Pullotunkilla on hyvä nostaa sieltä tasaiselta alustalta kun aamulla huomaa että ompa ilma hukassa renkaan alapuolelta. Näitä tulee varmasti ajan kanssa.
Nyt oli niin erikoinen viesti et tulikohan lainaus väärään viestiin?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pullotunkilla on hyvä nostaa sieltä tasaiselta alustalta kun aamulla huomaa että ompa ilma hukassa renkaan alapuolelta. Näitä tulee varmasti ajan kanssa.
Meinasin vaan että kun sähkisten määrä kasvaa ja autot vanhenee niitä väärinnostoja tulee varmasti.Nyt oli niin erikoinen viesti et tulikohan lainaus väärään viestiin?
Johan se samalla tuli että kantavissa rakenteissa, mm. kynnyskoteloissa ei saa olla painaumia.Mitenkähän tuo nykyinen katsastus lainsäädäntö suhtautuu, jos akusto on kantavaa rakennetta (kuten ilmeisesti joku uudempi y-malli on, en tiedä onko vielä myynnissä)? Tuleekohan tuon osalta vielä jotain lisävaatimuksia vaikka itse akusto itsessään olisi kunnossa pienen kolhun jälkeen?
Ja tuskin tuollaista ostavatkaan.Vaikuttaa että ainoat keitä se huolettaa on ihmiset jotka ei tuollaista autoa edes omista ja jotka lukee klikkiotsikoita kuin raamattua.
Meinaat, että 50+ k€ auton pitäisi saada jotain erityisiä kehuja siitä, että se saa itsensä talvella nopeasti lämpimäksi etänä? Ei varsinaisesti ole kovin poikkeava ominaisuus sähköautossa. Varmasti on nurkkapyörityksiin ihan kiva auto pl. pimputukset, mutta silti perusongelmana on 20 k€ ominaisuudet 50+ k€ hinnalla.Joko saataisiin myllyt taas aikaan tästä TM:n ehdottoman väärästä mielipiteestä tojotan suhteen?
Koska eihän autossa voi koskaan olla mitään hyvää?
En ole artikkellia/kokonaisuutta lukenut, vain tuon "kuvan" (miksi kuvana, eikä tekstinä), jos autossa toimii lainatut jutut tekstin mukaan, niin onhan se hyvä kirjoittaa siihen tekstiin, ei ne ole itsestään selviä (vaikkakkin odotettuja), vai onko nyt kyse siittä että siinä kuitaltiin VW konsernin tuotoksille.Meinaat, että 50+ k€ auton pitäisi saada jotain erityisiä kehuja siitä, että se saa itsensä talvella nopeasti lämpimäksi etänä? Ei varsinaisesti ole kovin poikkeava ominaisuus sähköautossa. Varmasti on nurkkapyörityksiin ihan kiva auto pl. pimputukset, mutta silti perusongelmana on 20 k€ ominaisuudet 50+ k€ hinnalla.
Pieniyhteen veto ongelmista varmaan paikallaan , kun tuossa ylempänä haukuttu vain hyviä puolia.Livenä Toyota näytti hyvältä ja modernilta, toivottavasti saavat ongelmat kuntoon.
Toinen oli nuo piipitykset. Jos Toyo ei tykkää että katsot sivulle niin se piipittelee. Ilmeisen ärsyttävää arvosteluiden perusteella. Mutta jos tykkää kohdistaa katseensa vain eteenpäin, eikä esimerkiksi katsella kuolleita kulmia motarilla, niin ei kait tuo niin iso juttu ole.Olikohan ainoa ongelma se että jos ajattelee talvipäivänä ajavansa yli 700 km niin kolmannesta latauksesta eteenpäin ne on aika hitaita? Aika pieneltä murheelta tuntuu.
Juu, ei tuo ole sähköautoissa mikään erikoinen ominaisuus. Minä teen samalla tavalla kuin TM:n testaaja puolet halvemmalla sähköautollani, eli näppäisen auton esilämmityksen päälle puhelimesta yleensä vasta kun alan pukea ulkovaatteita päälle (siitä menee ehkä 5 min kun olen autolla). Autolle päästyäni alkaa auton sisällä olla jo aika lämmin ja huurut alkaneet lähteä tuulilasista.Meinaat, että 50+ k€ auton pitäisi saada jotain erityisiä kehuja siitä, että se saa itsensä talvella nopeasti lämpimäksi etänä?
Millä merkillä se osoitetaan, meneekö pysäköinti kielletty ja lisäkilpi lataaminen sallittu ? Jolloin siihen saa pysäköidä lataamaan tai invalapulla.Mitäs se ennakkotapaus nyt oli ei-latailijoiden pysäköinnin sakottamisesta sähköautopaikoilla? Saako sakottaa vaikka olisi sähköauto joka ei lataa (ei ainakaan piuhaa kiinni)?
Miten sen meni, pitikö olla kunnan hyväksytyt kiellot (merkit).Yhden Prisman parkkihallissa, jossa tykkään käydä, on vain kaksi latauspaikkaa. Niihin on merkattu selkeästi:
Aina löytyy kusipäitä. Ihan bensavehkeilläkin vetästään ravintolan eteen jalkakäytävälle parkkiin. Koska miksi ei, jos on rahaa 150k autoon niin on mulla rahaa parkkisakkoon.Millä merkillä se osoitetaan, meneekö pysäköinti kielletty ja lisäkilpi lataaminen sallittu ? Jolloin siihen saa pysäköidä lataamaan tai invalapulla.
Miten sen meni, pitikö olla kunnan hyväksytyt kiellot (merkit).
Parkkihallit, yksityisten hallitsemat pysäköintialueet, niin niissä nuo hoidetaan sopimuksilla, pysäköijä hyvää sopimukset ja niissä sitten voidaan sopia että sopimuksen vastaisesta pysäköinnistä laskutaan xx auroa, joka yleensä enintään alueen kunnallisen valvonnan virhemaksun suuruinen
Eli , koska joukossa on kuskjea jotka minä, minä, ja ehdoin tahdoin tekevät mitä lystää, yhtään välittämättä mitä pysäköintipaikan omistaja/hatlia tarkoittanut tarjotessaa paikkoja. Osa noista ei edes välitä patelapuista, joten ainoa toimiva vaihtoehto mekaaniset esteet. tai sitten sietää että joukossa on usipäitä.
Oliko kysymys minulle vai yleistä pohdiskelua?Millä merkillä se osoitetaan, meneekö pysäköinti kielletty ja lisäkilpi lataaminen sallittu ? Jolloin siihen saa pysäköidä lataamaan tai invalapulla.
Minulle riittää se että niille voidaan määrätä muutaman kympin pysäköintivirhemaksu jonka he joutuvat myös maksamaan, kyllä se saa ainakin useimmat varovaiseksi.Osa noista ei edes välitä patelapuista, joten ainoa toimiva vaihtoehto mekaaniset esteet. tai sitten sietää että joukossa on usipäitä.
Hyvä huomio, täytyy pitää mielessä ennenkuin alan potkia väärinpysäköineiden sivupeilejä irti.Juu ja lisäksi pitää huomioida että poikkeuksena invalapulla saa myös pysäköidä väärin (kunhan auto ei ole kulkuesteenä tai muuten vaarallisessa paikassa).
Yleistä, siis sitä että miten kuuluu merkata että siitä voi kunnallinen valvonta lapun kirjoittaa.Oliko kysymys minulle vai yleistä pohdiskelua?
Mietin vaan voiko joku onnistuneesti riitauttaa yksityisen parkkifirman antaman pysäköintivirhemaksun tuossa esim jos on parkkeerannut siihen lataushybridin tai sähköauton mutta ei lataa sitä, sanoen että ei siinä kielletä parkkeeraamista ilman latausta, kunhan on ns. sähköauto (ml. ladattava hybridi)?
Jos muistan aiemman ennakotapauksen oikein, oliko siinä edes mitään varsinaisia kieltoja tai liikennemerkkejä, vaan ainoastaan oli merkitty vihreillä logoilla että ko. paikat ovat ladattaville autoille tarkoitettuja? Ja polttispysäköijä sai siitä pysäköintivirhemaksun eikä saanut onnistuneesti riitautettua sitä?
Aika pieni murhe suurimmalle osalle, ja siihenkin bZ4X:n murheeseen on tulossa parannus toukokuussa (Lexus RZ450e:ssä on jo tuo päivitys sisällä).Olikohan ainoa ongelma se että jos ajattelee talvipäivänä ajavansa yli 700 km niin kolmannesta latauksesta eteenpäin ne on aika hitaita? Aika pieneltä murheelta tuntuu.
Toyotan valttina on lisäksi 11 v/200 tkm Relax-turva, jonka saa huollattamalla auton säännöllisesti vähintään valtuutetulla huoltamolla. Ei tarvitse olla ensimmäinen omistaja, kattaa myös ammattikäytön, eivätkä edellisen omistajan mahdolliset laiminlyönnit haittaa vaan turvan saa takaisin päälle 1 kk karenssin jälkeen. Auton pitää kuitenkin olla Suomen Toyotan maahantuoma.
Sellainenkin tuli mieleen, että bZ4X Active AWD on aika edullinen. Sen hinta on vain 53 820,00 €, eli onko markkinoilla edes halvempia tuon kokoluokan nelivetoja, jos uusista autoista puhutaan?
Ristiriitoja välttelevä pelkuri kun yleensä olen, jätin sikseen. Jos olisi mennyt käsirysyksi ja naamoille sylkemiseksi.
Vieläkin muistissa kun se mustalainen veti käsi-aseen mäkkärin kaistalla ja teloitti koko auton.Näissä kannattaa pitää tosiaan järki mukana. Koskaan ei tiedä millainen kaveri se vastapuoli on henkisesti, jolloin on aina se mahdollisuus että tilanne menee väkivaltaiseksi ja siinä joutuu sitten äkkiä itse maksumieheksi.
Varsinkin silloin kun olen auton kanssa liikkellä, niin välttelen konflikteja, koska rekisteritunnuksen perusteella minut voidaan kuitenkin tunnistaa.
Aika pieni murhe suurimmalle osalle, ja siihenkin bZ4X:n murheeseen on tulossa parannus toukokuussa (Lexus RZ450e:ssä on jo tuo päivitys sisällä).
Kävin tosiaan ajamassa bZ4X Style AWD:n tammikuussa 18" R5-kitkoilla ja tykkäsin ajaa toisin kuin ID.4 GTX:llä viime kesänä. Tojon vahvuus oli arkiajettavuus ja jousituksen hyvä toiminta hidasteissa. Heikkoutena oli lievä uraherkkyys Ompun hidastuskaistalla Länäriltä poistuessa. Volkkarin jousitus oli niin totaalisen surkea hidasteissa, että harmittaisi kovasti, jos olisi noin kalliilla moisen kivireen ostanut. Jopa lyhytjoustoinen sähkö-Mii päihitti tuon mukavuudessa hidasteissa. Myös GTX:n kiihtyvyys pienissä nopeuksissa oli pettymys odotuksiin nähden. GTX@35 % ei liikahtanut risteyksistä kuin aavistuksen nopeammin vs. Mii@80 %. Mittasin 10 Hz GPS-palikalla (GSM020), mutta en nyt ulkoa muista arvoja 0-50 km/h. Turunväylällä satkun nopeudesta lähtien eroa oli tietenkin reilusti.
Koeajon jälkeen oli aika jännä fiilis. Toyotaa oli haukuttu joka suunnalta niin paljon, että en odottanut koeajolta juuri mitään. Siellä sitä kuitenkin tuli pieni hymy korvissa ajeltua hidasteita yhä uudelleen. Nelivetokin työnsi tehokkaasti ja tarjosi jopa lievästi perää sivulle.
Ei akunlämmitystä = hidas heti ekalla latauksella. Bonuksena vielä tragikoominen yksivaihelaturi.Olikohan ainoa ongelma se että jos ajattelee talvipäivänä ajavansa yli 700 km niin kolmannesta latauksesta eteenpäin ne on aika hitaita? Aika pieneltä murheelta tuntuu.
Tavallisen ID.4:n olisin ottanutkin koeajoon, jos sellainen olisi ollut vapaana, mutta nyt löytyi vain GTX. Korkeamaavaraisen auton yksi eduista ilmenee kesäaikaan hidasteissa, kun ei tarvitse pelätä etuhelman raapaisua tai busseja varten kavennettujen pattien osumista pohjaan. GTX:n tapauksessa tuo etu vesittyi sillä, että hidasteiden ajo ärsytti kovuuden ja kulmikkuuden takia.Tojo ja ID.4 GTX alustan osalta on varmaan pikkasen eri asia ihan tarkoituksellakin? Jos hakee puhtaasti mukavuuspainotteisella kulmalla miksi ihmeessä edes ottaa GTX:aa alle. Tai saati sitten lähteä mittailemaan noinkin tyhjällä akulla kiihtyvyyksiä (mitkäköhän oli vielä lämmöt) - toki liikennevalo-GP-hommat ei toki täällä kiinnostele pätkääkään ja kait jotkut noista kiksejä saa
Itselle olisi täydellinen show-stopper tuo Burzumin HPC-latauksien quota vaikka sitä jopa kasvatettaisiin. Ja softapäivitys ei taida auttaa vielä yhtään talvella akun lämmitykseen, kun jos oikein ymmärsin niin rautatasolla sitä vain ei ole.
BTW - aikaisempaan käyttö vs. täysetu -aiheeseen. Ihan teoriatasolla spekuttelen, että kannattaa muistaa että jos privakilsoja vuodessa tulee reilusti yli 18tkm ja verottaja kyselee tarkempaa selvitystä, käyttöedun kanssa asia on mustavalkoinen kun työajot on toki vedetty matkalaskulle ja täten kaikki muu ajo on omaa. Täysedussa on pelivaraa pystyä selittämään paremmin työajoja, koska näistä ei lähtökohtaisesti ole dataa mistä varmistaa mitäs on ajeltu ja mihin.
Aika kova vaatimus toi 150 kW. Ite olen nyt 6 kertaa ajanut Enyaqilla tuollaisen yli 1000 km päväsiirtymän enkä ihan paskaksi hauku vaikka dieseliin verrattuna kärsimystä onkin.Eihän tuolla Toyotalla jaksa ajaa pitkää matkaa edes täysillä latausnopeuksilla. Realistisilla stopeilla lataamisen keskinopeus on jotain 60kW. Ihan naurettavaa pelleilyä odotella puoli tuntia, että saa ajaa tunnin motaria.
Oikeasti hyvään pitkän matkan ajoon tarvisee ainakin 150kW keskinopeuden lataamiseen, mielummin enemmän.
Moni ei tietty aja kunnon pitkää matkaa ikinä, jolloin on ihan sama jos 4x vuodessa menee 15min ylimääräistä stoppeihin.
Miillä on ajettu nyt 31 tkm ja 35 kk ympärivuotista ajoa alle 12 kWh/100 km keskikulutuksella. Siitä voi päätellä, että aina ei ajeta liikennevalo-GP:ä. Toisinaan kuitenkin tulee viihdytettyä itseään äänettömän sähkömoottorin kermanpehmeällä väännöllä ilman vaihdelaatikon tuottamia nykäyksiä. Nyt kun kerran koeajoon sattui 220 kW GTX, niin pitihän sitä kokeilla, ja varovainen oletus oli, että se liikkuisi vielä paljon keveämmin kuin 61 kW Mii. Odotuksiin nähden oli oudon nahkea liikkumaan. Akun varaus oli alussa vain 38 %, mutta eipä tehnyt mieli alkaa koeajoautoa latailemaan omaan piikkiin, joten sillä mentiin. Gepsiä keksin kokeilla ihan ex tempore, koska sattui olemaan palikka povarissa RC-leikkien jäljiltä.
Tiedän kyllä, että täysi 220 kW vaatii akkuun 23-50 C ja >88 % SoC. Tuon lisäksi potkua laimentaa suuri massa. GTX:n kone on tehokas, muttei kovin väännökäs (460 Nm / 220 kW = 2,09 Nm/kW). Miin kone on väännökäs, muttei kovin tehokas (212 Nm / 61 kW = 3,48 Nm/kW). Yhteisvaikutus pääsi yllättämään minut. Suuresta tehoerosta huolimatta vääntöä per tonni ovat yllättävän lähellä toisiaan. Se arvo määrää yksivaihteisen sähköauton kiihtyvyysmaksimin, jos välityssuhde ja pyöräkoko olisivat samat. Miillä tuo maksimi tulee noin 30-40 km/h nopeudessa ja isommilla autoilla tavallisesti vähän suuremmassa nopeudessa.
Eihän tuolla Toyotalla jaksa ajaa pitkää matkaa edes täysillä latausnopeuksilla. Realistisilla stopeilla lataamisen keskinopeus on jotain 60kW. Ihan naurettavaa pelleilyä odotella puoli tuntia, että saa ajaa tunnin motaria.
Oikeasti hyvään pitkän matkan ajoon tarvisee ainakin 150kW keskinopeuden lataamiseen, mielummin enemmän.
Moni ei tietty aja kunnon pitkää matkaa ikinä, jolloin on ihan sama jos 4x vuodessa menee 15min ylimääräistä stoppeihin.
<vapaa autoetu keskustelua>
Jos 75 eurosta rahapalkkaa jää käteen 37,5 euroa.
...
Tuolla kommentilla viittaa siihen laskennalliseen 18000 km yksityisajoon jonka mukaan verotusarvo laskettu auto eduissa.BTW - aikaisempaan käyttö vs. täysetu -aiheeseen. Ihan teoriatasolla spekuttelen, että kannattaa muistaa että jos privakilsoja vuodessa tulee reilusti yli 18tkm ja verottaja kyselee tarkempaa selvitystä, käyttöedun kanssa asia on mustavalkoinen kun työajot on toki vedetty matkalaskulle ja täten kaikki muu ajo on omaa. Täysedussa on pelivaraa pystyä selittämään paremmin työajoja, koska näistä ei lähtökohtaisesti ole dataa mistä varmistaa mitäs on ajeltu ja mihin.
Tuolla kommentilla viittaa siihen laskennalliseen 18000 km yksityisajoon jonka mukaan verotusarvo laskettu auto eduissa.
En nopeasti löytänyt käytännön päätösesimerkkejä, mutta jos haluaa varman päälle pelata niin pitää ajopäiväkirjaa ja ilmoittaa verotuksessa yli/ali menon, tai ei pidäajopäiväkirjaa ja ilmoittaa verotuksessa lisäkilometrit jos niitä syntyy.
Todellisten esimerkkien puutteessa tuohon miinaan kai voi joutua jos työmatkoja yrittää vähennellä verotuksessa ja työmatkat (kodin ja työpaikan väliset) ylittää jo tuon rajan. Ei vaadi kovin suurta koodausta verottajalla että tuon tarkastu ajon suorittaa, vähän enemmän jos suorittaa vertailun ihan osoitteiden perusteella. Helpompi ajaa vertailua katsastus kilometreistä. Ja osumien perusteella lähettää kysely verovelvolliselle. Verotarkastukset omalukusa.
Jos sulla kerran on pörssisähkö, niin kirjaa siitä Shellystä myös tunnit ylös. Muistelen että verottajan ohjeistuksessa sanottiin, että jos on pörssisähkö niin ei voi käyttää keskiarvohintaa, vaan jos ei ole näyttää todellisia tuntia niin menee halvimpien tuntien mukaan.Itsellä on pörssisähkö ja laskussa tietty näkyy keskihinta. Mutta siirto ei tule samassa laskussa.
Palkansaajalla ei välttämättä ole kiinteähintaista sähkösopimusta, josta lataamiseen käytetyn sähkön hinta olisi laskettavissa. Palkansaaja saattaa käyttää lataamiseen pörssisähköä, jolloin sähkön hinta muuttuu reaaliaikaisesti sähkön tarjonnan ja kysynnän mukaan. Lataamiseen käytetyn sähkön hintana ei kuitenkaan voi käyttää sähkön kulutuksen keskimääräistä hintaa per kilowattitunti, vaan palkansaajan on pystyttävä osoittamaan lataamiseen käytetyn sähkön todellinen hinta. Muun selvityksen puuttuessa, palkansaaja voi kuitenkin aina käyttää sähkölaskun alinta kilowattituntihintaa. On myös mahdollista, että sähkölaskun alin kilowattituntihinta on 0 euroa tai negatiivinen. Tällöin työnantaja ei voi maksaa palkansaajalle verovapaasti korvausta lataamisesta aiheutuneista kustannuksista
Hopsista, en ollutkaan tutustunut tähän sittenkään riittävän hyvin, oletin tuon shellyn olevan sopiva lisä Teslan oman laturin seuraksi.Jos sulla kerran on pörssisähkö, niin kirjaa siitä Shellystä myös tunnit ylös. Muistelen että verottajan ohjeistuksessa sanottiin, että jos on pörssisähkö niin ei voi käyttää keskiarvohintaa, vaan jos ei ole näyttää todellisia tuntia niin menee halvimpien tuntien mukaan.
Eihän tuo siirto ole mikään ongelma, sehän on vakiohinta (siirto+alv+sähkövero) per kWh. Kuukausimaksua tai sen osaa ei käsittääkseni ainakaan normaalitilanteessa (kun sähköauton lataus ei kasvata kuukausimaksua) voi laskuttaa työnantajalta verovapaasti.
Edit jaksoin sittenkin kaivaa ohjeen
Kohta 7.8.10
Lisäksi teoriassa voisi ajatella että Shellyn mittaustarkkuus ei ole sellainen mitä saisi käyttää laskutusperusteena, mutta tämä tuskin käytännössä tulee ongelmaksi.
No sitten tarvitaan enää akun esilämmitys. Se tosin puuttuu MEB-autoistakin - asia josta on kuulunut yllättävän vähän porua.Toukokuun päivityksen jälkeen 3,8 * (80 - 10) / 100 * 64 kWh = 170,2 kWh nopeaa pikalatausta per 24 h. Tuo alkaa jo riittämään lähes kaikille yhden päivän ajoon, varsinkin jos lähtee reissuun täydellä akulla. Tällöin mukavasti voi kuluttaa matkaan yli 230 kWh, minkä jälkeen katsellaan maks. 40 kW lataustehoja, tai mieluummin mennään itse palautumaan pyöreästi tuhannen kilometrin ajorupeamasta.
Mulla oli liisari ja menin reilusti alle enkä koskaan onnistunut saamaan mitään takaisin. Joka kerta kun otin yhteyttä sain eri ohjeet eikä mikään toiminut. Tuosta viisastuneena jos ottaisin uuden liisarin huolehtisin siitä että ilmoittaisin ajot alakanttiin, todennäköisesti prosessit joilla maksetaan lisää veroa toimii paljon paremmin.Tuolla kommentilla viittaa siihen laskennalliseen 18000 km yksityisajoon jonka mukaan verotusarvo laskettu auto eduissa.
En nopeasti löytänyt käytännön päätösesimerkkejä, mutta jos haluaa varman päälle pelata niin pitää ajopäiväkirjaa ja ilmoittaa verotuksessa yli/ali menon, tai ei pidäajopäiväkirjaa ja ilmoittaa verotuksessa lisäkilometrit jos niitä syntyy.
Todellisten esimerkkien puutteessa tuohon miinaan kai voi joutua jos työmatkoja yrittää vähennellä verotuksessa ja työmatkat (kodin ja työpaikan väliset) ylittää jo tuon rajan. Ei vaadi kovin suurta koodausta verottajalla että tuon tarkastu ajon suorittaa, vähän enemmän jos suorittaa vertailun ihan osoitteiden perusteella. Helpompi ajaa vertailua katsastus kilometreistä. Ja osumien perusteella lähettää kysely verovelvolliselle. Verotarkastukset omalukusa.
Tuolla siis sanotaan että keskihintaa ei voi käyttää mutta muun selvityksen puuttuessa voi käyttää alinta hintaa.Jos sulla kerran on pörssisähkö, niin kirjaa siitä Shellystä myös tunnit ylös. Muistelen että verottajan ohjeistuksessa sanottiin, että jos on pörssisähkö niin ei voi käyttää keskiarvohintaa, vaan jos ei ole näyttää todellisia tuntia niin menee halvimpien tuntien mukaan.
Eihän tuo siirto ole mikään ongelma, sehän on vakiohinta (siirto+alv+sähkövero) per kWh. Kuukausimaksua tai sen osaa ei käsittääkseni ainakaan normaalitilanteessa (kun sähköauton lataus ei kasvata kuukausimaksua) voi laskuttaa työnantajalta verovapaasti.
Edit jaksoin sittenkin kaivaa ohjeen
Kohta 7.8.10
Lisäksi teoriassa voisi ajatella että Shellyn mittaustarkkuus ei ole sellainen mitä saisi käyttää laskutusperusteena, mutta tämä tuskin käytännössä tulee ongelmaksi.
Mulla oli liisari ja menin reilusti alle enkä koskaan onnistunut saamaan mitään takaisin. Joka kerta kun otin yhteyttä sain eri ohjeet eikä mikään toiminut. Tuosta viisastuneena jos ottaisin uuden liisarin huolehtisin siitä että ilmoittaisin ajot alakanttiin, todennäköisesti prosessit joilla maksetaan lisää veroa toimii paljon paremmin.
Meneeko tässä nytliisarit ja verotus sekaisin, vuokrasopparissa tyypillisesti joka km määrä mikä kuuluu km maksuun, jos jää alle, niin sitten jää, siitä voi hyötyä lähinnä silloin jos vaihtaa autoa ja jotenkin onnistuu tinkaan hyvänäpidetyllä. Ja oliko oikea liisari. huollolla vai ilman.Mulla oli liisari ja menin reilusti alle enkä koskaan onnistunut saamaan mitään takaisin. Joka kerta kun otin yhteyttä sain eri ohjeet eikä mikään toiminut. Tuosta viisastuneena jos ottaisin uuden liisarin huolehtisin siitä että ilmoittaisin ajot alakanttiin, todennäköisesti prosessit joilla maksetaan lisää veroa toimii paljon paremmin.
No sitten tarvitaan enää akun esilämmitys. Se tosin puuttuu MEB-autoistakin - asia josta on kuulunut yllättävän vähän porua.
Edelleen kyllä tympeä tuollainen vuorokausiraja. Jos ajat vaikka sinne kuuluisaan Lappiin, niin ethän sieltä yleensä tule samantien takaisin. Ne pikalataukset voisi jyvittää vaikka 20kpl/viikko niin riittäisi useimmille matkoille, eikä pikalatauksia tulisi auton elinkaaren aikana sen enempää...
Ensimmäinen talvi takana MEB-pohjalla ja esilämmityksen puuttuminen laturille mentäessä ei aiheuta minkäänlaista draamaa. Nimittäin kun akku on valmiiksi ajolämmin niin imaisee aivan hyvin _kunhan_ akku on tarpeeksi tyhjä laturille tultaessa. Tässä parit lataukset tammikuulta pidemmältä matkalta:
Lataus I
Lataus II
Ja mitä tainnut tännekin kommentoida niin vasta lähempänä -20'C alkaa vauhti hidastumaan ja tällöin lähdetään noin 70kW-kulmilta.
Toyotalla olisi tosiaan kätevä kun vuorokausiraja olisi venyvämpi. Juuri esim muutamalle päivälle tai viikolle niin eipä tuo niin vaikea olisi. Mutta tiukat vrk-rajat on se juuri se hankala vaikka quota olisi esim 4. Silti neljä latauskertaa voi helposti tulla vastaan kun pohjoiseen ajelisi tai sitten juuri tarvitsee alkaa hinata akkua lähes täyteen tai jos muuten pysähtyy hetkeksi kahville yms 10-15min niin ei kannata käyttää latauskrediittejä noin lyhyeeseen stoppiin.
Minulla mennyt ohi miten tätä valmisaja on avannut.Toyotalla olisi tosiaan kätevä kun vuorokausiraja olisi venyvämpi. Juuri esim muutamalle päivälle tai viikolle niin eipä tuo niin vaikea olisi. Mutta tiukat vrk-rajat on se juuri se hankala vaikka quota olisi esim 4. Silti neljä latauskertaa voi helposti tulla vastaan kun pohjoiseen ajelisi tai sitten juuri tarvitsee alkaa hinata akkua lähes täyteen tai jos muuten pysähtyy hetkeksi kahville yms 10-15min niin ei kannata käyttää latauskrediittejä noin lyhyeeseen stoppiin.
Minulla mennyt ohi miten tätä valmisaja on avannut.
Onko varman päälle pelaamisesta, jolla paikkaillaan suunnittelu "haasteita", vai ihan vaan pitkän elinkaaren turvaamista, jota vuosien päästä käytettyjen markkinat kiittää, vai ihan varovaisuutta, jota kokemuksen myötä optimoidaan.
Vuokra, ammattikäyttäjiä tuolla tuupataan muualle.
Aika hyvät lukemat, itse viime viikon ID:n kyydissä eikä kertaakaan saatu edes 100kW. Alin SoC jolla saavuttiin laturille taisi olla 19%, eli aika pienellä varauksella täytyy saapua jos haluaa hyvää lataustehoa
Max 10% on se kun lähtee paremmin työntämään, mielellään jopa lähempänä 5%. Ja oli ulkolämpötila mitä tahansa, täydemmällä akulla ei oikein ikinä ota kunnolla vauhtia ja esim jos tyhjästä akusta SOC:lla 40% on latausteho ollut vaikka 120kW niin ladattaessa 25%:n kulmilta, samassa 40%:ssa ottaakin sisään vain alle 100kW.
Max 10% on se kun lähtee paremmin työntämään, mielellään jopa lähempänä 5%. Ja oli ulkolämpötila mitä tahansa, täydemmällä akulla ei oikein ikinä ota kunnolla vauhtia ja esim jos tyhjästä akusta SOC:lla 40% on latausteho ollut vaikka 120kW niin ladattaessa 25%:n kulmilta, samassa 40%:ssa ottaakin sisään vain alle 100kW.
Lähteekö se akun lämmitys päälle vain jos SoC on riittävän matala?Se on tosiaan tullut huomattua että ID:t ei seuraa samaa latauskäyrää jos aloittaa korkeammasta SoC:stä