Yleistä keskustelua sähköautoista

Riippuu taas kerran ihan kennon kemiasta + lämpötilasta, että mikä on liian kovaa latausta ja minkä alle menolla ei ole juuri väliä.

Aika monella kennolla spekseissä referenssilataus on tyyliin 20C lämmöissä 0.2-0.3C, eli 60kWh akulle 12-18kW. Mutta nämä ovat vaan tyypillisiä lukemia, eivätkö liity mihinkään tiettyyn akkuun.

Yleisesti akun kulumisessa on aika ja syklikomponentit - latausta optimoimalla ei voi vaikuttaa määräänsä enempää, koska se aikakomponentti tikittää eteenpäin silti.
 
Itse lataan tienpäällä DC:llä niin kauan kuin on välttämätöntä matkan kannalta ja aina kotona yöllä 11 kW laturilla 100%:iin asti (en siis joka yö mutta silloin kun lataan, niin 100%)
 
Itse lataan tienpäällä DC:llä niin kauan kuin on välttämätöntä matkan kannalta ja aina kotona yöllä 11 kW laturilla 100%:iin asti (en siis joka yö mutta silloin kun lataan, niin 100%)
Jos et tarvitse 100%:n varausta niin täyteen lataaminen lienee huomattavasti haitallisempaa kuin DC-lataus.
 
Jos et tarvitse 100%:n varausta niin täyteen lataaminen lienee huomattavasti haitallisempaa kuin DC-lataus.
Sanoisin ettei ole, se että seisottaa täydellä akulla on taas. Myös eri autoissa se 100% tarkoittaa eriasiaa, mikään ei oikeasti anna ladata ihan täyteen mutta se miten monta kilowattia siinä on puskuria vaihtelee.
 
Sanoisin ettei ole, se että seisottaa täydellä akulla on taas. Myös eri autoissa se 100% tarkoittaa eriasiaa, mikään ei oikeasti anna ladata ihan täyteen mutta se miten monta kilowattia siinä on puskuria vaihtelee.

Tuohon kuvaan perustan oman väitteeni siitä että lataustason pitäminen korkealla on haitallisempaa kuin nopea lataaminen. Latausvirroilla ei tuon kuva mukaan ole suurta vaikutusta mutta sadasta nollaan kulutuksella taas on. Ja oletan että täyteen lataaminen on se kuluttavampi kuin tyhjäksi ajaminen, mutta en tuosta voi olla varma.
Screenshot_2024-07-14-21-05-37-63_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg


Ja tiedän kyllä brutto/nettokapasiteettien eron. Mutta omaa sähkistäni en lataisi täyteen jos en tarvitse täyttä varausta. Voihan se olla turhaa varovaisuutta tai sitten ei.
 
Hemmetti , on nää vielä alkeellisia kapistuksia jos ja kun tälläistä pitää ylipäättään miettia.
Muistan joskus vastaavanlaista keskutelua kännyköistä aikoja sitten.
 
Sanoisin ettei ole, se että seisottaa täydellä akulla on taas. Myös eri autoissa se 100% tarkoittaa eriasiaa, mikään ei oikeasti anna ladata ihan täyteen mutta se miten monta kilowattia siinä on puskuria vaihtelee.

Ja tähän vielä lisäksi, että 100% tarkoittaa eri latureillakin eri asiaa. Minulla on nyt pidempiaikainen seurantadataa koti- ja työpaikkalatureilta ja ajomatka niiden 100%:lla eroavat toisistaan "jonkin verran". Kymmeniä kilometrejä kuitenkin keskimäärin.
 
Hemmetti , on nää vielä alkeellisia kapistuksia jos ja kun tälläistä pitää ylipäättään miettia.
Muistan joskus vastaavanlaista keskutelua kännyköistä aikoja sitten.
No lataa 80% jos ei tarvitse enempää ja 100% jos tarvitsee, ei vaadi tohtorin tutkintoa. Akut on akkuja, menee se kännykänkin akku pilalle jos kokoajan lataa 100%, mutta kännyköissä akku kestänee sen 4-5v kuitenkin jonka jälkeen puhelin on vaihdettu jo muutenkin yleensä uuteen. Autoissa akku kestää ihan ok varmaan sen 500 000 km, jonka jälkeen auto lienee keskimäärin muiltakin osin jo aika lailla paalauskunnossa, harvalla polttomoottoriautollakaan ajellaan 500 000 km tai ainakaan niin että sen tekee auton ensimmäinen omistaja, joten lienee suurimmalle osalle uuden auton ostajia aika sama mikä on akun kunto tuolloin.
 
Olisi kyllä suurimmalle osalle joku 100x selkeämpää ku aina olisi ok ladata 100% mutta siinä olisi sellanen joku overcharge pitkille matkoille mikä laittaisi sinne sen parikyt prosenttia lisää.
Eihän tuo vaatisi muutaku muuttaisi mitä näytössä lukee.
 
Saahan sen ladata 100% vaikka aina jos haluaa, ja monet varmasti näin tekeekin. Sittenhän viimeistään auton myynnissä jotkut liikkeet tarkastaa akun ”kunnon”. Kapasiteettihan siinä vaan laskee akusta.
 
Ei tuo nyt kovin erikoinen aivopähkinä autoilijalle ole, Tesla (esim) suosittelee omiastamassani mallissa 80% latausrajaa ja sitä olen käyttänyt, sekä kotona, että pikalatauksessa. Jos on tulossa pitkä ajo, annan mennä yöllä 100% asti kun se on kännykällä säädettävissä.
 
Itselläni ainakin valmistaja suosittelee lataamaan 100% asti. Tuo 100% lataus suoritettava ainakin kerran viikossa. Kyseessä LFP-akku.
 
Tila mahdollistaa kookkaiden tavaroiden kuljettamisen, ei painavien. Mahtuuhan polttomoottoriautoonkin kuljetettavaa tilavuuden puolesta enemmän kuin kantokyky sallii. Montakohan laitonta kaljakuormaa tulee lahden yli päivittäin.
 
Ei tuo nyt kovin erikoinen aivopähkinä autoilijalle ole, Tesla (esim) suosittelee omiastamassani mallissa 80% latausrajaa ja sitä olen käyttänyt, sekä kotona, että pikalatauksessa. Jos on tulossa pitkä ajo, annan mennä yöllä 100% asti kun se on kännykällä säädettävissä.
Olenko ymmärtänyt oiken että valmistajakin jättää akuun bufferia, siten että koko kapasiteetti ei ole käytössä. Sitten käyttäjät vielä tekevät oman bufferin.

Ovatko nämäö eri asioita vai sama ?
 
Kyllä, koskaan et pysty käyttämään koko rekisteriä, sitä on ylä- ja alaosassa. Silti riippuen akun kemiasta nuo valmiatajien suositukset pätee, välttämättä sitä 100% ei suositella kuin tarpeeseen.

Kyllä valmistaja kertoo tuotteessaan mikä se suositeltava käyttöraja on.
 
Plugareissahan et voi välttämättä muutenkaan edes valita mihin ladataan, vaan auto lataa sinne 100% asti ellet manuaalisesti pysäytä latausta ennen. Näitähän valmistajat sitten mitoittavat kukin omalla tavallaan sekä viestinnässä, että autossa itsessään. Taycanilla esim. uudemmissa malleissa sallitaan kovempi latausteho pidempään ja vähemmän optimaalisella lämmöllä kun on todettu että ne akut eivät ole juurikaan kuluneet (joten voidaan mahdollistaa isommat lataustehot). Toki tekniikkaa on hiottu samalla, mutta usein noissa yhdistyy kulumisen sietäminen (takuu ja akuston kesto) sekä brändikuva eli millaisia ominaisuuksia tuotteelta odotetaan. Joku Toyota sitten taas on lähtenyt aivan eri kulmalla (latausta rajoitetaan ja varataan nollavaraustason jälkeenkin isoa etenemismatkaa).
 
Viimeksi muokattu:
Olenko ymmärtänyt oiken että valmistajakin jättää akuun bufferia, siten että koko kapasiteetti ei ole käytössä. Sitten käyttäjät vielä tekevät oman bufferin.

Ovatko nämäö eri asioita vai sama ?

Varmaan monilla käyttäjillä menee sekaisin tuo et se 100% olisi tosiaan mikä olisi akkutekniikan maksimijännite. Pösön e2008 näytti 4,11V 100%, joten jonnin verran siinä varmaan olisi varaa nostaa jännitettä?
 
Joku Atto 3 on paalikamaa kahden vuoden jälkeen, niin se on se ja sama lataako täyteen joka kerta vai ei.

Aika näyttää. Tesla on ainakin laskenut omalta osaltaan riman riittävän alas, eli tuon alittamiseen vaaditaan todella pohjanoteeraus.

Nuorimman 2-3 vuotiaiden ikäryhmän heikoin ja runsasvikaisin on Tesla Model 3. Se sijoittui viimeiseksi 111 automallin joukossa hylkäysprosentilla 14,7.

Lähde TÜV-katsastusraportti: Tesla Model 3:ssa eniten vikoja 2–3-vuotiaiden ryhmässä
 
Tila mahdollistaa kookkaiden tavaroiden kuljettamisen, ei painavien. Mahtuuhan polttomoottoriautoonkin kuljetettavaa tilavuuden puolesta enemmän kuin kantokyky sallii. Montakohan laitonta kaljakuormaa tulee lahden yli päivittäin.
Minusta artikkeli oli yleisellä tasolla mielenkiintoinen. Ei ole hyvä jos sähköautoissa kantavuudet jäävät enemmän tai vähemmän alle polttomoottori-sisarusten. Jutussa esitetty raja on sitten niin ja näin, 480 kg tavaraa mukaan nelihenkiselle perheelle tuntuu aika paljolta. 20 kg matkalaukkuunkin saa jo ihan urakalla panostaa.
 
Se 480 kiloahan ei ole tavaraa, vaan matkustajat ja tavarat. Omamassaan muistaakseni lasketaan mukaan kuljettaja, mutta kokonaismassa sisältää ihan kaiken bruttona.
 
Se 480 kiloahan ei ole tavaraa, vaan matkustajat ja tavarat. Omamassaan muistaakseni lasketaan mukaan kuljettaja, mutta kokonaismassa sisältää ihan kaiken bruttona.
Totta, yleensä pohdin näitä yksin rautakauppareissulla… Siinä tapauksessa 480 kg on enemmän oikean suuntaan. Aika paljon siltikin. 3xx kg massat taas aika vähän, vähän tukevampi perhe saa ylityksen aikaan ihan luomuna.
 
Totta, yleensä pohdin näitä yksin rautakauppareissulla… Siinä tapauksessa 480 kg on enemmän oikean suuntaan. Aika paljon siltikin. 3xx kg massat taas aika vähän, vähän tukevampi perhe saa ylityksen aikaan ihan luomuna.
Eli isojen poiken reissulla ei edes kaljat mahdu kyytiin ?
Tai kun asiat laitetaan tärkeysjärjestykseen, niin yksi tyyppi reissusta jätetään rannalle jotta kaljat sadaan mukaan.
 
Sinänsä voisit jättää tälläiset onelinerit pois aikuisten keskusteluista, niin pysyisi keskustelussa edes joku taso.
Kiinalaisilla autoilla on aika paljon laatuongelmia ja jos katsoo esim. Australiassa miten kiinalaiset ovat "pärjänneet" (joita siellä myyty huomattavasti pidempään kuin täällä), niin totuus ei ole kauhean mairitteleva. Lisätään tähän vielä se "oho, unohdettiin et autossa etumoottori, no onneks softalla sai" -tason jutut tai vaikkapa Volvo EX30 ongelmat, niin ei se Kiina nyt mikään länsi ole, mitä tulee laatuun ja toimivuuteen. Tottakai ymmärrän harmituksesi mikäli tungit kätesi BYDiin.
 
Toisaalta briteissä MG:tä on ollut tälläistä pidempään ja siellä ne ovat toimineet käsittääkseni oikeinkin hyvin. Sinänsä kiinalaisten autonvalmistajien yleistäminen ei ole hirveän järkevää.

Sinänsä jos täkäläistä auton kestoa haetaan niin Australia ei ole se markkina josta auton kestoa katsotaan (semminkin kun kiinatuonnilla on perinteet ihan maahanmuuttajista asti joita on paljon tuolla päin) ihan jo ilmaston puolesta. Ennemmin katsoisin brittien suuntaan kun ruvetaan keskustelemaan autojen kestävyydestä.
 
Minusta artikkeli oli yleisellä tasolla mielenkiintoinen. Ei ole hyvä jos sähköautoissa kantavuudet jäävät enemmän tai vähemmän alle polttomoottori-sisarusten. Jutussa esitetty raja on sitten niin ja näin, 480 kg tavaraa mukaan nelihenkiselle perheelle tuntuu aika paljolta. 20 kg matkalaukkuunkin saa jo ihan urakalla panostaa.
Suksiboksi, neljän hengen laskettelusukset ja monot + matkustajien paino + neljän hengen hiihtolomaviikon kamat. Kyllä niitä kiloja kertyy vaikkei olisi yhtään kaljaa autossa.
 
Kiinalaisilla autoilla on aika paljon laatuongelmia ja jos katsoo esim. Australiassa miten kiinalaiset ovat "pärjänneet" (joita siellä myyty huomattavasti pidempään kuin täällä), niin totuus ei ole kauhean mairitteleva. Lisätään tähän vielä se "oho, unohdettiin et autossa etumoottori, no onneks softalla sai" -tason jutut tai vaikkapa Volvo EX30 ongelmat, niin ei se Kiina nyt mikään länsi ole, mitä tulee laatuun ja toimivuuteen. Tottakai ymmärrän harmituksesi mikäli tungit kätesi BYDiin.
Kaivappas nyt vähän lihaa väitteiden ympärille. Koitin kaivella tuosta Australian ongelmista Atto 3:ssa, niin nimenomaan aika mairittelevaa tulosta tulee esiin. Kuulostaa vähän essomaiselta ulinalta toi "oho, unohdettiin et autossa etumoottori"-tason läpät, mutta ehkä pystyt senkin jollain lähteellä osoittamaan. Volvon ongelmista en osaa sanoa, kun ostin BYDin, enkä Volvoa. Länsiautot nyt ei kovin vakuuttavia oo ollut sähköautomarkkinoilla, joten en tiedä mihin viittasit niiden laadussa ja toimivuudessa?

Lähinnä harmittaa että noteerasin kommenttiasi alunperin millään tavalla. Tungin siinä käteni paskaan.
 
Itselläni ainakin valmistaja suosittelee lataamaan 100% asti. Tuo 100% lataus suoritettava ainakin kerran viikossa. Kyseessä LFP-akku.
Olen ymmärtänyt että tuo 100% lataussuositus ei johdu niinkään siitä että LFP akku siitä jotenkin pitäisi. Suositus johtuu siitä että LFP akun jännite muuttuu hyvin vähän täyden ja tyhjän välillä mikä hankaloittaa BMS työtä arvioida mikä on akun kapasiteetti milloinkin. Tuolla 100% lataamiselle autetaan softaa löytämään maksimi.
 
Osassa autoissa kantavuus ei vastaa tavaratilan kokoa.
Tuolla näyttää ev6 gt-line awd 392 kg, traficomin sivuilta kun omaa katson niin 515 kg. 2530 - 2090 + 75.

Toisaalta kun katsoo noita pihan muita laitteita niin rapea Ranskalainen diesel 717 kg ja vielä rapeampi johtotähti bensalla 675 kg.

Kärry perään niin vaihtokalsareita saa mukaan reilusti lisää. Vielä kun latauspaikat tukisi tätä.
 
Audi Q6:ssa NMC akku

Hyvä vai huono juttu ? Ja miten tämän latauskuviot ?
 
Viimeksi muokattu:
Olen ymmärtänyt että tuo 100% lataussuositus ei johdu niinkään siitä että LFP akku siitä jotenkin pitäisi. Suositus johtuu siitä että LFP akun jännite muuttuu hyvin vähän täyden ja tyhjän välillä mikä hankaloittaa BMS työtä arvioida mikä on akun kapasiteetti milloinkin. Tuolla 100% lataamiselle autetaan softaa löytämään maksimi.
Oot ymmärtäny ihan oikein, jännite-erot 0%-100% käytettävällä alueella on minimaalisia. LFP kemialtaan myös huomattavasti stabiilimpi, kuin NMC, joten siitäkään syystä 100% varauksella hengailu ei juuri akkua heikennä. Lataussyklejä kestää moninkertaisen määrän ja ei se oikeastaan ole ollut merkittävästi rajoittava tekijä NMC-akuillakaan.
 
Ihan mielenkiintoista tutkimusta NMC/NCA akuista: Update on systematic cycle aging of NMC and NCA 18650 Li-ion batteries. (Conference) | OSTI.GOV

Kuten jo tiedettyä, parasta akun kestolle on purkaa sitä esim. 40-60% välillä, mutta 20-80% on ihan ok.
NMC akut kestävät syklejä huomattavasti huonommin kylmässä, ero 15 asteen ja 35 asteen välillä on merkittävä jälkimmäisen eduksi (samalla akut kuitenkin säilyvät parhaiten jos niitä pidetään viileässä käytön ulkopuolella)
Purkuteholla ei suurta väliä, ainakaan kun verrataan 0,5C...3C purkutehoja, mutta yllättäen nopeampi purku vaikuttaisi aiheuttavan vähemmän akun heikkenemää.

Audi Q6:ssa NMC akku

Hyvä vai huono juttu ? Ja miten tämän latauskuviot ?

Jos fact0ryn linkkaamaan paperiin on uskomista, niin täyden 100-0 akun purkujen välttäminen pidentää akun ikää merkittävästi. Tutkimuksessa iso ero kun vertaa 60-40 purkuvälin käyttämiseen, mutta harvalla menee noin pienellä välillä päivittäinen käyttö. Eli olettaisin itse että melko hyviin tuloksiin pääsee jos normiajossa lopettaa lataamisen 80%:iin. Jos 1000 syklillä saa 400 tkm, 1500->600tkm ja 2000 syklillä 800tkm, niin eiköhän se jo piisaa yhdelle akkupoloiselle. Nämä tietenkin olettavat että muita vikoja ei tulisi.

Edit:
Lämpötilan vaikutus akun kestoon on melko huolestuttavaa tuon paperin perusteella. Dramaattinen ero käyttösyklien määrässä 15-35 C välillä, mikä vähän huolestuttaa itseä kun töihin pitää ajella 30 asteen pakkasella ja autolle ei ole paikkaa sisällä. Toivottavasti piuhassa pitäminen ja lähtöajan kertominen laittaa auton akunkin esilämmitykseen ajoa varten.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinalaisilla autoilla on aika paljon laatuongelmia ja jos katsoo esim. Australiassa miten kiinalaiset ovat "pärjänneet"

Laitas linkkiä niin katsotaan mitä siellä kirjoitetaan.

Samaa Esson läppää oli ensimmäisten korealaisten kanssa mutta silloin niissä oli edes vähän perää.

Mitä olen näitä seurannut niin enemmän ongelmia vageissa ja muissa kuin kiinalaisissa sähköautoissa. Toki ei mikään auto ole täydellinen aina löytyy puutteita mutta hinta-laatusuhde pitäisi olla kunnossa.
 
Minusta artikkeli oli yleisellä tasolla mielenkiintoinen. Ei ole hyvä jos sähköautoissa kantavuudet jäävät enemmän tai vähemmän alle polttomoottori-sisarusten. Jutussa esitetty raja on sitten niin ja näin, 480 kg tavaraa mukaan nelihenkiselle perheelle tuntuu aika paljolta. 20 kg matkalaukkuunkin saa jo ihan urakalla panostaa.
Yksittäisenä knoppitietona onhan noita polttomoottoripuolellakin ollut tuollaisia ihmetyksiä. Esim. Chrysler 300C touring, kantavuus alle 400kg, ja siis isokorisella farmarilla. Että ei tämä mikään sähköautospesifinen juttu ole.

Kyllähän tuo 20 prosenttia riittää hyvinkin monelle, jos kyseessä isoakkuinen auto.
Totta. Esim. isoakkuisella takavetoisella ID.7:lla tuo 60% -> 40% on yli 140 WLTP kilometriä. Kattaa melko monen kuskin päivittäiset normiajot.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Kyllähän tuo 20 prosenttia riittää hyvinkin monelle, jos kyseessä isoakkuinen auto.
Ei tällaisessa tuohussa ole käytännön tasolla järkeä ellei nyt erityisesti nauti töpselin rassaamisesta edestakaisin. Jos 20% riittää käyttöön, niin turha sitä on isoa akkua ottaa. Ajaa halvalla pienellä autolla ja ostaa uuden jos se akku sattuisi hajoamaan.

Käytettäväksi nämä autot on tehty ja henk. koht. ei voisi vähempää kiinnostaa mitä n. omistaja saa akuista ulos. Akku täyteen yöllä ennen seuraavaa ajoa ja siitä sitten repeat, kun akku alkaa olla 30-40 %, täytyy ajaa pitkälle seuraavana päivänä tai sähkö halpaa.
 
Esim. Chrysler 300C touring, kantavuus alle 400kg, ja siis isokorisella farmarilla. Että ei tämä mikään sähköautospesifinen juttu ole.

2+2 paikaisella autolla oli 150 kg. Mutta kuljettaja taidetaan laskea omamassaan eikä kantavuuteen?

Nykyään pitää olla EU:ssa 75 kg kantavuutta per matkustaja.

Sähköautoissa kantavuudet ovat kyllä aika pieniä. Olisko jarrujen mitoitus ja vero syyt (ei Suomessa).
 
Tutkimuksessa iso ero kun vertaa 60-40 purkuvälin käyttämiseen, mutta harvalla menee noin pienellä välillä päivittäinen käyttö.

Onko jotain referaattia, miten ja millä aikavälillä akun kapasiteetti heikkenee 60-40 käyttämällä verrattuna esim. 100-0 väliä käyttämällä?
 
Onko jotain referaattia, miten ja millä aikavälillä akun kapasiteetti heikkenee 60-40 käyttämällä verrattuna esim. 100-0 väliä käyttämällä?
Riippuu mm. paljonko ajaa. Viestissä nro 29355 olevan kuvaajan mukaan:

15 °C 0-100 % 0,5C/2C:
Alkuperäisestä kapasiteetista on jäljellä 70-80 % (vielä melko ok akku, eikä akkutakuu astu peliin), kun on käytetty 200-350 ekvivalenttia täyttä sykliä. Kilometreinä tuo voisi olla jollain autolla 80-140 tkm. Jos ajaa <= 5 tkm/a, kalenteri-ikääntyminen on hallitsevin. Jos ajaa 15-20 tkm/a, voi alkaa harmittaa takuuajan jälkeen, kun kapasta on jäljellä alle 70 % ja heikkeneminen vain kiihtyy loppua kohden. Akku voi olla loppu jo 100-200 tkm kohdalla, mikä on surkea tulos. Paitsi jos ajaa 5 tkm/a, niin autolla on ikää akun sipatessa asialliset 20 vuotta.

25 °C 40-60 % 0,5C/3C:
Alkuperäisestä kapasiteetista on jäljellä 70-80 %, kun on käytetty 2500 ekvivalenttia täyttä sykliä. Kilometreinä tuo olisi samalla autolla 1 milj. km. Jos ajaa <= 50 tkm/a, kalenteri-ikääntyminen on hallitsevin. Jos ajaa > 150 tkm/a, voi alkaa harmittaa takuuajan jälkeen, kun kapasta on jäljellä alle 70 % ja heikkeneminen vain kiihtyy loppua kohden. Tosin mittarissa on tuolloin vähintään 1,2 milj. km, joten ehkä ei ole aiheellista harmitella.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom