Yleistä keskustelua sähköautoista

En näe.

Akun ja ajomoottorin hukkalämmön talteenotto on vain yksi osa lämmitystä. Ioniq 5:n keulilla on isot radit.

Väitän, että latausnopeudessa on tuntuva ero talvella:
A) yö kylmässä ilman latausta, suoraan lähimmälle pikalaturille

B) yö kylmässä, mutta samalla ladaten 100 %:iin, sitten 3 tuntia matka-ajoa, jonka jälkeen pikalaturille

Saa olla eri mieltä. :)
Kommentoin lähinnä B:tä, kun kerran satuin juuri asiasta kaksikin videota katsomaan ja auto todellakin coldgatettaa vaikka sen ottaisi lämpimästä tallista ajoon. Hyundai / Kia nimenomaan pakastavat matka-ajossa akun niin kylmäksi, että cold-gate on todellisuutta. Niillä ajaminen kylmentää akkua, ei lämmitä.



Björn ajoi juuri Kia:lla 1000km challengen 5-8C kelissä jossa auto "cold-gatettaa" useammallakin pikaltaruilla, myös päivän ensimmäisellä laturilla 250km ajamisen jälkeen vaikka auto oli juuri ennen aloitusta ladattu täyteen ja akun lämmöt ovat 18-25C. Ekalle laturille saapuessa akun minimilämpö on pudonnut 14 asteeseen, jolloin latausnopeus on "vain" 69kW.

Testi suoritettu yli +5C kelissä ja silti auto coldgatettaa koska kakkoskuvassasi oleva systeemi on konfiguroitu väärin ja lämpöpumppu imee liikaa "hukkalämpöä" akusta ja pakastaa sen aivan normaalissa syyssäässä niin kylmäksi, että pikataustehoa joudutaan pudottamaan reilusti laturille saavuttaessa. Minkäänlaista akun lämmitystä ei autossa myöskään saa nykyisillä softaversioilla päälle ennen laturille saapumista, joten asian kanssa on vain elettävä. Onneksi sentään 70kW on sen verran hyvä latausnopeus, että 10-14C akun minimilämpö nousee parissa minuutissa yli 15C:hen jolloin latausnopeus nousee yli 100kW:n ja pikalatausta voi oikeasti kutsua "pikaiseksi".

Toisessa pitkässä ajossa - aloita vaikka linkin timestampista ja katso 2-3 minuuttia eteenpäin. Nollakelissä akku pakastuu jääkylmäksi ja lataus on tuskallisen hidasta vaikka kuinka ja pitkään.


Nämä pätevät myös Ioniq 5:seen ainakin tällä hetkellä. Toki ulkona pakkasessa säilytetty skenaarion A auto on ehkä vielä hivenen pahempi tilanne - riippuen vähän ulkoilman lämpötilasta.
 
Kävin tänään livenä katsomassa Cupra Bornia ja vaikeaa uskoa, että auto pohjaa ID.3 päälle. Tosi nätti hopeisenakin ja sisältä kivan eroava vrt konsernisisar. Koeajoon saa ensi viikolla. Hinnat on reilu 40ke hinnat alkaen mallissa eli on bräbdilisää ID.3 nähden. Toki tuossa nyt on hieman eroa mitä tulee vakiona ja akkukoko on alkuun 58kW ja moottorina se perus reilu 200hp takapotku. Pelkästään ulkonäön perusteella voisin hyvinkin mennä ostoon, mutta ajossahan sen näkee.
40k hinnat alkaen? Onko nuo varustepaketit sitten kaikki lisävarustetasoja? Melko epäselvät sivut, ainakin kännykällä selatessa
:confused2:
 
Kävin tänään livenä katsomassa Cupra Bornia ja vaikeaa uskoa, että auto pohjaa ID.3 päälle. Tosi nätti hopeisenakin ja sisältä kivan eroava vrt konsernisisar. Koeajoon saa ensi viikolla. Hinnat on reilu 40ke hinnat alkaen mallissa eli on bräbdilisää ID.3 nähden. Toki tuossa nyt on hieman eroa mitä tulee vakiona ja akkukoko on alkuun 58kW ja moottorina se perus reilu 200hp takapotku. Pelkästään ulkonäön perusteella voisin hyvinkin mennä ostoon, mutta ajossahan sen näkee.

Missäspäin auto on näytillä? Id3:sta on tullut koeajettua ja muuten autosta tykkäsin, mutta ulkonäkö sekä sisusta tökki omalla kohdalla. Cuprassa nuo kumpikin olisi ainakin kuvien perusteella kunnossa :thumbsup:
 
Olen ymmärtänyt, että niin Ioniqiin kuin EV6-malliin olisi tulossa päivitys, joka saattaisi auttaa kylmällä kelillä ladattaessa. Björn testaili Kiaa, ja lataaminen sujui paikoitellen erittäin hyvin, joskin monista muista testaajista poiketen auto alkoi olla hänelle jo niin tuttu, että hän kykeni kikkailemaan samantapaisesti kuin kokeneempi käyttäjä.
 
Kommentoin lähinnä B:tä, kun kerran satuin juuri asiasta kaksikin videota katsomaan ja auto todellakin coldgatettaa vaikka sen ottaisi lämpimästä tallista ajoon. Hyundai / Kia nimenomaan pakastavat matka-ajossa akun niin kylmäksi, että cold-gate on todellisuutta. Niillä ajaminen kylmentää akkua, ei lämmitä.



Björn ajoi juuri Kia:lla 1000km challengen 5-8C kelissä jossa auto "cold-gatettaa" useammallakin pikaltaruilla, myös päivän ensimmäisellä laturilla 250km ajamisen jälkeen vaikka auto oli juuri ennen aloitusta ladattu täyteen ja akun lämmöt ovat 18-25C. Ekalle laturille saapuessa akun minimilämpö on pudonnut 14 asteeseen, jolloin latausnopeus on "vain" 69kW.

Testi suoritettu yli +5C kelissä ja silti auto coldgatettaa koska kakkoskuvassasi oleva systeemi on konfiguroitu väärin ja lämpöpumppu imee liikaa "hukkalämpöä" akusta ja pakastaa sen aivan normaalissa syyssäässä niin kylmäksi, että pikataustehoa joudutaan pudottamaan reilusti laturille saavuttaessa. Minkäänlaista akun lämmitystä ei autossa myöskään saa nykyisillä softaversioilla päälle ennen laturille saapumista, joten asian kanssa on vain elettävä. Onneksi sentään 70kW on sen verran hyvä latausnopeus, että 10-14C akun minimilämpö nousee parissa minuutissa yli 15C:hen jolloin latausnopeus nousee yli 100kW:n ja pikalatausta voi oikeasti kutsua "pikaiseksi".

Toisessa pitkässä ajossa - aloita vaikka linkin timestampista ja katso 2-3 minuuttia eteenpäin. Nollakelissä akku pakastuu jääkylmäksi ja lataus on tuskallisen hidasta vaikka kuinka ja pitkään.


Nämä pätevät myös Ioniq 5:seen ainakin tällä hetkellä. Toki ulkona pakkasessa säilytetty skenaarion A auto on ehkä vielä hivenen pahempi tilanne - riippuen vähän ulkoilman lämpötilasta.


Eikös nämä akut ole pitkäikäisimpiä, mitä viileämpinä (+asteilla) niitä käytetään ja lisäksi säästyy energiaa/range kun menee vähemmän sähköä lämmitykseen. Arkiajossa tämä ominaisuus siis toivottava, kun pikalataukselle ei tarvetta. Konsernilla oli lisäksi Niron aikaan suurempi akkujen takaisinkutsu, mistä ehkä opittu jotain.

Hyundailla oli pieni kiire julkaista Ioniq 5, ettei tesla pääse hyötymään liiaksi Korean tukiaisista. Ilmeisesti tekniikkapäivitystä tulossa jo ensi vuonna. Toki lämmityksen puuttuminen pikalataukseen mennessä on puute, mutta uskoisin sen korjaantuvan softalla vaikkakin sitten vuosihuollossa.
 
Viimeksi muokattu:
40k hinnat alkaen? Onko nuo varustepaketit sitten kaikki lisävarustetasoja? Melko epäselvät sivut, ainakin kännykällä selatessa
:confused2:

Ilmeisesti joo on, mutta osa kuuluu vakiovarustukseen. Suomen konffi vielä auki.

Missäspäin auto on näytillä? Id3:sta on tullut koeajettua ja muuten autosta tykkäsin, mutta ulkonäkö sekä sisusta tökki omalla kohdalla. Cuprassa nuo kumpikin olisi ainakin kuvien perusteella kunnossa :thumbsup:

Tää oli Turussa. Mut pitäisi ensi viikolla olla myös muuallakin Cupramestoissa koeajossa :)
 
Tuli tilattua ID.5 GTX. Ei taida olla muuta eroa neloseen kuin perän muotoilu, 6L isompi kontti ja valmiina 3.0 softa. Toimitusarvio on toukokuun loppuun, mutta vallitsevan tilanteen vuoksi taitaa venyä.
 
ID.5 näytti mielenkiintoiselta, mutta sitten huomasin, että kattokuorma 0kg. Jaahas :tdown:
 
ID.5 näytti mielenkiintoiselta, mutta sitten huomasin, että kattokuorma 0kg. Jaahas :tdown:
Facebookin ID4 ryhmässä oli tästä juttua. Siellä oli jäsenenä joku VW-edustaja, joka sanoi että tiedoissa on virhe. ID.5 kaiteissa pitäisi olla sama 75kg kuorma kuin ID4. Jos kiinnostaa, niin kannattaa ehdottomasti vielä varmistaa tuo myyjältä!:thumbsup:

edit. Lisävarusteissa sai muutenkin olla tarkkana. Jos konfiguraattori näytti että johonkin lisävarustepakettiin kuului asiat x,y,z. Niin vakiovarusteisiin saattoikin kuulua jo vaikka varusteet y ja z. Eli kannattaa ensin katsoa varustetason vakiovarusteet ja sitten päättää tarvitseeko lisävarustetta x. Toivottavasti tästä selityksestä saa ajatuksen.

Tahallaan ärsyttävästi tehty vielä noi lisävarustepaketit. Olisin halunnut sport-penkit säädettävillä reisituilla. Ne saa vaan jos ottaa sähkösäätöiset penkit. Sähköpenkit taas kuuluu 3k kalliimpaan Business Max-pakettiin, jossa kaikki muut asiat oli itselle turhia;
- peruuttaessa alaskääntyvä oik. peili
- peruutuskamera eteen
- kiinteä pääntuki ja erilainen verhoilu (mikrokuitu vs kangas)
 
Viimeksi muokattu:
Meksikosta tulevat nämä yksilöt käsittääkseni. Laivaamisessa menee varmaan jo se kuukausi. Ilmeisesti ei ole ihan odotetusti käynyt kaupaksi mitä automyyjiä jututin.
Joo Meksikosta. Ainakin syksyllä oli puhetta että hyvinkin ovat menneet kaupaksi mutta tiedä näistä. Itselleni se mieluisin vaihtoehto kuitenkin, no, oli sen Teslankin osto lähellä :) Siinäpä ne vaihtoehdot sitten itellä olikin....
Kyllähän sitä tässä loppuvuodesta oli puhetta että Fordillakin jotain piiripulaa tms olisi ollut niin sen takia melko nopeasti sai/saa auton :thumbsup:
 
Joo Meksikosta. Ainakin syksyllä oli puhetta että hyvinkin ovat menneet kaupaksi mutta tiedä näistä. Itselleni se mieluisin vaihtoehto kuitenkin, no, oli sen Teslankin osto lähellä :) Siinäpä ne vaihtoehdot sitten itellä olikin....
Kyllähän sitä tässä loppuvuodesta oli puhetta että Fordillakin jotain piiripulaa tms olisi ollut niin sen takia melko nopeasti sai/saa auton :thumbsup:
No siis kaikilla on pulaa mutta kuka pääsee keveimmällä. Ford Fiesta ST MK8.5 esim menettää taittuvat peilit yms ja odotusajat ovat paikoin naurettavat mutta niissä on sentään navigaattorit ja kosketusnäytöt vs BMW:n "premium" autot. Ja Mach E:stä omilla spekseillä arvioitu odotusaika oli arvioilta melkein vuosi eli aika rajuja eroja sitten vissiin. Liike mitä käytän Fordeissani on kuitenkin ns "lippulaivaliike" eli ei pitäisi olla ongelmaa saada kippoja vs moni pienempi liike.
 
Ilta-Sanomissa taas juttua Toyota bZ4X:stä. Osui silmään seuraava kappale ihan vain yleisesti mielenkiintoisena:
Aivan uusina ominaisuuksina Toyotaan tulevat saataville etäpysäköinti, uusi One Motion Grip -ohjausvarsi (ei -pyörä) ja aurinkosähköpaneeli kattoon. Sen avulla voidaan saavuttaa vuositasolla jopa 1 800 kilometriä lisää toimintamatkaa, kun lisälaitteisiin tarvittavaa energiaa saadaan suoraan auringosta.

Hinnasta ja saatavuudesta:
Suomeen uusi bZ4X saapuu vielä ennen juhannusta, ja auton hinnat saadaan hämmästeltäviksi pian itsenäisyyspäivän jälkeen.
 
Eräs kirjoittaja Redditin puolella oli aika ansiokkaasti laskenut ja seurannut oman sähköautoilunsa kulutuslukemia:


Olen ajanut sähköautolla maaliskuun 2020 puolivälistä saakka. Auto on Tesla Model 3 LR AWD, eli isommalla akulla ja kahdella moottorilla varustettu malli. Lisävarusteina punainen väri ja vetokoukku. Auton autoverollinen käteishinta oli 67 502,96 €. Arvioin sen arvoksi Nettiauton perusteella tällä hetkellä n. 56 000 €.

Kaikki kustannukset yhteensä:

Kustannus​
Yhteensä​
Arvon aleneminen​
11 502,96 €​
Rahoitus (korko + kulut) (20 kuukautta)​
1 734,47 €​
Kasko (2 vuotta)​
1 404,18 €​
Liikennevakuutus (2 vuotta)​
1 169,32 €​
Latauspistoke asennettuna (osittain kotitalousvähennyskelpoinen)​
679,99 €​
Lataukset​
653,81 €​
Ajoneuvovero (2 vuotta)​
369,38 €​
Renkaiden vaihto ja kausisäilytys (3 vaihtoa)​
309,60 €​
Tesla Premium Connectivity (Nettiyhteys) 9,99/kk, ensimmäinen vuosi ilmainen​
79,92 €​
 
Eräs kirjoittaja Redditin puolella oli aika ansiokkaasti laskenut ja seurannut oman sähköautoilunsa kulutuslukemia:

Aika optimistinen arvonalenema. Nettiautossa 2020 LR myyntihinnat 53-56k. Tämä on siis liikkeen myyntihinta. Tuosta voi ottaa vielä 4-5k€ pois, mitä itse saa hyvitystä. Uuden auton osto on sellaista…
 
Onhan tuo hieman ajatuksia herättävää, kun sähkiksissä on pelkkä arvonalenema on isompi, kuin mun nykyisen auton ostohinta vuosi aikaa :hmm: Voi olla etten ihan hetkeen laita sähkistä...
 
Mitään autoa ei mielestäni kannata ostaa uutena - ellei sitten ole ylimääräistä sen verran paljon ettei sillä ole mitään väliä.

Itsellä tarkoitus odottaa 1-2v ja ostaa käytettynä sellainen jossa on kunnon akkutakuu, käsittääseni voimalinja ei kilsoista/vuosita juuri happane, ainoastaan akku.

Kunhan chippipula hellittää ja tehtaat alkavat puskea täysillä sähkiksiä ulos niin 2-3v viivellä se alkaa näkyä käytettyjen hinnoissa.
 
Sähköautoihin liittyy myös erittäin suuria epävarmuustekijöitä arvonaleneman suuruudesta. Todennäköistä on, että tekniikka ottaa isoja harppauksia eteenpäin ja uusien ajoneuvojen pyyntihinnat ovat laskeneet merkittävästi, jolloin nykyisten myynnissä olevien ajoneuvojen arvonalenema tullee olemaan oletettua suurempi. Tesla on toistaiseksi pitänyt hintansa erinomaisesti, mutta aika näyttää miten käy kun kilpailu kovenee.
Onhan tuo hieman ajatuksia herättävää, kun sähkiksissä on pelkkä arvonalenema on isompi, kuin mun nykyisen auton ostohinta vuosi aikaa :hmm: Voi olla etten ihan hetkeen laita sähkistä...
Meinaatteko että bensa/diesel autot ei menetä arvoaan kun tulee uusia parempia ja halvempia sähköautoja? :)
 
Meinaatteko että bensa/diesel autot ei menetä arvoaan kun tulee uusia parempia ja halvempia sähköautoja? :)
No ihan vaan sillä ajatuksella, että ominaisuudet olisi edes etäisesti yhtenevät(pitkä range). En kyllä missään nimessä ostaisi edes vastaavan hintaluokan polttisautoakaan. Poliittinen tahtotila ohjaa sähköiseen suuntaan hankintoja(olkoot sitten kuinka absurdi ajatus tahansa, että vajaan kymmenen tonnin polttiksesta siirryttäisiin 50k€ sähkikseen). Ei kannate hakea aina tuota vastakkainasettelua ja mennä puolustuskannalle.
 
Onhan tuo hieman ajatuksia herättävää, kun sähkiksissä on pelkkä arvonalenema on isompi, kuin mun nykyisen auton ostohinta vuosi aikaa :hmm: Voi olla etten ihan hetkeen laita sähkistä...
Sähköautot tosiaan ovat olleet niitä 2019 marraskuun 16 k€:n Seat Miitä lukuunottamatta aika hinnakkaita. Tästä johtuen arvonalenemakin on suurehko euromääräisesti.

Nykyinen autosi maksoi siis alle 9 k€. Ajomääristäsi riippuen voisit päästä 10-30 k€ maksavalla sähköautolla samoihin autoilun kokonaiskuluihin, koska kotona ladattu sähköenergia on niin paljon halvempaa kuin polttoaineet.

Mainitulla hintaluokalla ei toisaalta täytetä vuosi sitten asettamiasi kriteerejä, eli 500 km@-35 C normaalin liikenteen tahtia edeten. Tietääkseni paras etenijä kylmässä matka-ajossa on MB EQS 450+. Sen WLTP on 740 km, joten -35 asteessa noin 400 km voisi onnistua, eli jäisi 100 km vajaaksi.

Oletetaan, että markkinoiden paras sähköauto pääsee vaatimasi 500 km@-35 C vuonna 2025. Sen hinta ollee 100-150 k€. Sitten pitänee odottaa akkutakuun loppumista, jotta tuollaisen huippumallin hankintahinta on laskenut sopivalle tasolle tavalliselle ihmiselle. Akkutakuut ollevat vuonna 2025 8-12 vuotta, joten sopiva aika vetää ostohousut jalkaan on 2033-2037. Siihen asti voi rauhassa keskittyä muihin asioihin, tai sitten pitää höllentää omia kriteerejään.
 
Onhan tuo hieman ajatuksia herättävää, kun sähkiksissä on pelkkä arvonalenema on isompi, kuin mun nykyisen auton ostohinta vuosi aikaa :hmm: Voi olla etten ihan hetkeen laita sähkistä...

Ostappa tuon hintainen uusi diesel ja kokeile paljonko arvo putoaa :D
 
Kunhan chippipula hellittää ja tehtaat alkavat puskea täysillä sähkiksiä ulos niin 2-3v viivellä se alkaa näkyä käytettyjen hinnoissa.
Mites jos kysyntä kasvaa enemmän kuin tuotanto? Materiaalien ja energian hinnat on ollut koko vuoden nousussa joten auton valmistus on kokoajan vaan kalliimpaa. En lähtisi tuudittautumaan siihen että hinnat on tulossa järkevämmälle tasolle hetkeen.
 
Mites jos kysyntä kasvaa enemmän kuin tuotanto? Materiaalien ja energian hinnat on ollut koko vuoden nousussa joten auton valmistus on kokoajan vaan kalliimpaa. En lähtisi tuudittautumaan siihen että hinnat on tulossa järkevämmälle tasolle hetkeen.

Tietyt materiaalit tulevat varmasti kallistumaan jatkossakin, energian hinnassa on väliaikainen piikki uskoakseni. Ensi keväällä hintataso tulee olemaan selvästi alempana.

Mutta markkinataloudella on hieno tapa hoitaa nämä ongelmat, jos kysyntää on niin sähköautoja valmistetaan entistä enemmän, jossain vaiheessa se puskee väkisin käytettyjen hintoja alaspäin
 
Sähköautoihin liittyy myös erittäin suuria epävarmuustekijöitä arvonaleneman suuruudesta. Todennäköistä on, että tekniikka ottaa isoja harppauksia eteenpäin ja uusien ajoneuvojen pyyntihinnat ovat laskeneet merkittävästi, jolloin nykyisten myynnissä olevien ajoneuvojen arvonalenema tullee olemaan oletettua suurempi. Tesla on toistaiseksi pitänyt hintansa erinomaisesti, mutta aika näyttää miten käy kun kilpailu kovenee.
Hinnat laskee heti kun akkupakettien hinnat tulee alas. Toistaiseksi tilanne on koronan takia vain nostanut hintoja. Todennäköisesti laskee jossain välissä mutta ei aivan nurkan takana ole.
Ellei sitten joku keksi jotain oikeasti mullistavaa tapaa tuottaa akkuja, näitähän on melkein päivittäin tulossa mutta mikään ei ole vielä tuotannossa asti.
 
Hinnat laskee heti kun akkupakettien hinnat tulee alas. Toistaiseksi tilanne on koronan takia vain nostanut hintoja. Todennäköisesti laskee jossain välissä mutta ei aivan nurkan takana ole.
Ellei sitten joku keksi jotain oikeasti mullistavaa tapaa tuottaa akkuja, näitähän on melkein päivittäin tulossa mutta mikään ei ole vielä tuotannossa asti.
Viime talvenahan Tesla puhui aika rajuista akkuhintojen alentamisesta lähivuosina. En nyt enää muista prosentteja tai vuosia. Tällä viikolla Nissan puhui alle $70 per kWh hinnoista seuraavan kuuden vuoden aikana (Yokohaman akut). Jos tällä hetkellä mennään reilussa $200 per kWh hinnoissa, niin kyllähän tuolla perusteella laskua on väistämättä tulossa ihan lähitulevaisuudessa.
 
Mikä ihme siinä on, että maailmasta tuntuu löytyvän tasan YKSI autovalmistaja edit: kaksi autonvalmistajaa joka on tajunnut, että ison polttomoottorin poistaminen auton nokalta tarkoittaa sitä, että auto ei enää tarvi pitkää nokkaa?

Kun mietitään auton hyöty- ja hukkatilaa, niin pidempi nokka ei mahdollista suurempia sisätiloja, mutta tekee autosta hankalamman parkkeerata. Pienet sähkömoottorit akseleilla mahdollistaisi sen nokan lyjentämisen selvästi, jolloin pienempää parkkitilaaan saisi enemmän tilaa auton sisälle, mutta ei. Tehdään sähköautoja jotka on ihan samalla korin muodolla kuin polttomoottoriautotkin, tai ehkä lyhennetään sitä nokkaa juuri ja juuri sen viitisen senttiä autoissa joissa hypetetään että muka "uusi sähköautoille optimoitu alusta".
 
Viimeksi muokattu:
Viime talvenahan Tesla puhui aika rajuista akkuhintojen alentamisesta lähivuosina. En nyt enää muista prosentteja tai vuosia. Tällä viikolla Nissan puhui alle $70 per kWh hinnoista seuraavan kuuden vuoden aikana (Yokohaman akut). Jos tällä hetkellä mennään reilussa $200 per kWh hinnoissa, niin kyllähän tuolla perusteella laskua on väistämättä tulossa ihan lähitulevaisuudessa.


$132/kWh maksaa akkupaketit tuon mukaan (2021). Jos lasketaan vain sähköautot niin $118.

2010 hinta on ollut $1200/kWh.

Normaalia hinnanalenemista siis luvassa jatkossakin ja siten tuo $70 (2027) kuulostaa uskottavalta ennustukselta.
 
Ihan mielenkiinnosta, mikä on tämå yksi valmistaja?

Tesla. Model 3n ja Model Y:n nokka on selvästi lyhempi kuin normaalin auton.

(Joka sitten tekee autoja jotka on esim. hallintalaitteiltaan typeriä, paljon mekanisia toimivia kontrolleja siirretty kosketusnäytölle ja toimivan ratinkin ovat pilaamassa).

Tarvittaisiin joku autovalmistaja, joka muotoilisi autonsa korin kuin tesla, mutta käyttäisi järkevämpiä perinteisiä kontrollimekanismeja sen sijaan että alkaa gizmoilemaan teknopelleilyllä kuten tesla tekee.


edit: Näköjään volkkari tajunnut myös, eli kaksi valmistajaa, tesla ja volkkari.
 
Viimeksi muokattu:
Tesla.

(Joka sitten tekee autoja jotka on esim. hallintalaitteiltaan typeriä, paljon mekanisia toimivia kontrolleja siirretty kosketusnäytölle ja toimivan ratinkin ovat pilaamassa).

Tarvittaisiin joku autovalmistaja, joka muotoilisi autonsa korin kuin tesla, mutta käyttäisi järkevämpiä perinteisiä kontrollimekanismeja sen sijaan että alkaa gizmoilemaan teknopelleilyllä kuten tesla tekee.

Itse olisin ajatellut että I.D BUZZ, enkä Teslaa, jossa myöskin on silti pitkä konepelti. Selvästi omaa bensa-autoa pidempi ainakin.
 
Itse olisin ajatellut että I.D BUZZ, enkä Teslaa, jossa myöskin on silti pitkä konepelti. Selvästi omaa bensa-autoa pidempi ainakin.

Eipä tuo transporterista eroa merkittävästi, pakettiautot on sittten eri asia kuin henkilöautot, niissä tätä hukkatilaa ei ole paljoa polttomoottoripuolellakaan.
 
Kun otetaan turha konepelti osio pois ja siirretään ohjaamoa eteen niin pakultahan sitten näytetään.

Pakettiauto on rakenteeltaan selvästi korkeampi kuin henkilöauto, ja siinä istutaan korkeammalla, järkevä sähköhenkilöauto ei ole.

Pakettiauton korkuisessa autossa (jossa istutaan ylempänä) taas ilmanvastus on paljon suurempi kuin henkilöautossa.

Jonkinlainen nokka kannattaa olla ihan ilmanvastussyistä, mutta sen pitäisi olla jotain normaalin henkilöauton ja pakettiauton välistä.
 
Tesla. Model 3n ja Model Y:n nokka on selvästi lyhempi kuin normaalin auton.

(Joka sitten tekee autoja jotka on esim. hallintalaitteiltaan typeriä, paljon mekanisia toimivia kontrolleja siirretty kosketusnäytölle ja toimivan ratinkin ovat pilaamassa).

Tarvittaisiin joku autovalmistaja, joka muotoilisi autonsa korin kuin tesla, mutta käyttäisi järkevämpiä perinteisiä kontrollimekanismeja sen sijaan että alkaa gizmoilemaan teknopelleilyllä kuten tesla tekee.

Haluatko lukita vastauksesi?

download.jpeg
 
Mikä ihme siinä on, että maailmasta tuntuu löytyvän tasan YKSI autovalmistaja joka on tajunnut, että ison polttomoottorin poistaminen auton nokalta tarkoittaa sitä, että auto ei enää tarvi pitkää nokkaa?
Pitkä nokka vaikuttaa matkustajien turvallisuuteen törmäyksessä. Olettaisin muotoilun tulevan ihan siitä, että autossa on riittävästi tavaraa menemään ryppyyn ennen kuin osuu matkustajiin.

edit: Ai, tuommoinen nokka lasketaan lyhyeksi. Vaihdan vastaukseni siihen, että suunnittelijalle on helpompi tehdä kuten ennenkin. Samoin niiden ihme feikkiritilöiden kanssa.
 
Mikä ihme siinä on, että maailmasta tuntuu löytyvän tasan YKSI autovalmistaja[/b] edit: kaksi autonvalmistajaa joka on tajunnut, että ison polttomoottorin poistaminen auton nokalta tarkoittaa sitä, että auto ei enää tarvi pitkää nokkaa?

Kun mietitään auton hyöty- ja hukkatilaa, niin pidempi nokka ei mahdollista suurempia sisätiloja, mutta tekee autosta hankalamman parkkeerata. Pienet sähkömoottorit akseleilla mahdollistaisi sen nokan lyjentämisen selvästi, jolloin pienempää parkkitilaaan saisi enemmän tilaa auton sisälle, mutta ei. Tehdään sähköautoja jotka on ihan samalla korin muodolla kuin polttomoottoriautotkin, tai ehkä lyhennetään sitä nokkaa juuri ja juuri sen viitisen senttiä autoissa joissa hypetetään että muka "uusi sähköautoille optimoitu alusta".
...ja mersu, esim EQS mallillaan :thumbsup: :)
 
EV6 ja Ioniq 5 ovat myös sisätiloiltaan lähinnä valtavat auton kokoon nähden, aivan kuten volkkaritkin. Et taida paljon seurata asioita ennen laukomistasi?

Tuossa se valtavan pitkä nokka
1638702029617.png
 
EV6 ja Ioniq 5 ovat myös sisätiloiltaan lähinnä valtavat auton kokoon nähden, aivan kuten volkkaritkin. Et taida paljon seurata asioita ennen laukomistasi?

Tuossa se valtavan pitkä nokka
1638702029617.png

En ole puhunut mistään "valtavan pitkästä" että voisitko olla olkiukkoilematta?

Nämä on niitä joissa sitä nokkaa on lyhennetty jonkin verran, mutta ei ehkä kuitenkaan niin paljoa kuin sitä voisi lyhentää

hkultala sanoi:
tai ehkä lyhennetään sitä nokkaa juuri ja juuri sen viitisen senttiä autoissa joissa hypetetään että muka "uusi sähköautoille optimoitu alusta".

Mutta joo, ehkä lyhennetty kymmenisen eikä viisi senttiä.

Ja näissä se nokka on edelleen korkea, mikä lisää ilmanvastusta (tosin, oliko tähän sitten syynä joku jalankulkijoiden turvallisuus törmäystilanteessa? Mutta Tesla saa kuitenkin autonsa näistä määräyksistä läpi matalammalla, aerodynaamisemmalla nokalla?)
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki valmistajat ei varmaan halua tehdä tylsiä kaikki mallit samalta näyttäviä saippualaatikoita kuten tesla. Eikä korkeampi nokka suoraan tarkoita aerodynaamista haittaa, riippuu ihan miten on ”veistetty”.

e: typo
 
Nämä on niitä joissa sitä nokkaa on lyhennetty jonkin verran, mutta ei ehkä kuitenkaan niin paljoa kuin sitä voisi lyhentää
Lyhyempi front overhang tuossakin on kuin lähinnä vastaavassa Teslassa (Ioniq 5: 846 mm Model Y: 874 mm), joten aika auto kritiikki, Teslahan se on se huonommin suunniteltu sähköauto, jos tämä on sen kriteeri.
En nyt kyllä tosin ymmärrä, miten keulan lyhyys on nyt yhtäkkiä joku sähköautojen paremmuuden mittari.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 797
Viestejä
4 499 150
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom