Yleistä keskustelua sähköautoista

Jos peilaa tilannetta Suomen olosuhteisiin, niin nykytiedolla näyttää aika selvältä, että akut kestää ilman huonoa tuuria pidempään kuin autojen pellit.

En tiedä yliarvioitko akun eliniän vai aliarvioitko peltien kestävyyden mutta rohkenen olla tästä aika eri mieltä. Tai riippuu mitä tarkoitat akun kestävyydellä, jotain tiettyä % maks kapasta vai ettei hajoa kokonaan?
 
En tiedä yliarvioitko akun eliniän vai aliarvioitko peltien kestävyyden mutta rohkenen olla tästä aika eri mieltä. Tai riippuu mitä tarkoitat akun kestävyydellä, jotain tiettyä % maks kapasta vai ettei hajoa kokonaan?
Kokonaan hajoamista, tuskin kukaan olettaa saavansa 10 v vanhaa sähköautoa uuden suorituskyvyllä? Eipä noissa vanhoissa bensakoneissakaan kaikki hepat enää ole tallella. Olen ajanut aika paljon japseilla, joten pehmeät pellit ovat tuttuja. Ja en ole niin persaukinen, että tarvis odottaa auton paalaamista siihen asti kunnes runkopalkit ovat mädät. 10-15 v autossa alkaa jo suurella varmuudella olla pelleissä sanomista jossain kohtaa.
 
Kokonaan hajoamista, tuskin kukaan olettaa saavansa 10 v vanhaa sähköautoa uuden suorituskyvyllä? Eipä noissa vanhoissa bensakoneissakaan kaikki hepat enää ole tallella. Olen ajanut aika paljon japseilla, joten pehmeät pellit ovat tuttuja. Ja en ole niin persaukinen, että tarvis odottaa auton paalaamista siihen asti kunnes runkopalkit ovat mädät. 10-15 v autossa alkaa jo suurella varmuudella olla pelleissä sanomista jossain kohtaa.

Toisaalta jos akusta on enään 50% kapasta jäljellä niin se alkaa olemaan aika finito, ei bensakoneista katoa puolet hepoista. Ja pientä kukkasta voi löytyä mutta ei nykyään nuo runkopalkit mene 20v ajolla mädäksi ellei ole jossain ihan ihme olosuhteissa uitettu.
 
Nuo levyt takana olivat ongelma jo heti 90% tullessaan markkinoille "normi malleihin". En muista miten monta Passattia/Golfia yms tuli availtua ja herkisteltyä kun jengi ei polkenut tarpeeksi jarrua että takajarrut edes aktivoituisivat. Sähköautoilla vain pahenee. Teslan myyjä totesi huolloista kysellessäni että epävirallinen huolto-ohjelma on sisäilmansuodatin ja takajarrujen herkistys vuoden parin välein kilsoista riippuen. Ei noissa paljoa jarruille ole käyttöä normi tallaajalla. Toki voisivat ohjelmoida noihin jonkun syklin mikä käyttäisi takajarruja x välein kuten taisi joissain autoissa olla vuosia sitten että saatiin pidettyä levyt kuivempina sateella.

Volvopn tuli levyjarrut taakse 60-luvulla, eikä ne mitenkään erityisen herkät olleet jumiutumaan verrattuna etujarruihin. Tosin se 60-luvun volvo todennäköisesti peittosi 80-luvun volkkarin jarruiltaan, eli niiden jarrujen toimivuuteen oli kiinnitetty huomiota jo tehtaalla. Volvo käytti takajarruja myös kevyessä jarrutuksessa toisin kuin monet myöhemmin tehdyt toteutukset.

Mikä juttu tämä on? En ole koskaan kuullutkaan.

Bensa-Toyotassa minulla kerran jumittuivat ajojarrut siten että jarrupalat hankasivat jarrulevyjä, ilmeisesti jarrusatulat olivat keränneet niin paljon moskaa ja ehkä myös ruostuneet että niin kävi, joten vaihtoon meni niin levyt, jarrupalat kuin satulakin.

Niin ja toki vaijerikäsijarru jäätyi aina pakkasella kiinni, ei voinut käyttää talvella.
Jostain tuollaisistako puhutaan, ja sähköautoilla tapahtuu vieläkin enemmän?

EDIT: Jaa siis sitä että jarrut ruostuvat yms. kun niitä ei käytetä? Renault Zoe:ssa käytän jarrupoljinta kyllä aina ajossa ihan yhtä paljon kuin sitä edeltäneellä bensa-Toyotalla koska en edelleenkään tykkää B-ajomoodin aggressiivisesta "moottorijarrutuksesta" jossa pitää olla paljon tarkempi kaasupolkimen käytön kanssa.

Lisäksi ellei mittaristo valehtele, Zoe ottaa regeniä talteen myös jarrupoljinta painamalla, eli sen mukaan B-regen ajomoodi on lähinnä henkilökohtainen tottumusvalinta.

B-moodissakin joutuu painamaan jarrupoljinta pysähtyäkseen kokonaan koska muuten auto ryömii hitaasti eteen- tai taaksepäin. Eli Zoella yhden polkimen ajo ei ole täysin saavutettavissa edes B-moodissa.
Ei se zoe käytä jarrupaloja jarrupolkimellakaan jos teet kevyitä jarrutuksia.
 
Toisaalta jos akusta on enään 50% kapasta jäljellä niin se alkaa olemaan aika finito, ei bensakoneista katoa puolet hepoista. Ja pientä kukkasta voi löytyä mutta ei nykyään nuo runkopalkit mene 20v ajolla mädäksi ellei ole jossain ihan ihme olosuhteissa uitettu.

Tuossa olisi ainakin yksi tutkimus aiheesta, datana 6300 ajoneuvoa; sen mukaan HV-akun kapasiteetista häviää noin 2,3% vuodessa ... näin laskien 10 vuoden jälkeen kapasiteetista olisi vielä reilut 79% jäljellä. Menee aika lähelle sitä, mitä olen itsekin suomalaisessa lehdistössä lukenut.

Edit: kuinka ollakaan, Iltalehti (no jaa ...) lainaa uudessa jutussaan osin samaa artikkelia:
Sähköautojen akkujen eliniät vaihtelevat rajusti – joissakin malleissa kestävät vain 8 vuotta
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta jos akusta on enään 50% kapasta jäljellä niin se alkaa olemaan aika finito, ei bensakoneista katoa puolet hepoista. Ja pientä kukkasta voi löytyä mutta ei nykyään nuo runkopalkit mene 20v ajolla mädäksi ellei ole jossain ihan ihme olosuhteissa uitettu.
Aika huonoa insinöörityötä jos akkukapasiteetti olisi -50% 10 vuodessa. Jo 10 vuotta sitten tehdyt autot näyttävät tilastoissa toisenlaista tulosta, eli lähempänä 70-80% tasoa. Tässä tuleekin kysymys missä suhteessa arvonalenema ja akkukapasiteetin kehitys kulkevat. Jos Tesla 3:n hinta laskee vaikka 7% vuodessa ja akku heikkenee 2,7% vuodessa niin itselle kelpaisi hyvät kyydit 10v vanhalla 75% kapasiteetin 25teur Teslalla (250km @ 15kwh/100km).
 
Aika huonoa insinöörityötä jos akkukapasiteetti olisi -50% 10 vuodessa. Jo 10 vuotta sitten tehdyt autot näyttävät tilastoissa toisenlaista tulosta, eli lähempänä 70-80% tasoa. Tässä tuleekin kysymys missä suhteessa arvonalenema ja akkukapasiteetin kehitys kulkevat.

Joo en tarkoittanut 10 vuodessa -50% vaan 20 vuodessa.

Liittyy siis siihen että "akut kestävät pidempään kuin pellit" -väitteeseen jota en kyllä ihan osta.
 
Tuo akkukapasiteetin hiipuminen ei ole ihan yksioikoinen juttu.

Esim 10v vanhoissa leafeissa on akkukapaa lähtenyt helposti mitattavasti, mutta ongelma on se että niissä on purkusyklejä ihan hemmetisti, koska akku on alunperin liian pieni. Tuplakokoisessa akussa olisi samassa ajassa, tai oikeastaan kilometreissä, puolet syklejä. Ja kun se leafin range on ollut alunperinkin surkea, se on kärjistynyt hankalan pieneksi.
 
Joo en tarkoittanut 10 vuodessa -50% vaan 20 vuodessa.

