Yleistä keskustelua sähköautoista

Jos omalla rahalla ostaisin niin ottaisin Skodan jo ihan noiden rattinappien takia. ID-ryhmän hipaisunäppäimet on todella syvältä käytettävyyden osalta ja näin talvella niiden käytöstä ei tule yhtään mitään vähänkin paksumpien hanskojen kanssa.

Tänään kävin testaamassa Cupran ja siinä oli jo paskana se napin touch-näppäimet, ei saanu voluumia lisää, mutta toinen reuna toimi..

Lisäksi auton navi oli yhtä pihalla kuin ID.3:n esittelyn aikoihin, ehdottaa toisella puolella eurooppaa olevia kohteita kun alkaa osoitetta kirjoittamaan.
 
Tänään kävin testaamassa Cupran ja siinä oli jo paskana se napin touch-näppäimet, ei saanu voluumia lisää, mutta toinen reuna toimi..

Lisäksi auton navi oli yhtä pihalla kuin ID.3:n esittelyn aikoihin, ehdottaa toisella puolella eurooppaa olevia kohteita kun alkaa osoitetta kirjoittamaan.
Jostain luin että Bornilla ei voisi edes painaa nappeja vaan ainoastaan käyttää pyyhkäisemällä. Jos tuo on totta niin niiden käytettävyys on todella paska.

ID:n auton navigaattori on tosiaan myös todella hanurista. Ei mm. löytänyt Turun linnaa haulla tai edes sitä tietä missä linna sijaitsee. Linna on kuitenkin jo jonkun vuoden siinä sijainnut eli ei mikään uusi kohde. Kännykkäsovellus sen kyllä löysi mutta osoitteen lähetys autoon toimii ehkä yhdellä kerrasta 20:stä eli sen luotettavuus on täysin arpapeliä.
 
Jostain luin että Bornilla ei voisi edes painaa nappeja vaan ainoastaan käyttää pyyhkäisemällä. Jos tuo on totta niin niiden käytettävyys on todella paska.

Joo toi pitää paikkansa; nappeja vain painamalla ei tapahdu mitään. Aivan uskomattoman huonot käyttää.
 
Ei voi kyllä käsittää miten VAG:n kokoinen autonvalmistaja on päätynyt käyttämään noita kapasitiivisia ratin painikkeita. Ja lisäksi noita valaisemattomia ilmastoinnin säätimiä, pianomustia kädenkahvoja ynnä muita neronleimauksia.

Mikä ihmeen ajatusprosessi tai järjenjuoksu tällaiseen on voinut johtaa ja miten kukaan päättäjä ei ole tajunnut viheltää peliä poikki ennenkuin noi ovat päässeet tuotantoon. Ja miksi näihin ei edes lisämaksusta tarjota parempaa rattia.
 
Ei voi kyllä käsittää miten VAG:n kokoinen autonvalmistaja on päätynyt käyttämään noita kapasitiivisia ratin painikkeita. Ja lisäksi noita valaisemattomia ilmastoinnin säätimiä, pianomustia kädenkahvoja ynnä muita neronleimauksia.

Mikä ihmeen ajatusprosessi tai järjenjuoksu tällaiseen on voinut johtaa ja miten kukaan päättäjä ei ole tajunnut viheltää peliä poikki ennenkuin noi ovat päässeet tuotantoon. Ja miksi näihin ei edes lisämaksusta tarjota parempaa rattia.
No siis tuo on aina ollut vähän VAG:n ongelma. On hyviä ideoita, helvetin huonosti toteutettuna. Oli se sitten moottorit ja vaihdelaatikot, tietyt rakenteet yms yms. Tällä kertaa mennään sitten metsään käytettävyydessä. Mikä itselle on varsin erikoinen jopa VAG standardeilla. Monesti monella muulla aluella paskoja mutta fiksuja käyttää toimiessaan. Tällä kertaa sekin viety. Jopa Tesla joka päätti heittää kaikki napit helvettiin lukuunottamatta viiksiä ja paria rullaa ratissa pärjää noissa asioissa pirun paljon paremmin kuin mitä nuo oudot nappien ja kosketusnäyttöjen hybridikipot.

Itse siis valitsisin esim Fordin tiettyjen autojen lähestymistavan että ne tietyt napit ja säätimet ovat rehellisesti nappeja ja media yms kosketusnäytöllä (esim ilmastointi, volume, penkinlämmittimet fyysisinä) mutta lisäisi siihen Teslamaisen minimalismin joten ratissa ei tarvitsisi olla juuri mitään, keskikonsolissa vain välttämättömät (ainoa mitä itse kaipaan Teslan ratin ohjaimiin lisäyksenä on cruise control reset to last set speed toimintoa) jne jne. Jos siis olisi optio valita kaikista eri lähestymistavoista.
 
Mikä ihmeen ajatusprosessi tai järjenjuoksu tällaiseen on voinut johtaa ja miten kukaan päättäjä ei ole tajunnut viheltää peliä poikki ennenkuin noi ovat päässeet tuotantoon. Ja miksi näihin ei edes lisämaksusta tarjota parempaa rattia.

Samaa ihmetellyt. Toivottavasti joku kiinalainen nyrkkipaja tarjoaisi tarvikkeena fyysiset napit toteuttavan moduulin rattiin, olisi varma myyntimenestys.
 
Onko kukaan tilannut Skeidan E-nakkia? Kuinkahan pitkä toimitusaika siinä olisi jos nyt tilaa. ID.5 tilauksessa, mutta olen alkanut empimään soveltuisiko perheelliselle (2 muksua, yhdet rattaat) sittenkin paremmin tuo Enyaqin suurempi trunkki. Sisustakin on ehkä enemmän omaan mieleen.

Osaisiko joku esim. ID.4 perusteella kommentoida tuota tila-asiaa:)
En nyt välttämättä vastaa kysymykseen, mutta Heinäkuussa tilaamani E-nakki on menossa tuotantoon nyt jouluviikolla ja pitäisi löytyä pihasta Helmikuun alulla. Kuulemma sellaista 7-8kk jonotusta siinä on edessä.

Itse päädyin kyseiseen malliin ID.4:n ylitse juurikin tuon perheen tilatarpeen vuoksi. Kaksi turvaistuinta ja yksi kaukalo meni selkä menosuuntaan helposti. Rattaitakin mahtui takaboksiin kolmelle.

Jokin mystinen raati taisi sen juuri valita Suomen parhaaksi autoksi, mikä nyt ei ainakaan lisännyt katumusta tässä toimituspäivää kuumeisesti odotellessa.
 
No siis tuo on aina ollut vähän VAG:n ongelma. On hyviä ideoita, helvetin huonosti toteutettuna. Oli se sitten moottorit ja vaihdelaatikot, tietyt rakenteet yms yms. Tällä kertaa mennään sitten metsään käytettävyydessä. Mikä itselle on varsin erikoinen jopa VAG standardeilla. Monesti monella muulla aluella paskoja mutta fiksuja käyttää toimiessaan. Tällä kertaa sekin viety. Jopa Tesla joka päätti heittää kaikki napit helvettiin lukuunottamatta viiksiä ja paria rullaa ratissa pärjää noissa asioissa pirun paljon paremmin kuin mitä nuo oudot nappien ja kosketusnäyttöjen hybridikipot.

Itse siis valitsisin esim Fordin tiettyjen autojen lähestymistavan että ne tietyt napit ja säätimet ovat rehellisesti nappeja ja media yms kosketusnäytöllä (esim ilmastointi, volume, penkinlämmittimet fyysisinä) mutta lisäisi siihen Teslamaisen minimalismin joten ratissa ei tarvitsisi olla juuri mitään, keskikonsolissa vain välttämättömät (ainoa mitä itse kaipaan Teslan ratin ohjaimiin lisäyksenä on cruise control reset to last set speed toimintoa) jne jne. Jos siis olisi optio valita kaikista eri lähestymistavoista.
Muuten joo mutta penkin ja ratinlämmitykset on myös näytöltä ja melkein kaikki muukin kuten Teslassa. Noi mitä tässä on ratissa fyysisinä kunnon nappeina, on vaan hyvä. Löytyy tosiaan myös tuo cruise näppäin last speedinä :thumbsup:

@Grguch
Eikös se ollut nimenomaan ID4 mikä valittiin parhaana autona?? No, sama auto enyakin kanssa, sillä erotuksella että enyak on paremman näköinen.

Oikeastaan nyt n 800km Mussella ajanneena, olen ollut tyytyväinen. Ehkä eniten ärsyttää ettei kaistanvahtia saa pois kokonaan, joka kerta pitää erikseen ottaa pois ja radio vähän rämisee mastojen kohdalla. Ehkä kaistanvahdin saa vielä pois? Onneksi sen nappula on fyysisesti ratissa :thumbsup: Paljon on valikoita näytössä, kuten Teslassa ja onneksi tämä OTA:kin löytyy.
Runsaan viikon päästä keraamista pinnoitetta pintaan :tup::p
 
Muuten joo mutta penkin ja ratinlämmitykset on myös näytöltä ja melkein kaikki muukin kuten Teslassa. Noi mitä tässä on ratissa fyysisinä kunnon nappeina, on vaan hyvä. Löytyy tosiaan myös tuo cruise näppäin last speedinä :thumbsup:

@Grguch
Eikös se ollut nimenomaan ID4 mikä valittiin parhaana autona?? No, sama auto enyakin kanssa, sillä erotuksella että enyak on paremman näköinen.

Oikeastaan nyt n 800km Mussella ajanneena, olen ollut tyytyväinen. Ehkä eniten ärsyttää ettei kaistanvahtia saa pois kokonaan, joka kerta pitää erikseen ottaa pois ja radio vähän rämisee mastojen kohdalla. Ehkä kaistanvahdin saa vielä pois? Onneksi sen nappula on fyysisesti ratissa :thumbsup: Paljon on valikoita näytössä, kuten Teslassa ja onneksi tämä OTA:kin löytyy.
Runsaan viikon päästä keraamista pinnoitetta pintaan :tup::p
Luetaan vissiin eri uutisia. Mutta mielipideasioita nämäkin. Suomen paras auto on valittu – Skodalle puhdas hattutemppu
 
Muuten joo mutta penkin ja ratinlämmitykset on myös näytöltä ja melkein kaikki muukin kuten Teslassa. Noi mitä tässä on ratissa fyysisinä kunnon nappeina, on vaan hyvä. Löytyy tosiaan myös tuo cruise näppäin last speedinä :thumbsup:

@Grguch
Eikös se ollut nimenomaan ID4 mikä valittiin parhaana autona?? No, sama auto enyakin kanssa, sillä erotuksella että enyak on paremman näköinen.

Oikeastaan nyt n 800km Mussella ajanneena, olen ollut tyytyväinen. Ehkä eniten ärsyttää ettei kaistanvahtia saa pois kokonaan, joka kerta pitää erikseen ottaa pois ja radio vähän rämisee mastojen kohdalla. Ehkä kaistanvahdin saa vielä pois? Onneksi sen nappula on fyysisesti ratissa :thumbsup: Paljon on valikoita näytössä, kuten Teslassa ja onneksi tämä OTA:kin löytyy.
Runsaan viikon päästä keraamista pinnoitetta pintaan :tup::p
Ehkä itselle tuo oli vähän ns liian tuttu koska kaikki tuntui jotenkin liian tutulta ja turvalliselta ja "samalta" kuin hinnat alkaen Fiestassa esim ratin osalta. Kävin ennen Teslan ostoa koeistumassa tuon Mach E:n ja poistuin liikkeestä 5min jälkeen koska ei vain tullut sellaista fiilistä että nyt on jotain spessua tms. Tuli vain fiilis että jos en saa edes kiihtyvyyttä, varusteita ja muita niin miksi vaihtaisin vain isompaan ja lihavampaan versioon Fiestasta. Juu eroja tottakai on siinä tässä ja tuossa mutta näin kävi itselle. Mikä oli aika pettymys vaikka iso osa "ongelmista" johtui omista edellisistä autoista ja odotuksistani mitä sähköauton pitäisi olla.

Jos pitäisi verrata sähköautoja vaikka puhelimiin niin Mach E olisi Nokia N97 aka nappeja on, on tuttua ja turvallista mutta myös se kosketusnäyttö löytyy ja homma toimii (todennäköisesti jopa pidempään kuin mitä N97:t mitä avasin 3kpl suoraan paketista rikkinäisinä :D), VAG:t olisivat Nokia 5800 Xpress jossa käytännössä vain kosketusnäyttöä ja kaikki hyvin paperilla mutta käytännössä kaikki toimi paskasti ja Tesla taas on iPhone joka veti asiat rajusti eteenpäin monessa asiassa mutta meni ehkä vähän liian pitkälle ja se näkyy sitten taas esim juuri esim että käyttäjä ei liikaa asioita valitse asioita vs muut.
 
Ehkä itselle tuo oli vähän ns liian tuttu koska kaikki tuntui jotenkin liian tutulta ja turvalliselta ja "samalta" kuin hinnat alkaen Fiestassa esim ratin osalta. Kävin ennen Teslan ostoa koeistumassa tuon Mach E:n ja poistuin liikkeestä 5min jälkeen koska ei vain tullut sellaista fiilistä että nyt on jotain spessua tms. Tuli vain fiilis että jos en saa edes kiihtyvyyttä, varusteita ja muita niin miksi vaihtaisin vain isompaan ja lihavampaan versioon Fiestasta. Juu eroja tottakai on siinä tässä ja tuossa mutta näin kävi itselle. Mikä oli aika pettymys vaikka iso osa "ongelmista" johtui omista edellisistä autoista ja odotuksistani mitä sähköauton pitäisi olla.

Jos pitäisi verrata sähköautoja vaikka puhelimiin niin Mach E olisi Nokia N97 aka nappeja on, on tuttua ja turvallista mutta myös se kosketusnäyttö löytyy ja homma toimii (todennäköisesti jopa pidempään kuin mitä N97:t mitä avasin 3kpl suoraan paketista rikkinäisinä :D), VAG:t olisivat Nokia 5800 Xpress jossa käytännössä vain kosketusnäyttöä ja kaikki hyvin paperilla mutta käytännössä kaikki toimi paskasti ja Tesla taas on iPhone joka veti asiat rajusti eteenpäin monessa asiassa mutta meni ehkä vähän liian pitkälle ja se näkyy sitten taas esim juuri esim että käyttäjä ei liikaa asioita valitse asioita vs muut.
Sanoisin ennemmin että N900 olis vähä nii ku tää Mach-e. Nuo kaikki mainitsemasi luurit ollut paitti Omena, ne ei vaan lähde :D

Tesla ei vaan käytännöllisyydellään ollut itelleni sopivin ja överi kiihtyvyyksiä en tarvi. Se olis ollut sitten LR malli jos joku. Vielä on Mussen Whispers moodikin riittäny ajoihini :) Voisi sanoa että tuo Whispers on Leafin normi moodi ellei jopa pirteämpikin.
 
Sanoisin ennemmin että N900 olis vähä nii ku tää Mach-e. Nuo kaikki mainitsemasi luurit ollut paitti Omena, ne ei vaan lähde :D

Tesla ei vaan käytännöllisyydellään ollut itelleni sopivin ja överi kiihtyvyyksiä en tarvi. Se olis ollut sitten LR malli jos joku. Vielä on Mussen Whispers moodikin riittäny ajoihini :) Voisi sanoa että tuo Whispers on Leafin normi moodi ellei jopa pirteämpikin.
Juu koomista tuossa on etten itse omenaa ole edes koskaan harkinnut ja Telsa on tavallaan hyvin omena ja kelpasi silti hyvin vaikken voikkaan viritellä tai muutella samalla tavalla kuin aiempia kippoja. Ehkä tässä tapauksessa isoin ero päätöksen suhteen on että sähköautojen virittelijöitä ei juuri ole ja se että hyppy aiemmasta kiposta joka oli kyllä mutkissa nopeampi tai ainakin vähintään ketterämpi mutta paikoin varsin brutaali alustaltaan ihan vakionakin vs Tesla oli niin iso että tuo Fiesta tuntui sen jälkeen hyvin antiikkiselle ja naurettavan hitaalle. Aina nopeista autoista pitänyt niin jotenkin hyppy viritetyn auton n.6s 0-100kmh kiihtyvyydestä reiluun 3s oli niin hullu että ei tuosta vain ollut paluuta ihan heti (harrasteet sitten erikseen).
 
Tänään kävin testaamassa Cupran ja siinä oli jo paskana se napin touch-näppäimet, ei saanu voluumia lisää, mutta toinen reuna toimi..

Lisäksi auton navi oli yhtä pihalla kuin ID.3:n esittelyn aikoihin, ehdottaa toisella puolella eurooppaa olevia kohteita kun alkaa osoitetta kirjoittamaan.

Omassa Cupra koeajossa sama juttu. Kahdella Cupralla, eli Max varustelulla ja perusvarustelulla. Oiskohan tässä vaan sattunut alkuotuotantoon paska ratti? Ei kyllä yllättäisi... Ja tosiaan vaikkei tuo perus Born "kauheasti eroa" siitä Max -versiosta, niin en helvetissä siitä ala 41ke maksamaan. Se on korkeintaan 30k auto. Sisätilat ankeammat kuin Maxissa, penkit aika hirveät ja huonot. Muutenkin tuntuu koko auto kolme pykälää alemmalta, kuin Born Max ja tulee fiilis et just istahti vanhentuneeseen ID.3 sarjalaiseen.
 
Omassa Cupra koeajossa sama juttu. Kahdella Cupralla, eli Max varustelulla ja perusvarustelulla. Oiskohan tässä vaan sattunut alkuotuotantoon paska ratti? Ei kyllä yllättäisi...

Ainakin arvosteluissa oli maininta että rattia operoidaan vain hiveltämällä, ei yhtään painamalla.
 
Pari viikkoa sitten oli vielä premium-varusteilla olevia RWD-versioita tulossa X-kappaletta
 
Ootko käyttänyt molempia? Ilmeisesti et, jos kysyt mikä manuaaleissa mättää. Kovin kömpelöltä tuntuivat nuo manuaalit.

En ole käyttänyt, siksi ihmettelenkin, että onko tuollaiset mikrokytkimellä varustetut muka niin paljon paremmat käyttää.
 
Siinä on kahvat jotka joutuu painamaan reunasta "auki" että on jotain mistä tarttua ja vetää ovea. 500€ lisävarusteena sitten sähköisesti automaagisesti ulkonevat. Kurakelillä paskaisten kahvojen kanssa ihmettely kävi vanhaksi jo 2 tunnin koeajolla.

Mieluiten ottaisin ihan tavalliset kahvat mutta nämä sähköautot ovat nyt mitä ovat
 
Siinä on kahvat jotka joutuu painamaan reunasta "auki" että on jotain mistä tarttua ja vetää ovea. 500€ lisävarusteena sitten sähköisesti automaagisesti ulkonevat. Kurakelillä paskaisten kahvojen kanssa ihmettely kävi vanhaksi jo 2 tunnin koeajolla.

Mieluiten ottaisin ihan tavalliset kahvat mutta nämä sähköautot ovat nyt mitä ovat

Ei perkele, miksi näitä ihmetyksiä pitää tunkea kaikkiin sähkäreihin, onko nyt tosiaan niin että Teslasta pitää kopioida kaikki huonot puolet.

Joku voisi kuvitella että normikahvat ovat myös halvempia toteuttaa kun nämä uudet ratkaisut.
 
Siinä on kahvat jotka joutuu painamaan reunasta "auki" että on jotain mistä tarttua ja vetää ovea. 500€ lisävarusteena sitten sähköisesti automaagisesti ulkonevat. Kurakelillä paskaisten kahvojen kanssa ihmettely kävi vanhaksi jo 2 tunnin koeajolla.

Mieluiten ottaisin ihan tavalliset kahvat mutta nämä sähköautot ovat nyt mitä ovat
Liekö ajatus ilmanvastusta vähentää. Ku ihmiset tahtoo sitä kantamaa.
 
Ei noissa sähköisillä kahvoilla ollut mitään huomautettavaa, toki jäätävä sade ja muut etelä-Suomen ”talven” featuret jäi koeajossa kokeilematta. Manuaalikahvat oli nihkeä avata sadekelillä, liukasta (paskaista) kapeaa palkkia olis pitänyt tökkiä. Ei se nyt oikein tuntunut fiksulta, kun muuten auto täynnä featurea.
 
Mussessa ainakin osoittautuneet hyväksi nuo ns nypy kahvat ja sitä ennen painettavat napista auki/ulos. Myös pakkasen muuraamana aukeavat, samoin pin koodi numerot b pilarissa :thumbsup: Ei takaovien kanssakaan ongelmia. Mielestäni tämäkin on parempi toteutus kuin upotettavat kahvat
 
Jep pitää olla kun Teslassakin on. Toivottavasti häviävät kun sähköautot yleistyy.
 
Onneksi Ioniq5:ssa ei sentäs ole lähdetty karmittomien ikkunoiden tielle. Se olisi ollut deal breaker. kahvat nyt juuri sietää.
 
Väkisin tulee mieleen, että se johtuu autovalmistajien inhimillisestä paineesta saada uuteen täyssähkömalliin kerralla uutuuden tunnetta. Virallinen ja jollain tavalla rehellinen vastaus voi liittyä aerodynamiikkaan, mutta en ihmettelisi, jos taustalla on lähinnä kilpailu pysyä yhtä tuoreena kuin toiset valmistajat.

Tuskin VW:n hipaisukytkimiäkään olisi olemassa, jos valmistajat painottaisivat käytännöllisyyttä. Täytyy vaan korostaa asiakkaille, ettei tämä ole enää mikään Golf, vaan maailman uusin juttu.

Pitkään esimerkiksi BMW:n ohjaamoa on kutsuttu vanhanaikaiseksi, sillä sieltä löytyy edelleen oikeita nappuloita lähes samoilta paikoilta kuin 20 vuotta sitten, mutta toisaalta käsi löytää miettimättä oikean toiminnon. Audikin tuli noissa uusimmissa e-troneissa askeleen takaisin ja palautti fyysisiä nappeja.

Voi kyllä olla, että kymmenen vuoden päästä kukaan ei enää mieti tällaisia, kun ollaan jo totuttu noihin kahvoihin ja muihin
 
Tuskin VW:n hipaisukytkimiäkään olisi olemassa, jos valmistajat painottaisivat käytännöllisyyttä. Täytyy vaan korostaa asiakkaille, ettei tämä ole enää mikään Golf, vaan maailman uusin juttu.

Eikös Golf saanut samanlaisia kauheuksia myös uusimmassa versiossaan? Kustannuksien leikkaamista tuo taitaa olla vain.
 
Ulkonevat kahvat (4 kpl) vienevät rangea noin 0,3-1,5 km riippuen kahvojen koosta ja onko 80 vai 120 km/h, jos WLTP-range on 400-600 km, eli käytännössä 250-550 km kesällä.
 
Tuskin VW:n hipaisukytkimiäkään olisi olemassa, jos valmistajat painottaisivat käytännöllisyyttä. Täytyy vaan korostaa asiakkaille, ettei tämä ole enää mikään Golf, vaan maailman uusin juttu.
Ne kauheat hipaisu näppäimet tosin tuotiin myös Golfiin viimeisessä päivityksessä. :facepalm:


Kyseessä ei ole siis mikään sähköauto-juttu, vaan VW:n yleinen trendi. Suurella todennäköisyydellä syy on kustannus-säästö. Yksi hipaisulevy kun korvaa monta nappulaa, säästetään johdoissa ja kokoamistyössä...
 
Väkisin tulee mieleen, että se johtuu autovalmistajien inhimillisestä paineesta saada uuteen täyssähkömalliin kerralla uutuuden tunnetta. Virallinen ja jollain tavalla rehellinen vastaus voi liittyä aerodynamiikkaan, mutta en ihmettelisi, jos taustalla on lähinnä kilpailu pysyä yhtä tuoreena kuin toiset valmistajat.

Tuskin VW:n hipaisukytkimiäkään olisi olemassa, jos valmistajat painottaisivat käytännöllisyyttä. Täytyy vaan korostaa asiakkaille, ettei tämä ole enää mikään Golf, vaan maailman uusin juttu.

Pitkään esimerkiksi BMW:n ohjaamoa on kutsuttu vanhanaikaiseksi, sillä sieltä löytyy edelleen oikeita nappuloita lähes samoilta paikoilta kuin 20 vuotta sitten, mutta toisaalta käsi löytää miettimättä oikean toiminnon. Audikin tuli noissa uusimmissa e-troneissa askeleen takaisin ja palautti fyysisiä nappeja.

Voi kyllä olla, että kymmenen vuoden päästä kukaan ei enää mieti tällaisia, kun ollaan jo totuttu noihin kahvoihin ja muihin
Juurikin näin. Ja tunnustan itsekin että kun sähköautoa lähdin hakemaan niin ns tuttu ja turvallinen fiilis ei olisi kelvannut. Piti tuntua "tulevaisuudelta". Jonkinverran toki joutuu kärsimään mutta no, nuo tietyt perusfunktiot kyllä saisivat olla mallia old school kunnes saavat myös pakkaskestävät ratkaisut.
 
Viimeksi muokattu:
Joo en ole itsekään vieras sille tunteelle, että seuraavaa autoa etsiessä on kiva saada jotain uutta. Sähköautojen kohdalla ymmärrän, että se tunne on helposti voimakkaampi. Joissain autoissa noi napittomuudet ja erikoiskahvat on saatettu toteuttaa hyvin, toisissa ei.

Unohdin tosiaan viestistäni ne kustannussyyt, ja se varmasti onkin ihan totta. Halvempaa/helpompaa tunkea pelkkä tabletti autoon kuin joku tabletti + nappulat.
 
Joo en ole itsekään vieras sille tunteelle, että seuraavaa autoa etsiessä on kiva saada jotain uutta. Sähköautojen kohdalla ymmärrän, että se tunne on helposti voimakkaampi. Joissain autoissa noi napittomuudet ja erikoiskahvat on saatettu toteuttaa hyvin, toisissa ei.

Unohdin tosiaan viestistäni ne kustannussyyt, ja se varmasti onkin ihan totta. Halvempaa/helpompaa tunkea pelkkä tabletti autoon kuin joku tabletti + nappulat.
Ovenkahvoissakin tuon voi periaatteessa perustella... Mutta esim M3:n kahvat taas ovat huomattavasti monimutkaisemmat kuin perusmallit.
 
Mii ja muut tripletin jäsenet ovat kyllä siitä mukavia, että poikkeavia ratkaisuja ei ole aiempaan verrattuna. Toki avaimesta käynnistäminen on hieman hassua, mutta vaihdekeppikin on tuttu ja turvallinen. Sähköinen voimalinja ja etäkäyhön mahdollisuudet tuovat kyllä näihin tarpeeksi ”uutta”.

Lediä se kaipais kyllä ”bensa”aukon ylälaitaan, pimeällä pihalla joskus on ollut haasteita osua - Ihan vinkkinä muidenkin autojen hankintaan. Bornissa ainakin oli valo ja aika monessa muussakin.
 
Lediä se kaipais kyllä ”bensa”aukon ylälaitaan, pimeällä pihalla joskus on ollut haasteita osua - Ihan vinkkinä muidenkin autojen hankintaan. Bornissa ainakin oli valo ja aika monessa muussakin.

Tätä kaipais Model 3:ssakin, joka ilta saa tuntumakopelolla sitä tunkea sinne, kun ei näe.
 
Ne kauheat hipaisu näppäimet tosin tuotiin myös Golfiin viimeisessä päivityksessä. :facepalm:


Kyseessä ei ole siis mikään sähköauto-juttu, vaan VW:n yleinen trendi. Suurella todennäköisyydellä syy on kustannus-säästö. Yksi hipaisulevy kun korvaa monta nappulaa, säästetään johdoissa ja kokoamistyössä...

Golfissa käsittääkseni vasta R-line-varustetasossa tai lisävarustesporttiratissa. /nusnus. Perusmallissa normaalit nappulat ratissa, eli maksaa lisää että saa paskemman käytettävyyden. Muissakin dinomalleissa näyttäis vaihtelevasti olevan tarjolla, toki sillä ajatuksella että kosketusnapit on sitä premiumia. Joten oikeasti ei ole mitään järjellistä syytä etteikö id-sarjassa voisi olla edes lisävarusteena fyysisiä nappeja ratissa, jos samaan tai lähes identtiseen runkoon on valittavissa muissa malleissa, tai siinä skodassa. Aikamoinen dealbraker.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 781
Viestejä
4 498 960
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom