Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
543
Voisko tän lopettaa? Johan tämä Model 3 erikoisauto latautuu yli 50%:a nopeammin kuin muut vastaavat niin varmaan sen konttikin muuntuu sopivasti isommaksi kuin farkkukontti. Mielikuvitusasiat monesti muuttuu halutunlaiseksi.
En uskaltanut ostaa aikoinana Teslaa koska pelkäsin että tulen Teslauskoon. Siihen liittyy mustan näkeminen valkoisena ja mm. kohonneiden SC-lataushintojen ihannointi. Varmaan se kauhea ajomelu aiheuttaa jotain aivokemiallisia reaktioita tai jotain?
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 180
Onhan tuo VWn softa kehittynyt siihen malliin, että vaikka se oli ihan hirveää kuraa aluksi niin on ihan parhaasta päästä nykyään.

Selvästi eniten kehittynyt vähintään ja tietyt optiot (kuten tuo latausnopeus nyt ja kauanko kestää optimilämpötilaan) sähkisten kirkkainta kärkeä.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 524
Onhan tuo VWn softa kehittynyt siihen malliin, että vaikka se oli ihan hirveää kuraa aluksi niin on ihan parhaasta päästä nykyään.

Selvästi eniten kehittynyt vähintään ja tietyt optiot (kuten tuo latausnopeus nyt ja kauanko kestää optimilämpötilaan) sähkisten kirkkainta kärkeä.
Älä kerro tätä Teslan omistajille, sillä vain niiden softat on parhaita ja jos jokin ominaisuus puuttuu se on turha. No ei vitsit vitsinä. Oikeasti joko VW on saanut palkattua koodareita tai sitten joku Günther on siellä pistänyt haisemaan, että pistäkää toi softapuoli kunnolla kuntoon. Itse olin aika yllättynyt ID.7 softasta ja sen toimivuudesta. Sellainen sen olisi pitänyt olla jo lähtökohtaisesti sähkiksissä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 903
Tämä varmuuden vuoksi hylkääminen katsastuksessa on kyllä jees toimintaa. Enkä tuohon saadaan ohje-arvot joskus. Seuraava keksutelun aihe on sitten se, että kuinka isoja kolhuja mikäkin merkki sallii.

Jos tilanne on epäselvä, on auto hylättävä varmuuden vuoksi, ja jäätävä odottamaan virallista arviota auton valmistajan edustajalta.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 648
Onhan tuo VWn softa kehittynyt siihen malliin, että vaikka se oli ihan hirveää kuraa aluksi niin on ihan parhaasta päästä nykyään.

Selvästi eniten kehittynyt vähintään ja tietyt optiot (kuten tuo latausnopeus nyt ja kauanko kestää optimilämpötilaan) sähkisten kirkkainta kärkeä.
Hyviä juttuja kyllä, mutta ilmeisesti vanhojen autojen omistajat eivät pääse näistä nauttimaan?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 096
Tämä varmuuden vuoksi hylkääminen katsastuksessa on kyllä jees toimintaa. Enkä tuohon saadaan ohje-arvot joskus. Seuraava keksutelun aihe on sitten se, että kuinka isoja kolhuja mikäkin merkki sallii.



Pari viikkoa sitten kun käytin katsastuksessa omaa autoa niin juteltiin katsastajan kanssa näistä. Sanoi että heillä on selvät ohje-arvot valmistajilta montako milliä saa olla "naarmua". Ei ole kuulemma epäselvyyksiä pitääkö vai eikö pidä hylätä.

E: viitaten siis artikkelissa mainintaan että on epäselvää niin varmuuden vuoksi hylätään. Oli aika tiukka tästä asiasta että ne on tarkkaan määritetty ja mitattavissa meneekö hylkyyn.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 180
Hyviä juttuja kyllä, mutta ilmeisesti vanhojen autojen omistajat eivät pääse näistä nauttimaan?
Uusin päivitys VW sivuilla on 3.2 joka on päivityksenä saatavana. Id7 on ainakin 4.0 softalla ja oletettavasti ainakin tuo latausnopeus on nelosen peruja kun ei aiemmin ole ollut juttua. 3.1n on tullut paljon noita latausjuttuja ja siellä on että näyttää reaaliaikaisen lataustehon myös kW lukemilla, mutta tuo saattaa olla että näyttää latausta tehdessä tuon lukeman eikä ole siis tuo arvio.

Joten vastaus kysymykseesi on, että tuskin ainakaan tällä hetkellä. Päivityksiä on kovasti haukuttu Teslaan verrattuna (eli niitä ei vanhoille autoilla tahdo tulla) mutta itse en oikeasti tiedä niiden statusta ihan niiden alkuautojen jälkeen ja tuttujen id3:t ovat saaneet ihan hyvin päivityksiä yleisesti (mutta näidenkään softaversioista ei tietoa).
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 413

BZ4X hinta kyykkäsi, ellei aja viikottain Hangosta Sodankylään vaan ihan kotilataamalla suurimman osan ajoistaan kuten yleensä kaikki EV omistajat niin saattoi tulla jo harkinnan asteelle.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 221

BZ4X hinta kyykkäsi, ellei aja viikottain Hangosta Sodankylään vaan ihan kotilataamalla suurimman osan ajoistaan kuten yleensä kaikki EV omistajat niin saattoi tulla jo harkinnan asteelle.
Mitkäs ton Burzumin heikoimmat kohdat on nykyään? Latausongelmat taisi olla taklattu, tuliko peräti manuaalinen esilämmitys tms?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 195
Onhan tuo VWn softa kehittynyt siihen malliin, että vaikka se oli ihan hirveää kuraa aluksi niin on ihan parhaasta päästä nykyään.

Selvästi eniten kehittynyt vähintään ja tietyt optiot (kuten tuo latausnopeus nyt ja kauanko kestää optimilämpötilaan) sähkisten kirkkainta kärkeä.
Hyviä juttuja kyllä, mutta ilmeisesti vanhojen autojen omistajat eivät pääse näistä nauttimaan?
Volkkari panostaa tosiaan hyvin uusien autojen / mallien softaan, mutta valitettavasti niitä parhaimpia uudistuksia eivät vanhat autot taida ikinä saada kuten esimerkiksi se akun lämmitys laturille. Joko niissä on "hardis-puutteita" tai sillä ainakin asiaa perustellaan, ettei softapäivitykset onnistu tai sitten resurssit on vain laitettu tekemään uusien autojen softia ja vanhat mallit jätetty omilleen. Itse epäilen jälkimmäistä, koska autohan on koko ajan osannut lämmitellä akkua välillä vähän turhankin innokkaasti, joten hardiksesta ei luulisi johtuvan.

Näin 2,5 vuotta ID-sarjalaisella ajaneena saa Vokkari jäädä hetkeksi kuitenkin pois vaihtoehdoista, koska aika petetty olo tuon kanssa on tullut. Ostohetkellä lupailtiin 4 isoa päivitystä OTA:na vuosittain eli noin 3kk välein. Toteuma on ollut maksimissaan yksi iso päivitys vuodessa ja sekin on pitänyt käydä aina marmorilla asentamassa tai valmistelemassa auto sitä varten. Eli lupauksia ei ole pidetty lähellekään kuten luvattu. Sitten toisena asiana juurikin tuo, että vanhat mallit on jätetty lähes kokonaan oman onnensa nojaan samalla kun uudet mallit saavat jatkuvasti uusia päivityksiä. Jos nyt ostaisi uuden niin olisiko sekin 2 vuoden päästä jo tipahtanut päivityksistä pois?

Ehkä isoin ongelma on kuitenkin tuo todella nihkeä suhtautuminen auton vikoihin 2 vuoden takuun loppumisen jälkeen. Tyyppivikoja, jotka piti olla jo kertaalleen korjattu ei oltaisi suostuttu tekemään kuin asiakkaan piikkiin. Itse takuun kesto, 2 vuotta, on myös aivan liian lyhyt enkä itse käytettyyn ID-sarjalaiseen uskaltaisi koskea pitkällä tikullakaan takuun loppumisen jälkeen. Sinällään harmi, koska ajettavuudeltaan autohan on ihan huippua kuten Volkkarit yleensäkin.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
335
Volkkari panostaa tosiaan hyvin uusien autojen / mallien softaan, mutta valitettavasti niitä parhaimpia uudistuksia eivät vanhat autot taida ikinä saada kuten esimerkiksi se akun lämmitys laturille. Joko niissä on "hardis-puutteita" tai sillä ainakin asiaa perustellaan, ettei softapäivitykset onnistu tai sitten resurssit on vain laitettu tekemään uusien autojen softia ja vanhat mallit jätetty omilleen. Itse epäilen jälkimmäistä, koska autohan on koko ajan osannut lämmitellä akkua välillä vähän turhankin innokkaasti, joten hardiksesta ei luulisi johtuvan.

Näin 2,5 vuotta ID-sarjalaisella ajaneena saa Vokkari jäädä hetkeksi kuitenkin pois vaihtoehdoista, koska aika petetty olo tuon kanssa on tullut. Ostohetkellä lupailtiin 4 isoa päivitystä OTA:na vuosittain eli noin 3kk välein. Toteuma on ollut maksimissaan yksi iso päivitys vuodessa ja sekin on pitänyt käydä aina marmorilla asentamassa tai valmistelemassa auto sitä varten. Eli lupauksia ei ole pidetty lähellekään kuten luvattu. Sitten toisena asiana juurikin tuo, että vanhat mallit on jätetty lähes kokonaan oman onnensa nojaan samalla kun uudet mallit saavat jatkuvasti uusia päivityksiä. Jos nyt ostaisi uuden niin olisiko sekin 2 vuoden päästä jo tipahtanut päivityksistä pois?

Ehkä isoin ongelma on kuitenkin tuo todella nihkeä suhtautuminen auton vikoihin 2 vuoden takuun loppumisen jälkeen. Tyyppivikoja, jotka piti olla jo kertaalleen korjattu ei oltaisi suostuttu tekemään kuin asiakkaan piikkiin. Itse takuun kesto, 2 vuotta, on myös aivan liian lyhyt enkä itse käytettyyn ID-sarjalaiseen uskaltaisi koskea pitkällä tikullakaan takuun loppumisen jälkeen. Sinällään harmi, koska ajettavuudeltaan autohan on ihan huippua kuten Volkkarit yleensäkin.
Toisaalta mitä päivityksiä tuo tarvii välttämättä, ainoa puute akun esilämmitys laturille, softa toimii hyvin eikä ole ollut puolen vuoden aikana yhtään ongelmaa (3.2). Käytettynä tarjosi parhaan tila-laatu suhteen loppu kesästä, tosiaan kuivausrumpu meni heittämällä peräkonttiin mitä et saa tesla m3 vaikka muka litroja riittää, ja on frunkkeja. Saksalainen osaa tehdä ajettavuuden, hiljaisuuden ja alustan menkööt sitten viat omasta pussista, säästyipä tuossa yli 10ke säästetyssä arvonalenemassa jolla korjataan jos/kun menee jotain rikki. Lisäksi mebbiläiset on yleisin sähköautoalusta myynneissä ja tuoduissa (vaikka Tesla myydyin malli), koska on niin monta mallia joten todennäköisyys, näihin erikoistuneille pajoille on aika suuri niin ei tarvi marmoria edes kohta käyttää.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
44
Mitkäs ton Burzumin heikoimmat kohdat on nykyään? Latausongelmat taisi olla taklattu, tuliko peräti manuaalinen esilämmitys tms?
Juuri kävin liikkeessä kysymässä tarjousta. Akku lämmitetään heti kun kytketään laturiin, kuulema 25% nopeampi lataus talvella. 3-vaihelaturi sentään. Itseäni kiinnostaisi kovasti vaihtaa corolla tuohon, mutta korko 6,5% laittoi jäitä hattuun. Pihalla olisi jo 11kw laturi niin käytännössä ei tartteis ikinä julkisilla ladata ellei reissaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 937
Sen verran aktiivisesti valmistajat laskee hintoja, että pakkohan tässä on muidenkin seurata perässä, ketkä ei vielä ole hintoja laskenut.

Esim. Hyundai Ioniq5, Kia Ev6 edelleen tukevasti siellä 50-60k€ tai yli luokassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 937
Edelleen huomattavasti kilpailijoitaan hitaampi lataamaan kylmällä. Ei akun esilämmitystä. Range heikoimmasta päästä.
TM uutisesta:

Suomalaisittain ehkä tärkein muutos on tehty ajoakun lämmitykseen, jossa hyödynnetään aiemman yhden lämmitysvastuksen lisäksi myös auton lämmityslaitteen tuottamaa lämpöä. Tuloksena on nopeampi pikalataus varsinkin talvella. Toyota ei ole ilmoittanut tarkkoja lukuja parannuksesta, mutta testien perusteella latausaika lyhenee jopa neljänneksellä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
655
Vaimo haluaisi ostaa itsellensä jonkin pienen sähköauton hintaluokassa 12-17t€. Mikä mahtaisi olla paras vaihtoehto, jos kriteereinä on akkukoko n. 40kwh? Nissan leaf olisi yksi hyvä vaihtoehto, mutta tuo CHAdeMO latauspistoke on aivan hanurista... muuten olisi "täydellinen" vaihtoehto. Toinen vaihtoehto olisi Peugeot e 208, mutta hinnat käytettyinä ampasee jo sitten 20t€ pintaan. Kolmantena vaihtoehtona olisi Renault Zoe intens 40 malli, mutta tuo on aika "kindermallia" sitten.

Onko kenelläkään kokemusta noista vaihtoehdoista? Tai sanoa mitä kannattaisi noissa malleissa ottaa huomioon?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 275
No jos nykyään menee talvella pari tuntia pikalaturilla niin neljännes siitä pois on edelleen surkea suoritus
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
335
Vaimo haluaisi ostaa itsellensä jonkin pienen sähköauton hintaluokassa 12-17t€. Mikä mahtaisi olla paras vaihtoehto, jos kriteereinä on akkukoko n. 40kwh? Nissan leaf olisi yksi hyvä vaihtoehto, mutta tuo CHAdeMO latauspistoke on aivan hanurista... muuten olisi "täydellinen" vaihtoehto. Toinen vaihtoehto olisi Peugeot e 208, mutta hinnat käytettyinä ampasee jo sitten 20t€ pintaan. Kolmantena vaihtoehtona olisi Renault Zoe intens 40 malli, mutta tuo on aika "kindermallia" sitten.

Onko kenelläkään kokemusta noista vaihtoehdoista? Tai sanoa mitä kannattaisi noissa malleissa ottaa huomioon?
Leaf+ tonnilla CCS-adapteri kylkeen muistaa tingata vaan sen tonnin auton hinnasta pois.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
775
Vaimo haluaisi ostaa itsellensä jonkin pienen sähköauton hintaluokassa 12-17t€. Mikä mahtaisi olla paras vaihtoehto, jos kriteereinä on akkukoko n. 40kwh? Nissan leaf olisi yksi hyvä vaihtoehto, mutta tuo CHAdeMO latauspistoke on aivan hanurista... muuten olisi "täydellinen" vaihtoehto. Toinen vaihtoehto olisi Peugeot e 208, mutta hinnat käytettyinä ampasee jo sitten 20t€ pintaan. Kolmantena vaihtoehtona olisi Renault Zoe intens 40 malli, mutta tuo on aika "kindermallia" sitten.

Onko kenelläkään kokemusta noista vaihtoehdoista? Tai sanoa mitä kannattaisi noissa malleissa ottaa huomioon?
Oleellinen tieto puuttuu, eli missä auto ladataan?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 068
Vaimo haluaisi ostaa itsellensä jonkin pienen sähköauton hintaluokassa 12-17t€. Mikä mahtaisi olla paras vaihtoehto, jos kriteereinä on akkukoko n. 40kwh? Nissan leaf olisi yksi hyvä vaihtoehto, mutta tuo CHAdeMO latauspistoke on aivan hanurista... muuten olisi "täydellinen" vaihtoehto. Toinen vaihtoehto olisi Peugeot e 208, mutta hinnat käytettyinä ampasee jo sitten 20t€ pintaan. Kolmantena vaihtoehtona olisi Renault Zoe intens 40 malli, mutta tuo on aika "kindermallia" sitten.

Onko kenelläkään kokemusta noista vaihtoehdoista? Tai sanoa mitä kannattaisi noissa malleissa ottaa huomioon?
VW e-Up! / Seat Mii / Skoda citigo 36,8kWh voisi toimia tuollaiseen käyttöön. Jos joku suostuu omastaan luopumaan.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
486
Vaimo haluaisi ostaa itsellensä jonkin pienen sähköauton hintaluokassa 12-17t€. Mikä mahtaisi olla paras vaihtoehto, jos kriteereinä on akkukoko n. 40kwh? Nissan leaf olisi yksi hyvä vaihtoehto, mutta tuo CHAdeMO latauspistoke on aivan hanurista... muuten olisi "täydellinen" vaihtoehto. Toinen vaihtoehto olisi Peugeot e 208, mutta hinnat käytettyinä ampasee jo sitten 20t€ pintaan. Kolmantena vaihtoehtona olisi Renault Zoe intens 40 malli, mutta tuo on aika "kindermallia" sitten.

Onko kenelläkään kokemusta noista vaihtoehdoista? Tai sanoa mitä kannattaisi noissa malleissa ottaa huomioon?
Bmw i3 saattaisi olla, mutta faceliftit nähtävästi lähempänä 20k. Ehkä tinkaamalla vois saada. Vanhemmissa taas regen voi yllättää talvella, kun se on aika voimakas.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
655
Oleellinen tieto puuttuu, eli missä auto ladataan?
Kotona mahdollisuus ladata. Auto tulisi lähinnä pieneen pyörittelyyn lähiseuduilla. Toisena autona on sitten LR3 tesla meillä pidempiin reissuihin. Eli pisimmät reissut pienellä autolla olisi n. 50-100km. Satunnaisesti ehkä n. 140km.
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
554
Yksi asia tulee tässä mieleen. Oma mutu on että puolet sähköauton omistajista ei lataa koskaan (tai sanotaan ehkä paria kertaa enempää vuodessa) autoa pikalaturilla. Tuo Toitsa ottaa kotilaturista virtaa ihan samalla tavalla vastaan kuin muutkin vatkaimet.

Sitä en sano etteikö tuo ole Toitsalta huono suoritus, mutta luulen että monelle etenkin kenelle merkki on tuttu, ihan hyvä valinta.
Mun mielestä tämä on osittain samaa tasoa kuin kusematta lappiin jorinat tällä palstalla. Kuviteleeko joku että 40-50k€ hinnalla saisi jonkun täydellisen auton?

Kaikki ei ajele Suomea ristiinrastiin energiajuoman voimalla 24/7.

Sinänsä mukavaa että täällä ketjussa mollataan välillä muitakin kuin Teslaa, mutta musta nämä jorinat täyttää välillä (koulu)kiusaamisen tuntomerkit.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 275
Huomautus - nämä toisten käyttäjien viestien tulkitsemiset "ulinaksi" ei kuulu asialliseen keskusteluun
Ihmeellistä ulinaa. Jos autolla ei pääse mitenkään käytännöllisesti talvella käymään esim Tre-Hki väliä on syytäkin kritisoida. Kiinnosta pätkääkään mikä logo on pellissä. Nämä on kulutustavaroita eikä mitään fanituotteita.

Aika monella 50k€ bensa-autolla ja jopa sähköautolla pystyy tuon reissun hoitamaan eikä kyseessä ole mikään marginaalikansanosan lomareissu.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
Leaf+ tonnilla CCS-adapteri kylkeen muistaa tingata vaan sen tonnin auton hinnasta pois.
Adapterin suosittelu jonkun toisen vaimon käyttöön on ehkä hivenen kyseenalaista. Mieluummin vaikka 36kWh e-Golf, jossa on 2-vaiheinen AC ja CCS. Luotettavuuden puolesta Nissan toki varmaan on näistä paras ja hyvä ostos, jos latailee lähinnä kotona. Stellantiksen autoja välttelisin takuun päättymisen jälkeen kun eivät ole olleet mitenkään ongelmattomia.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
335
Adapterin suosittelu jonkun toisen vaimon käyttöön on ehkä hivenen kyseenalaista. Mieluummin vaikka 36kWh e-Golf, jossa on 2-vaiheinen AC ja CCS. Luotettavuuden puolesta Nissan toki varmaan on näistä paras ja hyvä ostos, jos latailee lähinnä kotona. Stellantiksen autoja välttelisin takuun päättymisen jälkeen kun eivät ole olleet mitenkään ongelmattomia.
Adapteri lähinnä takaa jälleenmyyntiarvoa jos chademot häviää entisestään jonkun vuoden päästä asiakas pulaan.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
Adapteri lähinnä takaa jälleenmyyntiarvoa jos chademot häviää entisestään jonkun vuoden päästä asiakas pulaan.
Itsekin selailin Leafeja vähän sillä silmällä kun näin Dalan videon adapterista. Ilman pikalatausmahdollisuuttakin Leaf on niin hyvä ja legendaarisen luotettava kakkosauto, että uskon arvon pysyvän melko hyvin.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
335
Itsekin selailin Leafeja vähän sillä silmällä kun näin Dalan videon adapterista. Ilman pikalatausmahdollisuuttakin Leaf on niin hyvä ja legendaarisen luotettava kakkosauto, että uskon arvon pysyvän melko hyvin.
Jopa liiankin menisi samantien kakkosautona, mutta onhan nuo hinnat melko suolaisia 10v vanhoista vrt. polttikset.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
973
Yksi asia tulee tässä mieleen. Oma mutu on että puolet sähköauton omistajista ei lataa koskaan (tai sanotaan ehkä paria kertaa enempää vuodessa) autoa pikalaturilla. Tuo Toitsa ottaa kotilaturista virtaa ihan samalla tavalla vastaan kuin muutkin vatkaimet.

Sitä en sano etteikö tuo ole Toitsalta huono suoritus, mutta luulen että monelle etenkin kenelle merkki on tuttu, ihan hyvä valinta.
Mun mielestä tämä on osittain samaa tasoa kuin kusematta lappiin jorinat tällä palstalla. Kuviteleeko joku että 40-50k€ hinnalla saisi jonkun täydellisen auton?
Tuo Toyota on perheauto-kokoa. Kyllä tässä segmentissä alkaa jo pikalatauksen käyttö olemaan varmasti mainitsemaasi yleisempää, kun harva sitä perheen ykkösautoa vain 200 km säteellä tapahtuvaa ajoa varten ostaa.

Esimerkiksi joku jakoi juuri FB:ssa 923 kilometrin edestakaisen reissun lataustauot Bz4x:llä kommentilla "latausajat putosi jo ihan sidettävälle tasolle". Puolivälissä auto oli yön yli suko-latauksessa (noin 25%-yksikköä energiaa). Pikalataustauot olivat yhteensä 2 tuntia 56 minuuttia. Onhan tämä ihan järkyttävän kaukana siedettävästä tasosta, kun 80 km/h keskinopeudella lataustaot on noin 20 % kokonaisajasta. Tuo Toyota pääsee korkeintaan aivan optimiolosuhteissa kohtuullisiin latausaikoihin, ja näitä optimiolosuhteita ei Suomessa paljoa ole tarjolla (akku pitäisi saada tuonne 25-30 asteen lämpöihin).

Naputtelin vertailun vuoksi Teslan navin 926 kilometrin matkan Hyvinkäältä Sodankylään, niin neljän lataustauon latausajoiksi ennustaa yhteensä 47 minuuttia. Jos halutaan vähän enemmän akkua perillä (kuin sovelluksen ehdottama 9 %) ja ottaa väliin joku lounastauko pidemmällä latauksella, niin pitäisi silti mennä yhteensä 60-70 minuutin lataustauoilla.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
Jopa liiankin menisi samantien kakkosautona, mutta onhan nuo hinnat melko suolaisia 10v vanhoista vrt. polttikset.
En itse pitäisi edes kovin kalliina. Melko tarkkaan samat hinnat kuin vaikka bensa-Golfeissa. Toki kun puhutaan 10v vanhasta 22kWh Leafista niin se ei riitä ihan kaikille edes kakkosautoksi, mutta varsinkin facelift 40kWh n. 15 tonnilla on aika hyvä diili jos lataus kotona tai töissä onnistuu.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
335
En itse pitäisi edes kovin kalliina. Melko tarkkaan samat hinnat kuin vaikka bensa-Golfeissa. Toki kun puhutaan 10v vanhasta 22kWh Leafista niin se ei riitä ihan kaikille edes kakkosautoksi, mutta varsinkin facelift 40kWh n. 15 tonnilla on aika hyvä diili jos lataus kotona tai töissä onnistuu.
Juuri nuo 1 gen vehkeet on suhteessa kovan hintaisia 2 geniin liian pieni hintaero.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 776
Yksi asia tulee tässä mieleen. Oma mutu on että puolet sähköauton omistajista ei lataa koskaan (tai sanotaan ehkä paria kertaa enempää vuodessa) autoa pikalaturilla. Tuo Toitsa ottaa kotilaturista virtaa ihan samalla tavalla vastaan kuin muutkin vatkaimet.

Sitä en sano etteikö tuo ole Toitsalta huono suoritus, mutta luulen että monelle etenkin kenelle merkki on tuttu, ihan hyvä valinta.
Mun mielestä tämä on osittain samaa tasoa kuin kusematta lappiin jorinat tällä palstalla. Kuviteleeko joku että 40-50k€ hinnalla saisi jonkun täydellisen auton?
Kaikki ei ajele Suomea ristiinrastiin energiajuoman voimalla 24/7.
Sinänsä mukavaa että täällä ketjussa mollataan välillä muitakin kuin Teslaa, mutta musta nämä jorinat täyttää välillä (koulu)kiusaamisen tuntomerkit.
Aivan samaa mieltä ensimmäisestä kappaleesta. Pikalataus ei ole monellekaan merkitsevä osa kokonaisuudessa. Mutta...

Se on aika ärsyttävää Suomen talvessa, kun auto lataa hitaasti. Se on vielä ärsyttävämpää, kun tietää samanhintaisten muun merkkisten autojen lataavan nopeasti. Hitaasti lataavat autot aiheuttavat pullonkauloja pikalatureille eikä sellainen auto täytä primääritarkoitustaan eli jouhevaa matkantekoa. Sitä vartenhan henkilöauto ostetaan.

Minusta nämä ovat lapsuksia tai itse asiassa selkeitä puutteita. Ihan samanlaisia kuin esimerkiksi Teslan pyyhkijät, korealaisten nopeusrajoituspimputukset, MG:n kaistavahti tai VW:n alkutuotannon softa. Markkinoilta löytyy toimivia ratkaisuja, niin kyllä silloin huono on huono.

Kun minulta kysytään vinkkejä sähköauton hankintaan, pidän yhtenä tärkeimmistä kriteereistä akun lämmitystä. Vaikka melkein kaikki ajot hoituisivat koti- ja työpaikkalatauksella, niin hidas talviaikainen pikalatausnopeus rajoittaa auton käyttöä äkkinäisissä tarpeissa saati aiheuttaa extravaivaa niillä harvoilla matkoilla. Minusta on typerä rajoite yrittää ajoittaa laturille meno 5-10% varaustasolla jonkinlaisen lataustehon saamiseksi. Nämä ongelmat vielä korostuvat henkilöillä, jotka eivät näitä asioita ymmärrä eivät osaa optimoida latauksia. Pihasta löytyy sähköauto ilman akun esilämmitystä ja se jää viimeiseksi lajissaan. Lisäksi uskon arvonaleneman olevan kovempi vs. esilämmityksen omaava auto, kunhan kansan syvät rivit omaksuvat sähköautojen metkut.
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
554
Tuo Toyota on perheauto-kokoa. Kyllä tässä segmentissä alkaa jo pikalatauksen käyttö olemaan varmasti mainitsemaasi yleisempää, kun harva sitä perheen ykkösautoa vain 200 km säteellä tapahtuvaa ajoa varten ostaa.

Esimerkiksi joku jakoi juuri FB:ssa 923 kilometrin edestakaisen reissun lataustauot Bz4x:llä kommentilla "latausajat putosi jo ihan sidettävälle tasolle". Puolivälissä auto oli yön yli suko-latauksessa (noin 25%-yksikköä energiaa). Pikalataustauot olivat yhteensä 2 tuntia 56 minuuttia. Onhan tämä ihan järkyttävän kaukana siedettävästä tasosta, kun 80 km/h keskinopeudella lataustaot on noin 20 % kokonaisajasta. Tuo Toyota pääsee korkeintaan aivan optimiolosuhteissa kohtuullisiin latausaikoihin, ja näitä optimiolosuhteita ei Suomessa paljoa ole tarjolla (akku pitäisi saada tuonne 25-30 asteen lämpöihin).

Naputtelin vertailun vuoksi Teslan navin 926 kilometrin matkan Hyvinkäältä Sodankylään, niin neljän lataustauon latausajoiksi ennustaa yhteensä 47 minuuttia. Jos halutaan vähän enemmän akkua perillä (kuin sovelluksen ehdottama 9 %) ja ottaa väliin joku lounastauko pidemmällä latauksella, niin pitäisi silti mennä yhteensä 60-70 minuutin lataustauoilla.
Voi olla näin. Niinkuin mainitsin että on ihan mutua tuo kuinka moni käyttää useasti pikalatureita.

Itse käyn ehkä 20kertaa vuodessa pikalatureilla. 30tkm vuodessa, joista puolet työ ajoa. Ei siis työmatka ajoa vaan työni puolesta. Mutta säde on yleensä max 50-100km joten pärjään firman seinässä olevalla laturilla 95% ajasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 741
Sen verran aktiivisesti valmistajat laskee hintoja, että pakkohan tässä on muidenkin seurata perässä, ketkä ei vielä ole hintoja laskenut.

Esim. Hyundai Ioniq5, Kia Ev6 edelleen tukevasti siellä 50-60k€ tai yli luokassa.
Julkaisihan hyny ainakin "business" hinnaston, jolla hinnat palautettiin suurinpiirtein siihen, missä ne oli julkaisuhetkellä. Eli suhteellinen kilpailutilanne on about sama kuin muilla. Toyotalla selkeästi ei ole kauppa käynyt (ihan syystä) ja ale isompi.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
335
Aivan samaa mieltä ensimmäisestä kappaleesta. Pikalataus ei ole monellekaan merkitsevä osa kokonaisuudessa. Mutta...

Se on aika ärsyttävää Suomen talvessa, kun auto lataa hitaasti. Se on vielä ärsyttävämpää, kun tietää samanhintaisten muun merkkisten autojen lataavan nopeasti. Hitaasti lataavat autot aiheuttavat pullonkauloja pikalatureille eikä sellainen auto täytä primääritarkoitustaan eli jouhevaa matkantekoa. Sitä vartenhan henkilöauto ostetaan.

Minusta nämä ovat lapsuksia tai itse asiassa selkeitä puutteita. Ihan samanlaisia kuin esimerkiksi Teslan pyyhkijät, korealaisten nopeusrajoituspimputukset, MG:n kaistavahti tai VW:n alkutuotannon softa. Markkinoilta löytyy toimivia ratkaisuja, niin kyllä silloin huono on huono.

Kun minulta kysytään vinkkejä sähköauton hankintaan, pidän yhtenä tärkeimmistä kriteereistä akun lämmitystä. Vaikka melkein kaikki ajot hoituisivat koti- ja työpaikkalatauksella, niin hidas talviaikainen pikalatausnopeus rajoittaa auton käyttöä äkkinäisissä tarpeissa saati aiheuttaa extravaivaa niillä harvoilla matkoilla. Minusta on typerä rajoite yrittää ajoittaa laturille meno 5-10% varaustasolla jonkinlaisen lataustehon saamiseksi. Nämä ongelmat vielä korostuvat henkilöillä, jotka eivät näitä asioita ymmärrä eivät osaa optimoida latauksia. Pihasta löytyy sähköauto ilman akun esilämmitystä ja se jää viimeiseksi lajissaan. Lisäksi uskon arvonaleneman olevan kovempi vs. esilämmityksen omaava auto, kunhan kansan syvät rivit omaksuvat sähköautojen metkut.
Muuten samaa mieltä, mutta itse olisin joutunut maksamaan sen 10ke enemmän akunesilämmmitykseen kykenevästä autosta (vastaava tilat ym. josta syystä model 3 pois laskuista) sekä uudesta vastaavasta samoilla varusteilla jopa 15k enemmän, jolloin sen 2x vuodessa jotka ehkä tarvin ko ominaisuutta voin tähdätä pienellä varauksella laturiin. Ja suurempi hyöty on välttää ABC ja K-latausta ruuhka-aikaan, kuin esilämmitys auttaisi.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 141
Vaimo haluaisi ostaa itsellensä jonkin pienen sähköauton hintaluokassa 12-17t€. Mikä mahtaisi olla paras vaihtoehto, jos kriteereinä on akkukoko n. 40kwh? Nissan leaf olisi yksi hyvä vaihtoehto, mutta tuo CHAdeMO latauspistoke on aivan hanurista... muuten olisi "täydellinen" vaihtoehto. Toinen vaihtoehto olisi Peugeot e 208, mutta hinnat käytettyinä ampasee jo sitten 20t€ pintaan. Kolmantena vaihtoehtona olisi Renault Zoe intens 40 malli, mutta tuo on aika "kindermallia" sitten.

Onko kenelläkään kokemusta noista vaihtoehdoista? Tai sanoa mitä kannattaisi noissa malleissa ottaa huomioon?
Jos kotona tarkoitus ladata ja auto tulee työmatka/nurkkapyöritykseen niin leaf voi olla ihan hyvä ratkaisu, julkisiin (pika)latureihin jos tarkoitus ajella niin sitten välttämättä ei. Tuo ei sitten ole ihan pikkuauto, vaa c-segmentin perheauton kokoinen ja sen puolesta vertautuu vaikka golffiin tai corollaan.

Hinnan puolesta soveltuvia vois löytyä pösön lisäksi opelin keulamerkillä corsa-e:n muodossa, vaikka nekin menee sinne 20k€ luokkaa , mokka-e sitten katumaasturimalli ja hinta muutaman tonnin yli vastaa an corsan.

Volkkarin Mii/Up/Citigo kolmikko kuten edellä ehdotettu on myös ihan hyviä pelejä ajaa mutta hinnat taitaa olla verrattain korkealla niissäkin.

Kia Soulia vois myös löytää tuohon budjettiin mutta siinäkin taitaa olla chademo.

Summa summarum; Leafissa varmasti eniten autoa per euro jos chademo ei ole ongelma.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
Summa summarum; Leafissa varmasti eniten autoa per euro jos chademo ei ole ongelma.
Vanha Ioniq on myös tiloiltaan aika lähellä Leafia ja 28kWh:n akulla halvin pitkillekin matkoille jotenkin sopiva auto. 38kWh:n versio sitten olisi vähän kuin 40kWh Leaf CCS:llä.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
Tämä isosti. Tossa on niin kova auto kuin vaan voi olla tossa hintaluokassa. Ei vaan tosiaan moni halua luopua.
Onhan noita kuitenkin reilut 30kpl myytävänä eli ei muuta kuin valitsemaan jos tuollaisen haluaa. Uutena tuo oli ihan tosi hyvä diili, mutta ei tuo kyllä ole enää yhtään liian hyvä hintaisekseen tänä päivänä. Toki sellainen perusvarma valinta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 741
Onhan noita kuitenkin reilut 30kpl myytävänä eli ei muuta kuin valitsemaan jos tuollaisen haluaa. Uutena tuo oli ihan tosi hyvä diili, mutta ei tuo kyllä ole enää yhtään liian hyvä hintaisekseen tänä päivänä. Toki sellainen perusvarma valinta.
Emt, ei kyllä yksikään uudempi malli tarjoa lähellekään samanlaista hinta/käytettävyyttä edelleenkään. Aika vähävikaisia olleet, latauskaapelin lukitus ja satunnaisesti jäätyvät rumpujarrut kai ne pahimmat. Miissä vielä takuutakin parhaimmillaan 2-3 v jäljellä. Huollot sikahalpoja, kun ei mene k-auton kynittämäksi ja muistaa vaatia 30tkm/24kk huoltovälin oikein asettamisen. Liikkeiden hyvityshinnat ovat 2-3 k€ pyyntien alle eli eiku tinkaamaan. Plus-malli kaikin lisävarustein on ainoa jota kannattaa etsiä. Hyvin näkee myynnissä ei-plussia kirkkain takalasein ihan samoissa hinnoissa. Ei se tyhmä ole joka pyytää…
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 195
Vaimo haluaisi ostaa itsellensä jonkin pienen sähköauton hintaluokassa 12-17t€. Mikä mahtaisi olla paras vaihtoehto, jos kriteereinä on akkukoko n. 40kwh? Nissan leaf olisi yksi hyvä vaihtoehto, mutta tuo CHAdeMO latauspistoke on aivan hanurista... muuten olisi "täydellinen" vaihtoehto. Toinen vaihtoehto olisi Peugeot e 208, mutta hinnat käytettyinä ampasee jo sitten 20t€ pintaan. Kolmantena vaihtoehtona olisi Renault Zoe intens 40 malli, mutta tuo on aika "kindermallia" sitten.

Onko kenelläkään kokemusta noista vaihtoehdoista? Tai sanoa mitä kannattaisi noissa malleissa ottaa huomioon?
Mikä tuon chademon haitta on, jos autoa lataa 99%:sti kotona tai töissä AC:llä? Mietin vain, että jos autolla ei juuri ikinä ajeta mitään pidempiä reissuja niin ei tuosta chademosta juuri haittaa ole.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
543
Juuri kävin liikkeessä kysymässä tarjousta. Akku lämmitetään heti kun kytketään laturiin, kuulema 25% nopeampi lataus talvella. 3-vaihelaturi sentään. Itseäni kiinnostaisi kovasti vaihtaa corolla tuohon, mutta korko 6,5% laittoi jäitä hattuun. Pihalla olisi jo 11kw laturi niin käytännössä ei tartteis ikinä julkisilla ladata ellei reissaa.
Liki kaikki sähköautot aloittavat pakkasella akun esilämmityksen kun ne ajetaan pikalaturille. Lopuissa akku lämpenee latauksen ansiosta.

Vaimo haluaisi ostaa itsellensä jonkin pienen sähköauton hintaluokassa 12-17t€. Mikä mahtaisi olla paras vaihtoehto, jos kriteereinä on akkukoko n. 40kwh? Nissan leaf olisi yksi hyvä vaihtoehto, mutta tuo CHAdeMO latauspistoke on aivan hanurista... muuten olisi "täydellinen" vaihtoehto. Toinen vaihtoehto olisi Peugeot e 208, mutta hinnat käytettyinä ampasee jo sitten 20t€ pintaan. Kolmantena vaihtoehtona olisi Renault Zoe intens 40 malli, mutta tuo on aika "kindermallia" sitten.

Onko kenelläkään kokemusta noista vaihtoehdoista? Tai sanoa mitä kannattaisi noissa malleissa ottaa huomioon?
Ota vaan se LEAF. Nyt on hyvä tinkimahdollisuus ennen kuin CCS-adapterista tulee jokapäiväistä.

VW e-Up! / Seat Mii / Skoda citigo 36,8kWh voisi toimia tuollaiseen käyttöön. Jos joku suostuu omastaan luopumaan.
Luulin ensimmäistä näkemääni Miitä mopoautoksi. En kyllä sekaantuisi noihin vs. Leaf - E Golf
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 195
VW e-Up! / Seat Mii / Skoda citigo 36,8kWh voisi toimia tuollaiseen käyttöön. Jos joku suostuu omastaan luopumaan.
Tripletin "CCS etu" chademoon nähden on kyllä vähän kyseenalainen, koska CCS lataus tripletissä on myös julmetun hidas. Tripletti tai pikkuakkuinen Leaf kun ei minusta kumpikaan oikein ole tarkoitettu pitkänmatkan kulkineeksi vaan ovat nimenomaan nurkkapyöritykseen ja kotilataukseen tarkoitettuja. Niissä pikalatauksen ominaisuudet ovat melko turhia.

Emt, ei kyllä yksikään uudempi malli tarjoa lähellekään samanlaista hinta/käytettävyyttä edelleenkään. Aika vähävikaisia olleet, latauskaapelin lukitus ja satunnaisesti jäätyvät rumpujarrut kai ne pahimmat. Miissä vielä takuutakin parhaimmillaan 2-3 v jäljellä. Huollot sikahalpoja, kun ei mene k-auton kynittämäksi ja muistaa vaatia 30tkm/24kk huoltovälin oikein asettamisen. Liikkeiden hyvityshinnat ovat 2-3 k€ pyyntien alle eli eiku tinkaamaan. Plus-malli kaikin lisävarustein on ainoa jota kannattaa etsiä. Hyvin näkee myynnissä ei-plussia kirkkain takalasein ihan samoissa hinnoissa. Ei se tyhmä ole joka pyytää…
Tripletit ovat kyllä mainoita autoja, mutta nyt kun itselläkin tulee kakkosauton hankinta ajankohtaiseksi, niin eipä ne tripletit enää niin kilpailukykyisiä olekaan. Tuo moneen kertaan mainittu Leaf alkaa olla monessa suhteessa kiinnostavampi vaihtoehto. Karkeasti katsonut, että reilun vuoden vanhoja ja alle 20tkm ajettuna Leafeja 40kWh akulla alkaa saamaan jo 18k€ hintaan todella hyvillä varusteilla. Kokoakin siinä on reilusti enemmän kuin Tripletissä. Kaksi kolme vuotta vanhat Miit ovat vain 2-3k€ halvempia eli tuolla parin tonnin lisäpanostuksella saa melkoisen paljon paremmat varusteet ja lisää tilaa autoon. Molemissa takuuta jäljellä ja vaikka Tripletit ovat melko vähävikaisia olleet niin Leaf taitaa silti olla luotettavin sähköauto tällä hetkellä (?).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 741
Ota vaan se LEAF. Nyt on hyvä tinkimahdollisuus ennen kuin CCS-adapterista tulee jokapäiväistä.
Sen verran monta vuotta sitä on odoteltu, että ei kannatta ehkä adapterin varaan laskea vaikka joku sellaisen on saanut tehtyä. Kuoleva järjestelmä, niin into kehittää ratkaisuja hiipuu nopeasti.

Tripletit ovat kyllä mainoita autoja, mutta nyt kun itselläkin tulee kakkosauton hankinta ajankohtaiseksi, niin eipä ne tripletit enää niin kilpailukykyisiä olekaan. Tuo moneen kertaan mainittu Leaf alkaa olla monessa suhteessa kiinnostavampi vaihtoehto. Karkeasti katsonut, että reilun vuoden vanhoja ja alle 20tkm ajettuna Leafeja 40kWh akulla alkaa saamaan jo 18k€ hintaan todella hyvillä varusteilla. Kokoakin siinä on reilusti enemmän kuin Tripletissä. Kaksi kolme vuotta vanhat Miit ovat vain 2-3k€ halvempia eli tuolla parin tonnin lisäpanostuksella saa melkoisen paljon paremmat varusteet ja lisää tilaa autoon. Molemissa takuuta jäljellä ja vaikka Tripletit ovat melko vähävikaisia olleet niin Leaf taitaa silti olla luotettavin sähköauto tällä hetkellä (?).
Kyllä Mii pitäisi irrota helposti 14 k€ pintaan tai jopa alle, jos on enemmän ajettu. Pyynnit on pyyntejä. Jos kokoa tarvitsee enemmän, niin luonnollisesti joku muu kuin tripletti on parempi. Yhden hengen yhden kaupungin sisällä pääasiassa tapahtuvaan työmatka-ajoon feat. kotona lataus ei edelleenkään näppärämpää vehjettä hintaluokassa löydy. Löytyvä CSS 30-30 kW teholla kuitenkin lohduttaa tarvittaessa, Tku-Hki, Tampere-Hki välin kuitenkin vetää silloin yhdellä 15-20 min stopilla tai nuukaillen stopitta. 40 kWh Leaf ei paljoa parempaan taida pystyä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 195
Kyllä Mii pitäisi irrota helposti 14 k€ pintaan tai jopa alle, jos on enemmän ajettu. Pyynnit on pyyntejä. Jos kokoa tarvitsee enemmän, niin luonnollisesti joku muu kuin tripletti on parempi. Yhden hengen yhden kaupungin sisällä pääasiassa tapahtuvaan työmatka-ajoon feat. kotona lataus ei edelleenkään näppärämpää vehjettä hintaluokassa löydy. Löytyvä CSS 30-30 kW teholla kuitenkin lohduttaa tarvittaessa, Tku-Hki, Tampere-Hki välin kuitenkin vetää silloin yhdellä 15-20 min stopilla tai nuukaillen stopitta. 40 kWh Leaf ei paljoa parempaan taida pystyä.
Vertaillaan taas omenoita appelsiineihin, jos vertaa noin vuoden vanhaa alle 20tkm ajettua Leafia kolme vuotta vanhaan ja yli 60tkm ajettuun Triplettiin. Eli kyllä pitäisi suurinpiirtein verrata samanikäisiä keskenään. Ja niille paremmille varusteillekin kannattaa antaa joku painoarvo. Sanonpa vaan, että se parin tonnin lisäsijoitus tuo aika paljon lisää autoa Leafin muodossa.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
543
Sen verran monta vuotta sitä on odoteltu, että ei kannatta ehkä adapterin varaan laskea vaikka joku sellaisen on saanut tehtyä. Kuoleva järjestelmä, niin into kehittää ratkaisuja hiipuu nopeasti.

Kyllä Mii pitäisi irrota helposti 14 k€ pintaan tai jopa alle, jos on enemmän ajettu. Pyynnit on pyyntejä. Jos kokoa tarvitsee enemmän, niin luonnollisesti joku muu kuin tripletti on parempi. Yhden hengen yhden kaupungin sisällä pääasiassa tapahtuvaan työmatka-ajoon feat. kotona lataus ei edelleenkään näppärämpää vehjettä hintaluokassa löydy. Löytyvä CSS 30-30 kW teholla kuitenkin lohduttaa tarvittaessa, Tku-Hki, Tampere-Hki välin kuitenkin vetää silloin yhdellä 15-20 min stopilla tai nuukaillen stopitta. 40 kWh Leaf ei paljoa parempaan taida pystyä.
Adapteri on ihan tuotantomalli ja maksaa semmosen tonnin jos sitä halajaa. Tripletti on rämisevä mopoauto verrattuna adaptiivisella vakkarilla varustettuun LEAFiin.

Joku tuommonen: https://beta.nettiauto.com/nissan/leaf/13931695
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
261
Ja siis Leafihan on yllättävän iso auto. Sen ehkä kuvien perusteella mieltää joksikin pikkukipoksi, mutta sehän on ihan kookas auto ja tavaratilaakin taitaa olla suht reippaasti. Eli ei ole kyllä edes samassa liigassa noiden Miin sun muiden kotteroiden kanssa.

edit. Tämä ei nyt ollu tarkoitus olla mikään Miin haukkuminen, mutta minusta nuo ei ole edes oikein vertailukelpoiset autot kuin ehkä hinnaltaan. Mii on tietenkin kätevämpi kaupunkiin, mutta Leafilla ajelee jo isollakin tiellä suhteellisen mukavasti. Ja koko tuo sit mukanaan tietenkin isomman kulutuksen vs Mii jne.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 113
Viestejä
4 192 361
Jäsenet
70 685
Uusin jäsen
Danxku

Hinta.fi

Ylös Bottom