Liittyy siis siihen että "akut kestävät pidempään kuin pellit" -väitteeseen jota en kyllä ihan osta.
Johan sä tässä itse todistit mun väitteen :D Toki -50% akusta on jo nihkeää, mutta helvetin nihkeää se on jo 20 v autolla ylipäätään.
 
Tää kritiikki sähköautoja kohtaan on aika hauskaa tällä hetkellä. Toki sen ymmärtää kun ollaan tässä murrosvaiheessa, mutta muutamien vuosien päästä kaikki pahimmatkin kriitikot vaan ”joutuu” sellaisen hankkia jos haluaa autoilla. Eiköhän tuosta museoautoilusta tehdä aika kallista seuraavan kymmenen vuoden aikana jo pelkästään päästötavotteiden takia.
 
Missä? En ole nähnyt ainakaan uutisia kovin montaan. Tesloista josta on vaihdettu akku ja/tai "vaihdelaatikko" olen nähnyt useita.
Jos vaihtoehtona olisi ostaa 100tkm ajettu sähköauto alkuperäisellä akulla, tai 100tkm ajettu sähköauto, johon on vaihdettu uusi akku 90tkm kohdalla, niin valinta olisi selvästi tuo mihin on vaihdettu akku.

Vastaavasti ostaisin mieluummin polttisauton, johon on vaihdettu uusi moottori/vaihteisto kuin semmoisen, jossa ne on 10v ikäiset.
 
Tää kritiikki sähköautoja kohtaan on aika hauskaa tällä hetkellä. Toki sen ymmärtää kun ollaan tässä murrosvaiheessa, mutta muutamien vuosien päästä kaikki pahimmatkin kriitikot vaan ”joutuu” sellaisen hankkia jos haluaa autoilla. Eiköhän tuosta museoautoilusta tehdä aika kallista seuraavan kymmenen vuoden aikana jo pelkästään päästötavotteiden takia.

Mihin tämä liittyy? Eikö sähköautoja saa kritisoida vai mikä hiertää?
 
Jos vaihtoehtona olisi ostaa 100tkm ajettu sähköauto alkuperäisellä akulla, tai 100tkm ajettu sähköauto, johon on vaihdettu uusi akku 90tkm kohdalla, niin valinta olisi selvästi tuo mihin on vaihdettu akku.

Vastaavasti ostaisin mieluummin polttisauton, johon on vaihdettu uusi moottori/vaihteisto kuin semmoisen, jossa ne on 10v ikäiset.
Eri asia on että mistä löydät auton johon on vaihdettu uusi akku/moottori mikävaan? Käytännössä täystuhon kokeneet saavat sisäänsä käytetyn mutta toimivan komponentin.

Tosin mä en oikein tiedä miten akku edes voisi tuollaista täystuhoa edes kokea, toisin kuin polttomoottori, jossa esim jakopää hajotessaan voi rikkoa moottorin niin ettei siellä ole muuta ehjää kuin kampiakseli.
 
Sähköautojen kanssa on menossa sama vaihe kuin kännyköissä reilut 10 vuotta sitten :) Oli hankalaa kun akku pitää ladata joka päivä, kirjoittaminen kosketusnäytöllä ei suju sekä lasi menee helposti rikki ja on kallis vaihtaa. Vähän aikaa kuluu, niin huomaa itsekin käyttävänsä tätä surkeaa laitetta koska hyödyt ylittävät haitat ja vanhanmallisen hankkiminen ei ole järkevää tai laitteita ei ole markkinoilla. Toki tiettyjä asioita voi jäädä ikävä (vaikkapa fyysiset näppäimet kännykässä) mutta siirtymä vain tapahtuu jollain aikataululla joka tapauksessa.
 
Huh? Miten todistin sun väitteesi? Ja ei 20v autossa ole mitään nihkeää jos se on ns. laatuauto ja sitä on pidetty hyvin.
20 v. ja -50% osoittaa mielestäni varsin hyvin, että akusta ei suurella todennäköisyydellä tule autojen iän rajoittavaa tekijää. Tulos on vielä saatu nykyistä heikommilla akkukemioilla ja pikkuakuilla/korkeilla syksimäärillä. Vaikka sitten puhuttais sun joka viikko pestystä pelkästään kirkkoreissuja tehneestä yksisarvisesta. Valtava enemmistö 20 v. autoista on kuitenkin jo täysin puhkinussittuja ruosteisia paskoja, jotka olis paalattu sivistysmaassa jo 10 v. aiemmin.

e: Ihan vaan vinkkinä, että 2021 keskimääräinen romutusikä Suomessa oli 22 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Jos vaihtoehtona olisi ostaa 100tkm ajettu sähköauto alkuperäisellä akulla, tai 100tkm ajettu sähköauto, johon on vaihdettu uusi akku 90tkm kohdalla, niin valinta olisi selvästi tuo mihin on vaihdettu akku.

