Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Yksi Teslan kaappi on muistaakseni 400kW. Ja 12 tolpan asemilla näitä on kolme, yhteensä 1200kW.Miten muuten tuossa listalla kun sanotaan latausteho, esim. 250kW niin tarkoittaako se yhtä pistetä ja jos on vaikka 12 latauspistettä niin oletan että jokaiseta ei kuitenkaan varmaan samanikaisesti saa 250kW (eli siis 3MW yhteensä)
Oman laskennan mukaan 21 Supercharger asemaa,116142 latauspistettä.
Ionityllä 3 asemaa, 6 latauspistettä
Siis 21 asemaa nyt käytössä? Ok, katsoin Google Mapsista ja siellä nopeasti laskettuna oli 11.
Vähän samaa mietin. Tuolla Himoksellakin on latauskartan mukaan 10x 22kW AC-latausasemia, mikä juuri tuon ylläolevan huomioonottaen kuulostaa järkevämmältä kuin jos siellä olisi niiden puolesta esim. kaksi 100kW DC-latausasemaa. Kun kyseessä ei kuitenkaan ole mikään varsinainen ohikulkupaikka josta on tarkoitus jatkaa matkaa mahdollisimman nopeasti eteenpäin, vaan vietetään useita tunteja vähintään. Tuskin kovin moni laskettelija haluaisi välillä käydä tarkistamassa onko joku harvoista pikalatureista vihdoinkin vapaana jotta voi siirtää auton lataukseen monot jalassa, ja puolen tunnin kuluttua taas pois jotta seuraava pääsee.Hiihtokeskukseen jotkut 100x 11kW laturit parkkikselle olisivat aikalailla optimaalisia setuppeja. Auto päiväksi lataukseen ja täydellä akulla kotiin laskettelupäivän jälkeen. Pikalatureita taas tarvitsee harva ja hekin lähinnä ainoastaan jos noita hidaslatureita ei ole tarjolla.
Yhdellä latausasemalla on useita hintoja riippuen omasta latausoperaattorista ja mahdollisista paketeista + auton kylkiäisenä tulevista diileistä, joten vähän vaikea tehdä mitään kattavaa palvelua joka tietäisi ne oikeasti toteutuvat hinnat jokaiselle kuskille.Onko muuten olemassa mitään latauskartta tyylistä palvelua, josta näkyisi hinnatkin? Toki siis voin kliksutella eri toimijoiden appit läpi ja hakea latauspisteet, mutta jos kaikki näkyisi yhdellä kartalla niin olisi kiva. Vielä parempi olisi jos kartalla pystyisi näyttämään pisteet värikoodattuina hinnan mukaan. Ainakin Virran latausasemien hinnat vaihtelee villisti samalla alueellakin.
Mietin osaisiko ChargeFinder-äppi näyttää hinnatkin koska osaa useissa latausasemissa näyttää onko asema vapaana vai ei, mistä saa kuvan että se hakee joidenkin API-rajapintojen avulla ainakin sen varaustilanteen, joten josko samalla saisi hintatiedonkin.No se on toki totta että nuo mahdolliset autojen tarjouspaketit sotkee pakkaa. Mutta varmaan monet autolijat hyötyisivät sellaisesta, joka näyttäisi latausasemaa operoivan operaattorin suorille asiakkaille tarjoaman hinnan.
Vantaalla voi bongata Rolls-Roycen Spectren testireissulla, nähty Mäkkärillä laturissa hetki takaperin.
Saman alustan Opel versiota pitkään harkitsin. Tilat ja sisusta siinä versiossa ainakin ihan peruskauraa. Teho ehkä riittää pitämään sen 120 kmh myös lastattuna mutta ei kovin pitkään. 100 kWh akku kun olisi ollut niin ehkä kaupat olisi tullut.Löytyykö Toyota Proace Verso EVn koeajaneita tai jopa omistajia? 8-paikkainen auto on toimeentulon takia oltava, nykyinen Caravelle ja sen kaikki ominaisuudet Adblueineen ja päästölaitteiden antureiden ongelmineen ajaa vaihtamaan autoa. Lyhyttä ajoa ajettaessa kertyy öljyn sekaan dieseliä hiukkasloukun polton takia, edellisessä öljynvaihdossa oli 1,5 kertaa mittaväli öljyä. Lisäksi dieseliä tullaan kurittamaan tulevina vuosina enemmän ja enemmän, senkin puolesta siirryttävä joko bensa-, bensa/hybridi- tai sähköautoon.
Esso olis vielä parempi.Vantaan mäkkäri lienee juuri ominta seutua Rollsseille, siellä voi monella amisviiksellä vähän väpättää lahkeessa
Saman alustan Opel versiota pitkään harkitsin. Tilat ja sisusta siinä versiossa ainakin ihan peruskauraa. Teho ehkä riittää pitämään sen 120 kmh myös lastattuna mutta ei kovin pitkään. 100 kWh akku kun olisi ollut niin ehkä kaupat olisi tullut.
Kokonaismassa ja vetopainot kannattaa kattoa jos oikeasti tulee työkäyttöön. Muistaakseni niissä oli jotain mikä saattaa dieseliin tottuneelle tulla yllätyksenä.
Sama se Opel oli 9 paikkainen. Citikka/Pösö/Opel/Toyota on tekniikaltaan kaikki samoja. Ulkoisesti ja varusteissa vähän eroja.Tuo Verso on henkilökuljetuksiin ja niitä sillä tultaisiin tekemään, ajo on 95% 50km sisällä asuinpaikasta. Muutama pitempi reissu vuoteen, eli tuo sähköpirssi sopisi meille hyvin.
Edit: korjattu 500km -> 50km
Tuo Verso on henkilökuljetuksiin ja niitä sillä tultaisiin tekemään, ajo on 95% 50km sisällä asuinpaikasta. Muutama pitempi reissu vuoteen, eli tuo sähköpirssi sopisi meille hyvin.
Kannattaa näissä muistaa, että kuljettaja (75kg) on osa ajoneuvon omamassaa. Eli 9-paikkaisessa on 8 matkustuspaikkaa ja nämä ja matkatavarat voi painaa 600kg jos se on omamassan ja kokonaismassa ero. No toki kuljettajan ylipainokin lisää kokonaismassaa.Tuo kokonaismassa saattaa tulla ihan henkilökuljetuksissakin äkkiä vastaan. Ei ehkä lasten kanssa mutta täälläkin jollain nimimerkillä taisi laskettelureisun ihmiset olla jo yli 600kg ja siihen vielä tavarat päälle. Tuossa Tojotassa taitaa se maksimi kuorma olla juuri 600kg. Eli 9 paikkaisen kun ottaa ihmisiä täyteen niin 66 kg saisi olla keskipaino ilman tavaroita.
Tesla ja Polester on ovat etämyyjiä, eli nettikauppoja.Onko tuo nyt yllätys kun katsoo myyntimääriä? Teslalla on muutama hassu liike koko Suomessa ja autoja myydään siihen nähden ihan helvetillisiä määriä. Pelkästään Veholla on pk-seudulla neljä liikettä ja Veho Airport on isompi, kuin koko Vetokujan useamman yrityksen käytössä oleva kiinteistö.
Kiitos hyvästä kirjoituksesta.Tarkoitit kuitenkin selvästi sitä pienempää lukemaa, eli 490 litraa. Siitä 50 l on takapenkin istuinosan alla (kts. kuva). Loput 440 l on mitattu takapenkin selkänojan takaa. Kuormauksen yläraja hatchbackissa on standardin mukaisesti hattuhyllyn alapinta normaaliasennossaan. Mahdollisen välipohjan alle saa laittaa mittapalikoita, mikä ID.2all:n tapauksessa mahdollistaa korin mittoihin nähden erittäin suuren 440 litraisen tavaratilan.
Kannattaa näissä muistaa, että kuljettaja (75kg) on osa ajoneuvon omamassaa. Eli 9-paikkaisessa on 8 matkustuspaikkaa ja nämä ja matkatavarat voi painaa 600kg jos se on omamassan ja kokonaismassa ero. No toki kuljettajan ylipainokin lisää kokonaismassaa.
Toyotan omilla sivuilla omamassa ilmoitetaan 2439-2466 kg ja kokonaismassa 3065-3100 kg.
Proace Verso EV L2 Premium mallin tiedot ainakin antaa reilumman kilomäärän kyytiläisille, noilla jo kuljettelisi porukkaa + tavaraa.
Toyotan omilla sivuilla omamassa ilmoitetaan 2439-2466 kg ja kokonaismassa 3065-3100 kg.
Tarvitseeko liikutella? Tarvitseeko säätää muun sähkön käytön kanssa lataustehoa?Sopinee varmaan täällä kysyä latausasiaa. Eli loppukuusta pitäisi tupsahtaa pihaan mokka-e 3-vaihe laturilla. Autotalli vielä keskeneräinen ja sinne olisi tarkoitus latausasema asennuttaa tulevaisuudessa. Siihen asti täytyisi latailla tonttikeskuksesta, mutta mitä latauskaapelia suosittelette? Tätä katsellut Blaupunkt sähköauton voimavirta-latauslaite säätimellä 8m, Voimavirta-Type 2, 11 kW
Meneekö ihan metsään tuolla rahalla?
Mitä tarkoitat liikuttelulla? 3x35 pääsulakkeet ja tarkoitus latailla pääasiassa yöllä eli ei pitäisi joutua säätäämään.Tarvitseeko liikutella? Tarvitseeko säätää muun sähkön käytön kanssa lataustehoa?
Jos siis tarkoitus ei ole ottaa mukaan, niin kiinteän aseman voisi saada halvemmalla.Mitä tarkoitat liikuttelulla? 3x35 pääsulakkeet ja tarkoitus latailla pääasiassa yöllä eli ei pitäisi joutua säätäämään.
Aivan, ei ottanut tina heti kiinni eli mieluusti kaapeli. Latausasema tulee myöhemmin eri paikkaan. Lähinnä kaapelisuosituksia voimavirtalataukseen hakusessa.Jos siis tarkoitus ei ole ottaa mukaan, niin kiinteän aseman voisi saada halvemmalla.
35A kyllä sitten riittää.
Lohjan ABC:n pöntöt paikoillaan, mutta ei toimi ?Lohjan ABC:n pöntöt oli jo paikoillaan paljon ennen kuin ABC lähti lataukseen mukaan.
...
Olisi kyllä tarpeen saada Lohjallekin ABC:n laturit.
Niin, että Rechargen pöntöt oli siellä ABC:lla jo kauan ennen kuin ABC itse ryhtyi alalle.
Whaat? Onko sinne sellaisia ilmestynyt, ei kyllä vielä ainakaan kartassa näy toiminnassa. Taidan olla kyllä sokea, kun ihan hiljattain kävin ja ei osunut ABC:n purkkeja silmään, missäpäin ne ovat alueella?Lohjan ABC:n pöntöt paikoillaan, mutta ei toimi ?
Sori nyt sekoillaan. (yritin kysyä että mitä tarkoitat)Whaat? Onko sinne sellaisia ilmestynyt, ei kyllä vielä ainakaan kartassa näy toiminnassa. Taidan olla kyllä sokea, kun ihan hiljattain kävin ja ei osunut ABC:n purkkeja silmään, missäpäin ne ovat alueella?
Lohjan ABC:n pöntöt oli jo paikoillaan paljon ennen kuin ABC lähti lataukseen mukaan. Piihovillekin tuli vasta juuri ABC:n pöntöt yhden 50 kW rechargen kaveriksi. Olisi kyllä tarpeen saada Lohjallekin ABC:n laturit.
AC-latureita löytyy sekä kiinteällä kaapelilla että asiakkaan kaapelilla. DC-laturissa tuo ei käytännössä ole mahdollista.Noista latauksista puheenollen, onko joku erityinen syy (kustannuksen lisäksi) miksi noissa AC-latureissa ei ole kiinteää latauskaapelia vaan täytyy käyttää omaa roikkaa?
Minkähän takia ne ei kelaudu niinkuin polttoainemittareissa?Kaapeli on myös se ulkoneva osa pömpelistä, joten siinä mielessä erilaiset vahingot esim. yliajot, pihan ylläpito yms. toimenpiteet saattavat vahingoittaa niitä muutenkin ilman mitään yleistä julkisen omaisuuden heikompaa kohteluakin.
Kustannusjuttu. ja eihän bensapumpun letkutkaan ole rullalla ja voi sitä vähän kehittää että enemmän ulottuvuutta ja siltä vältetään maassa pyöriminen.Minkähän takia ne ei kelaudu niinkuin polttoainemittareissa?
Ei luulis niin montaa kieppiä tulevan että olis lämpenemisongelmaa jos johtoa on ladatessa vähän kiepillä.
Juu. Jäi sanomatta että täysi autoetu, eli firma maksaa. Ja jos reissunpäällä niin tietty nopeampaa latausta haetaan.Jos firma maksaa, niin sellainen joka toimii Rechargen kanssa. Esim. Elli, niin saa nopeat lataukset Rechargelle ja Ionitylle, joka laajentuu tänä vuonna.
Kustannusjuttu. ja eihän bensapumpun letkutkaan ole rullalla ja voi sitä vähän kehittää että enemmän ulottuvuutta ja siltä vältetään maassa pyöriminen.