Yleistä keskustelua sähköautoista

Miten muuten tuossa listalla kun sanotaan latausteho, esim. 250kW niin tarkoittaako se yhtä pistetä ja jos on vaikka 12 latauspistettä niin oletan että jokaiseta ei kuitenkaan varmaan samanikaisesti saa 250kW (eli siis 3MW yhteensä)
 
Miten muuten tuossa listalla kun sanotaan latausteho, esim. 250kW niin tarkoittaako se yhtä pistetä ja jos on vaikka 12 latauspistettä niin oletan että jokaiseta ei kuitenkaan varmaan samanikaisesti saa 250kW (eli siis 3MW yhteensä)
Yksi Teslan kaappi on muistaakseni 400kW. Ja 12 tolpan asemilla näitä on kolme, yhteensä 1200kW.
 
Google Maps näyttää jollain logiikalla (lähimmät tms) vain osan kerrallaan. Itse saan kyllä kaikki 21 näkymään google mapsissa, mutta en kaikkia samanaikaisesti.
 
Hiihtokeskukseen jotkut 100x 11kW laturit parkkikselle olisivat aikalailla optimaalisia setuppeja. Auto päiväksi lataukseen ja täydellä akulla kotiin laskettelupäivän jälkeen. Pikalatureita taas tarvitsee harva ja hekin lähinnä ainoastaan jos noita hidaslatureita ei ole tarjolla.
Vähän samaa mietin. Tuolla Himoksellakin on latauskartan mukaan 10x 22kW AC-latausasemia, mikä juuri tuon ylläolevan huomioonottaen kuulostaa järkevämmältä kuin jos siellä olisi niiden puolesta esim. kaksi 100kW DC-latausasemaa. Kun kyseessä ei kuitenkaan ole mikään varsinainen ohikulkupaikka josta on tarkoitus jatkaa matkaa mahdollisimman nopeasti eteenpäin, vaan vietetään useita tunteja vähintään. Tuskin kovin moni laskettelija haluaisi välillä käydä tarkistamassa onko joku harvoista pikalatureista vihdoinkin vapaana jotta voi siirtää auton lataukseen monot jalassa, ja puolen tunnin kuluttua taas pois jotta seuraava pääsee.

Jos alueella on paukkuja isoille teholle niin mikä ettei siten AC-latausasemien lisäksi muutama superhypernopea DC-latausasema.

Tai sanotaanko vaikka näin että DC-pikalatausasemien ei välttis tarvitse olla ihan rinteen vieressä, kaiketi. Esim. kuten tuolla Himoksella pikalatausasemat löytyvät sitten muutaman kilometrin päästä Jämsästä. Kun ei sillä pikalaturilla kuitenkaan ole tarkoitus kauaa aikaa viettää, siellä voi käväistä jossain sopivassa välissä. Mutta jos sinne Himoksen rinteen juureen on jotain ABC-latausasemia tulossa, varmasti siellä on pikalatureita(kin).
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja parin pikalautasaseman hinnalla saa 100 x 22kW asemia (tokii tarvi sähköverkosta kapasiteettia reilusti)
 
Pelkästään hiihtohissit syövät kohtuudella tehoja, joten hiihtokeskuksiin tulee yleensä ihan kohtuulliset syötöt.
 
Tuntuu että noissa hiihtokeskuksissa on suuri onni jos sinne lähistölle tulee joku ABC tai K-Lataus, ihan sen takia ettei ole kovia riistohintoja.

Tarkistin latauskartta.fi:stä jossain välissä millaisia latausmahdollisuuksia Rukan välittömässä läheisyydessä on, ja tuli sama kuva että kovin kalliita latausasemia, koska miksipäs ei, bisnes se on mikä kannattaa.

ABC ja K-Lataus tuntuvat kuitenkin pitävän tietyn kohtuullisen hintatason, sijainnista riippumatta? Se tuntuu olevan tuon Himoksenkin onni, eli ei ole pakko tyytyä Himoksen kovin hintavaan asiointilataukseen jos ei halua kun suht läheltä kuitenkin löytyy halvemmat ja nopeammat S/K-lataukset.

Rukan tapauksessa lähimmät DC-lataukset ja halvemmat AC-lataukset ovat ilmeisesti Kuusamon Prismassa ja Citymarketissa, minne on Rukalta kuitenkin ilmeisesti jotain 30km matkaa. Vaikutti itseasiassa aika surkealta tuo Rukankin latausasematilanne, sinne tänne ripoteltu muutamia ja hinnat ilmeisen kovia.
 
Viimeksi muokattu:
Onko muuten olemassa mitään latauskartta tyylistä palvelua, josta näkyisi hinnatkin? Toki siis voin kliksutella eri toimijoiden appit läpi ja hakea latauspisteet, mutta jos kaikki näkyisi yhdellä kartalla niin olisi kiva. Vielä parempi olisi jos kartalla pystyisi näyttämään pisteet värikoodattuina hinnan mukaan. Ainakin Virran latausasemien hinnat vaihtelee villisti samalla alueellakin.
 
Onko muuten olemassa mitään latauskartta tyylistä palvelua, josta näkyisi hinnatkin? Toki siis voin kliksutella eri toimijoiden appit läpi ja hakea latauspisteet, mutta jos kaikki näkyisi yhdellä kartalla niin olisi kiva. Vielä parempi olisi jos kartalla pystyisi näyttämään pisteet värikoodattuina hinnan mukaan. Ainakin Virran latausasemien hinnat vaihtelee villisti samalla alueellakin.
Yhdellä latausasemalla on useita hintoja riippuen omasta latausoperaattorista ja mahdollisista paketeista + auton kylkiäisenä tulevista diileistä, joten vähän vaikea tehdä mitään kattavaa palvelua joka tietäisi ne oikeasti toteutuvat hinnat jokaiselle kuskille.
 
No se on toki totta että nuo mahdolliset autojen tarjouspaketit sotkee pakkaa. Mutta varmaan monet autolijat hyötyisivät sellaisesta, joka näyttäisi latausasemaa operoivan operaattorin suorille asiakkaille tarjoaman hinnan. Toki sitten kukin tietää itse, jos on jollekin operaattorille auton mukana tullut diili tai esim. kk-paketti ostettuna.

En tosin sitten tiedä onko esim. Rechargella eri hinnat riippuen siitä onko ottanut kk-maksuttoman palvelun Plugsurfingilta, Easyparkilta, Fortum C&D:lta, Eltonilta vai Nor+Helta, mutta useimmilla muilla isoilla on "oma äppi".
 
Viimeksi muokattu:
No se on toki totta että nuo mahdolliset autojen tarjouspaketit sotkee pakkaa. Mutta varmaan monet autolijat hyötyisivät sellaisesta, joka näyttäisi latausasemaa operoivan operaattorin suorille asiakkaille tarjoaman hinnan.
Mietin osaisiko ChargeFinder-äppi näyttää hinnatkin koska osaa useissa latausasemissa näyttää onko asema vapaana vai ei, mistä saa kuvan että se hakee joidenkin API-rajapintojen avulla ainakin sen varaustilanteen, joten josko samalla saisi hintatiedonkin.

Ei kuitenkaan vaikuta ainakaan kattavasti saavan hintatietoja. Esim. läheisen Mäkkärin Rechargelta se osasi antaa jotain hintatietoja, mutta K-Latauksesta tai Lidliltä ei. Mielestäni se osasi aiemmin ainakin kertoa Lidlistä varaustilanteen mutta nyt ei sitäkään, joten ovatko jotkut toimijat sitten estäneet API-rajapintojen käytön jotta on pakko käyttää heidän omaa äppiään?

Siinä voisi EU vihdoinkin olla hyödyllinen ja määrätä kaikki omaa äppiä tarjoavat latauksentarjoajat myös avaamaan ko. rajapinnat ulkopuolisille, juuri jotta hintavertailu olisi helppoa. Siitä ei olisi enää pitkä matka että he mieluusti sallisivat myös esim. maksamisen tuollaisten yleisäppien kautta.
 
Löytyykö Toyota Proace Verso EVn koeajaneita tai jopa omistajia? 8-paikkainen auto on toimeentulon takia oltava, nykyinen Caravelle ja sen kaikki ominaisuudet Adblueineen ja päästölaitteiden antureiden ongelmineen ajaa vaihtamaan autoa. Lyhyttä ajoa ajettaessa kertyy öljyn sekaan dieseliä hiukkasloukun polton takia, edellisessä öljynvaihdossa oli 1,5 kertaa mittaväli öljyä. Lisäksi dieseliä tullaan kurittamaan tulevina vuosina enemmän ja enemmän, senkin puolesta siirryttävä joko bensa-, bensa/hybridi- tai sähköautoon.
 
Löytyykö Toyota Proace Verso EVn koeajaneita tai jopa omistajia? 8-paikkainen auto on toimeentulon takia oltava, nykyinen Caravelle ja sen kaikki ominaisuudet Adblueineen ja päästölaitteiden antureiden ongelmineen ajaa vaihtamaan autoa. Lyhyttä ajoa ajettaessa kertyy öljyn sekaan dieseliä hiukkasloukun polton takia, edellisessä öljynvaihdossa oli 1,5 kertaa mittaväli öljyä. Lisäksi dieseliä tullaan kurittamaan tulevina vuosina enemmän ja enemmän, senkin puolesta siirryttävä joko bensa-, bensa/hybridi- tai sähköautoon.
Saman alustan Opel versiota pitkään harkitsin. Tilat ja sisusta siinä versiossa ainakin ihan peruskauraa. Teho ehkä riittää pitämään sen 120 kmh myös lastattuna mutta ei kovin pitkään. 100 kWh akku kun olisi ollut niin ehkä kaupat olisi tullut.

Kokonaismassa ja vetopainot kannattaa kattoa jos oikeasti tulee työkäyttöön. Muistaakseni niissä oli jotain mikä saattaa dieseliin tottuneelle tulla yllätyksenä.
 
Saman alustan Opel versiota pitkään harkitsin. Tilat ja sisusta siinä versiossa ainakin ihan peruskauraa. Teho ehkä riittää pitämään sen 120 kmh myös lastattuna mutta ei kovin pitkään. 100 kWh akku kun olisi ollut niin ehkä kaupat olisi tullut.

Kokonaismassa ja vetopainot kannattaa kattoa jos oikeasti tulee työkäyttöön. Muistaakseni niissä oli jotain mikä saattaa dieseliin tottuneelle tulla yllätyksenä.

Tuo Verso on henkilökuljetuksiin ja niitä sillä tultaisiin tekemään, ajo on 95% 50km sisällä asuinpaikasta. Muutama pitempi reissu vuoteen, eli tuo sähköpirssi sopisi meille hyvin.

Edit: korjattu 500km -> 50km
 
Viimeksi muokattu:
Pidemmillä reissuilla täytyy sitten parin tunnin välein pitää reilun puolen tunnin lataustauko (tai pidempi jos latausasemalta ei irtoa täyttä 100kW) mutta aika harvoin sitä dieselilläkään varmaan 500km yhteen menoon posotetaan, varsinkaan jos lapsiakin mukana.
 
Tuo Verso on henkilökuljetuksiin ja niitä sillä tultaisiin tekemään, ajo on 95% 50km sisällä asuinpaikasta. Muutama pitempi reissu vuoteen, eli tuo sähköpirssi sopisi meille hyvin.

Edit: korjattu 500km -> 50km
Sama se Opel oli 9 paikkainen. Citikka/Pösö/Opel/Toyota on tekniikaltaan kaikki samoja. Ulkoisesti ja varusteissa vähän eroja.

Lapsiperheelle lyhyellä matkalla kyllä hyvä laite, isofixejäkin taisi olla melkein joka penkissä jos sellaisille käyttöä. Mielestäni paljon käytännöllisemmän tuntuinen kuin vaikka se ID Buzz.

Tuo kokonaismassa saattaa tulla ihan henkilökuljetuksissakin äkkiä vastaan. Ei ehkä lasten kanssa mutta täälläkin jollain nimimerkillä taisi laskettelureisun ihmiset olla jo yli 600kg ja siihen vielä tavarat päälle. Tuossa Tojotassa taitaa se maksimi kuorma olla juuri 600kg. Eli 9 paikkaisen kun ottaa ihmisiä täyteen niin 66 kg saisi olla keskipaino ilman tavaroita.
 
Tuo kokonaismassa saattaa tulla ihan henkilökuljetuksissakin äkkiä vastaan. Ei ehkä lasten kanssa mutta täälläkin jollain nimimerkillä taisi laskettelureisun ihmiset olla jo yli 600kg ja siihen vielä tavarat päälle. Tuossa Tojotassa taitaa se maksimi kuorma olla juuri 600kg. Eli 9 paikkaisen kun ottaa ihmisiä täyteen niin 66 kg saisi olla keskipaino ilman tavaroita.
Kannattaa näissä muistaa, että kuljettaja (75kg) on osa ajoneuvon omamassaa. Eli 9-paikkaisessa on 8 matkustuspaikkaa ja nämä ja matkatavarat voi painaa 600kg jos se on omamassan ja kokonaismassa ero. No toki kuljettajan ylipainokin lisää kokonaismassaa.
 
Onko tuo nyt yllätys kun katsoo myyntimääriä? Teslalla on muutama hassu liike koko Suomessa ja autoja myydään siihen nähden ihan helvetillisiä määriä. Pelkästään Veholla on pk-seudulla neljä liikettä ja Veho Airport on isompi, kuin koko Vetokujan useamman yrityksen käytössä oleva kiinteistö.
Tesla ja Polester on ovat etämyyjiä, eli nettikauppoja.

Tarkoitit kuitenkin selvästi sitä pienempää lukemaa, eli 490 litraa. Siitä 50 l on takapenkin istuinosan alla (kts. kuva). Loput 440 l on mitattu takapenkin selkänojan takaa. Kuormauksen yläraja hatchbackissa on standardin mukaisesti hattuhyllyn alapinta normaaliasennossaan. Mahdollisen välipohjan alle saa laittaa mittapalikoita, mikä ID.2all:n tapauksessa mahdollistaa korin mittoihin nähden erittäin suuren 440 litraisen tavaratilan.
Kiitos hyvästä kirjoituksesta.
Tuoa ID.2 conseptin kuoppaa kritisointiin, jos etuveto toteutuksella on saata autoon taakse tavaralle tilaa, tuolla pohjamallilla, jopa niin paljon että näkyy litroissa, niin se kuullostaa hyvältä. käyttäjillä erilaisia tarpeita, mutta kyllä tuossa nyt etunsa. vs se että kuoppa täynnä patteria ja muuta, ja edessä keulapellin alla joku pieni tila reupulla.

Tuo mainitsemasi juttu että matkustamon lokeron, lokeroiden tila lasketaan tavaratilaksi, niin suomen kiellä tavaratilaa ne kaikki, mutta joo.

Saisivat markkinoinnissa käyttää selkeitä piiroksia kertomaan niiden laskuttejuen tilojen ääriviivat ja myös mittoina. Sellalisina mittoina että taviskin osaa niiden avulla laskea montako retrokortia sinne mahtuu.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa näissä muistaa, että kuljettaja (75kg) on osa ajoneuvon omamassaa. Eli 9-paikkaisessa on 8 matkustuspaikkaa ja nämä ja matkatavarat voi painaa 600kg jos se on omamassan ja kokonaismassa ero. No toki kuljettajan ylipainokin lisää kokonaismassaa.

SmartSelect_20230318_150258_Edge.jpg


Proace Verso EV L2 Premium mallin tiedot ainakin antaa reilumman kilomäärän kyytiläisille, noilla jo kuljettelisi porukkaa + tavaraa.
 
Sopinee varmaan täällä kysyä latausasiaa. Eli loppukuusta pitäisi tupsahtaa pihaan mokka-e 3-vaihe laturilla. Autotalli vielä keskeneräinen ja sinne olisi tarkoitus latausasema asennuttaa tulevaisuudessa. Siihen asti täytyisi latailla tonttikeskuksesta, mutta mitä latauskaapelia suosittelette? Tätä katsellut Blaupunkt sähköauton voimavirta-latauslaite säätimellä 8m, Voimavirta-Type 2, 11 kW
Meneekö ihan metsään tuolla rahalla?
 
Sopinee varmaan täällä kysyä latausasiaa. Eli loppukuusta pitäisi tupsahtaa pihaan mokka-e 3-vaihe laturilla. Autotalli vielä keskeneräinen ja sinne olisi tarkoitus latausasema asennuttaa tulevaisuudessa. Siihen asti täytyisi latailla tonttikeskuksesta, mutta mitä latauskaapelia suosittelette? Tätä katsellut Blaupunkt sähköauton voimavirta-latauslaite säätimellä 8m, Voimavirta-Type 2, 11 kW
Meneekö ihan metsään tuolla rahalla?
Tarvitseeko liikutella? Tarvitseeko säätää muun sähkön käytön kanssa lataustehoa?
 
Ihan yleinen huomautus että nykyisellään Blaupunkt ei ole mikään oikea laatumerkki, vaan menneiden aikojen valmistaja meni konkkaan 2015 ja Luksemburgilainen GIP Development SARL osti tavaramerkin ja lisensoi sitä (aasialaisille valmistajille). En silti sano etteikö tuo voi olla ihan OK latauskaapeli, mutta merkki ei ole tae siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tarkoitat liikuttelulla? 3x35 pääsulakkeet ja tarkoitus latailla pääasiassa yöllä eli ei pitäisi joutua säätäämään.
Jos siis tarkoitus ei ole ottaa mukaan, niin kiinteän aseman voisi saada halvemmalla.
35A kyllä sitten riittää.
 
Jos siis tarkoitus ei ole ottaa mukaan, niin kiinteän aseman voisi saada halvemmalla.
35A kyllä sitten riittää.
Aivan, ei ottanut tina heti kiinni eli mieluusti kaapeli. Latausasema tulee myöhemmin eri paikkaan. Lähinnä kaapelisuosituksia voimavirtalataukseen hakusessa.

Edit. Löytyikin asialle omistettu ketju. Siirryn sinne.
 
Noista latauksista puheenollen, onko joku erityinen syy (kustannuksen lisäksi) miksi noissa AC-latureissa ei ole kiinteää latauskaapelia vaan täytyy käyttää omaa roikkaa?

Omaa sähkistä olen ladannut 95% kotona 16A Schukolla ja muutamalla pidemmällä reissulla ABC:n ja K-Latauksen DC-laturissa. ABC ollut 0,27€/kWh ja K-Lataus 0,32€/kWh (mahtaako näissä olla jotain alueellisia eroja vai onko heillä samat hinnat ympäri maan?)

Kerran meinasin jo koittaa mäkkärin 300kW Rechargea mielenkiinnosta, mutta hinta oli muistaakseni minuuttiperusteinen ja optimitehoillakin olisi tullut paljon kalliimmaksi kuin kilpailijat. Eipä siellä ole kyllä koskaan ohiajaessa vielä ketään lataamassa näkynytkään. Yllätyksenä tuli myös kerran, että Turku-Helsinki moottoritien varressa Lohjan ABC:lla ei olekaan ABC-latausta vaan Rechargen pöntöt, outoa.
 
Lohjan ABC:n rechargen pöntöt oli jo paikoillaan paljon ennen kuin ABC lähti lataukseen mukaan. Piihovillekin tuli vasta juuri ABC:n pöntöt yhden 50 kW rechargen kaveriksi. Olisi kyllä tarpeen saada Lohjallekin ABC:n laturit.
 
Viimeksi muokattu:
Lohjan ABC:n pöntöt oli jo paikoillaan paljon ennen kuin ABC lähti lataukseen mukaan.
...
Olisi kyllä tarpeen saada Lohjallekin ABC:n laturit.
Lohjan ABC:n pöntöt paikoillaan, mutta ei toimi ?

Edit.
Siis mitä tarkoitat oli pöntöpaikoillaan, mutta ei lataus mahdollisuutta, vai mitä ?

Edit vastaus, Rechargen pöntöt oli, ja nyt ilmeisesti halutaan eri toimijan laturit (osuuskaupan, bonuksia...?)
Niin, että Rechargen pöntöt oli siellä ABC:lla jo kauan ennen kuin ABC itse ryhtyi alalle.
 
Viimeksi muokattu:
Kerran olen kaupallista AC-latausta ihan mielenkiinnosta kokeillut ja tosiaan kömpelöä oman johdon kanssa sählääminen. Työlästä lataukseen laittaminen. Kempowerin uusissa AC-lataussatelliiteissa taisi olla johto samaan tapaan kuin DC-latureissa.

Lohjan ABC:sta puheenollen, niin sinne on syksyllä ilmeisesti tulossa myös Supercharger-asema.
 
Lohjan ABC:n pöntöt paikoillaan, mutta ei toimi ?
Whaat? Onko sinne sellaisia ilmestynyt, ei kyllä vielä ainakaan kartassa näy toiminnassa. Taidan olla kyllä sokea, kun ihan hiljattain kävin ja ei osunut ABC:n purkkeja silmään, missäpäin ne ovat alueella?
 
Whaat? Onko sinne sellaisia ilmestynyt, ei kyllä vielä ainakaan kartassa näy toiminnassa. Taidan olla kyllä sokea, kun ihan hiljattain kävin ja ei osunut ABC:n purkkeja silmään, missäpäin ne ovat alueella?
Sori nyt sekoillaan. (yritin kysyä että mitä tarkoitat)

Ymmärsin kirjoituksestasi että siellä on pöntöt, ja perään toivoit latausta (laturia).

Tarkoititko että sinne on joskus oltu tekemässä, mutta sitten viety pois. Vai mitä sanalla pönttö tarkoitat, jotain valmiutta ?
 
Lohjan ABC:n pöntöt oli jo paikoillaan paljon ennen kuin ABC lähti lataukseen mukaan. Piihovillekin tuli vasta juuri ABC:n pöntöt yhden 50 kW rechargen kaveriksi. Olisi kyllä tarpeen saada Lohjallekin ABC:n laturit.

Kappas, Piihovi taitaa olla aika tuore kun viimeksi latauspaikkoja katsoessani ei ollut. Näyttäisi olevan 6x DC-paikkaa (yht. 600kW kuormanhallinnalla) vielä. Hieno juttu!

Kivihovin "Teboilin" pihalle mahtuisi myös hyvin latureita, toivottavasti tulee jossain vaiheessa. Kiinteistön omisti muistaakseni Hesburger, Salmelalle vinkiksi HeseLataus ;)
 
Noista latauksista puheenollen, onko joku erityinen syy (kustannuksen lisäksi) miksi noissa AC-latureissa ei ole kiinteää latauskaapelia vaan täytyy käyttää omaa roikkaa?
AC-latureita löytyy sekä kiinteällä kaapelilla että asiakkaan kaapelilla. DC-laturissa tuo ei käytännössä ole mahdollista.

Itsekin olen kyllä sitä mieltä, että AC-lautreissakin on kätevämpää, kun kaapeli on kiinteästi laitteessa. Lidlillähän noita onkin ja kenties niiltä löytyy se selityskin miksi näin ei yleensä ole -> liittimet on usein jollain tavalla rikki. Eli kenties omaa kaapelia kohdellaan paremmin kuin latausaseman "julkista omaisuutta".
 
Kaapeli on myös se ulkoneva osa pömpelistä, joten siinä mielessä erilaiset vahingot esim. yliajot, pihan ylläpito yms. toimenpiteet saattavat vahingoittaa niitä muutenkin ilman mitään yleistä julkisen omaisuuden heikompaa kohteluakin.

Itse kun käytän alhaisempia lataustehoja niin oman kaapelin keveys ja helppo käsiteltävyys ovat sillä tasolla että integroitua kaapelia ei osaa kaivata. Paksulla kaapelilla integroitu sellainen voi olla tuolta osin parempi.
 
Kaapeli on myös se ulkoneva osa pömpelistä, joten siinä mielessä erilaiset vahingot esim. yliajot, pihan ylläpito yms. toimenpiteet saattavat vahingoittaa niitä muutenkin ilman mitään yleistä julkisen omaisuuden heikompaa kohteluakin.
Minkähän takia ne ei kelaudu niinkuin polttoainemittareissa?
Ei luulis niin montaa kieppiä tulevan että olis lämpenemisongelmaa jos johtoa on ladatessa vähän kiepillä.
 
Minkähän takia ne ei kelaudu niinkuin polttoainemittareissa?
Ei luulis niin montaa kieppiä tulevan että olis lämpenemisongelmaa jos johtoa on ladatessa vähän kiepillä.
Kustannusjuttu. ja eihän bensapumpun letkutkaan ole rullalla ja voi sitä vähän kehittää että enemmän ulottuvuutta ja siltä vältetään maassa pyöriminen.
 
Kysytäänpä arvon raadilta… työsuhdevatkain tulossa viikon päästä ja 95% tulee ladattua töissä tai kotona. Mutta satunnaisia pidempiä reissuja varten pitäisi tehdä firmalle joku soppari latauksia varten, Teslan omien superchargereiden lisäksi.
Tosiaan muita latauksia tulee sen verran vähän että monia tilejä ei viitsi turhaan tehdä. Mikäs olisi hyvä ja kattava? Abc, k vai joku muu?
Pääasiassa etelä suomessa mennään, max kerran vuodessa pohjoisemmassa.
 
Jos firma maksaa, niin sellainen joka toimii Rechargen kanssa. Esim. Elli, niin saa nopeat lataukset Rechargelle ja Ionitylle, joka laajentuu tänä vuonna.
 
Jos firma maksaa, niin sellainen joka toimii Rechargen kanssa. Esim. Elli, niin saa nopeat lataukset Rechargelle ja Ionitylle, joka laajentuu tänä vuonna.
Juu. Jäi sanomatta että täysi autoetu, eli firma maksaa. Ja jos reissunpäällä niin tietty nopeampaa latausta haetaan.
 
Kustannusjuttu. ja eihän bensapumpun letkutkaan ole rullalla ja voi sitä vähän kehittää että enemmän ulottuvuutta ja siltä vältetään maassa pyöriminen.

Kempowerin ac laturithan on juuri noin kuten dc laturitkin eli pistoolit ison jousen kautta tulee. Näin ollen ulottuu ja pysyy myös taas pois maasta yms.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 476
Viestejä
4 558 137
Jäsenet
74 971
Uusin jäsen
Maikkol

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom