Yleistä keskustelua sähköautoista

Onhan tuo Teslan järjestelmä applemainen ja softabugeja sekä ominaisuuksia tulee ja lähtee täysin vailla järkeä. Aika usein myös uus versio on poistanut sattumalta jonkun toiminnallisuuden tms. Näistä harvoin vaan nostetaan meteliä, ne vaan otetaan vastaan "valmistaja tietää mikä on parempi". Esim. just tämä M3:n paska ilp-homma. Hyvää Teslassa on se, että se on responsiivinen ja toimii pääosin hyvin.
 
Näistä harvoin vaan nostetaan meteliä, ne vaan otetaan vastaan "valmistaja tietää mikä on parempi".
Tätä olen itsekin aprikoinut monesti. Ajattelen sen lähinnä johtuvan siitä, että monet teslakäyttäjät ovat "early adoptereja", kovin harrastuneita käyttäjiä, jotka eivät kaikesta hätkähdä. Harrastelija löytää monesti myös vaihtoehtoisen ratkaisun ongelmalle tai osaa kytkeä viallisen ominaisuuden pois. Ellei kyseessä ole jokin suurempi vika.

Uskon itsekin pärjääväni kaikenlaisten softabugien kanssa, mutta vaimon kohdalle sattuessa on helvetti irti.
 
  • Tykkää
Reactions: Hzz
Tätä olen itsekin aprikoinut monesti. Ajattelen sen lähinnä johtuvan siitä, että monet teslakäyttäjät ovat "early adoptereja", kovin harrastuneita käyttäjiä, jotka eivät kaikesta hätkähdä. Harrastelija löytää monesti myös vaihtoehtoisen ratkaisun ongelmalle tai osaa kytkeä viallisen ominaisuuden pois. Ellei kyseessä ole jokin suurempi vika.

Uskon itsekin pärjääväni kaikenlaisten softabugien kanssa, mutta vaimon kohdalle sattuessa on helvetti irti.

Moni Tesla-kuski, varsinkin ne äänekkäimmät, ovat fanaattisia omasta autostaan ja puolustavat hamaan tappiin asti kaikkia vikojakin.

Ongelmia on noissa kaikissa, uskoisin että esim. Android Automotivella on potentiaalia paljon pidemmälle kuin Teslan omalla virityksellä.
 
Isoin vitutus Teslan mediapuoleen on ollut Spotifyn toimintamalli, Wazen (tms muun kameroista ja ruuhkista varoittavan agressiivisesti ruuhkien ohi neuvovan navin puute, liian hidas netti ja Viaplay yms muiden ei Netflix suoratoisto-ohjelmien puute koska et voi lisätä itse. Muuten on toiminut loogisesti, nopeasti ja isoin bugi on ollut välillä liian hitaan nettiyhteyden takia hitaasti päivittyvä biisin kansikuva tai seuraavan biisin vaihto jos vaihtaa monta putkeen ja hidas netti ei ehdi ladata niin monta biisiä putkeen (nimimerkillä pahin mahdollinen biisi skippailija). Eli bugejakin on kuten kaikilla muillakin mutta en rehellisesti tiedä onko oma 2021 jo sen verran tuoreella raudalla ja "vanha" malli että pahimmat bugit on liiskattu.

Ja jos itselle sattuneita bugeja katsoo, valitsen tuon setin aina muiden valmistajien sisäänrakennettuihin verrattuna. Jos taas Android auto olisi valittavana, valitsisin sen. Toki siinä taas on todella raivostuttavia pieniä bugeja tai enemmänkin rajoituksia siihen ettet voi tehdä sitä tätä tai tuota edes paikoillaan istuessa.

EDIT: Noita bugeja/uuden valmistajan perseilyitä on sitten taas tähän mennessä ollut ihan asioissa kuin itse multimediapuolessa. Esim ovenkahva joka jäätyy, liian hitaasti reagoiva sadetunnistin, huurun poisto laseista kun paska osuu tuulettimeen esim parkkihalliin ajaessa (ensimmäinen kerta varmaan 10v sisällä kun joudun peruuttamaan ei harrasteen ovi auki kuikuillen kun kaikki oli huurussa), Tesla android apin toiminta taittuvalla luurilla näyttö auki (latausluukun avauksen painike menee töötin painikkeen alle) jne.
 
Viimeksi muokattu:
Mitään bugeja ole, minusta Teslan FSD visualization tunnistaa tekoälyllään hienosti sen että Suomen vesisateessa auto oli tehty sokerista. Se kutistui. Tämä AI-downscaling on uutena 2021.44.5 ominaisuutena.

 
Model 3 kiinnostaisi, mutta itselläni tilanne että auto joutuisi olemaan ulkona ilman katosta kokoajan niin vähän epäilyttää nuo ovenkahvat sekä karmittomat ikkunat talvella. Tosin kun esilämmittää auton niin ei noiden kanssa hirveitä ongelmia pitäisi olla?
 
Model 3 kiinnostaisi, mutta itselläni tilanne että auto joutuisi olemaan ulkona ilman katosta kokoajan niin vähän epäilyttää nuo ovenkahvat sekä karmittomat ikkunat talvella. Tosin kun esilämmittää auton niin ei noiden kanssa hirveitä ongelmia pitäisi olla?

Kyllä ne jäätyy (mulla ei ole katoksessa), eikä se esilämmitys niitä aina sulata ja sitä esilämmitystä ei saa todellakaan unohtaa. Mut kyllä kaikesta selviää pienellä huumorilla.
 
Model 3 kiinnostaisi, mutta itselläni tilanne että auto joutuisi olemaan ulkona ilman katosta kokoajan niin vähän epäilyttää nuo ovenkahvat sekä karmittomat ikkunat talvella. Tosin kun esilämmittää auton niin ei noiden kanssa hirveitä ongelmia pitäisi olla?

Karmittomista laseista en olisi niinkään huolissani. Näiden kanssa ei ongelmia ole oikeastaan ilmennyt ikinä. Ovenkahvat taas ovat jäätävän perseitä. Pahinta on jos sattuu ajamaan sateella/sumulla ja sitten auto yöksi parkkiin pakkaseen. Voi siinä arvailla mikä neljästä ovenkahvasta aukeaa jos mikään. Sama juttu myös EV6:ssa. Se on vaan kun täytyy tehdä kaikki "hienosti".
 
Model 3 kiinnostaisi, mutta itselläni tilanne että auto joutuisi olemaan ulkona ilman katosta kokoajan niin vähän epäilyttää nuo ovenkahvat sekä karmittomat ikkunat talvella. Tosin kun esilämmittää auton niin ei noiden kanssa hirveitä ongelmia pitäisi olla?
Märästä pakkaseen=haista vittu, tasaisessa pakkasessa= ei ongelmaa. Esilämmitys ratkoo ikkunan jääongelmat (pari kertaa ei ole halunnut jään takia aueta paukkupakkasilla) ja yhtä pahaa aamua lukuunottamatta myös ovenkahvat ovat olleet käyttökelpoiset aka ei ole tarvinnut napauttaa jäätä veke että aukeaa. Itsellä auto siis normi tolppapaikassa ilman kattoa tai suojaa.
 
Model 3 kiinnostaisi, mutta itselläni tilanne että auto joutuisi olemaan ulkona ilman katosta kokoajan niin vähän epäilyttää nuo ovenkahvat sekä karmittomat ikkunat talvella. Tosin kun esilämmittää auton niin ei noiden kanssa hirveitä ongelmia pitäisi olla?

93500km takana taivalta Kuusamossa model S , ikkunoiden ja kahvojen kans onglemia nolla.
Auto pihalla, lauhasta pakkaseen ja pakkasesta lauhaan, kelit vaihtelee myös täällä.

Nuoruuden celican karmittomien lasien ohje toimii yhä, syksyllä tiivisteiden puhdistus ja kuminhoito aine (silikoni on vääh huonompi vaihtoehto) niihin.
 
Märästä pakkaseen=haista vittu, tasaisessa pakkasessa= ei ongelmaa. Esilämmitys ratkoo ikkunan jääongelmat (pari kertaa ei ole halunnut jään takia aueta paukkupakkasilla) ja yhtä pahaa aamua lukuunottamatta myös ovenkahvat ovat olleet käyttökelpoiset aka ei ole tarvinnut napauttaa jäätä veke että aukeaa. Itsellä auto siis normi tolppapaikassa ilman kattoa tai suojaa.
Ite aattelin että ei se nyt niin paha ongelma voi olla mitä puhutaan. Reilu viikko sitten töistä lähtiessa ajattelin huuhtaista autoa vähän kun parkkihallissa oli siihen mahdollisuus. Ajoin tunnin kotiin ja hyppäsin ulos autosta. Jotain piti ottaa vielä autosta mukaan mutta kahvat ei hievahtanutkaan :rofl: Onneksi oli kuumailmapuhallin millä varovasti vähän sulatteli kahvoja niin lähti taas toimimaan :rolleyes: Kotona auto siis katoksessa.

Silti ihan tyytyväinen olen ollut :D
 
Mites tämä akunlämmittämis politiikka mahtaa mennä eli tarviiko melkein aina laittaa navista reitti pikalaturille että auto "osaa" tai laittaa akkua lämpimäksi ennen kliimaxia? Tässä vaan ihmetellyt miksi nuo lataustehot on niinkin alhaalla olleet Mustangilla kuin +40kw, 150kw laturista? Ulkona +2c ja auto ollut enimmäkseen ulkona. Sitten n. 20km matka laturille ilman mitään naveja ja tehot tota luokkaa? Mcdonaldsin laturikin sanoi että "auto rajoittaa", tarkottaen mitä, akku kylmä?? :rolleyes: Ei tässä silti hätää ollut, olihan akku sen 37pros, lähinnä tilastomielistä latauskokeilua. Oliskohan eri jos olisi 10pros akkua? :hmm:

Ihmetyttää kyllä tämä tosiaan mistä ollut täälläkin juttua että miksi ei vaan voisi olla sitä yksinkertaista nappia mistä lähtee akku lämpiämään :facepalm:
 
Ihmettelen myös miksei autoissa voi olla ihan yksinkertaista nappia, mistä kuski voi akun lämmityksen käynnistää halutessaan. Ja lisäksi näkymä, mistä voi tarkistaa akun lämmön.

Kyseessä on kuitenkin täysin oleellista tietoa, joka merkittävästi vaikuttaa talvella auton lataustehoon. Vähintään yhtä oleellinen normi käyttäjälle kuin polttisautojen öljyn tai moottorin lämmöt, jotka aina ovat olleet näkyvästi esillä. Miksi pitää tehdä näin vaikeasti ja piilottaa lämmitykset navigoinnin taakse (jos edes sinnekään) ja piilottaa akkulämmöt käyttäjiltä.

Vähintäänkin joku kokeneen käyttäjän menu pitäisi saada esiin, jos peruskäyttäjiltä noi halutaan jostain ihmeen syystä piiloon.
 
Ihmettelen myös miksei autoissa voi olla ihan yksinkertaista nappia, mistä kuski voi akun lämmityksen käynnistää halutessaan. Ja lisäksi näkymä, mistä voi tarkistaa akun lämmön.

Kyseessä on kuitenkin täysin oleellista tietoa, joka merkittävästi vaikuttaa talvella auton lataustehoon. Vähintään yhtä oleellinen normi käyttäjälle kuin polttisautojen öljyn tai moottorin lämmöt, jotka aina ovat olleet näkyvästi esillä. Miksi pitää tehdä näin vaikeasti ja piilottaa lämmitykset navigoinnin taakse (jos edes sinnekään) ja piilottaa akkulämmöt käyttäjiltä.

Vähintäänkin joku kokeneen käyttäjän menu pitäisi saada esiin, jos peruskäyttäjiltä noi halutaan jostain ihmeen syystä piiloon.
Älä muuta sano. Täytyy toivoa että saan tolla OBDLink LX murkulallani paremmin tietoja Mussesta esiin kun ensin jokupäivä paikallistan OBD portin ko autosta. Tuohan toimi hienosti Leafissa, LeafSpy softan kautta näki kaiken oleellisen akunlämmöistä alkaen. Iso peukku siihen suuntaan :thumbsup::thumbsup: :)
 
Mites tämä akunlämmittämis politiikka mahtaa mennä eli tarviiko melkein aina laittaa navista reitti pikalaturille että auto "osaa" tai laittaa akkua lämpimäksi ennen kliimaxia? Tässä vaan ihmetellyt miksi nuo lataustehot on niinkin alhaalla olleet Mustangilla kuin +40kw, 150kw laturista? Ulkona +2c ja auto ollut enimmäkseen ulkona. Sitten n. 20km matka laturille ilman mitään naveja ja tehot tota luokkaa? Mcdonaldsin laturikin sanoi että "auto rajoittaa", tarkottaen mitä, akku kylmä?? :rolleyes: Ei tässä silti hätää ollut, olihan akku sen 37pros, lähinnä tilastomielistä latauskokeilua. Oliskohan eri jos olisi 10pros akkua? :hmm:

Ihmetyttää kyllä tämä tosiaan mistä ollut täälläkin juttua että miksi ei vaan voisi olla sitä yksinkertaista nappia mistä lähtee akku lämpiämään :facepalm:
Todennäköisesti akun esilämmitys ei osaa käynnistyä vaikka navigoisit laturille, harva auto tuntuu osaavan sitä.

Ja akun lämmityksen sijaan napin pitäisi olla ”akun valmistelu”, jotta se voisi myös jäähdyttää kesällä tarpeen vaatiessa akkua.
 
Todennäköisesti akun esilämmitys ei osaa käynnistyä vaikka navigoisit laturille, harva auto tuntuu osaavan sitä.

Ja akun lämmityksen sijaan napin pitäisi olla ”akun valmistelu”, jotta se voisi myös jäähdyttää kesällä tarpeen vaatiessa akkua.

Mites sitte? Tarvii varmaa heittää pikalaturin ympärillä joka kerta paska rinkiä tehokkaimmalla moodilla että alkaa akku lämpeämään :D No joo, tarvii tutkia lisää, mikä tietää vaikka osaiskin tehä jotain esivalmisteluja navin päätteeksi :asif:

Joo toki tarvisi olla myös viilennykseen :tup:
 
Mites sitte? Tarvii varmaa heittää pikalaturin ympärillä joka kerta paska rinkiä tehokkaimmalla moodilla että alkaa akku lämpeämään :D No joo, tarvii tutkia lisää, mikä tietää vaikka osaiskin tehä jotain esivalmisteluja navin päätteeksi :asif:

Joo toki tarvisi olla myös viilennykseen :tup:
Näin talvella varmaan 5min paskaringin pyöritys jatkuvassa nelipyöräluisussa kaasu pohjassa lienee ihan hyvä tapa.
 
Teslan käyttöliittymään tuollaisen napin lisääminen ei olisi juttu eikä mikään
 
Teslan käyttöliittymään tuollaisen napin lisääminen ei olisi juttu eikä mikään
Eipä se olisi muillekaan kosketusnäyttö tai muuten ei fyysisiin nappeihin pohjautuville järjestelmille. Enemmän toki että mitä tuo vaatii ns järjestelmille käyttöliittymän alla. Kykenevätkö kaikki edes fyysisesti tuohon lämmitykseen ajaessa jne jne.
 
Akun lämmitys-nappi on tälläinen ominaisuus, joka kiinnostaa meitä early adoptereita ja power-usererita.

Jotta sähköauto voi lyödä itsensä läpi myös normojen joukossa, sen auton navigaattorin pitää joka tapauksessa osata reitittää latauspisteiden kautta kun lyö helsingissä kohteeksi oulun. Silloin käyttöliittymään ei tarvitse erikseen lisätä nappia akun lämmitystä varten, kun auto tietää jo milloin mennään laturille.
 
Kuulostaa ihan tutulta, noinhan se jo tapahtuu.
Ei se ymmärtääkseni kaikilla tapahdu. Osa autoista kun on rehellisesti polttis/hybridejä jotka on vain muutettu sähköiksi minimaalisin muutoksin ja ei ole tehty mm tuommoisia muutoksia/lisätty ominaisuuksia.
 
Akun lämmitys-nappi on tälläinen ominaisuus, joka kiinnostaa meitä early adoptereita ja power-usererita.

Jotta sähköauto voi lyödä itsensä läpi myös normojen joukossa, sen auton navigaattorin pitää joka tapauksessa osata reitittää latauspisteiden kautta kun lyö helsingissä kohteeksi oulun. Silloin käyttöliittymään ei tarvitse erikseen lisätä nappia akun lämmitystä varten, kun auto tietää jo milloin mennään laturille.
No näinhän sen pitäisi viimeistään tapahtuakkin mutta jotenkin hölmöä että jos haluaa vaikka tilasto mielessä tai ekstemporee ladata akkua suuremmilla nopeuksilla, tarvisi ruveta navia räpläämään vaikka laturi olisi ihan siinä kuuluisassa kiven heiton päässä. No, ehkä joskus, autonvalmistajille vaan viestiä/pientä vinkkiä että io techin porukka on nappia vailla :thumbsup:
 
Ei se ymmärtääkseni kaikilla tapahdu. Osa autoista kun on rehellisesti polttis/hybridejä jotka on vain muutettu sähköiksi minimaalisin muutoksin ja ei ole tehty mm tuommoisia muutoksia/lisätty ominaisuuksia.

Tarkoituksella jätin sen noin hähmäiseksi. Ainakin niillä merkeillä tapahtuu jotka on suunniteltu sähköautokokemus edellä. Onko niitä markkinoilla enemmän kuin yksi?
 
No näinhän sen pitäisi viimeistään tapahtuakkin mutta jotenkin hölmöä että jos haluaa vaikka tilasto mielessä tai ekstemporee ladata akkua suuremmilla nopeuksilla, tarvisi ruveta navia räpläämään vaikka laturi olisi ihan siinä kuuluisassa kiven heiton päässä.
Jos se laturi on kivenheiton päässä niin ei sitä kyllä ehditä lämmittämäänkään... Konalla mene vartti lämmittää laturilla riittävästi että päästään 50kW latausnopeuksiin, ja siinä on mukana latauksen tuoma hukkalämpö. 20min ennen pitäisi vauhdissa laittaa lämmitys päälle.
 
Volkswagenilta alkaa tulla ensi vuonna ID-malleja, jotka tukee V2X:ää. Ja kaikkea muutakin mielenkiintoista :tup:

 
280e sisältäen postit.
Jos se laturi on kivenheiton päässä niin ei sitä kyllä ehditä lämmittämäänkään... Konalla mene vartti lämmittää laturilla riittävästi että päästään 50kW latausnopeuksiin, ja siinä on mukana latauksen tuoma hukkalämpö. 20min ennen pitäisi vauhdissa laittaa lämmitys päälle.
No ehkei nyt ihan tolla etäisyydellä mutta jos nyt ajan maantietä 80kmh vauhdilla 20km matkan suoraan pikalaturille ja auto antaa ulos inan vajaa 30kw niin luulisi että akku olisi tarpeeksi lämmin vai voikohan ns eco moodi pitää akun kylmempänä kuin vaikka esim sporttisin moodi? :hmm:
 
Volkswagenilta alkaa tulla ensi vuonna ID-malleja, jotka tukee V2X:ää. Ja kaikkea muutakin mielenkiintoista :tup:


Tuossakin on monta mukavalta kuulostavaa ideaa, mutta hieman hirvittää mitä bisnesosaston jäljiltä tapahtuu. We connect -mahdollistaa ihan kivan pikku laskutuslisän yms. nyppäämisen joka asiasta. Vw varmasti haluaa luoda rahastettavan ekosysteemin.

Sähköverkon stabiloinnin avustaminen sähköautoilla herättää kysymyksen, että mitä kuluttuja siitä oikeastaan saa. Haitat ihan varmasti, hyötyä ei niinkään ellei asu jossain sähköverkkojen kehitysmaassa, jossa on jatkuvia sähkökatkoja. Lähtökohtaisesti se iso akku ostetaan sen takia, että range latauksen jälkeen riittää pidempäänkin reissuun ja joka päivä ei tarvitse lähiajossa olla tolpassa. Hieman nihkeältä tuntuisi, jos lähdön hetkellä auto ei olisi täydessä latingissa, kun verkko on tarvinnut tukea tai muuten vaan latausta ei olisi saatu energiapuutteen takia tehtyä.
 
Tuossakin on monta mukavalta kuulostavaa ideaa, mutta hieman hirvittää mitä bisnesosaston jäljiltä tapahtuu. We connect -mahdollistaa ihan kivan pikku laskutuslisän yms. nyppäämisen joka asiasta. Vw varmasti haluaa luoda rahastettavan ekosysteemin.

Sähköverkon stabiloinnin avustaminen sähköautoilla herättää kysymyksen, että mitä kuluttuja siitä oikeastaan saa. Haitat ihan varmasti, hyötyä ei niinkään ellei asu jossain sähköverkkojen kehitysmaassa, jossa on jatkuvia sähkökatkoja. Lähtökohtaisesti se iso akku ostetaan sen takia, että range latauksen jälkeen riittää pidempäänkin reissuun ja joka päivä ei tarvitse lähiajossa olla tolpassa. Hieman nihkeältä tuntuisi, jos lähdön hetkellä auto ei olisi täydessä latingissa, kun verkko on tarvinnut tukea tai muuten vaan latausta ei olisi saatu energiapuutteen takia tehtyä.

Tähän liittyen kannattaa kuunnella sähköautomiesten v2g-jakso. Ainakaan länsimaissa se autojen ensisijanen rooli ei välttämättä olisi toimia minään perustehon powerbankkina, vaan hoitaa ns. peak-kysyntää. Tähän kysyntään vastaaminen vaatii erittäin nopeaa reagointia ja jaksot eivät ole pitkiä, puhutaan enemmän sekunneista tai minuuteista, kun tunneista. Tässä akut ovat parasta mahdollista reserviä, eikä niitä tarvi purkaa merkittävästi. Kuluttaja voisi hyötyä ilmaisena latauksena, eli saada jotain krediittejä latausasemille tmv. Bisnesmallit ei varmaan ole vielä täydellisiä, mutta eihän tuohon kukaan kuluttaja lähde, ellei jotain iloa ole molempiin suuntiin.

Itseni kiinnostaa myös auton toimiminen kodin/mökin powerbankkina. Eli ladataan halvalla yöllä ja puretaan kodin sähköverkkoon pörssisähkön ollessa kallista -tyyppiset ratkaisut.

e. Joskin tuo alempi case saattaa olla taloudellisesti ihan paska ja odottaa tarkempia laskelmia. Vaatii varmaan vähintäänkin LFP-akut, jotka kestävät lähtökohtaisesti enemmän lataus-/purkusyklejä.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän liittyen kannattaa kuunnella sähköautomiesten v2g-jakso. Ainakaan länsimaissa se autojen ensisijanen rooli ei välttämättä olisi toimia minään perustehon powerbankkina, vaan hoitaa ns. peak-kysyntää. Tähän kysyntään vastaaminen vaatii erittäin nopeaa reagointia ja jaksot eivät ole pitkiä, puhutaan enemmän sekunneista tai minuuteista, kun tunneista. Tässä akut ovat parasta mahdollista reserviä, eikä niitä tarvi purkaa merkittävästi. Kuluttaja voisi hyötyä ilmaisena latauksena, eli saada jotain krediittejä latausasemille tmv. Bisnesmallit ei varmaan ole vielä täydellisiä, mutta eihän tuohon kukaan kuluttaja lähde, ellei jotain iloa ole molempiin suuntiin.

Itseni kiinnostaa myös auton toimiminen kodin/mökin powerbankkina. Eli ladataan halvalla yöllä ja puretaan kodin sähköverkkoon pörssisähkön ollessa kallista -tyyppiset ratkaisut.

e. Joskin tuo alempi case saattaa olla taloudellisesti ihan paska ja odottaa tarkempia laskelmia. Vaatii varmaan vähintäänkin LFP-akut, jotka kestävät lähtökohtaisesti enemmän lataus-/purkusyklejä.
Itse ajattelin asiaa vähän niin, että kun sähköautojen ostajille annetaan kaikenlaisia verovähennyksiä ja hankintatukia, niin noiden ehtona voisi sitten olla tuo V2G toiminnallisuuden käyttö hätätapauksissa.

Jos saat useamman tonnin hankintatukea, niin kyllä sitä vastaan pitäisi voida sitten jotain vaatiakin...
 
Itse ajattelin asiaa vähän niin, että kun sähköautojen ostajille annetaan kaikenlaisia verovähennyksiä ja hankintatukia, niin noiden ehtona voisi sitten olla tuo V2G toiminnallisuuden käyttö hätätapauksissa.
Jos saat useamman tonnin hankintatukea, niin kyllä sitä vastaan pitäisi voida sitten jotain vaatiakin...

Eli veronmaksaja auttaa sähköyhtiöitä? Kuulostaapa kummalliselta. Koko sähköverkon sotkuhan on toki myös vihreän ideologian aiheuttama valtiotasolla, mutta ei tuo syy-seuraussuhde kyllä mikään 1:1 ole. Tuossa tapauksessahan sähköyhtiöt käyttäisivät mieluusti V2G:tä aina kun heille sopisi, koska kuluttajat hoitaisivat pois suuremman kuorman.

Sähkönsiirtoyhtiö toki voi siirtää takaisinkin sitä sähköä, mutta onneksi verottaja sitten haluaa tästäkin operaatiosta kumpaankin suuntaan siirtomaksun. Ei oikein kuulosta toimivalta. Entä jos V2G toiminnallisuus pamauttaa pääsulakkeet, kun olitkin saunassa? Vai vedetäänkö talosta lämmitys pois jotta voidaan myydä kylmänä päivänä halvempaa sähköä?
 
Eli veronmaksaja auttaa sähköyhtiöitä? Kuulostaapa kummalliselta. Koko sähköverkon sotkuhan on toki myös vihreän ideologian aiheuttama valtiotasolla, mutta ei tuo syy-seuraussuhde kyllä mikään 1:1 ole. Tuossa tapauksessahan sähköyhtiöt käyttäisivät mieluusti V2G:tä aina kun heille sopisi, koska kuluttajat hoitaisivat pois suuremman kuorman.

Sähkönsiirtoyhtiö toki voi siirtää takaisinkin sitä sähköä, mutta onneksi verottaja sitten haluaa tästäkin operaatiosta kumpaankin suuntaan siirtomaksun. Ei oikein kuulosta toimivalta. Entä jos V2G toiminnallisuus pamauttaa pääsulakkeet, kun olitkin saunassa? Vai vedetäänkö talosta lämmitys pois jotta voidaan myydä kylmänä päivänä halvempaa sähköä?
Minulle käy ihan hyvin, että jätät hankintatuen ottamatta, maksat koko auton ihan itse ja et sitoudu mihinkään V2G hommiin. Ei haittaa henkilökohtaisesti yhtään.
 
Minulle käy ihan hyvin, että jätät hankintatuen ottamatta, maksat koko auton ihan itse ja et sitoudu mihinkään V2G hommiin. Ei haittaa henkilökohtaisesti yhtään.

Kiitos, mutta kai ymmärrät että hankintatuki on verovähennys? Minä kun satuin maksamaan autostani sen 12k€ myös veroja ensin, josta sain vähennettyä "hankintatukea" 2k€. Et ole tosin ensimmäinen kommunisti joka ehdottaa Suomessa verovähennysten kriminalisointia.

Asiaa voi viedä toki pidemmälle, jos otit kilometrikorvauksia, olet sitoutunut ottamaan liftarin kyytiin. Mikäli työhuonevähennyksen, niin luonnollisesti siellä voi hätämajoittaa tulevaisuuden toivon. Saitko lapsivähennystä? Niken tehtaat kutsuu. Automaattinen tulovähennys? Teet toki myös valtiolle sitten ilmaiseksi lisää töitä.

Et kai nyt tyydy vain yhden verovähennyksen sitouttamiseen?
 
Minulle käy ihan hyvin, että jätät hankintatuen ottamatta, maksat koko auton ihan itse ja et sitoudu mihinkään V2G hommiin. Ei haittaa henkilökohtaisesti yhtään.

Toivottavasti vaan pidetään nämä asiat ihan puhtaasti erillään. Valtio tukee hankintaa ihan vaan siitä syystä, että se on kansallisella sekä ylikansallisella (EU) tasolla sitoutunut vähentämään päästöjä. Siitä voi keskustella, onko tämä järkevin tai tehokkain tapa tukea tätä tavoitetta, mutta se on toinen keskustelu.
 
No ehkei nyt ihan tolla etäisyydellä mutta jos nyt ajan maantietä 80kmh vauhdilla 20km matkan suoraan pikalaturille ja auto antaa ulos inan vajaa 30kw niin luulisi että akku olisi tarpeeksi lämmin vai voikohan ns eco moodi pitää akun kylmempänä kuin vaikka esim sporttisin moodi? :hmm:
Ei se akku tasaista vauhtia ajamalla lämpiä, ovat pirulaiset niin energiatehokkaita. Itse asiassa epäilen että akun alta menevä 80km/h -10c ilmavirta jäähdyttää akkua... Joku eristelevy akun alle talveksi voisi olla kokeilemisen arvoinen. Kiihdytys/Jarrutus pumpauksella akkua saa lämpiämään, mutta se taas ei ole suotavaa yleisen liikenteen seassa.
 
Ei se akku tasaista vauhtia ajamalla lämpiä, ovat pirulaiset niin energiatehokkaita. Itse asiassa epäilen että akun alta menevä 80km/h -10c ilmavirta jäähdyttää akkua... Joku eristelevy akun alle talveksi voisi olla kokeilemisen arvoinen. Kiihdytys/Jarrutus pumpauksella akkua saa lämpiämään, mutta se taas ei ole suotavaa yleisen liikenteen seassa.
Tähän tulokseen olen itsekkin tullut kun aika rauhallisesti olen tolla ajellut. No periaatteessa sitten kun pitkän matkan olisi tarkoitus ajaa niin sitten varmasti vois laittaa naviin ja eiköhän ne latausnopeudet sitten ole sellasia kun kuuluukin latauspaikan määränpäässä :thumbsup: Kai sitä on tottunut tohon kuuma kalleen @Leafiin jossa se akku on sellainen kiuas että :rofl:

Emmä kyllä jaksa viritellä mitään pohjalle...kesäkin sieltä vielä tulee...
 
Tähän tulokseen olen itsekkin tullut kun aika rauhallisesti olen tolla ajellut. No periaatteessa sitten kun pitkän matkan olisi tarkoitus ajaa niin sitten varmasti vois laittaa naviin ja eiköhän ne latausnopeudet sitten ole sellasia kun kuuluukin latauspaikan määränpäässä :thumbsup: Kai sitä on tottunut tohon kuuma kalleen @Leafiin jossa se akku on sellainen kiuas että :rofl:

Emmä kyllä jaksa viritellä mitään pohjalle...kesäkin sieltä vielä tulee...
Äläs nyt, kohta päästään samaan kuin joillain merkeillä nuo maskien "talvimodet" ja asennot mutta pohjalevyillä. Kuka tekee omansa random kumimatosta, kuka pahvista ja nippusiteistä jne jne :D
 
Äläs nyt, kohta päästään samaan kuin joillain merkeillä nuo maskien "talvimodet" ja asennot mutta pohjalevyillä. Kuka tekee omansa random kumimatosta, kuka pahvista ja nippusiteistä jne jne :D
No sellanen Karhu kopan pahvi olis aika kova...:D ei kai nyt sentään. Jos sellainen virtuaalinen lämmitys/viilennys nappi tulisi ennemmin :tup:
 
No sellanen Karhu kopan pahvi olis aika kova...:D ei kai nyt sentään. Jos sellainen virtuaalinen lämmitys/viilennys nappi tulisi ennemmin :tup:
Ei kyllä tässä pitää Teslakuskien hankkia se kallis kallis orkkis Tesla varuste jossa logot isolla ja pitää muistaa kehua sitä kaikille ja kuinka se on tehdasohjattu aktiivimalli, Mussen omistajat ostaa aftermarket version koska pitäähän mussea nyt viritellä, Leaf/Zoe yms kuskit painaa pahvit nippareilla ja jesarilla kiinni, Konat, Skodat/VW:t mennään joko tehdasvarusteella tai kumimatolla tai tehdas jopa varustaa autot kahden vuoden viiveelllä pohjalevyllä joka pitää manuaalisesti avata ja sulkea aina kelin mukaan :D
 
No sellanen Karhu kopan pahvi olis aika kova...:D ei kai nyt sentään. Jos sellainen virtuaalinen lämmitys/viilennys nappi tulisi ennemmin :tup:
Tää nappi olis kyllä kova myös Volkkariin. Just lapsen pelireissulla Tampereella ongelmia latauksen kanssa.

Aamulla ajellaan areenalle. Päivällä turnauksessa tauko joten mäkkiin lataamaan pikalaturilta ja syömään. Saatiin autoon 2% enemmän kuin hallilta lähtiessä koska esilämmitin auton :lol:
Kotimatkalla sitten pakkopysähdys Ionityllä ja taas sylissä mäkkisafkaa.
 
@Pyrres
No joo, jotenkin näin. Otatinhan jo kaikki kromatut "tarratkin" autosta veke kun pilaavat muuten mustan auton. Tarkoitus vielä kesäksi maalauttaa nuo toiset vanteet mustiksi, All Black ;) Viritystä sikseen, mikäs tuo Teslan kallis varuste on vai ihan "huulen heittoa"? :D

Tää nappi olis kyllä kova myös Volkkariin. Just lapsen pelireissulla Tampereella ongelmia latauksen kanssa.

Aamulla ajellaan areenalle. Päivällä turnauksessa tauko joten mäkkiin lataamaan pikalaturilta ja syömään. Saatiin autoon 2% enemmän kuin hallilta lähtiessä koska esilämmitin auton :lol:
Kotimatkalla sitten pakkopysähdys Ionityllä ja taas sylissä mäkkisafkaa.

Joo taitaa se todellisuus olla jotain muuta mitä valmistajat lupaavat latausnopeudeksi. Ensin asiakkaat ovat kovin pettyneitä kun sanottiin, että tällä pääsee niin ja niin pitkälle ja todellisuus iskee vasten kasvoja eikä päästä lähellekkään mistä ollut juttua. Sitten taitaa tulla nämä lataus caset seuraavaksi MUTTA KUN jos akku olisi lämmin niin sitten....on tämä kyllä. Ei silti itseäni ressaa moinen asia vaikka oletinkin, edes +2c saavani lähemmäs 100kw latausnopeutta maantieajoni päätteeksi kun akussa varausta ~38pros. Nää on näitä.

Se on hyvä että Mussen range mittari sentään pitää aika hyvin kutinsa kun ajelemaan lähdetään eikä ole yhtä arvailua kuten Leafissa...tosin siinäkin sen saa luotettavaksi kun on hommannut Obd lukijan :thumbsup::alien:
 
@Pyrres
Viritystä sikseen, mikäs tuo Teslan kallis varuste on vai ihan "huulen heittoa"? :D
Kaikkien mielestä kun Tesla ja kaikki Teslaan liittyvä on kallista ja niin niin rikkaiden juttua ilman että tajuavat että moni muun valmistajan vastaava kippo on kalliimpi tai jopa huomattavasti kalliimpi. Esimerkkinä nyt vaikka tuo Mach E, 59ke listahinta tuosta keskitason mallista, saati 80ke GT mallista ilman varusteita. Kkallein Model Y maksaa sen 72.5ke ja jos autot olisivat vierekkäin ja autoja tuntemattomilta kysyisi kumpi on kalliimpi aika moni sanoisi Tesla. Toki, en tiedä asettuisiko tuo Mach E Model Y:n vai Model X:n kokoluokkaan vai johonkin siltä väliltä mutta tajunnet pointin.
 
Onko kukaan tilannut Skeidan E-nakkia? Kuinkahan pitkä toimitusaika siinä olisi jos nyt tilaa. ID.5 tilauksessa, mutta olen alkanut empimään soveltuisiko perheelliselle (2 muksua, yhdet rattaat) sittenkin paremmin tuo Enyaqin suurempi trunkki. Sisustakin on ehkä enemmän omaan mieleen.

Osaisiko joku esim. ID.4 perusteella kommentoida tuota tila-asiaa:)
 
Onko kukaan tilannut Skeidan E-nakkia? Kuinkahan pitkä toimitusaika siinä olisi jos nyt tilaa. ID.5 tilauksessa, mutta olen alkanut empimään soveltuisiko perheelliselle (2 muksua, yhdet rattaat) sittenkin paremmin tuo Enyaqin suurempi trunkki. Sisustakin on ehkä enemmän omaan mieleen.

Osaisiko joku esim. ID.4 perusteella kommentoida tuota tila-asiaa:)

Jos omalla rahalla ostaisin niin ottaisin Skodan jo ihan noiden rattinappien takia. ID-ryhmän hipaisunäppäimet on todella syvältä käytettävyyden osalta ja näin talvella niiden käytöstä ei tule yhtään mitään vähänkin paksumpien hanskojen kanssa.
 
Jos omalla rahalla ostaisin niin ottaisin Skodan jo ihan noiden rattinappien takia. ID-ryhmän hipaisunäppäimet on todella syvältä käytettävyyden osalta ja näin talvella niiden käytöstä ei tule yhtään mitään vähänkin paksumpien hanskojen kanssa.
Jos saisi valita, suosisin myös fyysisiä näppäimiä. Mutta ei sinänsä ole minulle mikään deal breaker, moni sanonut että niihin tottuu. En myöskään ikinä aja hanskat kädessä. Yhtenä kriteerinä oli OTA-päivitykset ja ne ovat ilmeisesti tulossa myös Skodaan myöhemmin.
 
Jos saisi valita, suosisin myös fyysisiä näppäimiä. Mutta ei sinänsä ole minulle mikään deal breaker, moni sanonut että niihin tottuu. En myöskään ikinä aja hanskat kädessä. Yhtenä kriteerinä oli OTA-päivitykset ja ne ovat ilmeisesti tulossa myös Skodaan myöhemmin.
Autona ja ajettavuudeltaan ID4 on mainio, mitä nyt näkyvyys eteen sivulle on tosi heikko isojen sivupeilien ja niiden sijoittelun takia. Taajamassa ja kaupungissa ajellessa saa penkillä heilua kun vieteriukko että näkee varmasti eteensä kunnolla. OTA-päivitystahti ei ID:lläkään ole kovin mairitteleva. Osa odottelee edelleen 2.3 päivitystä, joka piti tulla jo syksyllä ja seuraava 3.0 tulee joskus ensi keväänä. Toisin sanoen kaksi päivitystä vuoteen näyttää tahdilta vaikka neljää luvattiin. Ja tuossa 3.0:ssa isoin päivitys taitaa olla akun prosenttilukema näkyviin ratin takana olevalle pikkunäytölle.

Juuri eilen kävin Espoon huollossa hakemassa uuden pyyhkimensulat ja siellä sattui samaan aikaan olemaan asiakas jolle pakkoasennettiin 2.3 päivitys kun se ei OTA:na suostunut tulemaan. Raakileita nämä ensimmäiset autot vielä ovat monilta osin. Omassa ei tosin ole vielä ollut mitään isompaa joulukuusivalaistusta mittaristossa puolen vuoden aikana eli saa koputtaa puuta.
 
Osa odottelee edelleen 2.3 päivitystä, joka piti tulla jo syksyllä ja seuraava 3.0 tulee joskus ensi keväänä.
Joo tänne ei ole vielä tullut edes sähköpostia 2.3 päivityksestä. Ehtivät tällä vauhdilla julkaista sen 3.0 päivityksen ennen kuin saadaan edellistä jaeltua.

Mistähän tuo porrastus muuten johtuu? Ei kai sieltä Volkkarin suunnalta tarvita muita toimenpiteitä tiedoston toimituksen jälkeen?
 
Mistähän tuo porrastus muuten johtuu? Ei kai sieltä Volkkarin suunnalta tarvita muita toimenpiteitä tiedoston toimituksen jälkeen?

Ohjelmapäivitysjakeluita porrastetaan että mahdollisissa ongelmatilanteissa ei tule ns. täyskatastrofia. Kuten tiedetään, on ohjelmistokehityksessa osa tuotekehityksestä ulkoistettu loppukäyttäjille ja ne jotka ottavat uuden jakelun ensimmäisenä käyttöön, toimivat etulinjan testaajana. Heiltä sitten tulee informaatioa ja reklamaatioita softabugeista joita korjataan seuraaviin jakeluihin, ja jotakin kriittistä ilmenee, niin jakelu keskeytetään niin pitkäksi ajaksi kuin ongelma on saatu korjattua.

Samaa strategiaa toteuttaa kaikki suuren ohjelmajakelijat. Myös Microsoft Windows -jakeluissa.
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 986
Viestejä
4 417 932
Jäsenet
73 258
Uusin jäsen
lu1kero

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom