Uusi EV9 perustuu E-GMP-pohjalevylle (Electric Global Modular Platform). Tämä rakenne mahdollistaa vaikuttavan suorituskyvyn ja WLTP-syklillä (World harmonized Light vehicle Testing Procedure) mitattuna valmistaja tähtää 541 kilometrin toimintamatkaan yhdellä latauksella. Auton 800 voltin arkkitehtuuri mahdollistaa akun lataamisen tehokkaalla asemalla nopeasti ja 15 minuutissa on mahdollista saada toimintamatkaa lisää 239 kilometriä.
Kuva: Kia.
Kia EV9 tulee myyntiin globaalisti vuoden toisella puoliskolla.
Kia EV9:n akseliväli on 3 100 millimetriä ja vanteet ovat 19-, 20- tai 21-tuumaiset. Auto on 5 010 millimetrin pitkä, 1 980 millimetriä leveä ja 1 755 millimetrin korkea (GT-Line 1 780 mm).
Kuva: Kia.
EV9:n muotoilu tarjoilee myös vaikuttavan ilmanvastuskertoimen; 0,28.
Kia EV9 tarjoaa useita istuinvaihtoehtoja erilaisiin tarpeisiin ja tarjolla ovat kuusi- sekä seitsemänpaikkaiset versiot.
EV9 tulee Euroopassa markkinoille aina 99,8 kWh:n akustolla varustettuna sekä RWD Long Range että AWD-versioina. Tietyillä markkinoilla malli tulee tarjolle myös 76,1 kWh:n akustolla varustettuna RWD Standard -mallina.
Kuva: Kia.
RWD Long Range on varustettu 150 kW / 350 Nm tarjoavalla sähkömoottorilla, jonka voimin EV9:n kiihtyvyys välillä 0–100 km/h on 9,4 sekuntia. Valituilla markkinoilla tarjolla oleva RWD Standard on varustettu 160 kW / 350 Nm tarjoavalla sähkömoottorilla ja sen kiihdytys 100 km/h nopeuteen sujuu 8,2 sekunnissa.
AWD-versio on varustettu kahdella sähkömoottorilla, joiden yhdistelmäteho on 283 kW ja vääntöä on tarjolla 600 Nm. Tämän yhdistelmän voimin iso SUV kiihtyy välin 0–100 km/h vain 6,0 sekunnissa. Myöhemmin tarjolle tulee Boost-toiminto, joka nostaa vääntölukeman 700 Nm:iin ja tässä tilassa EV9 saavuttaa 100 km/h nopeuden 5,3 sekunnissa.
Esimerkiksi RWD Long Range -version toimintamatkaksi 19-tuumaisilla vanteilla on arvioitu asettuvan WLTP-mittauksessa 541 kilometriin. 800 voltin suurteholatausta hyödyntämällä tämän mallin akustoon voidaan ladata 239 kilometrin matkaan tarvittava energia noin 15 minuutissa.
EV9 on varustettu V2L-ominaisuudella (Vehicle-to-Load), jonka mahdollistaa autoon integroitu latausyksikkö ICCU (Integrated Charging Control Unit). Tämän ansiosta auton akustosta voidaan ottaa energiaa muihin sähkölaitteisiin. Järjestelmä voi antaa sähköä ulos kaikkiin 230 volttia hyödyntäviin sähkölaitteisiin ja suurin ulos saatava sähköteho on 3,68 kW.
EV9:n ensimmäinen fyysinen esiintyminen nähdään tämän kuun lopussa alkavassa Soul Mobility Show 2023 -tapahtumassa. Sen jälkeen auto nähdään New Yorkin kansainvälisessä autonäyttelyssä huhtikuun alkupuolella. EV9:llä Kia on valmis asettamaan uudet standardit sähköautojen tyylille ja matkustamisen mukavuudelle.