Yleistä keskustelua sähköautoista

Viime talvenahan Tesla puhui aika rajuista akkuhintojen alentamisesta lähivuosina. En nyt enää muista prosentteja tai vuosia. Tällä viikolla Nissan puhui alle $70 per kWh hinnoista seuraavan kuuden vuoden aikana (Yokohaman akut). Jos tällä hetkellä mennään reilussa $200 per kWh hinnoissa, niin kyllähän tuolla perusteella laskua on väistämättä tulossa ihan lähitulevaisuudessa.
Puhuivat kyllä mutta niiden piti tulla 4680 kautta, mutta korona tuli ja koko 4680 ei olla nähtykään.
 
Miten edes mitataan auton ”keulan” pituus? Suhteessa etuakseliin vai etupenkkeihin?

Vakauden suhteen on parasta jos renkaat ovat auton nurkissa - ketteryyden / kääntyvyyden suhteen taas auttaa mitä lyhyempi akseliväli.

Se, että mihin kuskin penkki sitten asemoidaan ja miten muut matkustamon tilat asemoituvat varmaan jotenkin määrittää ”keulan” pituuden, mitä ikinä sillä sitten tarkoitetaankaan. BMW i3 näyttää omaan silmään ”lyhytkeulaiselta”.

Itse näkisin, että kyseessä on pitkälti tyyliseikka ja tämä toyota-miesten hehkuttava käytännöllisyys on aika monelle ihan toissijaista / suorastaan negatiivinen asia. Jengi valittaa EQS:stäkin, että auto ei näytä arvokkaalta kun ei ole metrikaupalla konepeltiä.
 
Juu Ioniq 5 koeajolta jäi mieleen että on kyllä tilava ja käytännöllinen mutta eipä tuommoisen arkkupakastimen ajamisesta saa mitään fiilistä vaikka olisi 1000hv teslan tapaan. Kaipa tuo voisi tulla käyttöautoksi silti kun on nuo moottoripyörät sitten hupivehkeinä.
 
Sähköautoihin liittyy myös erittäin suuria epävarmuustekijöitä arvonaleneman suuruudesta. Todennäköistä on, että tekniikka ottaa isoja harppauksia eteenpäin ja uusien ajoneuvojen pyyntihinnat ovat laskeneet merkittävästi, jolloin nykyisten myynnissä olevien ajoneuvojen arvonalenema tullee olemaan oletettua suurempi. Tesla on toistaiseksi pitänyt hintansa erinomaisesti, mutta aika näyttää miten käy kun kilpailu kovenee.
Arvonaleneman riskin voi osittain ulkoistaa, ottamalla puhtaa vuokra-auton, jossa jäännösarvo on riippumaton todellisesta arvosta.

Puhtaassa polttiksessa on vähemmän epävarmuustekijöitä, ja epävarmuuden lähinnä hintaa säilyttäviä.

Jos siis oletus että polttiksen arvo kyykkää, jos sähkis markkinat monipuolistuu, ei ylikuumene, eli hinnat kyykkää. Ja polttisten km kustannukset nousee. (samoja kuin sähkiksissä riskit)

Se epävarmuus on siinä että markkinoille tulee halpoja päästöttömiä polttoaineita tai syntyy suurenluokan halpoja hiilinieluja. Tai ilmastonmuutos perutaan. Eli nyky tiedolla aika kaukaa haettuja.
 
Miten edes mitataan auton ”keulan” pituus? Suhteessa etuakseliin vai etupenkkeihin?
Jos kommetoidaan tuota ketteryyttä, turhaa tilaa. Niin veikkaan että tässä haetaan sitä matkaa kuskin nenästä etummaiseen pisteeseen.

Tuskin sentäs jotain 70 luvun (paketti)autoa, missä istutaan etuakselin etupuolella ja lepäävä jalka puskurin päällä, mutama sentti auton etureunasta. Eli turvallisuus edellä, mutta kritisoidaan sitä epätehokasta tilan käyttöä, missä fiilis että puolimetriä ihan turhaa koristetta, jonka ainoa hyöty toimia "puskurina".
 
Ei todellakaan ole lyhytnokkainen. Siinä on vaan tuulilasia loivennettu siten, että nokkapelti voi näyttää lyhyelköltä mutta kaikki hukkatila on siellä.
Sitä meinasin että akseliväli on Sähkö S:ssä kasvanut dinoon verrattuna kun on saatu renkaat ihan nurkkiin asti :thumbsup:
 
Iski äkillinen kakkosauton tarve lähinnä lasten kuljetusten onnistumiseksi ja käytetty Hyundai Ioniq 28 kWh akulla vaikuttaisi n. 20 ke hintalapulla olevan hinta-/laatusuhteeltaan sopiva peli ja enemmän kuin riittävä parin kymmenen kilometrin kaupunkipyöritykseen. Autoja on markkinoilla useampia, erityisesti 2017 ja 2018 vuosimallista. Onko kokemuksia, vastalauseita tai jotain mihin erityisesti kannattaisi kiinnittää huomiota?
 
