Tieliikennelakiesityksessä olevaan ajoneuvokohtaiseen liikennevirhemaksuun sisältyvä ajoneuvon omistajan tai haltijan
käänteinen todistustaakka lienee perustuslain vastainen, pääteltiin
Tekniikan Maailman uudistuvan tieliikennelain
analyysissa. Lakiesitystä täytyy näiltä osin muuttaa.
Liikenneoikeusyhdistyksen puheenjohtaja Risto Tuori on
tuonutesiin mielenkiintoisen porsaanreiän. Jos laki vahvistettaisiin ehdotetussa muodossaan, osa yli 20 km/h:n ylinopeuksista saattaa jäädä kokonaan seuraamuksitta.
Tieliikennelaissa ei enää olisi pykälää, jonka perusteella liikennerikkomuksesta voidaan tuomita sakko, koska sakon sijaan ehdotetaan liikennevirhemaksua. Tämä hallinnollinen maksu voitaisiin esityksen mukaan kuitenkin määrätä enintään 20 km/h:n ylinopeudesta. Suuremmat ylitykset käsiteltäisiin rikoslain perusteella.
TÄHÄNASTISEN KÄYTÄNNÖNmukaan liikennerikkomuksesta ei ole kuitenkaan rikoslain perusteella rangaistu, jos tienkäyttäjän menettely on ollut omiaan aiheuttamaan vain vähäistä vaaraa. Suurempi ylinopeus kuin 20 km/h voidaan lievissä tapauksissa hyvinkin tulkita tällaiseksi liikennerikkomukseksi. Silloin siitä ei voitaisi määrätä sen enempää sakkoa kuin liikennevirhemaksuakaan.
Liikenne- ja viestintäministeriöstä kuitenkin täsmennettiin keskiviikkona tämän artikkelin julkaisun jälkeen, että ehdotukseen tieliikennelain uudistamisesta ei sisälly aukkoa ylinopeuksien osalta.
Ministeriön mukaan uutisointi ”perustuu tulkintaan, joka ei vastaa uutta tilannetta”.
Ohessa ministeriön lausunto asiasta:
”Lainsäädännön tulkinnassa oikeusjärjestelmää tarkastellaan kokonaisuutena. Lakiehdotus muuttaa nykyistä kokonaisuutta. Lakiehdotuksen lähtökohta ja tavoite on, että tieliikennelain liikennerikkomuksen ja rikoslain liikenneturvallisuuden vaarantamisen välinen suhde tulee muuttumaan.”
”Tämä tarkoittaa sitä, että toisin kuin nyt, liikennevirhemaksulla rangaistavat teot ja niiden seuraukset on määritelty uudessa tieliikennelaissa. Vakavammat teot on säädetty rangaistaviksi rikoslain perusteella.”
”Käytännössä hallituksen esitys tarkoittaa seuraavaa: Jos henkilö kuljettaa ajoneuvoa yli 20 km/h ylinopeudella ja jää siitä kiinni, hän saa jatkossa sakon rikoslain mukaan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Alle 20 km/h ylityksestä määrätään kiinteä liikennevirhemaksu.”
”Ongelmaa ei tule myöskään poliisin tulkintaohjeista. On selvää, että ne muutettaisiin vastaamaan uudistuvaa lainsäädäntöä ja uutta tieliikenteen seuraamusjärjestelmää.”
Juttua päivitetty 30. toukokuuta kello 21:14. Lisätty artikkeliin liikenne- ja viestintäministeriön kannanotto aiheeseen sekä muokattu otsikkoa