Olikohan ainoa ongelma se että jos ajattelee talvipäivänä ajavansa yli 700 km niin kolmannesta latauksesta eteenpäin ne on aika hitaita? Aika pieneltä murheelta tuntuu.
Aika pieni murhe suurimmalle osalle, ja siihenkin bZ4X:n murheeseen on tulossa parannus toukokuussa (Lexus RZ450e:ssä on jo tuo päivitys sisällä).
Kävin tosiaan ajamassa bZ4X Style AWD:n tammikuussa 18" R5-kitkoilla ja tykkäsin ajaa toisin kuin ID.4 GTX:llä viime kesänä. Tojon vahvuus oli arkiajettavuus ja jousituksen hyvä toiminta hidasteissa. Heikkoutena oli lievä uraherkkyys Ompun hidastuskaistalla Länäriltä poistuessa. Volkkarin jousitus oli niin totaalisen surkea hidasteissa, että harmittaisi kovasti, jos olisi noin kalliilla moisen kivireen ostanut. Jopa lyhytjoustoinen sähkö-Mii päihitti tuon mukavuudessa hidasteissa. Myös GTX:n kiihtyvyys pienissä nopeuksissa oli pettymys odotuksiin nähden. GTX@35 % ei liikahtanut risteyksistä kuin aavistuksen nopeammin vs. Mii@80 %. Mittasin 10 Hz GPS-palikalla (GSM020), mutta en nyt ulkoa muista arvoja 0-50 km/h. Turunväylällä satkun nopeudesta lähtien eroa oli tietenkin reilusti.
Koeajon jälkeen oli aika jännä fiilis. Toyotaa oli haukuttu joka suunnalta niin paljon, että en odottanut koeajolta juuri mitään. Siellä sitä kuitenkin tuli pieni hymy korvissa ajeltua hidasteita yhä uudelleen. Nelivetokin työnsi tehokkaasti ja tarjosi jopa lievästi perää sivulle.
Tuli sellainen tunne, että ihan hyvä auto tuosta vielä tulee. Tällaisia asioita tuli silloin mieleen:
1. Brutto on 71,4 kWh ja netto vaivainen 64 kWh. Toyota voisi halutessaan päivityksellä avata kapaa jopa 68 kWh asti, jolloin puskuria olisi vielä saman verran kuin muilla merkeillä. Toki tällöin joutuisi korvaamaan jonkun verran enemmän simahtaneita akkuja 10 v/ 1 000 000 km akkuturvan aikana, mutta harvapa tojokuski moisia määriä ajelee. No, tuskin Toyota puskuria ainakaan noin paljon pienentää, mutta mahdollista se olisi.
2. Toyota voisi ottaa piikkiinsä vähän enemmän simahtaneita akkuja, eli päivityksellä sallia enemmän nopeita pikalatauksia kuin 2 per vrk. Harva tojoilija pikalataa tuota enempää, eikä ainakaan kovin usein.
3. Ilmastoinnin kytkeminen vaikutti rangenäyttöön totuttua enemmän. Koeajoissa tuolla on negatiivinen vaikutus, mutta eihän se oikeasti toimintamatkaan vaikuta, vaan on vain lukema ruudulla. Toyota voisi halutessaan muuttaa lukemaa, jolloin arvostelijat ja muut olisivat tyytyväisempiä.
4. Akkuprosentin näyttämättömyys on miinus, mutta senkin voi lisätä päivityksellä.
Myöhemmin selvisi, että 0 km rangen alapuolinen puskurikin on tavallista suurempi. Silloin on oikeasti reilut 8 % SoC, millä ajelee 20-40 km riippuen olosuhteista. Selvisi myös syy siihen, miksi auton näyttämä kulutuslukema on totuttua korkeampi ottaen huomioon korin ja massan. Toyotan lukemaan on lisätty lataushäviöt! Tesla-Björnit sun muut äkkipojat nappaavat Exceleihinsä lukeman suoraan ajotietokoneen näytöltä, joten tuon eroavaisuuden takia bZ4X vaikuttaa kuluttavan enemmän kuin oikeasti kuluttaakaan.
Kuten alussa sanoin, niin Lexus-päivitykset ovat saatavilla bZ4X:ään toukokuussa (liitteissä tietoja):
1. Nollan kilsan alapuolista reserviä ruuvataan vajaa puolet pienemmäksi, jolloin näytöllä näkyy aina 10-15 km suurempi lukema. Ei vaikuta todelliseen kulutukseen tai toimintamatkaan (jos ei stoppaa nollaan kilsaan vaan ajaa alle), mutta arvostelijat ja satunnaiset koeajajat ollevat tyytyväisempiä.
2. Näytölle tuodaan akun %-näyttö sekä ajon että latauksen aikana.
3. Lämmityksen ja ilmastoinnin todenmukaisempi vaikutus toimintamatkaan. Näytöllä näkyy nätimpiä numeroita, joten ei tule niin paljon nurinaa arvostelijoilta: "Melkein täysi akku ja näytöllä lukee vain 239 km, iha P!".
4. Näytön kulutusmittari muutetaan näyttämään keskikulutus ilman lataushäviöitä, kuten muutkin merkit tekevät. Tämä toteutetaan kertomalla nykyiset lukemat 0,9:llä. Tesla-Björn luki näytöltään 1000 km haasteessa lukeman 302 Wh/km. Toukokuun päivityksillä lukema Björnin Excelissä olisi ollut 272 Wh/km. Ei pienimmästä päästä sekään, muttei enää oudon suuri korin ja massan huomioiden.
5. DC-lataus välillä 80-100 % hoituu jatkossa 20-30 minuuttia aiempaa nopeammin. Toki kannattaa silti reissussa stopata viimeistään 80 %:iin, ellei ole jokin hyvä syy ladata piripintaan.
6. Varsinainen pihvi, eli nopeiden pikalatauskertojen määrää nostetaan 2x -> 3,8x per 24 h. Rajan täytyttyä pikalatausmaksimi hidastuu ~40 kW tasolle. Latauskertoja voi olla useampikin, jos ovat pieniä latauksia.
Energiamääränä rajoitus on tällä hetkellä 2 * (80 - 10) / 100 * 64 kWh = 89,6 kWh nopeaa pikalatausta per 24 h.
Toukokuun päivityksen jälkeen 3,8 * (80 - 10) / 100 * 64 kWh = 170,2 kWh nopeaa pikalatausta per 24 h. Tuo alkaa jo riittämään lähes kaikille yhden päivän ajoon, varsinkin jos lähtee reissuun täydellä akulla. Tällöin mukavasti voi kuluttaa matkaan yli 230 kWh, minkä jälkeen katsellaan maks. 40 kW lataustehoja, tai mieluummin mennään itse palautumaan pyöreästi tuhannen kilometrin ajorupeamasta.
Oikeastaan kaikkeen tulee toukokuussa päivitystä paitsi siihen ylisuureen puskuriin, 71,4 vs. 64 kWh. Tuskinpa sitä edes tarvitsee avata, vaan annetaan omistajien mieluummin nauttia 10 v/1 milj. km akkuturvasta ja sen tuomasta oletettavasti paremmasta jälleenmyyntiarvosta käytettynä vs. muut sähkikset 8 v/<200 tkm akkutakuineen.
Toyotan valttina on lisäksi 11 v/200 tkm Relax-turva, jonka saa huollattamalla auton säännöllisesti vähintään valtuutetulla huoltamolla. Ei tarvitse olla ensimmäinen omistaja, kattaa myös ammattikäytön, eivätkä edellisen omistajan mahdolliset laiminlyönnit haittaa vaan turvan saa takaisin päälle 1 kk karenssin jälkeen. Auton pitää kuitenkin olla Suomen Toyotan maahantuoma.
Sellainenkin tuli mieleen, että bZ4X Active AWD on aika edullinen. Sen hinta on vain 53 820,00 €, eli onko markkinoilla edes halvempia tuon kokoluokan nelivetoja, jos uusista autoista puhutaan?