Yleistä keskustelua sähköautoista

Onko noissa sähköautoissa yleensä jotain suojauksia akulle vai miten käy esim -20 asteen pakkasessa, jos akku pääsee tyhjäksi. Voiko akku vahingoittua, ainakin perinteinen lyijyakku ei varmaan pidä yhtään moisesta.

On, eli auto sammuu totaalisesti ennenkuin akun kennojännite laskee liikaa. Toki jos se sitten vielä seisoo kuukausia pakkasessa minimijännitteessä, niin ottaahan se litium kipeää.
 
Hmm, ei kai sitä jäätymällä rikki saa ainakaan kovin nopeasti? Muutenhan sitä pitäisi aina pitää johdon päässä kun pidemmän aikaa seisottaa pakkasessa.

Olen käsittänyt, että noissa yleensä käytetään akkua jatkuvasti sen lämmittämiseen, eli se tyhjenee itsestään pakkasilla vaikka se siis on pysäköity. Sitten jos akku on tyhjä niin ei tietysti ole enää energiaa mitä käyttää lämmittämiseen.
 
Olen käsittänyt, että noissa yleensä käytetään akkua jatkuvasti sen lämmittämiseen, eli se tyhjenee itsestään pakkasilla vaikka se siis on pysäköity. Sitten jos akku on tyhjä niin ei tietysti ole enää energiaa mitä käyttää lämmittämiseen.

Aika nopeasti lämmitys loppuu ja akun annetaan jäähtyä ulkolämpötilaan. Lämpenee siitä taas sitten kun lähdetään liikkeelle.
 
Olen käsittänyt, että noissa yleensä käytetään akkua jatkuvasti sen lämmittämiseen, eli se tyhjenee itsestään pakkasilla vaikka se siis on pysäköity. Sitten jos akku on tyhjä niin ei tietysti ole enää energiaa mitä käyttää lämmittämiseen.

Akun lämmittäminen tai lämmittämättä jättäminen vaihtelee ihan automalleittain. Pysäköitynä ilman latauspiuhaa ei kyllä mikään auto lämmitä akkua, ainakaan ellei sitä erikseen laita lämmittämään. Auton oma elektroniikka kuluttaa jotain ja aika moni taitaa kylmällä tarjota aina välillä pienen latauksen 12V akkuun, että se pysyy kunnossa. Joissain autoissa saa pidettyä vähän enemmänkin elektroniikkaa päällä seisonnan aikana, esim Teslan sentry mode, mutta ainakin jos turhat lelut kytkee pois päältä, seisonnan sähkönkulutuksella ei ole käytännön merkitystä kylmässäkään ennen kuin seisonta alkaa olemaan luokkaa kuukausia.

Läheskään kaikki eivät lämmitä käytössäkään akkua kuin sen mitä tehon ottaminen tai lataaminen sitä ihan sisäisesti lämmittää. Silloin vain pitää auton akunhallinnan pitää huolta, että kylmään akkuun ei ladata tai sieltä oteta liian kovalla teholla sähköä.
 
Akun lämmittäminen tai lämmittämättä jättäminen vaihtelee ihan automalleittain. Pysäköitynä ilman latauspiuhaa ei kyllä mikään auto lämmitä akkua, ainakaan ellei sitä erikseen laita lämmittämään. Auton oma elektroniikka kuluttaa jotain ja aika moni taitaa kylmällä tarjota aina välillä pienen latauksen 12V akkuun, että se pysyy kunnossa. Joissain autoissa saa pidettyä vähän enemmänkin elektroniikkaa päällä seisonnan aikana, esim Teslan sentry mode, mutta ainakin jos turhat lelut kytkee pois päältä, seisonnan sähkönkulutuksella ei ole käytännön merkitystä kylmässäkään ennen kuin seisonta alkaa olemaan luokkaa kuukausia.

Läheskään kaikki eivät lämmitä käytössäkään akkua kuin sen mitä tehon ottaminen tai lataaminen sitä ihan sisäisesti lämmittää. Silloin vain pitää auton akunhallinnan pitää huolta, että kylmään akkuun ei ladata tai sieltä oteta liian kovalla teholla sähköä.

Meidän tessu ainakin lämmittelee hieman akkua ilman piuhaakin jos pakkasta enempi ku -25, tuo -25 (saattaa olla -30 myös) on muistaakseni akun alaraja. Eli pyrkii pitämään akun vähintään tuon yläpuolella.

-edit- alle 20% ei sitten tuon takia suositella jätä kovaan pakkaseen kun energiaa ei tainnu enää ton alla akun kuumenteluun käytö parkissa.

Järjestelmä suojelee akkua jäätymiseltä parhaansa mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Meidän tessu ainakin lämmittelee hieman akkua ilman piuhaakin jos pakkasta enempi ku -25, tuo -25 on muistaakseni akun alaraja. Eli pyrkii pitämään akun vähintään tuon yläpuolella.
Eli jos ajelet vaikka lentoparkkiin pariksi viikoksi pahimmalla pakkaskaudella, niin kotiin ei työ/lomareissun jälkeen ajellakaan? Vai onko tuolle joku varausraja?
 
Eli jos ajelet vaikka lentoparkkiin pariksi viikoksi pahimmalla pakkaskaudella, niin kotiin ei työ/lomareissun jälkeen ajellakaan? Vai onko tuolle joku varausraja?

Muokkasin ylös.
20% alla ei lämmitä.

Kovilla pakkasilla voi mennä noin 2% yössä jos ei johtoa. Näin siis meidän 2015 S 85D
 
Meidän tessu ainakin lämmittelee hieman akkua ilman piuhaakin jos pakkasta enempi ku -25, tuo -25 (saattaa olla -30 myös) on muistaakseni akun alaraja. Eli pyrkii pitämään akun vähintään tuon yläpuolella.

-edit- alle 20% ei sitten tuon takia suositella jätä kovaan pakkaseen kun energiaa ei tainnu enää ton alla akun kuumenteluun käytö parkissa.

Järjestelmä suojelee akkua jäätymiseltä parhaansa mukaan.

Olisi kai pitänyt uskoa sitä mitä saarnaan itse, että mitään akkujen lämmitykseen liittyvää ei kannata yleistää kaikkiin sähköautoihin. Zoellakin -25 astetta on jonkinlainen raja, koska manuska varoittaa, että jos auto seisoo yli viikon alle -25 asteen lämpötilassa, se ei välttämättä ota latausvirtaa vastaan yhtään, ellei sitä saa lämmitettyä jollain tavalla. Toisaalta Rellun omilla sivuilla on maininta, että kylmästä ei ole pysyviä ongelmia akulle, joten ilmeisesti luotetaan että BMS osaa olla tarpeeksi hellä kylmälle akulle. Aika epätodennäköistä että omani ainakaan viikkoa noin kylmässä putkeen on, mutta pitää ehkä talvella kiinnittää huomioita ettei ihan tyhjänä jätä seisomaan että vähintään pääsee lämpimään paikkaan lataamaan.
 
Eli jos ajelet vaikka lentoparkkiin pariksi viikoksi pahimmalla pakkaskaudella, niin kotiin ei työ/lomareissun jälkeen ajellakaan? Vai onko tuolle joku varausraja?
Ei sitä kyllä Ivalon kentälle jättää parin vikon loman ajaksi uskalla jättää. Eri asia jättääkö mitään autoa?
 
Cupra Born on varattavissa koeajoon ainakin K-auton sivuilta. Varasin itse huomiselle niin saa nähdä miten paljon poikkeaa ID3:sta noin peruskäytössä.
 
Aahahaha. Tulipahan aiheutettua hyvä hämminki ajaessa. Tuntui että auto puhaltaa kuumaa ilmaa suoraan silmiin. No säädin näytöltä räppänät ja halusin kädellä kokeilla mihin ohjautui... No eipä siinä, vastaan tulee toinen Model 3 joka luonnollisesti morjestaa ja katsoo morjestanko takaisin. Tämä tapahtui luonnollisesti hetkellä kun itsellä oikea käsi natsitervehdystä erehdyttävästi muistuttavassa asennossa, tottakai auto oli valkoinen, kuskilla päällä sotilasmantteli ja naama niin vittuuntunut kun olla ja voi pitkän päivän jäljiltä. Sanotaan näin, sekunti meni ennen kuin tajusi tilanteen ja jostain syystä pikkusen pisti naurattamaan :D.

Edit: Niin ja juu, pakko antaa Teslan aspalle ruusuja. Pistin myöhään illalla viestiä palaute puolelta etten saa tehtyä tikettiä viasta todnäk koska auto luulee olevansa saksassa/saksalainen (no tämäkin vielä edelliseen lisäksi) eikä hyväksy numeroa aka ei tikettiä. Ohjeisti hyvin, tuntui tietävän jotain tekniikasta ja sovittiin tarkalleen mitä tehdään ja varattiin huolto samantien yms. Isot risut sitten huoltoajoista. Menee yli kuukauden päähän ei turvallisuuskriittistä vioissa. Pissapojan korjaus taas tapahtuu heti kun ajan huoltoon.
 
No kai se auto luulee olevansa saksalainen, jos siellä on natsitervehdyksiä tekevä kaveri ratissa? Vähemmästäkin herkkä prosessori järkyttyy.

Kävin koeajamassa Cupra Bornin. Sisusta vaikuttaa pykälän verran tyylikkäämmältä kuin id.3. Ratin hipaisukytkimet ovat vähemmän klonksuvat kuin id.3:ssa, mutta ihan yhtä paskat. Volumen säätö ei onnistunut millään, kai se joku "rulla" periaatteessa pitäisi olla. Saunan takana on tilaa jne.. Alusta vaikutti vähän kovalta, epämääräistä tärinää normaalilla koeajolenkillä, jota en muissa autoissa ole havainnut. Saattoi toki olla tienpinnassakin jotain, mutta epäilen kun oli aika peili keli. Perä tuppas lähtemään herkästi irti, otti kyllä reippaasti kiinni.

Alkukeväästä ilmeisesti tulee isompiakkuiset mallit esittelyyn, tarkka aikataulu vielä avoin. Tinkivara kuulemma olematon, saatavuus riippuu mallista, 6 kk oli joku lupaus.
 
No kai se auto luulee olevansa saksalainen, jos siellä on natsitervehdyksiä tekevä kaveri ratissa? Vähemmästäkin herkkä prosessori järkyttyy.
Vai onko kyseessä koneiden vallankumous ja auto tekee meikäläisestä natsia o.O
 
Komppaan tätä, varaisin talvella 30 kWh / 100km. Nimim. 50 kWh akku ei riittänyt eilen 240 km, piti latailla välissä ja kaiken kaikkiaan 70 kWh meni. Auto näytti 2km rangeksi kun pääsin pihaan. :nb:

Tästä päästäänkin siihen, että kuinkas tehokkaasti teidän sähköautot latailee pikalaturista näillä pakkasilla? 120 km ajon jälkeen pysähdyin 150 kW (auton max on 100 kW) laturille, mutta auto lataili hyvin maltillista nopeutta, 40 minuutissa sain vain 17.7 kWh. Eli karkeasti siis 26 kW teholla lataillut? Kun pysähdyin niin akkuja oli ~25% jäljellä. Tänään kävin 50 kW pikalaturilla (minuuttitaksa) ja nopeus ei taaskaan huimannut päätä, alle 20 kW tehoilla ja 4 kWh maksoi 4 euroa.
Parempi olisi puhua netosta, eli että e-2008:ssa on 45 kWh käytössä.

Miten sait tuon 70 kWh? Jos laskit 50 kWh + 20 kWh matkan varrella ladattua, niin oikeampi lukema olisi 45 + 20 kWh = 65 kWh. Sitten jos tuo 20 kWh oli verkosta otettu määrä, niin akkuun kertyi kulutettavaa energiaa noin 18 kWh. Tällöin oikea akusta otettu määrä matkan aikana olisikin ollut 45 + 18 kWh = 63 kWh, eli esim. 64 kWh-akulla matka olisi onnistunut.

Tuossa on siis kaksi mahdollista virhelähdettä, joista voisi tulla yhteensä yli 11 % eroa energiamäärään, eli akun brutto vs. netto ja verkosta otettu energia vs. akusta kulunut energia. Jos on tullut molemmat virheet, niin 70 kWh onkin oikeasti 63 kWh, kun puhutaan akussa olevan energian riittävyydestä jollekin matkalle lataamatta. Kustannusmielessä taas pitää laskea verkosta otettu energia, koska ainakin kotilatauksessa joutuu maksamaan myös lataushäviöt.

Ev-Databasen mukaan korkean Pösön highway@-10 C on 25,7 kWh/100 km, eli 61,7 kWh/240 km.
 
Tänään pitäisi aueta Toyota bZ4X -ennakkovarausmahdollisuus ja hinnat tulla julki. Kukaan bongannut vielä hintatietoja?
 
^^Muistaakseni vaikutti siltä että latausta parantava softapäivitys leikkaa vielä nettokapasitteettia PSA:n vehkeissä eli sitä saattaa jäädä vain 41-42kWh.
 
Tuli ajettua Cupra Born (tuo Max). Ajossa se on selkeästi erilainen kuin ID.3, samoin alustaltaan se on astetta napakkaampi ja oikein mukava. Tämä yksilö oli kitkarenkailla ja eteni kyllä ongelmitta näillä lähemmäs nollaa menevillä liukkailla keleillä. Ajoasennon sai äkkiä hyväksi, kapasitiiviset kosketuspainikkeet ratissa yhtä perseestä kuin konsernisisaruksillakin, äänikommenot toimii, sisältä suht hiljainenkin. Kaikkiaan en kyllä nyt Max -versiota tilaisi, mutta tuo perus Born ja kylkeen tuo hudi täyttää kyllä omat tarpeet varsin mallikkaasti. Pitää katsoa ja tosissaan harkita josko Teslan turhakkeen heittäisi mäkeen ja ostaisi auton, joka ei nitise, natise, vittuile ja muutenkin tunnu olevan nippusiteillä kasassa. Ja jumaliste et tuntui hyvältä ajaa lasikatollisella autolla jossa ei pauku se katto jatkuvasti. Muutenkin nitinää ei ollut missään.
 
Parempi olisi puhua netosta, eli että e-2008:ssa on 45 kWh käytössä.

Miten sait tuon 70 kWh? Jos laskit 50 kWh + 20 kWh matkan varrella ladattua, niin oikeampi lukema olisi 45 + 20 kWh = 65 kWh. Sitten jos tuo 20 kWh oli verkosta otettu määrä, niin akkuun kertyi kulutettavaa energiaa noin 18 kWh. Tällöin oikea akusta otettu määrä matkan aikana olisikin ollut 45 + 18 kWh = 63 kWh, eli esim. 64 kWh-akulla matka olisi onnistunut.

Tuossa on siis kaksi mahdollista virhelähdettä, joista voisi tulla yhteensä yli 11 % eroa energiamäärään, eli akun brutto vs. netto ja verkosta otettu energia vs. akusta kulunut energia. Jos on tullut molemmat virheet, niin 70 kWh onkin oikeasti 63 kWh, kun puhutaan akussa olevan energian riittävyydestä jollekin matkalle lataamatta. Kustannusmielessä taas pitää laskea verkosta otettu energia, koska ainakin kotilatauksessa joutuu maksamaan myös lataushäviöt.

Ev-Databasen mukaan korkean Pösön highway@-10 C on 25,7 kWh/100 km, eli 61,7 kWh/240 km.

Kiitos hyvästä korjauksesta, en edes tiennyt että homma menee näin! Tuo 63 kWh taitaa olla oikea määrä.
 
Tuli ajettua Cupra Born (tuo Max). Ajossa se on selkeästi erilainen kuin ID.3, samoin alustaltaan se on astetta napakkaampi ja oikein mukava. Tämä yksilö oli kitkarenkailla ja eteni kyllä ongelmitta näillä lähemmäs nollaa menevillä liukkailla keleillä. Ajoasennon sai äkkiä hyväksi, kapasitiiviset kosketuspainikkeet ratissa yhtä perseestä kuin konsernisisaruksillakin, äänikommenot toimii, sisältä suht hiljainenkin. Kaikkiaan en kyllä nyt Max -versiota tilaisi, mutta tuo perus Born ja kylkeen tuo hudi täyttää kyllä omat tarpeet varsin mallikkaasti. Pitää katsoa ja tosissaan harkita josko Teslan turhakkeen heittäisi mäkeen ja ostaisi auton, joka ei nitise, natise, vittuile ja muutenkin tunnu olevan nippusiteillä kasassa. Ja jumaliste et tuntui hyvältä ajaa lasikatollisella autolla jossa ei pauku se katto jatkuvasti. Muutenkin nitinää ei ollut missään.

Model 3 ilmeisesti kyseessä? Itselleni seuraava auto tulee todennäköisesti olemaan cupra born tai perus rwd model 3. Paperillahan tesla vaikuttaa paremmalta mutta ilmeisesti laatu ei ole kovin hyvää.
 
Model 3 ilmeisesti kyseessä? Itselleni seuraava auto tulee todennäköisesti olemaan cupra born tai perus rwd model 3. Paperillahan tesla vaikuttaa paremmalta mutta ilmeisesti laatu ei ole kovin hyvää.

Joo Model 3. Model S on hyvä auto, mutta itselläni ei vaan ole varaa moiseen. Tää M3 on laadultaan jotain 1990-luvun kiinalaista leluakin huonompi laitos. Aiheesta ei vaan viitsi kauheasti kirjoitella, koska Teslan fanikultti on pahempaa kuin Applella. Mutta se siitä. Born vakuutti kyllä aika paljon ja hyvinkin. Siitä on otettu pois se ID.3:n jotenkin... halvanomainen fiilis. Björnin testi olisi myös kiva nähdä tästä, vaikka tuskin tässä nyt mitään kauhean uutta tulee vrt. ID-sarja.
 
Mikä on tavaratilan koko pituus x leveys x korkeus mittasuhteilla? Sähköauto on mietityttänyt jo tovin, mutta lastenvaunuilla ja koiralla sitä on tullut jumahdettua farkkumalliseen autoon. Farkku EV-autoja ei ole vielä googlettamalla vastaan tullut.
Auton luovutus viivästyi päivällä, mutta nyt on kärry pihassa ja sain mittailtua. Mitat otettu tavaratilan sisältä luukku kiinni.

Syvyys penkkien yläkohdasta luukkuun mitattuna 56 cm, tavaratilan pohjalla 88 cm. Korkeus suojaverhon kanssa vaivaiset 39 cm, ilman verhoa matalimmassa kohdassa eli luukun reunaan 51 cm ja korkeimmassa kohdassa eli penkkien takaa 70 cm. Leveyttä melkolailla tasainen 105 cm koko matkalta.
 
Itsekin kävin tänään Bornin koeajamassa ja aika nihkeä maku jäi suuhun ottaen auton lähemmäs 50k hinnan huomioon. Nypyttävä jousitus ja aivan uskomattoman huonot ratin painikkeet jäivät päällimmäisinä mieleen. Laatuvaikutelma oli kyllä muuten hyvällä tasolla ja ajettavuus mainio. Renkaiden jollotus yli 100 kmh nopeudessa oli myös aika epämiellyttävää, mutta se on varmaan renkaiden mallia vaihtamalla korjattavissa.

Auton look on kyllä sellainen että jos ikää olisi 25v niin kyllä houkuttelisi sen puolesta. Auton kohderyhmää jäinkin hieman miettimään kun noinkin teini-lookia hakevat ihmiset harvemmin noin kalliita autoja ostavat. Lieneekö sitten nuoruutta haikailevat näiden autojen perään.
 
Muuta mainosrivi mottori.fi sivulta. Mutta tämä voisi sopia meille vanhemmille paremmin kun Seat Born.

Polestar 2 Standard Range Single Motor on varustettu 64 kWh:n akustolla ja tämän mallin hinta alkaa 44 900 eurosta.
Tehoa tämä etuvetoinen pieniakkuinen versio tarjoaa 165 kW (224 hv), eli vain 5 kW (7 hv) vähemmän kuin isompiakkuinen.
Kulutushaarukka on 17,2–18,0 kWh/100 km ja WLTP:n mukainen toimintamatka vaihtelee välillä 420–440 kilometriä.

Perusvarustelu on kiitettävän kattava, mutta esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen ja kaistavahdin yhteispelillä
toimivan Pilot Assist -varusteen saadakseen täytyy autoon valita 3 500 euron Pilot Pack. Mukana tulevat myös paremmat valot,
360 asteen kamerajärjestelmä ja kuolleen kulman varoitin. Vastaavasti mukavuusvarusteita haluavan täytyy valita Plus Pack
4 500 euron hintaan, ja se pitää sisällään muun muassa panoraamalasikaton, vakiota paremman äänentoistojärjestelmän,
erilaisen verhoilun, sähkösäätöiset ja muistipaikoilla varustetut etuistuimet, ohjauspyörän lämmityksen sekä lämpöpumpun.
 
Polestar 2 karvalakkiversio on ihan jees, mutta käytännössä siihen on pakko ottaa lisäksi noita muita asioita. Itselleni Bornissa ainoa lisäri minkä ottaisin olisi tuo hudi ja sen kanssa hinta jää n. 41ke hintaan. Polestarissa taas olisi pakko ottaa vähintään tuoi pilot pack. Bornissa lämpöpumppu on myös vakiona, ilman 4500€ euron lisäinvestointia. Eli hintaeroa kyllä kertyy melkoisesti jos ruvetaan vertailemaan vakiovarustelistaa. Plus itselläni on vieläkin suuria varauksia Kiinassa valmistettuihin autoihin ja niiden kestoon. Päältäpäin näyttää hyvältä, mutta pinnan alla voi olla mitä vaan. Muutenhan tuo Polestar on ihan jees ja näyttää myös kivan paljon Volvolta eikä Geelyltä. Itse kun olen lapsellinen, niin Born sopii kyllä itselleni :).
 
Eikös tuohon Polestariin pidä ottaa 8000 eurolla lisävarusteita, jos haluaa niinkin perusasioita kun tasanopeussäätimen (siis edes tyhmän sellaisen) ja lämpöpumpun.
 
Eikös tuohon Polestariin pidä ottaa 8000 eurolla lisävarusteita, jos haluaa niinkin perusasioita kun tasanopeussäätimen (siis edes tyhmän sellaisen) ja lämpöpumpun.
Eikös tuohon Seattiin pidä ottaa toinen moottori, jos haluaa niinkin perusasioita kun turvalliset ohitukset. Ai niin sellaista ei ole saatavilla :facepalm:
 
Öhöm... Kyllä ID.3/Born pystyy tekemään aivan "riittävän turvallisen ohituksen," ei siihen tarvita +300hv.

Vaikka on se mukavampaa.
 
Nopeampihan tuo cupra on mitä polestarin halvin malli ja ensivuonna ilmeisesti tulossa se tehokkampi cupra.
 
Eikös tuohon Polestariin pidä ottaa 8000 eurolla lisävarusteita, jos haluaa niinkin perusasioita kun tasanopeussäätimen (siis edes tyhmän sellaisen) ja lämpöpumpun.
Eikös se periaatteessa ole 10k€ lisähintaa kun paukahtaa tukirajoista ylitte. Ovatkohan tarkoituksella pilkkooneet ne tärkeimmät lisävarusteet erillisiin varustepaketteihin että saavat katteet kerättyä?
 
Mistään ei käy ilmi paljonko kilometreja sisältyy ja paljonko ylipäätään on saatavilla.
Lukeehan se tuolla alhaalla pienellä: Sopimuskausi 36 kuukautta / 45 000 km

Vähän ehkä kallliin puoleisia leasing hintoja. Kysymällä saanee tarjouksia muilla spekseillä.
 
Eikös tuohon Seattiin pidä ottaa toinen moottori, jos haluaa niinkin perusasioita kun turvalliset ohitukset. Ai niin sellaista ei ole saatavilla :facepalm:
Polestar 2 etuveto on 7.4s 0-100. Cupra Born 7.3s.

En tiedä sitten suunnittelevatko joskus born ja id.3 nelivetoa. Ainakin kesärenkailla id.3 on mukava peli (takaveto).

Sekin on hyvä huomioida, että id.4 takaveto on myös 204hv moottorilla (vain) ja auto on painavampi.
 
Taksi, dösä tai juna lienee parempi vaihtoehto jos ei osaa ajaa. Ei siihen voima auta jos perusteet on hukassa.

Juuri näin, kun keskiverto polttiksessa on se jotain 130-150hp/200-250nm ja ohitukset onnistuu niilläkin aivan loistavasti niin jossei 200hp/300nm instatehoa riitä turvallisiin ohituksiin niin kirjoittaja voisi oikeasti palauttaa korttinsa poliisiasemalle välittömästi.
 
Erityisen tehokkaan sähköauton ongelma on sekin, että range sulaa silmissä jos tehoa tulee ulosmitattua erityisen paljon.
Juu yksi täyskiihdytys pitävällä alustalla esim Kehälle repii kyllä 20km matkalla keskikulutuksen nopeasti vaikka 170Wh/km:stä 195Wh/km paikkeille yms. Eli yllättäen teho vaatii virtaa, vaan sähkössä jossa tehoa+painoa tuo vielä korostuu entisestään.
 
Kyllähän tehot ja etenkin neliveto voivat ihan oikeasti olla turvallisuustekijä erikoistilanteissa, mutta pahoin pelkään, että liian moni ulosmittaa tehot ja paremman pidon ajamalla vastaavasti railakkaammin kun kerta kippo hyvin kiihtyy jäälläkin ja lopputulos voi olla keskinmääräisesti entistä kehnompi, kun ei ne tehot tai neliveto jarrutuksessa mitään paina...

Nimim. eka tehokas neliveto alla ja voi jumaliste et on mukava ajaa talvella jääpinnallakin. Silti pitää pitää takaraivossa kokoajan ajatus, että jarrutusmatka on mitä se on ja vaikka luisun oikaiseminenkin nelivedolla on helpompaa, niin ei se sitä tarkoita, etteikö olisi aikaa sitten mennyt vituiks.
 
Kaikesta FSD hehkutuksesta huolimatta...

Maailman ensimmäinen lvl 3 autonominen järjestelmä hyväksytty Merssuun.
 
Kyllähän tehot ja etenkin neliveto voivat ihan oikeasti olla turvallisuustekijä erikoistilanteissa, mutta pahoin pelkään, että liian moni ulosmittaa tehot ja paremman pidon ajamalla vastaavasti railakkaammin kun kerta kippo hyvin kiihtyy jäälläkin ja lopputulos voi olla entistä kehnompi, kun ei ne tehot tai neliveto jarrutuksessa mitään paina...
No siis helppohan tuollaisellä on kiihdyttää ja runtata vähän kovempaa mutkaan mutta eipä noita monesti näy käytettävän. Ja se on pakko sanoa että liukkaammalla ainakin Teslan M3 Performancessa varautua että auto kyllä liikkuu ja perä yrittää sivulle jos ratti ei ole suorassa ja tie ei kallellaan. Ja jos mutkaan ajaa liian kovaa ilman että paino on keulalla pitkäksi on helppo vetää. Pitää tajuta tuo auton painopisteen hallinta jotta saa auton taittumaan halutulla tavalla jos tulee yhtään ylikovaa mutkaan (kerran pari meinasin ensimmäisillä liukkailla yllättää kun ei tajunnut miten herkkä tuo on tuon painopisteen kanssa). Ja tuo jarrutus nyt on tosiaan parempi pitää mielessä kun nelikko alla mutta vaikea sanoa kuinka moni tuota tajuaa nykyään kun nelikot ovat yleistyneet. Se tosin on sanottava, kovin monta kuskia en ole nähnyt oikeasti tehoa käyttävän liiemmin ja kovin tuntuu yllättävän muut jos lähteekin yhtään kovempaa kiihdyttämään ja pitää pitää silmät auki kiihdyttäessä.
 
En tiedä sitten suunnittelevatko joskus born ja id.3 nelivetoa. Ainakin kesärenkailla id.3 on mukava peli (takaveto).

On ollut puhetta ID.3 GTX:stä....en osaa sanoa onko sen tulo tuotantoon ihan varmaa, mutta pidän todennäköisenä että tulee. Luulisi että tulee myös Cupraan kun se on kuitenkin asemoitu sporttisemmaksi näistä kahdesta.
 
Sitten tuli Toyota BZ4X:n hinnat julki, välille 46 880 EUR - 59 980 EUR asettuu. Jos oikein tuota tulkitsen. Yksityisleasingiaan Toyota kovasti tyrkyttää.

Ihan kuin jotain olisi nyt vähän muuttunut akun suhteen.
”Sähköautomme ovat yhtä luotettavia ja kestäviä kuin muutkin Toyota-autot. Lisää mielenrauhaa tuo säännöllisesti huollettujen sähköautojen akustoille myöntämämme 8 vuoden / 160 000 km takuu.”

Nykyisessä plugarissa on 10 v/ 360 000 km ja tuntuu omasta mielestä melko hyvältä takuulta omiin kilometreihin nähden. Luulin kyllä ennakkopuheisiin nähden, että BZ4X olisi ollut 10 v/1 000 000 km.
Eli ei tässä kyllä ostohousuja tule helposti enää soviteltua. Varsinkin kun se 11 kW, eli 3-vaiheinen laturikin tulee vasta myöhemmin. Tämän lisäksi Lexuksen RZ vissiin tarjoaa jo 90 kWh tehoista akkua, jolla Rangea 600 km. Oliskohan nyt käännetty taas toistepäin tuo Lexus/Toyota ja tämä BZ4X on nyt se karvalakki tekniikkaa sisältävä malli. Toyota on perustanut BYD blade yhtiön kanssa 50/50 uuden akkuyhtymän ja näitä jotenkin odotin hehkutettavan tulevaksi. No en tiedä kyllä tarkemmin enää näistä, mutta nyt pistää tutkimaan kyllä uudemman kerran koko tämän BZ4X vehkeen. Edellisen RAV4 plugarin jotenkin uskalsi tilata ennakkoon 1/2 vuotta ennen kuin autoja oli edes valmistettu yhtään, mutta tästä tuli jotenkin olo, että pitää odotella jo enemmänkin aikaa ja kattoa tuon kehityskaarta ainakin 1-2 vuotta. Ensin ainakin se 3-vaihe laturi, niin on jotain motivaatiota käyttää kauppareissuun asiointeja hyödyksi.

edittinä
Luulottelin ittelleni, että BZ tulisi automaattisesti näillä takuilla ulos.
”Huolto-ohjelman noudattamista vastaan Lexus tarjoaa UX 300e:n akulle 10 vuoden tai 1 000 000 kilometrin takuun. Monien muiden sähköautovalmistajien tavoin takuu tarkoittaa, että takuuaikana akun kapasiteetti ei putoa alle 70 prosentin alkuperäisestä.”
 
Viimeksi muokattu:
ID4 koeajettu. Infotainment mallia Nokian älypuhelimet. Ei juma volkkari saisi maksaa minulle että käyttäisin tuota autoa vapaaehtoiseksi, miten voi olla että sähköautoon joutuu itse latausasemat syöttämään?
 
Renault Zoe ja Dacia Spring autojen potentiaalisia ostajia saattaa kiinnostaa niiden törmäystestitulokset.

Kahdelle eurooppalaiselle sähköautolle umpisurkea tulos kolaritestissä – yhteensäkin vain yksi tähti: "Aikoinaan synonyymi turvallisuudelle"
Sekä Euroopan halvimman sähköauton titteliä hallussaan pitävä Dacia Spring että saman konsernin tuote Renault Zoe saivat tuoreessa törmäystestissä surkean tuloksen. Euro NCAPin pääsihteerin mukaan suoritus osoittaa, että turvallisuudesta on tingitty konsernin halvemmissa sähköautoissa.
 
Kaikesta FSD hehkutuksesta huolimatta...

Maailman ensimmäinen lvl 3 autonominen järjestelmä hyväksytty Merssuun.
Autonomian tasoista alle L5:n ei voi päätellä käytännössä mitään. L3 tarkoittaa, että kuski voi rajatuissa tapauksissa irrottaa kätensä ratista, mutta on oltava jatkuvassa valmiudessa ottamaan ajoneuvon hallintaansa. Mersulla rajatut tapaukset rajoittuvat näköjään valikoiduille moottoriteille, ja niilläkin vain ruuhkatilanteisiin, joissa nopeus on alle 60 km/h. Mistään Teslan FSD mutta toimii -tyyppisestä järjestelmästä ei siis ole kyse.
 
ID4 koeajettu. Infotainment mallia Nokian älypuhelimet. Ei juma volkkari saisi maksaa minulle että käyttäisin tuota autoa vapaaehtoiseksi, miten voi olla että sähköautoon joutuu itse latausasemat syöttämään?

Eikös siinä voi suoraan käyttää Android Autosta vaikkapa ABRT:tä? Tai näköjään jonkun We Charge appin kautta suoraan infotainmentista. Onhan tuo silti ihanaa siinä mielessä että ne voi edes syöttää sinne..
 
ID4 koeajettu. Infotainment mallia Nokian älypuhelimet. Ei juma volkkari saisi maksaa minulle että käyttäisin tuota autoa vapaaehtoiseksi, miten voi olla että sähköautoon joutuu itse latausasemat syöttämään?

Siis hetkinen. Cupra Bornissa oli ainakin latausasemat kartalla ja pystyi niitä selaamaan. Eikös näissä nyt sama softa ole sisällä tämän navigaation osalta?
 
En tiedä mistä kiikasti. Ei paljon enää kiinnostakaan. Katsotaan 5v päästä volkkaria uudestaan.
 
En tiedä mistä kiikasti. Ei paljon enää kiinnostakaan. Katsotaan 5v päästä volkkaria uudestaan.

Ymmärrän. Tuo softa oli varsinkin versiossa 2.0 ihan täyttä sekundaa. Nykyään näissä on vissiin... 2.3? Ja se toimii jopa.
 
Tesla S ja X malleja ei pysty enää tilaamaan paitsi Pohjois Amerikassa onnistuu. Mahtaa olla niin paljon tilauksia sisässä ja toimitukset venyy. FB sivuilta sellaista tietoa. Eli Teslan nettisivuillakaan ei näy enää hintoja S ja X malleille. Vanhat tilaukset toimitetaan kumminkin, mutta niitäkin pitää kauan odottaa.
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 985
Viestejä
4 417 860
Jäsenet
73 257
Uusin jäsen
Vepe21

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom