Ei vaan niinkuin jenkkilässä monesti isot suvit on lähes yhtä pitkiä kuin aiemmin sedanit ja farkut eikä perä lopu takarenkaisiin. Kuten esim. kuvan Jenkki-Explorer . Toki niillä on myös crossover tyyppisiä töpöjä nykyään. Tehtiinhän sitä ennenkin samaan koppaan farkku(liftback)/hatchback/sedan.Tarkoittaisiko farkkuversio vain pidempää versiota, vai myös matalampaa ja ehkä pienempi maavara?
Syy miksi en ehkä haluaisikaan Tesla M3:sta on sen ilmeisesti pienehkö maavara. Jopa taajamissa voi pienen maavaran autoilla tulla pohjakosketuksia liian korkeista hidastustöyssyistä, huonosti auratuista pikkuteistä jne. Model Y:ssä ilmeisesti paljon asiallisempi maavara.
En jaksa koskaan ymmärtää madallettuja autoja, ei niillä pääse ajamaan edes pihasta ulos, kaupungissakaan kesällä.
Ei kyllä ihan pikku pohjapusu riitä. Jos ei jossain kivikossa aja niin eipä ne paskaksi mene. Yhtään esim ei ole hylätty tämän vuoden puolella Suomessa sen takia.Sähköautoissa vieläpä pikku pohjapusu voi olla polttistakin paskempi juttu, koska sitten saattaa tulla hylsy katsastuksessa ja kallis remontti
Eiköhän se kannata ajaa suoraan sieltä hylätystä katsastuksesta metsään, kypärä mukaan vaan!Oliko millään putkalla vielä tarjolla ns. akkuvakuutusta jos vaikka iso kivi, kanttari tai joku vasikan kokoinen muurahaiskarhu rikkoo akun? Kaskohan ei korvaa käsittääkseni näitä ellei aja metsään tms
Eiköhän se aika harvinaista ole että akkuun sellaista lommoa tulee. Moottoriajoneuvollahan on kielletty ajaa maastossa.Ei kyllä ihan pikku pohjapusu riitä. Jos ei jossain kivikossa aja niin eipä ne paskaksi mene. Yhtään esim ei ole hylätty tämän vuoden puolella Suomessa sen takia.
Jos nyt menee maksumuurin taakse, tai jos ei kaikki jaksa joka linkkiä klikkaillahttps://tekniikanmaailma.fi/tassa-o...killa-iso-luotto/?shared=1296666-b55dd71b-500
Fordin "ID4", Explorer. Tykkään.
Tässä viestissä käyty läpi standartin mukaisia mittauksia.Nuo litrat varmaan lasketaan tuohon takalasin reunaan.
Nuo litrat varmaan lasketaan tuohon takalasin reunaan. Olisivat skodasta ottaneet kunnon painonapit. Tietokoneen softa lienee sama kuin muissakin MEBeissä mutta Ford teemalla?Jos nyt menee maksumuurin taakse, tai jos ei kaikki jaksa joka linkkiä klikkailla
Ford ja Vw konserni tekevät yhteistyötä paketti ja tila-autoissa
Yhteistyönä syntynyt Ford Exploder, joka Fordin ensimmäinen ison tuotannon sähköauto valmistus euroopassa (Saksassa)
Jenkki Exploderien tuontin markkinan ulkopuolelta lopetetaan.
Perustuu MEB perusrakenteeseen (tuttu mm ID.4sta)
Ulkokuori ja sisätilat Fordin omia
Jotain poimintoja TM artikkelista
- Keskikyynärnojan alle mahtuu 3x1,5l juomapulloa tai 15" läppäri
- Tavartila jollain standartilal 450 l (vs vw sähkö "polo" jossa penkinalustilan kanssa enemmän)
- Keskinäytö liikkuu ja takan tavaroille tilaa
- suositushinta alkaen alle 45 000€
- Lataus 10% -80% 25 min.
Linkki Fordin sivuille
Edit:
Ilmeisesti yhteistyötä kosketusnappien kanssa
M3:een löytyy lift kittejä muutamalla satasella, jos haluaa pari-kolme senttiä lisää maavaraa. Renkaiden profiilia nostamalla saa lisää maavaraa, mutta ehkä sitten pitäisi jo katsastaa. Minustakin pieni nosto sopisi hyvin awd mallille.Tarkoittaisiko farkkuversio vain pidempää versiota, vai myös matalampaa ja ehkä pienempi maavara?
Syy miksi en ehkä haluaisikaan Tesla M3:sta on sen ilmeisesti pienehkö maavara. Jopa taajamissa voi pienen maavaran autoilla tulla pohjakosketuksia liian korkeista hidastustöyssyistä, huonosti auratuista pikkuteistä jne. Model Y:ssä ilmeisesti paljon asiallisempi maavara.
En jaksa koskaan ymmärtää madallettuja autoja, ei niillä pääse ajamaan edes pihasta ulos, kaupungissakaan kesällä.
En tiedä kuinka lujaa sun pitää ajaa niihin töyssyihin, mutta ei ole 100tkm aikana osunut pohja maahan. Jos et muuten tykkää autosta niin ei kannata hommata, mutta älä sen takia jätä väliin ettei muka töyssyistä pääse yliTarkoittaisiko farkkuversio vain pidempää versiota, vai myös matalampaa ja ehkä pienempi maavara?
Syy miksi en ehkä haluaisikaan Tesla M3:sta on sen ilmeisesti pienehkö maavara. Jopa taajamissa voi pienen maavaran autoilla tulla pohjakosketuksia liian korkeista hidastustöyssyistä, huonosti auratuista pikkuteistä jne. Model Y:ssä ilmeisesti paljon asiallisempi maavara.
En jaksa koskaan ymmärtää madallettuja autoja, ei niillä pääse ajamaan edes pihasta ulos, kaupungissakaan kesällä.
Renkaiden koon suurentamista ei vaan taida oikein missään autossa saada kompensoitua, eli mittari näyttää sitten liian vähän. Muutenhan tuo olisi esim. talvikumeille hyvä. Katsastaa ei tarvitse, nykyään saa aika vapaasti suurentaa kokoa, henkilöautossa tulee kyllä ennen lokasuoja ahtaaksi.M3:een löytyy lift kittejä muutamalla satasella, jos haluaa pari-kolme senttiä lisää maavaraa. Renkaiden profiilia nostamalla saa lisää maavaraa, mutta ehkä sitten pitäisi jo katsastaa. Minustakin pieni nosto sopisi hyvin awd mallille.
Model 3:n maavara on 14cm, joka on sentin enemmän kuin minun vanhassa Citroen C3:ssa ja jolla ei kertaakaan 15v käytön aikana tullut mitään ongelmia maavaran suhteen. Model 3 on kyllä muuten huomattavasti matalampi auto kuin tuo sitikka.Tarkoittaisiko farkkuversio vain pidempää versiota, vai myös matalampaa ja ehkä pienempi maavara?
Syy miksi en ehkä haluaisikaan Tesla M3:sta on sen ilmeisesti pienehkö maavara. Jopa taajamissa voi pienen maavaran autoilla tulla pohjakosketuksia liian korkeista hidastustöyssyistä, huonosti auratuista pikkuteistä jne. Model Y:ssä ilmeisesti paljon asiallisempi maavara.
En jaksa koskaan ymmärtää madallettuja autoja, ei niillä pääse ajamaan edes pihasta ulos, kaupungissakaan kesällä.
C3:ssa oli lyhyempi akseliväli. Model 3:n pitkä akseliväli yhdistettynä mataluuteen aiheuttaa ongelmia, itse en pääse ainakaan omasta pihastani pois jos ajan suoraan kanttarin yli - nappaa kiinni.Model 3:n maavara on 14cm, joka on sentin enemmän kuin minun vanhassa Citroen C3:ssa ja jolla ei kertaakaan 15v käytön aikana tullut mitään ongelmia maavaran suhteen. Model 3 on kyllä muuten huomattavasti matalampi auto kuin tuo sitikka.
Toki on lyhyempi, mutta ei tuo kolmosen maavara ole nyt lähellekään niin pieni kuin monet tuntuvat ajattelevan. Itselläni ei kyllä ole ollut sen kanssa missään ongelmia.C3:ssa oli lyhyempi akseliväli. Model 3:n pitkä akseliväli yhdistettynä mataluuteen aiheuttaa ongelmia, itse en pääse ainakaan omasta pihastani pois jos ajan suoraan kanttarin yli - nappaa kiinni.
Ei tuo isokaan ole huomioiden akseliväli, eli alkaa kaupunki ympäristössä olla niukka jos joutuu jyrkempiä lyhyiden liuskojen, kivetysten yli ajeleen.Polttikseen jos vertaa, niin polttiksissa voi roikkua kaikenalaista, mitkä ensi raapii.Toki on lyhyempi, mutta ei tuo kolmosen maavara ole nyt lähellekään niin pieni kuin monet tuntuvat ajattelevan. Itselläni ei kyllä ole ollut sen kanssa missään ongelmia.
3:ssa ei ole. Siellä se paketti on vapaana.Ei tuo isokaan ole huomioiden akseliväli, eli alkaa kaupunki ympäristössä olla niukka jos joutuu jyrkempiä liuskojen, kivetysten yli ajeleen.Polttikseen jos vertaa, niin polttiksissa voi roikkua kaikenalaista, mitkä ensi raapii.
En tiedä miten tuossa akkupanssarit, se kai nykyään omistajia pelottaa pohjassa.
Ja säästösyistä(?) ei ole edes suojamuoveja. No eihän näillä oikein muuta virkaa ole kuin suojata suola/hiekka suihkeilta. Ei varmaan suomessa kuitenkaan niin ongelma, mutta tuolla jossain osassa amurikkaa on oikeesti ongelmana se että tukivarret irtoo korista ja pickupeista katkeaa rungot 10v ikäisenä, kun suolaa käytetään huolella ja vissiin vielä hiekalla terästettynä.3:ssa ei ole. Siellä se paketti on vapaana.
Tässä asiayhteydessä tärkeintä on se että on jotain siinä akkupaketin ja maan välissä, jos ei muuta kuin sen takia että pahassa paikkaa kuski voi reakoida ennen kuin raapii kennot ruvelle. Ehkä se heikkokin suojaa risuilta ja kävyiltä, tai taajamissa tölkeiltä.Ja säästösyistä(?) ei ole edes suojamuoveja. No eihän näillä oikein muuta virkaa ole kuin suojata suola/hiekka suihkeilta. Ei varmaan suomessa kuitenkaan niin ongelma, mutta tuolla jossain osassa amurikkaa on oikeesti ongelmana se että tukivarret irtoo korista ja pickupeista katkeaa rungot 10v ikäisenä, kun suolaa käytetään huolella ja vissiin vielä hiekalla terästettynä.
Vaikuttaa että ainoat keitä se huolettaa on ihmiset jotka ei tuollaista autoa edes omista ja jotka lukee klikkiotsikoita kuin raamattua.En tiedä miten tuossa akkupanssarit, se kai nykyään omistajia pelottaa pohjassa.
Etelässä varmaan suurin uhka on jääkokkareet, ne on välillä aivan jäätävän (heh) kovia ja verrattavissa kivenmurikkoihin, niitä tulee just silloin kun lämpötila sahaa nollan molemmin puolin. Kaverilta meni takavuosina Golffista öljypohja paskaksi moisen takia.Tässä asiayhteydessä tärkeintä on se että on jotain siinä akkupaketin ja maan välissä, jos ei muuta kuin sen takia että pahassa paikkaa kuski voi reakoida ennen kuin raapii kennot ruvelle. Ehkä se heikkokin suojaa risuilta ja kävyiltä, tai taajamissa tölkeiltä.
Pullotunkilla on hyvä nostaa sieltä tasaiselta alustalta kun aamulla huomaa että ompa ilma hukassa renkaan alapuolelta. Näitä tulee varmasti ajan kanssa.Vaikuttaa että ainoat keitä se huolettaa on ihmiset jotka ei tuollaista autoa edes omista ja jotka lukee klikkiotsikoita kuin raamattua.
Nyt oli niin erikoinen viesti et tulikohan lainaus väärään viestiin?Pullotunkilla on hyvä nostaa sieltä tasaiselta alustalta kun aamulla huomaa että ompa ilma hukassa renkaan alapuolelta. Näitä tulee varmasti ajan kanssa.
Meinasin vaan että kun sähkisten määrä kasvaa ja autot vanhenee niitä väärinnostoja tulee varmasti.Nyt oli niin erikoinen viesti et tulikohan lainaus väärään viestiin?
Johan se samalla tuli että kantavissa rakenteissa, mm. kynnyskoteloissa ei saa olla painaumia.Mitenkähän tuo nykyinen katsastus lainsäädäntö suhtautuu, jos akusto on kantavaa rakennetta (kuten ilmeisesti joku uudempi y-malli on, en tiedä onko vielä myynnissä)? Tuleekohan tuon osalta vielä jotain lisävaatimuksia vaikka itse akusto itsessään olisi kunnossa pienen kolhun jälkeen?
Ja tuskin tuollaista ostavatkaan.Vaikuttaa että ainoat keitä se huolettaa on ihmiset jotka ei tuollaista autoa edes omista ja jotka lukee klikkiotsikoita kuin raamattua.
Vakuutusyhtiö korvaa öljypohjan ja tiivisteen, mutta ei koneen uusimista/korjaamista.Tosin luulen kyllä että kuuluu kaskoon, siinä missä kiveen ajettu öljypohja (yhden 2v vanhan skodan ostanut avk:lta moottoririkkonaisena, laitoin vaan uuden öljypohjan ja ajoin pari vuotta)
Meinaat, että 50+ k€ auton pitäisi saada jotain erityisiä kehuja siitä, että se saa itsensä talvella nopeasti lämpimäksi etänä? Ei varsinaisesti ole kovin poikkeava ominaisuus sähköautossa. Varmasti on nurkkapyörityksiin ihan kiva auto pl. pimputukset, mutta silti perusongelmana on 20 k€ ominaisuudet 50+ k€ hinnalla.Joko saataisiin myllyt taas aikaan tästä TM:n ehdottoman väärästä mielipiteestä tojotan suhteen?
Koska eihän autossa voi koskaan olla mitään hyvää?
En ole artikkellia/kokonaisuutta lukenut, vain tuon "kuvan" (miksi kuvana, eikä tekstinä), jos autossa toimii lainatut jutut tekstin mukaan, niin onhan se hyvä kirjoittaa siihen tekstiin, ei ne ole itsestään selviä (vaikkakkin odotettuja), vai onko nyt kyse siittä että siinä kuitaltiin VW konsernin tuotoksille.Meinaat, että 50+ k€ auton pitäisi saada jotain erityisiä kehuja siitä, että se saa itsensä talvella nopeasti lämpimäksi etänä? Ei varsinaisesti ole kovin poikkeava ominaisuus sähköautossa. Varmasti on nurkkapyörityksiin ihan kiva auto pl. pimputukset, mutta silti perusongelmana on 20 k€ ominaisuudet 50+ k€ hinnalla.
Pieniyhteen veto ongelmista varmaan paikallaan , kun tuossa ylempänä haukuttu vain hyviä puolia.Livenä Toyota näytti hyvältä ja modernilta, toivottavasti saavat ongelmat kuntoon.
Toinen oli nuo piipitykset. Jos Toyo ei tykkää että katsot sivulle niin se piipittelee. Ilmeisen ärsyttävää arvosteluiden perusteella. Mutta jos tykkää kohdistaa katseensa vain eteenpäin, eikä esimerkiksi katsella kuolleita kulmia motarilla, niin ei kait tuo niin iso juttu ole.Olikohan ainoa ongelma se että jos ajattelee talvipäivänä ajavansa yli 700 km niin kolmannesta latauksesta eteenpäin ne on aika hitaita? Aika pieneltä murheelta tuntuu.
Juu, ei tuo ole sähköautoissa mikään erikoinen ominaisuus. Minä teen samalla tavalla kuin TM:n testaaja puolet halvemmalla sähköautollani, eli näppäisen auton esilämmityksen päälle puhelimesta yleensä vasta kun alan pukea ulkovaatteita päälle (siitä menee ehkä 5 min kun olen autolla). Autolle päästyäni alkaa auton sisällä olla jo aika lämmin ja huurut alkaneet lähteä tuulilasista.Meinaat, että 50+ k€ auton pitäisi saada jotain erityisiä kehuja siitä, että se saa itsensä talvella nopeasti lämpimäksi etänä?
Millä merkillä se osoitetaan, meneekö pysäköinti kielletty ja lisäkilpi lataaminen sallittu ? Jolloin siihen saa pysäköidä lataamaan tai invalapulla.Mitäs se ennakkotapaus nyt oli ei-latailijoiden pysäköinnin sakottamisesta sähköautopaikoilla? Saako sakottaa vaikka olisi sähköauto joka ei lataa (ei ainakaan piuhaa kiinni)?
Miten sen meni, pitikö olla kunnan hyväksytyt kiellot (merkit).Yhden Prisman parkkihallissa, jossa tykkään käydä, on vain kaksi latauspaikkaa. Niihin on merkattu selkeästi:
Aina löytyy kusipäitä. Ihan bensavehkeilläkin vetästään ravintolan eteen jalkakäytävälle parkkiin. Koska miksi ei, jos on rahaa 150k autoon niin on mulla rahaa parkkisakkoon.Millä merkillä se osoitetaan, meneekö pysäköinti kielletty ja lisäkilpi lataaminen sallittu ? Jolloin siihen saa pysäköidä lataamaan tai invalapulla.
Miten sen meni, pitikö olla kunnan hyväksytyt kiellot (merkit).
Parkkihallit, yksityisten hallitsemat pysäköintialueet, niin niissä nuo hoidetaan sopimuksilla, pysäköijä hyvää sopimukset ja niissä sitten voidaan sopia että sopimuksen vastaisesta pysäköinnistä laskutaan xx auroa, joka yleensä enintään alueen kunnallisen valvonnan virhemaksun suuruinen
Eli , koska joukossa on kuskjea jotka minä, minä, ja ehdoin tahdoin tekevät mitä lystää, yhtään välittämättä mitä pysäköintipaikan omistaja/hatlia tarkoittanut tarjotessaa paikkoja. Osa noista ei edes välitä patelapuista, joten ainoa toimiva vaihtoehto mekaaniset esteet. tai sitten sietää että joukossa on usipäitä.
Oliko kysymys minulle vai yleistä pohdiskelua?Millä merkillä se osoitetaan, meneekö pysäköinti kielletty ja lisäkilpi lataaminen sallittu ? Jolloin siihen saa pysäköidä lataamaan tai invalapulla.
Minulle riittää se että niille voidaan määrätä muutaman kympin pysäköintivirhemaksu jonka he joutuvat myös maksamaan, kyllä se saa ainakin useimmat varovaiseksi.Osa noista ei edes välitä patelapuista, joten ainoa toimiva vaihtoehto mekaaniset esteet. tai sitten sietää että joukossa on usipäitä.
Hyvä huomio, täytyy pitää mielessä ennenkuin alan potkia väärinpysäköineiden sivupeilejä irti.Juu ja lisäksi pitää huomioida että poikkeuksena invalapulla saa myös pysäköidä väärin (kunhan auto ei ole kulkuesteenä tai muuten vaarallisessa paikassa).
Yleistä, siis sitä että miten kuuluu merkata että siitä voi kunnallinen valvonta lapun kirjoittaa.Oliko kysymys minulle vai yleistä pohdiskelua?
Parkkihallit tehokkainta sopimusjuttuina, jos ei riitä niin sen jälkeen puomein.Mietin vaan voiko joku onnistuneesti riitauttaa yksityisen parkkifirman antaman pysäköintivirhemaksun tuossa esim jos on parkkeerannut siihen lataushybridin tai sähköauton mutta ei lataa sitä, sanoen että ei siinä kielletä parkkeeraamista ilman latausta, kunhan on ns. sähköauto (ml. ladattava hybridi)?
Jos muistan aiemman ennakotapauksen oikein, oliko siinä edes mitään varsinaisia kieltoja tai liikennemerkkejä, vaan ainoastaan oli merkitty vihreillä logoilla että ko. paikat ovat ladattaville autoille tarkoitettuja? Ja polttispysäköijä sai siitä pysäköintivirhemaksun eikä saanut onnistuneesti riitautettua sitä?
Aika pieni murhe suurimmalle osalle, ja siihenkin bZ4X:n murheeseen on tulossa parannus toukokuussa (Lexus RZ450e:ssä on jo tuo päivitys sisällä).Olikohan ainoa ongelma se että jos ajattelee talvipäivänä ajavansa yli 700 km niin kolmannesta latauksesta eteenpäin ne on aika hitaita? Aika pieneltä murheelta tuntuu.
Ihan tuli mieleen että onko siulla oma autokauppa?Toyotan valttina on lisäksi 11 v/200 tkm Relax-turva, jonka saa huollattamalla auton säännöllisesti vähintään valtuutetulla huoltamolla. Ei tarvitse olla ensimmäinen omistaja, kattaa myös ammattikäytön, eivätkä edellisen omistajan mahdolliset laiminlyönnit haittaa vaan turvan saa takaisin päälle 1 kk karenssin jälkeen. Auton pitää kuitenkin olla Suomen Toyotan maahantuoma.
Sellainenkin tuli mieleen, että bZ4X Active AWD on aika edullinen. Sen hinta on vain 53 820,00 €, eli onko markkinoilla edes halvempia tuon kokoluokan nelivetoja, jos uusista autoista puhutaan?
Näissä kannattaa pitää tosiaan järki mukana. Koskaan ei tiedä millainen kaveri se vastapuoli on henkisesti, jolloin on aina se mahdollisuus että tilanne menee väkivaltaiseksi ja siinä joutuu sitten äkkiä itse maksumieheksi.Ristiriitoja välttelevä pelkuri kun yleensä olen, jätin sikseen. Jos olisi mennyt käsirysyksi ja naamoille sylkemiseksi.
Vieläkin muistissa kun se mustalainen veti käsi-aseen mäkkärin kaistalla ja teloitti koko auton.Näissä kannattaa pitää tosiaan järki mukana. Koskaan ei tiedä millainen kaveri se vastapuoli on henkisesti, jolloin on aina se mahdollisuus että tilanne menee väkivaltaiseksi ja siinä joutuu sitten äkkiä itse maksumieheksi.
Varsinkin silloin kun olen auton kanssa liikkellä, niin välttelen konflikteja, koska rekisteritunnuksen perusteella minut voidaan kuitenkin tunnistaa.
Tojo ja ID.4 GTX alustan osalta on varmaan pikkasen eri asia ihan tarkoituksellakin? Jos hakee puhtaasti mukavuuspainotteisella kulmalla miksi ihmeessä edes ottaa GTX:aa alle. Tai saati sitten lähteä mittailemaan noinkin tyhjällä akulla kiihtyvyyksiä (mitkäköhän oli vielä lämmöt) - toki liikennevalo-GP-hommat ei toki täällä kiinnostele pätkääkään ja kait jotkut noista kiksejä saaAika pieni murhe suurimmalle osalle, ja siihenkin bZ4X:n murheeseen on tulossa parannus toukokuussa (Lexus RZ450e:ssä on jo tuo päivitys sisällä).
Kävin tosiaan ajamassa bZ4X Style AWD:n tammikuussa 18" R5-kitkoilla ja tykkäsin ajaa toisin kuin ID.4 GTX:llä viime kesänä. Tojon vahvuus oli arkiajettavuus ja jousituksen hyvä toiminta hidasteissa. Heikkoutena oli lievä uraherkkyys Ompun hidastuskaistalla Länäriltä poistuessa. Volkkarin jousitus oli niin totaalisen surkea hidasteissa, että harmittaisi kovasti, jos olisi noin kalliilla moisen kivireen ostanut. Jopa lyhytjoustoinen sähkö-Mii päihitti tuon mukavuudessa hidasteissa. Myös GTX:n kiihtyvyys pienissä nopeuksissa oli pettymys odotuksiin nähden. GTX@35 % ei liikahtanut risteyksistä kuin aavistuksen nopeammin vs. Mii@80 %. Mittasin 10 Hz GPS-palikalla (GSM020), mutta en nyt ulkoa muista arvoja 0-50 km/h. Turunväylällä satkun nopeudesta lähtien eroa oli tietenkin reilusti.
Koeajon jälkeen oli aika jännä fiilis. Toyotaa oli haukuttu joka suunnalta niin paljon, että en odottanut koeajolta juuri mitään. Siellä sitä kuitenkin tuli pieni hymy korvissa ajeltua hidasteita yhä uudelleen. Nelivetokin työnsi tehokkaasti ja tarjosi jopa lievästi perää sivulle.