Iski äkillinen kakkosauton tarve lähinnä lasten kuljetusten onnistumiseksi ja käytetty Hyundai Ioniq 28 kWh akulla vaikuttaisi n. 20 ke hintalapulla olevan hinta-/laatusuhteeltaan sopiva peli ja enemmän kuin riittävä parin kymmenen kilometrin kaupunkipyöritykseen. Autoja on markkinoilla useampia, erityisesti 2017 ja 2018 vuosimallista. Onko kokemuksia, vastalauseita tai jotain mihin erityisesti kannattaisi kiinnittää huomiota?

Hyundai- ja Kia-sähköautoja käsittelevästä Facebook-ryhmästä löytyy joistain tavallisimmista ongelmista juttua, mutta yleisesti noita kai pidetään ihan pätevinä sähköautoina. Pieni kulutus kompensoi pientä akkua ja pikalataus on siihen nähden vielä varsin nopea, joten toimii pidemmilläkin taipaleilla kunhan latureita löytyy matkan varrelta eikä suhteellisen tiheät, mutta lyhyet lataustauot haittaa.

Latauksen suhteen kannattaa myös miettiä onko siinä oleva yksivaiheinen 6,6kW AC-laturi sopiva omaan käyttöön. Se siis myös sitä, että melko yleisestä 3x16A 11kW kolmivaihelaturista irtoaa vain 3,6kW. Jos auto latautuu kaikessa rauhassa kotona, ei tuolla ole niin suurta merkitystä, mutta kannattaa tuokin puute tiedostaa. Toinen huomioitava asia on, että suurin osa myynnissä olevista on käytettynä maahan tuotuja, ja eri maiden versioissa varustelu vähän vaihtelee saman nimisilläkin varustelutasoilla. Kannattaa siis varmistaa, että ostettavassa yksilössä on halutut varusteet.
 
Hyundai- ja Kia-sähköautoja käsittelevästä Facebook-ryhmästä löytyy joistain tavallisimmista ongelmista juttua, mutta yleisesti noita kai pidetään ihan pätevinä sähköautoina. Pieni kulutus kompensoi pientä akkua ja pikalataus on siihen nähden vielä varsin nopea, joten toimii pidemmilläkin taipaleilla kunhan latureita löytyy matkan varrelta eikä suhteellisen tiheät, mutta lyhyet lataustauot haittaa.

Latauksen suhteen kannattaa myös miettiä onko siinä oleva yksivaiheinen 6,6kW AC-laturi sopiva omaan käyttöön. Se siis myös sitä, että melko yleisestä 3x16A 11kW kolmivaihelaturista irtoaa vain 3,6kW. Jos auto latautuu kaikessa rauhassa kotona, ei tuolla ole niin suurta merkitystä, mutta kannattaa tuokin puute tiedostaa. Toinen huomioitava asia on, että suurin osa myynnissä olevista on käytettynä maahan tuotuja, ja eri maiden versioissa varustelu vähän vaihtelee saman nimisilläkin varustelutasoilla. Kannattaa siis varmistaa, että ostettavassa yksilössä on halutut varusteet.
Lataus tapahtunee 8 A virralla yön yli. Sillä pitäisi saada melkolailla koko viikon ajelut yhdessä yössä.

Mistähän noita varustepakettien sisältöjä aiempiin vuosimalleihin edes näkisi? Autovalmistajat tuntuvat poikkeuksetta piilottavan vanhojen mallien tiedot mahdollisimman tarkkaan. Myyjäkään ei ole yleensä osannut kertoa muuta kuin mitä auton papereissa sattuu varusteista lukemaan, tai mitä päällepäin on helposti nähtävissä.
 
Mistähän noita varustepakettien sisältöjä aiempiin vuosimalleihin edes näkisi? Autovalmistajat tuntuvat poikkeuksetta piilottavan vanhojen mallien tiedot mahdollisimman tarkkaan. Myyjäkään ei ole yleensä osannut kertoa muuta kuin mitä auton papereissa sattuu varusteista lukemaan, tai mitä päällepäin on helposti nähtävissä.

Varmaan lähinnä katsomalla ilmoitusten varustelistaa ja toivomalla, että myyjä ei ole vain kopioinut jostain toisesta muka vastaavasta. Itse hieman harkitsin tuollaista ja jonkun verran oli eri paikoissa puhetta varustuksista eri tasoilla, mutta kävi aika äkkiä selväksi, että tuontiautot sotkevat tilannetta.
 
Olen samaa katsellut, mutta minun pitäisi päästä kesät ja talvet päivässä 160 km yhdellä latauksella. Se lienee toivotonta tällä mallilla?
Mikä on keskimääräinen ajonopeus tuolla siirtymällä? Jos hidasta "seututietä" ja rajoitus ~80km/h niin pitäisi onnistua myös talvella, pieni varaus jos sattuu kova pakkanen ja luminen ajokeli, kesällä menee kyllä helposti.
Ajatko siis 2x80km ja et voi ladata kuin lähtöpäässä? Silloin talvella menee tosi tiukille jos joutuu lähtemään paluumatkalle ns.kylmiltään ilman latausta.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on keskimääräinen ajonopeus tuolla siirtymällä? Jos hidasta "seututietä" ja rajoitus ~80km/h niin pitäisi onnistua myös talvella, pieni varaus jos sattuu kova pakkanen ja luminen ajokeli, kesällä menee kyllä helposti.
Ajatko siis 2x80km ja et voi ladata kuin lähtöpäässä?
Juuri noin, työmatka on 80 km suuntaansa ja kotona saan ladattua mutta töissä ei onnistu. Valitettavasti kulutuksen kannalta siitä matkasta pitää valtaosa mennä moottoritietä ja kehiä pk-seudulla.

Innostuin jo Zoe'sta, mutta jotenkin on niin koukussa adaptiivisen vakkarin tuomaan mukavuuteen, ettei osaa ilman elää.
 
Juuri noin, työmatka on 80 km suuntaansa ja kotona saan ladattua mutta töissä ei onnistu. Valitettavasti kulutuksen kannalta siitä matkasta valtaosa mennä moottoritietä ja kehiä pk-seudulla.

Innostuin jo Zoe'sta, mutta jotenkin on niin koukussa adaptiivisen vakkarin tuomaan mukavuuteen, ettei osaa ilman elää.
Ok. Ei ehkä onnistu kovilla pakkasilla. Tuo lähtö kylmänä vie kuitenkin sen verran virtaa.
Eikö töissä ole edes lämmitystolppaa käytössä? Hitaalla (esim.10A) latauksella saisi riittävän puskurin paluumatkaan talviaikana...
 
Olen samaa katsellut, mutta minun pitäisi päästä kesät ja talvet päivässä 160 km yhdellä latauksella. Se lienee toivotonta tällä mallilla?
En tunne Ioniqia mutta itse varaisin 30kWh per 100km. Pääse sitten kylmälläkin autolla/akulla varmuudella perille. Toinen hyvä laskukaava on WLTP-matka jaettuna kahdella.
 
Ioniq menee talvikelissä 100-150km riippuen kelistä ja nopeudesta. Jos nopeus on 100kmh niin kunnon pakkasilla tai räntäsateessa sanoisin että 100-120km on aika maksimi. Uudempi 38kwh ioniq varmaan meneekin tuon matkan jo mutta voi joillain keleillä mennä hilkulle. Itse ostaisin tuollaiselle 160km matkalle (varsinkin kun se ajetaan kahdessa pätkässä eli joutuu myös lämmittämään uudestaan) auton jonka wltp on luokkaa 350-400km. Jos auton saisi lataukseen toisessa päässä niin vanhempi Ioniq menisi tuossa hyvin.
 
En tunne Ioniqia mutta itse varaisin 30kWh per 100km. Pääse sitten kylmälläkin autolla/akulla varmuudella perille. Toinen hyvä laskukaava on WLTP-matka jaettuna kahdella.

Komppaan tätä, varaisin talvella 30 kWh / 100km. Nimim. 50 kWh akku ei riittänyt eilen 240 km, piti latailla välissä ja kaiken kaikkiaan 70 kWh meni. Auto näytti 2km rangeksi kun pääsin pihaan. :nb:

Tästä päästäänkin siihen, että kuinkas tehokkaasti teidän sähköautot latailee pikalaturista näillä pakkasilla? 120 km ajon jälkeen pysähdyin 150 kW (auton max on 100 kW) laturille, mutta auto lataili hyvin maltillista nopeutta, 40 minuutissa sain vain 17.7 kWh. Eli karkeasti siis 26 kW teholla lataillut? Kun pysähdyin niin akkuja oli ~25% jäljellä. Tänään kävin 50 kW pikalaturilla (minuuttitaksa) ja nopeus ei taaskaan huimannut päätä, alle 20 kW tehoilla ja 4 kWh maksoi 4 euroa.
 
Olisi tarve hankkia (käytetty) sähkökäyttöinen kakkosauto lähinnä kaupunkipyöritykseen seuraavilla vaatimuksilla:
-Pieni koko (pituus mielellään 4 metriä tai alle)
-Kohtalaisesti tehoa jotta pääsee liikennevaloista liikkeelle (0-100 km/h alle 7,5s)
-Mielellään takaveto tai neliveto
-Riittävä laatuvaikutelma (näkemäni Korealaiset ja Ranskalaiset sähköautot eivät kelpaa)
-Ajomatka kesäkelissä vähintään 250 km satunnaisia pidempiä reissuja varten
-Budjetti ~35 000 euroa

Itse olen saanut näillä vaatimuksilla listalleni vain kaksi mallia, BMW i3(s) ja VW ID.3. Myös BMW:n sisar Mini Cooper SE voisi olla vaihtoehto mutta sitä ei taida saada yhtä isolla akulla. Tulisiko minun harkita joitain muitakin vaihtoehtoja tai pitäisikö nuo listaamani mallit ehdottomasti jättää hankkimatta jostain syystä?
 
Itse olen saanut näillä vaatimuksilla listalleni vain kaksi mallia, BMW i3(s) ja VW ID.3. Myös BMW:n sisar Mini Cooper SE voisi olla vaihtoehto mutta sitä ei taida saada yhtä isolla akulla. Tulisiko minun harkita joitain muitakin vaihtoehtoja tai pitäisikö nuo listaamani mallit ehdottomasti jättää hankkimatta jostain syystä?

Noistakin i3:n käytännön kesärange 120Ah mallillakin jää aika tiukaksi, jos 250km on jonkinlainen vaatimus. WLTP on kyllä päälle 300, joten siististi ajamalla kyllä menee, mutta kannattaa katsoa latauspaikkoja vähän lähempääkin, jos moisella on liikenteessä.
 
Riittävä laatuvaikutelma ja id.3 on kyllä mahdoton yhtälö, kun ranskikset ovat laadullisesti pirkka-volkkaria parempia. Pelkkää ämpärimuovia koko auto.

Ootko vilkaissut ds3:sta?
 
Noistakin i3:n käytännön kesärange 120Ah mallillakin jää aika tiukaksi, jos 250km on jonkinlainen vaatimus. WLTP on kyllä päälle 300, joten siististi ajamalla kyllä menee, mutta kannattaa katsoa latauspaikkoja vähän lähempääkin, jos moisella on liikenteessä.
Saiko sitä 120Ah malli REXillä?
 
Tästä päästäänkin siihen, että kuinkas tehokkaasti teidän sähköautot latailee pikalaturista näillä pakkasilla? 1

Hyvin hitaasti. Sain Zoen lataustehon puolikkaalla akulla tipahtamaan eilisillä pääkaupunkiseudun pakkasilla alle 10kW:n kun huvikseni testasin ABC-latausta kaupassakäynnin ajan. Käsittääkseni jos ei erillistä akun lämmitystä ole käytössä (ja jopa sellaisen kanssa) kovilla pakkasilla pitäisi ajaa akku hyvin tyhjäksi, luokkaa 10% ennen pikalatausta niin saisi alusta asti jotenkin järkeviä lataustehoja ja toisaalta akku ehtisi lämmetä latauksen aikana ennen kuin tulee liian täyteen. Ei ole tullut oikein järkevää tilaisuutta testata itse vielä kun hitaampi lataus normaalioloissa riittää hyvin.

Edit: Lisätään nyt tähän vielä, että tuolla ABC-testauksessanikin akku lämpeni kymmenisen astetta kymmenessä minuutissa, joten kyllä se siitä olisi vähän kiihtymään lähtenyt viimeistään kun olisi plussan puolelle asti päässyt. Aiemminkin kyllä huomannut, että kylmällä saattaa lataus aluksi vähän hidastella ennen kuin pääsee vauhtiin.
 
Viimeksi muokattu:
Saiko sitä 120Ah malli REXillä?

"BMW i3:sta on kaksi versiota: täyssähköinen BEV (battery electric vehicle) ja pidennetyn kantaman sähköauto REX (range extender). Viimeiseksi jäävän 120Ah akkukoon myötä REX tiputettiin Euroopan mallistosta pois ja saatavilla on enää täyssähköinen BEV. "

Lähde
 
Pakko sanoa. Kaikki varoittelivat että sähköautot ovat tunnottomia paskoja jotka kulkevat kovaa suoralla muttei niillä tee mitään mutkateillä. Piru vie tuo M3 Performance on hauska viedä liukkailla. Muistat pitää painon keulalla ja tuloksena perä seuraa kyllä, vaikkakin ei niin neutraalissa kulmassa. Suoraan kiihdyttäessä pitoa löytyy, antaa perän vaeltaa mutta tuntuma pysyy ja tiedät mitä auto on tekemässä seuraavaksi. Ohjaus on toki mallia tunnoton mutta perstuntuma kompensoi. Saati jos nykäisee auton track modeen ja lyö vedon 35/75 jaolle. Milli kaasua ja perä on irti ja sen jälkeen vaan antaa mennä. Todella todella helppo vietävä. Itsellä vuosien tauko tehokkaista nelikoista ja silti tulee tuttu ja turvallinen olo tuon ratissa. Aivan naurettavan hauskaa ja en muista milloin olisin pitänyt yhtä paljon hauskaa nelikon ratissa. Ei kyllä ihan heti tulisi mieleen lyödä tuota track modessa liikenteen sekaan kokemattoman kuskin kanssa vaikka teho salliikin hitaat luisut niin nopeus kasvaa huomaamatta varsin äkkiä ja kulmat isonevat kunnes ei muistakaan miten sitä nelikkoa ajettiin vs takaveto/etuveto (ja en itsekään rupea perseilemään koska jo vakautus normaalilla täysin päällä tuo kulkee välillä aika rajuissa kulmissa jos ei muista varoa kaasua painaessa).


Mitä taas sähköautojen talviominaisuuksiin tulee. Tällä hetkellä saldona; pissapoika toimii heikosti omaan makuun, ovenkahvat olivat ensimmäisillä pakkasilla mallia hv kun vesi jäädytti ne oviin, apparin ovi pitää kovemmilla pakkasilla paiskata että auton oven anturit tajuavat sulkea ikkunan (auto itsessään kyllä toteaa että ovi on kiinni mutta lasi ei nouse), takaluukku ei aukea aina ensimmäisellä avauksella kokonaan sähköllä, apparin puolen takaoven lasi oli jäätynyt eikä laskeutunut avatessa kuten normaalisti, kaveri avasi oven ja löi sen kiinni tuloksena että lasin yläreuna jäi tiivisteiden varaan ja jouduin äkkiä repimään oven auki jotta sai vapautettua lasin, niin ja tuulilasi on välillä mallia hv sulattaa (juu voi olla että olen hemmoteltu Fordin vastuksilla lämmitettävien lasien jälkeen ja se että lasin lämpeämistä joutuu odottamaan vie hermot). Pahimpana toki tuo naurettava kulutus. Jos ajat yhtään enemmän kaasua käyttäen niin 30km matkalla on mahdollista hukata helposti 100km rangea kun laskee 2kpl lämmityksiä akusta mukaan yhtälöön. Eihän tuo mitään kun ajaa työmatkaa ja tietää monelta auton pitää olla lämmin lähtiessä kun tolpasta lämmittää mutta extempore lähdöt sinne tänne ja tuonne ajatuksella että minähän en prkl laseja skrapaa niin tulos on kyllä niin hv kun olla ja voi. Osan noista voi pistää oman ajotavan ja ajotarpeen piikkiin mutta rehellisesti, on tuo välillä vittumaista kun juuri edellisenä päivänä olet ladannut ja kadotat rangea +100km/päivä minimaalisella ajomäärällä.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä päästäänkin siihen, että kuinkas tehokkaasti teidän sähköautot latailee pikalaturista näillä pakkasilla? 120 km ajon jälkeen pysähdyin 150 kW (auton max on 100 kW) laturille, mutta auto lataili hyvin maltillista nopeutta, 40 minuutissa sain vain 17.7 kWh. Eli karkeasti siis 26 kW teholla lataillut? Kun pysähdyin niin akkuja oli ~25% jäljellä. Tänään kävin 50 kW pikalaturilla (minuuttitaksa) ja nopeus ei taaskaan huimannut päätä, alle 20 kW tehoilla ja 4 kWh maksoi 4 euroa.
Mikäs auto sulla on?
 
Jerrykannujen sijaan aggregaatteja jumiin jääneille niin pääsevät pois Kipor IG2000 aggregaatti nyt vain 525 €

Ihan mielenkiinnosta, jos akku menee nolliin jossain talviruuhkassa niin saako tuollaisella autoa liikkeelle eli mihin 2kw oikeasti riittää? Paljonko pitää olla akussa virtaa että sähköauto suostuu pyörittämään pyöriä ja pysyykö liikkeessä (oletetaan että kaikki muut sähköä kuluttavat on kytketty pois eli valot, lämmitys, navit yms) 2kw teholla? Tietämättä arvaisin että ei pysy
 
Webasto ois kiva, ääriolosuhteissa ei tarvitsisi lämmittää sähköllä. Toki auto olisi tämän jälkeen de facto hybridi, ei täyssähkö, mutta lakiteknisesti taitaisi silti saada täyssähkön kohtelun ainakin Suomessa?

Taitaa vaan olla tällaiset 10h lumimyrskyssä tapaukset niin harvinaisia, ettei valmistajat ala niiden vuoksi lisäämään tekniikkaa autoon.
 
Cupra born on saanut suomihinnat. Rakentelin itselleni mieleisen ja n. 44ke tulisi hinnaksi ja tuostakin saisi hankintatukea 2000e pois. Täytyy ainakin koeajamassa käydä :thumbsup:
 
Onko esitys hankintatuen jatkosta hyväksytty bile-Sannan kabinetissa vai jäikö se jumiin? Esitys jatkosta löytyy kyllä googlella helposti, mutta päätöstä en löytänyt.
 
Ihan mielenkiinnosta, jos akku menee nolliin jossain talviruuhkassa niin saako tuollaisella autoa liikkeelle eli mihin 2kw oikeasti riittää? Paljonko pitää olla akussa virtaa että sähköauto suostuu pyörittämään pyöriä ja pysyykö liikkeessä (oletetaan että kaikki muut sähköä kuluttavat on kytketty pois eli valot, lämmitys, navit yms) 2kw teholla? Tietämättä arvaisin että ei pysy
Lähtökohtaisesti auto ei liiku jos sitä ladataan ja välttämättä ei ylipäänsä suostu latautumaan halpisaggregaatilla kun eivät tuota puhdasta siniaaltoa. Jos tuollaiseen lumimyrskyn aiheuttamaan jumiin pitäisi varautua niin lähtisin miettimään jotain lämmitintä ja toki lämmintä vaatetta mukaan.
 
Kehä kolmosella tuli joku päivä sitten vastaan Tesla joka oli hyytynyt tien varteen. Siinä voi tulla kiire saada se hinattua johonkin, tai miten nopeasti tuollainen akku nyt rupeaa kärsimään jos se jäätyy kunnolla.

Hmm, ei kai sitä jäätymällä rikki saa ainakaan kovin nopeasti? Muutenhan sitä pitäisi aina pitää johdon päässä kun pidemmän aikaa seisottaa pakkasessa.
 
Webasto ois kiva, ääriolosuhteissa ei tarvitsisi lämmittää sähköllä. Toki auto olisi tämän jälkeen de facto hybridi, ei täyssähkö, mutta lakiteknisesti taitaisi silti saada täyssähkön kohtelun ainakin Suomessa?

Taitaa vaan olla tällaiset 10h lumimyrskyssä tapaukset niin harvinaisia, ettei valmistajat ala niiden vuoksi lisäämään tekniikkaa autoon.
Ei tarvitse valmistajaa odotella, voi asentaa itsekkin polttoainetoimisen lämmittimen sähköautoon:


Puristit nyrpistelee nenäänsä ja diesel-sedät nauraa, mutta jos tuollaisella 0.5 litraa/tunti(?) kuluttavalla lämmittimellä saa 30% rangea muutaman pahimman pakkasviikon ajaksi niin se on kyllä faktisesti ihan hyvä diili.
 
Kätevintä sähköautoa on ladata vetämällä sitä toisella autolla ja regeneroimalla suurimmalla teholla. Onnistuu kaiketi autolla kuin autolla.
Lähinnä hain tuolla viestilläni sitä että miten voisi pärjätä kauemmin ilman latausta tuollaisessa poikkeustilanteessa jos ulkopuolista apua ei saa. Seisovassa jonossa on paha hinata jos pitäisi saada sähköä kabiinin lämmitykseen. En myöskään luottaisi että ihan mikä vaan kinneri hinaa kovin sujuvasti isoa sähköautoa kun maksimiregen on käytössä.
 
Kätevintä sähköautoa on ladata vetämällä sitä toisella autolla ja regeneroimalla suurimmalla teholla. Onnistuu kaiketi autolla kuin autolla.

Lähinnä hain tuolla viestilläni sitä että miten voisi pärjätä kauemmin ilman latausta tuollaisessa poikkeustilanteessa jos ulkopuolista apua ei saa. Seisovassa jonossa on paha hinata jos pitäisi saada sähköä kabiinin lämmitykseen. En myöskään luottaisi että ihan mikä vaan kinneri hinaa kovin sujuvasti isoa sähköautoa kun maksimiregen on käytössä.

Tuo taitaa myös edellyttää että autossa on tarpeeksi virtaa pyörittämään järjestelmiä. Jo sammahtanutta autoa ei tuolla konstilla mäkistartin tapaan taideta vetäistä käyntiin.
 
No minäpä ostin Ioniq Electricin, 28 kWh akulla vuosimallia 2017, mutta vain vähän reilu 20 Mm ajettu.

Kävin koeajelemassa ja oli varsin vakuuttava peli. Tunnin ajelun ja 40 km lenkin jälkeen n. puolet kaupungissa ja puolet moottoritietä/maantietä -21 C kelissä kulutus näytti 21 kWh/100 km ja rangea jäljellä 120 km. Akku oli n. 90 %:ssa lähtiessä. Adaptiivinen vakkari ajeli aika lähellä moottoritienopeuksissa, mutta toimi muutoin hyvin. Täyttä kiihtyvyyttä ei päässyt liukkaalla kokeilemaan, mutta se mitä pitoa riitti oli kyllä ihan riittävästi. Erityismaininta luistonestosta: ykkösautona toimiva Passat GTE vetelee sivuille pidon kadotessa, mutta Ioniq vain vilkutteli mittaristossa valoa ja kulki kuin juna.

Sisätiloja oli vähintäänkin riittävästi lastenkuskailuautoksi ja takaluukkukin oli omaan makuun oikean mallinen: syvä, vaikkakin matala. Mataluuskin nyt on vähän kyseenalainen kuvailu, sillä verhon pois ottamalla korkeutta riittää runsaasti. Mataluus kyllä näkyi takapenkillä, sillä päälle 180-senttisenä en mahtunut istumaan suorassa, mutta enpä mahdu moneen muuhunkaan autoon. Jalat mahtuivat takapenkillekin kyytiin kun kuskin penkki oli säädetty minulle sopivaksi.

Mukavuusvarusteita autossa on enemmän kuin Highline-varustelun Passatissa: sähköpenkit muistilla, tuuletus istuimille edessä ja lämmitys myös takana, iso näyttö, sisäänrakennettu GPS (kartta ei kylläkään ollut aivan ajantasalla), langaton lataus luurille ja muuta mukavaa.

Type2-latauskaapelia tai suko-laturia ei ollut, joten pitänee sellaiset vielä katsella jostain. Voimavirta tulee valitettavan kauas autotallista, joten ajattelin toistaiseksi pärjätä 8 A latausvirralla.
 
Erityismaininta luistonestosta: ykkösautona toimiva Passat GTE vetelee sivuille pidon kadotessa, mutta Ioniq vain vilkutteli mittaristossa valoa ja kulki kuin juna.
Sähkömoottoreiden iloja jos on hyvää koodia. Jos suoralla runttaa kaasua ja ei ihan peilijääätä ole niin ei sitä huomaa ollenkaan vs bensa-autot ja muut joissa luistonestoa on tehty moottorin tehoja rajoittaen/jarruja käyttäen.
 
No minäpä ostin Ioniq Electricin, 28 kWh akulla vuosimallia 2017, mutta vain vähän reilu 20 Mm ajettu.

Kävin koeajelemassa ja oli varsin vakuuttava peli. Tunnin ajelun ja 40 km lenkin jälkeen n. puolet kaupungissa ja puolet moottoritietä/maantietä -21 C kelissä kulutus näytti 21 kWh/100 km ja rangea jäljellä 120 km. Akku oli n. 90 %:ssa lähtiessä. Adaptiivinen vakkari ajeli aika lähellä moottoritienopeuksissa, mutta toimi muutoin hyvin. Täyttä kiihtyvyyttä ei päässyt liukkaalla kokeilemaan, mutta se mitä pitoa riitti oli kyllä ihan riittävästi. Erityismaininta luistonestosta: ykkösautona toimiva Passat GTE vetelee sivuille pidon kadotessa, mutta Ioniq vain vilkutteli mittaristossa valoa ja kulki kuin juna.

Sisätiloja oli vähintäänkin riittävästi lastenkuskailuautoksi ja takaluukkukin oli omaan makuun oikean mallinen: syvä, vaikkakin matala. Mataluuskin nyt on vähän kyseenalainen kuvailu, sillä verhon pois ottamalla korkeutta riittää runsaasti. Mataluus kyllä näkyi takapenkillä, sillä päälle 180-senttisenä en mahtunut istumaan suorassa, mutta enpä mahdu moneen muuhunkaan autoon. Jalat mahtuivat takapenkillekin kyytiin kun kuskin penkki oli säädetty minulle sopivaksi.

Mukavuusvarusteita autossa on enemmän kuin Highline-varustelun Passatissa: sähköpenkit muistilla, tuuletus istuimille edessä ja lämmitys myös takana, iso näyttö, sisäänrakennettu GPS (kartta ei kylläkään ollut aivan ajantasalla), langaton lataus luurille ja muuta mukavaa.

Type2-latauskaapelia tai suko-laturia ei ollut, joten pitänee sellaiset vielä katsella jostain. Voimavirta tulee valitettavan kauas autotallista, joten ajattelin toistaiseksi pärjätä 8 A latausvirralla.

Mikä on tavaratilan koko pituus x leveys x korkeus mittasuhteilla? Sähköauto on mietityttänyt jo tovin, mutta lastenvaunuilla ja koiralla sitä on tullut jumahdettua farkkumalliseen autoon. Farkku EV-autoja ei ole vielä googlettamalla vastaan tullut.
 
Peugeot e-2008.
Ok. Mites latautuu vaikka -5 asteessa? Tuosta Alienin 28kWh Ioniqista taitaa muodostua klassikko (ellei se jo sitä ole) kun lataa käsittääkseni hyvin myös viileämmällä ja tilanne vaan paranee kun S-ryhmä täyttää valtakunnan edullisilla 80kW tai yli latureilla.
 
No minäpä ostin Ioniq Electricin, 28 kWh akulla vuosimallia 2017, mutta vain vähän reilu 20 Mm ajettu.

Kävin koeajelemassa ja oli varsin vakuuttava peli. Tunnin ajelun ja 40 km lenkin jälkeen n. puolet kaupungissa ja puolet moottoritietä/maantietä -21 C kelissä kulutus näytti 21 kWh/100 km ja rangea jäljellä 120 km. Akku oli n. 90 %:ssa lähtiessä. Adaptiivinen vakkari ajeli aika lähellä moottoritienopeuksissa, mutta toimi muutoin hyvin. Täyttä kiihtyvyyttä ei päässyt liukkaalla kokeilemaan, mutta se mitä pitoa riitti oli kyllä ihan riittävästi. Erityismaininta luistonestosta: ykkösautona toimiva Passat GTE vetelee sivuille pidon kadotessa, mutta Ioniq vain vilkutteli mittaristossa valoa ja kulki kuin juna.

Sisätiloja oli vähintäänkin riittävästi lastenkuskailuautoksi ja takaluukkukin oli omaan makuun oikean mallinen: syvä, vaikkakin matala. Mataluuskin nyt on vähän kyseenalainen kuvailu, sillä verhon pois ottamalla korkeutta riittää runsaasti. Mataluus kyllä näkyi takapenkillä, sillä päälle 180-senttisenä en mahtunut istumaan suorassa, mutta enpä mahdu moneen muuhunkaan autoon. Jalat mahtuivat takapenkillekin kyytiin kun kuskin penkki oli säädetty minulle sopivaksi.

Mukavuusvarusteita autossa on enemmän kuin Highline-varustelun Passatissa: sähköpenkit muistilla, tuuletus istuimille edessä ja lämmitys myös takana, iso näyttö, sisäänrakennettu GPS (kartta ei kylläkään ollut aivan ajantasalla), langaton lataus luurille ja muuta mukavaa.

Type2-latauskaapelia tai suko-laturia ei ollut, joten pitänee sellaiset vielä katsella jostain. Voimavirta tulee valitettavan kauas autotallista, joten ajattelin toistaiseksi pärjätä 8 A latausvirralla.

Harmi et ne sössi sen tuosta tulleen isompi akkuisen sillä hitaalla lataamisella.
Tuo 28 versio lataa nopsaa.
 
Mikä on tavaratilan koko pituus x leveys x korkeus mittasuhteilla? Sähköauto on mietityttänyt jo tovin, mutta lastenvaunuilla ja koiralla sitä on tullut jumahdettua farkkumalliseen autoon. Farkku EV-autoja ei ole vielä googlettamalla vastaan tullut.
Voi ottaa mitat huomenna kun saan auton. Perstuntumalta sanoisin, että lättänäksi taittuvat lastenvaunut menevät heittämällä sisään ja tilaa jää hyvin tavaroillekin, mutta keskikokoisen koiran kuljetuskoppa taitaisi jäädä laittamatta.
 
Harmi et ne sössi sen tuosta tulleen isompi akkuisen sillä hitaalla lataamisella.
Tuo 28 versio lataa nopsaa.
Juu, erikoista että pikkuakku lataa 50 % kovemmalla teholla. Omassa käytössä tuolla ei juuri olisi merkitystä, kuten ei akun koollakaan 28 vs 38 kWh.
 
Ok. Mites latautuu vaikka -5 asteessa? Tuosta Alienin 28kWh Ioniqista taitaa muodostua klassikko (ellei se jo sitä ole) kun lataa käsittääkseni hyvin myös viileämmällä ja tilanne vaan paranee kun S-ryhmä täyttää valtakunnan edullisilla 80kW tai yli latureilla.

Ennen viime lauantaita ei ole ollut mitään ongelmia latausten kanssa, joten uskoisin että -5 latautuu vielä ihan hyvin. Tosin pikalatureita käytän aika vähän, menee siis mutuilulla nyt.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Viime talvena tuli muutaman kerran latailtua Tampere - Kuopio matkoilla sekä muilla reissuilla 28kwh Ioniqilla ja enpä muista, että olisi ollut mitään ongelmia lataustehoissa. Ehkä hieman hitaampi kuin kesällä ja ei anna huipputehoja niin helposti jos HPC laturille menee (sinänsä niillä lataaminen on aika turhaa jos kyseessä on aikaperustainen maksu). Ei ole kyllä tullut testattua alla -15 asteen pakkasessa
 
Ihan mielenkiinnosta, jos akku menee nolliin jossain talviruuhkassa niin saako tuollaisella autoa liikkeelle eli mihin 2kw oikeasti riittää? Paljonko pitää olla akussa virtaa että sähköauto suostuu pyörittämään pyöriä ja pysyykö liikkeessä (oletetaan että kaikki muut sähköä kuluttavat on kytketty pois eli valot, lämmitys, navit yms) 2kw teholla? Tietämättä arvaisin että ei pysy
Saahan noihin sähköä vaikka lämmitystolpan 8A-laturilla, eli kyllä tuolla tunnissa saa sen kilsan pari rangea akkuun. Latauksen ollessa päällä auto ei tietenkään anna liikkua.
 
Onko noissa sähköautoissa yleensä jotain suojauksia akulle vai miten käy esim -20 asteen pakkasessa, jos akku pääsee tyhjäksi. Voiko akku vahingoittua, ainakin perinteinen lyijyakku ei varmaan pidä yhtään moisesta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 794
Viestejä
4 499 106
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom