Ylinopeus (kameravalvonta)

Onhan tuo kameravalvonnan lisääntyminen ja sakkojen kiristys järjettömiin sfääreihin laskenut ainakin ajoittain omaa keskinopeuttani, joten kai se turvallisuuteen vaikuttaa. Ajoittain saatan kyllästyä, jolloin jään edes etäisesti suurinta sallittua etenevän kahden tai kolmen auton perään jonon jatkoksi. Adaptiivinen vakkari hoitaa nopeuden muutokset ja leffaa, formuloita tai lätkää katsellessa ei kiinnosta vittujakaan, vaikka nopeus seilaisi 75-95@100 km/h. Suurimman osan ajasta jaksan keskittyä liikenteeseen, mutta ajoittain vajoan kuvauksen kaltaisen, muita ajattelemattoman vittupään tasolle.

Kiinnosta Denistäkään, kunhan en aja ylinopeutta.

edit:
Toki etäisyyteni edellä ajavaan on sellainen, että siihen väliin mahtuu ongelmitta joku tulemaan, jos tämä päättää ohittaa letkan yksi auto kerrallaan.
 
Tuo keskinopeusteoria on kyllä niin käsittämättömän maalaisjärjen vastainen, ettei vaan voi ymmärtää miten sitä voidaan totuutena paasata.

Jokaisen täysjärkisen luulisi tajuavan, että jos onnettomuusriski maantiepätkällä X on 0 km/h 0% ja 400 km/h 100% (molemmat minusta aika itsestäänselviä) niin tästä ei seuraa että se on 100 km/h 25%.
Samoin jokainen varmaan ymmärtää ettei (normaalikelillä) satasen rajoituksella 40 km/h köröttelevä ja 160 km/h kaahaava ole keskimäärin yhtä turvaallisia kuin kaksi rajoitusten mukaan 100km/h ajavaa.

Joten tästä voidaan päätellä, että onnettomuusriski ei todellakaan kasva lineaarisesti keskinopeuden tulona, sanoi Palsternakka mitä vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Peltipoliiseista hälyttävät laitteet yleistyvät – näin niillä voi varoittaa myös muita autoilijoita

Tämäkö on mennyt kaikilta ohi? Eikä näytä olevan edes kallis, 69€:

Saphe ylinopeus- ja liikennevalvonta hälytin


ooono liikennevaroitin - ooono trafikalarm

Tuo taas näyttäisi olevan vähän edullisempi.

Kummallista että nämä ovat jopa laillisia suomessa. Ongelmana taitaa olla että käyttäjiä ei täältäpäin pahemmin löydy, joten dataakaan ei liiku, ja sitten kun on kaksi eri toimijaa, niin vaikka kumpikin saisi käyttäjiä, silti tietoa ei liiku tarpeeksi paljon että aukottomasti toimisi. Aukottomasti tuskin missään, mutta isoilla teillä ja kaupungeissa, miksipä ei.
 
Lukaisin kanssa jutun Ooonosta tänään, ihan mielenkiintoinen laite ja hinta vissiin vain 50 euron tienoilla, ja sisältää ominaisuuksia mitkä Saphesta vaikuttivat puuttuvan. Ymmärsin, että kiinteiden kameroiden tietokanta on firman itsensä ylläpitämä

Ooonon nettisivut sanoi:
Euroopan suurin ennalta asetettu kameratietokanta. Jatkuvasti laajeneva tieokanta yli 50 maasta.
 
Näkyy joissain dashcameissa olevan myös integroitu kameratolppakanta, esim. tuossa Garminissa. Arvostelujen perusteella tosin vaikuttaa siltä että ei ihan loppuun saakka hiottu ohjelmisto, jos ylinopeushälytysten raja-arvoa ei saa muutettua ja ne on aina päällä kun tuo kameratolppahälykin on.

Garmin Dash Cam 55 -autokamera 124,90 €
 
Jos ja kun porukka liikkuu kännyköiden kanssa, niin kannattaa kokeilla ohjelmaa nimeltä waze, toimii myös navigaattorina. Käyttäjät voivat raportoida näkemänsä tien päältä, joten mm. tutkarysät tulevat kaikkien samalla tiellä liikkuvien tietoon. Hintaa kyseisellä lisäkkeellä on 0€.
 
Jep ja tuo waze toimii vielä apple carplayn kanssa, eli saa tuon suoraan auton näyttöön, ettei tarvitse kännykkää tuijotella ajaessa. Ainoa ongelma lienee, että varoittelee kameroista vain jos ajaa ylinopeutta ja yleensähän se tuppaa oleen samassa kohtaa kamera ja nopeusrajoituksen muutos.
 
Jep ja tuo waze toimii vielä apple carplayn kanssa, eli saa tuon suoraan auton näyttöön, ettei tarvitse kännykkää tuijotella ajaessa. Ainoa ongelma lienee, että varoittelee kameroista vain jos ajaa ylinopeutta ja yleensähän se tuppaa oleen samassa kohtaa kamera ja nopeusrajoituksen muutos.

Kyllä se mulla ainakin ilmoittaa että kohta on tolppa tulossa, mutta ilmeisesti pitää olla silloin kuitenkin navigointi päällä.
 
Jep ja tuo waze toimii vielä apple carplayn kanssa, eli saa tuon suoraan auton näyttöön, ettei tarvitse kännykkää tuijotella ajaessa. Ainoa ongelma lienee, että varoittelee kameroista vain jos ajaa ylinopeutta ja yleensähän se tuppaa oleen samassa kohtaa kamera ja nopeusrajoituksen muutos.

Ittellä ollut ihan perus kännykkäkäytöllä johtuen liikkumakalustosta, mutta varoittaa kyllä kaikista tolpista mitkä on vaan karttapohjaan laitettu. Ja onneksi on jo sen verran käyttäjiä ja myös aktiivisia raportoijia, että todella nopeasti tulee uudet tolpat/muut muutokset kartalle.
 
Kyllä se mulla ainakin ilmoittaa että kohta on tolppa tulossa, mutta ilmeisesti pitää olla silloin kuitenkin navigointi päällä.

Voin testata taas aamulla, mutta jotenkin mulla on semmonen muistikuva, että kyllä sieltä tulee häly ilman navigointiakin, mutta kun tämä pää ja muisti on mitä on, niin...
 
Voin testata taas aamulla, mutta jotenkin mulla on semmonen muistikuva, että kyllä sieltä tulee häly ilman navigointiakin, mutta kun tämä pää ja muisti on mitä on, niin...

Vähän samaa vikaa täälläkin pään ja muistin suhteen on. Saattoi olla tuossa hälyssa vaan jotain eroa. Pitääpä muistaa testata kn lähden töistä. Kotimatka kun mene tuon Kehä I:n kautta niin siellä kameratolppia riittää...
 
^ Niin ei kai tuohon verrattuna nuo Saphe ja ooono ole muuten erilaisia kuin että maksavat enemmän ja mukaan tulee Bluetoothilla softaan yhteyden ottava erillinen nappi jota voi klikata. Käsitin niin että luurissa pitää olla kokoajan noiden oma softa päällä, ja luurin GPS lienee se jota käytetään paikoitukseen.
 
^ Niin ei kai tuohon verrattuna nuo Saphe ja ooono ole muuten erilaisia kuin että maksavat enemmän ja mukaan tulee Bluetoothilla softaan yhteyden ottava erillinen nappi jota voi klikata. Käsitin niin että luurissa pitää olla kokoajan noiden oma softa päällä, ja luurin GPS lienee se jota käytetään paikoitukseen.
Hyvin todennäköistä. Saisikohan jostain kiinasta 5€ bluetooth napin jonka voisi ohjelmoida tekemään saman tuohon tomtomin softaan. :D
 
Voin testata taas aamulla, mutta jotenkin mulla on semmonen muistikuva, että kyllä sieltä tulee häly ilman navigointiakin, mutta kun tämä pää ja muisti on mitä on, niin...

Kyllähän se näemmä hälyttää ilman navigointiakin. Muistin väärin :)
2018-11-21 20.56.30.png
 
Yks frendi oli laittanut tällasen vireille ja jako facessa. Mielenkiintonen idea jos saataisiin läpi. Mitäköhän pasterstein tuumaa.. :D

Kansalaisaloitepalvelu - Automaattisesta liikennevalvonnasta kertova kyltti jokaisen kameran yhteyteen
Tuo aloite kuolee jo tällä:
"Jokaisen automaattisen nopeudenvalvontalaitteen yhteyteen tulee laittaa erillinen lähestyvästä kamerasta kertova liikennemerkki"

Olisi kannattanut tyytyä vaatimaan pelkkää nopeusrajoituksen ilmaisemista kameran yhteydessä tai hieman sitä ennen, niin aloite olisi voinut saada enemmänkin ääniä.

Pitääkö muuten paikkaansa, että ruotsissa on erillinen merkki kertomassa jokaisesta kamerasta? En ole onnistunut itse siellä ajellessa huomaamaan sellaisia.
Peltipoliiseista hälyttävät laitteet yleistyvät – näin niillä voi varoittaa myös muita autoilijoita

Tämäkö on mennyt kaikilta ohi? Eikä näytä olevan edes kallis, 69€:

Saphe ylinopeus- ja liikennevalvonta hälytin


ooono liikennevaroitin - ooono trafikalarm

Tuo taas näyttäisi olevan vähän edullisempi.

Kummallista että nämä ovat jopa laillisia suomessa. Ongelmana taitaa olla että käyttäjiä ei täältäpäin pahemmin löydy, joten dataakaan ei liiku, ja sitten kun on kaksi eri toimijaa, niin vaikka kumpikin saisi käyttäjiä, silti tietoa ei liiku tarpeeksi paljon että aukottomasti toimisi. Aukottomasti tuskin missään, mutta isoilla teillä ja kaupungeissa, miksipä ei.
Eivät nämä ole menneet varmasti keneltäkään ohi, ainakaan jos on seurannut tätä ketjua, kun vastahan noista oli puhetta. :D

Ostaisin heti jos nämä eivät tarvitsisi puhelinta kaveriksi ja koska tarvitsevat, niin miksi laittaa rahaansa tällaisiin, kun sama hoituu ilmaisella sovelluksellakin, eikä tarvitse edes huolehtia siitä onko mokkula varmasti yhteydessä puhelimeen jne?
 
Tuo aloite kuolee jo tällä:
"Jokaisen automaattisen nopeudenvalvontalaitteen yhteyteen tulee laittaa erillinen lähestyvästä kamerasta kertova liikennemerkki"

Olisi kannattanut tyytyä vaatimaan pelkkää nopeusrajoituksen ilmaisemista kameran yhteydessä tai hieman sitä ennen, niin aloite olisi voinut saada enemmänkin ääniä.

Pitääkö muuten paikkaansa, että ruotsissa on erillinen merkki kertomassa jokaisesta kamerasta? En ole onnistunut itse siellä ajellessa huomaamaan sellaisia.

Eivät nämä ole menneet varmasti keneltäkään ohi, ainakaan jos on seurannut tätä ketjua, kun vastahan noista oli puhetta. :D

Ostaisin heti jos nämä eivät tarvitsisi puhelinta kaveriksi ja koska tarvitsevat, niin miksi laittaa rahaansa tällaisiin, kun sama hoituu ilmaisella sovelluksellakin, eikä tarvitse edes huolehtia siitä onko mokkula varmasti yhteydessä puhelimeen jne?
On siellä, sellanen sininen liikennemerkkikyltti jossa kameran kuva ja samassa tolpassa myös nopeusrajoitus
 
Eikös jossain navigaattorisovelluksissa ole nykyään myös hirvivaroituksia? Tuli vain sattuneesta syystä mieleen, että minun puolestani hirvivaara-liikennemerkin alueella ylinopeushuomautukset voisi ihan hyvin unohtaa, suoraan vain rikesakko... muutamankin kilometrin nopeusero noilla 80-100 nopeuksilla taitaa olla aika merkittävä hirvikolareiden tappavuuden kannalta.

Lapsia-varoitusmerkki voisi sitten taajamassa olla samanlainen. Siis huomautuksen/rikesakon rajaan vaikuttava tekijä.
 
Viimeksi muokattu:
Eivät nämä ole menneet varmasti keneltäkään ohi, ainakaan jos on seurannut tätä ketjua, kun vastahan noista oli puhetta. :D

Ostaisin heti jos nämä eivät tarvitsisi puhelinta kaveriksi ja koska tarvitsevat, niin miksi laittaa rahaansa tällaisiin, kun sama hoituu ilmaisella sovelluksellakin, eikä tarvitse edes huolehtia siitä onko mokkula varmasti yhteydessä puhelimeen jne?

Monikin ketju jäänyt seuraamatta viimeaikoina, joten vähän pihalla mitä täällä tapahtuu:D

Kyllähän jonkun tuollain apin voisi puhelimeen laittaa. Onneksi sen verran harvoin tulee ajeltua tolppateillä, että tarve on vähäistä. Waze ja Tomtom mainittu, kumpikohan noista sitten olisi parempi. Ja ihan käytön kannalta, puhelin aina taskussa, autossa ei ole telinettä. Eikä autossa ole mitään media härpäkettä mikä keskustelisi kännyn kanssa.
Silloin harvoin jos tarvii navigoida, niin luuri lepää reiden päällä ja jos ei äänikomennot riitä, niin yritän siitä tavalla tai toisella vilkuilla näyttöä... Turvallista matkaa:tup:

Eli sanooko noista tai muista, että kamera xxx metrin päässä, vai miten toimii käytännössä - vai näyttöä seuraten?:confused:
 
Homma nyt vaikka tuommoinen teline niin on muidenkin hiukan turvallisempaa siellä liikenteessä.... :tup:

Universal 360°Rotating Car Air Vent Mount Cradle Holder For Mobile Phone GPS FG | eBay

Suunnilleen vastaava löytyy, kahdessa autossa sillä sai vaan naarmuja föönin ritilöihin, eikä edes pysynyt kiinni. Missä lie nyt onkaan. Linkin telineessä ehkä voisi olla parempi kiinnitysmekanismi, eikä hintakaan pelota.
Yhden auton mukana meni vahingossa toimiva teline, joka oli jo valmiina kun auton ostin. Sattui vaan auto menemään myöhemmin niin nopeasti kaupaksi, etten ehtinyt ottaa sitä irti.
Laitan tuon harkintaan.:tup: Harvoin on käyttöä, mutta silloin kun sitä tarvisi, niin olisihan se toki hyvä olla.

Nykyinen Garminin navi on kojelaudan päällä ns. haulipussin päällä ja pysyy siinä ilman mitään virityksiä. Itse laite on niin antiikkia, että tunnistaa vaan vanhat reitit. Nopeusmittarina toimii toki ihan hyvin. Samanlaisen alustan kun saisi kännylle...
 
Pro-tippinä: niissä navigaattoreissa on kameroiden lisäksi myös nopeusrajoitustiedot kartassa. Ettei tarvi tehdä paniikkijarrutuksia kun ei muka tiennyt :tup:
 
Pro-tippinä: niissä navigaattoreissa on kameroiden lisäksi myös nopeusrajoitustiedot kartassa. Ettei tarvi tehdä paniikkijarrutuksia kun ei muka tiennyt :tup:
Paitsi kesä/talvi erot aina myöhässä eikä navigaattori tiedä mistään poikkeuksesta. Ei tomtom eikä muutkaan.
 
Paitsi kesä/talvi erot aina myöhässä eikä navigaattori tiedä mistään poikkeuksesta. Ei tomtom eikä muutkaan.
Ja kaikissa ei ole mitään nopeustietoja (saati kameramerkintöjä), varsinkaan yhtään vanhempien autojen integroiduissa navigaattoreissa, vaikka olisi kuinka uudet kartat käytössä. Nämä eivät edelleenkään ole mitään peruskamaa kaikissa laitteissa.

Nuo Saphet sun muut taas kaatuvat siihen paikkaan, kun joku vain julkistaa laitteen, joka toimii täysin itsenäisesti (eli pelkästään päivittää kameroiden sijainnit kännykän kautta silloin kun yhteys on saatavilla). Nopeusrajoitusten mukaan ajamisessa ei ole sinäänsä mitään vikaa (paitsi että se tuntuu tylsältä ja tarpeettomalta), mutta sitä jatkuvaa mittarin kyttäämistä pienestäkin ylinopeudesta rapsahtavan sakon pelossa ei vaan jaksa, joten näille piippaaville apulaitteille on selvästi tarvetta.

Homma nyt vaikka tuommoinen teline niin on muidenkin hiukan turvallisempaa siellä liikenteessä.... :tup:

Universal 360°Rotating Car Air Vent Mount Cradle Holder For Mobile Phone GPS FG | eBay
Tai vaikka tällainen, jos ei ole pakko käyttää luuria vaakatasossa:
Car Phone Holder For Phone In Car Air Vent Mount Stand No Magnetic Mobile Phone Holder Universal Gravity Smartphone Cell Support-in Mobile Phone Holders & Stands from Cellphones & Telecommunications on Aliexpress.com | Alibaba Group

Tuo on muuten aivan loistava, mutta sivutuki osuu omassa luurissa ikävästi juuri virtapainikkeen päälle.
 
Pro-tippinä: niissä navigaattoreissa on kameroiden lisäksi myös nopeusrajoitustiedot kartassa. Ettei tarvi tehdä paniikkijarrutuksia kun ei muka tiennyt :tup:
Itselläni on sekä navin kautta rajoitukset että liikennemerkkien luku, mutta todennut että ei noihin silti voi luottaa. Kyllä se vaan välillä näyttää 100 80-alueella silti.

Ehkä voi lisävarmuutta saada jos ajan mielestäni 80-alueella ja auto on samaa mieltä, mutta jos en ole ole 100-kylttiä nähnyt ja auto väittää 100 niin en varmasti ajaisi 100 kameraan.
 
Hurja luku tiskiin peltipoliiseista – ensi vuonna tavoitteena kirjoittaa jopa 700 000 sakkoa ja huomautusta

Ensi vuonna on kovat tavoitteet rahastaa autoilijoita.

Olen tullut hieman säikyksi kun usein tolpat välähtää 1km h nopeusylityksistä tai ihan muuten vaan kuten viimeksi eilen. Sitten sitä jää miettimään että oliko rajoitusta alennettu esim 60 -> 50 (kuten kerran kävi...ai että kun otti päähän, vuosia ajanut kuuttakymppiä ja eräänä pimeänä iltana räpsähtää). Rikesakko on jo niin korkea että ei niitä ole varaa keräillä.
 
Hurja luku tiskiin peltipoliiseista – ensi vuonna tavoitteena kirjoittaa jopa 700 000 sakkoa ja huomautusta

Ensi vuonna on kovat tavoitteet rahastaa autoilijoita.

Olen tullut hieman säikyksi kun usein tolpat välähtää 1km h nopeusylityksistä tai ihan muuten vaan kuten viimeksi eilen. Sitten sitä jää miettimään että oliko rajoitusta alennettu esim 60 -> 50 (kuten kerran kävi...ai että kun otti päähän, vuosia ajanut kuuttakymppiä ja eräänä pimeänä iltana räpsähtää). Rikesakko on jo niin korkea että ei niitä ole varaa keräillä.
Tuo on yksi syy miksi olen pirun iloinen tuosta oman kipon liikennemerkkitunnistuksesta Wazen lisäksi. En ole koskaan moista väläyttänyt kuin kerran alinopeutta ajaen risteykseen hidastaessa (kai random testikuva) mutta aina sitä miettii vaikka olisi tuttu alue ja muistaa rajoitukset ulkoa. Waze+auton tunnistimet kummasti lievittävät jännitystä jos ei ole itselle tuttu alue.
 
Rupeaako kaikki ajamaan kommandopipo päässy kun uusi tieliikennalaki tulee voimaan ja sakkoja ei saa jos kuvasta ei voi tunnistaa? Aika omituinen lakimuutos mielestäni, koska uskoisin, että ainakin ne joilla on jo liian monta sakkoa alla että seuraavasta lähtisi kortti ajavat ihan varmasti kommandopipo päässä. Itse todennäköisesti alan ajamaan aina kasvot peitettynä.
 
Rupeaako kaikki ajamaan kommandopipo päässy kun uusi tieliikennalaki tulee voimaan ja sakkoja ei saa jos kuvasta ei voi tunnistaa? Aika omituinen lakimuutos mielestäni, koska uskoisin, että ainakin ne joilla on jo liian monta sakkoa alla että seuraavasta lähtisi kortti ajavat ihan varmasti kommandopipo päässä.
Missä niin on sanottu, että on pakko olla tunnistettavissa kuvasta? Eikös siinä uuden tieliikennelain ehdotelmassa juuri päinvastoin sanota, että virhemaksu voidaan määrätä riippumatta siitä kuka ajoneuvoa on ajanut? Uutisissakin on hehkutettu, että jatkossa sakkoja voidaan langettaa tämän ansiosta myös moottoripyöräilijöille, kun pelkkä rekisterikilven kuvaaminen riittää.

Se on sitten eri asia pystyykö ajoneuvon omistaja osoittamaan, ettei ole ajanut juuri sillä hetkellä, mutta ei se ihan pelkästään kiukuttelemalla onnistu.

Poliisihallitus: Uusi tieliikennelaki lisää merkittävästi kiinnijäämisriskiä

Itse todennäköisesti alan ajamaan aina kasvot peitettynä.
Tämä ja muut aku ankan parhaat.
 
Missä niin on sanottu, että on pakko olla tunnistettavissa kuvasta? Eikös siinä uuden tieliikennelain ehdotelmassa juuri päinvastoin sanota, että virhemaksu voidaan määrätä riippumatta siitä kuka ajoneuvoa on ajanut? Uutisissakin on hehkutettu, että jatkossa sakkoja voidaan langettaa tämän ansiosta myös moottoripyöräilijöille, kun pelkkä rekisterikilven kuvaaminen riittää.

Se on sitten eri asia pystyykö ajoneuvon omistaja osoittamaan, ettei ole ajanut juuri sillä hetkellä, mutta ei se ihan pelkästään kiukuttelemalla onnistu.

Poliisihallitus: Uusi tieliikennelaki lisää merkittävästi kiinnijäämisriskiä


Tämä ja muut aku ankan parhaat.
En tiedä kuinka luotettava yle on, mutta heidän mukaansa ainakin kuvasta pitäisi jatkossa tunnistaa: Uusi tieliikennelaki tuo onnen päivät peltipoliisin kuvaamille – Poliisi: "Jopa 60 000 ylinopeusjuttua menee vuosittain poistolaariin"
 
Ylen juttu tuo minunkin linkittämä oli, mutta toki viime vuoden puolelta. En tiedä mikä on totuus, mutta ehkä tuo uusin artikkeli on kuitenkin paremmin ajan tasalla.

Pitänee kaivaa jostakin se itse lakiteksti ja tavata sieltä.
 
Ylen juttu tuo minunkin linkittämä oli, mutta toki viime vuoden puolelta. En tiedä mikä on totuus, mutta ehkä tuo uusin artikkeli on kuitenkin paremmin ajan tasalla.

Pitänee kaivaa jostakin se itse lakiteksti ja tavata sieltä.
Jollain muulla uutissivulla oli vielä erikseen poliisi maininnut esim. joulupukkiajan haasteet, eli että ei voi antaa sakkoja joulupukille kun ei voi tunnistaa. Joten ilmeisesti ihan validia tietoa kuitenin että pitää jatkossa tunnistaa, eli naamari on ihan käypä keino välttää sakot jatkossa.
 
Kyllä minä ainakin maksan sakon pari kolme kertaa kymmenen vuoden aikana kuin että ajaisin kesät talvet pipo tai naamari naamalla.
 
HS mielipide: Ylikonstaapeli nosti esiin liikennevalvonnan ongelman: ”Sakot asettavat kansalaiset eriarvoiseen asemaan”

"Kasonen kirjoittaa, että nyt ollaan luopumassa toistuviin liikennerikkomuksiin syyllistyneiden määräämisestä ajokieltoihin lievempien ylinopeuksien osalta, koska on havaittu, että ajokiellossa olevilta jää saamatta sakkotuloja niin paljon, ettei kieltojen määrääminen ole kannattavaa valtiontalouden näkökulmasta."

Syyt ainakin kohdallaan. :vihellys:
Eivät jaksa enää edes esittää, että noilla olisi mitään tekemistä turvallisuuden kanssa. Ainoa asia jota kameroilla halutaan on valtiontalouden nostaminen. Tämähän ei tietenkään ole kenellekkään yllätys. :)
 
HS mielipide: Ylikonstaapeli nosti esiin liikennevalvonnan ongelman: ”Sakot asettavat kansalaiset eriarvoiseen asemaan”

"Kasonen kirjoittaa, että nyt ollaan luopumassa toistuviin liikennerikkomuksiin syyllistyneiden määräämisestä ajokieltoihin lievempien ylinopeuksien osalta, koska on havaittu, että ajokiellossa olevilta jää saamatta sakkotuloja niin paljon, ettei kieltojen määrääminen ole kannattavaa valtiontalouden näkökulmasta."

Syyt ainakin kohdallaan. :vihellys:
Onhan tuo siinä mielessä ymmärrettävää, että jos ei muuten voida vaikuttaa, niin otetaan edes rahat pois. :D
 
Poliisi pani nopeusratsian pystyyn kahden kameratolpan väliin – tässä tulos

Tämä keväällä julkaistu uutinen vahvistaa omat pitkäaikaiset havaintoni siitä, että kameravalvonnalla ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden parantamisen tai keskinopeuksien alentamisen kanssa, vaan kyseessä on puhtaasti rahan kerääminen valtiolle.

Lisäksi kameroiden kohdalla jarruttelu aiheuttaa turhia yllätyksiä takana tuleville ja tuottaa sujuvaan liikennevirtaan pitkäkestoista aaltoliikettä.

Olisi hauska nähdä, miten onnettomuustilastot kehittyisivät, jos kameravalvonta poistettaisiin ja laitettaisiin samalla rahalla poliisit takaisin tienvarteen päivystämään, mutta nostettaisiin puuttumiskynnystä ylinopeuteen siten, että puuttuisivat vasta oikeasti vaarallisiin nopeuksiin.
Uskoisin että onnettomuudet saattaisivat jopa vähentyä, kun poliisi saisi poimittua pahimmat kaistapäät, juopot, narkit ja muut ajokyvyttömät tehokkaammin pois liikenteestä.
 
Kyllä minä ainakin maksan sakon pari kolme kertaa kymmenen vuoden aikana kuin että ajaisin kesät talvet pipo tai naamari naamalla.

Joillekkin on tärkeämpää ajaa ylinopeutta.

Viikonloppuna tuli huomattua uusi kamera aivan loistavalla paikalla. Vaajakoskella liikenteen sekottajan jälkeen, kun kaksi kaistaa yhdistyy yhdeksi. Tässä on usein melkoisia suorituksia kuskeilta. Mutta eiköhän tuolla kameralla saada kätevästi paikasta loistava kolaripaikka, kun ihmiset jarruttelevat ja säätävät entistä enemmän siinä. Kyseinen paikka on kyllä vaikea kiertää, mutta nyt täytyy vakavasti harkita jotain muuta reittiä.
 
Joillekkin on tärkeämpää ajaa ylinopeutta.

Viikonloppuna tuli huomattua uusi kamera aivan loistavalla paikalla. Vaajakoskella liikenteen sekottajan jälkeen, kun kaksi kaistaa yhdistyy yhdeksi. Tässä on usein melkoisia suorituksia kuskeilta. Mutta eiköhän tuolla kameralla saada kätevästi paikasta loistava kolaripaikka, kun ihmiset jarruttelevat ja säätävät entistä enemmän siinä. Kyseinen paikka on kyllä vaikea kiertää, mutta nyt täytyy vakavasti harkita jotain muuta reittiä.

Tuon huomasin ittekin perjantaina, kun ajelin siitä ohi ja totistesti tuo ei ainakaan turvallisuutta tuo lisää yhtään. En tiedä mihin aikaan tuossa paikassa olisi järkevää nopeuksia valvoa, mutta pahimpaan ruuhka-aikaan tuossa ei ainakaan pääse ylinopeutta ajamaan. Itse pyrin ajamaan kyseisen paikan läpi ruuhka-aikojen ulkopuolella ja en ole havainnut mitään törkeitä nopeuksia kumpaankaan suuntaan.
 
Joillekkin on tärkeämpää ajaa ylinopeutta.
Minusta tuntuu, että joidenkin pitää ajaa ylinopeutta ihan vaan periaatteen vuoksi tai että nopeusrajoitus on heille miniminopeus ja pitäisi saada ajaa mielivaltaisen kovaa.

p.s. Pakko sanoa, että ihmetyttää miten helvetisti energiaa ihmiset jaksavat käyttää tämänkin aiheen märehtimiseen.
 
p.s. Pakko sanoa, että ihmetyttää miten helvetisti energiaa ihmiset jaksavat käyttää tämänkin aiheen märehtimiseen.

Kuten tässäkin ketujussa on useean otteeseen ilmi, ei valtion toimilla ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden parantamisen kanssa, vaan ennemminkin liikenneturvallisuus heikkenee entisestään, kun poliisit poistuvat tien päältä näyttöpäätteiden taakse ja kameroiden ajattelematon sijoittelu aiheuttaa turhia vaaratilanteita.

Jos itse ajaa pääosin seudulla, jossa kameroita ei ole, niin asia voi tuntua vähäpätöiseltä, mutta kun on seurannut esimerkiksi pääkaupunkiseudun liikenteen vaikeutumista ja kameroiden aiheuttamia vaaratilanteita ratin takaa 15 vuoden ajan, ei asia olekkaan enää merkityksetön.

Sujuvassa liikenteessä 10-20 km/h hetkellinen ylinopeus ei aiheuta vielä merkittävää riskiä, mutta kun kamerat sijoitetaan parhaisiin rahastuspaikkoihin nopeusrajoituksen vaihtumisen jälkeen, kehätien liittymien yhteyteen tai ohituskaistan päähän, on soppa valmis ja vaaratilanteet taattuja.
 
Joillekkin on tärkeämpää ajaa ylinopeutta.

Viikonloppuna tuli huomattua uusi kamera aivan loistavalla paikalla. Vaajakoskella liikenteen sekottajan jälkeen, kun kaksi kaistaa yhdistyy yhdeksi. Tässä on usein melkoisia suorituksia kuskeilta. Mutta eiköhän tuolla kameralla saada kätevästi paikasta loistava kolaripaikka, kun ihmiset jarruttelevat ja säätävät entistä enemmän siinä. Kyseinen paikka on kyllä vaikea kiertää, mutta nyt täytyy vakavasti harkita jotain muuta reittiä.
Siis Vaajakoskelta etelään päin lähdettäessä (kliks), vai missä? Mikähän kameran pointti mahtaa tuossa olla turvallisuusmielessä, kun alueella on 50km/h rajoitus, edellisestä risteyksestä on matkaa 100m, eikä edessäkään ole mitään vaarallisia risteyksiä? Tuossa linja-autopysäkillä on näkynyt kuvausauto parkissa aika usein, joten ovat kaiketi todenneet tuon hyväksi sakkorysäksi tms.
 
Siis Vaajakoskelta etelään päin lähdettäessä (kliks), vai missä? Mikähän kameran pointti mahtaa tuossa olla turvallisuusmielessä, kun alueella on 50km/h rajoitus, edellisestä risteyksestä on matkaa 100m, eikä edessäkään ole mitään vaarallisia risteyksiä? Tuossa linja-autopysäkillä on näkynyt kuvausauto parkissa aika usein, joten ovat kaiketi todenneet tuon hyväksi sakkorysäksi tms.

Juurikin kyseinen paikka. Kamera on tuossa liikenteenjakan kohdalla, mistä tuo näkymä on. Kait sen tarkoitus on kuvata niitä kolareita mitä siinä ajetaan....

Silloin kun siitä itse tulee ajettua, niin nopeus on kyllä ihan jotain muuta kuin lähelläkään sakoitusrajaa.
 
Siis Vaajakoskelta etelään päin lähdettäessä (kliks), vai missä?
Jaa että ovat keksineet siihen laittaa kameran. :facepalm:

Vähän pidemmällä, siinä naissaaren/puttipajan/minkälie liittymän kohdalla, kamerasta olisi ehkä jotain turvallisuushyötyäkin. Tuossa kaistojen yhdistymiskohdassa aiheuttaa kyllä 100 varmasti enemmän niitä onnettomuuksia kuin vähentää niitä. :D
 
Jaa että ovat keksineet siihen laittaa kameran. :facepalm:

Vähän pidemmällä, siinä naissaaren/puttipajan/minkälie liittymän kohdalla, kamerasta olisi ehkä jotain turvallisuushyötyäkin. Tuossa kaistojen yhdistymiskohdassa aiheuttaa kyllä 100 varmasti enemmän niitä onnettomuuksia kuin vähentää niitä. :D
Ehkä se tekee onnettomuuksista lievempiä pudottamalla nopeuksia.
 
Juurikin kyseinen paikka. Kamera on tuossa liikenteenjakan kohdalla, mistä tuo näkymä on. Kait sen tarkoitus on kuvata niitä kolareita mitä siinä ajetaan....

Silloin kun siitä itse tulee ajettua, niin nopeus on kyllä ihan jotain muuta kuin lähelläkään sakoitusrajaa.
Siinä on joku paikallinen satraappi pahoittanut mielensä kiilaamisesta.
 
Nythän ainakin iltapäivälehdissä uutisoitiin tuosta enintään 10km/h ylinopeussakosta 100€. Jääköhän alaraja silti nykyiseen seiskaan vai meinaakohan siitä laskea?
 
Periaatteessahan alaraja on jo tuo, mutta puuttumiskynnyksen takia sakotetaan tietystä rajasta ylöspäin. Saa nähdä miten jatkossa homma toimii.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom