- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 12 567
Kommentoin lähinnä B:tä, kun kerran satuin juuri asiasta kaksikin videota katsomaan ja auto todellakin coldgatettaa vaikka sen ottaisi lämpimästä tallista ajoon. Hyundai / Kia nimenomaan pakastavat matka-ajossa akun niin kylmäksi, että cold-gate on todellisuutta. Niillä ajaminen kylmentää akkua, ei lämmitä.En näe.
Akun ja ajomoottorin hukkalämmön talteenotto on vain yksi osa lämmitystä. Ioniq 5:n keulilla on isot radit.
Väitän, että latausnopeudessa on tuntuva ero talvella:
A) yö kylmässä ilman latausta, suoraan lähimmälle pikalaturille
B) yö kylmässä, mutta samalla ladaten 100 %:iin, sitten 3 tuntia matka-ajoa, jonka jälkeen pikalaturille
Saa olla eri mieltä.
Björn ajoi juuri Kia:lla 1000km challengen 5-8C kelissä jossa auto "cold-gatettaa" useammallakin pikaltaruilla, myös päivän ensimmäisellä laturilla 250km ajamisen jälkeen vaikka auto oli juuri ennen aloitusta ladattu täyteen ja akun lämmöt ovat 18-25C. Ekalle laturille saapuessa akun minimilämpö on pudonnut 14 asteeseen, jolloin latausnopeus on "vain" 69kW.
Testi suoritettu yli +5C kelissä ja silti auto coldgatettaa koska kakkoskuvassasi oleva systeemi on konfiguroitu väärin ja lämpöpumppu imee liikaa "hukkalämpöä" akusta ja pakastaa sen aivan normaalissa syyssäässä niin kylmäksi, että pikataustehoa joudutaan pudottamaan reilusti laturille saavuttaessa. Minkäänlaista akun lämmitystä ei autossa myöskään saa nykyisillä softaversioilla päälle ennen laturille saapumista, joten asian kanssa on vain elettävä. Onneksi sentään 70kW on sen verran hyvä latausnopeus, että 10-14C akun minimilämpö nousee parissa minuutissa yli 15C:hen jolloin latausnopeus nousee yli 100kW:n ja pikalatausta voi oikeasti kutsua "pikaiseksi".
Toisessa pitkässä ajossa - aloita vaikka linkin timestampista ja katso 2-3 minuuttia eteenpäin. Nollakelissä akku pakastuu jääkylmäksi ja lataus on tuskallisen hidasta vaikka kuinka ja pitkään.
Nämä pätevät myös Ioniq 5:seen ainakin tällä hetkellä. Toki ulkona pakkasessa säilytetty skenaarion A auto on ehkä vielä hivenen pahempi tilanne - riippuen vähän ulkoilman lämpötilasta.