Itse kyllä voisin, kun kilpailijoissa joutuu edelleen tekemään kompromisseja joita en halua tehdä. Vasta nyt esim. Audi A6 sportback e-tron alkaa olla sellainen joka oikeasti siirtää oman katseeni muualle, hinta vaan taitaa karata liian korkeaksi.En tiedä elänkö omassa kuplassa, mutta en voisi ostaa käytännössä samanlaista autoa uudestaan. Johan siitä menee koko homman viehatys ja rahat "hukkaan".
No juuri tämä. Uudelleenostamisen kynnys nousee, kun se ei ole "täysin uusi". Auto ikuisessa facelift kierteessä. Toki jos vaihtoväli hyvin pitkä niin sitten...Suurempi "ongelma" minulle on se, että vaikkapa uusi Model 3 on edelleen sen verran vähän 2020 Model 3:a parempi, että auton päivittämistä ei oikein voi itselleen perustella. Olisihan siinä matriisivalot, sähkökontti, tuulettuvat penkit ja parempi äänieristys, mutta ei näillä ihan vielä uutta autolainaa viitsi ostaa.
Tuskin on mitään merkitystä, volkkarin autot on vaan liian kalliita. Kansanautoista ei voida puhua jos hinnat on peruskulkineilla 50 - 60ke.Luuletteko onko merkittävä jarru VW:n (sähkö)autojen kysynnälle mainehaitta/häpeä diesel-päästöskandaalista?
Edit.Tuskin on mitään merkitystä, volkkarin autot on vaan liian kalliita. Kansanautoista ei voida puhua jos hinnat on peruskulkineilla 50 - 60ke.
Nelivetoinen basic on 50ke. Takaveto 45ke, vai onko jokin kampanja menossa? Muutenkin tuo 50kWh kulimalli on aika turha, koska hintaeroa isompiakkuiseen on liian vähän.Edit.
Ajatuskatkos...
Sähkökontin saa Teslalta Model 3 jälkiasennuksena niin halutessasi. (800€)Itse kyllä voisin, kun kilpailijoissa joutuu edelleen tekemään kompromisseja joita en halua tehdä. Vasta nyt esim. Audi A6 sportback e-tron alkaa olla sellainen joka oikeasti siirtää oman katseeni muualle, hinta vaan taitaa karata liian korkeaksi.
Suurempi "ongelma" minulle on se, että vaikkapa uusi Model 3 on edelleen sen verran vähän 2020 Model 3:a parempi, että auton päivittämistä ei oikein voi itselleen perustella. Olisihan siinä matriisivalot, sähkökontti, tuulettuvat penkit ja parempi äänieristys, mutta ei näillä ihan vielä uutta autolainaa viitsi ostaa.
Eiköhän suurin osa auton ostajista päivitä ihan vaan saadakseen matkamittarista 100 000km veke ja jotta parin pierun haju penkeistä katoaa.Itse kyllä voisin, kun kilpailijoissa joutuu edelleen tekemään kompromisseja joita en halua tehdä. Vasta nyt esim. Audi A6 sportback e-tron alkaa olla sellainen joka oikeasti siirtää oman katseeni muualle, hinta vaan taitaa karata liian korkeaksi.
Suurempi "ongelma" minulle on se, että vaikkapa uusi Model 3 on edelleen sen verran vähän 2020 Model 3:a parempi, että auton päivittämistä ei oikein voi itselleen perustella. Olisihan siinä matriisivalot, sähkökontti, tuulettuvat penkit ja parempi äänieristys, mutta ei näillä ihan vielä uutta autolainaa viitsi ostaa.
Ehkä joillekin noilla on enemmän merkitystä kuin toisille, itse en koe muutosta muutoksen vuoksi hyödyllisenä. Muutos on järkevä ainoastaan silloin kun muutosten jälkeen tuote on parempi kuin ennen. Ja tästä aasinsiltana moottoripyörien puolelle:Eiköhän autoa päivitetä monestä eri syystä, mutta ideaalitilanne on sellainen jossa,
- ulkonäkö muuttuu ( uusi / uudempi malli )
- sisusta muuttuu ( uusi ohjaamon layout )
Mä voisin päivitellä elämäni loppuun asti uutta W211 MB:tä 3l dieselillä ja ajelisin aina takuu-ajan loppuun. Täydellinen auto ja kaikki mitä siinä ei ole, on turhaa. Ehkä voisin nykyisestä ottaa siihen kiihtyvyyden, etäohjauksen ja sähköauton käyttökustannukset, niin siinä olisi täydellinen paketti.Ehkä joillekin noilla on enemmän merkitystä kuin toisille, itse en koe muutosta muutoksen vuoksi hyödyllisenä. Muutos on järkevä ainoastaan silloin kun muutosten jälkeen tuote on parempi kuin ennen. Ja tästä aasinsiltana moottoripyörien puolelle:
Kunnes ajaa jollain paremmalla.....ja kunnes huomaa että se turha on ihan kiva juttu. Sitäpaiit W124 oli se auto.Mä voisin päivitellä elämäni loppuun asti uutta W211 MB:tä 3l dieselillä ja ajelisin aina takuu-ajan loppuun. Täydellinen auto ja kaikki mitä siinä ei ole, on turhaa.
Mä kuulun siihen joukkoon joka ei ymmärrä näitä melusaastetta levittäviä ameriikan pärisiöitä.
W124 ”vanerilevy jousilla” penkit vois olla hyvät teslassa.. olisi ainakin jossain jouset!Kunnes ajaa jollain paremmalla.....ja kunnes huomaa että se turha on ihan kiva juttu. Sitäpaiit W124 oli se auto.
Veikkaan että ongelma on enemmänkin että ajetaan rajoitusten mukaan, tietenkin säästösyistä sekin mutta kuitenkin. Oulussa varsinkin saa kokea rankkaa perässä roikkumista ja agressiivisen ohituksen kiilauksella jos ajaa "tahallaan" nopeusrajoituksen mukaan.Ennen karavaanarit, nyt myös sähkikset.
Sähkis on kaikkien kaveri.
( Samuli voisi tehdä uudistetun version tästä )
Sähköautoilijoiden silmiinpistävä ajotapa rantautui myös Suomeen
Ruotsissa jopa poliisin havaitsema liikenneilmiö vaikuttaa näkyvän myös Suomen teillä.www.is.fi
Itsekkin olen kiinnittänyt tähän huomion. Muutaman puolitutunkin sähköautoilijan autoilukin on jotenkin kääntynyt ihan hassuksi. Sitä vaan tuijotetaan kokoajan keskikulutusta ja tehdään kaikki maailman kikat että saadaan taas kymmenys kulutuksesta veivattua pois. Parhaimmillaan vedetään 10 alle rajoitusten maantienopeuksissa, koska siitä saapi taas someen yms. kuvan kuinka vähäisellä kulutuksella on taas menty.Ennen karavaanarit, nyt myös sähkikset.
Sähkis on kaikkien kaveri.
( Samuli voisi tehdä uudistetun version tästä )
Sähköautoilijoiden silmiinpistävä ajotapa rantautui myös Suomeen
Ruotsissa jopa poliisin havaitsema liikenneilmiö vaikuttaa näkyvän myös Suomen teillä.www.is.fi
Mitä nyt ihan itse kokenut tien päällä niin usein kun satasen alueella auton perä lähestyy nopeasti niin yllättävän usein siellä köröttelee juurikin sähkis 80-90.Veikkaan että ongelma on enemmänkin että ajetaan rajoitusten mukaan, tietenkin säästösyistä sekin mutta kuitenkin. Oulussa varsinkin saa kokea rankkaa perässä roikkumista ja agressiivisen ohituksen kiilauksella jos ajaa "tahallaan" nopeusrajoituksen mukaan.
Tämäkin vähän riippuu siitä matkasta ja autosta, en ainakaan omalla S:llä ole nähnyt kannattavaksi ajaa yhtään hitaampaa, koska a) pikalaturista saa nopeammin sähköä takaisin mitä hitaammin ajaminen säästää / pidentää matka-aikaa ja b) koti/määränpää latauksella vasta helposti ja aikaa säästäen saakin sen takaisinHitaammin ajamalla olet nopeammin perillä. Ja onhan tämä aivan perseestä vanhalle bensalenkkarille. On se maailma hulluksi muuttumasssa.
Jutusta poimittua:Ennen karavaanarit, nyt myös sähkikset.
Sähkis on kaikkien kaveri.
( Samuli voisi tehdä uudistetun version tästä )
Sähköautoilijoiden silmiinpistävä ajotapa rantautui myös Suomeen
Ruotsissa jopa poliisin havaitsema liikenneilmiö vaikuttaa näkyvän myös Suomen teillä.www.is.fi
Tää kommentti kuvastaa täydellisesti sähköautojen parjaajia; ei ymmärretä miten huono hyötysuhde polttomoottoreilla oikeasti on ja syytetään sähköauton tekniikkaa, kun se ei kumoa fysiikan lakeja.– Yhden epätoivoisen reissun Helsinki–Kemi välillä heittänyt ja sitä järkytyksen määrää, kun huomasin kulutuseron 80 km/h ja 100 km/h -nopeuksien välillä. Ei ole tekniikka lähimainkaan valmista, kolmas kertoo.
Mutta ei tällä ole mitään väliä kun sitä rangee saa hetkessä lisää miltei joka kylästä , ja paljon.Tää kommentti kuvastaa täydellisesti sähköautojen parjaajia; ei ymmärretä miten huono hyötysuhde polttomoottoreilla oikeasti on ja syytetään sähköauton tekniikkaa, kun se ei kumoa fysiikan lakeja.
Mikähän olisi järkytyksen määrä jos kuulisi, että 60% auton käyttämästä bensasta menee lämpönä harakoille
Toki juu, pisti vaan silmään tuo, kun kulutuksen nousua nopeuden noustessa pistettiin tekniikan piikkiin, ihan kuin sitä ei tapahtuisi polttomoottoriautoilla. Sähkömoottorin korkean ja tasaisen hyötysuhteen takia se vaan näkyy kulutuksessa enemmän.Mutta ei tällä ole mitään väliä kun sitä rangee saa hetkessä lisää miltei joka kylästä , ja paljon.
Kysehän on siitä, että polttoainetankissa voi olla 500-1000kWh energiaa mukana, joten 40% siitä on siltikin moninkertaisesti isoimpiin akkuihin. Lämmönkin saa osin hyötykäyttöön talvisin. Sähköautossa sekin syö liikkumiseen tarvittavaa resurssia. Silloin ei hyötysuhde ahdista, kun resurssia on.Jutusta poimittua:
Tää kommentti kuvastaa täydellisesti sähköautojen parjaajia; ei ymmärretä miten huono hyötysuhde polttomoottoreilla oikeasti on ja syytetään sähköauton tekniikkaa, kun se ei kumoa fysiikan lakeja.
Mikähän olisi järkytyksen määrä jos kuulisi, että 60% auton käyttämästä bensasta menee lämpönä harakoille
Jos on autoihin orientoitunut niin ei pitäisi tulla yllätyksenä, että kulutus nousee kun nopeus kasvaa. Sähköautoilla tämä on toki "lineaarista", kun polttomoottorin paras hyötysuhde on jollain tietyllä kuormalla. Eli kulutus ei välttämättä nouse ihan samassa suhteessa nopeuden kanssa.Kysehän on siitä, että polttoainetankissa voi olla 500-1000kWh energiaa mukana, joten 40% siitä on siltikin moninkertaisesti isoimpiin akkuihin. Lämmönkin saa osin hyötykäyttöön talvisin. Sähköautossa sekin syö liikkumiseen tarvittavaa resurssia. Silloin ei hyötysuhde ahdista, kun resurssia on.
Varmaan aika lailla useimmat autoihin orientoituneet ovat kuulleet ja ymmärtävät polttomoottorin hyötysuhteen.
Sama kommentti nosti virneen itsellekin. Ehkä jonain kauniina päivänä tekniikka on "valmista" ja saadaan tuo pallon pinnalla menoa haittaava kaasukerros pois autojen tieltä.Jutusta poimittua:
Tää kommentti kuvastaa täydellisesti sähköautojen parjaajia; ei ymmärretä miten huono hyötysuhde polttomoottoreilla oikeasti on ja syytetään sähköauton tekniikkaa, kun se ei kumoa fysiikan lakeja.
Mikähän olisi järkytyksen määrä jos kuulisi, että 60% auton käyttämästä bensasta menee lämpönä harakoille
Näin sähköautoilijana sanon että tod näk uutinen pitää paikkaansa. Aika paljon näkee "tien tulppina" sähkiksiä, siihen kiinnittää huomiota helposti.Jopas taas uutinen silti väitän, että enemmän tientukkona on Corollaa ja Qashqaita mitä sähköautoja, ajan 110km/h mittarinopeutta ja 90km/h 80 tiellä ja ihan polttikset siellä tulee jatkuvasti peräedellä vastaan.
Ainakaan Pohjois-Pohjanmaalla en yleistäisi väitettä toki täällä varmaan paljon muutoinkin ajavia vaihtanut sähköön niin ei tarvitse junnata. Esim. Nelostie täynnä näitä eläkepappoja junnaamassa Kialla, Toyotalla tai Qashqailla 70km/h rekan edessä.Näin sähköautoilijana sanon että tod näk uutinen pitää paikkaansa. Aika paljon näkee "tien tulppina" sähkiksiä, siihen kiinnittää huomiota helposti.
Onko tämä sitten hyvä, huono vai neutraali asia - en osaa itse sanoa.
En ole eri mieltä tekniikan valmiudesta. Kuten sanoinkin, akkuteknologia on vielä lapsen kengissä, toisaalta sähkömoottori ei.No fakta on se, että sähköautojen tekniikka ei ole valmista ja ottaa edelleen kehitysaskeleita. Polttikset ovat niitä edellellä tuotekehitysmielessä about 100 vuotta.
Sähkikset ovat sitten valmiita kun rangesta ei tarvitse puhua ollenkaan, ihan samanlailla kuin polttiksissakin. Tämä vaatii autojen, latausinfran sekä lataustapojen kehittymistä.
Pappoja , tojoja & kaskaita on vaan liikentessä moninkertainen määrä verrattuna sähkiksiin. Johtuu yksinkertaisesti siitä.Ainakaan Pohjois-Pohjanmaalla en yleistäisi väitettä toki täällä varmaan paljon muutoinkin ajavia vaihtanut sähköön niin ei tarvitse junnata. Esim. Nelostie täynnä näitä eläkepappoja junnaamassa Kialla, Toyotalla tai Qashqailla 70km/h rekan edessä.
Pitää huomioida että siinä missä täällä poistetaan asfalttia ja tehdään sorateitä koska kustannukset, ja täällä on se talvi ja liukasta useamman kuukauden vuodessa, muualla olosuhteet on aika lailla erilaiset ja nelivetoa ei samalla tavalla arvosteta. Mitäpä sillä tekee jos lähes aina on kesäkeli ja asfaltti alla. Takavedossa saa enemmän rangea ja se katsotaan monesti tärkeämmäksi.Kansainvälisissä arvosteluissa sanotaan että GTX ei tuo merkittävästi lisäarvoa oikeuttaakseen kalliimpaa hintaa perus takavetoisiin nähden, ...
Näinhän se on myös, mutta enemmän koitin kiinnittää huomiota Suomen erittäin suotuisaan hinnoitteluun GTX:n osalta, mikä ei kovin selkeästi ole tullut esiin kotimaisissa arvosteluissa.Pitää huomioida että siinä missä täällä poistetaan asfalttia ja tehdään sorateitä koska kustannukset, ja täällä on se talvi ja liukasta useamman kuukauden vuodessa, muualla olosuhteet on aika lailla erilaiset ja nelivetoa ei samalla tavalla arvosteta. Mitäpä sillä tekee jos lähes aina on kesäkeli ja asfaltti alla. Takavedossa saa enemmän rangea ja se katsotaan monesti tärkeämmäksi.
Itselläni on jossain määrin päinvastaisia kokemuksia. Teslat paahtavat monesti ohi ja muutenkin harrastavat kiihdyttelyä ja jonkin verran agressiivista ajoa. Yleensä ei näy tien tukkeena olevaa Teslaa.Näin sähköautoilijana sanon että tod näk uutinen pitää paikkaansa. Aika paljon näkee "tien tulppina" sähkiksiä, siihen kiinnittää huomiota helposti.
Onko tämä sitten hyvä, huono vai neutraali asia - en osaa itse sanoa.
Olen kyllä tästä vähän eri mieltä - Suomessa just nelikkoa ei tarvitse mihinkään kun on tasaista ja suurin osa ihmisistä ajelee vain pääväylillä. Ne muutamat eräjormat jotka hinkkaavat huonoimpia teitä eivät tietääkseni ole suurin uusien autojen ostajaryhmä.Pitää huomioida että siinä missä täällä poistetaan asfalttia ja tehdään sorateitä koska kustannukset, ja täällä on se talvi ja liukasta useamman kuukauden vuodessa, muualla olosuhteet on aika lailla erilaiset ja nelivetoa ei samalla tavalla arvosteta. Mitäpä sillä tekee jos lähes aina on kesäkeli ja asfaltti alla. Takavedossa saa enemmän rangea ja se katsotaan monesti tärkeämmäksi.
VW on jostain syystä hinnoitellut Suomessa 4wd:t todella kilpailukykyisesti vrt. muut maat - en tiedä miksi, mutta pitäisi melkein uittaa Suomesta Sveitsiin auto. id7 GTX on tosiaan jotain 69k, siinä missä sveitsissä listahinta on n. 85k...Näinhän se on myös, mutta enemmän koitin kiinnittää huomiota Suomen erittäin suotuisaan hinnoitteluun GTX:n osalta, mikä ei kovin selkeästi ole tullut esiin kotimaisissa arvosteluissa.
Ei ne edelleenkään kuule sulje niitä vanhentuneita tehtaita sen takia, että sähköautot ei myy. Jos lukisit otsikkoa pidemmälle esim. Bloombergilta. niin " After years of ignoring overcapacity and slumping competitiveness, the German auto giant’s moves are likely to kick off a broader reckoning in the industry. ".Onneksi kvarkki tekkipalstalta tiesi tämän paremmin kun maailman talouslehdet yms. hömppämedia, joka aika suoraan viittaa sinne ev-puolelle uutisoidessaan näistä heidän haasteistaan:
VW Turns on Germany as China Targets Europe’s EV Blunders
Losing ground in the race to produce electric vehicles, German and French carmakers are heading toward a disruptive wave of factory closureswww.bloomberg.com