Yleistä keskustelua sähköautoista

Tesla S ja X malleja ei pysty enää tilaamaan paitsi Pohjois Amerikassa onnistuu. Mahtaa olla niin paljon tilauksia sisässä ja toimitukset venyy. FB sivuilta sellaista tietoa. Eli Teslan nettisivuillakaan ei näy enää hintoja S ja X malleille. Vanhat tilaukset toimitetaan kumminkin, mutta niitäkin pitää kauan odottaa.

Kysyntä kova ja komponentti pula> pitkät toimitukset.

plaidia odotellessa saattaa vuosi pari mennä jos ei ollu ekassa porukassa.
 
En oikein tiedä pitäiskö kirjoittaa tänne vai "kanssa-autoilijat ärsyttää ketjuun", mutta pistän tänne, kun täytyy oikein ääneen ihmetellä miten paskat valot Teslassa on. Malli jäi vähän epäselväksi, kun olin käytännössä sokea vasemman silmän osalta. Joku adaptiivinen valosysteemi siinä kuitenkin oli tai siltä tuntui. Perässä kun hermanni tuli, niin oli ihan ok, mutta kun vaihtoi vasemmalle kaistalle, niin voi jeesus mikä strobo-show. Sivupeilistä vilkkui käytännössä pitkät on-off alle sekunnin frekvenssillä. Hieman on teslan insinööreillä vielä biteissä viilaamista valojen suhteen tai vaihtoehtoisesti alustassa, jos se auto tärisee niin perkeleesti, että valot heiluu ylösalas.

Se syy miksi olin käytännössä sokea taas johtui siitä kokovartalokyrvästä (feat. paskat valot), joka siellä teslan kuskin paikalla istui. Tästä kohtaa se lähti vasemmalle kaistalle ja tässä kohtaa se idiootti tajusi keula mun kuskin oven kohdalla, että takaa olis muitakin tulossa. Painoi kaasua ja olemattomalla turvavälillä eteen. Että jos satuit olemaan valkoisella teslalla 1-tiellä eilen 21:30 aikoihin Turkuun päin liikenteessä, niin aja lähimpään kallioleikkaukseen kiitos. Noiden kahden pisteen välillä on 4,7 km matkaa ja ohitus oli siinä kohtaa puolivälissä :facepalm:
 
Laitetaas nyt sitten jotain, Mustangista. Sain sen tosiaan sovitusti tiistaina akku lähes täyteen ladattuna. Kyllä se vaan mustanakin hyvältä näyttää vaikka ei mustassa sitä ns silmänkääntötemppua huomaakaa eli valkomustassa auton peräkattolinja jää pois näkyvistä. Mustassa auto näyttää toisaalta enemmän coupelta koska mustaan hukkuu peräkatto ja takaovikin tummine laseineen, koska ei niitä kahvojakaan ole. Itse halusin vielä kaikki kromiset mallimerkinnät pois, enää vanteet mustaksi ni olis mieluinen :love2:

Siitä sitten penkki peilit säätöineen ja menoksi. Ihan yhtä hyvältähän tuo tuntui kuin koeajoauto. Mielestäni aika hiljainen, pieni humina tulee renkaista mutta nastojen ääntä ei kuulu vaikka meluisuudesta tunnetut Hakkapeliitat alla onkin, toki kehitystä näissä on tapahtunut ja ovat numeroltaan 10 plus lisäliite SUV. Suvi Mustangi :p Hienosti tuo auto omasta mielestäni eteenee, ei vetele ja lähtee awd:na paikaltaan hyvin. Ajomoodeja en ole kauheasti pidellyt, whisper on riittänyt, niin kuin olen aikaisemminkin sanonut, sähköautot on lähtökohtaisesti jo pirteitä. Ohitustilanteissa ei ongelmia whisperilläkään, menee suoraan ja kiihtyy rivakasti. Se on totta mitä testeissäkin valitettu, pintakovuus. Pientä pomppua tuntuu välillä näillä Suomen surkeilla valtateillä, ei niinkään hitaammilla teillä. Sanoisin silti että tohon en kiinnittänyt edes huomiota testiajoilla ennen kuin testi artikkelin jälkeen. Jarruttaminen samoin, ottaa aika ylhäältä ja "kovaa", totta siis siltäkin osin valitus mutta siihen varmasti tottuu lopulta. Myös 1 pedal moodikin löytyy jos sillä tykkää ennemmin ajaa, ei paha.

Autolla ajettu n 400km ja eka "tankillinen" meni nopeasti räpätessä about 20 astee pakkasessa ja rangea ei uskalla edes sanoa ja pikalataus 150kw pömpelistä ei tuottanut akkuun virtaa kuin alle 30kwh :rolleyes::D No yhdestä julkisesta 22kw pömpelistä sai sentään maksimit 11kw :thumbsup:
Seuraavaksi tein range testiä ilman latauksia, jotakuinkin esilämmitetyllä autolla. Se meni jo hyvin, pakkasen ollessa -15c - -12c. Ajolenkki oli käytännössä koko matka valtatietä nopeuksilla 86kmh ja 106kmh. Auto pysyi sisältä hyvinkin lämpimänä 21c ikkunat auki jäästä ja muutenkin kuin olisi dinolla ajanut pitkää siivua. Todella kiva ajaa kruisella kun auto muutti nopeutta aina isommalle tai pienemmällä ja laitetulla toleranssilla eli pystyi keskittymään vaan ajamiseen. Omalle rungolle Mustangin penkki kyllä sopii, on pehmeä ja säädöt hyvät. Persjalkainen ei pitkittäisreisitukea tarvi ja sivuttainkin pysyin paikoillaan. Noita valituksia en usko, ainakin näin omalla kohdalla. Mustangissa on luotettava range näyttö, jollaiseen lopputulokseen olin jo revikoissa tullut. Pääsin tolla nyt sitten 180km ja jäljelle jäi 31km eli 200km olis menny rikki, oli joku 240km alussa. Matkan kestoksi tuli yhdeltä istumalta 3h mikä on itelle paljon, yleensä olen tunnin ajon jälkeen valmis pyllyn ja selän osalta. Tässä ei minkäänlaisia kipuja. Yhdessä E sarjan 14vm autossa ortopedi penkein olin +100km jälkeen aika tunnoissani...

Keskinäyttö on kiva, ei nyi ja on selkeälukuinen, jopa vanhempi väki näkee lukea :thumbsup: Tärkeimmät toiminnot löytyy onneks myös ratista ja pienemmästä näytöstä mm nopeuden rangeineen. Perus penkinlämmittimet edessä, ratin lämmitys, tuulilasilämmitys ja lisävarusteina 360 kamera ja paremmat popit. Tässä tuo kruisen autopilotti on vähän vielä normaalista poikkeava koska pienen mittarin edessä on silmien tarkkailija eli pitäisi onnistua ajamaan vaikka kuinka kauan kädet pois ratista pimeässä ja sumussa, kunhan vain katse on eteenpäin :thumbsup:
Valot tässä on kans ihan hyvät, aika paljon rauhallisemmat adaptiiviset kuin Volvossa oli. Melkonen valoshow Volvossa kun auto tulee vastaan tai edessä oleva poistuu näköpiiristä :D

Mitäpä tosta enempiä sanomaan, vaikuttaisi olevan jotakuinkin sellainen kuin odotinkin. Tarvii pikalataukset vielä testiä uudestaan kun ei oikein pelittänyt kuten oletin, tosin aika kylmä mutta kuitenkin. Auto on itelle mieluinen ja on tässä sellaista ison ja sporttisemman auton fiilistä. Vähän sellainen 2 in one auto :thumbsup:
 
Tesla S ja X malleja ei pysty enää tilaamaan paitsi Pohjois Amerikassa onnistuu. Mahtaa olla niin paljon tilauksia sisässä ja toimitukset venyy. FB sivuilta sellaista tietoa. Eli Teslan nettisivuillakaan ei näy enää hintoja S ja X malleille. Vanhat tilaukset toimitetaan kumminkin, mutta niitäkin pitää kauan odottaa.

Onkohan näin? Voisin jopa veikata että kysyntä Euroopassa on niin heikkoa näille että ei kannata enään tuoda, Amerikoissa on vähemmän kilpailua ja saavat helpommin toimitettua.
 
Hrm, Ctek Njord Go -laturin appi on näemmä täyttä kuraa. Ei meinannut ensin millään yhdistää laturiin, ilmoitti vain "Yhdistetään..." eikä tehnyt mitään. Sitten kun sen viimein sai toimimaan, tietoja näytetään sek verran, että "lataa". No sen näen ikkunastakin, kiitos vain. Ei edes lataustehoa kerro. Tuo pitäisi saada kiinni mm. Home Assistantiin, josko sen kautta saisi edes vähän dataa.
 
Ihan kuin jotain olisi nyt vähän muuttunut akun suhteen.
”Sähköautomme ovat yhtä luotettavia ja kestäviä kuin muutkin Toyota-autot. Lisää mielenrauhaa tuo säännöllisesti huollettujen sähköautojen akustoille myöntämämme 8 vuoden / 160 000 km takuu.”

Nykyisessä plugarissa on 10 v/ 360 000 km ja tuntuu omasta mielestä melko hyvältä takuulta omiin kilometreihin nähden. Luulin kyllä ennakkopuheisiin nähden, että BZ4X olisi ollut 10 v/1 000 000 km.
Eli ei tässä kyllä ostohousuja tule helposti enää soviteltua. Varsinkin kun se 11 kW, eli 3-vaiheinen laturikin tulee vasta myöhemmin. Tämän lisäksi Lexuksen RZ vissiin tarjoaa jo 90 kWh tehoista akkua, jolla Rangea 600 km. Oliskohan nyt käännetty taas toistepäin tuo Lexus/Toyota ja tämä BZ4X on nyt se karvalakki tekniikkaa sisältävä malli. Toyota on perustanut BYD blade yhtiön kanssa 50/50 uuden akkuyhtymän ja näitä jotenkin odotin hehkutettavan tulevaksi. No en tiedä kyllä tarkemmin enää näistä, mutta nyt pistää tutkimaan kyllä uudemman kerran koko tämän BZ4X vehkeen. Edellisen RAV4 plugarin jotenkin uskalsi tilata ennakkoon 1/2 vuotta ennen kuin autoja oli edes valmistettu yhtään, mutta tästä tuli jotenkin olo, että pitää odotella jo enemmänkin aikaa ja kattoa tuon kehityskaarta ainakin 1-2 vuotta. Ensin ainakin se 3-vaihe laturi, niin on jotain motivaatiota käyttää kauppareissuun asiointeja hyödyksi.

edittinä
Luulottelin ittelleni, että BZ tulisi automaattisesti näillä takuilla ulos.
”Huolto-ohjelman noudattamista vastaan Lexus tarjoaa UX 300e:n akulle 10 vuoden tai 1 000 000 kilometrin takuun. Monien muiden sähköautovalmistajien tavoin takuu tarkoittaa, että takuuaikana akun kapasiteetti ei putoa alle 70 prosentin alkuperäisestä.”

Eiköhän tuo ole BZ4X:sä 10v/1000tkm:

Toyota Europen sivuilta:
Toyota has drawn on more than 25 years’ experience in electrified vehicle battery technology to ensure the new lithium-ion unit in the bZ4X has world-leading quality, durability and reliability. Its confidence in the technology is reflected in an extended care programme that guarantees the battery will still operate to 70% of its original capacity after up to 10 years of ownership or one million kilometres driven, subject to the customer taking their vehicle to an authorised Toyota service centre for an annual health check. To ensure this guarantee could be offered, Toyota developed the battery with a target of 90% of capacity retained after 10 years/240 000 km.
 
Eiköhän tuo ole BZ4X:sä 10v/1000tkm:

Toyota Europen sivuilta:
Toyota has drawn on more than 25 years’ experience in electrified vehicle battery technology to ensure the new lithium-ion unit in the bZ4X has world-leading quality, durability and reliability. Its confidence in the technology is reflected in an extended care programme that guarantees the battery will still operate to 70% of its original capacity after up to 10 years of ownership or one million kilometres driven, subject to the customer taking their vehicle to an authorised Toyota service centre for an annual health check. To ensure this guarantee could be offered, Toyota developed the battery with a target of 90% of capacity retained after 10 years/240 000 km.
No Suomen sivustolla on kyllä kohtuu selvästi ainakin mainittu tuosta 8 v rajasta. Sanoinkin, että tämä pitää selvittää paremmin. Usein kysytyissä kysymyksissä löytyy.
77586C26-69BC-4EE8-8129-93143618ED8B.png
 
Kyllä, mutta vain kiinalaisille.
Niin tämä malli. Tarkoitin että jos ei tallaisena tule, niin esim. lyhyemmällä akselivälillä myös Eurooppaan. Pointti oli, ettei BMW:n kaikki uutuudet näytä olevan niin äärimmilleen venytettyjä ja kubistisia.
 
Ctek Njord Go -laturin appi on näemmä täyttä kuraa
Niitä tietoja näkee enemmän jos on bluetoothin kantaman päässä laturista. Latausteho yms siirtyy jostain syystä vain BT:n yli. Ja toisaalta taas jos haluaa käyttää ajastuksia, niin niiden hallinta on mahdollista vain WLANin kautta.

Eli joo, softa on melkolailla kuraa. Kaksi eri tapaa yhdistää laturiin ja molempia tarvitaan. Miksi ei riittäisi jompi kumpi?
 
Niitä tietoja näkee enemmän jos on bluetoothin kantaman päässä laturista. Latausteho yms siirtyy jostain syystä vain BT:n yli. Ja toisaalta taas jos haluaa käyttää ajastuksia, niin niiden hallinta on mahdollista vain WLANin kautta.

Eli joo, softa on melkolailla kuraa. Kaksi eri tapaa yhdistää laturiin ja molempia tarvitaan. Miksi ei riittäisi jompi kumpi?
No niinpä näyttää, kiitos tiedosta. Pelkkiä kuvia sisältäneestä ohjekirjasesta tämä ei selvinnyt lainkaan. Kuvittelin bluetoothin olevan vain asetusten bootstrappausta varten.
 
Ohjekirja on täydellisen turha enkä käsitä miten noinkin iso ja pitkään toiminut valmistaja voi sellaisen oksentaa ulos.

Mutta joo, bluetoothia vaaditaan härvelin tilan tarkkailuun sekä niiden muutaman asetuksen (latausvirta, ledien kirkkaus) muuttamiseen.

WLAN tarvitaan ajastusten hallitsemiseen sekä siihen jos haluaa latauslogin sähköpostiinsa.
 
Niitä tietoja näkee enemmän jos on bluetoothin kantaman päässä laturista. Latausteho yms siirtyy jostain syystä vain BT:n yli. Ja toisaalta taas jos haluaa käyttää ajastuksia, niin niiden hallinta on mahdollista vain WLANin kautta.

Eli joo, softa on melkolailla kuraa. Kaksi eri tapaa yhdistää laturiin ja molempia tarvitaan. Miksi ei riittäisi jompi kumpi?
Varmaan joku vinkuva asiakas taustalla, koska teho vaihtelee niin se näyttää "aina väärin", joten eivät laittaneet pidempi viiveistä WLAN:ia, vaan tarjoavat vain sen nopeamman siirtotien.
 
Varmaan joku vinkuva asiakas taustalla, koska teho vaihtelee niin se näyttää "aina väärin", joten eivät laittaneet pidempi viiveistä WLAN:ia, vaan tarjoavat vain sen nopeamman siirtotien.
Eiköhän kummallakkin pääse millisekuntti luokan viiveeseen, jonka luulisi olevan riittävä mainitujen lataustehojen seuraamiseen.
Arvaus, ollut valmiit palikat , joilla sitten homma hoidettu, purkka viritys.
 
Alkoi kyrpiä tuo Ctek Njord Go sen verran, että vein takaisin. Ei itse laturissa sinänsä mitään vikas ollut, mutta oli niin keskeneräinen softa, että en maksa periaatteesta. Parempia ehdotuksia?

Haettavat speksit: 16 A 3-vaihepistokkeellinen, osaa kertoa toiminnastaan, suora yhteys laitteeseen ilman kiinapilviä.
 
Bemarin, VW tai Teslan omat?
BMW:n Flexible-laturi näyttää muutoin varsin oivalta, mutta ei osaa kertoa mitään itsestään. VW:llä näytti olevan vain kiinteästi asennettava malli. Ei se datayhteys laturiin nyt mikään kynnyskysymys ole, mutta nörttifoorumilla kun ollaan, niin mielenkiintoni datan keräämiseen ymmärrettäneen.
 
Alkoi kyrpiä tuo Ctek Njord Go sen verran, että vein takaisin. Ei itse laturissa sinänsä mitään vikas ollut, mutta oli niin keskeneräinen softa, että en maksa periaatteesta. Parempia ehdotuksia?

Haettavat speksit: 16 A 3-vaihepistokkeellinen, osaa kertoa toiminnastaan, suora yhteys laitteeseen ilman kiinapilviä.
Edelleen omasta mielestä paras laturi järkihinnalla:

 
ABC jyrää näin talviaikaan omalla hintapolitiikallaan, kun ei tarvitse miettiä onko akku tarpeeksi lämmin vai ei. Ja ABC taitaa jopa kesällä olla halvempi suurelle osalle lataajista.
Totta tuo.

Onko K-ryhmä muuttanut hintojaan myös? HPC näyttäisi olevan 0.30e/kwh, aikaisemmin muistaakseni ollut minuuttihinta.
 
ABC:llä 0,25e/kwh 150kwh:lle ja 0.20e/kwh 22kwh lataukselle, juuri eilen tuli tuota kokeiltua ja tuntui toimivan ABC mobiili appilla :thumbsup:

Hiukan lainattua ABC:ltä "Tavoitteenamme on olla maan kattavin sähköautojen latausverkosto noin tuhannen latausaseman voimin vuoden 2024 loppuun mennessä. " Hyvältä vaikuttaa ja jos jo siihen mennessä olisi nuo Tesla Chargeritkin yleisessä jaossa :)
 
Totta tuo.

Onko K-ryhmä muuttanut hintojaan myös? HPC näyttäisi olevan 0.30e/kwh, aikaisemmin muistaakseni ollut minuuttihinta.

K-Lataukselle HPC:t tuli vasta kesän alussa ja niissä on aina ollut tuo 30c/kWh ja minuuttihinta päälle 45min jälkeen. Noissa on myös Chademo joten esim. Outlanderille tuo on ihan fiksun hintainen pikalaturi kunhan akku on lämmin.

Varmaan vaihtaisivat 50kW latureidenkin hinnan kWh-pohjaiseksi jos vain voisivat sen jotenkin tuoda niihin vanhoihin Circontrolin latureihin.
 
En oikein tiedä pitäiskö kirjoittaa tänne vai "kanssa-autoilijat ärsyttää ketjuun", mutta pistän tänne, kun täytyy oikein ääneen ihmetellä miten paskat valot Teslassa on. Malli jäi vähän epäselväksi, kun olin käytännössä sokea vasemman silmän osalta. Joku adaptiivinen valosysteemi siinä kuitenkin oli tai siltä tuntui. Perässä kun hermanni tuli, niin oli ihan ok, mutta kun vaihtoi vasemmalle kaistalle, niin voi jeesus mikä strobo-show. Sivupeilistä vilkkui käytännössä pitkät on-off alle sekunnin frekvenssillä. Hieman on teslan insinööreillä vielä biteissä viilaamista valojen suhteen tai vaihtoehtoisesti alustassa, jos se auto tärisee niin perkeleesti, että valot heiluu ylösalas.

Se syy miksi olin käytännössä sokea taas johtui siitä kokovartalokyrvästä (feat. paskat valot), joka siellä teslan kuskin paikalla istui. Tästä kohtaa se lähti vasemmalle kaistalle ja tässä kohtaa se idiootti tajusi keula mun kuskin oven kohdalla, että takaa olis muitakin tulossa. Painoi kaasua ja olemattomalla turvavälillä eteen. Että jos satuit olemaan valkoisella teslalla 1-tiellä eilen 21:30 aikoihin Turkuun päin liikenteessä, niin aja lähimpään kallioleikkaukseen kiitos. Noiden kahden pisteen välillä on 4,7 km matkaa ja ohitus oli siinä kohtaa puolivälissä :facepalm:
Tesla ottanut mallia 10 vuotta vanhasta (xenon) Skodasta? Valot häikäisevät aina tilanteesta riippumatta.
Teslan valoihin liittyen, eilen huomasin kuinka heikosti model 3 suuntavilkku näkyy sivusta lähestyttäessä.
Tesla oli liitymässä päätielle kolmion takaa mutta vilkkua ei meinannut huomata, pieni tuikku etulokasuojassa.
 
Ladattavaa hybridiä kun itse pitää, niin nykyhinnalla k-lataukseen voi aika huoletta lätkiä piuhan aina kiinni kun käy asioimassa. Näillä hitailla vauhdeilla type2 pistokkeesta kun hinta on se 20c/kWh mutta laskutettava ainakin itsellä 10c/kWh vuoden loppuun asti (sovelluksen mukaan ja niin noi näyttää laskutettavankin eli -50% tulee joka kerta) niin eipä sitä sähköä kotipistokkeesta sen halvemmalla saa.
 
Viikon takainen reissu ID4:llä (77 kWh) Espoosta Turkuun ja seuraavana päivänä takaisin. Kumpaankin suuntaan koko matka (~95% ajetuista kilometreistä) oli motaria, jossa talvirajoitukset (100 km/h) voimassa ja nopeutta mittarin mukaan pari kilsaa yli rajoituksen. Molempien matkojen keskinopeus oli sama eli 82km/h ja matkaa kertyi yhteensä reilu 300km. Mennessä lämpötila oli noin -5C ja takaisin tullessa noin -15C. Kummallekin reissulle lähdettiin liikkeelle kylmällä autolla ilman esilämmitystä eli kulutuslukemat kertovat oikean todellisen kulutuksen kaikkine lämmityksineen. Autossa matkasi 4 henkilöä ja kevyet matkatavarat takakontissa.

Menomatkan kulutus auton mukaan oli 24,7 kWh/100km ja paluumatkan 28,7 kWh/100km. Paluumatkalla pysähdyttiin alkumatkasta lataamaan 100kW hpc:lle (30 -> 80% keskiteholla 53 kW) vajaaksi 40 minuutiksi. Huomionarvoista oli se, että sisätilan ja akunlämmityksen viemä teho alkoi tasoittua kulutuksessa vasta noin 80km ajon jälkeen eli lyhyemmällä matkalla kulutuslukemat olisi olleet paljon suuremmat. Auto huutaa akun pakkolämmitystoimintoa ennen lataukselle menoa sekä akun lämmityksen poiskytkemismahdollisuutta lyhyille taajama-ajoille. Näillä toiminnoilla saataisiin latausnopeutta parannettua kylmässä sekä parannettua kulutusta lyhyillä ajoilla.
 
On kyllä yllättävän kovaa kulutusta kun lämpöpumputtomalla Konalla päässyt n. 17-18kWh/100km keskikulutukseen vaikka oli näitä kovia pakkasia. Ajo on sekalaista pääasiassa 60% motaria ja 40% kaupunkia.
Kona on paljon pienempi auto joka näkyy ilmanvastuksessa sekä sisätilojen lämmitystarpeessa. Lisäksi ID:llä akun lämmitys haukkaa todella ison määrän energiaa (5,5kW) ja ilman tuota kulutus tippuisi reippaasti. Lisäksi toki sisätilojen lämmitys voi viedä vielä 6kW eli pahimmillaan seisontakulutus voi olla jopa 12-13kW kylmällä. Lyhyellä matkalla tuo tarkoittaa siis jopa +40kWh/100km lisäystä jos pätkäajossa keskinopeus on 25km/h. Kona ei taida erikseen lämmittää akkua niin siitä tulee helposti jo suuri syy tuolle erotukselle kun ei ole sitä "ylimääräistä" 5,5kW lämmityskulua.

Edit: lisättäkööt vielä se, että osa kun kehuskelee pieniä kulutuksia talviajossa kovilla pakkasilla niin ei kuitenkaan kerro, että on lähtenyt liikkeelle lämpimästä hallista / tallista tai on esilämmittänyt autoaan. Autojen lukemat kun eivät ota esilämmitystä kovinkaan usein huomioon auton ilmoittamassa kulutuksessa. Nuo siis vääristävät vertailua merkittävästi.
 
Tuo kyllä ottaa välillä päähän ettei kulutuksessa mitata kaikkea. Juurikin lämmitykset, esilämmitykset jne jne. Ei näe muuta kuin miten paljon vei ajaessa.
 
Meillä ei ole lämmintä tallia tai esilämmitysmahdollisuutta. Totta on, että vertailut usein vääristyy lämpimän tallin ja/tai esilämmitysmahdollisuuden takia.
Jos sulla on Kona niin silloin voit sitä esilämmittää. Vanhemmissa malleissa onnistuu auton sisältä ja uudemmissa kännykällä.
 
Eikö esilämmitys vaadi, että auto on laturissa? Olen ajastuksen pari kertaa laittanut ja mielestäni auto ei ole lämmennyt lainkaan vaikka akussa oli varausta.
Ei minusta pitäisi vaatia. Silloin se vain käyttää akusta saatua virtaa lämmittämiseen. Tosin en nyt 100%:lla varmuudella osaa Konasta sanoa, mutta ainakin omat molemmat sähkärit voi esilämmittää pelkällä akulla.
 
Etsiskelyn ja itsetutkiskelun päätteeksi olen tullut siihen lopputulokseen, että koska markkinoilla ei näytä olevan laturia, josta saisi yli 1x16 A irti 3x16 A tökkelistä ja jossa olisi minkäänlaista datankeräystä, latausratkaisuni on toistakseksi ns. väliaikaislaturi ja
3


Hintaa 9,5 e. :psmoke:
 
38 kWh Hyundai Ioniqissa ajastus toimii vain laturissa, joten auto ei tyhjennä akkua yksinään jos vaikka olisi jossakin useamman päivän parkissa ja ajastus unohtunut laittaa pois.
Okei, tuo oli uutta mulle ja en kuvitellut että mikään sähkis olisi niin hölmö että vaatii auton olemisen tolpassa esilämmitystä varten. Tuohan pilaa ihan kokonaan esilämmityksen lähes kaikkialla muualla kuin kotona. Meidän tapauksessa jopa kotonakin koska en pidä autoja latauksessa kuin parina päivänä viikossa.
 
Nissan Leaf 2019 esilämmitys kestää 15min jos EI ole roikassa. Roikan perässä ainakin 30min.
 
Okei, tuo oli uutta mulle ja en kuvitellut että mikään sähkis olisi niin hölmö että vaatii auton olemisen tolpassa esilämmitystä varten.
Kia ja Hyundai vaatii laturipiuhan autoon jotta AJASTETTU lämmitys toimii.

Ilman piuhaakin saa kyllä esilämmitettyä nämä uudemmat joissa on etähallinta kännykkä-apilla. Sen vaan joutuu silloin käynnistämään käsin.

Muutama muukin ero noissa on. Ajastettu lämmitys piuhan kanssa lämmittää autoa max 30 minuuttia ja käsin käynnistetty lämmitys vain 15 minuuttia. Toki tuo varttikin lämmittää varsin tehokkaasti, sen verran on vastuksissa tehoa.
 
Kia ja Hyundai vaatii laturipiuhan autoon jotta AJASTETTU lämmitys toimii.

Ilman piuhaakin saa kyllä esilämmitettyä nämä uudemmat joissa on etähallinta kännykkä-apilla. Sen vaan joutuu silloin käynnistämään käsin.

Muutama muukin ero noissa on. Ajastettu lämmitys piuhan kanssa lämmittää autoa max 30 minuuttia ja käsin käynnistetty lämmitys vain 15 minuuttia. Toki tuo varttikin lämmittää varsin tehokkaasti, sen verran on vastuksissa tehoa.
Okei, ymmärsin väärin tuon edellisen viestin perusteella. Hyvä että saa edes esilämmitettyä etänä vaikka ei voikaan ajastaa lähtöä ilman piuhassa oloa. Kyllä tuolle etäajastukselle ainakin itsellä on jonkin verran käyttöä.
 
ID:llä akun lämmitys haukkaa todella ison määrän energiaa (5,5kW) ja ilman tuota kulutus tippuisi reippaasti. Lisäksi toki sisätilojen lämmitys voi viedä vielä 6kW eli pahimmillaan seisontakulutus voi olla jopa 12-13kW kylmällä.

Mistä muuten nämä arvot ovat peräisin? En sinänsä kiistä, mutta kuulostaa vaan ihmeen korkeilta siihen verrattuna mitä olen nähnyt oman ID.4:n raportoivan paikallaan seisoessa. Korkeimmat luvut infotainmentin näytöllä pyörineet muistaakseni jossain 3.x kW:ssä. Siis silloin kun ilman esilämmitystä kovilla pakkaskeleillä istunut autoon ja muutaman minuutin venttaillut siinä paikallaan. Muisti voi toki pettää, mutta varmasti sen muistaisin jos olisi ollut tuollaisia ~10 kW lukemia.

Se on sanottava, että volkkarissa kyllä ohjaamo lämpenee toodella nopeasti ja myös pysyy erittäin lämpimänä, vaikka -20 säässä satasta ajelisi. Vakiovarusteina löytyy myös mm. tuulilasin lämmitys (ilman näkyviä vastuslankoja!), ratinlämmitys ja lämpöpumppu - mahtaako nämä kaikki löytyä vakiona mistään muusta sähköautosta, siis ihan karvalakista lähtien?

Plus pisteenä iin päälle infrapunasäteilyä estävä tuulilasi joka osaltaan auttaa sekä talvella lämmön pidossa että kesällä auringon lämpösäteilyä vastaan.

Olen entistäkin tyytyväisempi autovalintaani, kun saa lukea tuolta Teslaketjusta, miten M3:ssa joutuvat penkinlämmittimillä pitämään kabiinia ja kuskia edes jotenkuten sulana kun vauhti nousee yli 50 km/h Suomen talvisäässä...
 
Mistä muuten nämä arvot ovat peräisin? En sinänsä kiistä, mutta kuulostaa vaan ihmeen korkeilta siihen verrattuna mitä olen nähnyt oman ID.4:n raportoivan paikallaan seisoessa. Korkeimmat luvut infotainmentin näytöllä pyörineet muistaakseni jossain 3.x kW:ssä. Siis silloin kun ilman esilämmitystä kovilla pakkaskeleillä istunut autoon ja muutaman minuutin venttaillut siinä paikallaan. Muisti voi toki pettää, mutta varmasti sen muistaisin jos olisi ollut tuollaisia ~10 kW lukemia.
Maahantuojalta sain tiedot suoraan ja noita samoja 10-13kW seisontakulutuksia on raportoinut moni muukin esim. Facessa. Jos pakkasella käynnistät auton kylmänä (ei mitään esilämmitystä tai latausta) ja auto näyttää vain noin 3kW seisontakulutusta niin sitten on jossain vikaa.
 
Mistä muuten nämä arvot ovat peräisin? En sinänsä kiistä, mutta kuulostaa vaan ihmeen korkeilta siihen verrattuna mitä olen nähnyt oman ID.4:n raportoivan paikallaan seisoessa. Korkeimmat luvut infotainmentin näytöllä pyörineet muistaakseni jossain 3.x kW:ssä. Siis silloin kun ilman esilämmitystä kovilla pakkaskeleillä istunut autoon ja muutaman minuutin venttaillut siinä paikallaan. Muisti voi toki pettää, mutta varmasti sen muistaisin jos olisi ollut tuollaisia ~10 kW lukemia.

Se on sanottava, että volkkarissa kyllä ohjaamo lämpenee toodella nopeasti ja myös pysyy erittäin lämpimänä, vaikka -20 säässä satasta ajelisi. Vakiovarusteina löytyy myös mm. tuulilasin lämmitys (ilman näkyviä vastuslankoja!), ratinlämmitys ja lämpöpumppu - mahtaako nämä kaikki löytyä vakiona mistään muusta sähköautosta, siis ihan karvalakista lähtien?

Plus pisteenä iin päälle infrapunasäteilyä estävä tuulilasi joka osaltaan auttaa sekä talvella lämmön pidossa että kesällä auringon lämpösäteilyä vastaan.

Olen entistäkin tyytyväisempi autovalintaani, kun saa lukea tuolta Teslaketjusta, miten M3:ssa joutuvat penkinlämmittimillä pitämään kabiinia ja kuskia edes jotenkuten sulana kun vauhti nousee yli 50 km/h Suomen talvisäässä...

Joo, model 3 ilpillä on se ongelma, joku softa bugi kiusaa.

Itse kans tyytyväinen et valitsin nykyisen Model S mallin kolmosen sijaan. 6kw vastus pitää kopin kuumana -36 asteen kelissä ja talvellakin vähintään 300km matkaa taittuu huonossakin kelissä mikä itselle riittää. Noissa kolmosissa on ollu pikku kiusaa enempi ja vähempi välillä mitä tesla kerhon facea seurannu.
 
Ilppi ei käytännössä tee enää alle -20 yhtään mitään vaan se lämmitysenergia tulee sähkön polttamisesta
 
Ilppi ei käytännössä tee enää alle -20 yhtään mitään vaan se lämmitysenergia tulee sähkön polttamisesta

Yep, tämä tiedossa. Ei ollu ILPillä painoarvoa hirveästi omassa auton valinnassa. Autojen pumput ei pääse samaan mitä omakotitalon pumppu, lie kokoero syynä.
Meidä talon pumppu pukkaa -30 kelillä viel hyvin lämpöä. 1kw virtaa kuluu ja tulee silti rapia 2kw lämpöä.

Vaan probleema koskee osaa ilp 3.sia , octovalven ohjaus bugi tms ehkä-> lämpö ei siirry kabiinin kiertoon tms. Ja osalla taas pelaa lämmitys normisti ilppi kolmosissa myös pakkasilla.
 
Mielenkiinnosta, mites tämä on toteutettu?
Siinä on joku semmonen vastuksena toimiva kalvo niiden lasin eri kerrosten välissä. Mulla ei ole sähköautossa tuollaista, mutta polttiksessa kyllä. On oiva varuste, lasi sulaa tehokkaasti vaikka sataisi millaista jäätävää tihkua, mutta mitään katseeseen tarttuvia vastuslankoja siinä ei ole.

Ulkopuolelta vastaantulevasta autosta tuollaisen tuulilasin voi erottaa päivänvalossa, näyttää sopivasta kulmasta vähän siltä kuin olisi joku peilikalvo tms tuulilasissa, siitä ei näe kunnolla sisälle ja se näyttää hassun väriseltä. Sisältä päin katsoen tällaista ei kyllä ole havaittavissa.
 
Oliko tuossa ID.3:ssa muuten jo Park Assist Plus -toiminto käytössä? Löytyy varustelistalta, mutta hyvin vähän siitä on mainintoja missään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 787
Viestejä
4 499 074
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom