Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 778
Tämähän nyt on täysin paikkaansapitämätön väite. Suuri osa suomalaisista ei ostaisi sähköautoa, vaikka se olisi halvempi kuin vastaava polttis.
Tähän en usko. Osa ei osta, mutta suuri osa kyllä ostaa, kun miettivät jälleenmyyntiarvoa ja vähän funtsivat auton käyttöön oikeasti. Paku-, lava-auto- ja spesiaalitarpeita omaavat ei liene suuri osa.

En tiedä kuuluuko tämä ympäristökeskustelu tähän ketjuun. Jos rehellisiä ollaan niin tuskin täällä kukaan oikeasti ostaa sähköautoa ympäristösyistä
...
En tiedä ostaako, mutta esim. firmaliisarit ovat nimenomaan ohjattu vähäpäästöisiin autoihin ja siten ne hankitaan ympäristösyistä.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Nämä ihmiset eivät halua vaihtaa sähköautoon. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Eivät he halua itselleen vaivalloisempaa autoa vain siksi, että se olisi halvempi ja että se olisi sähköauto. Kaikille sähköauto ei ole mikään jumalallisuus, jota pitäisi tavoitella.
Tämä väite taas pitää paikkansa vielä jotain vuosia, mutta tuo ”vaivalloisempaa autoilua” mantrakin vanhenee nopeasti sitä mukaa kun tieto lisääntyy ja loputkin ymmärtävät, että eipä se paljoa sen vaivalloisempaa ole. Halvempaa ja kivempaa kylläkin.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Keskuspankkien koronnostojen tarkoitus on hillitä inflaatiota vähentämällä taloudellista toimeliaisuutta eli kysyntää. Olisi totaalisen aivokuollutta pyrkiä tällaisessa tilanteessa elvyttämään ostotuilla kysyntää. Tähän päälle toki se fakta, että Teslaa lukuun ottamatta sähköautojen toimitusajat mitataan pääasiassa vuosissa, mikä kertoo vakavasta kysynnän ja tarjonnan epäsuhdasta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Briteissähän tuota on ratkottu fiksusti muokkaamalla katuvalaisimien tolppiin latauspistokkeita, ihan toimisi täälläkin.
Luulisi etta Lontoon mallikin sovellettuna toimisi kovin hyvin suomessa. Ei se tolpan tarvitse olla erityisen pieni ja nakymaton tai mitenkaan hullun suuri.
Tuossa brittien valotolpassa on yksi merkittävä ero meikäläiseen. Se on sijoitettu ajoradan ja jalankulkuväylän väliin. Hyvin harvinainen toteutus täällä.

Jos sähköautojen latausjohdot muodostavat esteradan jalkakäytävälle siitä nousee melkoinen meteli.

Käytännössä siis tuollainen kadunvarsilataus täytyy toteuttaa perinteisten pysäköintimittareiden tapaisella toteutuksella. Tosin eipä sekään nyt mikään ylitsepääsemätön ongelma olisi infran puolesta.

Ainakin kerran taytyy vaihtaa Suomessa akku ennenkuin on loppuun ajettu.
Muksi ihmeessä?

Köytännössä ainoat autot joissa akut ovat tulleet ns. vaihtoikään, ovat 20kwh akkuiset leafit lähes 300tkm ajettuna. "Normaalilla" 40kwh akulla sama syklimäärä saavutetaan vasta siellä 600tkm paikkeilla, ja niilläkin pystyy kituuttamaan pidempään vajaakuntoisena kun akun kapa on edelleen tuplat.

Eroamme niin paljon Norjalaisista?
Kyllähän suuri osa norjalaisista ostaa edelleen polttisautoja. Ei suurin osa, mutta suuri osa siitä huolimatta.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Tämä väite taas pitää paikkansa vielä jotain vuosia, mutta tuo ”vaivalloisempaa autoilua” mantrakin vanhenee nopeasti sitä mukaa kun tieto lisääntyy ja loputkin ymmärtävät, että eipä se paljoa sen vaivalloisempaa ole. Halvempaa ja kivempaa kylläkin.
Sitä odotellessa, että akkuautoon saat ladattua viiteen minuuttiin edes sen 400 km toimintamatkaa :)
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Tähän en usko. Osa ei osta, mutta suuri osa kyllä ostaa, kun miettivät jälleenmyyntiarvoa ja vähän funtsivat auton käyttöön oikeasti. Paku-, lava-auto- ja spesiaalitarpeita omaavat ei liene suuri osa.
Alkaa kuulostaa jo hurmoshenkisyydeltä. Miksi te jatkuvasti yleistätte asioita niinkuin se teidän hokemanne totuus olisi joku jumalallinen ainoa totuus ja eri mieltä olevia on vain marginaalinen määrä? Tuo on yksinkertaisesti täysin väärä olettamus.

Ensinnäkään suuri osa autoilijoista ei mieti auton jälleenmyyntiarvoa paskan vertaa kun autoa hankkii. Heitä ei jälleenmyyntiarvo kiinnosta. Heitä kiinnostaa vain ja ainoastaan se, että he saavat alleen sellaisen auton kuin haluavat.

Alkaa olla jo yhtä typerää ajattelua kuin se, että jotkut ottavat uuteen autoon sellaisia lisävaruisteita, joita eivät tarvitse, mutta ajattelevat että seuraava ostaja tarvitsee. Eli ostavat lisävarusteita jollekin tuntemattomalle ihmiselle, joka ehkä joskus tulevaisuudessa ostaa kyseisen auton käytettynä :D Järkeä nolla.
 
Liittynyt
12.06.2017
Viestejä
313
Köytännössä ainoat autot joissa akut ovat tulleet ns. vaihtoikään, ovat 20kwh akkuiset leafit lähes 300tkm ajettuna. "Normaalilla" 40kwh akulla sama syklimäärä saavutetaan vasta siellä 600tkm paikkeilla, ja niilläkin pystyy kituuttamaan pidempään vajaakuntoisena kun akun kapa on edelleen tuplat.
Lataussyklien sijaan akun vaihto taitaa tulla kyseeseen tänä päivänä ostetuille sähkiksille, jos akut eivät kestä aikaa sinne 22 vuotiaaksi asti, mikä on ainakin viimeisimmän tietoni mukaan keskimääräinen romutusikä Suomessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 863
Miten se liittyy tähän?

Suomessa on helvetin paljon ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta järkevästi järjestää autolle latausta. Suomessa on helvetin paljon ihmisiä, jotka eivät halua matkoillaan pysähtyä laitailemaan autojaan, kun polttiksella matkanteko on huomattavasti vaivalloisempaa, tankkauksen kestäessä sen max 5 minuuttia.

Nämä ihmiset eivät halua vaihtaa sähköautoon. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Eivät he halua itselleen vaivalloisempaa autoa vain siksi, että se olisi halvempi ja että se olisi sähköauto. Kaikille sähköauto ei ole mikään jumalallisuus, jota pitäisi tavoitella.
Tässä on 99% tapauksista syynä se että ei ole edes kokeillut sähköautoa. Ei ole vaikeaa vaan itseasiassa paljon helpompaa. Loppuu se ainainen huoltoasemalla ravaaminen kun auton akku on aamulla täynnä yön latauksen jäljiltä. Mutta jokainen tyylillään ja saahan sitä ajaa polttisautolla jos tykkää aina käydä tankkaamassa kovaan hintaan ja kuunnella järjetöntä pärinää ja haistella pakokaasuja, mikäs siinä sitten.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Lataussyklien sijaan akun vaihto taitaa tulla kyseeseen tänä päivänä ostetuille sähkiksille, jos akut eivät kestä aikaa sinne 22 vuotiaaksi asti, mikä on ainakin viimeisimmän tietoni mukaan keskimääräinen romutusikä Suomessa.
Mulla on 15v läppäri jonka li-ion akku on vielä ok tasolla, koska laite ollut säännöllisellä mutta harvalla käytöllä. Tuosta todellisesta ikääntymisestä johtuva akun lahoamisesta on luonnollisesti hyvin vähän dataa olemassa, mutta ei tuo mielestäni mikään erityinen ongelma ole, kun akkua ei pilata täydellä käyttämättömyydellä ja syväpurulla.

Ts. Ne ovat ne käyttösyklit jotka sitä akkua ensisijaisesti kuluttavat.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Tässä on 99% tapauksista syynä se että ei ole edes kokeillut sähköautoa. Ei ole vaikeaa vaan itseasiassa paljon helpompaa. Loppuu se ainainen huoltoasemalla ravaaminen kun auton akku on aamulla täynnä yön latauksen jäljiltä. Mutta jokainen tyylillään ja saahan sitä ajaa polttisautolla jos tykkää aina käydä tankkaamassa kovaan hintaan ja kuunnella järjetöntä pärinää ja haistella pakokaasuja, mikäs siinä sitten.
Hieno esimerkki fanaattisesta tekstistä. Ollaan niin hurmoksessa sähköautoista, ettei kyetä edes käsittelemään sitä tosiasiaa, että kaikkia ei sähköautot kiinnosta. Mietipä hieman noita kommenttejasi :)

Hyvä esimerkki kun serkkupoika halusi uuden Lexuksen. NX:ää oli ostamassa ja ehdotin vaihtoehdoksi RZ:aa. Hänelle ei tullut sähköauto kuuloonkaan, sillä hänelle tärkeintä autossa oli se, että hän voi lähteä ajelemaan minne haluaa ja milloin haluaa ilman että hänen tarvitsee suoda hetkeäkään sille, että joutuisi miettimään, että missähän sitä autoa sitten lataa ja millaisia taukoja joutuu pitämään. Bensaa kun saa aina ja nopeasti.

Täytyy olla aika kujalla, jos alkaisi tällekin väittämään vastaan teikäläisten tyyliin, että "et vain ymmärrä, kyllä sähköauto olisi sinulle parempi" :D
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Sitä odotellessa, että akkuautoon saat ladattua viiteen minuuttiin edes sen 400 km toimintamatkaa :)
Jep. Odotellaan samalla sitä, että saa dieselin tankattua yön aikana nukkuessa. Kyllä ne polttiskuskitkin matkoillaan pysähtyy ja silloin se auto lataa siellä taustalla. Ei se ole suurimmalle osalle realismia, että ajellaan joku lapin reissu muutamalla viiden minuutin tauolla vaan sen takia kun sitä toimintamatkaa on ja se on teknisesti mahdollista.

Et sä oikeasti voi olla tosissaan tuon asian kanssa, että ihmiset ajaisivat dieseleillään pitkiä reissuja pelkillä 5minuutin tankkaustauoilla. Jos sinä toimit sillä tavalla, niin älä nyt tule kuitenkaan puhumaan tänne muiden puolesta samaa. Kyllä ihmisillä on reissuillaan tarve pysähtyä syömään, juomaan, vessaan, kusettamaan koiria, vaihtamaan vaippoja, käydä kaupassa ja muuta vastaavaa. Näiden toimenpiteiden aikana sitten auto lataa ja matka jatkuu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 778
Mitä ihmeen hurmoshenkisyyttä @Tecto?

Uusien autojen ostajat lienevät pääosin sitä porukkaa, jotka ajaa joko 1) takuuajan tai 2) ~4 vuotta sillä autollaan. Kyllä he puljaavat välirahan kanssa määrävälein ja vaihtoarvoa pohtivat. Näin olen kuullut automyyjiltä. Käytetyt ovat eri asia.

Suomalaisten keskimääräiset ajosuoritteet ovat sellaisia, että sähköauton lataaminen ei aiheuta murhetta, vaikka kotilatausta ei olisi. Sen voi ajoittaa muun asioinnin yhteyteen ja reissussa sitten pikalaturilla hoituu homma. Kotilataus on taas todella helppoa.

Sähköauto ei sovi, jos pitää ajaa jatkuvasti pitkää siivua aikapaineen kanssa, pitää vetää tai kuljettaa isoa / raskasta tavaraa, ottaa hermoon tai stressaa latailut, ajelee maastossa tai ei pysty laittamaan rahaa normaalia enemmän autoonsa. Kyllä tätäkin porukkaa piisaa.

Toimintamatkaa pohtiville: Sille pitkien siivujen laturilla venaamisen ajalle saa aika hyvän takaisinmaksun, kun laskee käyttökulut normaalissa ajossa vs. polttomoottori. Itse panostaisin rangen sijaan latausnopeuteen.

Sähköauto ei silti kaikille sovi. Esim. yhdelle metsämiehelle totesin käyttötarpeet kuultuani, että pysyy vaan rangereissa ja hiluxeissa.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Offtopic, keskustelun häirintä
Jep. Odotellaan samalla sitä, että saa dieselin tankattua yön aikana nukkuessa. Kyllä ne polttiskuskitkin matkoillaan pysähtyy ja silloin se auto lataa siellä taustalla. Ei se ole suurimmalle osalle realismia, että ajellaan joku lapin reissu muutamalla viiden minuutin tauolla vaan sen takia kun sitä toimintamatkaa on ja se on teknisesti mahdollista.
Varmasti pysähtyy matkalla, mutta monelle on merkitystä sillä, että sen pysähdyksen voi tehdä omilla ehdoilla, eikä auton ehdoilla. Hyvä esimerkki tältä vuodelta on, kun ajeltiin Espoosta kohti pohjoista. Pysähdyttiin matkalla Jyväskylän keskustaan syömään, mutta koska siinä ei ollut latausmahdollisuutta, niin autoa ei voinut samalla ladata. Syönnin jälkeen jouduttiin sitten puolen tunnin päästä pysähtymään uudelleen auton lataamista varten.

Sähköautofanaatikot taas eivät näe mitään ongelmaa siinä, että turhien pysähdyksien minimoimiseksi on sitten pakotettu syömään jotain ABC-paskaa tms. jota saa laturien vierestä.

Polttiksella taas ei olisi ollut mitään ongelmaa, sillä tankkauspysähdys olisi kestänyt vain sen max 5 minuuttia.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Sähköautofanaatikot taas eivät näe mitään ongelmaa siinä, että turhien pysähdyksien minimoimiseksi on sitten pakotettu syömään jotain ABC-paskaa tms. jota saa laturien vierestä.

Polttiksella taas ei olisi ollut mitään ongelmaa, sillä tankkauspysähdys olisi kestänyt vain sen max 5 minuuttia.
Itse näen tämän ongelman. Mutta tämäkin ongelma poistuu muutamassa vuodessa kun joka paikasta alkaa löytyä latauskenttiä. Tilanne paranee koko ajan kuukausi kuukaudelta ja vuosi vuodelta.

Eli päästään taas siihen, että tämä ”sähköauto on vaivalloisempi auto” hokema tulee poistumaan joidenkin vuosien päästä ja kymmenen vuoden päästä sillä ei ole enää edes meemiarvoa.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Mitä ihmeen hurmoshenkisyyttä @Tecto?

Uusien autojen ostajat lienevät pääosin sitä porukkaa, jotka ajaa joko 1) takuuajan tai 2) ~4 vuotta sillä autollaan. Kyllä he puljaavat välirahan kanssa määrävälein ja vaihtoarvoa pohtivat. Näin olen kuullut automyyjiltä. Käytetyt ovat eri asia.

Suomalaisten keskimääräiset ajosuoritteet ovat sellaisia, että sähköauton lataaminen ei aiheuta murhetta, vaikka kotilatausta ei olisi. Sen voi ajoittaa muun asioinnin yhteyteen ja reissussa sitten pikalaturilla hoituu homma. Kotilataus on taas todella helppoa.

Sähköauto ei sovi, jos pitää ajaa jatkuvasti pitkää siivua aikapaineen kanssa, pitää vetää tai kuljettaa isoa / raskasta tavaraa, ottaa hermoon tai stressaa latailut, ajelee maastossa tai ei pysty laittamaan rahaa normaalia enemmän autoonsa. Kyllä tätäkin porukkaa piisaa.

Toimintamatkaa pohtiville: Sille pitkien siivujen laturilla venaamisen ajalle saa aika hyvän takaisinmaksun, kun laskee käyttökulut normaalissa ajossa vs. polttomoottori. Itse panostaisin rangen sijaan latausnopeuteen.

Sähköauto ei silti kaikille sovi. Esim. yhdelle metsämiehelle totesin käyttötarpeet kuultuani, että pysyy vaan rangereissa ja hiluxeissa.
Hurmoshenkisyydellä tarkoitan sitä, että ollaan niin hurmoksessa sähköautoista, että pidetään sähköautoa ainoana oikeana oletusarvona, josta saa poiketa vain erittäin painavista syistä.

Hurmoshenkisyys näkyy foorumeilla sillä tavalla, että aina kun joku kertoo OMAT henkilökohtaiset syynsä sille, miksi ei ITSE halua sähköautoa, niin nämä hurmoshenkiset rientävät kertomaan, että tämä henkilö on väärässä, eikä ymmärrä omia tarpeitaan eikä omia mielipiteitään. Se on sairasta. Sitten yritetään kaikkia mahdollisia argumentteja pyöritellä ja väännellä eri asentoihin ja pyritään väkisin perustelemaan, miksi sähköauto olisi oikea valinta myös sellaiselle joka sitä sähköautoa ei halua.


Ja mitä tulee noihin välirahoihin, niin itse olen juurikin sitä porukkaa, joka ajaa vain uusilla autoilla. Ja kun minä hankin auton, niin minä hankin sellaisen auton, jolla minä haluan ajaa. En minä ala valitsemaan autoa sen perusteella, mikä sen jälleenmyynti arvo tulee olemaan. Miksi ostaisin sellaisen auton, jota en halua, vain siksi, että säästäisin sillä jotain jälleenmyyntiarvon myötä?
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Eli päästään taas siihen, että tämä ”sähköauto on vaivalloisempi auto” hokema tulee poistumaan joidenkin vuosien päästä ja kymmenen vuoden päästä sillä ei ole enää edes meemiarvoa.
Olet aika optimistinen, jos ajattelet että 10 vuoden päästä autojen latausnopeudet ovat kasvaneet niin, että latauspysähdys ei enää merkittävästi poikkea tankkauspysähdyksestä.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 536
Ja mitä tulee noihin välirahoihin, niin itse olen juurikin sitä porukkaa, joka ajaa vain uusilla autoilla. Ja kun minä hankin auton, niin minä hankin sellaisen auton, jolla minä haluan ajaa. En minä ala valitsemaan autoa sen perusteella, mikä sen jälleenmyynti arvo tulee olemaan. Miksi ostaisin sellaisen auton, jota en halua, vain siksi, että säästäisin sillä jotain jälleenmyyntiarvon myötä?
Hyvin sanottu. Tämän perusteella olen itsekin ostanut autoja, välillä tullut toki takkiin enemmän ja välillä vähemmän, mutta se on vain rahaa. Ei ihan heti tule mieleen, miksi pitäisi ostaa ja omistaa jotain sellaista, josta ei pidä. Esim. Tesla.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Hyvin sanottu. Tämän perusteella olen itsekin ostanut autoja, välillä tullut toki takkiin enemmän ja välillä vähemmän, mutta se on vain rahaa. Ei ihan heti tule mieleen, miksi pitäisi ostaa ja omistaa jotain sellaista, josta ei pidä. Esim. Tesla.
Minä en ajattele niin, että tulisi takkiin. Minä ajattelen sen niin, että olen maksanut hinnan siitä, että olen saanut ajaa kyseisellä autolla :) Kyllähän elämässä kaikki muukin maksaa.

Mutta tosiaan siihen alkuperäiseen väitteeseen, niin minun mielestäni olisi täysin järjetöntä, jos joku ostaisi sähköauton vain siksi, että sillä olisi odotettu jälleenmyyntiarvo parempi kuin bensa-autolla, vaikka ei sähköautoa edes haluaisi ja se olisi omaan käyttöön vaivalloisempi.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Olet aika optimistinen, jos ajattelet että 10 vuoden päästä autojen latausnopeudet ovat kasvaneet niin, että latauspysähdys ei enää merkittävästi poikkea tankkauspysähdyksestä.
Ruokinkohan mä nyt trollia tässä. En todellakaan ajattele että olisi, eikö edes tarvitse olla latausnopeudet mitään tankkauksen kaltaisia. Vaan 10 vuoden päästä pikalatauksia löytyy myös niiden sinun lempi ruokapaikkojen välittömästä läheisyydestä ja silloin sinun ei enää tarvitse mennä absille syömään (lue: elää auton ehtojen mukaisesti) vaan silloin kun pysähdyt muutenkin (oli sitten sähkö tai diesel auto) niin laitat autoon johdon kiinni ja sitten kun pysähdys on ohi niin irrotat johdon ja jatkat matkaa.

Eli toisin sanoen: Vuosia kun mennään eteenpäin niin sinä olet boss ja auto on renki.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Ruokinkohan mä nyt trollia tässä. En todellakaan ajattele että olisi, eikö edes tarvitse olla latausnopeudet mitään tankkauksen kaltaisia. Vaan 10 vuoden päästä pikalatauksia löytyy myös niiden sinun lempi ruokapaikkojen välittömästä läheisyydestä ja silloin sinun ei enää tarvitse mennä absille syömään (lue: elää auton ehtojen mukaisesti) vaan silloin kun pysähdyt muutenkin (oli sitten sähkö tai diesel auto) niin laitat autoon johdon kiinni ja sitten kun pysähdys on ohi niin irrotat johdon ja jatkat matkaa.

Eli toisin sanoen: Vuosia kun mennään eteenpäin niin sinä olet boss ja auto on renki.
Ok, ymmärsin pointin väärin :)

No mutta, itse olen jo siirtynyt sähköautoon, joten ei minulle tarvitse mitään todistella. Silti se matkustaessa joka kerta tympii pitää noita ylimääräisiä lataustaukoja, ei siitä pääse yli eikä ympäri.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 778
Hurmoshenkisyydellä tarkoitan sitä, että ollaan niin hurmoksessa sähköautoista, että pidetään sähköautoa ainoana oikeana oletusarvona, josta saa poiketa vain erittäin painavista syistä.

Hurmoshenkisyys näkyy foorumeilla sillä tavalla, että aina kun joku kertoo OMAT henkilökohtaiset syynsä sille, miksi ei ITSE halua sähköautoa, niin nämä hurmoshenkiset rientävät kertomaan, että tämä henkilö on väärässä, eikä ymmärrä omia tarpeitaan eikä omia mielipiteitään. Se on sairasta. Sitten yritetään kaikkia mahdollisia argumentteja pyöritellä ja väännellä eri asentoihin ja pyritään väkisin perustelemaan, miksi sähköauto olisi oikea valinta myös sellaiselle joka sitä sähköautoa ei halua.


Ja mitä tulee noihin välirahoihin, niin itse olen juurikin sitä porukkaa, joka ajaa vain uusilla autoilla. Ja kun minä hankin auton, niin minä hankin sellaisen auton, jolla minä haluan ajaa. En minä ala valitsemaan autoa sen perusteella, mikä sen jälleenmyynti arvo tulee olemaan. Miksi ostaisin sellaisen auton, jota en halua, vain siksi, että säästäisin sillä jotain jälleenmyyntiarvon myötä?
Minä en pidä sähköautoa oletusarvoisena uutena autona. Kehoitan kuitenkin sähköautoa vieroksuvaa uuden auton ostajaa koeajamaan sellaista ja myös laskemaan kuluja sekä ajankäyttöä oman ajoprofiilinsa / latausmahdollisuuksien kautta.

Kerran sinun tulee saada yli 400km lisää toimintamatkaa 5 minuutissa, niin unohda sähköautot jatkossa. Samoin jos et halua sähköautoa, niin älä hyvä ihminen sellaista enää osta ja provosoidu sähköautojen kehumisista.

Väitän, että aika moni uuden auton ostaja vaihtaa merkkiä tai mallia, jos arvonalenema on hyvin iso tai merkittävä vs. ~vastaava muu auto. Tämä koskee niin polttomoottorisia kuin sähköautoja. Esimerkiksi aika harva ostaa uutta manuuaalivaihteista enää (jos niitä edes saa), kun se on myrkkyä käytettyjen rivissä. Siinä sitä pikkuhiljaa taipuu vaihtoehtoihin. En suinkaan tarkoittanut, että pitää ottaa täysin erilainen auto mitä haluaa vaihtoarvon takia vaan se voi olla osatekijä. Autokauppa on tunnehommaa ja hölmöä olisi ostaa vastenmielinen auto jälleenmyyntiarvon takia.

Kun puhuit osaltani hurmoshenkisyydestä, ei muuten puhuttu sinun (ITSE) sähköauton haluamisesta vaan suuren osan suomalaisista. Pysyn kannassani, että sähköauton ollessa vastaavaa polttista edullisempi, suuri osa sen valitsee. Pieni osa ei valitse.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 778
Hypoteettinen laskelma, ei saa loukkaantua.

Henkilö X ajaa 20 000 km vuodessa. Hänen ajonsa on pääosin 20-50 km päivässä, jolloin lataukseen riittää sukolataus kotona/taloyhtiössä ja vaikkapa kerran viikossa 11 kW laturilla kaupassa. Henkilö X ajaa 26 kertaa vuodessa yli 350 km matkan (esim. joka neljäs viikko mennen tullen 350 km vaikkapa mökille, yht. 13 kertaa mökkireissu) ja silloin tarvitsee ladata pikalaturilla matkalla. Nämä pitkän matkan ajot maksavat ~0,4€/kWh × 9100 km × 20kWh/100km = 728€. Muista ajoista tulee vaikkapa 0,2€/kWh × 10900 km × 20kWh/100km = 436€. Yhteensä sähköt maksaa 1136€. Venaamaan pikalatureilla joutuu 26 × 45 min = 1170 min eli 20 tuntia. Jos koko homman hoitaisi polttomoottoriautolla, niin pätäkkää menisi 20000 km × 2€/l × 6l/100km = 2400€.

Ero on siis ~1200€ sähkön eduksi ja laturilla venaamista tulee 20 tuntia. Tuollaisella ajoprofiililla laturilla vietetylle ajalle syntyy odotuksen kustannukseksi nettona 60€/tunti vs. polttiksella ajo ilman odottelua. Raju yksinkertaistus toki ja kaikki muut tekijät jätetty huomioimatta.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Kerran sinun tulee saada yli 400km lisää toimintamatkaa 5 minuutissa, niin unohda sähköautot jatkossa. Samoin jos et halua sähköautoa, niin älä hyvä ihminen sellaista enää osta ja provosoidu sähköautojen kehumisista.
Kenelle nyt oikein kommentoit? Minulleko, joka on jo sähköautoilija? Vai mitä yrität selittää? Minä tuon esiin vain tuota hurmoksellisuutta, mikä joillakin sähköautoilijoilla on, että he kokevat pakottavaa tarvetta perustella miksi kaikkien muidenkin pitäisi siirtyä sähköautoihin :D

Minulla on omat perusteet sille, miksi minulla on sähköauto, mutta minulle ei tulisi mieleenkään alkaa todistelemaan muille, että heidänkin pitäisi hommata sähköauto.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Hypoteettinen laskelma, ei saa loukkaantua.

Henkilö X ajaa 20 000 km vuodessa. Hänen ajonsa on pääosin 20-50 km päivässä, jolloin lataukseen riittää sukolataus kotona/taloyhtiössä ja vaikkapa kerran viikossa 11 kW laturilla kaupassa. Henkilö X ajaa 26 kertaa vuodessa yli 350 km matkan (esim. joka neljäs viikko mennen tullen 350 km vaikkapa mökille, yht. 13 kertaa mökkireissu) ja silloin tarvitsee ladata pikalaturilla matkalla. Nämä pitkän matkan ajot maksavat ~0,4€/kWh × 9100 km × 20kWh/100km = 728€. Muista ajoista tulee vaikkapa 0,2€/kWh × 10900 km × 20kWh/100km = 436€. Yhteensä sähköt maksaa 1136€. Venaamaan pikalatureilla joutuu 26 × 45 min = 1170 min eli 20 tuntia. Jos koko homman hoitaisi polttomoottoriautolla, niin pätäkkää menisi 20000 km × 2€/l × 6l/100km = 2400€.

Ero on siis ~1200€ sähkön eduksi ja laturilla venaamista tulee 20 tuntia. Tuollaisella ajoprofiililla laturilla vietetylle ajalle syntyy odotuksen kustannukseksi nettona 60€/tunti vs. polttiksella ajo ilman odottelua. Raju yksinkertaistus toki ja kaikki muut tekijät jätetty huomioimatta.
Jos minua kiinnostaisi tuollaiset tonnien säästämiset per vuosi, niin en olisi alun alkaenkaan hommannut yli 100 k€ sähköautoa. Ja veikkaan että meitä löytyy aika paljon muitakin autoilijoita, joilla motiivi auton hankkimiseen ei ole se, että sillä pääsee säästämään :D

Ja noita laskelmia odotusajoista on turha miettiä, kun homman ydin on se, että jos minulla menee jo valmiiksi matkaan 8 tuntia ajamiseen, niin minä en halua sitä matkaa enää pidentää ylimääräisellä 60-90 minuutilla. Ja monelle tuo on ymmärrettävästi kynnyskysymys. Minä olen tuon kärsimyksen päättänyt sietää, koska noita pitkiä matkoja tulee vain harvakseltaan. Mutta ymmärrän hyvin, että on ihmisiä, jotka eivät halua tuollaista sietää.

Ihan vaan yleisenä elämänvinkkinä: Elämästä tulee paljon mukavampaa kun ei yritä kaikkia asioita miettiä aina siltä kantilta, että paljonko rahaa voi säästää.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Pysyn kannassani, että sähköauton ollessa vastaavaa polttista edullisempi, suuri osa sen valitsee. Pieni osa ei valitse.
Tuonhan voisi varmasti selvittää. Otetaan tilastot uusista autoista ja katsotaan kuinka paljon on ostettu sähköautoja vs. polttomoottoriautoja. Siivotaan vain ensin tilastoista pois ne polttikset, joille ei löydy sähköistä vaihtoehtoa.

EDIT: Tein ihan vain karkean pikavertailun ja tarkistin maaliskuulta Toyota RAV4 vs BZ4X:n. Sen mukaan BZ4X:ää ensirekisteröitiin 3 kertaa niin monta kuin RAV4:sta. Eli ainakin tuolla pika-analyysillä sinä olet ihan oikeassa :)
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
385
Elämän ei ole pakko olla sniiduilua vaikka isojen hankintojen osalta tekee myös kokonaiskustannusvertailua vaihtoehtojen a, b ja c välillä. Itselle 200e kuussa enemmän tai vähemmän ns. tuntuu elämisessä, jolloin oli relevanttia vertailla sähkiksen ja polttiksen kustannusnäkökulmaa.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 778
Kenelle nyt oikein kommentoit? Minulleko, joka on jo sähköautoilija? Vai mitä yrität selittää? Minä tuon esiin vain tuota hurmoksellisuutta, mikä joillakin sähköautoilijoilla on, että he kokevat pakottavaa tarvetta perustella miksi kaikkien muidenkin pitäisi siirtyä sähköautoihin :D

Minulla on omat perusteet sille, miksi minulla on sähköauto, mutta minulle ei tulisi mieleenkään alkaa todistelemaan muille, että heidänkin pitäisi hommata sähköauto.
Sähköautoilijoissa löytyy hurmoksessa olevia ja sama koskee polttomoottoriautoilijoita. Sekopäitä, provosoituvia ja kiihkoilijoita löytyy kaikista leireistä.

Itse olen huomannut aähköautoilijoissa kolmea ryhmää: 1) porukka, joka ei pidä meteliä muiden suuntaan (suuri enemmistö), 2) porukka, joka oikoo vääriä väittämiä sähköautoilusta ja 3) porukka, joka haluaa polttiksista eroon ja sähköautoja kaikille.

Jos minua kiinnostaisi tuollaiset tonnien säästämiset per vuosi, niin en olisi alun alkaenkaan hommannut yli 100 k€ sähköautoa. Ja veikkaan että meitä löytyy aika paljon muitakin autoilijoita, joilla motiivi auton hankkimiseen ei ole se, että sillä pääsee säästämään :D

Ja noita laskelmia odotusajoista on turha miettiä, kun homman ydin on se, että jos minulla menee jo valmiiksi matkaan 8 tuntia ajamiseen, niin minä en halua sitä matkaa enää pidentää ylimääräisellä 60-90 minuutilla. Ja monelle tuo on ymmärrettävästi kynnyskysymys. Minä olen tuon kärsimyksen päättänyt sietää, koska noita pitkiä matkoja tulee vain harvakseltaan. Mutta ymmärrän hyvin, että on ihmisiä, jotka eivät halua tuollaista sietää.

Ihan vaan yleisenä elämänvinkkinä: Elämästä tulee paljon mukavampaa kun ei yritä kaikkia asioita miettiä aina siltä kantilta, että paljonko rahaa voi säästää.
Iso osa porukasta ostaa aika paljon halvempia autoja ja joutuvat venyttämään penniä. Silloin juoksevilla kuluilla on merkitystä. Laskelmalla hain lähinnä sitä, kun jengi motkottaa latureilla venaamisesta, mutta samaan aikaan ajelevat kilometrejä pari senttiä halvemman bensan perässä. Vitsikästä.

Elämänvinkkinä vastaavasti: elämästä tulee paljon mukavampaa, kun ei mieti jokaista minuuttia tai euroa, miten sen käyttää tai säästää.

Tuonhan voisi varmasti selvittää. Otetaan tilastot uusista autoista ja katsotaan kuinka paljon on ostettu sähköautoja vs. polttomoottoriautoja. Siivotaan vain ensin tilastoista pois ne polttikset, joille ei löydy sähköistä vaihtoehtoa.

EDIT: Tein ihan vain karkean pikavertailun ja tarkistin maaliskuulta Toyota RAV4 vs BZ4X:n. Sen mukaan BZ4X:ää ensirekisteröitiin 3 kertaa niin monta kuin RAV4:sta. Eli ainakin tuolla pika-analyysillä sinä olet ihan oikeassa :)
Onko RAV4 kalliimpi kuin BZ4X? Rehellisesti, vertailu on vaikeaa, koska sähköautoille tehdään omia alustoja ja autot eivät ole enää samanlaisia. Ehkä joku Kia Niro ja Huyandai Kona voisivat mennä vertailuna vastaavista autoista.

Edit: ja on sinulla pointti siinä, että on foorumeilla moni pyrkii perustelemaan sähköauton hyvyyttä, vaikka välillä olisi syytä perääntyä.
 
Viimeksi muokattu:

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Elämänvinkkinä vastaavasti: elämästä tulee paljon mukavampaa, kun ei mieti jokaista minuuttia tai euroa, miten sen käyttää tai säästää.
No tuo vinkki ei päde siihen, kun sinut pakotetaan odottelemaan ABC:llä kolme varttia vastoin tahtoasi. Ei se siitä mukavammaksi muutu sillä, ettei mieti niitä minuutteja jotka siinä viettää ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 863
Hieno esimerkki fanaattisesta tekstistä. Ollaan niin hurmoksessa sähköautoista, ettei kyetä edes käsittelemään sitä tosiasiaa, että kaikkia ei sähköautot kiinnosta. Mietipä hieman noita kommenttejasi :)

Hyvä esimerkki kun serkkupoika halusi uuden Lexuksen. NX:ää oli ostamassa ja ehdotin vaihtoehdoksi RZ:aa. Hänelle ei tullut sähköauto kuuloonkaan, sillä hänelle tärkeintä autossa oli se, että hän voi lähteä ajelemaan minne haluaa ja milloin haluaa ilman että hänen tarvitsee suoda hetkeäkään sille, että joutuisi miettimään, että missähän sitä autoa sitten lataa ja millaisia taukoja joutuu pitämään. Bensaa kun saa aina ja nopeasti.

Täytyy olla aika kujalla, jos alkaisi tällekin väittämään vastaan teikäläisten tyyliin, että "et vain ymmärrä, kyllä sähköauto olisi sinulle parempi" :D
Eihän siinä sitten, harva kuitenkaan on ihan noin fanaattinen ja ehdoton siitä että ei voi hetkeäkään miettiä latausta koskaan. Ilmeisesti hän ei myöskään vertaile bensan hintoja vaan menee aina lähimpään paikkaan tankkaamaan. Sanoisin kyllä että noin kiireinen henkilö on poikkeus tapaus. Useimmat ihmiset ehtivät aina välillä ajatella asioita.

Olen edelleen sitä mieltä että isolle osalle sähköauto sopisi hyvin vaikka ajattelevat että ei sovi. Ja kovin harva vaihtaa sähköautosta polttisautoon takaisin koskaan. Mutta ei toki kaikille tietrnkään sovi.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
E: jaa, siellä lataillaan ABC:llä kolme varttia ja muut esson baarin parhaat… ehkä tätä keskustelua ei sitten kannata käydä. Latausaika on yleensä noin vartin luokkaa ollut ja mulla on vielä aika hidas n. 135 kW latausnopeus.
Enköhän minä itse tiedä kauanko lataaminen kestää. 70 kWh tuli ABC:n laturilla noin kolmessa vartissa ja sen verran piti ladata että pääsi varmuudella seuraavalle laturille.

Olet juurikin esimerkillinen hurmoksellinen, jolla on pakottava tarve kyseenalaistaa muiden ihmisten henkilökohtaiset mielipiteet ja kokemukset, koska koet että sinun mielipiteesi on ainoa oikea.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Ilmeisesti hän ei myöskään vertaile bensan hintoja vaan menee aina lähimpään paikkaan tankkaamaan. Sanoisin kyllä että noin kiireinen henkilö on poikkeus tapaus.
Ei tuossa ole mitään poikkeuksellista. Itse en ole eläissäni koskaan katsonut bensan hintaa, vaan olen tankannut silloin kun on tarve ja silloin mennään lähimmälle asemalle. Ja näin toimii todella moni.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Olet juurikin esimerkillinen hurmoksellinen, jolla on pakottava tarve kyseenalaistaa muiden ihmisten henkilökohtaiset mielipiteet ja kokemukset, koska koet että sinun mielipiteesi on ainoa oikea.
Olisko Tecto vain helpompi hommata se polttisauto? Vähän vaikeelta tuntuu kyllä sun elämä tuon sähköautosi kanssa. Jos mua ärsyttäisi sähköautoilu niin vaihtaisin heti takaisin polttikseen. Ei kai autoilun ja matkanteon tarvitse mitään kärsimystä olla. Sulla se selvästi on.

En muista nyt varmasti, mutta olitkos se juuri sinä joka kuukausi pari taaksepäin kertoi jostain neljän-viiden tunnin mökkimatkoista, mitkä ennen sähköautoa teitte aina ilman taukoa :D
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Olen edelleen sitä mieltä että isolle osalle sähköauto sopisi hyvin vaikka ajattelevat että ei sovi. Ja kovin harva vaihtaa sähköautosta polttisautoon takaisin koskaan. Mutta ei toki kaikille tietrnkään sovi.
Et edelleenkään ymmärrä, että monille sähköauto ei tuo mitään sellaista etua, mitä kaipaisivat. Tällöin tällaisen henkilön ei ole mitään järkeä heikentää matkustusmukavuuttaan sekunnillakaan, koska hän ei saa sen heikennyksen vastineeksi yhtään mitään.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Olisko Tecto vain helpompi hommata se polttisauto? Vähän vaikeelta tuntuu kyllä sun elämä tuon sähköautosi kanssa. Jos mua ärsyttäisi sähköautoilu niin vaihtaisin heti takaisin polttikseen. Ei kai autoilun ja matkanteon tarvitse mitään kärsimystä olla. Sulla se selvästi on.

En muista nyt varmasti, mutta olitkos se juuri sinä joka kuukausi pari taaksepäin kertoi jostain neljän-viiden tunnin mökkimatkoista, mitkä ennen sähköautoa teitte aina ilman taukoa :D
Miksi minun pitäisi vaihtaa polttikseen, kun tykkään tuosta sähköautostani? Miksi se on sinulle niin kova pala? Onko sinulla jokin tarve puuttua muiden asioihin?

Ja kyllä, minä olen ajanut jopa kuuden tunnin siivuja pysähtymättä, jos ei ole tarvinnut käydä kusella. Ja muulloinkin on menty sillä yhdellä 5 minuutin kusitauolla kun edes tankata ei ole tarvinnut.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Keskustelun häiriköinti
Niin, no. Kyllä täällä näyttäis yksi kaveri aika hurmoksessa myös jäkättävän jokaiseen kommenttiin että mutkun jos sitä ja tätä, ja sitäpaitsi. Sattumalta sillä kaverilla näkyy nyt olevan sähköauto, mutta ihan vaan vinkkinä että keskustelua se ei edistä eikä poista sitä faktaa että tosi monelle akkuauto sopisi ihan hyvin kunhan vain uskaltaisivat kokeilla.
Ei kaikkea ole pakko kokeilla tietääkseen ettei sitä halua. Lataustarpeen tietää kokeilemattakin, se on ihan puhdasta fysiikkaa ja matematiikkaa.

Ja minä olen meistä ainoa, joka ei yritä tuputtaa omia valintojaan muille. Te muut taas yritätte pakonomaisella vimmalla tuputtaa sitä sähköautoa kaikille. Ymmärrättekö edes kuinka tyhmältä se kuulostaa kun esitätte tietävänne paremmin kuin henkilö itse, haluaako tämä sähköautoa vai ei? Ei tässä ole kyse siitä sopiiko sähköauto vai ei, kun kyse on siitä haluaako sähköautoa vai ei.

En minä syö monia ruokiakaan vaikka ne kuinka minulle sopisi, jos en halua
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
No en minä nyt kyllä nähdäkseni mitään kenellekään tuputtanut. Ehkä jätän tämän tähän ennenkun alkaa savu nousemaan jossain päin Suomea.
Päätän myös osaltani tämän tähän. Muistaakseni sama keskustelu viikko sitten päättyi Tecton banneihin, mitkä ovat näköjään nyt päättyneet ja comeback on tehty tyylillä. Voin myös muistaa nimimerkin väärin.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Päätän myös osaltani tämän tähän. Muistaakseni sama keskustelu viikko sitten päättyi Tecton banneihin, mitkä ovat näköjään nyt päättyneet ja comeback on tehty tyylillä. Voin myös muistaa nimimerkin väärin.
Ei ollut sama keskustelu, vaan bannit tuli keskustelusta liittyen roaming-lataukseen.

Minä nyt lopetan myös. Yhteenvetona vaan sanon sen, että jokainen tekee itse oman päätöksen siitä, millaisella autolla ajaa, ja sitä pitää kunnioittaa. Kenelläkään ei pitäisi olla mitään sanomista sen suhteen, eikä varsinkaan kuvitella tietävänsä paremmin kuin henkilö itse, mitä hän haluaa.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 778
Menee ehkä noin viisi vuotta ja sitten taitaa kaikki autoilijat tietää sähköauton hyvät ja pahat ominaisuudet sekä latausinfran kyvykkyyden. Sen jälkeen voinee olettaa, että keskustelun toinen osapuoli tietää sähköautoilun kommervenkit eikä ole tehnyt vääriä johtopäätöksiä tietämättään. Tällaisia tapauksia on vielä ja siinä asioita läpikäydessä toinen voi kokea sen vänkäämisenä ja tuputtamisena. Sähköautofanaatikkoja ja bensalenkkarijääriä on onneksi vähemmistö.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
555
Offtopic, keskustelun häirintä
Sähköautofanaatikot taas eivät näe mitään ongelmaa siinä, että turhien pysähdyksien minimoimiseksi on sitten pakotettu syömään jotain ABC-paskaa tms. jota saa laturien vierestä.

Polttiksella taas ei olisi ollut mitään ongelmaa, sillä tankkauspysähdys olisi kestänyt vain sen max 5 minuuttia.
Ongelma on kovasti vähenemään päin, kun latureita asennettaan koko ajan uusiin paikkoihin, joissa monissa on ihan hyvä ravintoloita lähettyvillä.

Tällä hetkellä niitä parempia ravintoloita löytyy helpoimmin rechargen laturien vierestä. Joutuu sitten tosin sekä latauksesta että ruuasta maksamaan enemmän kuin ABC:llä.

Kummasti tosin ne ABC:n suuret parkkipaikat on pullollaan autoja jotka on päättäneet olla hyödyntämättä bensa-auton "5min ja matka jatkuu" mahdollisuutta ja päättääneet sensijaan mennä sisälle nauttimaan sitä abc-paskaa...
 

gojirra

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
609
Tyhmä kysymys varoitus!!

Olen tässä alkanut tutkimaan sähköautoja veljen laitettua 2021 model 3:n, ja tuntuu että autokuume vie kohta voiton. Yritän järkeillä itseni pois tästä tunteesta mutta päivittäin se uusi auto on mielessä :vihellys: .. Mutta itse asiaan:

Tutkiessani sähköautoja, on pistänyt silmään että nyt on iso määrä vähän ajettuja sähköautoja (niin Kiaa kuin Teslaakin) myynnissä. Mikähän tälle on syy? Asuntolainojen nousseet korot laittanut ihmisten autot myyntiin? Vai kenties eikö sähköautot vaan toimi ihmisille niin ne ajaa sillä sen alle 5-20k km ja pistävät myyntiin? Vai onko tälle joku loogisempi selitys?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 438
Ulkomailta haalittiin kaikki mitä irti saatiin vuosi takaperin, oli kuuma markkina. Nyt alkaa markkina olemaan balanssissa kun inflaatio jyllää.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 632
Tyhmä kysymys varoitus!!

Olen tässä alkanut tutkimaan sähköautoja veljen laitettua 2021 model 3:n, ja tuntuu että autokuume vie kohta voiton. Yritän järkeillä itseni pois tästä tunteesta mutta päivittäin se uusi auto on mielessä :vihellys: .. Mutta itse asiaan:

Tutkiessani sähköautoja, on pistänyt silmään että nyt on iso määrä vähän ajettuja sähköautoja (niin Kiaa kuin Teslaakin) myynnissä. Mikähän tälle on syy? Asuntolainojen nousseet korot laittanut ihmisten autot myyntiin? Vai kenties eikö sähköautot vaan toimi ihmisille niin ne ajaa sillä sen alle 5-20k km ja pistävät myyntiin? Vai onko tälle joku loogisempi selitys?
Saksasta trokattu hyvien tuottojen toivossa. Valkoisia 6000km ajettuja saksasta totuja tesloja oli jokainen xbiili täynnä vähän aikaa sitten
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 577
Varmasti pysähtyy matkalla, mutta monelle on merkitystä sillä, että sen pysähdyksen voi tehdä omilla ehdoilla, eikä auton ehdoilla. Hyvä esimerkki tältä vuodelta on, kun ajeltiin Espoosta kohti pohjoista. Pysähdyttiin matkalla Jyväskylän keskustaan syömään, mutta koska siinä ei ollut latausmahdollisuutta, niin autoa ei voinut samalla ladata. Syönnin jälkeen jouduttiin sitten puolen tunnin päästä pysähtymään uudelleen auton lataamista varten.

Sähköautofanaatikot taas eivät näe mitään ongelmaa siinä, että turhien pysähdyksien minimoimiseksi on sitten pakotettu syömään jotain ABC-paskaa tms. jota saa laturien vierestä.

Polttiksella taas ei olisi ollut mitään ongelmaa, sillä tankkauspysähdys olisi kestänyt vain sen max 5 minuuttia.
Ongelma on kovasti vähenemään päin, kun latureita asennettaan koko ajan uusiin paikkoihin, joissa monissa on ihan hyvä ravintoloita lähettyvillä.

Tällä hetkellä niitä parempia ravintoloita löytyy helpoimmin rechargen laturien vierestä. Joutuu sitten tosin sekä latauksesta että ruuasta maksamaan enemmän kuin ABC:llä.

Kummasti tosin ne ABC:n suuret parkkipaikat on pullollaan autoja jotka on päättäneet olla hyödyntämättä bensa-auton "5min ja matka jatkuu" mahdollisuutta ja päättääneet sensijaan mennä sisälle nauttimaan sitä abc-paskaa...
Joo, ja täytyy kyllä sanoa että aika vähissä on huoltoasemat mistä saa jotain parempaa kuin "ABC-paskaa". No Ramin Konditoria on aika hyvä, mutta ei silti mikään kovin kummoinen. Ja siellä muuten on laturit kanssa. Varmasti jotain poikkeuksia sitten löytyy sieltä ja täältä, mutta rehellisesti sanottuna en kyllä ehkä lähde ravintola-arvosteluita lukemaan kun valmistaudun pidempään automatkaan saatika sitten autolla ajaessa.

Noin 70 % latauksista olen tehnyt samalla tavalla kuin autonkin tankkauksen: evästauko ja omat eväät.
Offtopic ABC:lla syönnistä seis, ketjun aihe on keskustelua sähköautoista, kiitos.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Varmasti pysähtyy matkalla, mutta monelle on merkitystä sillä, että sen pysähdyksen voi tehdä omilla ehdoilla, eikä auton ehdoilla. Hyvä esimerkki tältä vuodelta on, kun ajeltiin Espoosta kohti pohjoista. Pysähdyttiin matkalla Jyväskylän keskustaan syömään, mutta koska siinä ei ollut latausmahdollisuutta, niin autoa ei voinut samalla ladata.
Ainakin latauskartta-sivuston mukaan Jyväskylän keskustassa on varsin paljon esim. AC-latausasemia, varsinkin kauppakeskusten pysäköintihalleissa. Eri asia toki sitten jos et vaan jaksanut etsiä lähintä latauspaikkaa, mutta se on oma valinta.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Jos minua kiinnostaisi tuollaiset tonnien säästämiset per vuosi, niin en olisi alun alkaenkaan hommannut yli 100 k€ sähköautoa. Ja veikkaan että meitä löytyy aika paljon muitakin autoilijoita, joilla motiivi auton hankkimiseen ei ole se, että sillä pääsee säästämään :D
Okei, eli sinua ei kiinnosta sähköautoilun pienemmän ajokulut, ja tankkausta pidemmät lataustauotkin ärsyttävät kovasti.

Tämä pakostakin herättää kysymyksen, miksi päätit kuitenkin ostaa (yli 100k€?) sähköauton? Ne ovat paremman näköisiä kuin polttomoottoriautot?

Minulle tärkein syy ostaa sähköauto oli säästää varsin mittaviksi kasvaneisissa työmatkakuluissani (n. 120km työmatka-ajoja päivässä + muut ajot) kun tuli joka tapauksessa ajankohtaiseksi ostaa uudempi auto alta lahoavan bensa-auton tilalle, mutta toisaalta ostinkin alle 30k€ sähköauton.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 893
Ei muakaan kauheasti kiinnosta säästäminen. Edellisellä autolla tuli 66k km 6 vuoden aikana, silti ostettiin Q4. Noilla kilsoilla polttoainekulut eivät olleet mitenkään merkittävä tekijä päätettäessä sähköautosta - ei edes ole omakotitaloa jossa ladata halvalla.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
922
Okei, eli sinua ei kiinnosta sähköautoilun pienemmän ajokulut, ja tankkausta pidemmät lataustauotkin ärsyttävät kovasti.

Tämä pakostakin herättää kysymyksen, miksi päätit kuitenkin ostaa (yli 100k€?) sähköauton? Ne ovat paremman näköisiä kuin polttomoottoriautot?

Minulle tärkein syy ostaa sähköauto oli säästää varsin mittaviksi kasvaneisissa työmatkakuluissani (n. 120km työmatka-ajoja päivässä + muut ajot) kun tuli joka tapauksessa ajankohtaiseksi ostaa uudempi auto alta lahoavan bensa-auton tilalle, mutta toisaalta ostinkin alle 30k€ sähköauton.
Ei muakaan kauheasti kiinnosta säästäminen. Edellisellä autolla tuli 66k km 6 vuoden aikana, silti ostettiin Q4. Noilla kilsoilla polttoainekulut eivät olleet mitenkään merkittävä tekijä päätettäessä sähköautosta - ei edes ole omakotitaloa jossa ladata halvalla.
Kukin tyylillään.
Itsellä ykkösenä sähköautoon vaihdon perusteissa oli ajamisen päästöttömyys (jonka voi haastaa helposti), kiinnostus uuteen tekniikkaan, ja vasta sitten mahdolliset säästöt ajamisessa yms.
Auton ulkonäkö siellä viimeisten joukossa.

Tuota AC latauksen käyttöä matkoilla taitaa moni täyssähkön omistaja karttaa, kun on kuitenkin melko hidasta. Jos AC lataus on sen 11kw tehoinen ja perus ruokailutauko kestää noin tunnin, ei tuossa ajassa ennätä välttämättä ladata riittävästi. Sitten taas joku 150kw suurteholataus on joskus "liiankin nopea" kun auto on ladattu täyteen jo ruokatauon puolivälissä, ja sitten varataan latauspaikkaa turhaan muilta.
Sähköautoilun dilemmoja.
Ja onhan tuo latauspaikan metsästys tuntemattomalla paikkakunnalla vielä aika hakusessa kun pitää selailla useita appseja, rekisteröityä sinne tänne ja tuone. Bensa-aseman löytää helposti kun vaan bongaa mainostolpan tienvarresta.

Pitäisi kyllä itsekin opetella käyttämään enemmän noita julkisia AC latureita.
Nyt lataus tehty vain töissä omalla 11kw laturilla ja reissuissa pelkkää suurtehoa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 545
Viestejä
4 194 396
Jäsenet
70 749
Uusin jäsen
Amaattimies

Hinta.fi

Ylös Bottom