Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 396
Sähköautoissa vieläpä pikku pohjapusu voi olla polttistakin paskempi juttu, koska sitten saattaa tulla hylsy katsastuksessa ja kallis remontti
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
766
Tarkoittaisiko farkkuversio vain pidempää versiota, vai myös matalampaa ja ehkä pienempi maavara?

Syy miksi en ehkä haluaisikaan Tesla M3:sta on sen ilmeisesti pienehkö maavara. Jopa taajamissa voi pienen maavaran autoilla tulla pohjakosketuksia liian korkeista hidastustöyssyistä, huonosti auratuista pikkuteistä jne. Model Y:ssä ilmeisesti paljon asiallisempi maavara.

En jaksa koskaan ymmärtää madallettuja autoja, ei niillä pääse ajamaan edes pihasta ulos, kaupungissakaan kesällä.
Ei vaan niinkuin jenkkilässä monesti isot suvit on lähes yhtä pitkiä kuin aiemmin sedanit ja farkut eikä perä lopu takarenkaisiin. Kuten esim. kuvan Jenkki-Explorer . Toki niillä on myös crossover tyyppisiä töpöjä nykyään. Tehtiinhän sitä ennenkin samaan koppaan farkku(liftback)/hatchback/sedan.

Se ylimääräinen pelti mikä pidempään perään menee ei ole kallista.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Sähköautoissa vieläpä pikku pohjapusu voi olla polttistakin paskempi juttu, koska sitten saattaa tulla hylsy katsastuksessa ja kallis remontti
Ei kyllä ihan pikku pohjapusu riitä. Jos ei jossain kivikossa aja niin eipä ne paskaksi mene. Yhtään esim ei ole hylätty tämän vuoden puolella Suomessa sen takia.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 230
Oliko millään putkalla vielä tarjolla ns. akkuvakuutusta jos vaikka iso kivi, kanttari tai joku vasikan kokoinen muurahaiskarhu rikkoo akun? Kaskohan ei korvaa käsittääkseni näitä ellei aja metsään tms
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 656
Oliko millään putkalla vielä tarjolla ns. akkuvakuutusta jos vaikka iso kivi, kanttari tai joku vasikan kokoinen muurahaiskarhu rikkoo akun? Kaskohan ei korvaa käsittääkseni näitä ellei aja metsään tms
Eiköhän se kannata ajaa suoraan sieltä hylätystä katsastuksesta metsään, kypärä mukaan vaan!

Tosin luulen kyllä että kuuluu kaskoon, siinä missä kiveen ajettu öljypohja (yhden 2v vanhan skodan ostanut avk:lta moottoririkkonaisena, laitoin vaan uuden öljypohjan ja ajoin pari vuotta)
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
766
Ei kyllä ihan pikku pohjapusu riitä. Jos ei jossain kivikossa aja niin eipä ne paskaksi mene. Yhtään esim ei ole hylätty tämän vuoden puolella Suomessa sen takia.
Eiköhän se aika harvinaista ole että akkuun sellaista lommoa tulee. Moottoriajoneuvollahan on kielletty ajaa maastossa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 162
Jos nyt menee maksumuurin taakse, tai jos ei kaikki jaksa joka linkkiä klikkailla

Ford ja Vw konserni tekevät yhteistyötä paketti ja tila-autoissa

Yhteistyönä syntynyt Ford Exploder, joka Fordin ensimmäinen ison tuotannon sähköauto valmistus euroopassa (Saksassa)
Jenkki Exploderien tuontin markkinan ulkopuolelta lopetetaan.

Perustuu MEB perusrakenteeseen (tuttu mm ID.4sta)

Ulkokuori ja sisätilat Fordin omia

Jotain poimintoja TM artikkelista

- Keskikyynärnojan alle mahtuu 3x1,5l juomapulloa tai 15" läppäri
- Tavartila jollain standartilal 450 l (vs vw sähkö "polo" jossa penkinalustilan kanssa enemmän)
- Keskinäytö liikkuu ja takan tavaroille tilaa
- suositushinta alkaen alle 45 000€
- Lataus 10% -80% 25 min.

Linkki Fordin sivuille

Edit:
Ilmeisesti yhteistyötä kosketusnappien kanssa
Julkaisuaikataulu ei kerrottu, varata tai kiinostusta voi osoittaa

Nuo litrat varmaan lasketaan tuohon takalasin reunaan.
Tässä viestissä käyty läpi standartin mukaisia mittauksia.

Takalasi ei ilmeisesti ole vakiintunut, toki se hattuhylly voi olla lähellä takalasin reunaa, ei osunut kuvaa josta olisi voinut arpoa.
Arviosi ilmeisesti kuitenkin hyvä tila-auto niin se miä mahtuu on sitten jotain muuta.
Muka hauskalla visillä yritin viestiä ettei kannata litroista suorilta pelästyä.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 054
Jos nyt menee maksumuurin taakse, tai jos ei kaikki jaksa joka linkkiä klikkailla

Ford ja Vw konserni tekevät yhteistyötä paketti ja tila-autoissa

Yhteistyönä syntynyt Ford Exploder, joka Fordin ensimmäinen ison tuotannon sähköauto valmistus euroopassa (Saksassa)
Jenkki Exploderien tuontin markkinan ulkopuolelta lopetetaan.

Perustuu MEB perusrakenteeseen (tuttu mm ID.4sta)

Ulkokuori ja sisätilat Fordin omia

Jotain poimintoja TM artikkelista

- Keskikyynärnojan alle mahtuu 3x1,5l juomapulloa tai 15" läppäri
- Tavartila jollain standartilal 450 l (vs vw sähkö "polo" jossa penkinalustilan kanssa enemmän)
- Keskinäytö liikkuu ja takan tavaroille tilaa
- suositushinta alkaen alle 45 000€
- Lataus 10% -80% 25 min.

Linkki Fordin sivuille

Edit:
Ilmeisesti yhteistyötä kosketusnappien kanssa
Nuo litrat varmaan lasketaan tuohon takalasin reunaan. Olisivat skodasta ottaneet kunnon painonapit. Tietokoneen softa lienee sama kuin muissakin MEBeissä mutta Ford teemalla?

Kyllä tuo enemmän kiinnostaisi kuin mustangi jos Ford pitää olla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 128
Tarkoittaisiko farkkuversio vain pidempää versiota, vai myös matalampaa ja ehkä pienempi maavara?

Syy miksi en ehkä haluaisikaan Tesla M3:sta on sen ilmeisesti pienehkö maavara. Jopa taajamissa voi pienen maavaran autoilla tulla pohjakosketuksia liian korkeista hidastustöyssyistä, huonosti auratuista pikkuteistä jne. Model Y:ssä ilmeisesti paljon asiallisempi maavara.

En jaksa koskaan ymmärtää madallettuja autoja, ei niillä pääse ajamaan edes pihasta ulos, kaupungissakaan kesällä.
M3:een löytyy lift kittejä muutamalla satasella, jos haluaa pari-kolme senttiä lisää maavaraa. Renkaiden profiilia nostamalla saa lisää maavaraa, mutta ehkä sitten pitäisi jo katsastaa. Minustakin pieni nosto sopisi hyvin awd mallille.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 634
Tarkoittaisiko farkkuversio vain pidempää versiota, vai myös matalampaa ja ehkä pienempi maavara?

Syy miksi en ehkä haluaisikaan Tesla M3:sta on sen ilmeisesti pienehkö maavara. Jopa taajamissa voi pienen maavaran autoilla tulla pohjakosketuksia liian korkeista hidastustöyssyistä, huonosti auratuista pikkuteistä jne. Model Y:ssä ilmeisesti paljon asiallisempi maavara.

En jaksa koskaan ymmärtää madallettuja autoja, ei niillä pääse ajamaan edes pihasta ulos, kaupungissakaan kesällä.
En tiedä kuinka lujaa sun pitää ajaa niihin töyssyihin, mutta ei ole 100tkm aikana osunut pohja maahan. Jos et muuten tykkää autosta niin ei kannata hommata, mutta älä sen takia jätä väliin ettei muka töyssyistä pääse yli
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 656
M3:een löytyy lift kittejä muutamalla satasella, jos haluaa pari-kolme senttiä lisää maavaraa. Renkaiden profiilia nostamalla saa lisää maavaraa, mutta ehkä sitten pitäisi jo katsastaa. Minustakin pieni nosto sopisi hyvin awd mallille.
Renkaiden koon suurentamista ei vaan taida oikein missään autossa saada kompensoitua, eli mittari näyttää sitten liian vähän. Muutenhan tuo olisi esim. talvikumeille hyvä. Katsastaa ei tarvitse, nykyään saa aika vapaasti suurentaa kokoa, henkilöautossa tulee kyllä ennen lokasuoja ahtaaksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 150
Tarkoittaisiko farkkuversio vain pidempää versiota, vai myös matalampaa ja ehkä pienempi maavara?

Syy miksi en ehkä haluaisikaan Tesla M3:sta on sen ilmeisesti pienehkö maavara. Jopa taajamissa voi pienen maavaran autoilla tulla pohjakosketuksia liian korkeista hidastustöyssyistä, huonosti auratuista pikkuteistä jne. Model Y:ssä ilmeisesti paljon asiallisempi maavara.

En jaksa koskaan ymmärtää madallettuja autoja, ei niillä pääse ajamaan edes pihasta ulos, kaupungissakaan kesällä.
Model 3:n maavara on 14cm, joka on sentin enemmän kuin minun vanhassa Citroen C3:ssa ja jolla ei kertaakaan 15v käytön aikana tullut mitään ongelmia maavaran suhteen. Model 3 on kyllä muuten huomattavasti matalampi auto kuin tuo sitikka.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Model 3:n maavara on 14cm, joka on sentin enemmän kuin minun vanhassa Citroen C3:ssa ja jolla ei kertaakaan 15v käytön aikana tullut mitään ongelmia maavaran suhteen. Model 3 on kyllä muuten huomattavasti matalampi auto kuin tuo sitikka.
C3:ssa oli lyhyempi akseliväli. Model 3:n pitkä akseliväli yhdistettynä mataluuteen aiheuttaa ongelmia, itse en pääse ainakaan omasta pihastani pois jos ajan suoraan kanttarin yli - nappaa kiinni.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 150
C3:ssa oli lyhyempi akseliväli. Model 3:n pitkä akseliväli yhdistettynä mataluuteen aiheuttaa ongelmia, itse en pääse ainakaan omasta pihastani pois jos ajan suoraan kanttarin yli - nappaa kiinni.
Toki on lyhyempi, mutta ei tuo kolmosen maavara ole nyt lähellekään niin pieni kuin monet tuntuvat ajattelevan. Itselläni ei kyllä ole ollut sen kanssa missään ongelmia.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 162
Toki on lyhyempi, mutta ei tuo kolmosen maavara ole nyt lähellekään niin pieni kuin monet tuntuvat ajattelevan. Itselläni ei kyllä ole ollut sen kanssa missään ongelmia.
Ei tuo isokaan ole huomioiden akseliväli, eli alkaa kaupunki ympäristössä olla niukka jos joutuu jyrkempiä lyhyiden liuskojen, kivetysten yli ajeleen.Polttikseen jos vertaa, niin polttiksissa voi roikkua kaikenalaista, mitkä ensi raapii.

En tiedä miten tuossa akkupanssarit, se kai nykyään omistajia pelottaa pohjassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 879
Ei tuo isokaan ole huomioiden akseliväli, eli alkaa kaupunki ympäristössä olla niukka jos joutuu jyrkempiä liuskojen, kivetysten yli ajeleen.Polttikseen jos vertaa, niin polttiksissa voi roikkua kaikenalaista, mitkä ensi raapii.

En tiedä miten tuossa akkupanssarit, se kai nykyään omistajia pelottaa pohjassa.
3:ssa ei ole. Siellä se paketti on vapaana.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 656
3:ssa ei ole. Siellä se paketti on vapaana.
Ja säästösyistä(?) ei ole edes suojamuoveja. No eihän näillä oikein muuta virkaa ole kuin suojata suola/hiekka suihkeilta. Ei varmaan suomessa kuitenkaan niin ongelma, mutta tuolla jossain osassa amurikkaa on oikeesti ongelmana se että tukivarret irtoo korista ja pickupeista katkeaa rungot 10v ikäisenä, kun suolaa käytetään huolella ja vissiin vielä hiekalla terästettynä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 162
Ja säästösyistä(?) ei ole edes suojamuoveja. No eihän näillä oikein muuta virkaa ole kuin suojata suola/hiekka suihkeilta. Ei varmaan suomessa kuitenkaan niin ongelma, mutta tuolla jossain osassa amurikkaa on oikeesti ongelmana se että tukivarret irtoo korista ja pickupeista katkeaa rungot 10v ikäisenä, kun suolaa käytetään huolella ja vissiin vielä hiekalla terästettynä.
Tässä asiayhteydessä tärkeintä on se että on jotain siinä akkupaketin ja maan välissä, jos ei muuta kuin sen takia että pahassa paikkaa kuski voi reakoida ennen kuin raapii kennot ruvelle. Ehkä se heikkokin suojaa risuilta ja kävyiltä, tai taajamissa tölkeiltä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 230
Tässä asiayhteydessä tärkeintä on se että on jotain siinä akkupaketin ja maan välissä, jos ei muuta kuin sen takia että pahassa paikkaa kuski voi reakoida ennen kuin raapii kennot ruvelle. Ehkä se heikkokin suojaa risuilta ja kävyiltä, tai taajamissa tölkeiltä.
Etelässä varmaan suurin uhka on jääkokkareet, ne on välillä aivan jäätävän (heh) kovia ja verrattavissa kivenmurikkoihin, niitä tulee just silloin kun lämpötila sahaa nollan molemmin puolin. Kaverilta meni takavuosina Golffista öljypohja paskaksi moisen takia.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
766
Vaikuttaa että ainoat keitä se huolettaa on ihmiset jotka ei tuollaista autoa edes omista ja jotka lukee klikkiotsikoita kuin raamattua.
Pullotunkilla on hyvä nostaa sieltä tasaiselta alustalta kun aamulla huomaa että ompa ilma hukassa renkaan alapuolelta. Näitä tulee varmasti ajan kanssa.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
766
Nyt oli niin erikoinen viesti et tulikohan lainaus väärään viestiin?
Meinasin vaan että kun sähkisten määrä kasvaa ja autot vanhenee niitä väärinnostoja tulee varmasti.
Varsinkin jos akku alkaa heti kynnyskotelon välittömästä läheisyydestä. Voipi olla että ihan kaikkien sähköautojen pohjapanssari ei kestä tunkillanostoa.

Renkaiden kausivaihdoissakin on jos jonkinlaista kiireapulaista ja sesongissa nostellaan myös pelkillä hallitunkeilla mistä sattuu.

Olisi mielenkiintoista nähdä turvallisen etäisyyden päästä mitä tapahtuu?
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 201
Mitenkähän tuo nykyinen katsastus lainsäädäntö suhtautuu, jos akusto on kantavaa rakennetta (kuten ilmeisesti joku uudempi y-malli on, en tiedä onko vielä myynnissä)? Tuleekohan tuon osalta vielä jotain lisävaatimuksia vaikka itse akusto itsessään olisi kunnossa pienen kolhun jälkeen?
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
766
Mitenkähän tuo nykyinen katsastus lainsäädäntö suhtautuu, jos akusto on kantavaa rakennetta (kuten ilmeisesti joku uudempi y-malli on, en tiedä onko vielä myynnissä)? Tuleekohan tuon osalta vielä jotain lisävaatimuksia vaikka itse akusto itsessään olisi kunnossa pienen kolhun jälkeen?
Johan se samalla tuli että kantavissa rakenteissa, mm. kynnyskoteloissa ei saa olla painaumia.
Tosin painauman syvyys saa olla aika paljon ainakin kynnyksissä.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Tosin luulen kyllä että kuuluu kaskoon, siinä missä kiveen ajettu öljypohja (yhden 2v vanhan skodan ostanut avk:lta moottoririkkonaisena, laitoin vaan uuden öljypohjan ja ajoin pari vuotta)
Vakuutusyhtiö korvaa öljypohjan ja tiivisteen, mutta ei koneen uusimista/korjaamista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 763
Joko saataisiin myllyt taas aikaan tästä TM:n ehdottoman väärästä mielipiteestä tojotan suhteen?
Koska eihän autossa voi koskaan olla mitään hyvää?
Meinaat, että 50+ k€ auton pitäisi saada jotain erityisiä kehuja siitä, että se saa itsensä talvella nopeasti lämpimäksi etänä? Ei varsinaisesti ole kovin poikkeava ominaisuus sähköautossa. Varmasti on nurkkapyörityksiin ihan kiva auto pl. pimputukset, mutta silti perusongelmana on 20 k€ ominaisuudet 50+ k€ hinnalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
244
Tojota on varmasti ihan hyvä auto, mutta ominaisuudet ei vastaa hintaa mitenkään.

Jos maksaisi 35k€, niin sitten voisi olla hyvä ostos.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 162
Meinaat, että 50+ k€ auton pitäisi saada jotain erityisiä kehuja siitä, että se saa itsensä talvella nopeasti lämpimäksi etänä? Ei varsinaisesti ole kovin poikkeava ominaisuus sähköautossa. Varmasti on nurkkapyörityksiin ihan kiva auto pl. pimputukset, mutta silti perusongelmana on 20 k€ ominaisuudet 50+ k€ hinnalla.
En ole artikkellia/kokonaisuutta lukenut, vain tuon "kuvan" (miksi kuvana, eikä tekstinä), jos autossa toimii lainatut jutut tekstin mukaan, niin onhan se hyvä kirjoittaa siihen tekstiin, ei ne ole itsestään selviä (vaikkakkin odotettuja), vai onko nyt kyse siittä että siinä kuitaltiin VW konsernin tuotoksille.

20k€ tarjona tänä päivänä jotain harmaantuonti Daciaa joka ei ymmärtääkseni noilla kevyillä loista, Polo tulee joskus vuosien päästä, ja jos VW konserni on hommaa hansakaa 50k€ hintaluokassa, niin mitenhän tuossa.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 273
Veikkaan että Toyotalla ja Continentalilla (älytön tulos rengastestistä) ollut hyvät saunaillat TM:n toimittajien kanssa!

Livenä Toyota näytti hyvältä ja modernilta, toivottavasti saavat ongelmat kuntoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 054
Olikohan ainoa ongelma se että jos ajattelee talvipäivänä ajavansa yli 700 km niin kolmannesta latauksesta eteenpäin ne on aika hitaita? Aika pieneltä murheelta tuntuu.
 

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Olikohan ainoa ongelma se että jos ajattelee talvipäivänä ajavansa yli 700 km niin kolmannesta latauksesta eteenpäin ne on aika hitaita? Aika pieneltä murheelta tuntuu.
Toinen oli nuo piipitykset. Jos Toyo ei tykkää että katsot sivulle niin se piipittelee. Ilmeisen ärsyttävää arvosteluiden perusteella. Mutta jos tykkää kohdistaa katseensa vain eteenpäin, eikä esimerkiksi katsella kuolleita kulmia motarilla, niin ei kait tuo niin iso juttu ole.
Jotkut myös kuulemma tykkää piipittelystä. Ja katsoa monotonisesti täsmälleen eteenpäin kun ajelee isoilla teillä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Meinaat, että 50+ k€ auton pitäisi saada jotain erityisiä kehuja siitä, että se saa itsensä talvella nopeasti lämpimäksi etänä?
Juu, ei tuo ole sähköautoissa mikään erikoinen ominaisuus. Minä teen samalla tavalla kuin TM:n testaaja puolet halvemmalla sähköautollani, eli näppäisen auton esilämmityksen päälle puhelimesta yleensä vasta kun alan pukea ulkovaatteita päälle (siitä menee ehkä 5 min kun olen autolla). Autolle päästyäni alkaa auton sisällä olla jo aika lämmin ja huurut alkaneet lähteä tuulilasista.

Tosin ratinlämmitystä halvemmassa sähkärissäni ei ole, joten edes jotain hyötyä 50k€ sähkö-Toyotassa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Mitäs se ennakkotapaus nyt oli ei-latailijoiden pysäköinnin sakottamisesta sähköautopaikoilla? Saako sakottaa vaikka olisi sähköauto joka ei lataa (ei ainakaan piuhaa kiinni)?

Yhden Prisman parkkihallissa, jossa tykkään käydä, on vain kaksi latauspaikkaa. Niihin on merkattu selkeästi:

1. Vain sähköautoille. (toki tämä kattaa myös lataushybridit)
2. Yläpuolella vielä erillinen kyltti "Sähköauton latauspisteet"

Kyseisessä parkkihallissa on kuitenkin monesti hieman pulaa vapaista pysäköintipaikoista, mistä syystä monilla on kiusaus jättää auto ko. paikoille "vähäksi aikaa" vaikka ei aikoisikaan ladata.

Eilen ajaessani sinne töiden jälkeen käydäkseni Prismassa ja äänestämässä, jätin auton siihen lataukseen. Toiselle paikalle tuli heti jälkeeni lataushybridin omistaja joka näön vuoksi hypisteli latauspiuhaa takakontissa, mutta ei kuitenkaan laittanut kiinni ja alkanut ladata, vaan jatkoi kohti Prismaa kännykkään puhuen. Arvoin siinä menenkö puhuttelemaan häntä että ne ovat latauspaikkoja, mutta voin kuvitella hänen vasta-argumenttinsa olevan ettei siinä sanota että on pakko ladata, kunhan on ladattava sähköauto (tai hybridi). Johon vasta-argumenttini olisi kai ollut että yllä lukee "latauspisteet", eli ne ovat lataamista varten.

Ristiriitoja välttelevä pelkuri kun yleensä olen, jätin sikseen. Jos olisi mennyt käsirysyksi ja naamoille sylkemiseksi.

Tarinalla on onneksi onnellinen loppu: saapuessani takaisin autolle, taaksemme oli pysähtynyt oudosti auto, jonka sisällä partasuumies tarkkaili kyseistä hybridiä, ja taisi olla kirjoittamassa tietoja ylös. Taisi olla parkkifirman työntekijä kirjoittamassa 50€ pysäköintivirhemaksua väärinpysäköijälle! Voi tätä onnen päivää, maailmassa on sittenkin oikeudenmukaisuutta!

Kai se nyt sitten on niin että jos vie vaikka sitten sähköautonsa latauspaikalle, kyllä siinä pitää ladatakin, eikä vaan hengailla koska on ladattava auto? Tiedä sitten rajatapauksista että mites jos auto lopettaa latauksen kaupassa käynnin aikana, jne... Eli kyseinen henkilö voisi kiinnittää piuhan mutta ei aloita latausta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 967
Periaatteessahan sakottaa saa jos vaan paikat on tosiaan merkitty oikein esim niihin tarkoitetuilla liikennemerkeillä ja kielloilla.

Useimmillahan tuo tuntuu olevan niin, että mitään kieltoja tai merkintöjä ei ole.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 162
Mitäs se ennakkotapaus nyt oli ei-latailijoiden pysäköinnin sakottamisesta sähköautopaikoilla? Saako sakottaa vaikka olisi sähköauto joka ei lataa (ei ainakaan piuhaa kiinni)?
Millä merkillä se osoitetaan, meneekö pysäköinti kielletty ja lisäkilpi lataaminen sallittu ? Jolloin siihen saa pysäköidä lataamaan tai invalapulla.

Yhden Prisman parkkihallissa, jossa tykkään käydä, on vain kaksi latauspaikkaa. Niihin on merkattu selkeästi:
Miten sen meni, pitikö olla kunnan hyväksytyt kiellot (merkit).

Parkkihallit, yksityisten hallitsemat pysäköintialueet, niin niissä nuo hoidetaan sopimuksilla, pysäköijä hyvää sopimukset ja niissä sitten voidaan sopia että sopimuksen vastaisesta pysäköinnistä laskutaan xx auroa, joka yleensä enintään alueen kunnallisen valvonnan virhemaksun suuruinen

Eli , koska joukossa on kuskjea jotka minä, minä, ja ehdoin tahdoin tekevät mitä lystää, yhtään välittämättä mitä pysäköintipaikan omistaja/hatlia tarkoittanut tarjotessaa paikkoja. Osa noista ei edes välitä patelapuista, joten ainoa toimiva vaihtoehto mekaaniset esteet. tai sitten sietää että joukossa on usipäitä.
 

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Millä merkillä se osoitetaan, meneekö pysäköinti kielletty ja lisäkilpi lataaminen sallittu ? Jolloin siihen saa pysäköidä lataamaan tai invalapulla.


Miten sen meni, pitikö olla kunnan hyväksytyt kiellot (merkit).

Parkkihallit, yksityisten hallitsemat pysäköintialueet, niin niissä nuo hoidetaan sopimuksilla, pysäköijä hyvää sopimukset ja niissä sitten voidaan sopia että sopimuksen vastaisesta pysäköinnistä laskutaan xx auroa, joka yleensä enintään alueen kunnallisen valvonnan virhemaksun suuruinen

Eli , koska joukossa on kuskjea jotka minä, minä, ja ehdoin tahdoin tekevät mitä lystää, yhtään välittämättä mitä pysäköintipaikan omistaja/hatlia tarkoittanut tarjotessaa paikkoja. Osa noista ei edes välitä patelapuista, joten ainoa toimiva vaihtoehto mekaaniset esteet. tai sitten sietää että joukossa on usipäitä.
Aina löytyy kusipäitä. Ihan bensavehkeilläkin vetästään ravintolan eteen jalkakäytävälle parkkiin. Koska miksi ei, jos on rahaa 150k autoon niin on mulla rahaa parkkisakkoon.

Aina löytyy se pieni promillen osuus joita ei vaan kiinnosta. Varmaan rupeis kiinnostaa kun saisi vähän yhteisöltä palautetta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Millä merkillä se osoitetaan, meneekö pysäköinti kielletty ja lisäkilpi lataaminen sallittu ? Jolloin siihen saa pysäköidä lataamaan tai invalapulla.
Oliko kysymys minulle vai yleistä pohdiskelua?

Tuossa nimenomaisessa paikassa on siis seinässä noiden kahden ruudun edessä pysäköintikieltomerkit joissa lukee "vain sähköautoille" tai jotain vastaavaa, taisi olla myös merkki että maksimipysäköintiaika 2 tuntia ja olikos sitten vielä että vain kyseisen kauppakeskuksen asiakkaiden käyttöön, ja paikkojen yläpuolella on vielä erillinen kyltti "Sähköauton latauspisteet". Tuo jälkimmäinen ei siis ole mikään virallinen liikennemerkki tms., vaan ainoastaan merkki että näissä kahdessa ruudussa on tarkoitus ladata autoja.

Mietin vaan voiko joku onnistuneesti riitauttaa yksityisen parkkifirman antaman pysäköintivirhemaksun tuossa esim jos on parkkeerannut siihen lataushybridin tai sähköauton mutta ei lataa sitä, sanoen että ei siinä kielletä parkkeeraamista ilman latausta, kunhan on ns. sähköauto (ml. ladattava hybridi)?

Jos muistan aiemman ennakotapauksen oikein, oliko siinä edes mitään varsinaisia kieltoja tai liikennemerkkejä, vaan ainoastaan oli merkitty vihreillä logoilla että ko. paikat ovat ladattaville autoille tarkoitettuja? Ja polttispysäköijä sai siitä pysäköintivirhemaksun eikä saanut onnistuneesti riitautettua sitä?

Osa noista ei edes välitä patelapuista, joten ainoa toimiva vaihtoehto mekaaniset esteet. tai sitten sietää että joukossa on usipäitä.
Minulle riittää se että niille voidaan määrätä muutaman kympin pysäköintivirhemaksu jonka he joutuvat myös maksamaan, kyllä se saa ainakin useimmat varovaiseksi.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 201
Juu ja lisäksi pitää huomioida että poikkeuksena invalapulla saa myös pysäköidä väärin (kunhan auto ei ole kulkuesteenä tai muuten vaarallisessa paikassa). Kerran olen latauspaikalle nähnyt invalapulla jätetyn auton. Kokisin, että ko. auto olisi pitänyt ennemmin parkkeerata parkkiruutujen viereen, koska siinä se ei olisi ollut ns. tiellä ja vaikka olisi laittomasti ollut parkkeerattu niin olisi jättänyt latauspisteen käytettäväksi.

Tuossa tapauksessa tosin ongelmaa varmasti lisäsi se, että ko. paikka oli ihan ulko-oven vieressä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Juu ja lisäksi pitää huomioida että poikkeuksena invalapulla saa myös pysäköidä väärin (kunhan auto ei ole kulkuesteenä tai muuten vaarallisessa paikassa).
Hyvä huomio, täytyy pitää mielessä ennenkuin alan potkia väärinpysäköineiden sivupeilejä irti.

En tarkistanut hybridin omistajan autoa oliko invamerkkiä, mutta tuskin oli, kolmikymppinen vetreä mies jonka suu kävi kuin mikä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 162
Oliko kysymys minulle vai yleistä pohdiskelua?
Yleistä, siis sitä että miten kuuluu merkata että siitä voi kunnallinen valvonta lapun kirjoittaa.

Aiemman kuvauksen perusteella lähinnä ajatus, vähän sama kuin kaupan sisällä, muista turvaväli jne.

Jos siellä on vaadittavin luvin lättäystä merkki joka kieltää pysäköinnin vain sähköautoilta.... No vitsi.

Mietin vaan voiko joku onnistuneesti riitauttaa yksityisen parkkifirman antaman pysäköintivirhemaksun tuossa esim jos on parkkeerannut siihen lataushybridin tai sähköauton mutta ei lataa sitä, sanoen että ei siinä kielletä parkkeeraamista ilman latausta, kunhan on ns. sähköauto (ml. ladattava hybridi)?

Jos muistan aiemman ennakotapauksen oikein, oliko siinä edes mitään varsinaisia kieltoja tai liikennemerkkejä, vaan ainoastaan oli merkitty vihreillä logoilla että ko. paikat ovat ladattaville autoille tarkoitettuja? Ja polttispysäköijä sai siitä pysäköintivirhemaksun eikä saanut onnistuneesti riitautettua sitä?
Parkkihallit tehokkainta sopimusjuttuina, jos ei riitä niin sen jälkeen puomein.

Muistaakseni mm paräkärrystä on ollut riitaa, ja siinä oleellista se että peräkärryt pitää sopimuksessa kieltää, jos haluaa ne kieltää ja niistä sopimuksen mukaisia laskuja kirjoitella.


Aiheesta tuli mieleen että jossain tule negatiivista palautetta kun laturipaikalla seisoi auto pitkään vaikka ohjeissa oli aikaraja. Pitkään olemiseen pysäköijjällä lupa, mutta palautteen/mielikuvan takia joutu luopuun.

Sittten se että jos aikaraja, niin saako siihen pysäköidä invalapulla , yksiyisessä voi vapaammin määritellä sääntöjä (eli kannattaa pitää huoli ettei saa), mutta jos tässä nyt sakotus/virhameksu mahdollisuutta pohditaan.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 078
Olikohan ainoa ongelma se että jos ajattelee talvipäivänä ajavansa yli 700 km niin kolmannesta latauksesta eteenpäin ne on aika hitaita? Aika pieneltä murheelta tuntuu.
Aika pieni murhe suurimmalle osalle, ja siihenkin bZ4X:n murheeseen on tulossa parannus toukokuussa (Lexus RZ450e:ssä on jo tuo päivitys sisällä).

Kävin tosiaan ajamassa bZ4X Style AWD:n tammikuussa 18" R5-kitkoilla ja tykkäsin ajaa toisin kuin ID.4 GTX:llä viime kesänä. Tojon vahvuus oli arkiajettavuus ja jousituksen hyvä toiminta hidasteissa. Heikkoutena oli lievä uraherkkyys Ompun hidastuskaistalla Länäriltä poistuessa. Volkkarin jousitus oli niin totaalisen surkea hidasteissa, että harmittaisi kovasti, jos olisi noin kalliilla moisen kivireen ostanut. Jopa lyhytjoustoinen sähkö-Mii päihitti tuon mukavuudessa hidasteissa. Myös GTX:n kiihtyvyys pienissä nopeuksissa oli pettymys odotuksiin nähden. GTX@35 % ei liikahtanut risteyksistä kuin aavistuksen nopeammin vs. Mii@80 %. Mittasin 10 Hz GPS-palikalla (GSM020), mutta en nyt ulkoa muista arvoja 0-50 km/h. Turunväylällä satkun nopeudesta lähtien eroa oli tietenkin reilusti.

Koeajon jälkeen oli aika jännä fiilis. Toyotaa oli haukuttu joka suunnalta niin paljon, että en odottanut koeajolta juuri mitään. Siellä sitä kuitenkin tuli pieni hymy korvissa ajeltua hidasteita yhä uudelleen. Nelivetokin työnsi tehokkaasti ja tarjosi jopa lievästi perää sivulle.

Tuli sellainen tunne, että ihan hyvä auto tuosta vielä tulee. Tällaisia asioita tuli silloin mieleen:

1. Brutto on 71,4 kWh ja netto vaivainen 64 kWh. Toyota voisi halutessaan päivityksellä avata kapaa jopa 68 kWh asti, jolloin puskuria olisi vielä saman verran kuin muilla merkeillä. Toki tällöin joutuisi korvaamaan jonkun verran enemmän simahtaneita akkuja 10 v/ 1 000 000 km akkuturvan aikana, mutta harvapa tojokuski moisia määriä ajelee. No, tuskin Toyota puskuria ainakaan noin paljon pienentää, mutta mahdollista se olisi.

2. Toyota voisi ottaa piikkiinsä vähän enemmän simahtaneita akkuja, eli päivityksellä sallia enemmän nopeita pikalatauksia kuin 2 per vrk. Harva tojoilija pikalataa tuota enempää, eikä ainakaan kovin usein.

3. Ilmastoinnin kytkeminen vaikutti rangenäyttöön totuttua enemmän. Koeajoissa tuolla on negatiivinen vaikutus, mutta eihän se oikeasti toimintamatkaan vaikuta, vaan on vain lukema ruudulla. Toyota voisi halutessaan muuttaa lukemaa, jolloin arvostelijat ja muut olisivat tyytyväisempiä.

4. Akkuprosentin näyttämättömyys on miinus, mutta senkin voi lisätä päivityksellä.


Myöhemmin selvisi, että 0 km rangen alapuolinen puskurikin on tavallista suurempi. Silloin on oikeasti reilut 8 % SoC, millä ajelee 20-40 km riippuen olosuhteista. Selvisi myös syy siihen, miksi auton näyttämä kulutuslukema on totuttua korkeampi ottaen huomioon korin ja massan. Toyotan lukemaan on lisätty lataushäviöt! Tesla-Björnit sun muut äkkipojat nappaavat Exceleihinsä lukeman suoraan ajotietokoneen näytöltä, joten tuon eroavaisuuden takia bZ4X vaikuttaa kuluttavan enemmän kuin oikeasti kuluttaakaan.


Kuten alussa sanoin, niin Lexus-päivitykset ovat saatavilla bZ4X:ään toukokuussa (liitteissä tietoja):

1. Nollan kilsan alapuolista reserviä ruuvataan vajaa puolet pienemmäksi, jolloin näytöllä näkyy aina 10-15 km suurempi lukema. Ei vaikuta todelliseen kulutukseen tai toimintamatkaan (jos ei stoppaa nollaan kilsaan vaan ajaa alle), mutta arvostelijat ja satunnaiset koeajajat ollevat tyytyväisempiä.

2. Näytölle tuodaan akun %-näyttö sekä ajon että latauksen aikana.

3. Lämmityksen ja ilmastoinnin todenmukaisempi vaikutus toimintamatkaan. Näytöllä näkyy nätimpiä numeroita, joten ei tule niin paljon nurinaa arvostelijoilta: "Melkein täysi akku ja näytöllä lukee vain 239 km, iha P!".

4. Näytön kulutusmittari muutetaan näyttämään keskikulutus ilman lataushäviöitä, kuten muutkin merkit tekevät. Tämä toteutetaan kertomalla nykyiset lukemat 0,9:llä. Tesla-Björn luki näytöltään 1000 km haasteessa lukeman 302 Wh/km. Toukokuun päivityksillä lukema Björnin Excelissä olisi ollut 272 Wh/km. Ei pienimmästä päästä sekään, muttei enää oudon suuri korin ja massan huomioiden.

5. DC-lataus välillä 80-100 % hoituu jatkossa 20-30 minuuttia aiempaa nopeammin. Toki kannattaa silti reissussa stopata viimeistään 80 %:iin, ellei ole jokin hyvä syy ladata piripintaan.

6. Varsinainen pihvi, eli nopeiden pikalatauskertojen määrää nostetaan 2x -> 3,8x per 24 h. Rajan täytyttyä pikalatausmaksimi hidastuu ~40 kW tasolle. Latauskertoja voi olla useampikin, jos ovat pieniä latauksia.

Energiamääränä rajoitus on tällä hetkellä 2 * (80 - 10) / 100 * 64 kWh = 89,6 kWh nopeaa pikalatausta per 24 h.

Toukokuun päivityksen jälkeen 3,8 * (80 - 10) / 100 * 64 kWh = 170,2 kWh nopeaa pikalatausta per 24 h. Tuo alkaa jo riittämään lähes kaikille yhden päivän ajoon, varsinkin jos lähtee reissuun täydellä akulla. Tällöin mukavasti voi kuluttaa matkaan yli 230 kWh, minkä jälkeen katsellaan maks. 40 kW lataustehoja, tai mieluummin mennään itse palautumaan pyöreästi tuhannen kilometrin ajorupeamasta.


Oikeastaan kaikkeen tulee toukokuussa päivitystä paitsi siihen ylisuureen puskuriin, 71,4 vs. 64 kWh. Tuskinpa sitä edes tarvitsee avata, vaan annetaan omistajien mieluummin nauttia 10 v/1 milj. km akkuturvasta ja sen tuomasta oletettavasti paremmasta jälleenmyyntiarvosta käytettynä vs. muut sähkikset 8 v/<200 tkm akkutakuineen.

Toyotan valttina on lisäksi 11 v/200 tkm Relax-turva, jonka saa huollattamalla auton säännöllisesti vähintään valtuutetulla huoltamolla. Ei tarvitse olla ensimmäinen omistaja, kattaa myös ammattikäytön, eivätkä edellisen omistajan mahdolliset laiminlyönnit haittaa vaan turvan saa takaisin päälle 1 kk karenssin jälkeen. Auton pitää kuitenkin olla Suomen Toyotan maahantuoma.

Sellainenkin tuli mieleen, että bZ4X Active AWD on aika edullinen. Sen hinta on vain 53 820,00 €, eli onko markkinoilla edes halvempia tuon kokoluokan nelivetoja, jos uusista autoista puhutaan?
 

Liitteet

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Toyotan valttina on lisäksi 11 v/200 tkm Relax-turva, jonka saa huollattamalla auton säännöllisesti vähintään valtuutetulla huoltamolla. Ei tarvitse olla ensimmäinen omistaja, kattaa myös ammattikäytön, eivätkä edellisen omistajan mahdolliset laiminlyönnit haittaa vaan turvan saa takaisin päälle 1 kk karenssin jälkeen. Auton pitää kuitenkin olla Suomen Toyotan maahantuoma.

Sellainenkin tuli mieleen, että bZ4X Active AWD on aika edullinen. Sen hinta on vain 53 820,00 €, eli onko markkinoilla edes halvempia tuon kokoluokan nelivetoja, jos uusista autoista puhutaan?
Ihan tuli mieleen että onko siulla oma autokauppa?

Tuleeko Toyoo akunlämmitystä, eli onko siinä valmius siihen?
Milloin saadaan pimputtimet hiljennettyä?

Muuten varmaan ihan soiva peli.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Ristiriitoja välttelevä pelkuri kun yleensä olen, jätin sikseen. Jos olisi mennyt käsirysyksi ja naamoille sylkemiseksi.
Näissä kannattaa pitää tosiaan järki mukana. Koskaan ei tiedä millainen kaveri se vastapuoli on henkisesti, jolloin on aina se mahdollisuus että tilanne menee väkivaltaiseksi ja siinä joutuu sitten äkkiä itse maksumieheksi.

Varsinkin silloin kun olen auton kanssa liikkellä, niin välttelen konflikteja, koska rekisteritunnuksen perusteella minut voidaan kuitenkin tunnistaa.
 
Liittynyt
19.11.2022
Viestejä
309
Sähköautojen kannattavuudesta taloudellisessa mielessä lagacy-autovalmistajille on ollut puhetta, ja tänään Ford (joka on spinnaamassa sähköautobisneksen omaksi firmakseen) kertoi että sähköautopuoli teki vuonna 2022 turskaa 2.1 miljardin taalan verran, ja että vuonna 2023 ennuste on että tappiota tulee 3 miljardia.

 

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Näissä kannattaa pitää tosiaan järki mukana. Koskaan ei tiedä millainen kaveri se vastapuoli on henkisesti, jolloin on aina se mahdollisuus että tilanne menee väkivaltaiseksi ja siinä joutuu sitten äkkiä itse maksumieheksi.

Varsinkin silloin kun olen auton kanssa liikkellä, niin välttelen konflikteja, koska rekisteritunnuksen perusteella minut voidaan kuitenkin tunnistaa.
Vieläkin muistissa kun se mustalainen veti käsi-aseen mäkkärin kaistalla ja teloitti koko auton.

edit. Varmaan kohta vapaana sekin.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
357
Aika pieni murhe suurimmalle osalle, ja siihenkin bZ4X:n murheeseen on tulossa parannus toukokuussa (Lexus RZ450e:ssä on jo tuo päivitys sisällä).

Kävin tosiaan ajamassa bZ4X Style AWD:n tammikuussa 18" R5-kitkoilla ja tykkäsin ajaa toisin kuin ID.4 GTX:llä viime kesänä. Tojon vahvuus oli arkiajettavuus ja jousituksen hyvä toiminta hidasteissa. Heikkoutena oli lievä uraherkkyys Ompun hidastuskaistalla Länäriltä poistuessa. Volkkarin jousitus oli niin totaalisen surkea hidasteissa, että harmittaisi kovasti, jos olisi noin kalliilla moisen kivireen ostanut. Jopa lyhytjoustoinen sähkö-Mii päihitti tuon mukavuudessa hidasteissa. Myös GTX:n kiihtyvyys pienissä nopeuksissa oli pettymys odotuksiin nähden. GTX@35 % ei liikahtanut risteyksistä kuin aavistuksen nopeammin vs. Mii@80 %. Mittasin 10 Hz GPS-palikalla (GSM020), mutta en nyt ulkoa muista arvoja 0-50 km/h. Turunväylällä satkun nopeudesta lähtien eroa oli tietenkin reilusti.

Koeajon jälkeen oli aika jännä fiilis. Toyotaa oli haukuttu joka suunnalta niin paljon, että en odottanut koeajolta juuri mitään. Siellä sitä kuitenkin tuli pieni hymy korvissa ajeltua hidasteita yhä uudelleen. Nelivetokin työnsi tehokkaasti ja tarjosi jopa lievästi perää sivulle.
Tojo ja ID.4 GTX alustan osalta on varmaan pikkasen eri asia ihan tarkoituksellakin? Jos hakee puhtaasti mukavuuspainotteisella kulmalla miksi ihmeessä edes ottaa GTX:aa alle. Tai saati sitten lähteä mittailemaan noinkin tyhjällä akulla kiihtyvyyksiä (mitkäköhän oli vielä lämmöt) - toki liikennevalo-GP-hommat ei toki täällä kiinnostele pätkääkään ja kait jotkut noista kiksejä saa :D

Itselle olisi täydellinen show-stopper tuo Burzumin HPC-latauksien quota vaikka sitä jopa kasvatettaisiin. Ja softapäivitys ei taida auttaa vielä yhtään talvella akun lämmitykseen, kun jos oikein ymmärsin niin rautatasolla sitä vain ei ole.

BTW - aikaisempaan käyttö vs. täysetu -aiheeseen. Ihan teoriatasolla spekuttelen, että kannattaa muistaa että jos privakilsoja vuodessa tulee reilusti yli 18tkm ja verottaja kyselee tarkempaa selvitystä, käyttöedun kanssa asia on mustavalkoinen kun työajot on toki vedetty matkalaskulle ja täten kaikki muu ajo on omaa. Täysedussa on pelivaraa pystyä selittämään paremmin työajoja, koska näistä ei lähtökohtaisesti ole dataa mistä varmistaa mitäs on ajeltu ja mihin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 576
Viestejä
4 191 287
Jäsenet
70 771
Uusin jäsen
jeppemiess

Hinta.fi

Ylös Bottom