No minäpä ostin Ioniq Electricin, 28 kWh akulla vuosimallia 2017, mutta vain vähän reilu 20 Mm ajettu.
Kävin koeajelemassa ja oli varsin vakuuttava peli. Tunnin ajelun ja 40 km lenkin jälkeen n. puolet kaupungissa ja puolet moottoritietä/maantietä -21 C kelissä kulutus näytti 21 kWh/100 km ja rangea jäljellä 120 km. Akku oli n. 90 %:ssa lähtiessä. Adaptiivinen vakkari ajeli aika lähellä moottoritienopeuksissa, mutta toimi muutoin hyvin. Täyttä kiihtyvyyttä ei päässyt liukkaalla kokeilemaan, mutta se mitä pitoa riitti oli kyllä ihan riittävästi. Erityismaininta luistonestosta: ykkösautona toimiva Passat GTE vetelee sivuille pidon kadotessa, mutta Ioniq vain vilkutteli mittaristossa valoa ja kulki kuin juna.
Sisätiloja oli vähintäänkin riittävästi lastenkuskailuautoksi ja takaluukkukin oli omaan makuun oikean mallinen: syvä, vaikkakin matala. Mataluuskin nyt on vähän kyseenalainen kuvailu, sillä verhon pois ottamalla korkeutta riittää runsaasti. Mataluus kyllä näkyi takapenkillä, sillä päälle 180-senttisenä en mahtunut istumaan suorassa, mutta enpä mahdu moneen muuhunkaan autoon. Jalat mahtuivat takapenkillekin kyytiin kun kuskin penkki oli säädetty minulle sopivaksi.
Mukavuusvarusteita autossa on enemmän kuin Highline-varustelun Passatissa: sähköpenkit muistilla, tuuletus istuimille edessä ja lämmitys myös takana, iso näyttö, sisäänrakennettu GPS (kartta ei kylläkään ollut aivan ajantasalla), langaton lataus luurille ja muuta mukavaa.
Type2-latauskaapelia tai suko-laturia ei ollut, joten pitänee sellaiset vielä katsella jostain. Voimavirta tulee valitettavan kauas autotallista, joten ajattelin toistaiseksi pärjätä 8 A latausvirralla.