Vastaavasti ostaisin mieluummin polttisauton, johon on vaihdettu uusi moottori/vaihteisto kuin semmoisen, jossa ne on 10v ikäiset.
Miten tuo nyt liittyy asiaan mitä kommentoin yhtään mitenkään? Kyse oli siitä, että autolla on ajettu miljoona, mutta siihen on vaihdettu erittäin kalliit osat. Mikä ei ole mielestäni mikään kehumisen aihe oli auto polttis tai sähköauto. Tietenkin jos autolla on ajettu miljoona alkuperäisosilla ja normaali huolloilla, niin sitä voi sitten kehua.
 
Miten tuo nyt liittyy asiaan mitä kommentoin yhtään mitenkään? Kyse oli siitä, että autolla on ajettu miljoona, mutta siihen on vaihdettu erittäin kalliit osat. Mikä ei ole mielestäni mikään kehumisen aihe oli auto polttis tai sähköauto. Tietenkin jos autolla on ajettu miljoona alkuperäisosilla ja normaali huolloilla, niin sitä voi sitten kehua.
Jeps, luin väärin ensimmäisen viestin. Ajattelin puhe olevan siitä, että iäkkääseen autoon vaihdettu akku/moottori ei olisi positiivinen asia auton myynnin kannalta.

Edit: nyt kun luin sen uudestaan, niin eikös juuri tästä ollut puhe. En näe miksi se ei ostajan näkökulmasta olisi hyvä asia, että on "miljoonan" ajettuun autoon on vaihdettu akku tai moottori? Joo, valmistaja ei voi kehuskella, että akku/moottori kestää miljoona kilometriä, mutta jos ne on vaihdettu vaikka jo 500tkm kohdalla niin ainakin ostaja voinee olettaa, että niillä ajaa toisetkin 500tkm? Toisin kuin ostaessaan 450tkm ajetun auton, mihin näitä ei ole vaihdettu.
 
Viimeksi muokattu:
20 v. ja -50% osoittaa mielestäni varsin hyvin, että akusta ei suurella todennäköisyydellä tule autojen iän rajoittavaa tekijää.

Ei se 20v ja -50% ollut mikään muu kuin esimerkki sinun kommentistasi että polttiksistakin katoaa hevosia. Ja vertailu nyt sinänsä turha koska akkua pitäisi verrata polttoainetankkiin - joskin myös huipputeho voi tippua jos akun kapa tippuu tarpeeksi.

Kun katsoo noita 8-10v ikäisiä Model S:iä niin aika monesta on akku vaihdettu syystä tai toisesta eli toistaiseksi pitäydyn näkemyksessäni että pellit kestää pidempään kuin akku.

Riittääkö että akussa on esim. 10% alkuperäisestä kapasta että se on sinun kirjoissasi vielä "toimiva" vai missä menee raja?
 
Pitäsköhä tehä joku sähkikset vs polttikset threadi missä sitten halukkaat voivat vängätä siitä että kenen mielipide on paras asiassa. Tässä ketjun idea taas hukkuu jälleen kerran vänkääjien takia.

Tuntuu että joka viikko jonkun pitää tulla vänkäämään että "uus sähköauto maksaa enemmän ku mun 25 vuotta vanha Corolla". Ketään ei se kiinnosta.
 
Nuo autot on yli 20 vuotta vanhoja. Montako sähköautoa tiedät joissa on miljoona kilometriä ja ovat 20 vuotta vanhoja?


Siinä sulle vertailukelpoinen esimerkki. Mersu ajettu miljoona kilometriä 4 vuodessa vaihdettu iskarit ja latureita.
 
Ei se 20v ja -50% ollut mikään muu kuin esimerkki sinun kommentistasi että polttiksistakin katoaa hevosia. Ja vertailu nyt sinänsä turha koska akkua pitäisi verrata polttoainetankkiin - joskin myös huipputeho voi tippua jos akun kapa tippuu tarpeeksi.

Kun katsoo noita 8-10v ikäisiä Model S:iä niin aika monesta on akku vaihdettu syystä tai toisesta eli toistaiseksi pitäydyn näkemyksessäni että pellit kestää pidempään kuin akku.

Riittääkö että akussa on esim. 10% alkuperäisestä kapasta että se on sinun kirjoissasi vielä "toimiva" vai missä menee raja?
Etkö sä tuon -50 % laskenut ihan tuosta tilastoidusta estimaatista? Kuten jo kirjoitin, hajoamiseen asti. Jos se liikku, onko se rikki? Ei. 10% on jo aikamoinen olkiukko, mutta jos arvoa on tonni ja kauppamatka 2 km, niin mikä ettei jollekin kelpais?

Mut joo, luota sinä tyyppivikaisten ässien antamaan mielikuvaan, niin minä luotan 6300 auton tilastotietoon :)
 
Miksi sähköautosta pitäisi päästä eroon? Jos on onnistunut tekemään viisaan päätöksen sähköauton hankinnasta niin ajaminen ei ole tavallista bensaa nielevää corollaa kalliimpaa ellei ole tullut aivan totaalisesti myyjän kusettamaksi.

Myyjillä meni suhteudentaju kun roudasivat puoli eurooppaa tänne myytäväksi.
Sen takia kun oman elämänsä bisnesmiehet on tilanneet niitä jonoksi asti ja nyt alkavat jäädä käsiin kun edellinen ei menekään enää uuden ovh:lla kaupaksi.
 
Etkö sä tuon -50 % laskenut ihan tuosta tilastoidusta estimaatista?

En, se oli ihan puhdas heitto vastauksena sinun "nomutku bensoistakin häviää heppoja" -heittoon.

Kuten jo kirjoitin, hajoamiseen asti. Jos se liikku, onko se rikki? Ei. 10% on jo aikamoinen olkiukko, mutta jos arvoa on tonni ja kauppamatka 2 km, niin mikä ettei jollekin kelpais?

Ok eli sinun kirjoissasi sähkis jossa akun kapa on 1% alkuperäisestä ei ole rikki koska sillä pääsee 3km nitkutellen? Tämä selvä.

Ja minä esitin sinulle kysymyksen, ei se ole mikään olkiukko vaan ihan rehellinen kysymys mutta sinä vastasitkin jo tähän eli 1% riittää sinulle.

Mut joo, luota sinä tyyppivikaisten ässien antamaan mielikuvaan, niin minä luotan 6300 auton tilastotietoon

Sorry mennyt ohi, mikä tilasto on kyseessä ja onko siinä siis 20v ikäisiä sähköautoja?
 
Nuo autot on yli 20 vuotta vanhoja. Montako sähköautoa tiedät joissa on miljoona kilometriä ja ovat 20 vuotta vanhoja?


Siinä sulle vertailukelpoinen esimerkki. Mersu ajettu miljoona kilometriä 4 vuodessa vaihdettu iskarit ja latureita.
Maalitolppien siirtelyä :D
 
Sorry mennyt ohi, mikä tilasto on kyseessä ja onko siinä siis 20v ikäisiä sähköautoja?

Tämä:

 
En, se oli ihan puhdas heitto vastauksena sinun "nomutku bensoistakin häviää heppoja" -heittoon.
No näyttää lukuarvo osuvan tuohon juuri samojen viestien kohdalla linkitettyyn tulokseen sen verran hyvin, että noinkohan se nyt meni ;)

e: Näköjään alkuperäinen heittosi on ennen linkkiä, mutta 20 v. korjauksesi on spot-on.
Ok eli sinun kirjoissasi sähkis jossa akun kapa on 1% alkuperäisestä ei ole rikki koska sillä pääsee 3km nitkutellen? Tämä selvä.
Eiku isompaa olkiukkoa vaan kehiin, kun edellinen ei riittänyt. Älä jaksa.
Sorry mennyt ohi, mikä tilasto on kyseessä ja onko siinä siis 20v ikäisiä sähköautoja?
Tuossahan se linkki on muutama viesti ylempänä. 10 v autoja, mutta tuloksista todetaan heikentymisen hidastuvan alun jälkeen. Eli kuten jo alussa sanoin, nykytiedon valossa ei ole syytä epäillä etteikö akut kestäisi normaalitilanteessa muuta autoa pidemmälle.
 
Kun katsoo noita 8-10v ikäisiä Model S:iä niin aika monesta on akku vaihdettu syystä tai toisesta eli toistaiseksi pitäydyn näkemyksessäni että pellit kestää pidempään kuin akku.
Ihan samoin missä tahansa polttiksessa on jokin vaihdettu komponentti 8-10v iässä. Tuo teslan takuusysteemi vaan tuon akun kanssa toimii niin että vaihdetaan koko paketti aina toiseen (suunnilleen vastaavasti käytettyyn). Jos polttomoottorin vaihto olisi 30min homma, niin aika moni perinteinen polttis saisi aina uuden moottorin, jos takuuaikana tulisi jokin härö.
 
Niin, noiden akkujen hiipumisestahan on jo käytännön dataa, tiedetään että se ei ole ongelmallisen suurta.
 
Tämä:


Kiitos, tämä oli hyvä juttu.

Olemme havainneet, että akun kunnon laskiessa noin 70 prosenttiin alkuperäisestä varauksesta, se alkaa heikkenemään aiempaa nopeammin, sanoo Silver Power Systemsin projektipäällikkö Liam Mifsud Autocarille.

Tätä vähän epäilin itsekin eli akun lahoaminen ei tapahdu lineaarisesti vaan jossain kohtaa alkaa kapa tippumaan kiihtyvästi.
 
No näyttää lukuarvo osuvan tuohon juuri samojen viestien kohdalla linkitettyyn tulokseen sen verran hyvin, että noinkohan se nyt meni ;)

No se meni juuri niin kuten sanoin, voit arvuutella ihan mitä haluat mutta tulevaisuuteen en pysty kuitenkaan näkemään eli kirjoitin viestin ennen linkin laittamista joten yritäppä uudelleen!

Eiku isompaa olkiukkoa vaan kehiin, kun edellinen ei riittänyt. Älä jaksa.

Sinähän itse sanoit että se on kunnossa kunhan se liikkuu, ei siis mitään olkiukkoja vaan sinun omia kommenttejasi. Ehkä et tainnut miettiä ihan loppuun asti sanomisiasi kun nyt pitää syytellä muita olkiukoista?

Tuossahan se linkki on muutama viesti ylempänä. 10 v autoja, mutta tuloksista todetaan heikentymisen hidastuvan alun jälkeen. Eli kuten jo alussa sanoin, nykytiedon valossa ei ole syytä epäillä etteikö akut kestäisi normaalitilanteessa muuta autoa pidemmälle.

Anteeksi mitä? Luitko itse juttua, siinä sanotaan näin:

Olemme havainneet, että akun kunnon laskiessa noin 70 prosenttiin alkuperäisestä varauksesta, se alkaa heikkenemään aiempaa nopeammin, sanoo Silver Power Systemsin projektipäällikkö Liam Mifsud Autocarille.
 
Kiitos, tämä oli hyvä juttu.

Olemme havainneet, että akun kunnon laskiessa noin 70 prosenttiin alkuperäisestä varauksesta, se alkaa heikkenemään aiempaa nopeammin, sanoo Silver Power Systemsin projektipäällikkö Liam Mifsud Autocarille.

Tätä vähän epäilin itsekin eli akun lahoaminen ei tapahdu lineaarisesti vaan jossain kohtaa alkaa kapa tippumaan kiihtyvästi.
Samassa jutussa:
– Sähköautojen akut kestävät paljon pidempään kuin kukaan osasi odottaa. Vaikka akut heikkenevät ajan myötä, myöhemmille omistajille auton toimintamatka ei ole yhtä suuri ongelma. Tässä kohti auto on todennäköisesti perheen toinen tai kolmas auto lyhyiden matkojen taittamiseen ja merkittävästi uutta halvempi, joten omistajan näkemyskin on sallivampi, sanoo EMR:n toimitusjohtaja Roger Morton.

Hän uskoo sähköautojen kestävän ainakin yhtä kauan kuin polttomoottoriautojen – ellei jopa pidempään, sillä ne ovat mekaanisesti yksinkertaisempia. Hänen arvionsa mukaan joudumme odottamaan vuoden 2045 tienoille, ennen kuin alamme näkemään loppuun ajettuja sähköautoja suurissa määrissä.

Sun lainauksen esittäjä piti autoa paalausvalmiina, kun akusta on jäljellä 80%. Hupiveikkoja.
 
Model S:n tietyissä malleissa (ainakin P85) oli akun suojauksessa suunnitteluvirhe, joka tuhosi sinänsä ehjän akun. Tämä ei ole mielestäni mikään vertailukelpoinen otos akkujen kestävyydestä pelteihin nähden. Onhan noita mersujakin paalattu alle 20 vuotiaina koska kori on yksinkertaisesti kadonnut ympäriltä.

Niin nyt oli kyse väittestä että akku ei ole elinikää rajoittava tekijä koska auto ruostuu puhki sitä ennen. Ei mistään muusta.
 
Sinähän itse sanoit että se on kunnossa kunhan se liikkuu, ei siis mitään olkiukkoja vaan sinun omia kommenttejasi. Ehkä et tainnut miettiä ihan loppuun asti sanomisiasi kun nyt pitää syytellä muita olkiukoista?
Reaalimaailmassahan tuollaiset olisi suuremman raaka-ainearvon takia paalattu jo hyvän aikaa ennen 10 % puhumattakaan 1 % akusta. Ihan puhdasta olkiukkoilua. Kuluminenkin tuohon kuntoon kestäisi useamman vuosikymmenen tasaisella tahdilla.

Olemme havainneet, että akun kunnon laskiessa noin 70 prosenttiin alkuperäisestä varauksesta, se alkaa heikkenemään aiempaa nopeammin, sanoo Silver Power Systemsin projektipäällikkö Liam Mifsud Autocarille.
Yksittäinen kommentti vs. taho joka esittää tilaston. Kumpaahan sitä uskois :D Tuo kaveri taitaa puuhata muutakin kuin auton akkuja. Sinällään toisaalta sama vaikka pitäisi paikkaansa, kun 70% vaatii kuitenkin sen 10 vuoden käytön. Vainoharhaisempi voisi tuumata, että kaverilla on ketunhäntä kainalossa, kun myy kunnonseurantajärjestelmiään.
Niin nyt oli kyse väittestä että akku ei ole elinikää rajoittava tekijä koska auto ruostuu puhki sitä ennen. Ei mistään muusta.
:D:D Eikö olisi aika pikkuhiljaa myöntää, että tällä kertaa tuli puhuttua ihan puhdasta paskaa?
 
No on onneksi Renaultillakin (ainakin Zoe) välillä samaa vikaa. En tiedä onko kyseessä että auto on internet-katveessa, vai väliaikainen häiriö Renaultin palvelimilla joiden kautta (kai?) pyynnöt menevät, tai sitten auto itse ei vaan välillä tykkää ottaa komentoja vastaan.

Yleensä kuitenkin onneksi toimii... Ehkä 80% ajasta. Vaikuttaa lähinnä siihen etten voi sitten etänä käynnistää esilämmitystä, tai seurata tahi muutella latausta muualla ollessani. Joskus harvoin applikaatio on tuntunut jopa unohtavan että omistan mitään autoa, mutta onneksi ilmestyy sitten myöhemmin takaisin.

Eurooppalaista softaosaamista...
Vaatiiko siis nuo keksinnöt jatkuvan nettiyhteyden?? Mitenköhän jossain Saksassa missä on edelleen paljon ja suuriakin alueita missä edes kännykälle ei ole kenttää? Suomessa taitaa lapissakin olla paremmin. Varsinkin etelässä missä on myös vuoristoa.
 
Yksittäinen kommentti vs. taho joka esittää tilaston. Kumpaahan sitä uskois :D Tuo kaveri taitaa puuhata muutakin kuin auton akkuja. Sinällään toisaalta sama vaikka pitäisi paikkaansa, kun 70% vaatii kuitenkin sen 10 vuoden käytön. Vainoharhaisempi voisi tuumata, että kaverilla on ketunhäntä kainalossa, kun myy kunnonseurantajärjestelmiään.

Eli kun viesti ei miellytä ja sotaa omia näkemyksiä vastaan niin ammutaan viestinviejä?

Tyyppi joka tekee tätä työkseen vs. foorumin bessewisser, luulenpa että uskon ennemmin tuota ensimmäistä tässä asiassa.

:D:D Eikö olisi aika pikkuhiljaa myöntää, että tällä kertaa tuli puhuttua ihan puhdasta paskaa?

Luulen että sinäkin tajusit jo kuinka heikko alkuperäinen väitteesi oli ja nyt sitten mennään näihin ala-arvoisiin henkilökohtaisuuksiin.

Tämä jää osaltani tähän
 
Tyyppi joka tekee tätä työkseen vs. foorumin bessewisser, luulenpa että uskon ennemmin tuota ensimmäistä tässä asiassa.
Onko joku erityinen syy, että uskot juuri tätä yhtä asiantuntijaa ja jätät kaiken muun huomiotta? Paitsi tietysti ne ässät, joissa akut paistui tyyppivikana. Ja kuten totesin, ei noillakaan spekseillä muu auto kestä akkujen "maaliin".

Noh, viimeistään 10 vuoden päästä on kunnolla dataa siinä vaiheessa 15-20 vuotta vanhan akkutekniikan kestämisestä.
 
Kyllähän se auto alkaa yleisesti olemaan yleisesti jo ”käytetty” siinä 15 vuoden iässä ellei autotallissa koko ikäänsä ollut. En tiedä onko hirveästi väliä onko akussa kapasiteettia tai moottorissa vetoa.
 
Entäs käytetty Toyota hybrid vs. sähköauto, vaikka 15ke Auris Sporttitoureri? Toyotalla yleisimpien vikojen "relaxtakuu" taitaa olla 10v / 200 tkm asti, kun huollattaa auton Toyotalla. Ei ole DSG-vaihelaatikkoa, en ymmärrä että herkkäpeppuiset haluaa Volkkarin sohvaa. Sama se Toyotalla ajella, ei se harmita kun tottuu. Akkutakuu 10v / 300 tkm. Tesloissa on rikkinäisiä osia kuulemma vaihettava.
 
Tää kritiikki sähköautoja kohtaan on aika hauskaa tällä hetkellä. Toki sen ymmärtää kun ollaan tässä murrosvaiheessa, mutta muutamien vuosien päästä kaikki pahimmatkin kriitikot vaan ”joutuu” sellaisen hankkia jos haluaa autoilla. Eiköhän tuosta museoautoilusta tehdä aika kallista seuraavan kymmenen vuoden aikana jo pelkästään päästötavotteiden takia.
Onko näin? Joku komissaari oli vaatinut että takarajaa polttomoottoriautojen valmistuksessa pitää muuttaa eteenpäin. Miten ratkaistaan pula akkumateriaaleista? Miten hinnat tulevat riittävän alas, vai loppuuko köyhiltä autoilu kokonaan?

Päästötavoitteiden osalta on mahdollista että niistä tullaan luopumaan, kun huomataan ettei Kiina, Intia, USA, Venäjä välitä niistä yhtään, jolloin EU:n on järjetöntä roikkua niissä yksin. Tässä on nähty muutaman viime vuoden aikana kuinka hankalaa tulevaisuuden ennustaminen on, mitä vain voi tapahtua.

Jos taas polttomoottorivalmistuskielto tapahtuu 2035 niin Suomessa ajellaan vielä 2055 polttomoottoreilla köyhyyden takia. Tämän päivän nelikymppinen on tuolloin 73-vuotias ja kolmikymppinen 63-vuotias.
 
Tesloja ja muitakin on jo korjattu akkumoduleittain täällä Kankaanpäässä, ei ole vielä "elinkeino," mutta lähestymässä sitä pistettä. Hintaa ihan inhimillisesti jos vertaa isoihin polttisremppohin tyyliin vaihteisto tai moottori.

Eli matkalla tulevaan, positiivisesti. :tup:
Tesloissahan on nykyään palamattomaan uretaaniin valettu kennosto josta ei taatusti vaihdeta yhtään mitään. Ja koko akuston irrottaminen ja kinnittäminenkään on tuskin päivän juttu missään autossa.
Noin huomiona vain, ei mitenkään dissaten.
 
Taannoin oli Hesarissa artikkeli, ettei maailman autoilua pysty korvaamaan täysin sähköautoilla.
Niin, nykyisellä tuotannolla nykyisistä kaivoksista. Ainaki tuo on ollut se lähtökohta niissä artikkeleissa jotka olen nähnyt, ja siis ihan hyvä lähtökohta jonkinnäköiselle pohjatasolle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 729
Viestejä
4 555 687
Jäsenet
75 048
Uusin jäsen
Lymppä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom