Yleistä keskustelua sähköautoista

Yep, tämä tiedossa. Ei ollu ILPillä painoarvoa hirveästi omassa auton valinnassa. Autojen pumput ei pääse samaan mitä omakotitalon pumppu, lie kokoero syynä.
Meidä talon pumppu pukkaa -30 kelillä viel hyvin lämpöä. 1kw virtaa kuluu ja tulee silti rapia 2kw lämpöä.

Vaan probleema koskee osaa ilp 3.sia , octovalven ohjaus bugi tms ehkä-> lämpö ei siirry kabiinin kiertoon tms. Ja osalla taas pelaa lämmitys normisti ilppi kolmosissa myös pakkasilla.
En itse vaan sulata että osalla toimii ja osalla ei. Puuttuu niin paljon oleellista tietoa kuten softaversio, onko korjattu jotain sensoreita jo etukäteen jne.
 
En itse vaan sulata että osalla toimii ja osalla ei. Puuttuu niin paljon oleellista tietoa kuten softaversio, onko korjattu jotain sensoreita jo etukäteen jne.

Tuskin softaversio kun noita on näyttänyt menevän aika tasaisella tahdilla tänä talvena (osa on jopa saanut sen 1000km ehkä auton mittariin ennen ensimmäistä hinausta). Voihan se sensori toki olla joko viallinen tai sitten sen liitäntä jotenkin käristää sen tietyssä tilanteessa / ei kestä pakkasta tai muuta hauskaa.

Mutta näitä ILPin ongelmia on nyt kohta kaksi talvea jo tapahtunut, veikkaan että talvitestaus on vähän jäänyt tasolle "ajettiin 2 päivää Ivalossa, toimi se silloin".
 
Olen entistäkin tyytyväisempi autovalintaani, kun saa lukea tuolta Teslaketjusta, miten M3:ssa joutuvat penkinlämmittimillä pitämään kabiinia ja kuskia edes jotenkuten sulana kun vauhti nousee yli 50 km/h Suomen talvisäässä...

Nettimeemi tai viallinen yksilö? Omat kokemukset näistä -15 - -20C pakkasista on, että minimipuhalluksella lämmitys riittää hyvin, ajoi sitten 50 tai 100 Km/h. V2020 M3, ei ilpoa.
 
Nettimeemi tai viallinen yksilö? Omat kokemukset näistä -15 - -20C pakkasista on, että minimipuhalluksella lämmitys riittää hyvin, ajoi sitten 50 tai 100 Km/h. V2020 M3, ei ilpoa.
Ilman ilpoa olevat pelaa kyllä.
Mut ilpo versioissa jotain sekoilua ollu.
 
Mistä muuten nämä arvot ovat peräisin? En sinänsä kiistä, mutta kuulostaa vaan ihmeen korkeilta siihen verrattuna mitä olen nähnyt oman ID.4:n raportoivan paikallaan seisoessa. Korkeimmat luvut infotainmentin näytöllä pyörineet muistaakseni jossain 3.x kW:ssä. Siis silloin kun ilman esilämmitystä kovilla pakkaskeleillä istunut autoon ja muutaman minuutin venttaillut siinä paikallaan. Muisti voi toki pettää, mutta varmasti sen muistaisin jos olisi ollut tuollaisia ~10 kW lukemia.
Ainakin ID3:ssa raapii 10kW ekassa risteyksessä, kun lähtee kylmällä autolla.
 
Ainakin omassa M3P 2021:ssä toimi lämmitys ihan normaalisti -20 keleillä. Eli eipä ne mahdolliset ongelmat kaikkia autoja koske. Ainoa miinus talvikäytössä, mitä olen huomannut, on puuttuva ratin lämmitys. Muuten on kyllä paras talviauto, mitä olen omistanut. T8-Volvossa ärsytti, kun webasto poltteli koko talven bensaa, että sai kabiinin lämpimäksi.
 
Ilman ilpoa olevat pelaa kyllä.
Mut ilpo versioissa jotain sekoilua ollu.

Juu, olen kuullut, mutta että "pakkasella penkinlämmittimet päällä max 50 kmh tai auto jäätyy"? Toki tän foorumin hyperbola ei koskaan jaksa yllättää, mut kuulostaa aika extremeltä.
 
Juu, olen kuullut, mutta että "pakkasella penkinlämmittimet päällä max 50 kmh tai auto jäätyy"? Toki tän foorumin hyperbola ei koskaan jaksa yllättää, mut kuulostaa aika extremeltä.

Riippuu miten näet itsesi ilman lämmitystä auton sisällä. Noissa ILP autoissa lämmitys menee monissa kokonaan pois päältä, tai se kykenee vain pitämään lämpötilan jossain 10C paikkeilla. Kuimpaakin on sen verran monta per viikko ollut. Nämä siis Tesla ryhmistä, ei tältä forumilta.
 
Eihän Ilpin ainut hyöty ole talvella lämmittäminen vaan myös kesällä viilentäminen, jonka se tekee energiatehokkaammin kuin auton normaali ilmastointilaite. Talvella pakkasten kovetessa hyötysuhde pienenee, mutta oikein kalibroituna sähkövastusten kanssa ei se miinukselle silti mene. Jos menee, auton ohjelmoinnissa on jotain pielessä. e-208 pökötillä toimii ainakin mainiosti kesällä sekä talvella. Kovimmat aamupakkaset täällä Sawon syvämmessä ollut nyt -24C ja auto lämpesi ~4min aikana +20 kabiinissa pidetyn mittarin mukaan. Käsittääkseni lämpövastuksen ja Ilpin yhteenlaskettu lämmitysteho on tässä noin 7kW. Auto on toki sisätiloiltaan pienempi kuin monet muut, joten lämmitettävää tilaa on vähemmän. Minulla on myös omassani panoraamakatto suljinverholla, ja tuo suljettuna tuntuu lämpiävän vähän nopeammin sekä ajon aikana jos suljinta pitää auki kovalla pakkasella, se kylmän hohke tuntuu kyllä hatuttomassa kaljussa päänupissa. M3 ei taida olla tuota mahdollisuutta lasikatossa, että saisi lisäeristystä eteen ja se lasi on muutenkin aika paljon isompi. Voisiko tämä olla osasyynä siihen tunteeseen että on viileää?
 
Riippuu miten näet itsesi ilman lämmitystä auton sisällä. Noissa ILP autoissa lämmitys menee monissa kokonaan pois päältä, tai se kykenee vain pitämään lämpötilan jossain 10C paikkeilla. Kuimpaakin on sen verran monta per viikko ollut. Nämä siis Tesla ryhmistä, ei tältä forumilta.

Se mitä hain on että onko tilanne kategorisesti sama ILP-malleille vai onko kyse yksittäistapauksista, ja saako huolto tehtyä asialle jotain. FB:hen jaksaa nykyään logata niin harvoin, että ei ole tullut seurattua noita ryhmiä.
 
Eihän Ilpin ainut hyöty ole talvella lämmittäminen vaan myös kesällä viilentäminen, jonka se tekee energiatehokkaammin kuin auton normaali ilmastointilaite.
Mikähän logiikka tästä löytyy taustalta? Miten se ILP eroaa jäähdytyskäytössä tavallisesta yksisuuntaisesta ilmastointilaitteesta?
Tuskin sitä hukkalämpöä voi kesällä akkuunkaan puskea, luulisi akun pysyvän muutenkin lämpöisenä?
 
Se mitä hain on että onko tilanne kategorisesti sama ILP-malleille vai onko kyse yksittäistapauksista, ja saako huolto tehtyä asialle jotain. FB:hen jaksaa nykyään logata niin harvoin, että ei ole tullut seurattua noita ryhmiä.

En oo kuullut että mitään lopullista syytä olisi minnekään laitettu, mutta kyllähän huolto noille taitaa aina jotain tehdä. Sen verran kertonee tilanteesta että ilmeisesti huollon loanerit (erään viestin mukaan Teslalta tuli ilmoitus) on kaikki loppu ja jonoakin on..
 
Se mitä hain on että onko tilanne kategorisesti sama ILP-malleille vai onko kyse yksittäistapauksista, ja saako huolto tehtyä asialle jotain. FB:hen jaksaa nykyään logata niin harvoin, että ei ole tullut seurattua noita ryhmiä.

Just oli facessa:

Huollossa pusketaan joku softa sisään, väärää dataa antava anturi ohitetaan. Ilmeisesti tullu jo aikaisemmin korjaus joka jääny ny jossai välipätsissä pois.
 
Mikähän logiikka tästä löytyy taustalta? Miten se ILP eroaa jäähdytyskäytössä tavallisesta yksisuuntaisesta ilmastointilaitteesta?
Tuskin sitä hukkalämpöä voi kesällä akkuunkaan puskea, luulisi akun pysyvän muutenkin lämpöisenä?

Sama käsitys tullu netistä kurkkimalla, jäähdytys on about sama idea molemmissa.
 
Bongasin liikenteestä Ioniq 5:n. Videoissa se on näyttänyt suurinpiirtein sopusuhtaisalta, mutta luonnossa oli jättimäinen möhkäle. Vielä kun oli tummanharmaa väriltään, niin muistutti lähinnä tankkia. Valot nyt eivät ole muutenkaan laatikkomuotoiluneen miellyttäneet silmää, mutta pimeässä ne olivat erityisen mauttoman näköiset. Hetken kuvittelin, että Cybertruck vyöryy takaa vierelle.
 
Just oli facessa:

Huollossa pusketaan joku softa sisään, väärää dataa antava anturi ohitetaan. Ilmeisesti tullu jo aikaisemmin korjaus joka jääny ny jossai välipätsissä pois.
Mielenkiintoista, että väärää dataa antava anturi ohitetaan, eikä vain korjata sitä. Vai korjataanko se takaisinkutsuna?
 
Maahantuojalta sain tiedot suoraan ja noita samoja 10-13kW seisontakulutuksia on raportoinut moni muukin esim. Facessa. Jos pakkasella käynnistät auton kylmänä (ei mitään esilämmitystä tai latausta) ja auto näyttää vain noin 3kW seisontakulutusta niin sitten on jossain vikaa.

Vikaa taisi olla vain omissa havainnoissani. Nimittäin nyt kun rupesin mielessäni ynnäilemään, niin pakkasilla (-15...-20) tapana oli usein lämmittää autoa 30 min ennen liikkeellelähtöä, ja autolle tullessani oli akusta huvennut sellaiset 5-6 kWh --> kulutus on ollut 10-12 kW eli juuri sen verran kuin sanoit. Enpä vain ole tullut huomanneeksi tällaisia lukemia taulussa.

Olen entistäkin tyytyväisempi autovalintaani, kun saa lukea tuolta Teslaketjusta, miten M3:ssa joutuvat penkinlämmittimillä pitämään kabiinia ja kuskia edes jotenkuten sulana kun vauhti nousee yli 50 km/h Suomen talvisäässä...
Nettimeemi tai viallinen yksilö? Omat kokemukset näistä -15 - -20C pakkasista on, että minimipuhalluksella lämmitys riittää hyvin, ajoi sitten 50 tai 100 Km/h. V2020 M3, ei ilpoa.
Juu, olen kuullut, mutta että "pakkasella penkinlämmittimet päällä max 50 kmh tai auto jäätyy"? Toki tän foorumin hyperbola ei koskaan jaksa yllättää, mut kuulostaa aika extremeltä.

Se Tesla M3:n penkinlämmittimien varassa lämmittäminen löytyy tästä viestistä: "Onneksi alkaa pahimmat pakkaset väistymään, paikallaan jaksaa ILP puhaltaa lämpöä mutta yli 50km/h vauhdeissa alkaa olemaan lämmitys penkinlämmittimien varassa"

Jossain muuallakin muistelen nähneeni vastaavan tyyppistä stooria, ja tuossa yllä tulikin jo täsmennystä että ongelma koskee jotain tiettyjä M3-versioita. Itse en tiedä sen enempää kun en seuraa Tesla-skeneä.
 
Mikähän logiikka tästä löytyy taustalta? Miten se ILP eroaa jäähdytyskäytössä tavallisesta yksisuuntaisesta ilmastointilaitteesta?
Tuskin sitä hukkalämpöä voi kesällä akkuunkaan puskea, luulisi akun pysyvän muutenkin lämpöisenä?

Se idea että se ILP sekä lämmittää että viilentää. Normaali yksisuuntainen ilmastointilaite vain jäähdyttää siellä autossa. ILP on (pitäisi olla jos oikein mitoitettu) tehokkaampi, joten se hoitaa paremmalla hyötysuhteella sekä kabiinin että akuston jäähdyttämisen ja lämmittämisen.
 
Siinä on joku semmonen vastuksena toimiva kalvo niiden lasin eri kerrosten välissä. Mulla ei ole sähköautossa tuollaista, mutta polttiksessa kyllä. On oiva varuste, lasi sulaa tehokkaasti vaikka sataisi millaista jäätävää tihkua, mutta mitään katseeseen tarttuvia vastuslankoja siinä ei ole.

Ulkopuolelta vastaantulevasta autosta tuollaisen tuulilasin voi erottaa päivänvalossa, näyttää sopivasta kulmasta vähän siltä kuin olisi joku peilikalvo tms tuulilasissa, siitä ei näe kunnolla sisälle ja se näyttää hassun väriseltä. Sisältä päin katsoen tällaista ei kyllä ole havaittavissa.

Juuri näin. Tosin omaan silmään tuota ID:n tuulilasin eroavuutta tavallisesta on käytännössä vaikea huomata, ellei vieressä seiso verrokkina joku tavisauto. Silloin on tosiaan havaittavissa pieni sävyero ja "kalvomaisuus" ulkoapäin, mutta veikkaanpa että moni ei huomaa mitään erikoista ellei erityisesti käske kiinnittämään huomiota.
 
Juuri näin. Tosin omaan silmään tuota ID:n tuulilasin eroavuutta tavallisesta on käytännössä vaikea huomata, ellei vieressä seiso verrokkina joku tavisauto. Silloin on tosiaan havaittavissa pieni sävyero ja "kalvomaisuus" ulkoapäin, mutta veikkaanpa että moni ei huomaa mitään erikoista ellei erityisesti käske kiinnittämään huomiota.

Tuon kalvon näkee ulkoapäin todella selvästi jos on päässä vaikka polarisoivat aurinkolasit. Se tuulilasi näyttää aivan violetilta silloin. Alkuun tuli ihmeteltyä noita kesäisin että mikä juttu niissä on kun näyttää niin erilaiselta lasit päässä, ennen kuin selvisi autokaupassa kysyessä että siellä on varmaan lämmityskalvot sisällä. :)
 
Tuon kalvon näkee ulkoapäin todella selvästi jos on päässä vaikka polarisoivat aurinkolasit. Se tuulilasi näyttää aivan violetilta silloin. Alkuun tuli ihmeteltyä noita kesäisin että mikä juttu niissä on kun näyttää niin erilaiselta lasit päässä, ennen kuin selvisi autokaupassa kysyessä että siellä on varmaan lämmityskalvot sisällä. :)
Ja sitten siinä on myös se IR-kalvo. Se voi toki olla käytännössä samaa rakennetta lämmityskalvon kanssa, mutta mahtaisiko IR-suodattimella olla jopa isoin rooli havaitsemasi ilmiön kannalta? Eikös tällaiset aallonpituusfiltterit optiikassa usein samalla toimi polarisoivina. Sikäli kuitenkin hyvin tuo on toteutettu, että ajajana eli sisältäpäin polarisoivien lasien kanssa katsoen ei lasi aiheuta mitään erityistä ilmiötä.
 
Ja sitten siinä on myös se IR-kalvo. Se voi toki olla käytännössä samaa rakennetta lämmityskalvon kanssa, mutta mahtaisiko IR-suodattimella olla jopa isoin rooli havaitsemasi ilmiön kannalta? Eikös tällaiset aallonpituusfiltterit optiikassa usein samalla toimi polarisoivina. Sikäli kuitenkin hyvin tuo on toteutettu, että ajajana eli sisältäpäin polarisoivien lasien kanssa katsoen ei lasi aiheuta mitään erityistä ilmiötä.

Tämä voi hyvinkin olla että tuolla IR-kalvolla on oma tekemisensä tuon polarisaation kanssa. Hyvin autovalmistajat nuo ottaa tosiaan huomioon, koska esimerkiksi nykyisin paljon käytettävät digitaaliset mittaristotkaan sekä infotaimentit ei polarisoivat lasit päässä näytä normaalilta kummemmalta kun taas vaikka puhelimen näyttö yms ovat hyvinkin oudon näköisiä väreiltään tällaiset lasit päässä.
 
Just oli facessa:

Huollossa pusketaan joku softa sisään, väärää dataa antava anturi ohitetaan. Ilmeisesti tullu jo aikaisemmin korjaus joka jääny ny jossai välipätsissä pois.

Eikö tämä automerkki ollutkaan se over-the-air päivitysten pioneeri? :)
 

Ehkä Toyota on sittenkin pelissä mukana. Tuo sedan tai kompakti SUV ainakin näyttävät näppäriltä laitoksilta.

Tuossa valikoimassa ei ollut ainuttakaan mielenkiintoista mallia, koska valikoimasta puuttuu perus farmari. Pelkkää möhkö-SUV:tä.
 

Ehkä Toyota on sittenkin pelissä mukana. Tuo sedan tai kompakti SUV ainakin näyttävät näppäriltä laitoksilta.
Toiset valmistajat tuskailee, kun ei saa autoja ulos komponenttipulan vuoksi, Toyota tuottaa setin epätarkkoja hahmotelmia. Kyllä tämä minusta näyttää vahvasti jonkun johtajan "pelastetaan kasvot" powerpoint-sulkeisilta, kun on tajuttu, että juna jätti laiturille. Myös 31 miljardia tuntuu aika tuhnulta 2030 mennessä, kun katsoo VW:n 89 miljardia viidessä vuodessa.
 
Tuossa valikoimassa ei ollut ainuttakaan mielenkiintoista mallia, koska valikoimasta puuttuu perus farmari. Pelkkää möhkö-SUV:tä.
Farmarit ovat niin marginaalisia tuotteita autotehtaille, että ne ovat varmaankin viimeisiä sähköistyviä malleja.
 
Toiset valmistajat tuskailee, kun ei saa autoja ulos komponenttipulan vuoksi, Toyota tuottaa setin epätarkkoja hahmotelmia. Kyllä tämä minusta näyttää vahvasti jonkun johtajan "pelastetaan kasvot" powerpoint-sulkeisilta, kun on tajuttu, että juna jätti laiturille. Myös 31 miljardia tuntuu aika tuhnulta 2030 mennessä, kun katsoo VW:n 89 miljardia viidessä vuodessa.

Osin toki näin, mutta Toyota ei kuitenkaan aloita ihan nollasta sähkövoimalinjan kanssa, vaikka ei niitä kevythybridejä nyt sähköautoina voi pitää. Myös solidstaten kanssa siellä taitaa yksi potentiaalisimmista ratkaisuista ja Japanista löytyy yleisesti todella kovaa akkutekniikkaa. Mielestäni ihan mahdollista, että sieltä noustaan vielä peliin mukaan. Toivottavaa ainakin.
 
Tuossa valikoimassa ei ollut ainuttakaan mielenkiintoista mallia, koska valikoimasta puuttuu perus farmari. Pelkkää möhkö-SUV:tä.
Sellaista Volvo V70 muotoista farkkua isolla akulla oon kyllä odottanut. Mahtuisi perhe, koirat ja matkatavarat lapinreissulle.
 
Osin toki näin, mutta Toyota ei kuitenkaan aloita ihan nollasta sähkövoimalinjan kanssa, vaikka ei niitä kevythybridejä nyt sähköautoina voi pitää.

Terminillitys, mutta Toyotalla ei ole ikinä ollut yhtäkään kevythybridimallia. Toyotan täyshybridien sekä PHEVien voimalinja sähköajon osalta on ihan 1:1 sähköautoihin verrattuna, toisin kuin noin kaikilla muilla valmistajilla, joten kyllä niitä siltäosin voi pitää sähköautoina minimalistisella rangella.
 
Toyotan täyshybridien sekä PHEVien voimalinja sähköajon osalta on ihan 1:1 sähköautoihin verrattuna, toisin kuin noin kaikilla muilla valmistajilla, joten kyllä niitä siltäosin voi pitää sähköautoina minimalistisella rangella.

Onko näin? Eikö sähköllä ajettaessakin siinä välissä ole ihan normaali automaattivaihteisto eikä ns. suoraveto alennusvaihteella kuten BEVeissä?

Luotan Toyotaan että he tietävät mitä tekevät, tulevat mukaan geimeihin vasta siinä kohtaa kun heillä oli paketti valmis ja sitä voi myydä kannattavasti. Kaikki Tesla-palstat huutavat too little, too late vaikka peli on vasta alkanut.
 
Kuulostaa... hyvin Teslamaiselta korjaukselta.
Siltä se vaikuttaa. Tosin en löytänyt mitään mainintaa tuosta softa korjauksesta fabosta. Koska 2021.44.5 on uusin ja siinä tuo ”korjaus” on tullut. Se muuten jaettiin nyt aika monelle nopealla aikataululla.
 
Onko näin? Eikö sähköllä ajettaessakin siinä välissä ole ihan normaali automaattivaihteisto eikä ns. suoraveto alennusvaihteella kuten BEVeissä?

Ei Toyotan hybrideissä ole mitään normaalia automaattivaihteistoa edes polttomoottorilta renkaille, vaan ainoastaan planeettapyörästö sähköisellä välityssäädöllä. Ajosähkömoottori vetää renkaita pelkän alennusvaihteen kautta, ihan kuin täyssähköissäkin.
 
Itse ainakin olettaisin saavani aidon Toyotan, enkä mitään PSA-autoa, sen verran huonoja kokemuksia kyseisen putiikin tuotoksista.
 
Ei Toyotan hybrideissä ole mitään normaalia automaattivaihteistoa edes polttomoottorilta renkaille, vaan ainoastaan planeettapyörästö sähköisellä välityssäädöllä. Ajosähkömoottori vetää renkaita pelkän alennusvaihteen kautta, ihan kuin täyssähköissäkin.

Ok, itsellä ollut plugari Prius, tosin puhtaalla sähköllä tuli aika vähän ajeltua.

Ja "normaalilla automaatilla" tarkoitin CVT-tyyppistä laatikkoa. Mutta jos sähköllä hyppää laatikon yli niin se oli uusi tieto itselle.
 
Pidätkö Peugeotin tuotteita tasalaatuisina ja Toyotan veroisina? Miksi niistä pitäisi maksaa Toyotan preemiota?

No vähän riippuu nyt mistä puhutaan, vaikka olisi yhteistyötä niin eihän Peugeot kaikkea tee. Siinä missä Toyotan moottoreilla/voimansiirto on hyvä maine (pl. nämä jotkut D4D diisselit) niin Peugeotilla on hyvä maine esim. sisustan, alustan virittämisen ja mukavuuden osalta, näistä mikään ei ole taas Toyotan ns. forte.

Eli riippuu täysin mitä Peugeot tekee ja mitä Toyota itse.
 
Ja "normaalilla automaatilla" tarkoitin CVT-tyyppistä laatikkoa. Mutta jos sähköllä hyppää laatikon yli niin se oli uusi tieto itselle.

Vaikka se tojotan viritys käyttäjän näkökulmasta toimiikin lähes kuin CVT-laatikko, niin teknisestihän sillä ei ole oikeastaan yhtään mitään tekemistä hihnavetoisten CVT:iden kanssa.


 
Toyota on se harmaa huomaamaton laatikko mikä tekee kaiken oikein mutta ketään ei kiinnosta.

Tunteita haetaan sitten muista merkeistä.
 
Toytaa ostava ei välitä juurikaan sisustan himmeleistä, laatuvaikutelmasta ja ajo-ominaisuudetkin on toissijaisia kunhan auto menee leimalta läpi huomautuksetta vielä 10 vuoden iässä, siinä samassa kun se Peugeot ja Citroën on jo palanut tien varteen tai sitten saanut lukuisia korjauskehotuksia tai hylyn leimalla.

Nyt taitaa olla ihan pikkaisen liioittelua tässä mukana.

Useimmat hylkysyyt tulee jarruista ja alustan osista, nämä on kuluvia osia kaikilla merkeillä, kyllä ne tojotatkin sai punaista katsastuksessa näistä.

Ruoste oli toki aikaisemmin ranskalaisten "vahvuus" (not) mutta nykyään tuskin on samanlaisia eroja (voin olla tässä väärässäkin).

Se missä Toyota on toki edellä on voimalinjan luotettavuus ja kestävyys mutta onko sama tilanne vielä BEV maailmassa? Sähkömoottori on aika simppeli kapistus, voisi kuvitella että tässä on vaikea erottautua luotettavuuden osalta.
 
Nyt taitaa olla ihan pikkaisen liioittelua tässä mukana.

Useimmat hylkysyyt tulee jarruista ja alustan osista, nämä on kuluvia osia kaikilla merkeillä, kyllä ne tojotatkin sai punaista katsastuksessa näistä.

Ruoste oli toki aikaisemmin ranskalaisten "vahvuus" (not) mutta nykyään tuskin on samanlaisia eroja (voin olla tässä väärässäkin).

Se missä Toyota on toki edellä on voimalinjan luotettavuus ja kestävyys mutta onko sama tilanne vielä BEV maailmassa? Sähkömoottori on aika simppeli kapistus, voisi kuvitella että tässä on vaikea erottautua luotettavuuden osalta.
Minäkin vähän epäilen että sähkömoottoreiden laadulla ei keulillle mennä. Ihan koska ne ovat lähes ikuisia. Jos jotain hajoaa niin laakerit akselilta.

Näin siis töissä missä noita sähkömoottoreita pyörii tuhannen luokkaa. Kulmavaihteet joskus pettää mutta sekin on harvinaista.
 
En jaksa väitellä tästä asiasta enempää. Se mitä historian valossa on katsottavissa Trafin julkaisemista katsastustilastoista asia selviää. Siellä ranskalaiset ovat peränpitäjinä ja japanilaiset kärjessä. Toivottavasti Toyota ei pilaa merkkiään tekemällä sähköautoja ranskalaisten kanssa.

No ei toki kannata väitellä asiasta jos ei ole valmis muuttamaan omia käsityksiä. Kaikki tietää ranskisten ongelmat mutta en keksi yhtään syytä miksi Toyota ei voisi hyödyntää ranskalaista osaamista esim. sisustan osalta.
 
Todennäköisesti Toyota ei nykytilassaan ole kiinnostunut muusta kuin sähköautotekniikasta, jossa ovat tällä hetkellä muita jäljessä. Sisusta lienee pienimpiä murheita tällä hetkellä.

Voi hyvin olla. En myöskään keksi ihan hirveästi mikä ongelma olisi hyödyntää Peugeotin osaamista tämän suhteen.

Toki voidaan kysyä että onko Toyota oikeasti jäljessä, ne on tehneet hybridejä 20v ja siten sähköpuoli on pakosti tuttu.

Luulen että Toyota on vain odottanut hetkeä jolloin BEVien myynti alkaa olemaan oikeasti kannattavaa.
 
En jaksa väitellä tästä asiasta enempää. Se mitä historian valossa on katsottavissa Trafin julkaisemista katsastustilastoista asia selviää. Siellä ranskalaiset ovat peränpitäjinä ja japanilaiset kärjessä. Toivottavasti Toyota ei pilaa merkkiään tekemällä sähköautoja ranskalaisten kanssa.
Eihän nuo katsastustilastot muuta kerro kuin siitä, että ranskisten mukavuuspainotteiset pehmeät nivelet pettää helpommin. Oikeasti menoa haittaavat viat ei katsastustilastoissa juuri näy.

Eiköhän se Toytota kuse sähköautojen softapuolen kuten muutkin vanhat valmistajat.
 
Eihän nuo katsastustilastot muuta kerro kuin siitä, että ranskisten mukavuuspainotteiset pehmeät nivelet pettää helpommin. Oikeasti menoa haittaavat viat ei katsastustilastoissa juuri näy.

Eiköhän se Toytota kuse sähköautojen softapuolen kuten muutkin vanhat valmistajat.
Eikös Android Auto jo parissakin testissä arvioitu huomattavasti paremmaksi kuin Teslan bugi järjestelmä?
Polestar 2 tuli ekana mieleen
 
Eikös Android Auto jo parissakin testissä arvioitu huomattavasti paremmaksi kuin Teslan bugi järjestelmä?
Polestar 2 tuli ekana mieleen
Bugi? Ei ole itsellä tullut eteen liiemmin. Juu logiikka on paikoin eri kuin perinteisessä ja esim Android Auton/Wazen tms puute on vittumainen mutta en tuota nyt paskaksi haukkuisi. Parantamista on toki aina kaikessa.
 
En omista kumpaakaan. Käsittänyt että tuohon Teslan systeemiin ei juuri saa mitään ohjelmia. Mutta hyvä on käsiä lämmitellä takkatulessa.
 
Eikös Android Auto jo parissakin testissä arvioitu huomattavasti paremmaksi kuin Teslan bugi järjestelmä?
Polestar 2 tuli ekana mieleen
No en kyllä softapuolella tarkoittanut mitään "viihde"käyttöliittymää. Eikä vanhojen valmistajien moittiminen ole kehu Teslalle, säätöä niilläkin on ollut. Kommentilla halusin sanoa vaan, että vaikka Toyotalla jotain kokemusta on autojen sähköistämisestä, niin mikään "tuosta vaan" loikka se täyssähköihin siirtyminen ei ole. Vuosia täyssähköjä valmistaneetkin valmistajat onnistuvat ryssimään jossain akun jäähdytyksen/lämmityksen parametreissa helposti. Ja onkohan Toyotalla tarpeeksi osaamista tehdä hyvin toimivat etäkäyttö-app vai tuleeko ekoista versioista Nokian "parhaat" viritykset 2010-13 tienoilta mieleen.
 
Bugi? Ei ole itsellä tullut eteen liiemmin. Juu logiikka on paikoin eri kuin perinteisessä ja esim Android Auton/Wazen tms puute on vittumainen mutta en tuota nyt paskaksi haukkuisi. Parantamista on toki aina kaikessa.
Mietin kanssa, että siihen nähden kuinka paljon Teslan käyttistä/multimedia-settiä haukutaan, niin omien koeajojen perusteella ei nyt liiemmin ole valitettavaa ollut. Android Autohan nyt on selkeä puute nykypäivänä, mutta kyllähän ilman sitä pitäis elää ihan hyvin. Itselläni ei kyllä ole yhtään use casea, mikä puuttuisi, mutta ymmärrän toki jos joku haluaa jotain muuta. Käytettävyyden osalta olisiko niin, että jengiä ahdistaa noi vanhemmat raudat, missä on se flash memory ongelma ja käytettävyys alkaa hidastua. Uudemmat on responsiivisia ja toimii ilman ongelmia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 787
Viestejä
4 499 078
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom