Yleistä keskustelua sähköautoista

Onko ID -sarjan käyttäjät täällä tietoisia tällaisesta -30C ohjeesta että autoa pitää käyttää ainakin kerran vuorokaudessa jos pakkanen laskee alle -30C? Jos ei käytä niin valmistaja ei vastaa mahdollisista ongelmista joita voi tulla. Aika erikoista täällä pohjolassa vaikka onkin naapuri Ruotsin puolella tämä ilmennyt. Suomessa sama juttu?

 
Kiinnostais tietää tarkemmin mitä lukee käyttöohjeessa, onko tarkoitettu "älä jätä akku vajaana seisomaan ilman latausjohtoa liitettynä pitkäksi ajaksi" ja tästä vedelty vähän johtopäätöksiä / käsitysvirheitä.
 
Onko ID -sarjan käyttäjät täällä tietoisia tällaisesta -30C ohjeesta että autoa pitää käyttää ainakin kerran vuorokaudessa jos pakkanen laskee alle -30C? Jos ei käytä niin valmistaja ei vastaa mahdollisista ongelmista joita voi tulla. Aika erikoista täällä pohjolassa vaikka onkin naapuri Ruotsin puolella tämä ilmennyt. Suomessa sama juttu?


Tripletissä oli -27C pakkasraja mainittu *akuston* osalta. Joten ei tämä lienee mitään uutta tällä rintamalla. Käytännössähän jotta akusto jäätyy sinne alle 30C lämpötilaan, sen lämpötilan pitää olla sellainen useita vuorokausia.
 
Kiinnostais tietää tarkemmin mitä lukee käyttöohjeessa, onko tarkoitettu "älä jätä akku vajaana seisomaan ilman latausjohtoa liitettynä pitkäksi ajaksi" ja tästä vedelty vähän johtopäätöksiä / käsitysvirheitä.
Seat Miin käyttöohjeessa suositellaan hyvin alhaisissa lämpötiloissa tallia tms, jos haluaa varmistaa käynnistymisen.

Mii ei lähde käyntiin, jos akun lämpötila menisi pidemmän pakkasjakson aikana alle -27 C. Kun pakkaset hellittävät, niin auto käynnistyy taas. Jos tallia ei ole, ja -30 C kestää useampia päiviä, kannattaa ajaa ja ladata joka päivä. Jos siis haluaa pitää auton toimintavalmiudessa -30 C pakkasilla.

Minulla ei ole käytännön kokemusta asiasta, koska viime talven kylmin päivä oli -22 C, eikä sekään kestänyt kauaa. Lähti kuin palmun alta, paitsi jousitus oli aika tiukka. Ei ollut piuhassa, enkä esilämmittänyt edes kännykällä, koska halusin testata autoa.
 

Liitteet

  • Screenshot_20211221-170739.png
    Screenshot_20211221-170739.png
    546,2 KB · Luettu: 59
Tulipahan ensimmäistä kertaa nähtyä Model 3 Performance käyttämässä tehoaan. On se vaan törkeä se kiihtyvyys vielä 80kmh vauhdeissa. Tuli takaa kohtuu kovaa. Vaihdan kaistan kun pystyn oikealle ja samantien auto on jo ohi ja reilusti edellä. Varsin hämmentynyt ilme kun peilistä äkkiä vilkaistessa en tiennyt mikä auto oli kyseessä.
 
Kyllä se 22 kW ac tulee olemaan kova juttu vaikka kotilataus olisi. Latauspaikat kun ruuhkautuu, niin 22 kw on jo kuitenkin siedettävä nopeus ”hätä”tilanteisiin. Tai jos ei ole esim. kauppakeskuksessa kiire mihinkään.
 
Uuden Meganen hinnat on julkaistu: The price of the electric Renault Megane finally unveiled! - Archyde
Suomessa on tulossa vakiona pikalataus, 22kW AC ja ilppi eli ihan halvinta ei tule tarjolle (mikä on hyvä). Epäilen että noilla hinnoilla aika moni valitsee mieluummin ID-sarjalaisen, mutta hyvä että tulee vaihtoehtoja.
Johtuu kyllä paljon myös aiemmista kokemuksista. Myös autoalaa seuranneet tietävät että renu on yleisesti laadukkaampi auto kuin volkkari, joka tuntuu niitä "maanantai malleja" tuottavan useampana päivänä viikossa.
 
BalanceTechnoIconic
EV40 130ch
standard charge
7 kW AC – no DC
35 200€38 200€40 900€
EV40 130ch
boost charge
22 kW AC – 85 kW DC
37 200€40 200€42 900€
EV60 220ch super charge
7 kW AC – 130 kW DC
40 200€43 200€45 900€
EV60 220ch
optimum charge
22 kW AC – 130 kW DC
41 700€44 700€47 400€
Klippi hinnastosta, eli 5000€ maksaa 130kw DC lataus, joka tuo autoon tasan 0kpl lisää osia. Jaa no onhan latausluukku ehkä eri. Siis tehtaalta tulee ulos sama auto 2 eri hinnalla? Lienee tuo boost charge versio ainoa joka kannattaa suomenoloihin, koska viileessä ilmassa harvoin päästään yli 85kW todellisiin latausnopeuksiin. Pitää nähdä latauskäyrät, mutta teoriassa pitäisi olla ero vain yli 85kw osuudella ja loput melko samaa. 22kW on kyllä loistojuttu.
 
Vähän kovat hinnat Relluissakin mutta merkin tuntien tippuu nopeasti. Penkinlämmittimetkin pitää ostaa erikseen.

Näissä ilmeisesti maksaa tuotekehityskustannukset kun osiahan noissa on huomattavasti vähemmän kuin polttomoottoriautoissa. Joku Ioniq 5 pitäisi olla 35 tonnin auto. No ehkä 5-10 vuoden päästä.
 
Ioniq 5 RWD Premium tuli vähän liian hyvä hyvitystarjous omasta autosta, joten sähköautoa tässä mietitään kovasti.

Alustavasti kotipihassa voi ladata vain 12A teholla eli 2,7kW, joten ollaan laturien varassa ennen kuin taloyhtiö haluaa vetää uuden kaapelin ja pihalle tulee 11kW laturit. Kaapelit tosin varmaan vedetään 22kw mukaan. Auto tosin on paljon laturissa nyt korona-aikana ja sitten, kun maa taas aukeaa tulee paljon työajoja.

En tosin enää jaksa paljoa ajaa yli 3h pätkiä yhdeltä istumalta, joten voin kyllä odotella sen 30 min latausta 10-80% aina silloin tällöin ja talvella vähän pitempään. Nytkin tulee autossa istuttua muutamia hetkiä tapaamisten välillä, kun pitää aina jättää vähän varoja seuraavan tapaamisen alkuun.
Noita hetkiä voi myös istua hyvin laturilla ja sähköllä saa myös lämmitettyä autokin. Olen tietoinen talven tuomista latausongelmista.


Miten nuo takavetoiset sähköautot rokkaa Suomen talvessa? Aikoinaan oli BMW 1-sarjalainen takavedolla ja ei sen kanssa ollut pahemmin ongelmia.
 
Ioniq 5 RWD Premium tuli vähän liian hyvä hyvitystarjous omasta autosta, joten sähköautoa tässä mietitään kovasti.

Alustavasti kotipihassa voi ladata vain 12A teholla eli 2,7kW, joten ollaan laturien varassa ennen kuin taloyhtiö haluaa vetää uuden kaapelin ja pihalle tulee 11kW laturit. Kaapelit tosin varmaan vedetään 22kw mukaan. Auto tosin on paljon laturissa nyt korona-aikana ja sitten, kun maa taas aukeaa tulee paljon työajoja.

En tosin enää jaksa paljoa ajaa yli 3h pätkiä yhdeltä istumalta, joten voin kyllä odotella sen 30 min latausta 10-80% aina silloin tällöin ja talvella vähän pitempään. Nytkin tulee autossa istuttua muutamia hetkiä tapaamisten välillä, kun pitää aina jättää vähän varoja seuraavan tapaamisen alkuun.
Noita hetkiä voi myös istua hyvin laturilla ja sähköllä saa myös lämmitettyä autokin. Olen tietoinen talven tuomista latausongelmista.


Miten nuo takavetoiset sähköautot rokkaa Suomen talvessa? Aikoinaan oli BMW 1-sarjalainen takavedolla ja ei sen kanssa ollut pahemmin ongelmia.
Tällä hetkellä vaihtoautoista on pulaa, joten hyvän tarjouksen voit saada myös moneen muuhunkin autoon. Ja uusien autojen tinkivarat on aika vähäiset, kun ei niitäkään saada. Minunkin 5 vuotiaasta Dieselistä hyvittäisivät saman kuin vuosi ja 25k km sitten (auton kilometrit menneet tässä välissä hintaa romahduttavan 100k yli).
 
Mulla kasvoi n. tonnilla vaikka autolla on ikää n. vuosi enemmän ja 20t km.

Sähkö kyllä kiinnostaa, vaikka kaupparatsulle tuo auto tulee. Latausverkostoakin näyttää olevan hyvin kaikkialla, joten pienellä suunnittelulla saa kaiken rokkaamaan eikä tosiaan enää viitsi ajaa Oulusta Helsinkiin yhdellä lyhyellä pysähdyksellä.
Neliveto tietysti houkuttelisi jonkin verran, mutta kantaman lyhentyminen ja extrahinta ei niinkään.
 
Mulla kasvoi n. tonnilla vaikka autolla on ikää n. vuosi enemmän ja 20t km.

Sähkö kyllä kiinnostaa, vaikka kaupparatsulle tuo auto tulee. Latausverkostoakin näyttää olevan hyvin kaikkialla, joten pienellä suunnittelulla saa kaiken rokkaamaan eikä tosiaan enää viitsi ajaa Oulusta Helsinkiin yhdellä lyhyellä pysähdyksellä.
Neliveto tietysti houkuttelisi jonkin verran, mutta kantaman lyhentyminen ja extrahinta ei niinkään.
Tuo kantaman putoaminen taas riippuu niin paljon autosta. Joissain kasvaa koska kasvattavat kalliimmassa akkupakettia. Joissain tehomalleissa on eniten tehoa ja myös pisin kantama koko mallisarjasta.
 
Ioniq 5 RWD Premium tuli vähän liian hyvä hyvitystarjous omasta autosta, joten sähköautoa tässä mietitään kovasti.

Miten nuo takavetoiset sähköautot rokkaa Suomen talvessa? Aikoinaan oli BMW 1-sarjalainen takavedolla ja ei sen kanssa ollut pahemmin ongelmia.
Itse sain vaihtoautosta tingattua kauppiaita kirittämällä pari tonnia ylemmäksi Ioniq 5:ttä hankkiessa. Itse auton hinta ehti sitten joulukuussa nousta 1,5 tonnia niin että se siitä. Koeajojen perusteella en takavetoista ostaisi, kauheaa luiruttelua nuo voimakkaasti vääntävät sähköautot talvella. Olen 10v ajanut takavetoisilla polttisautoilla mutta tämä oli jo liian hazardia.
 
Itse sain vaihtoautosta tingattua kauppiaita kirittämällä pari tonnia ylemmäksi Ioniq 5:ttä hankkiessa. Itse auton hinta ehti sitten joulukuussa nousta 1,5 tonnia niin että se siitä. Koeajojen perusteella en takavetoista ostaisi, kauheaa luiruttelua nuo voimakkaasti vääntävät sähköautot talvella. Olen 10v ajanut takavetoisilla polttisautoilla mutta tämä oli jo liian hazardia.
Tääkin yksi syy miksi ennemmin valitsin pienemmällä akulla olevan nelikko Mussen vs takapotkun. On sitä takapotku viilistä tässäkin kun on takaveto painotteinen nelikko. Joku varuste homma myös nelikon hyväksi tässä autossa. Ei sillä isommalla akullisellakaan laitteella montaa kymmentä todellista kilometriä pidemmälle pääse, ainakan talvella ja paikaltaankin vain puolen sekuntia nopeampi. Tosta lystistä 10te lisää, nyt 12te kun Fordin mallisto kallistui joulukuun alussa 2000e.
 
Koeajojen perusteella en takavetoista ostaisi, kauheaa luiruttelua nuo voimakkaasti vääntävät sähköautot talvella.

Onko tuo Ioniq 5 sitten niin löysä (en ole käynyt ajamassa) ? En ainakaan ID3 (204hp) tai Model 3:ssa ole mitään luiruttelua huomannut. Ei sillä, eihän näissä mitään erityisen valtavia vääntöjä edes ole diesel autoihin verrattuna.
 
Onko tuo Ioniq 5 sitten niin löysä (en ole käynyt ajamassa) ? En ainakaan ID3 (204hp) tai Model 3:ssa ole mitään luiruttelua huomannut. Ei sillä, eihän näissä mitään erityisen valtavia vääntöjä edes ole diesel autoihin verrattuna.
Vääntö vaan sähikäisissä tulee välittömästi, mutta ei se ongelma ole hyvin toimivalla luistonestolla. Kyllä kai tuota takaveto Ioniq 5 jo talvellakin on testailtu. Toki talviset olosuhteet ei välttämättä ole sitä vahvinta aluetta Korean-pojille..
 
Onko tuo Ioniq 5 sitten niin löysä (en ole käynyt ajamassa) ? En ainakaan ID3 (204hp) tai Model 3:ssa ole mitään luiruttelua huomannut. Ei sillä, eihän näissä mitään erityisen valtavia vääntöjä edes ole diesel autoihin verrattuna.
Emmäkään kuivalla id3lla havainnut luiruttelua, tiedä sitten millasta talvella? Eihän näillä tarvi kokoajan kaasu pohjassa ja tehokkain moodi päällä ajaa :thumbsup:

Ei sitä vääntöä periaatteessa dieseliin verrattuna enempää ole mutta kun se suuri vääntö tulee sähköautossa jo hipaisemalla "kaasu"poljinta ;)
 
Vääntö vaan sähikäisissä tulee välittömästi, mutta ei se ongelma ole hyvin toimivalla luistonestolla. Kyllä kai tuota takaveto Ioniq 5 jo talvellakin on testailtu. Toki talviset olosuhteet ei välttämättä ole sitä vahvinta aluetta Korean-pojille..
Eikähän tuo ole aika isosti luistoneston ja ajonvakautuksen ohjelmoinnista isosti. Model 3 performance sallii luistoa joka kulmasta tiettyyn rajaan asti ja nappaa tehoa varsin pehmeästi pois ja suoralla kiihdyttäessä on käytännössä huomaamaton. Pari kertaa ihmetellyt miksi ei lähtenyt kylmällä märällä asfaltilla kuten oletti ja huomannut ääreisnäössä että TC valo vilkkuu mutta mitään ei ole tuntunut koska sähkömoottoria saa hallittua niin fiksusti. Tosin, sitä ainakin Teslan myyjä joka ajeli Model 3 takavedolla sanoi ettei tunnu olevan optimoitu yhtä hyvin takavedossa. Mikä lienee syynä moiseen.
 
Ioniq 5 RWD Premium tuli vähän liian hyvä hyvitystarjous omasta autosta, joten sähköautoa tässä mietitään kovasti.

Alustavasti kotipihassa voi ladata vain 12A teholla eli 2,7kW, joten ollaan laturien varassa ennen kuin taloyhtiö haluaa vetää uuden kaapelin ja pihalle tulee 11kW laturit. Kaapelit tosin varmaan vedetään 22kw mukaan. Auto tosin on paljon laturissa nyt korona-aikana ja sitten, kun maa taas aukeaa tulee paljon työajoja.

En tosin enää jaksa paljoa ajaa yli 3h pätkiä yhdeltä istumalta, joten voin kyllä odotella sen 30 min latausta 10-80% aina silloin tällöin ja talvella vähän pitempään. Nytkin tulee autossa istuttua muutamia hetkiä tapaamisten välillä, kun pitää aina jättää vähän varoja seuraavan tapaamisen alkuun.
Noita hetkiä voi myös istua hyvin laturilla ja sähköllä saa myös lämmitettyä autokin. Olen tietoinen talven tuomista latausongelmista.


Miten nuo takavetoiset sähköautot rokkaa Suomen talvessa? Aikoinaan oli BMW 1-sarjalainen takavedolla ja ei sen kanssa ollut pahemmin ongelmia.

Tesla Model S85 takatuuppilla käytiin just Himoksella poikien reissu ja todella nätisti kulki. Hyvä alusta ja toimiva luistonesto = no problem.
 
Vääntö vaan sähikäisissä tulee välittömästi, mutta ei se ongelma ole hyvin toimivalla luistonestolla. Kyllä kai tuota takaveto Ioniq 5 jo talvellakin on testailtu. Toki talviset olosuhteet ei välttämättä ole sitä vahvinta aluetta Korean-pojille..
Pahin oli ID4, mutta kelikin oli silloin erityisen liukas. Tuntui moottoritielle kiihdytys oikeasti vaaralliselta.
 
Eikähän tuo ole aika isosti luistoneston ja ajonvakautuksen ohjelmoinnista isosti. Model 3 performance sallii luistoa joka kulmasta tiettyyn rajaan asti ja nappaa tehoa varsin pehmeästi pois ja suoralla kiihdyttäessä on käytännössä huomaamaton. Pari kertaa ihmetellyt miksi ei lähtenyt kylmällä märällä asfaltilla kuten oletti ja huomannut ääreisnäössä että TC valo vilkkuu mutta mitään ei ole tuntunut koska sähkömoottoria saa hallittua niin fiksusti. Tosin, sitä ainakin Teslan myyjä joka ajeli Model 3 takavedolla sanoi ettei tunnu olevan optimoitu yhtä hyvin takavedossa. Mikä lienee syynä moiseen.
Siis vaikka jäällä painais M3P kaasun pohjaan paikaltaan kiihdytyksessä niin meneekö luotisuoraan eteenpäin kiemurtelematta? Musseki aika hyvin menee eteenpäin paikaltaan kiihdyttäessä liukkaanpuoleisella tiellä. Kurveis tarjoaa perää tiettyyn pisteeseen asti jonka jälkeen luistonesto/ajonvakaus puuttuu peliin. Hyvä että ei oo heti mittaristo joulukuusena jos vähän haluaa leikkiä. On jotain vanhan liiton ominaisuuksia jätetty sähköiseenkin ratsuun :tup:
 
BalanceTechnoIconic
EV40 130ch
standard charge
7 kW AC – no DC
35 200€38 200€40 900€
EV40 130ch
boost charge
22 kW AC – 85 kW DC
37 200€40 200€42 900€
EV60 220ch super charge
7 kW AC – 130 kW DC
40 200€43 200€45 900€
EV60 220ch
optimum charge
22 kW AC – 130 kW DC
41 700€44 700€47 400€
Klippi hinnastosta, eli 5000€ maksaa 130kw DC lataus, joka tuo autoon tasan 0kpl lisää osia.
Tuleehan tuossa sitten akkua 20kWh enemmän ja tehokkaampi sähkömoottori.
 
Vääntö vaan sähikäisissä tulee välittömästi, mutta ei se ongelma ole hyvin toimivalla luistonestolla.

Mutta sillä ei ole mitään merkitystä "luirutteluun". Vasta tietyllä väännöllä renkaan pito loppuisi, ei sillä onko se tullut hitaammin vai nopeammin. Luonnollisesti pito loppuu takavedolta jossain vaiheessa kun kiihdyttää jos pito loppuu, tosin kyllä se mun edellisellä neliveto-dieselilläkin loppui eikä se käytös niin erilaista ole.

Pahin se talven mutka on kuitenkin, jos pelkää menettävänsä autonsa hallinnan suoralla, niin voi varmaan pohtia hieman sitä kaasupolkimen käytön opettelua. Nykyauton ESP:llä sitä spinnausta kun ei nyt takavedolla enää tapahdu suoralla tiellä, toisin kuin esim. vanhoilla mersuilla aikoinaan.
 
Mä en nyt ymmärrä, miten 22 Kw AC lataus auttaa jos ei ole kotilatausta tai kauppakeskuksessa latauspaikat varattuna?

Pika- ja suurteholatureiden vierellä on usein 22kW AC-tolppia, kyllähän ne paljonkin jeesaa kun niistä saa kuitenkin ihan hyvällä nopeudella virtaa akkuun. Jos tosiaan on pahat jonot niille pikalatureille.
 
Pika- ja suurteholatureiden vierellä on usein 22kW AC-tolppia, kyllähän ne paljonkin jeesaa kun niistä saa kuitenkin ihan hyvällä nopeudella virtaa akkuun. Jos tosiaan on pahat jonot niille pikalatureille.
Ok, kiitos. Tämä olis ihan uutta mulle. Onko ne kuitenkin samalla kaapelilla / liitännällä?
 
Ok, kiitos. Tämä olis ihan uutta mulle. Onko ne kuitenkin samalla kaapelilla / liitännällä?

AC-latauksessa tarvitset oman kaapelin, niitä ei ole lataustolpissa valmiina muuten kuin esim. Lidlillä ja tietyissä kotilatauslaitteissa. Pikalataus käyttää osittain samaa liitäntää, siinä on vain lisäpistoke alla jonka kautta DC-virta kulkee suoraan akkuun. Tässä on nuo liitännät vierekkäin:

1920px-Iec-type2-ccs-combo2-and-iec-type2-charging-connectors-side-by-side.jpg
 
Siis vaikka jäällä painais M3P kaasun pohjaan paikaltaan kiihdytyksessä niin meneekö luotisuoraan eteenpäin kiemurtelematta? Musseki aika hyvin menee eteenpäin paikaltaan kiihdyttäessä liukkaanpuoleisella tiellä. Kurveis tarjoaa perää tiettyyn pisteeseen asti jonka jälkeen luistonesto/ajonvakaus puuttuu peliin. Hyvä että ei oo heti mittaristo joulukuusena jos vähän haluaa leikkiä. On jotain vanhan liiton ominaisuuksia jätetty sähköiseenkin ratsuun :tup:
Menee suoraan paitsi ihan peilijäällä jos on kallistuksia. Tasapaino mallia kaasulla käännät mutkaan keula lähtee, kevennät kaasua tai pieni moottorijarru ja paino eteen ja kaasua niin tullaan sopivassa luisussa kunnes nelikko nappaa suoraan. En toki tiedä onko Performancessa jätetty löysemmäksi luistorajat kuin normeissa.
 
BalanceTechnoIconic
EV40 130ch
standard charge
7 kW AC – no DC
35 200€38 200€40 900€
EV40 130ch
boost charge
22 kW AC – 85 kW DC
37 200€40 200€42 900€
EV60 220ch super charge
7 kW AC – 130 kW DC
40 200€43 200€45 900€
EV60 220ch
optimum charge
22 kW AC – 130 kW DC
41 700€44 700€47 400€
Klippi hinnastosta, eli 5000€ maksaa 130kw DC lataus, joka tuo autoon tasan 0kpl lisää osia. Jaa no onhan latausluukku ehkä eri. Siis tehtaalta tulee ulos sama auto 2 eri hinnalla? Lienee tuo boost charge versio ainoa joka kannattaa suomenoloihin, koska viileessä ilmassa harvoin päästään yli 85kW todellisiin latausnopeuksiin. Pitää nähdä latauskäyrät, mutta teoriassa pitäisi olla ero vain yli 85kw osuudella ja loput melko samaa. 22kW on kyllä loistojuttu.

Eiköhän se ole tuo akuston koko joka sen maksimi lataustehon määrää. Eli tuo 85kW kun kertoo 1,5 kertaisella akun koolla saadaan 127,5kW, nuo lukemat sitten kenties vähän pyöristeltyjä...

Eiköhän se suomenkin oloissa kannata valita se versio jonka range osuu paremmin omiin tarpeisiin.
 
Eivät ole samalla liittimellä. CCS vs Type2.

Kaikkien autojen kaikkin CCS portteihin käy type2, mutta on autoja joissa on pelkkä type2 ja/tai toisella puolella type2 ja toisella type2+ccs.

Vähän tietty saivartelua, mutta kannattaa kuitenkin olla tarkka.
Eikä kaikissa autoissa ole ccs tai type2 kun voi olla vierekkäin type1+chademo tai type2+chademo...
 
Eiköhän se ole tuo akuston koko joka sen maksimi lataustehon määrää. Eli tuo 85kW kun kertoo 1,5 kertaisella akun koolla saadaan 127,5kW, nuo lukemat sitten kenties vähän pyöristeltyjä...
Juu ainahan noita pyöristellään. Jos tuota kerrointa miettii niin akkujen bruttokokojen suhde olisi varmaan se oikea, mutta tiedossa ei taida olla muuta kuin nuo nettokapasiteetit 40 ja 60 kWh.
 
Lähinnä tarkoitin siellä laturin päässä olevaa liitäntää. Pitää melkein käydä katsomassa jossain vaikka ei ole tämän päivän asia itselleni.
 
@Makro16 kokeilin tuossa paakkuuntuneella lumella/jäällä paikoiltaan kaasun painamista pohjaan. Auto lähti luotisuoraan vaikka ei ollut käsi rattia hipoen varmistamassa jos lähtee johonkin suuntaan. Pari kokeilua ja sama juttu. Luistonesto vilkkuu ja auto lähtee täysin suoraan. Ainoa poikkeava tuli tosiaan kun oli kallistusta tiessä niin haki lievästi kallistuksen suuntaan.
 
Lähinnä tarkoitin siellä laturin päässä olevaa liitäntää. Pitää melkein käydä katsomassa jossain vaikka ei ole tämän päivän asia itselleni.
Pikalaturissa on kiinteä johto. Ja hitaammassa laturissa type2 molemmat päät johdosta ja siis oma johto täytyy olla mukana. Ilmeisesti noin.
 
BalanceTechnoIconic
EV40 130ch
standard charge
7 kW AC – no DC
35 200€38 200€40 900€
EV40 130ch
boost charge
22 kW AC – 85 kW DC
37 200€40 200€42 900€
EV60 220ch super charge
7 kW AC – 130 kW DC
40 200€43 200€45 900€
EV60 220ch
optimum charge
22 kW AC – 130 kW DC
41 700€44 700€47 400€
Klippi hinnastosta, eli 5000€ maksaa 130kw DC lataus, joka tuo autoon tasan 0kpl lisää osia. Jaa no onhan latausluukku ehkä eri. Siis tehtaalta tulee ulos sama auto 2 eri hinnalla? Lienee tuo boost charge versio ainoa joka kannattaa suomenoloihin, koska viileessä ilmassa harvoin päästään yli 85kW todellisiin latausnopeuksiin. Pitää nähdä latauskäyrät, mutta teoriassa pitäisi olla ero vain yli 85kw osuudella ja loput melko samaa. 22kW on kyllä loistojuttu.
2.1 C latausnopeus näyttäisi olevan molemmissa versioissa, jolloin akun kasvaessa latausnopeuskin kasvaa 2.1 kertaiseksi akun kokoon nähden. Vaatiihan tuo sitten mahdollisesti järeämpää tehoelektroniikkaa tuon isomman akun kanssa, mutta eiköhän tuo hintaero tosiaan tule isommasta akusta ja ilmeisesti tehokkaammasta sähkömoottorista, kuten ylempänä todettiin.

E: Niin ja jos tuota halvinta versiota vertasit 130kW DC versioon, niin kyllähän DC-latauksen mahdollistamiseksi erillistä tehoelektroniikkaa tarvitaan, ei pelkää latausluukun vaihto ihan riitä..
 
DC-latauksen tehon nosto ei tarvitse mitään lisäelektroniikkaa. Siinä on suorat johdot lataus portista akkuun. Kaikki elektroniikka on ulkoistettu laturiin joka on sielä huoltoaseman pihassa.
 
Voihan siellä olla pienemmän akun yhteydessä pykälää pienempi kontaktori, mistä tuota tietää.. Todennäköisesti lienee kuitenkin synergian takia järkevämpää käyttää samaa kontaktoriakin.
 
@Makro16 kokeilin tuossa paakkuuntuneella lumella/jäällä paikoiltaan kaasun painamista pohjaan. Auto lähti luotisuoraan vaikka ei ollut käsi rattia hipoen varmistamassa jos lähtee johonkin suuntaan. Pari kokeilua ja sama juttu. Luistonesto vilkkuu ja auto lähtee täysin suoraan. Ainoa poikkeava tuli tosiaan kun oli kallistusta tiessä niin haki lievästi kallistuksen suuntaan.
Eikös tuo ole täysin normaalia luistoneston toimintaa?
En muista ajaneeni luistonestolla varustettua autoa joka tekisi jotain ihmeellisiä "ohjausliikkeitä" jos alusta on tasainen? Jopa takavetoinen Ford Transit vuodelta 2006 pystyy tuohon niin ihmettelen jos tältä vuosituhannelta löytyy sähköauto joka ei pysty?
 
Eivät ole samalla liittimellä. CCS vs Type2.

Kaikkien autojen kaikkin CCS portteihin käy type2, mutta on autoja joissa on pelkkä type2 ja/tai toisella puolella type2 ja toisella type2+ccs.

Vähän tietty saivartelua, mutta kannattaa kuitenkin olla tarkka.
Jaa enpäs huomannut tuota suurteholaturia tuossa viestissä.
 
Eikös tuo ole täysin normaalia luistoneston toimintaa?
En muista ajaneeni luistonestolla varustettua autoa joka tekisi jotain ihmeellisiä "ohjausliikkeitä" jos alusta on tasainen? Jopa takavetoinen Ford Transit vuodelta 2006 pystyy tuohon niin ihmettelen jos tältä vuosituhannelta löytyy sähköauto joka ei pysty?
Ei tuolla tavoin kyllä ole kovin moni auto etenkään pidoltaan vaihtelevalla alustalla tehnyt. Toki itsellä vaikuttaa että ajanut viimeiset 10v tehomalleja käyttiksenä. Etuveto+teho=ei se suoraan mene ilman ohjausta. Ainakaan niin että uskaltaisi irrottaa otteen ratista.
 
Emmäkään kuivalla id3lla havainnut luiruttelua, tiedä sitten millasta talvella? Eihän näillä tarvi kokoajan kaasu pohjassa ja tehokkain moodi päällä ajaa :thumbsup:

Ei sitä vääntöä periaatteessa dieseliin verrattuna enempää ole mutta kun se suuri vääntö tulee sähköautossa jo hipaisemalla "kaasu"poljinta ;)

Bornia kokeilin saada luistoon ESP pois päältä mutta vetoluistonesto niin tehokas, että aika hyödytön optio tuo oli.. vaikka oli jäinen asfaltti alla. Saattahan se tietysti olla että ei mene kokonaan päälle, mutta enempi häiritsee ettei luistonestoa saa pois. Toki normiajossa liukkaalla ei takavetoisuutta huomaa lainkaan, menee kuin juna.
 
Liian kallis toi Renault. Pitäisi saada hyvin varusteltuna ja kunnon akulla 35k€ niin olisi kova.

carwow sähköautotesti

Vähän ihmetytti toi Skodan valinta vuoden autoksi Suomessa. Varsinkin kun Skoda on voittanut nyt kolme vuotta peräkkäin. Mutta ihan hyvä autohan se näyttää olevan. Akku kestää pidemmälle kun Audin ja laatukin on about sama. Tosin ehkä ykkössijan olisi voinut antaa tuolle KIAlle tänä vuonna.
 
Ei tuolla tavoin kyllä ole kovin moni auto etenkään pidoltaan vaihtelevalla alustalla tehnyt. Toki itsellä vaikuttaa että ajanut viimeiset 10v tehomalleja käyttiksenä. Etuveto+teho=ei se suoraan mene ilman ohjausta. Ainakaan niin että uskaltaisi irrottaa otteen ratista.
Joo, voi olla. Itsellä ei juuri kokemusta "tehokkaista" etuvetoisista, mutta eihän luistava rengas tiedä paljon sitä tehoa on käytettävissä? Saman vetopidon se pystyy välittämään lumella/jäällä liukkaaseen tienpintaan oli sitä tehoa sitten 80 tai 500kW, molemmat sutii kuitenkin meidän nopeusrajoituksilla täyden väännön ja tehon alueella.
ID 3 kun testailin niin eipä tuossa mitään draamaa ollut vaikka sattui melko liukas keli. Luistonesto ja ajovakaudenhallinta toimi omasta mielestä todella mukavasti ja loogisesti, aivan kuten tuon konsernin polttisversioissakin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 762
Viestejä
4 498 202
Jäsenet
74 279
Uusin jäsen
Muskotti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom