalla suunniteltu, mutta vaatisi aivan järkyttävän tehon ja suuntauksen että osuisi.

Noihin uusiin kameroihin toimisi varmaan paremmin samalla taajuudella toimiva häiriötutka.
 
Suurin ongelma näissä älyttömyyksissä on se että ihmiset opetetaan ajamaan liikennemerkin nopeutta riippumatta mistään. Eli terveen järjen käyttö on kiellettyä ja paras vain kun ajat aina tolpan nopeutta.
Sitten tuleekin keli jossa tolpan nopeus onkin puolet liikaa. Ketjukolari 4 tiellä ja TV haastattelussa kolarissa mukana olleet toteavat "ajoin ihan sallittua". :facepalm:

Ja ei. Kameravalvonta ei poista liikenteestä niitä oikeita uhkia. Juopot/huumeet/kortittomat/väsyneet/lääkkeissä ajelevat saavat ajella aivan rauhassa. Todella harvoin näkee poliiseja liikenteessä ja vielä harvemmin ovat ketään pysäyttämässä. Liikennevalvonta tuntuu perustuvan vain nopeusvalvontaan ja kerran vuodessa (juhannuksena) puhalluksiin.
Tämäpä. Eli loppukädessä LIIKENNEturvallisuudessa on menty alaspäin rominalla esim. 90-luvun aikaan verrattuna. Turvallisuutta on kompensoitu parantamalla autoja. Jos kaikki ajaisi ysärikipoilla niin ei varmasti kuolisi yhtään vähempää ihmisiä kuin ennenkään.

Mitä enemmän maijoja on kadulla sen parempi. Ja maijaa vastaan kun on usein saanut ihan rauhassa ajaa sen sakkorajan kinkamilla enkä usko, että joku 110-120 kesällä maantiellä ohituksen aikana riittää lapun saamiseen, toki riippuu kuka tuomion antaa.
Tämäkin liittyy tavallaan ketjuun:

Teuvo Hakkaraiselle ja Ville Vähämäelle saunan vuokrannut Dennis Pasterstein on suurituloisin poliisijohtaja – ansaitsi enemmän kuin poliisiylijohtaja


Sama ongelma tosiaan ilmeisesti siinäkin. Tätähän kansa juuri haluaisi varsinkin näillä kameravalvotuilla pätkillä, mutta jostain syystä ei tunnu onnistuvan.
Meinasin kanssa linkata. Pitäisi varmaan kehittää tänne joku saunasedän sivubisnesten ja intressien pohdinta ketju.

Jossei muuta saa aikaan noilla tuloilla niin kävisi nyt pari kertaa työllistämässä tommosta uutta tolppaa reippaalla vauhdilla. :joy:
 
Ihan mutua vaiko tietoa, että ns. normi paljastin toimii uusien kameroiden kanssa?
Eikös nuo paljastimet tue suurinpiirtein kaikkia taajuuksia ovitutkista 80-luvun tutkiin? Sanoisin että se tomtom speed cameras olisi silti parempi noita kameroita vastaan. Toki se ei kerro mikä tolppa viritetty, mutta ajaa kaikkien kohdalla max huomautusrajalla niin ei ongelmia.
 
Taas räpsyi kamera kun aamulla ajoin töihin. Toivottavasti selviäisi varoituksella. Oma moka, oli pimeä, en huomannut ja unohtui jarruttaa. Miksei sitä voisi vaan ajaa rajoitusten mukaan? Matka-aikaan ei vaikuta paska vertaa ajaako 80km/h vai 90 km/h. Koska se on se jokin kirjoittamaton sääntö että ajetaan vähintään se +10 km/h kovempaa kuin rajoitus, muuten tulee kaikki ohi oikealta ja vasemmalta, joka todellakin vaaraantaa liikenneturvallisuutta kun joka ainoa lähtee jopa niillä hitailla diiseleillään ohittamaan vaikka tulee auto vastaan.

Ja kamerat ei todellakaan paranna turvallisuutta kun porukat keskittyy silmä kovana vahtimaan milloin kottaraisenpönttöjä näkyy tien laidoilla ja jarruttamaan kohdalla, sen sijaan että keskittyisi 100% huomioimaan muuta liikennettä.
 
Mestarintunnelin kamera Kehä I:llä taitaa olla aika hyvä rahasampo. Nyt on parina iltana näkynyt kauas kun joku on kuvauttanut itsensä kameraan.
 
Ja kamerat ei todellakaan paranna turvallisuutta kun porukat keskittyy silmä kovana vahtimaan milloin kottaraisenpönttöjä näkyy tien laidoilla ja jarruttamaan kohdalla, sen sijaan että keskittyisi 100% huomioimaan muuta liikennettä.
Tämä pitkälti totta; jos pienestä ylinopeudesta ei potentiaalisesti saisi satojen eurojen sakkoa, niin ainakin itsellä huomio kiinnittyisi huomattavasti enemmän ajamiseen kuin A) jatkuvaan nopeuden seuraamiseen (muualla kuin missä vakkari päällä, ja alamäissä vakkarikin päällä), B) tolppien bongaamiseen, C) siirreltävien VerotusAutojen, eikusiis kamera-autojen bongaamiseen, D) poliisien bongaamiseen (tosin nykyään lähinnä katoavana luonnonvarana)...
 
Saisi tulla suomeenkin pisteisiin perustuva "kortti pois" käytäntö ja samalla noiden sakkojen hinnat alkaen esim 20€, kuten monessa paikasssa euroopassa. Silloin tuskin kukaan jaksaisi kameroita niin silmä kovana vahtia ja jos jossain välähtäisi niin se ei tarkoittaisi suoraan satojen eurojen veroa. Silloin kaikki voisi keskittyä ajamiseen ja ympäristöön, eikä pelkkään nopeuden valvontaan.

Ja joku kohta kuitenkin itkee että "aja vain rajoitusten mukaan niin ei ongelmia". :facepalm:
 
Silloin kaikki voisi keskittyä ajamiseen ja ympäristöön, eikä pelkkään nopeuden valvontaan.

Ja joku kohta kuitenkin itkee että "aja vain rajoitusten mukaan niin ei ongelmia". :facepalm:

Ei toimi, silloin valtio ei voi keskittyä sakkorahastukseen.
 
Ennätysmäärä peltipoliiseja Helsinkiin – Katso Ylen kartoista, mihin 70 uutta tolppaa tulevat

Lisää kameroita vaan, niillä ratkeaa kaikki ongelmat.

Varmaan joitakin kohtia on, joissa kamera voisi puolustuu paikkaansa, mutta kartalla on paljon ehdotuksia, joissa kameralla ei saavuteta mitään hyötyä.

Esim. manskulle on ihan turha lisätä enää kameroita, kun se on jo "1+1"-kaistaisuutensa takia nyt tukossa ja nopeudet sitten sen mukaisia. Nuo kamerat kannattaisi pistää Mäkelänkadulle tai vaikka Sörnäisten rantatielle, jossa ylinopeudet ovat paljon pahempi ongelma.

Itse kameraa tolpissa tarvitsee Lehtisen mukaan pitää vain harvakseltaan, sillä tarkoitus ei ole sakottaa ihmisiä vaan laskea keskinopeuksia.
Onko tietoa, onko tämä vain täällä hölmölässä käytössä oleva tapa vai käytetäänkö tyhjiä tolppia muissakin maissa?
 
Mestarintunnelin kamera Kehä I:llä taitaa olla aika hyvä rahasampo. Nyt on parina iltana näkynyt kauas kun joku on kuvauttanut itsensä kameraan.

Se, ja Kehä III Vantaan Ikean kohdalla lienevät ne suurimmat tulot tuottavat kamerat suomessa.
 
Ulkomailla kamerat kuvaa monesti takaapäin. Kamerat on täydellisesti piilossa ja niitä on mahdoton havaita ennakkoon. Liikenne ei pumppaa kameroiden kohdalla. Ei ne myöskään lähetä naurettavan suuria sakkoja pienistä ylityksistä, vaan kamerat puuttuvat oikeasti selviin ylinopeuksiin.

Pohjoismaissa tämä ei toimisi, kun suurimman osan vuodesta auton takapelti nii kurassa ettei rekkaria näe sohjon alta.
 
Ulkomailla kamerat kuvaa monesti takaapäin. Kamerat on täydellisesti piilossa ja niitä on mahdoton havaita ennakkoon. Liikenne ei pumppaa kameroiden kohdalla. Ei ne myöskään lähetä naurettavan suuria sakkoja pienistä ylityksistä, vaan kamerat puuttuvat oikeasti selviin ylinopeuksiin.

Pohjoismaissa tämä ei toimisi, kun suurimman osan vuodesta auton takapelti nii kurassa ettei rekkaria näe sohjon alta.
Missä päin ulkomaita?
 
Hollannissa mm.

Hyvä aihe: Kommentti: Ranskassa posotellaan tietyöalueiden läpi 90 km/h, Suomessa ajetaan kävelyvauhtia varmuudeksi – Näistä syistä Suomen malli on ongelmallinen

Se on vittu just niin, että kun Suomessa päätetään tietyö tehdä, menee sinne heti joku äijä laittamaan sen 30-50 km/h rajoitusmerkin paikalleen jotta autoilijat tottuu varmasti jo ennakkoon, että tässä sitten ajellaan hiljaa. Ja kun se työmaa sitten hiljalleen etenee, siirretään sen rajoitusalueen takarajaa jatkuvasti kauemmaksi mutta sitä helvetin eturajaa ei kyllä siirretä metriäkään ennen kuin viimeinen lapiollinen hiekkaa on varmasti heitetty. Ja sitten siellä ajetaan yöt, päivät ja viikonloput läpeensä viittäkymppiä tai vaihtoehtoisesti "törkeää ylinopeutta" kahta rinnakkaista kaistaa eikä yhtään äijää näy työmaalla :rage:
 
Pohjoismaissa tämä ei toimisi, kun suurimman osan vuodesta auton takapelti nii kurassa ettei rekkaria näe sohjon alta.
Se ei toimi siksi koska suomessa pitää saada kuskista kuva kameraan. Vaikka sillä ei sitten loppujen lopuksi olekaan merkitystä jos omistaja ei ajanut ja käräyttää jonkun muun poliisille.

Samasta syystä mopokuskeja ei sakoteta ollenkaan; kypärä päässä. :rolleyes:
Niin, ja jokuhan juuri välttyi sakoilta aurinkolipan takia! :D
 
Tuo on muutenntäysin naurettavaa, että vedotaan tuohon ”keskknopeuden alentamiseen” lisäöntyvän kyttäyksen ja pienenevien sakotusrajojen osalta. Jos keskinopeuksien pienentäminen olisi se juttu, ja joku oikeasti uskoisi tuohon hömppään että krskituntinipeus määrää onnettomuudet, ei tilannenopeus niin homma hoidettaisiin muuttamalla nopeusrajoituksia.
 
Hollannissa mm.

Hyvä aihe: Kommentti: Ranskassa posotellaan tietyöalueiden läpi 90 km/h, Suomessa ajetaan kävelyvauhtia varmuudeksi – Näistä syistä Suomen malli on ongelmallinen

Se on vittu just niin, että kun Suomessa päätetään tietyö tehdä, menee sinne heti joku äijä laittamaan sen 30-50 km/h rajoitusmerkin paikalleen jotta autoilijat tottuu varmasti jo ennakkoon, että tässä sitten ajellaan hiljaa. Ja kun se työmaa sitten hiljalleen etenee, siirretään sen rajoitusalueen takarajaa jatkuvasti kauemmaksi mutta sitä helvetin eturajaa ei kyllä siirretä metriäkään ennen kuin viimeinen lapiollinen hiekkaa on varmasti heitetty. Ja sitten siellä ajetaan yöt, päivät ja viikonloput läpeensä viittäkymppiä tai vaihtoehtoisesti "törkeää ylinopeutta" kahta rinnakkaista kaistaa eikä yhtään äijää näy työmaalla :rage:

Voi kauhia! :eek:
Tämä on maailmanloppuun verrattavissa oleva asia.
Entä jos et aina ajaisi minuuttiaikataululla? :tup:
 
Tuskin ymmärtävät nopeusnäyttö tauluakaan silloin katsoa.
Mutta mitä ***tanan väliä on esimerkiksi puhelimesi GPS arvoilla että kuinka kovaa kuljet? Tien varressa olevat nopeustauluthan mittaavat pätevillä komponenteilla ja ne _pitäisi_ olla kalibroituja kuten itse kamerat.
 
Voi kauhia! :eek:
Tämä on maailmanloppuun verrattavissa oleva asia.
Entä jos et aina ajaisi minuuttiaikataululla? :tup:
[
Minusta Jurppii kirjoittaa tuossa jopa asiaa.
Sitä paitsi nämä varaukselliset asennoitumiset pelkkään nopeutensa vahtimiseen, ne rajaavat helposti keskittymistä muualle niissä autoissa, joissa ei ole vakionopeuden säädintä. Oleelliseksi tulee siis ylinopeuden pelossa mittarin tarkkailu vieraissa paikoissa, mutta keskittyminen oleelliseen taas on pois.
Ihmisellä keskittymiskyky on rajallinen, virkeänä ja väsyneenä eri, mutta silti aina rajallinen.

Myös niillä, jotka koskaan eivät vielä ole saaneet yhtään sakkoa.
 
Mutta mitä ***tanan väliä on esimerkiksi puhelimesi GPS arvoilla että kuinka kovaa kuljet? Tien varressa olevat nopeustauluthan mittaavat pätevillä komponenteilla ja ne _pitäisi_ olla kalibroituja kuten itse kamerat.
Paljon enemmän luotan puhelimen gps:ään kuin noihin mittatauluihin. Kerrankin tuli tauluun melkein 20km/h todellista pienempi luku. :D

Kyllä ne toki yleensä oikeaa näyttää, mutta ei aina. Sama virhemahdollisuus myös vanhoilla kameroilla ja induktiosilmukoilla. Puhelinten gps on paras kun ajaa tasaista vauhtia suoraa tasaista tietä ja mittaa nopeuden pidemmältä matkalta. Toki joidenkin vanhojen(?) luurien gps toimii maileilla, eli tarkkuus mailin sisällä. Uudemmissa kyllä menee kilometrin tarkkuudella oikein.
 
[
Minusta Jurppii kirjoittaa tuossa jopa asiaa.
Sitä paitsi nämä varaukselliset asennoitumiset pelkkään nopeutensa vahtimiseen, ne rajaavat helposti keskittymistä muualle niissä autoissa, joissa ei ole vakionopeuden säädintä. Oleelliseksi tulee siis ylinopeuden pelossa mittarin tarkkailu vieraissa paikoissa, mutta keskittyminen oleelliseen taas on pois.
Ihmisellä keskittymiskyky on rajallinen, virkeänä ja väsyneenä eri, mutta silti aina rajallinen.

Myös niillä, jotka koskaan eivät vielä ole saaneet yhtään sakkoa.
5Vuotta takaperin kävin ajamassa A2 moottoripyörä kortin. N.6kk jälkeen ajoin duunin pakettiautolla 2km/h liukuen stop merkin ohi ja poliisi kirjoitti päiväsakkoja 46e edestä kesätöissä opiskelia aikojen tulojen mukaan. Sakot tässä vaiheessa aivan sama, mutta 4kk tapahtuman jälkeen tuli trafi/poliisilta kirjettä lyhyesti sisältö ”Aja seuraavan reilun vuoden aivan sama mikä rikkomus lähtee kortti”. Ajelin työmatkaa n.20tkm vuosi ja työajot päälle 5tkm rinkiä pk seudulla. Sitten ajettiin nenä kiinni mittarissa vuoden verran todella vaarallisena kuskina. Yksin kertasesti korttia ei voinut menettää siinä vaiheessa. Kun taas tuli sille yhdelle pienelle rikkeelle taas varaa kesti monta kuukautta päästä tosta ajotyylistä eroon... ja kyllä opin pysähtymään nyt stop merkkeihin.:rolleyes:
 
N.6kk jälkeen ajoin duunin pakettiautolla 2km/h liukuen stop merkin ohi ja poliisi kirjoitti päiväsakkoja
Kertoo vain siitä että poliisilla oli huono päivä. 2km/h pitäisi kyllä laskea jo pysähtymiseksi, jos siis oikeasti 2km/h, eikä pakettiauton mittarivirhe. :)
 
Mutta mitä ***tanan väliä on esimerkiksi puhelimesi GPS arvoilla että kuinka kovaa kuljet? Tien varressa olevat nopeustauluthan mittaavat pätevillä komponenteilla ja ne _pitäisi_ olla kalibroituja kuten itse kamerat.
Sitä väliä että näen puhelimeni gps arvoilla todellisen nopeuden. Nuo taulut näyttävät yleensä väärin.
 
Sitä väliä että näen puhelimeni gps arvoilla todellisen nopeuden. Nuo taulut näyttävät yleensä väärin.
Itse en epäilisin ennemmin puhelimen GPS koska sieltä pieni heikompi yhteys ja paketin hukkaus ja puhelimen hitaus jne.

Paljon luotettavampi on paikalleen sidottu tutka oli se radio tai laser. Ja eikö sen ylläpidon ja numeroiden kalibrointi ole sen joka päättää sinun ylinopeus sakoista?

Tottakai GPS on hieno ja mahtava tekniikka ja varmasti keskiarvojen kohdalla nopeudesta pitää paikkansa, mutta se on silti vain keskiarvo ja sen mukana myös on marginaali kuinka paljon se voi hetkellisesti heittää.
 
Kertoo vain siitä että poliisilla oli huono päivä. 2km/h pitäisi kyllä laskea jo pysähtymiseksi, jos siis oikeasti 2km/h, eikä pakettiauton mittarivirhe. :)
Stop-merkki on oikealta nimeltään pakollinen pysäyttäminen. Mikään "hitaasti ohi lipuminen" ei täytä kriteereitä. Sakko tulee ihan aiheesta jos ei kärryä saa Stop-merkillä varustetussa risteyksessa pysähtymään.

Liikennemerkkitestin pahin kysymys yllätti täysin suomalaiset: tiesitkö tätä STOP-merkistä?
STOP-merkkiä käytetään haasteellisissa risteyksissä, joissa sillä halutaan viestiä autoilijalle, että nyt on syytä olla vielä tarkempana kuin tavallisessa, kärkikolmiolla varustetussa, risteyksessä esimerkiksi huonon näkyvyyden vuoksi.

- Siksi on tärkeää, että autoilija pysähtyy nimenomaan sellaiseen paikkaan, josta on mahdollisimman hyvä näkyvyys kaikkiin olennaisiin suuntiin. Toisissa risteyksissä tämä paikka on merkitty valmiiksi pysäytysviivalla – toisissa taas ei. Pysähtyminen tarkoittaa sitä, että pyörät eivät pyöri ja auto ei liiku, Vesalainen muistuttaa.
 
Jännä juttu, itse en ole kertaakaan huomannut, että ehjä taulu olisi näyttänyt väärää nopeutta. :D
Yleensä ne näyttää oikein, mutta ei todellakaan aina. Jonossa yhden nopeus yli 10km/h eri kuin muilla?

Paljon luotettavampi on paikalleen sidottu tutka oli se radio tai laser. Ja eikö sen ylläpidon ja numeroiden kalibrointi ole sen joka päättää sinun ylinopeus sakoista?
Paitsi että radiotutkien mittaus heittelee myös paljon. Laserin kanssa taas suuntaaminen on tarkempaa, mutta niin on tuloskin.
 
Stop-merkki on oikealta nimeltään pakollinen pysäyttäminen. Mikään "hitaasti ohi lipuminen" ei täytä kriteereitä. Sakko tulee ihan aiheesta jos ei kärryä saa Stop-merkillä varustetussa risteyksessa pysähtymään.

Liikennemerkkitestin pahin kysymys yllätti täysin suomalaiset: tiesitkö tätä STOP-merkistä?
Juuh, kyllä.. suurin osa stop-merkeistä on risteyksissä, jotka ovat haasteellisia vain puolisokeille niskavammaisille. Eli niille joiden ei pitäisi edes olla kuskina.

Lähin stop-merkki on taas sellainen, että pysäytysviivan kohdalla näkyvyys vasemmalle puuttuu täysin ja vasta pari metriä pidemmällä näkee onko joku tulossa. Ihan uusi merkki vieläpä. Siinä on useampikin yllättynyt, kun puhtaan stopin jälkeen saakin heti lyödä jarrut pohjaan. Tähän risteykseen tuli stopit väistämisvelvollisuuden tilalle ilmeisesti koska urpojen oli liian vaikea ymmärtää ajojärjestys. Mitään onnettomuuksia ei siinä ei ole ollut.

Aika hatusta nekin on siis turhan monesti vedetty ja sellaisen heikomman aineksen mukaan joka tuskin edes välittää pysähtyä. Mutta toki uppoaa auktoriteettiuskovaisille ihan täydestä.

Loppuun disclaimer, että joskus sokea kanakin on osannut pystyttää stopparin sopivaan paikkaan, jossa sille on oikeasti tarvetta.

E: Melko sama kuin kaarremerkeissä, 99% niistä on turhia, mutta se viimeinen prosentti saattaa yllättää. Ulkomailla kun ajelee, tiukka kurvi on sitten oikeasti tiukka.
 
Juuh, kyllä.. suurin osa stop-merkeistä on risteyksissä, jotka ovat haasteellisia vain puolisokeille niskavammaisille. Eli niille joiden ei pitäisi edes olla kuskina.

Lähin stop-merkki on taas sellainen, että pysäytysviivan kohdalla näkyvyys vasemmalle puuttuu täysin ja vasta pari metriä pidemmällä näkee onko joku tulossa. Ihan uusi merkki vieläpä. Siinä on useampikin yllättynyt, kun puhtaan stopin jälkeen saakin heti lyödä jarrut pohjaan. Tähän risteykseen tuli stopit väistämisvelvollisuuden tilalle ilmeisesti koska urpojen oli liian vaikea ymmärtää ajojärjestys. Mitään onnettomuuksia ei siinä ei ole ollut.

Aika hatusta nekin on siis turhan monesti vedetty ja sellaisen heikomman aineksen mukaan joka tuskin edes välittää pysähtyä. Mutta toki uppoaa auktoriteettiuskovaisille ihan täydestä.

Loppuun disclaimer, että joskus sokea kanakin on osannut pystyttää stopparin sopivaan paikkaan, jossa sille on oikeasti tarvetta.

E: Melko sama kuin kaarremerkeissä, 99% niistä on turhia, mutta se viimeinen prosentti saattaa yllättää. Ulkomailla kun ajelee, tiukka kurvi on sitten oikeasti tiukka.
Tiedän myös lähistöltä vastaavan paikan, jossa stop-merkin pysäytysviivan takaa näkee oikealle hieman ja vasemmalle ei juuri mitään. Heti pysäytysviivan jälkeen menee kaksisuuntainen pyörätie, joten stop-merkki pysäytysviivoineen on täysin aiheellinen ja oikeassa paikassa.
 
Tiedän myös lähistöltä vastaavan paikan, jossa stop-merkin pysäytysviivan takaa näkee oikealle hieman ja vasemmalle ei juuri mitään. Heti pysäytysviivan jälkeen menee kaksisuuntainen pyörätie, joten stop-merkki pysäytysviivoineen on täysin aiheellinen ja oikeassa paikassa.
Vai niin, täällä ei ole mitään pyöräteitä mutta varmaan tuo sun esimerkkisi sitten vaikuttaa tänne asti.
 
Vai niin, täällä ei ole mitään pyöräteitä mutta varmaan tuo sun esimerkkisi sitten vaikuttaa tänne asti.
Ihan samalla tavalla kuin sinun päinvastainen esimerkkisi muualle.

En epäile, etteikö olisi olemassa risteyksiä, joissa Stop-merkki ja/tai pysäytysviiva on sijoitettu ajattelemattomasti tai ehkä jopa tarpeettomasti, mutta nämä muutamat poikkeukset eivät siltikään tee muita tarpeettomiksi. Ja tuosta "puolisokea niskavammainen" -esimerkistä sen verran, niin suurin osa tiellä liikkuvista taviskuskeista taitaa osua tavalla tai toisella siihen kategoriaan, joten vähemmän yllättäen myös säännöt ja liikennejärjestelyt yleisesti on viilattu sitä ajatellen. Jos tämän toteaminen on auktoriteettiuskovaisuutta, niin sille en voi mitään.
 
Itse en epäilisin ennemmin puhelimen GPS koska sieltä pieni heikompi yhteys ja paketin hukkaus ja puhelimen hitaus jne.

Paljon luotettavampi on paikalleen sidottu tutka oli se radio tai laser. Ja eikö sen ylläpidon ja numeroiden kalibrointi ole sen joka päättää sinun ylinopeus sakoista?

Tottakai GPS on hieno ja mahtava tekniikka ja varmasti keskiarvojen kohdalla nopeudesta pitää paikkansa, mutta se on silti vain keskiarvo ja sen mukana myös on marginaali kuinka paljon se voi hetkellisesti heittää.
Olen katsonut mittarivirheen puhelimen gps:llä, ja peltipoliisi on mitannut saman nopeuden. Tarkkuus lienee riittävä.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään taulu x näytti 48km/h, edellisellä kerralla 57km/h, melko turha laite.
Ja ajoit molemmilla kerroilla samaa nopeutta? Vaikea uskoa, mutta kai se on pakko kun nimimerkki x niin internetseissä väittää.

Muutenkin vähän hassua olettaa, että kukaan olisi missään vaiheessa tarkoittanut jotain satunnaisia lukemia näyttäviä hinnat alkaen -mallisia tauluja. Vai oletko sitä mieltä, että muunlaisia ei ole olemassakaan?
 
Ja ajoit molemmilla kerroilla samaa nopeutta? Vaikea uskoa, mutta kai se on pakko kun nimimerkki x niin internetseissä väittää.

Muutenkin vähän hassua olettaa, että kukaan olisi missään vaiheessa tarkoittanut jotain satunnaisia lukemia näyttäviä hinnat alkaen -mallisia tauluja. Vai oletko sitä mieltä, että muunlaisia ei ole olemassakaan?
Ajoin samaa vauhtia. Miksi kukaan valehtelisi tuollaisesta?

Muunlaisia tauluja ei näy missään. Eikä niille nykyaikana ole tarvetta.
 
Mutta mitä ***tanan väliä on esimerkiksi puhelimesi GPS arvoilla että kuinka kovaa kuljet? Tien varressa olevat nopeustauluthan mittaavat pätevillä komponenteilla ja ne _pitäisi_ olla kalibroituja kuten itse kamerat.
Niitä pääteiden varsilla olevia isoja nopeusnäyttötauluja ei ole huollettu viimeiseen 10 vuoteen. Jos ne menevät rikki niin niitä ei korjata. Jos kyseessä on pieni keltainen taajama-alueella oleva nopeusnäyttö niin niitä huolletaan aktiivisesti.
 
Niitä pääteiden varsilla olevia isoja nopeusnäyttötauluja ei ole huollettu viimeiseen 10 vuoteen. Jos ne menevät rikki niin niitä ei korjata. Jos kyseessä on pieni keltainen taajama-alueella oleva nopeusnäyttö niin niitä huolletaan aktiivisesti.

Ei kovin aktiivisesti ainakaan täällä. Toimivat pari päivää, ja sitten ovat mykkinä viikon tai pari ja katoavat johonkin. Ja navin mukaan parin kilsan heittoja on havaittu, kumpi sitten on oikeassa, en tiedä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom