Tähän liittyen kannattaa kuunnella sähköautomiesten
v2g-jakso. Ainakaan länsimaissa se autojen ensisijanen rooli ei välttämättä olisi toimia minään perustehon powerbankkina, vaan hoitaa ns. peak-kysyntää. Tähän kysyntään vastaaminen vaatii erittäin nopeaa reagointia ja jaksot eivät ole pitkiä, puhutaan enemmän sekunneista tai minuuteista, kun tunneista. Tässä akut ovat parasta mahdollista reserviä, eikä niitä tarvi purkaa merkittävästi. Kuluttaja voisi hyötyä ilmaisena latauksena, eli saada jotain krediittejä latausasemille tmv. Bisnesmallit ei varmaan ole vielä täydellisiä, mutta eihän tuohon kukaan kuluttaja lähde, ellei jotain iloa ole molempiin suuntiin.
Itseni kiinnostaa myös auton toimiminen kodin/mökin powerbankkina. Eli
ladataan halvalla yöllä ja puretaan kodin sähköverkkoon pörssisähkön ollessa kallista -tyyppiset ratkaisut.
e. Joskin tuo alempi case saattaa olla taloudellisesti ihan paska ja odottaa tarkempia laskelmia. Vaatii varmaan vähintäänkin LFP-akut, jotka kestävät lähtökohtaisesti enemmän lataus-/purkusyklejä.