Niin se juuri oli pointtina, että täytyy sisäistää merkkien tarkoitus pidemmältä kuin juuri sillä kuluvalla sekunnilla. Mieti jos ohituskieltomerkki jäisi samalla tapaa huomioitta ja tiestä puuttuu maalaukset. Tietty jos edellisestä merkistä on useita kymmeniä minuutteja niin alkaa olla aika luonnollista ettei sitä uudella tiellä muista tarkkaavainen kuskikaan.
Niin ja minun pointtina oli, että annetussa tilanteessa ei ollut mitään merkkiä havainnoitavana tai mitään 80 km/h rajoitusta mikä pitäisi muistaa. Vaan kyse oli siitä, että vaikka olisit täydellisen tarkkaavaisesti havainnoinut 100 km/h merkin, niin monesti et ole valmis päätäsi pantiksi laittamaan, ettei olisi mahdollista, että jossain tämän jälkeen olisi ollut 80 km/h merkki (vaikka oikeasti ei olisi ollut).
Muistillakaan ei ole mitään tekemistä tämän kanssa, koska luonnollisesti et muista merkkiä jota ei ole ollutkaan.
Rajoituksen unohtaminen ei ole ongelma, kyllähän sen nyt näkee mihin vakkari on asetettu, vaikka edellisestä kyltistä olisi tunti.
Mitä tulee ohituskieltovertaukseen, niin ensinnäkin vertaus on väärin päin. Pikemminkin tätä voisi verrata siihen, että keskiviivaan asennetaan tunnistimet jotka napauttaa automaattisesti 170€ sakon sen ohituskiellon kohdalla ylittäville, mutta niitä kaistamerkintöjä ei kuitenkaan maalata eikä merkkejäkään välttämättä laittaa ohituskiellon kohdalle (paikassa, jossa maalaisjärjellä olisi ihan turvallista ohittaa), ja sen jälkeen ihmeteltäisiin kun ihmiset matelee 60 traktorin perässä tukkien tien vaikka ohituskieltoa ei ole.
Silti vastauksena kysymykseesi: Yleensä ohituskiellot on paikoissa, joissa ei ohittaa voisi vaikka kieltoa ei olisikaan. Jos taas paikka on turvallinen ohittaa, niin siitä että merkkiä ei huomaa seuraa vain sujuvampi matka.