Yleistä keskustelua sähköautoista

Nopealla vilkaisulla tuossa A6:ssa on pidempi keula kuin Id.7:ssa, mikä sitten näkyy pienempinä sisätiloina. Id.7:n ainoa miinus lienee Id-perheen aavistuksen muumimainen nokka (ilman frunkkia), mitkä ei itselle kovin suuria miinuksia kyllä oikeasti olleet.

Ihmettelen kuinka vähän tuosta Id.7:sta puhutaan. Mielestäni se oli hinta-laatusuhteeltaan loistava auto. Ehkä siinä premium-kuskeja hiertää se VW:n merkki. En itse malta odottaa että GTX tulee postista joskus parin kuukauden kuluttua.
 
Ihmettelen kuinka vähän tuosta Id.7:sta puhutaan. Mielestäni se oli hinta-laatusuhteeltaan loistava auto.
Samaa mieltä, vielä kun GTX:n saisi ilman mustaa kattoa ja jollain muulla kuin mustalla sisustalla (...ja jotain muuta pientä kuten tavalliset napit ratissa). Ehkä faceliftissä sitten, jos vaan jaksaisi odottaa.
 
Samaa mieltä, vielä kun GTX:n saisi ilman mustaa kattoa ja jollain muulla kuin mustalla sisustalla (...ja jotain muuta pientä kuten tavalliset napit ratissa). Ehkä faceliftissä sitten, jos vaan jaksaisi odottaa.
Kieltämättä niitä värivaihtoehtoja oli turhan vähän näin julkaisuun. Toisaalta hinta yllätti itseni positiivisesti, kun isompiakkuisen nelivedon sai samaan hintaan kuin vastaavilla lisävarusteilla konfiguroidun perus takavetoisen.
 
No joo, oli aika ikävä kommentti minun osaltani. Tuo käynnistysnapin puuttuminen on vain mielestäni yksi sähköauton parhaita ominaisuuksia, koska auto on heti käyttövalmis sisään mentäessä... Mitä vähemmän täytyy säätää manuaalisesti sen parempi jne. Pitäisi tietysti aina muistaa, että mielipiteitä on erilaisia ja kunnioittaa niitä.
Tai näissä sähköautoissa voisi olla valinta jolla voisi valkata haluaako käyttää starttinappia oldschool tyyliin, vai antaa auton hoitaa käynnistys ja sammutus itsestään.
 
@TietotekniikanJermu Saattaisin käydä varovasti katsomassa Kia Niroa. :hmm:

Itseasiassa Kia Niro voisi olla myös mielenkiintoinen kun niissä on ymmärtääkseni pitkät takuut.

Mites muuten onko sillä jotain käytännön merkitystä sähköautoissa, että onko ne suomiautoja. Yllättävän iso osa noista meidän budjettiin mahtuvista autoista on ulkomailta tuotuja. Toimiikohan niissä esim. takuut ja huollot kuinka.
 
Ulkomitoiltaan joo mutta Q6 on huomattavasti isompi frunkki, kontissakin on enemmän litroja hattuhyllyn alla, ja tästä videolta katsottuna takapenkki on A6:ssa matalalla ja jalkatila ahdas.

Tuostahan on tulossa myös Avant, luulisi kilpailevan tavaratilan koolla ihan kohtuudella.
 
Käytettyä sähköautoa ostamassa. Ollaan vaimon kanssa ostamassa ensimmäistä sähköautoamme.
Budjettina on 15-25keur ja auto tulee korvaamaan perheen nykyisen Nissan

Nimellistä akkukapasiteettiä tarvinnet vähintään sen 60kwh. Takuullinen aasialaisvehje olisi luultavasti luotettavin valinta, Teslat ja MEB-romut (no hate, lol) jättäisin pois laskuista.

Niroa kannattaa tsekata, mahdollisesti myös MG ZS. Pienellä riskillä voi sitten tehdä mahdollisesti hyvänkin löydön esim Rellusta :)

Villinä korttina voisi harkita myös 60kwh Lefaa, joita voi saada hyvillä varusteilla ja pienillä kilsoilla edukkaasti, ketteryydessä lienee lähellä Notea. Jos kotilataus onnistuu eikä tarvitse vetää pitkiä roadtrippejä (=ei ole pikalataukselle tarvetta, eikä muutenkaan miellyttävä pidemmillä yhtäjaksoisilla ajomatkoilla) ei CCS-latauksen puute luultavasti tule olemaan ongelma.

Edit: Lefan valmistus loppuu / lopetetaan ja se on muutenkin tooosi vanhanaikainen sisätiloiltaan, erityisesti kojelaudan osalta eikä sillä sitten saa mitään rispektiä naapurustossa jos se on tärkeä osto/omistuskriteeri. Todella laadukas auto noin muuten ja edukas kustannuksiltaan.
 
Yllättävän iso osa noista meidän budjettiin mahtuvista autoista on ulkomailta tuotuja. Toimiikohan niissä esim. takuut ja huollot kuinka.

Toimii. Voit varmistaa tämän vielä niin, että jos mielenkiintoinen yksilö tulee vastaan, soita merkkihuoltoon ja kysy a) seuraavan huollon hintaa ja b) varmista vielä heiltäkin että eihän takuissa tule olemaan ongelmia jos auto on ulkomailta tuotu.
 
Nopealla vilkaisulla tuossa A6:ssa on pidempi keula kuin Id.7:ssa, mikä sitten näkyy pienempinä sisätiloina.
Sama juttu Q6:ssa , pituutta on käytetty nokkaan joka näkyy sitten takapenkin tiloissa. Ainahan näissä on menty hieman ulkonäon ehdoilla, sisätilat ovat sitten olleet skodan bravuuri ja volkkari siinä välissä sitten taiteilee.

Mutta onhan nuo ihan auton näköisiä, ei siinä mitään :thumbsup:
 
Sama juttu Q6:ssa , pituutta on käytetty nokkaan joka näkyy sitten takapenkin tiloissa.
Mikä tää juttu on että pitkä nokka näkyy takapenkintiloissa ?

Siis onko jossain markkinassa jotain pituusportaita, mikä ohjaa kokonaisputuutta? vai onko tässä nyt joku pohjalevy, missä siirrelty etupenkkejä taaksepäin (muuta samassa) ? vs rinnakismalli?

Vai tiirailetteko nyt vain kokonaispituutta? öö, silloin miksi juuri takapenkintiloissa?
 
Ihmettelen kuinka vähän tuosta Id.7:sta puhutaan. Mielestäni se oli hinta-laatusuhteeltaan loistava auto. Ehkä siinä premium-kuskeja hiertää se VW:n merkki. En itse malta odottaa että GTX tulee postista joskus parin kuukauden kuluttua.
Ehkä se takaveto oli/on kuitenkin hieman ylihintainen. Itse en ainakaan nähnyt syytä maksaa siitä lähes 10k€ enemmän kuin vastaavalla tekniikalla olevasta ja tiloiltaan melko vastaavasta ID.4:stä nelivedolla. Jos taas GTX Tourer olisi ollut myynnissä kun tein kauppoja niin olisi ehkä pitänyt miettiä tarkemmin. Luulen kyllä että ID.7 GTX:stä tulee erittäin positiiviset koeajojutut. Myös uusi Buzz LWB kehuttiin aika vuolaasti uudessa TM:ssä ja kyllä se tietoisuus hiljalleen leviää siitä että MEB:t uudella APP550 moottorilla ja 4.0 softalla ovat todella pätevää tekniikkaa. Nyt tuo keskustelu on vähän sellaista että jos joku menee kehumaan näitä uusia niin kohta joku tulee sanomaan kokemuksen syvällä rintaäänellä että ovat paskaa kun lataavat talvella max 50kW ja infotainmentilla ei tee mitään.
 
Tuostahan on tulossa myös Avant, luulisi kilpailevan tavaratilan koolla ihan kohtuudella.
A6 Sportback ja Avant kontissa on saman verran lirtoja hattuhyllyn alla, eli 500 litraa. Q6:ssa vastaavasti 526 litraa. Toki Avantissa sitten enemmän penkit kaadettuna ja kattoon asti kuormattuna, mutta muuten Sportbackissä on saman kokoinen kontti hattuhyllyn alla.

Kaikissa näissä on ihmeellinen "ramppi" kontin pohjassa takapenkin takana. Tämä ei ole kovin hyvä jos tavarana on tasapohjaisia laukkuja esim. jolloin laukun pohja jää keskeltä ilmaan jos sen työntää takapenkkiin asti.
 
Mikä tää juttu on että pitkä nokka näkyy takapenkintiloissa ?

Tuossa kun katselin noita Q6 videoita , niin niistä tuli esille että esim Q4:ssä on liki samanlaiset takatilat kuin Q6:ssa vaikka Q6 on selvästi pidempi auto. Auton pituudesta on osa käytetty nokan pituuteen. Mittasi hän niitä nokkapeltejäkin, Q6:ssa selkeästi pidempi nokka. Oliko ne Tesla Björnin vai Kris Rifan videoita.
 
Ehkä se takaveto oli/on kuitenkin hieman ylihintainen. Itse en ainakaan nähnyt syytä maksaa siitä lähes 10k€ enemmän kuin vastaavalla tekniikalla olevasta ja tiloiltaan melko vastaavasta ID.4:stä nelivedolla. Jos taas GTX Tourer olisi ollut myynnissä kun tein kauppoja niin olisi ehkä pitänyt miettiä tarkemmin. Luulen kyllä että ID.7 GTX:stä tulee erittäin positiiviset koeajojutut. Myös uusi Buzz LWB kehuttiin aika vuolaasti uudessa TM:ssä ja kyllä se tietoisuus hiljalleen leviää siitä että MEB:t uudella APP550 moottorilla ja 4.0 softalla ovat todella pätevää tekniikkaa. Nyt tuo keskustelu on vähän sellaista että jos joku menee kehumaan näitä uusia niin kohta joku tulee sanomaan kokemuksen syvällä rintaäänellä että ovat paskaa kun lataavat talvella max 50kW ja infotainmentilla ei tee mitään.
Hyviä pointteja, varmaan samoista syistä se perus id.7 jäi kauppaan talven ensimmäisissä tarjouksissa, plus se että farkkukoria ei ollut myynnissä, enkä tiedä onko farkkuja vielä edes toimitettu asiakkaille.

Jyväskylässä arvailivat, että syyskuussa voisi GTX-versiot tulla kauppoihin koeajettaviksi, joten silloin varmaan alkaa arvostelujakin satamaan. Itse olen varmasti melko vähemmistössä kun takavetoisen liftbackin ajaminen riitti vakuuttamaan ajamattoman neliveto-GTX:n tasosta sen verran että sen pystyi laittamaan suorilta tilaukseen.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Mites muuten onko sillä jotain käytännön merkitystä sähköautoissa, että onko ne suomiautoja. Yllättävän iso osa noista meidän budjettiin mahtuvista autoista on ulkomailta tuotuja. Toimiikohan niissä esim. takuut ja huollot kuinka.

KIA on tarkka huoltoväleistä. Voi puuttua talvivarusteita, lämpöpumput on monesti optio kun tänne pohjoiseen ne on vakiona.
 
Tuossa kun katselin noita Q6 videoita , niin niistä tuli esille että esim Q4:ssä on liki samanlaiset takatilat kuin Q6:ssa vaikka Q6 on selvästi pidempi auto. Auton pituudesta on osa käytetty nokan pituuteen. Mittasi hän niitä nokkapeltejäkin, Q6:ssa selkeästi pidempi nokka. Oliko ne Tesla Björnin vai Kris Rifan videoita.
Tuosta jää mielikuva että Q6ssa on sitten pidempi nokka. jos siis tilat samat, niin ei ole siirellty etupenkkäjä taaksepäin.
Ilmeisesti Q6 akseliväli on pidempi, nokkaylitys pidempi, taka ylitys pidempi, tavaratila pidempi, en nyt varma, mutta takapinkilläkään ei ole ahtaampaa.
 
A6 Sportback ja Avant kontissa on saman verran lirtoja hattuhyllyn alla, eli 500 litraa. Q6:ssa vastaavasti 526 litraa. Toki Avantissa sitten enemmän penkit kaadettuna ja kattoon asti kuormattuna, mutta muuten Sportbackissä on saman kokoinen kontti hattuhyllyn alla.

Kaikissa näissä on ihmeellinen "ramppi" kontin pohjassa takapenkin takana. Tämä ei ole kovin hyvä jos tavarana on tasapohjaisia laukkuja esim. jolloin laukun pohja jää keskeltä ilmaan jos sen työntää takapenkkiin asti.
Kaikista huvittavinta tässä on se, että vanhan A4 Avantin kontti on suurempi tilavuudeltaan kuin tuon uuden A6 Avantin.
 
A6 Sportback ja Avant kontissa on saman verran lirtoja hattuhyllyn alla, eli 500 litraa. Q6:ssa vastaavasti 526 litraa. Toki Avantissa sitten enemmän penkit kaadettuna ja kattoon asti kuormattuna, mutta muuten Sportbackissä on saman kokoinen kontti hattuhyllyn alla.
Uusien avanttien ( A5,A6) kattolinja taitaa olla vieläkin loivempi kuin vanhan, joten se syö sitä kuljetustilaa reilusti, tai ainakin hankaloittaa käytännössä isompien esineiden kuljettamista. Osasyy Q6:seen siirtymisessä. Vanha kunnon "koppiauto".
 
Osalle kansasta pitäis tehdä sähköauto jonka ovi avataan avaimella, virta päälle avaimella, ajovalmius virta-avaimesta kääntämällä, jonka jälkeen kaiuttimista alkaa kuulua pörinää. Joku savukonekin varmaan sinne taakse vielä lisäefektiksi. Olis sitten mahdollisimman tuttuja ominaisuuksia.

Oleellista oli että auto pysyi käynnissä kun pysähtyi ja kävi postilaatikolla tai muu vastaava pysähdys ja lyhyt poistuminen kuskin paikalta.

Tuommoinen ominaisuus tarvittaisiin sähköautoonkin. Ei haittaisi vaikka se olisi yhden helpon napin painalluksen takana, kunhan ei tarvisi sitä tavanomaista lentoolähtövalmistelua valikoiden kautta tehdä joka kerta pienen pysähdyksen takia.
 
Vaikuttaako jos jättää oven huulille kuten Teslassa eli tuulihakaan vai onko se vain sen penkin anturista kiinni, että ON/OFF?
 
Vaikuttaako jos jättää oven huulille kuten Teslassa eli tuulihakaan vai onko se vain sen penkin anturista kiinni, että ON/OFF?
Jos ovi on auki niin auto ei "sammu" vaikka lähtee pois, mutta toisaalta Tesla "käynnistyy" heti kun avaa oven, joten aika sama. Tosin tietysti talvella tai kuumalla säällä voi olla että haluaa että ilmastointi/lämmitys jää päälle. Mutta tuohonkin on toki "nappi", eli laittaa camp moden päälle.
 
Kaikista huvittavinta tässä on se, että vanhan A4 Avantin kontti on suurempi tilavuudeltaan kuin tuon uuden A6 Avantin.
Nyt kun kyseessä on pelkkä sähköautokori, niin painopistettä on laitettu enemmän ilmanvastuksen pienentämiseen. Siinä joutuu kompromisseja tekemään, eikä kannata suoraan verrata polttomoottoriversioihin. Ja onhan tuo 0.24 todella hyvin lähes viisimetriselle farmarikorille.
 
Uuden A6 E-tron Avantin takapaksi on 500 litraa. Vanhan A4 (2024) Avantin takapaksi on 505 litraa? Kyllä tuo minusta pienempi on ellei jossain ole vääriä tietoja. Aiemmatkin A4 Avantit on olleet siinä 495 litran tienoilla.
 
Viimeksi muokattu:
En todellakaan tiedä mistä olet ottanut tuon 505 litraa ?

Ihan Audin sivuilta. Oliko tällä väittelyllä joku tarkoitus?
 
Voisi kuvitella että A6 -kokoluokan farkussa olisi edes jonkin verran tilaa, mutta onhan tuollaiset 500litraa ihan naurettavaa. Sedan mallisen Skoda Superb:n tavaratlaan mahtuu enemmän.
 
Voisi kuvitella että A6 -kokoluokan farkussa olisi edes jonkin verran tilaa, mutta onhan tuollaiset 500litraa ihan naurettavaa. Sedan mallisen Skoda Superb:n tavaratlaan mahtuu enemmän.

ja tässä kohtaa taas muistutus että nämä ilmoitetut tilavuudet ei ole mitään eksaktia tiedettä ja lähinnä suuntaa antavia.

Skoda Superb on sedanina ja farkkuna yksi isoimpia "normiautoja" myynnissä ja kuuluisia huikeista tiloistaan.
 
Joo ja farkun kontin litrat näkösuojan alla on muutenkin vähän niin ja niin. Näköpressun kiskoja muutama sentti ylemmäs niin johan on litroja ja sama alaspäin. Vähän matalampi takalasi ja pressua ylemmäs niin näyttää paperilla hyvältä. Koko kontin tila on oleellisempi. Superb on tuon konsernin tilakunkku, niin pitäisin outona jos A6 e-tron alkaisi siitä tittelistä kilpailemaan konsernin sisällä.
 
Tuon kontin lisäksi, mikä toki itselle kelpaisi ihan hyvin omaan käyttöön. Lähinnä aiheutti hieman ihmetystä. Ikävämpi asia on takapenkkien tilat. Takapenkki näyttäisi olevan aivan liian matala, jotta siinä voisi aikuinen istua mukavasti pidemmänkin matkan.
 
Ehkä se takaveto oli/on kuitenkin hieman ylihintainen. Itse en ainakaan nähnyt syytä maksaa siitä lähes 10k€ enemmän kuin vastaavalla tekniikalla olevasta ja tiloiltaan melko vastaavasta ID.4:stä nelivedolla. Jos taas GTX Tourer olisi ollut myynnissä kun tein kauppoja niin olisi ehkä pitänyt miettiä tarkemmin. Luulen kyllä että ID.7 GTX:stä tulee erittäin positiiviset koeajojutut. Myös uusi Buzz LWB kehuttiin aika vuolaasti uudessa TM:ssä ja kyllä se tietoisuus hiljalleen leviää siitä että MEB:t uudella APP550 moottorilla ja 4.0 softalla ovat todella pätevää tekniikkaa. Nyt tuo keskustelu on vähän sellaista että jos joku menee kehumaan näitä uusia niin kohta joku tulee sanomaan kokemuksen syvällä rintaäänellä että ovat paskaa kun lataavat talvella max 50kW ja infotainmentilla ei tee mitään.
Aika isoja harppauksia tosiaan tullut tekniikkaan ja softaan. Mutta mutta, mitenkäs mahtaa olla tuo vanhojen autojen tukeminen, eikös viime joulukuunkin autot ole eri viivalla kuin tämän kesän? Omalla rahalla en vielä muutamaan vuoteen uskaltaisi ostaa VAGginetta, ennen kuin ovat osoittaneet päivittävänkin niitä autoja lupaustensa mukaisesti.
 
Aika isoja harppauksia tosiaan tullut tekniikkaan ja softaan. Mutta mutta, mitenkäs mahtaa olla tuo vanhojen autojen tukeminen, eikös viime joulukuunkin autot ole eri viivalla kuin tämän kesän? Omalla rahalla en vielä muutamaan vuoteen uskaltaisi ostaa VAGginetta, ennen kuin ovat osoittaneet päivittävänkin niitä autoja lupaustensa mukaisesti.
En pidättelisi hengitystä sen kanssa että päivityksiä tulisi kovin tiheästi tai ollenkaan. En kuitenkaan pitäisi tuota ostamisen esteenä, jos autossa on nyt olemassa ne ominaisuudet, joita itse tarvitsee.
 
Oleellista oli että auto pysyi käynnissä kun pysähtyi ja kävi postilaatikolla tai muu vastaava pysähdys ja lyhyt poistuminen kuskin paikalta.

Tuommoinen ominaisuus tarvittaisiin sähköautoonkin. Ei haittaisi vaikka se olisi yhden helpon napin painalluksen takana, kunhan ei tarvisi sitä tavanomaista lentoolähtövalmistelua valikoiden kautta tehdä joka kerta pienen pysähdyksen takia.
Tätä itsekin kaipaan. Tässä nyt reilun kuukauden ollut ID4, ja pari kertaa tullut tilanne jossa auto olisi saanut olla päällä kun itse poistun autosta. Kävin viemässä pahveja yleisiin pahviroskiksiin, jotka olivat vähän huonossa paikassa ja piti jättää auto tien sivuun, vilkku päällä. No eihän se saatanan vilkku pysynyt päällä vaan auto sammui. Toisella kertaa kesähelteillä pysähdytään bussipysäkille ja puoliso syöttää lasta takapenkillä, kun itse nousen ja kaivelen jotain takakontista. Auto sammuu ja ilmastointi siinä samalla. 0/5.

Ei minusta ihan mahdoton ajatus, että annettaisiin helposti valittava asetus sille, miten auto käyttäytyy kun nostat perseesi.
 
Alkuhuuma ohi kun hankintatuki loppui ja korot normalisoituivat?

”Vaikka Suomessa sähköautojen osuus rekisteröinneistä on edelleen verrattain korkea, täyssähköautojen rekisteröinnit ovat vähentyneet noin 30 prosentilla viime vuoden alkupuolikkaaseen verrattuna”, sanoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

OK-taloissa asuvat early adopterit varmaan myös jo ostaneet autonsa. Päivityskierros tulee sitten joskus.
 
Tätä itsekin kaipaan. Tässä nyt reilun kuukauden ollut ID4, ja pari kertaa tullut tilanne jossa auto olisi saanut olla päällä kun itse poistun autosta. Kävin viemässä pahveja yleisiin pahviroskiksiin, jotka olivat vähän huonossa paikassa ja piti jättää auto tien sivuun, vilkku päällä. No eihän se saatanan vilkku pysynyt päällä vaan auto sammui. Toisella kertaa kesähelteillä pysähdytään bussipysäkille ja puoliso syöttää lasta takapenkillä, kun itse nousen ja kaivelen jotain takakontista. Auto sammuu ja ilmastointi siinä samalla. 0/5.

Ei minusta ihan mahdoton ajatus, että annettaisiin helposti valittava asetus sille, miten auto käyttäytyy kun nostat perseesi.
Tuosta vilkun käyttäytymisestä en oo ihan varma mutta Teslassa auto pysyy päällä kuvailemissasi tilanteissa joko laittamalla camp moden tai jättämällä kuskin oven raolleen.
 
Niin kuvitelkaapa että auto menee päälle kun painaa nappia ja sammuu kun painaa uudestaan. Voiko yksinkertaisempaa järjestelmää oikeasti olla? Sinä kerrot autolle millon se menee päälle ja miloin pois, ei ole mikään tekoäly tai Muskin "fiksu" algoritmi arvailemassa sinun toiveita.

Itse haluan autooni se käynnistysnapin niin tiedän täsmälleen miloin auto on päällä ja milloin ei.
 
Oleellista oli että auto pysyi käynnissä kun pysähtyi ja kävi postilaatikolla tai muu vastaava pysähdys ja lyhyt poistuminen kuskin paikalta.

Tuommoinen ominaisuus tarvittaisiin sähköautoonkin. Ei haittaisi vaikka se olisi yhden helpon napin painalluksen takana, kunhan ei tarvisi sitä tavanomaista lentoolähtövalmistelua valikoiden kautta tehdä joka kerta pienen pysähdyksen takia.
Tässä varmaan eroja mitä tarkoitetaan tuossa tilanteessa käynnissä pysymisellä, kuuluu jotain generoitua tyhjäkäynti hurinaa, vai ihan vain sitä että palatessa liikkeelle lähtö sujuu painamalla menopoljinta. Tosin jälkimmäinen kai nimenomaan se mikä pyritään estämään, miksi jotain pitää tehdä ennenkuin auto liikkuu.

Jos taasen toive on ns "virratpäällä", eli mukavuus ym kopin laitteet toimii, ajovalot ym palaa jne. ja palatessa sitten ajoon lähtö ei ihan pelkällä ajopolkimen painaluksella, mutta pienellä vaivalla kuitenkin.


Uuden A6 E-tron Avantin takapaksi on 500 litraa. Vanhan A4 (2024) Avantin takapaksi on 505 litraa? Kyllä tuo minusta pienempi on ellei jossain ole vääriä tietoja. Aiemmatkin A4 Avantit on olleet siinä 495 litran tienoilla.
Yritin etsiä mittoja, A6 e-troni Avantista en löytänyt, A4sta jotain. joku 500 litraa ei oikein kerro niistä mitoista, ID.2 mainostetut taisi 10 litran tarkuudella olla alkaen myös vajaa 500l.
Farmari käyttäjää monesti kiinnostaa mitä sinne mahtuu, leveys, korkeus, syvyys. minkä kokoinen, kuutio, kuusitahokas sinne mahtuu. Perus tilan lisäksi, lisäarvoa kannellista tiloista. Jos kuvitellaan että avantti korisista kiinnostuneet nimenomaan arvostaa niitä tiloja, niin miksi mittojen kertominen on niin vaikeaa, toki jos ne on surkeita, niin mitä niitä huudella. Toki tuollaiset viistoperät eivät kaikkien mielestä ole sitä mitä joku 80 luvun Volvo farmari tuo mieleen.
 
Niin kuvitelkaapa että auto menee päälle kun painaa nappia ja sammuu kun painaa uudestaan. Voiko yksinkertaisempaa järjestelmää oikeasti olla? Sinä kerrot autolle millon se menee päälle ja miloin pois, ei ole mikään tekoäly tai Muskin "fiksu" algoritmi arvailemassa sinun toiveita.
Mielestäni tässä on hyvä esimerkki uudesta teknisestä ratkaisusta, jossa on ratkottu ongelmaa jota ei ole edes ollut. Lopputuloksena se että auton päälläoleminen ei ole täysin kuskin hallinnassa. Antaisivat kuskin edes valita että menäänkö auton ehdoilla vai kuskin ehdoilla tässä auton päälle laittamisessa.

Napit takaisin perkele ! Sanon minä.
 
Kokemuksia Peugeot E-2008 vm. 22/23 malleista? 50 kWh akulla. Miten toimii talvikäytössä?

Oma 08/23 on ollut moitteeton. Ajettu 14 000km. Mukavan pehmeä ajettava. Todella lämmin auto talvella, mutta etälämmitysappi toimii 50% kerroista (eli aika surkea). Ensimmäinen -10c DC lataus on 25kw tehoilla, sen jälkeen lataa kuulema nopeammin, mutta en ole itse testannut. -15c range on 170km jos pitää vähän lämpöjä autossa. Muista varmistaa autosta että onko siinä vmaxin OBC laturi. Aiemmissa vuosimalleissa ollut mahlen OBC laturi särkyi vuoden välein ja 3000e per laaki.

E2008 on kesällä hyvä auto. Käytiin juuri Levillä kahden pysähdyksen taktiikalla. Talvella (yli -10c) en kyllä jaksa lähteä sillä 500km päähän.
 
Teslalla ainakin tuo käynnistysnapittomuus toimii todella hienosti, enkä missään tapauksessa haluaisi vaihtaa sitä toisenlaiseen tapaan jos olisi mahdollista. Tekee auton käyttämisestä erittäin sujuvaa ja suoraviivaista, ja kun kaikki auton asetuksetkin menee automaattisesti profiilin mukaisesti heti kun auton oven avaa. Mitään epäselvää tai hankalaa tuossa ei ole.

Jollain muulla merkillä voi toki olla olla toteutettu huonommin.
 
Niin kuvitelkaapa että auto menee päälle kun painaa nappia ja sammuu kun painaa uudestaan. Voiko yksinkertaisempaa järjestelmää oikeasti olla? Sinä kerrot autolle millon se menee päälle ja miloin pois, ei ole mikään tekoäly tai Muskin "fiksu" algoritmi arvailemassa sinun toiveita.

Itse haluan autooni se käynnistysnapin niin tiedän täsmälleen miloin auto on päällä ja milloin ei.
Eli kun tulet autolle ja menet autoon sisään ja penkki on säädetty aivan liian lähelle rattia ettet vaikka mahdu sinne niin alat könyämään sieltä jostain ulkopuolelta jotain käynnistysnappia ja säätelemään penkkiä? Kuulostaapa huikean näppärältä. Miksi ei vaan kävelisi auton viereen ja auto itsestään säätäisi penkin/peilit ym. valmiiksi sinua varten ennenkuin menet autoon?

Jokainen tietysti tyylillään ja toiset olisivat tyytyväisiä jos saisivat käyttää lankapuhelinta ja faksia ja toisille kaikki savumerkkejä kehittyneempi on liikaa. Olen ehkä väärässä, mutta veikkaan että et ole koskaan Teslalla ajanutkaan?
 
Eli kun tulet autolle ja menet autoon sisään ja penkki on säädetty aivan liian lähelle rattia ettet vaikka mahdu sinne niin alat könyämään sieltä jostain ulkopuolelta jotain käynnistysnappia ja säätelemään penkkiä? Kuulostaapa huikean näppärältä. Miksi ei vaan kävelisi auton viereen ja auto itsestään säätäisi penkin/peilit ym. valmiiksi sinua varten ennenkuin menet autoon?

Ei, vaan perustoiminto on se, että penkit, peilit ja muut säädettävät kohteet ovat juuri siinä asennossa kuin ne edellisen ajon jäljiltä jätetty. Samoin myös kaikki valikkojen takaa kaivettavat valinnat.
 
Ei, vaan perustoiminto on se, että penkit, peilit ja muut säädettävät kohteet ovat juuri siinä asennossa kuin ne edellisen ajon jäljiltä jätetty. Samoin myös kaikki valikkojen takaa kaivettavat valinnat.
Eli siis toiselle kuljettajalle väärin. Toki jos koskaan kukaan muu ei aja samalla autolla niin penkkihän täytyy säätää vaan kerran, mutta usein kai joku muukin käyttää autoa, tai ainakin meillä. Vaimon säädöt penkille ovat hyvin erilaiset kuin omani. Mutta tässä ei ole mitään ongelmaa kun auto säätää penkit aina valmiiksi sen mukaan kuka on tulossa ajamaan. Ei tarvitse koskea mihinkään, senkun kävelee autolle puhelin taskussa.
 
Eli kun tulet autolle ja menet autoon sisään ja penkki on säädetty aivan liian lähelle rattia ettet vaikka mahdu sinne niin alat könyämään sieltä jostain ulkopuolelta jotain käynnistysnappia ja säätelemään penkkiä? Kuulostaapa huikean näppärältä. Miksi ei vaan kävelisi auton viereen ja auto itsestään säätäisi penkin/peilit ym. valmiiksi sinua varten ennenkuin menet autoon?
No se olisi toki hieno ominaisuus jos autoa skannaisi mahdollisen kuskin ja säätäisi penkin hänen mukaan optimiksi, ihan automaattisesti. Toki siinäkin pitäisi olla se optio ettei niin tee, ja tekoälyn myötä varmaan huteja tulee vähemmän, mutta ehkä siinä vielä matkaa.

Ja nyt ehkä vähän menee rajat siinä mikä on käynnissä, mikä ei. Jos nyt haetaan sitä käyttöliittymää, ns pääkytkintä millä estetään/sallitaan ajoon lähtö, ja että se on selkeä. ja sitten toinen millä salittaan/ei sallita oheisjutut, eli esim ne mukavuus jutut, viihde kamat, mutta ei liikkelle lähtöä. Jälkimmäinen, omalla autolla, niin siinä ehkä toivoo että heti käytössä, ja erikseen ns poiskytkentä. Niiden "sammattumisen" osaan omalla autolla voi olla jo kirjavampaa, kuten ketjussa mainittu, jollekkin sopii että ovikiinni niin kaikki saa sammua, toiselle vasta silloin kun ovat lukitsee, ja nimenomaan ei halua automaattista lukitusta.

Turvajuttuja voi olla lisäksi, auto ei liikku helpolla, jos ei kuskia penkillä, turvavyöt kiinni, mutta jos niiden seurauksena automaattisesti on liikkelle lähtö valmis, niin aletaan lähenee myös riskejä.
 
No se olisi toki hieno ominaisuus jos autoa skannaisi mahdollisen kuskin ja säätäisi penkin hänen mukaan optimiksi, ihan automaattisesti. Toki siinäkin pitäisi olla se optio ettei niin tee, ja tekoälyn myötä varmaan huteja tulee vähemmän, mutta ehkä siinä vielä matkaa.

Ja nyt ehkä vähän menee rajat siinä mikä on käynnissä, mikä ei. Jos nyt haetaan sitä käyttöliittymää, ns pääkytkintä millä estetään/sallitaan ajoon lähtö, ja että se on selkeä. ja sitten toinen millä salittaan/ei sallita oheisjutut, eli esim ne mukavuus jutut, viihde kamat, mutta ei liikkelle lähtöä. Jälkimmäinen, omalla autolla, niin siinä ehkä toivoo että heti käytössä, ja erikseen ns poiskytkentä. Niiden "sammattumisen" osaan omalla autolla voi olla jo kirjavampaa, kuten ketjussa mainittu, jollekkin sopii että ovikiinni niin kaikki saa sammua, toiselle vasta silloin kun ovat lukitsee, ja nimenomaan ei halua automaattista lukitusta.

Turvajuttuja voi olla lisäksi, auto ei liikku helpolla, jos ei kuskia penkillä, turvavyöt kiinni, mutta jos niiden seurauksena automaattisesti on liikkelle lähtö valmis, niin aletaan lähenee myös riskejä.
Ei tarvitse mitään skannausta tai tekoälyä kun oikea profiili asetuksineen ladataan oikean puhelinavaimen avulla, Teslassa siis. Lähinnä siis tässä sitä hain kun jotkut haluavat on/off napin autoonsa niin aika hankalaa jos tosiaan pitää ensin päästä sinne autoon sisään painelemaan jotain nappuloita että penkki vaikka säätyy oikein.
 
Nimellistä akkukapasiteettiä tarvinnet vähintään sen 60kwh. Takuullinen aasialaisvehje olisi luultavasti luotettavin valinta, Teslat ja MEB-romut (no hate, lol) jättäisin pois laskuista.

Onko jotain tiettyä syytä miksi Teslat ja Volkkarit pitäisi jättää pois laskuista?

Niroa kannattaa tsekata, mahdollisesti myös MG ZS. Pienellä riskillä voi sitten tehdä mahdollisesti hyvänkin löydön esim Rellusta :)

Nirot on listalla mutta, ja tuo Rellu päätyi omiinkin hakuehtoihin, mutta en uskalla ottaa riskiä.

Villinä korttina voisi harkita myös 60kwh Lefaa, joita voi saada hyvillä varusteilla ja pienillä kilsoilla edukkaasti, ketteryydessä lienee lähellä Notea. Jos kotilataus onnistuu eikä tarvitse vetää pitkiä roadtrippejä (=ei ole pikalataukselle tarvetta, eikä muutenkaan miellyttävä pidemmillä yhtäjaksoisilla ajomatkoilla) ei CCS-latauksen puute luultavasti tule olemaan ongelma.

Edit: Lefan valmistus loppuu / lopetetaan ja se on muutenkin tooosi vanhanaikainen sisätiloiltaan, erityisesti kojelaudan osalta eikä sillä sitten saa mitään rispektiä naapurustossa jos se on tärkeä osto/omistuskriteeri. Todella laadukas auto noin muuten ja edukas kustannuksiltaan.

Leafien talviominaisuudet mietityttää täällä maalla kun noita Leafille käyviä pikalatureita on niin hintsusti. Ladataan pääosin kotona ja pääosin kilsatkin pienet (poislukien sukuloinnit täällä maakunnassa), mutta ekan vuoden ajan varmaan ihan valovirtalaturilla ja siinä tulee sitten haastetta jos joskus talvella on jotkin synttärit 70km päässä sukulaisissa ja tuleekin -20c pakkanen ja autolla pitäisi päästä varmuudella sitten sillä kotona tehdyllä hidaslatauksella ees taas. Muilla autoilla tuo ei ole ongelma kun voi ihan ABC lataukselle ajaa siellä maallakin.
 
Ei tarvitse mitään skannausta tai tekoälyä kun oikea profiili asetuksineen ladataan oikean puhelinavaimen avulla, Teslassa siis. Lähinnä siis tässä sitä hain kun jotkut haluavat on/off napin autoonsa niin aika hankalaa jos tosiaan pitää ensin päästä sinne autoon sisään painelemaan jotain nappuloita että penkki vaikka säätyy oikein.

Yrität vääntää tässä jotain ongelmaa mitä nyt ei varmaankaan käytännössä ole. On meilläkin vähän erilaiset säädöt penkissä kuka nyt sattuukaan ajamaan, mutta ei se autoon menemistä tai istumista estä tai jonkun napin painamista. Toki jos olisi paremmalla varustelulla ottanut auton niin säätyisi penkit itsestään mut nyt kävi näin.
 
Yrität vääntää tässä jotain ongelmaa mitä nyt ei varmaankaan käytännössä ole. On meilläkin vähän erilaiset säädöt penkissä kuka nyt sattuukaan ajamaan, mutta ei se autoon menemistä tai istumista estä tai jonkun napin painamista. Toki jos olisi paremmalla varustelulla ottanut auton niin säätyisi penkit itsestään mut nyt kävi näin.
Voihan sitä toki laittaa autoon vaikka 10 nappia joita pitää painaa tietyssä järjestyksessä samalla kun laulaa ukkonooaa että auto käynnistyy, mutta en vaan tosiaan ymmärrä miksi kun autolla voi hyvin ajaa ilman yhtäkään käynnistysnappia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom