Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Yliarvioit mielestäni ihmisten fiksuuden. Hyvä esimerkki on nämä sähköautoilla rikastujat jotka hirveällä kiukulla itselle niitä ostivat ja "teemme elämämme tilin". Nyt niistä et pääse eroon millään ja musta pekka jää käteen.
Miksi sähköautosta pitäisi päästä eroon? Jos on onnistunut tekemään viisaan päätöksen sähköauton hankinnasta niin ajaminen ei ole tavallista bensaa nielevää corollaa kalliimpaa ellei ole tullut aivan totaalisesti myyjän kusettamaksi.

Myyjillä meni suhteudentaju kun roudasivat puoli eurooppaa tänne myytäväksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Miksi sähköautosta pitäisi päästä eroon? Jos on onnistunut tekemään viisaan päätöksen sähköauton hankinnasta niin ajaminen ei ole tavallista bensaa nielevää corollaa kalliimpaa ellei ole tullut aivan totaalisesti myyjän kusettamaksi.

Myyjillä meni suhteudentaju kun roudasivat puoli eurooppaa tänne myytäväksi.
No tuo on tuota perushuutelua mitä iltalehtien jne kommenttiosiot on täynnä kuinka jää musta pekka käteen eikä millään pääse eroon unohtamatta jokavuotista 30k€ akkuremppaa. Joo markkinat on kyllästetty model3 joten niiden arvo on tullut alas, mutta ei kuitenkaa läheskään yhtä paljon kuin uutena vastaavan polttiksen arvo.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Varsinaisesti ei ruostumisesta ole kysymys mutta periaatteessa sama ilmiö kuin sun Toyotallakin. Jarruja kun ei nykyautoissa paineta voimalla vaan enemmänkin kaupunkiliikenteessä laahataan niin se levyjarrun mäntä ajan myötä jumiutuu ja palat jäävät joko nalkkiin levyä vasten, tai eivät liikahda levyä vasten laisinkaan. Sähkövehkeissä tämä sitten korostuu kun sitä kitkajarrua ei välttämättä poljeta koskaan vaan moottorin regen hoitaa kaiken hidastuksen.
Juurikin tämä. Etujarruissakin on nykyään jo sen verran tehoa että ilman ajoapuja moni ei paina tarpeeksi jarrua edes hätätilanteessa että päästäisiin kunnolla 100% jarrutustehoon niin etu kuin takapäässä.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
279
Sähköautossa on jäähdytysnesteet akulle, moottoreille, inverttereille kuten myös hybrideissä. Öljyä löytyy alennusvaihteista, myös sähköautosta. Rasvaa löytyy laakereista. Jarrunesteet löytyy myös molemmista. Kumassakaan ei normi huolloissa näitä vaihdeta ikinä pl. polttiksen moottoriöljy. Jakopäähihnan vaihto on muinaisjäänteissä (VW) vielä selkeästi huoltohintaa nostattava, sekin lähinnä työtuntien takia.

Mahdollisissa korjauksissa sitten eroja voi syntyä ja varmasti sähköpelit eivät vikaannu (ehkä?). Tosin jos joku sähköauton akku täytyy vaihtaa niin korjauskustannukset heittää välittömästi polttiksen eduksi. Siinä saa muutaman DSG-rempankin teettää siihen hintaan.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Tosin jos joku sähköauton akku täytyy vaihtaa niin korjauskustannukset heittää välittömästi polttiksen eduksi. Siinä saa muutaman DSG-rempankin teettää siihen hintaan.
Tällä hetkellä teslan marmorilla n. 10000€ tuo akun vaihto, eli vaikka tulevaisuudessa hinta olisi tuokin niin ei taida ainakaan kovin montaa DSG remppaa siihen rahaan tehdä. Ja tuohan on itsestäänselvää, että hinnat tulevat tuosta alas tulevaisuudessa.

edit. Ja tämä siis tosiaan sitten kun se 8-10 vuotta kestävä akkutakuu on loppunut. Polttiksessa on siihen mennessä mennyt jo huolto- ja korjauskustannukset varmasti yli tuon hinnan.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Tesloja ja muitakin on jo korjattu akkumoduleittain täällä Kankaanpäässä, ei ole vielä "elinkeino," mutta lähestymässä sitä pistettä. Hintaa ihan inhimillisesti jos vertaa isoihin polttisremppohin tyyliin vaihteisto tai moottori.

Eli matkalla tulevaan, positiivisesti. :tup:
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
24
Akku moduulien vaihto ei tee akusta uutta. Pystyy varmaan korjaamaan että auto kulkee taas, mutta akku edelleen heikkotehoinen ja heikkenee koko ajan lisää. Eli kuinka monta kilometriä tai vuotta tuollaisella korjauksella voi luvata akulle lisäelinaikaa? Vai korjataanko vuoden välein uudelleen?
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Akut on aika pitkäikäisiä olleet, pl. 85 mallin Tessut. Jos niitä kuitenkin jo miljoonan ylittäneitä, alkuperäisellä akulla, on liikenteessä niin en nyt suuria huolia kantaisi.

Huom: puhe vain akusta. :kahvi:
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
Akut on aika pitkäikäisiä olleet, pl. 85 mallin Tessut. Jos niitä kuitenkin jo miljoonan ylittäneitä, alkuperäisellä akulla, on liikenteessä niin en nyt suuria huolia kantaisi.

Huom: puhe vain akusta. :kahvi:
Montako noita yli miljoonan ylittäneitä on jossa on alkuperäinen akku ja "vaihdelaatikko"? Yleensä kun noita paljon ajettuja Tesloja on hehkutettu, niin niistä on vaihdettu "vaihdelaatikko" ja/tai akku. Huvittavaa kun jotain polttisautoa hehkutettais tuolla tavalla. "Ajettu miljoona kilometriä! Vaihdettu vaan moottori ja vaihdelaatikko!"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Jos peilaa tilannetta Suomen olosuhteisiin, niin nykytiedolla näyttää aika selvältä, että akut kestää ilman huonoa tuuria pidempään kuin autojen pellit. Yksi mielenkiintoinen kuvio hyvin vanhoissa sähköautoissa tulee olemaan se, että kierrätysarvoa värkillä on moninkertaisesti polttomoottorivehkeeseen nähden. Saattaa jäädä 500 € "klassikko" luokka syntymättä, kun kannattaa ennemmin paalata. On myös mielenkiintoista nähdä, syntyykö akkujen "upgrade" bisnestä suuressa mittakaavassa. Tuskin, kun ei taida olla autovalmistajien etu.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
En muuten ymmärrä, miksi vaihtoehtoinasi oli uusi sähköauto ja käytetty bensa? Miksei käytetty sähköauto ja uusi bensa? Miksei molemmat uusia?
Näinhän se vertailu aina tehdään kun joku menee mainitsemaan esim. miten edullista on ajella sähköautolla. Kun vastaavaan polttomoottoriautoon vertaamalla ei saada sähköautoa näyttämään huonolta vaihtoehdolta, niin sitä pitää verrata toiseen ääripäähän.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Olet väärässä. Kyllä se sähköauton yksinkertainen tekniikka kestää aikaa ja kilsoja paremmin verrattuna museoon. Tästä ei toki autojen puolelta vielä ole pitkän aikavälin näyttöä, mutta teollisuuden puolelta lisätietoja.
Olen samaa mieltä ihan sillä perusteella että sähköautossa on paljon vähemmän (liikkuvia) osia. Toki on mahdoton sanoa pitkässä juoksussa (terkut äidinkielenopettajalle, ai niin mut hän on poistunut jo RIP) miten käy.

TM voisi tehdä 40 vuoden kestotestin ostamalla Porsche Taycanin ja teknisesti jo vanhentuneen Toyota Land Cruiserin (molemmat 100k hintaluokassa Toyotassa toki helvetillinen vero) ja katsoa miten käy. Loppuraporttia odotellessa niin saadaan tähänkin väittelyyn ratkaisu!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Näinhän se vertailu aina tehdään kun joku menee mainitsemaan esim. miten edullista on ajella sähköautolla. Kun vastaavaan polttomoottoriautoon vertaamalla ei saada sähköautoa näyttämään huonolta vaihtoehdolta, niin sitä pitää verrata toiseen ääripäähän.
Minusta on aika loogista verrata uutta sähköautoa ja käytettyä polttista. Sehän on se lähtötilanne, jossa useimmat meistä vielä ovat. "Onko kannattavaa vaihtaa ylipäätään?" (Yleensä ei ole, jos pelkkiä euroja katsoo.) Toki tämän lisäksi täytyy sitten arvioida uusien autojen vaihtoehtoja keskenään.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Jos peilaa tilannetta Suomen olosuhteisiin, niin nykytiedolla näyttää aika selvältä, että akut kestää ilman huonoa tuuria pidempään kuin autojen pellit.
En tiedä yliarvioitko akun eliniän vai aliarvioitko peltien kestävyyden mutta rohkenen olla tästä aika eri mieltä. Tai riippuu mitä tarkoitat akun kestävyydellä, jotain tiettyä % maks kapasta vai ettei hajoa kokonaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
En tiedä yliarvioitko akun eliniän vai aliarvioitko peltien kestävyyden mutta rohkenen olla tästä aika eri mieltä. Tai riippuu mitä tarkoitat akun kestävyydellä, jotain tiettyä % maks kapasta vai ettei hajoa kokonaan?
Kokonaan hajoamista, tuskin kukaan olettaa saavansa 10 v vanhaa sähköautoa uuden suorituskyvyllä? Eipä noissa vanhoissa bensakoneissakaan kaikki hepat enää ole tallella. Olen ajanut aika paljon japseilla, joten pehmeät pellit ovat tuttuja. Ja en ole niin persaukinen, että tarvis odottaa auton paalaamista siihen asti kunnes runkopalkit ovat mädät. 10-15 v autossa alkaa jo suurella varmuudella olla pelleissä sanomista jossain kohtaa.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Kokonaan hajoamista, tuskin kukaan olettaa saavansa 10 v vanhaa sähköautoa uuden suorituskyvyllä? Eipä noissa vanhoissa bensakoneissakaan kaikki hepat enää ole tallella. Olen ajanut aika paljon japseilla, joten pehmeät pellit ovat tuttuja. Ja en ole niin persaukinen, että tarvis odottaa auton paalaamista siihen asti kunnes runkopalkit ovat mädät. 10-15 v autossa alkaa jo suurella varmuudella olla pelleissä sanomista jossain kohtaa.
Toisaalta jos akusta on enään 50% kapasta jäljellä niin se alkaa olemaan aika finito, ei bensakoneista katoa puolet hepoista. Ja pientä kukkasta voi löytyä mutta ei nykyään nuo runkopalkit mene 20v ajolla mädäksi ellei ole jossain ihan ihme olosuhteissa uitettu.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Toisaalta jos akusta on enään 50% kapasta jäljellä niin se alkaa olemaan aika finito, ei bensakoneista katoa puolet hepoista.
10 vuotta vanhan sähköauton akusta on todennäköisesti vähintään 70-80% kapasiteetista jäljellä, todennäköisesti enemmänkin jos autoa on ladattu asianmukaisesti. Bensa-autojen tankit alkaa vuotamaan ja silloin voi puolet toimintamatkasta kadota, kuten kävi Corolla Verson kanssa. :cigar2:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Nuo levyt takana olivat ongelma jo heti 90% tullessaan markkinoille "normi malleihin". En muista miten monta Passattia/Golfia yms tuli availtua ja herkisteltyä kun jengi ei polkenut tarpeeksi jarrua että takajarrut edes aktivoituisivat. Sähköautoilla vain pahenee. Teslan myyjä totesi huolloista kysellessäni että epävirallinen huolto-ohjelma on sisäilmansuodatin ja takajarrujen herkistys vuoden parin välein kilsoista riippuen. Ei noissa paljoa jarruille ole käyttöä normi tallaajalla. Toki voisivat ohjelmoida noihin jonkun syklin mikä käyttäisi takajarruja x välein kuten taisi joissain autoissa olla vuosia sitten että saatiin pidettyä levyt kuivempina sateella.
Volvopn tuli levyjarrut taakse 60-luvulla, eikä ne mitenkään erityisen herkät olleet jumiutumaan verrattuna etujarruihin. Tosin se 60-luvun volvo todennäköisesti peittosi 80-luvun volkkarin jarruiltaan, eli niiden jarrujen toimivuuteen oli kiinnitetty huomiota jo tehtaalla. Volvo käytti takajarruja myös kevyessä jarrutuksessa toisin kuin monet myöhemmin tehdyt toteutukset.

Mikä juttu tämä on? En ole koskaan kuullutkaan.

Bensa-Toyotassa minulla kerran jumittuivat ajojarrut siten että jarrupalat hankasivat jarrulevyjä, ilmeisesti jarrusatulat olivat keränneet niin paljon moskaa ja ehkä myös ruostuneet että niin kävi, joten vaihtoon meni niin levyt, jarrupalat kuin satulakin.

Niin ja toki vaijerikäsijarru jäätyi aina pakkasella kiinni, ei voinut käyttää talvella.
Jostain tuollaisistako puhutaan, ja sähköautoilla tapahtuu vieläkin enemmän?

EDIT: Jaa siis sitä että jarrut ruostuvat yms. kun niitä ei käytetä? Renault Zoe:ssa käytän jarrupoljinta kyllä aina ajossa ihan yhtä paljon kuin sitä edeltäneellä bensa-Toyotalla koska en edelleenkään tykkää B-ajomoodin aggressiivisesta "moottorijarrutuksesta" jossa pitää olla paljon tarkempi kaasupolkimen käytön kanssa.

Lisäksi ellei mittaristo valehtele, Zoe ottaa regeniä talteen myös jarrupoljinta painamalla, eli sen mukaan B-regen ajomoodi on lähinnä henkilökohtainen tottumusvalinta.

B-moodissakin joutuu painamaan jarrupoljinta pysähtyäkseen kokonaan koska muuten auto ryömii hitaasti eteen- tai taaksepäin. Eli Zoella yhden polkimen ajo ei ole täysin saavutettavissa edes B-moodissa.
Ei se zoe käytä jarrupaloja jarrupolkimellakaan jos teet kevyitä jarrutuksia.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 108
Toisaalta jos akusta on enään 50% kapasta jäljellä niin se alkaa olemaan aika finito, ei bensakoneista katoa puolet hepoista. Ja pientä kukkasta voi löytyä mutta ei nykyään nuo runkopalkit mene 20v ajolla mädäksi ellei ole jossain ihan ihme olosuhteissa uitettu.
Tuossa olisi ainakin yksi tutkimus aiheesta, datana 6300 ajoneuvoa; sen mukaan HV-akun kapasiteetista häviää noin 2,3% vuodessa ... näin laskien 10 vuoden jälkeen kapasiteetista olisi vielä reilut 79% jäljellä. Menee aika lähelle sitä, mitä olen itsekin suomalaisessa lehdistössä lukenut.

Edit: kuinka ollakaan, Iltalehti (no jaa ...) lainaa uudessa jutussaan osin samaa artikkelia:
Sähköautojen akkujen eliniät vaihtelevat rajusti – joissakin malleissa kestävät vain 8 vuotta
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
381
Toisaalta jos akusta on enään 50% kapasta jäljellä niin se alkaa olemaan aika finito, ei bensakoneista katoa puolet hepoista. Ja pientä kukkasta voi löytyä mutta ei nykyään nuo runkopalkit mene 20v ajolla mädäksi ellei ole jossain ihan ihme olosuhteissa uitettu.
Aika huonoa insinöörityötä jos akkukapasiteetti olisi -50% 10 vuodessa. Jo 10 vuotta sitten tehdyt autot näyttävät tilastoissa toisenlaista tulosta, eli lähempänä 70-80% tasoa. Tässä tuleekin kysymys missä suhteessa arvonalenema ja akkukapasiteetin kehitys kulkevat. Jos Tesla 3:n hinta laskee vaikka 7% vuodessa ja akku heikkenee 2,7% vuodessa niin itselle kelpaisi hyvät kyydit 10v vanhalla 75% kapasiteetin 25teur Teslalla (250km @ 15kwh/100km).
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Aika huonoa insinöörityötä jos akkukapasiteetti olisi -50% 10 vuodessa. Jo 10 vuotta sitten tehdyt autot näyttävät tilastoissa toisenlaista tulosta, eli lähempänä 70-80% tasoa. Tässä tuleekin kysymys missä suhteessa arvonalenema ja akkukapasiteetin kehitys kulkevat.
Joo en tarkoittanut 10 vuodessa -50% vaan 20 vuodessa.

Liittyy siis siihen että "akut kestävät pidempään kuin pellit" -väitteeseen jota en kyllä ihan osta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Tuo akkukapasiteetin hiipuminen ei ole ihan yksioikoinen juttu.

Esim 10v vanhoissa leafeissa on akkukapaa lähtenyt helposti mitattavasti, mutta ongelma on se että niissä on purkusyklejä ihan hemmetisti, koska akku on alunperin liian pieni. Tuplakokoisessa akussa olisi samassa ajassa, tai oikeastaan kilometreissä, puolet syklejä. Ja kun se leafin range on ollut alunperinkin surkea, se on kärjistynyt hankalan pieneksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Joo en tarkoittanut 10 vuodessa -50% vaan 20 vuodessa.

Liittyy siis siihen että "akut kestävät pidempään kuin pellit" -väitteeseen jota en kyllä ihan osta.
Johan sä tässä itse todistit mun väitteen :D Toki -50% akusta on jo nihkeää, mutta helvetin nihkeää se on jo 20 v autolla ylipäätään.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Tää kritiikki sähköautoja kohtaan on aika hauskaa tällä hetkellä. Toki sen ymmärtää kun ollaan tässä murrosvaiheessa, mutta muutamien vuosien päästä kaikki pahimmatkin kriitikot vaan ”joutuu” sellaisen hankkia jos haluaa autoilla. Eiköhän tuosta museoautoilusta tehdä aika kallista seuraavan kymmenen vuoden aikana jo pelkästään päästötavotteiden takia.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Missä? En ole nähnyt ainakaan uutisia kovin montaan. Tesloista josta on vaihdettu akku ja/tai "vaihdelaatikko" olen nähnyt useita.
Jos vaihtoehtona olisi ostaa 100tkm ajettu sähköauto alkuperäisellä akulla, tai 100tkm ajettu sähköauto, johon on vaihdettu uusi akku 90tkm kohdalla, niin valinta olisi selvästi tuo mihin on vaihdettu akku.

Vastaavasti ostaisin mieluummin polttisauton, johon on vaihdettu uusi moottori/vaihteisto kuin semmoisen, jossa ne on 10v ikäiset.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Tää kritiikki sähköautoja kohtaan on aika hauskaa tällä hetkellä. Toki sen ymmärtää kun ollaan tässä murrosvaiheessa, mutta muutamien vuosien päästä kaikki pahimmatkin kriitikot vaan ”joutuu” sellaisen hankkia jos haluaa autoilla. Eiköhän tuosta museoautoilusta tehdä aika kallista seuraavan kymmenen vuoden aikana jo pelkästään päästötavotteiden takia.
Mihin tämä liittyy? Eikö sähköautoja saa kritisoida vai mikä hiertää?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Jos vaihtoehtona olisi ostaa 100tkm ajettu sähköauto alkuperäisellä akulla, tai 100tkm ajettu sähköauto, johon on vaihdettu uusi akku 90tkm kohdalla, niin valinta olisi selvästi tuo mihin on vaihdettu akku.

Vastaavasti ostaisin mieluummin polttisauton, johon on vaihdettu uusi moottori/vaihteisto kuin semmoisen, jossa ne on 10v ikäiset.
Eri asia on että mistä löydät auton johon on vaihdettu uusi akku/moottori mikävaan? Käytännössä täystuhon kokeneet saavat sisäänsä käytetyn mutta toimivan komponentin.

Tosin mä en oikein tiedä miten akku edes voisi tuollaista täystuhoa edes kokea, toisin kuin polttomoottori, jossa esim jakopää hajotessaan voi rikkoa moottorin niin ettei siellä ole muuta ehjää kuin kampiakseli.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Sähköautojen kanssa on menossa sama vaihe kuin kännyköissä reilut 10 vuotta sitten :) Oli hankalaa kun akku pitää ladata joka päivä, kirjoittaminen kosketusnäytöllä ei suju sekä lasi menee helposti rikki ja on kallis vaihtaa. Vähän aikaa kuluu, niin huomaa itsekin käyttävänsä tätä surkeaa laitetta koska hyödyt ylittävät haitat ja vanhanmallisen hankkiminen ei ole järkevää tai laitteita ei ole markkinoilla. Toki tiettyjä asioita voi jäädä ikävä (vaikkapa fyysiset näppäimet kännykässä) mutta siirtymä vain tapahtuu jollain aikataululla joka tapauksessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Huh? Miten todistin sun väitteesi? Ja ei 20v autossa ole mitään nihkeää jos se on ns. laatuauto ja sitä on pidetty hyvin.
20 v. ja -50% osoittaa mielestäni varsin hyvin, että akusta ei suurella todennäköisyydellä tule autojen iän rajoittavaa tekijää. Tulos on vielä saatu nykyistä heikommilla akkukemioilla ja pikkuakuilla/korkeilla syksimäärillä. Vaikka sitten puhuttais sun joka viikko pestystä pelkästään kirkkoreissuja tehneestä yksisarvisesta. Valtava enemmistö 20 v. autoista on kuitenkin jo täysin puhkinussittuja ruosteisia paskoja, jotka olis paalattu sivistysmaassa jo 10 v. aiemmin.

e: Ihan vaan vinkkinä, että 2021 keskimääräinen romutusikä Suomessa oli 22 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
Jos vaihtoehtona olisi ostaa 100tkm ajettu sähköauto alkuperäisellä akulla, tai 100tkm ajettu sähköauto, johon on vaihdettu uusi akku 90tkm kohdalla, niin valinta olisi selvästi tuo mihin on vaihdettu akku.

Vastaavasti ostaisin mieluummin polttisauton, johon on vaihdettu uusi moottori/vaihteisto kuin semmoisen, jossa ne on 10v ikäiset.
Miten tuo nyt liittyy asiaan mitä kommentoin yhtään mitenkään? Kyse oli siitä, että autolla on ajettu miljoona, mutta siihen on vaihdettu erittäin kalliit osat. Mikä ei ole mielestäni mikään kehumisen aihe oli auto polttis tai sähköauto. Tietenkin jos autolla on ajettu miljoona alkuperäisosilla ja normaali huolloilla, niin sitä voi sitten kehua.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Miten tuo nyt liittyy asiaan mitä kommentoin yhtään mitenkään? Kyse oli siitä, että autolla on ajettu miljoona, mutta siihen on vaihdettu erittäin kalliit osat. Mikä ei ole mielestäni mikään kehumisen aihe oli auto polttis tai sähköauto. Tietenkin jos autolla on ajettu miljoona alkuperäisosilla ja normaali huolloilla, niin sitä voi sitten kehua.
Jeps, luin väärin ensimmäisen viestin. Ajattelin puhe olevan siitä, että iäkkääseen autoon vaihdettu akku/moottori ei olisi positiivinen asia auton myynnin kannalta.

Edit: nyt kun luin sen uudestaan, niin eikös juuri tästä ollut puhe. En näe miksi se ei ostajan näkökulmasta olisi hyvä asia, että on "miljoonan" ajettuun autoon on vaihdettu akku tai moottori? Joo, valmistaja ei voi kehuskella, että akku/moottori kestää miljoona kilometriä, mutta jos ne on vaihdettu vaikka jo 500tkm kohdalla niin ainakin ostaja voinee olettaa, että niillä ajaa toisetkin 500tkm? Toisin kuin ostaessaan 450tkm ajetun auton, mihin näitä ei ole vaihdettu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
20 v. ja -50% osoittaa mielestäni varsin hyvin, että akusta ei suurella todennäköisyydellä tule autojen iän rajoittavaa tekijää.
Ei se 20v ja -50% ollut mikään muu kuin esimerkki sinun kommentistasi että polttiksistakin katoaa hevosia. Ja vertailu nyt sinänsä turha koska akkua pitäisi verrata polttoainetankkiin - joskin myös huipputeho voi tippua jos akun kapa tippuu tarpeeksi.

Kun katsoo noita 8-10v ikäisiä Model S:iä niin aika monesta on akku vaihdettu syystä tai toisesta eli toistaiseksi pitäydyn näkemyksessäni että pellit kestää pidempään kuin akku.

Riittääkö että akussa on esim. 10% alkuperäisestä kapasta että se on sinun kirjoissasi vielä "toimiva" vai missä menee raja?
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Pitäsköhä tehä joku sähkikset vs polttikset threadi missä sitten halukkaat voivat vängätä siitä että kenen mielipide on paras asiassa. Tässä ketjun idea taas hukkuu jälleen kerran vänkääjien takia.

Tuntuu että joka viikko jonkun pitää tulla vänkäämään että "uus sähköauto maksaa enemmän ku mun 25 vuotta vanha Corolla". Ketään ei se kiinnosta.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
Nuo autot on yli 20 vuotta vanhoja. Montako sähköautoa tiedät joissa on miljoona kilometriä ja ovat 20 vuotta vanhoja?


Siinä sulle vertailukelpoinen esimerkki. Mersu ajettu miljoona kilometriä 4 vuodessa vaihdettu iskarit ja latureita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Ei se 20v ja -50% ollut mikään muu kuin esimerkki sinun kommentistasi että polttiksistakin katoaa hevosia. Ja vertailu nyt sinänsä turha koska akkua pitäisi verrata polttoainetankkiin - joskin myös huipputeho voi tippua jos akun kapa tippuu tarpeeksi.

Kun katsoo noita 8-10v ikäisiä Model S:iä niin aika monesta on akku vaihdettu syystä tai toisesta eli toistaiseksi pitäydyn näkemyksessäni että pellit kestää pidempään kuin akku.

Riittääkö että akussa on esim. 10% alkuperäisestä kapasta että se on sinun kirjoissasi vielä "toimiva" vai missä menee raja?
Etkö sä tuon -50 % laskenut ihan tuosta tilastoidusta estimaatista? Kuten jo kirjoitin, hajoamiseen asti. Jos se liikku, onko se rikki? Ei. 10% on jo aikamoinen olkiukko, mutta jos arvoa on tonni ja kauppamatka 2 km, niin mikä ettei jollekin kelpais?

Mut joo, luota sinä tyyppivikaisten ässien antamaan mielikuvaan, niin minä luotan 6300 auton tilastotietoon :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Miksi sähköautosta pitäisi päästä eroon? Jos on onnistunut tekemään viisaan päätöksen sähköauton hankinnasta niin ajaminen ei ole tavallista bensaa nielevää corollaa kalliimpaa ellei ole tullut aivan totaalisesti myyjän kusettamaksi.

Myyjillä meni suhteudentaju kun roudasivat puoli eurooppaa tänne myytäväksi.
Sen takia kun oman elämänsä bisnesmiehet on tilanneet niitä jonoksi asti ja nyt alkavat jäädä käsiin kun edellinen ei menekään enää uuden ovh:lla kaupaksi.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Etkö sä tuon -50 % laskenut ihan tuosta tilastoidusta estimaatista?
En, se oli ihan puhdas heitto vastauksena sinun "nomutku bensoistakin häviää heppoja" -heittoon.

Kuten jo kirjoitin, hajoamiseen asti. Jos se liikku, onko se rikki? Ei. 10% on jo aikamoinen olkiukko, mutta jos arvoa on tonni ja kauppamatka 2 km, niin mikä ettei jollekin kelpais?
Ok eli sinun kirjoissasi sähkis jossa akun kapa on 1% alkuperäisestä ei ole rikki koska sillä pääsee 3km nitkutellen? Tämä selvä.

Ja minä esitin sinulle kysymyksen, ei se ole mikään olkiukko vaan ihan rehellinen kysymys mutta sinä vastasitkin jo tähän eli 1% riittää sinulle.

Mut joo, luota sinä tyyppivikaisten ässien antamaan mielikuvaan, niin minä luotan 6300 auton tilastotietoon
Sorry mennyt ohi, mikä tilasto on kyseessä ja onko siinä siis 20v ikäisiä sähköautoja?
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Nuo autot on yli 20 vuotta vanhoja. Montako sähköautoa tiedät joissa on miljoona kilometriä ja ovat 20 vuotta vanhoja?


Siinä sulle vertailukelpoinen esimerkki. Mersu ajettu miljoona kilometriä 4 vuodessa vaihdettu iskarit ja latureita.
Maalitolppien siirtelyä :D
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 108
Sorry mennyt ohi, mikä tilasto on kyseessä ja onko siinä siis 20v ikäisiä sähköautoja?
Tämä:

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
En, se oli ihan puhdas heitto vastauksena sinun "nomutku bensoistakin häviää heppoja" -heittoon.
No näyttää lukuarvo osuvan tuohon juuri samojen viestien kohdalla linkitettyyn tulokseen sen verran hyvin, että noinkohan se nyt meni ;)

e: Näköjään alkuperäinen heittosi on ennen linkkiä, mutta 20 v. korjauksesi on spot-on.
Ok eli sinun kirjoissasi sähkis jossa akun kapa on 1% alkuperäisestä ei ole rikki koska sillä pääsee 3km nitkutellen? Tämä selvä.
Eiku isompaa olkiukkoa vaan kehiin, kun edellinen ei riittänyt. Älä jaksa.
Sorry mennyt ohi, mikä tilasto on kyseessä ja onko siinä siis 20v ikäisiä sähköautoja?
Tuossahan se linkki on muutama viesti ylempänä. 10 v autoja, mutta tuloksista todetaan heikentymisen hidastuvan alun jälkeen. Eli kuten jo alussa sanoin, nykytiedon valossa ei ole syytä epäillä etteikö akut kestäisi normaalitilanteessa muuta autoa pidemmälle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Kun katsoo noita 8-10v ikäisiä Model S:iä niin aika monesta on akku vaihdettu syystä tai toisesta eli toistaiseksi pitäydyn näkemyksessäni että pellit kestää pidempään kuin akku.
Ihan samoin missä tahansa polttiksessa on jokin vaihdettu komponentti 8-10v iässä. Tuo teslan takuusysteemi vaan tuon akun kanssa toimii niin että vaihdetaan koko paketti aina toiseen (suunnilleen vastaavasti käytettyyn). Jos polttomoottorin vaihto olisi 30min homma, niin aika moni perinteinen polttis saisi aina uuden moottorin, jos takuuaikana tulisi jokin härö.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Niin, noiden akkujen hiipumisestahan on jo käytännön dataa, tiedetään että se ei ole ongelmallisen suurta.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Kun katsoo noita 8-10v ikäisiä Model S:iä niin aika monesta on akku vaihdettu syystä tai toisesta eli toistaiseksi pitäydyn näkemyksessäni että pellit kestää pidempään kuin akku.
Model S:n tietyissä malleissa (ainakin P85) oli akun suojauksessa suunnitteluvirhe, joka tuhosi sinänsä ehjän akun. Tämä ei ole mielestäni mikään vertailukelpoinen otos akkujen kestävyydestä pelteihin nähden. Onhan noita mersujakin paalattu alle 20 vuotiaina koska kori on yksinkertaisesti kadonnut ympäriltä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Tämä:

Kiitos, tämä oli hyvä juttu.

Olemme havainneet, että akun kunnon laskiessa noin 70 prosenttiin alkuperäisestä varauksesta, se alkaa heikkenemään aiempaa nopeammin, sanoo Silver Power Systemsin projektipäällikkö Liam Mifsud Autocarille.

Tätä vähän epäilin itsekin eli akun lahoaminen ei tapahdu lineaarisesti vaan jossain kohtaa alkaa kapa tippumaan kiihtyvästi.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
No näyttää lukuarvo osuvan tuohon juuri samojen viestien kohdalla linkitettyyn tulokseen sen verran hyvin, että noinkohan se nyt meni ;)
No se meni juuri niin kuten sanoin, voit arvuutella ihan mitä haluat mutta tulevaisuuteen en pysty kuitenkaan näkemään eli kirjoitin viestin ennen linkin laittamista joten yritäppä uudelleen!

Eiku isompaa olkiukkoa vaan kehiin, kun edellinen ei riittänyt. Älä jaksa.
Sinähän itse sanoit että se on kunnossa kunhan se liikkuu, ei siis mitään olkiukkoja vaan sinun omia kommenttejasi. Ehkä et tainnut miettiä ihan loppuun asti sanomisiasi kun nyt pitää syytellä muita olkiukoista?

Tuossahan se linkki on muutama viesti ylempänä. 10 v autoja, mutta tuloksista todetaan heikentymisen hidastuvan alun jälkeen. Eli kuten jo alussa sanoin, nykytiedon valossa ei ole syytä epäillä etteikö akut kestäisi normaalitilanteessa muuta autoa pidemmälle.
Anteeksi mitä? Luitko itse juttua, siinä sanotaan näin:

Olemme havainneet, että akun kunnon laskiessa noin 70 prosenttiin alkuperäisestä varauksesta, se alkaa heikkenemään aiempaa nopeammin, sanoo Silver Power Systemsin projektipäällikkö Liam Mifsud Autocarille.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 464
Viestejä
4 162 933
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom