Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Esim. Dacia tuli tyhjästä ja otti reippaan osan tuulipukukansan rahoista perinnemerkkien ihmetellessä asiaa. Brändi merkkaa, mutta eurot myös, varsinkin täällä.
No, ei Renault nyt ihan puskista tullut. Eihän Dacia ihan itsenäinen valmistaja ole.

Lähtökohtaisesti samaa mieltä. Silti sähköauto hämärtää asiaa, koska voimalinjojen erot liudentuvat. Toisin sanoen uskon, että brändille maksetulle extrarahalla saa huonommin vastinetta kuin aiemmin.
Toisaalta asiaa voi ajatella myös päinvastaisesta näkökulmasta. Kun voimalinjalla ei enää erotuta, niin sitten halutaan erottua kaikella muulla - sisustan materiaaleilla, ergonomialla, ulkoisella muotoilulla etc.

Se voimalinjan merkityksen korostaminen ei välttämättä ole kuitenkaan ollut kaikkein merkittävin asia. Edes jenkeissä bensakoneissa se ei ole enää merkinnyt pitkään aikaan yhtä paljon, Mustangiakin saa nelipyttyisenä siellä. Porschessa on sama moottori kuin Golfissa etc.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 307
Zeekr on aika lailla samaa tekniikkaa Volvon ja Polestarin kanssa, joten itsellä ainakin saattaisi uskallus hankkimiseen riittää jos hinta on tarpeeksi alhainen. Nythän myös Polestar 4 on julkaistu mutta taidan vielä jatkaa Polestar 2:lla kun ei noita uudempia ole vielä saatavilla ja on niillä hintaakin :)
Niinno, kyllähän kaikki tietää, että iso osa ~kaikesta valmistetaan kiinassa, mutta toisaalta yhtälailla varmaan kaikki on varmaan nähneet, mitä usein tapahtuu kun kiinalaiset brändit häsläävät itsekseen ilman länkkärien laadunvalvontaa ja muuta yritysinfraa.

Esim. Dacia tuli tyhjästä ja otti reippaan osan tuulipukukansan rahoista perinnemerkkien ihmetellessä asiaa. Brändi merkkaa, mutta eurot myös, varsinkin täällä.
Vertautuu aika huonosti, koska Dacia on kuitenkin perustettu jo 60-luvulla, eurooppalainen ja nykyisin osa vielä tunnetumpaa eurooppalaista autovalmistajaa.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 380
Hieman pelkään, että ID7 hinnoittelee itseään turhan paljon ulos. Itsellä se menee 50-55k hinnalla järkevillä varusteilla isommalla akulla varmasti tilaukseen, mutta 65+ hinnoilla todennäköisesti jään odottamaan uusia malleja, ellei nykyautosta saa merkittävän hyvää hintaa välissä.

Muuten tuo oli juuri sitä mitä olen odottanut sähkömarkkinoilta jo hetken. Edelliseen töpseli-Passat GTE:hen olin erittäin tyytyväinen, ja tässä näen samaa potentiaalia.

Teslaa ei vaimo suostu hankkimaan Muskin takia, eli tässä joutuu henkilövihasta maksamaan vaihtoehtojen vähentyessä.
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
562
Teslaa ei vaimo suostu hankkimaan Muskin takia, eli tässä joutuu henkilövihasta maksamaan vaihtoehtojen vähentyessä.
Tämä, sinänsä jännä tämän ajan kuvaus. En halua trollata tai provota, mutta pari ajatusta, liittyy mielestäni sähköautoihin...

Muskista voi olla montaa mieltä, mutta mistä se kuva on hänestä muodostunut?

Verrataan vaikka VAG konsernin päästösotkuihin, lisätään soppaan dsg, kaksoiskytkin, öljynkulutus jne hommat. Eikä unohdeta näitten vatkainten sisätilan/akun lämmitystä tai jarrutusmatkaa jäällä... Vag pomo taisi saada linnaa, nyt en muista varmasti, mutta pidätettiin kuitenkin päästökusetuksesta. Vag on suoranaisesti kusettanut ja venkoillut vastuistaan, ja suoraan kuluttajalle. Mutta moni ei vihaa Vaggia. Tai sen johtoa. Kuitenkin johtokunnassa suurin osa samaa porukkaa kuten aiemminkin.

Sinänsä olen samaa mieltä että Elon on pudonnut syvälle kaninkoloon tai sitten rahoitusta on tullut ryzzistä ja kovasti.

Silti ostin Teslan, kun se minun kriteereillä oli paljon parempi hinta/laatu kuin vag tekeleet. Joo uutta tulossa vagilta, mutta niin sitä on kaikilta merkeiltä, aina on tulossa jotain uutta. Joku voi (ja varmasti näin on) pitää minua idioottina kun tuen tuollaista firmaa. Toisaalta kaikki autot jossa on yksikin osa kiinasta, tukee kansansortoa.

Mutta todetaan vielä loppuun: Model Y ei ole kuitenkaan mitään premiumia mun kokemuksella. Sitä ei pidä verrata esim bemarin tai mersun laitteisiin, hintaluokka on ihan eri. Jos itse saisi suunnitella unelmien sähkiksen, kohtuuhintaisen, vaihtaisin tähän uuteen MYLR vatkaimeen alustan ja sporttipenkit jostain Vag konsernin laitteesta. Sitten se olisi mun makuun.

Ja toinen juttu. Esim TM kun testaa sähköautoja, siellä on kaikki samassa testissä, kiinanmoposta mersuun. Kuinka uskottavana jengi pitäisi polttistestiä missä olisi Dacia ja ässä-mersu samassa testissä?
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 781
No, ei Renault nyt ihan puskista tullut. Eihän Dacia ihan itsenäinen valmistaja ole.

Toisaalta asiaa voi ajatella myös päinvastaisesta näkökulmasta. Kun voimalinjalla ei enää erotuta, niin sitten halutaan erottua kaikella muulla - sisustan materiaaleilla, ergonomialla, ulkoisella muotoilulla etc.

Se voimalinjan merkityksen korostaminen ei välttämättä ole kuitenkaan ollut kaikkein merkittävin asia. Edes jenkeissä bensakoneissa se ei ole enää merkinnyt pitkään aikaan yhtä paljon, Mustangiakin saa nelipyttyisenä siellä. Porschessa on sama moottori kuin Golfissa etc.
Totta, Relluhan Dacian takana on.

Brändiä voi totta tosiaan ajatella päinvastaisesta näkövinkkelistä. Minä lasken kuitenkin vähemmän premiumhintaa sisustan muoville kuin hyvälle voimalinjalle. Myös muotoilu lienee toissijaista aika monelle, niin ankeilla autoilla muotoineen ja väreineen moni ajaa ml. meikäläinen. Siksi erot ovat minusta hämärtyneet eikä tee mieli maksaa premiumista extraa entiseen malliin. Vielä 2000-2020 saksalainen premium oli parhaimmillaan hienostuneena kuusimukisena ja 6-9 automaattilovisena voimalinjana.

Minulle sähköautopremiumia ovat energiatehokas ja tehokas voimalinja, takkuilematon softa ja applikaatio, innovatiiviset varusteet ja/tai lisävarusteet, erinomainen latausteho erilaisissa olosuhteissa, hyvä ohjaustunto, vähäinen rengasmelu, fiksut tilaratkaisut ja erinomaiset penkit. Tällaista vempelettä ei (edes käytettynä) järkevällä hinnalla saa, joten kompromissihommiksi menee. Ennen osti vaan käytetyn ja varustellun bemarin vitosen, audin kutosen tai mersun eemelin, niin se oli siinä.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 757
Muskista voi olla montaa mieltä, mutta mistä se kuva on hänestä muodostunut?
...
Mutta moni ei vihaa Vaggia. Tai sen johtoa. Kuitenkin johtokunnassa suurin osa samaa porukkaa kuten aiemminkin.
VAG ei henkilöidy kehenkään. Tesla henkilöityy, koska Elon haluaa että se henkilöityy ja siinä on tieysti omat riskinsä jos/kun käyttäytyy kuin mulkku.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
435
Hieman pelkään, että ID7 hinnoittelee itseään turhan paljon ulos. Itsellä se menee 50-55k hinnalla järkevillä varusteilla isommalla akulla varmasti tilaukseen, mutta 65+ hinnoilla todennäköisesti jään odottamaan uusia malleja, ellei nykyautosta saa merkittävän hyvää hintaa välissä.

Muuten tuo oli juuri sitä mitä olen odottanut sähkömarkkinoilta jo hetken. Edelliseen töpseli-Passat GTE:hen olin erittäin tyytyväinen, ja tässä näen samaa potentiaalia.

Teslaa ei vaimo suostu hankkimaan Muskin takia, eli tässä joutuu henkilövihasta maksamaan vaihtoehtojen vähentyessä.
Voit olla varma, että isolla akulla ID.7 on yli 65k. Itsellä onneksi sananvapaus on kunniassa ja ensimmäistä kertaa voisin ostaa mieluummin Teslan juuri tämän brändin takia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 780
VAG ei henkilöidy kehenkään. Tesla henkilöityy, koska Elon haluaa että se henkilöityy ja siinä on tieysti omat riskinsä jos/kun käyttäytyy kuin mulkku.
Muski on myös kerta toisensa jälkeen osoittanut olevansa arvaamaton ja itsepäinen. Ja hän omaa tiukan vision siitä millainen Teslan pitää olla. Moni ”onnellinen” Teslan omistaja on saanut tuntea, mitä tällainen kombo tarkoittaa käytettävyyden ja lompakon osalta.
 
Liittynyt
28.05.2017
Viestejä
382
ID.7 hinnoittelu tulee olemaan mielenkiintoinen, koska jos se selvästi hinnoitellaan ID4/5 yläpuolelle niin on auttamatta liian kallis, mutta taas jos hinta on 60k molemmin puolin niin ID4/5 hinnat pitää tulla aika merkittävästi nykyisestä alaspäin.

Mutta eiköhän se todellisuus ole sitä, että neliveto ID7 on jossain 75k huitteilla eli aivan liian kallis.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
94
Elon Musk on yrityksen suuromistaja (n.10% TSLAsta) ja maailman rikkain sosiopaatti sekä opportunisti. Ymmärrän miksei moni haluaisi antaa hänelle lisää rahaa/valtaa. Esim. Volkkarin johto tienaa pennosia per myyty auto vs Elon Musk jonka kohdalla puhutaan isoista rahoista.

Volkswagen ID.7 on ehkä tyylikkäämpi kuin tänään esitelty Polestar 4:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
94
Polestar 4 muistuttaa hivenen Jaguar I-Pacea, jota voi paremmin kutsua SUV Coupeksi. Ainakaan maavaraa tuossa Polestar 4:ssa ei näyttäisi olevan kummoisesti (166mm) eli saman verran kuin Model Y:ssä, jota monet myös SUViksi (virheellisesti?) väittävät.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
94
Yllättävää, että joku vaivaa itseään millainen johtaja yhtiöllä on. Tuleeko selvitettyä onko HKScanin johdossa psykopaatteja, kun hankit perheelle jauhelihaa? :hmm:
Ollaan kaikki erilaisia, mutta luulen että on varsin tavallista sovittaa arvot ja kuluttaminen yhteen jos siihen on varaa.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 209
Muskilla ja perus johtajalla on aika paljon eroa ja kun kerran valinnan voi omien arvojen mukaan tehdä niin hyvä niin. Vastaavasti kuin osa voi ostaa lähituotettuja kasviksia, ostaa kotimaisia huonekaluja (sademetsän puun sijaan) tai mitä ikinä.

Mitä id7 tulee, niin takavedosta on vain puhuttu mutta voihan sieltä nelivetokin joskus tulla. Hinta on reippaasti etukäteen aina vähän kysymysmerkki, mutta itseäni lähinnä kiinnostaa miten energiatehokas tuo uusi moottori on. Ollaanko saatu Teslan etu kiinni. Teslan latausnopeudet vähän alkavat jäädä jälkeen korealaisille ja kiinnostaa tehdäänkö siellä jotain muutoksia jossain vaiheessa. Tietty sellaiset aina maksavat, joten voipi olla että mennään pelkällä brändillä hetken tuon osalta ja uudistetaan muulla tavalla (esim. facelift).

Sinänsä hyvä, että painetta on kaikilla edistää sähköistymistä ja täten vallinnanvara lisääntyy koko ajan (ja vielä jos sinne alimpaan segmenttiin saataisiin saatavuutta parannettua samalla).

Nythän jenkeissä tuli uudet kriteerit sikäläisille veroeduille ja sekä saksalaiset, korealaiset että japanilaiset menettivät oikeastaan kaiken tuen. Teslakin menetti halvimman model3n kohdalla akkutuen, eli tuki puolittui.

Toki siellä sitten vielä liisaussysteemillä saattaa tukia saada, mutta ostaessa tuo kiristyi jonkin verran. Tuossa tosiaan on sekä tuotantolokaation, että akuston tuotantoa ja siihen saatavien materiaalien osalta tiukennuksia ja akustoihin tarvittavien mineraalien osalta hankinta ja käsittelymaihin rajoitteita (esim. Kiina, Venäjä yms.). Toki osa valmistajia pystyy jonkin verran tuohon vaikuttamaan, kun esim. Koreassa ja Japanissa auton valmistaminen on sinänsä ok ja muutoksia voi tulla jos/kun valmistajat reagoivat tuen saadakseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.05.2017
Viestejä
382
Mitä id7 tulee, niin takavedosta on vain puhuttu mutta voihan sieltä nelivetokin joskus tulla.

Myöhemmin tarjolle tulee tutulla GTX-nimellä myös nelivetoinen tehokkaampi versio

Eli samalla kaavalla mennään mitä aikaisemmissakin julkaisussa, vetotavat julkaistaan portaittain.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 872
Ollaan kaikki erilaisia, mutta luulen että on varsin tavallista sovittaa arvot ja kuluttaminen yhteen jos siihen on varaa.
Varmaan aika harva lopulta kuitenkaan tutkii yhtiöiden johtajien taustoja ihan kauheasti ennen ostopäätöstä? Volkkarilla ajavat ovat varmaan kaikki henkeen ja vereen natseja ilmeisesti jos näin olisi?

Muskista on ehkä kirjoiteltu vaan enemän juttua, mutta jos joku ostaa vaikka moottoriöljyä niin kuinka moni tutkii millaista sakkia on shellin/mobilin tms. johtoryhmässä? Entä onko ok ostaa LG telkkari, millainen henkilö on tuonkin firman pomo? Itse en ainakaan tiedä, enkä kyllä kauheasti välitä.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
94
Auton ostamisen rinnastaminen jauhelihapaketin tai moottoriöljypurnukan ostoon on typerää. Auto on turkasen kallis 'kulutushyödyke' ja lisäksi siihen liittyy tunne ja imagoasiat. Lompakolla äänestäminen on meidän oikeus. Jos Elon Muskin Teslaa ei arvosyistä halua ostaa niin turha siitä on kenenkään alkaa urputtamaan.

Samaan tapaan mikäli tietäisin, että joku K-kauppias olisi mulkku, niin tietenkin kävisin toisessa kaupassa. Teslan tapauksessa kenenkään ei tarvitse tutkia kuka yrityksen takana (päättäjänä JA suuromistajana) on, sillä Musk on tehnyt kaikkensa, jotta koko maailma tietäisi hänet ja mielipiteensä asiasta kuin asiasta. Olisin varmaan tyytyväinen Teslan omistaja itsekin, jollei tuo automerkki henkilöityisi tuohon hulluun narsistiin. Harmi sinänsä... idealismi käy kukkarolle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 872
Auton ostamisen rinnastaminen jauhelihapaketin tai moottoriöljypurnukan ostoon on typerää. Auto on turkasen kallis 'kulutushyödyke' ja lisäksi siihen liittyy tunne ja imagoasiat. Lompakolla äänestäminen on meidän oikeus. Jos Elon Muskin Teslaa ei arvosyistä halua ostaa niin turha siitä on kenenkään alkaa urputtamaan.

Samaan tapaan mikäli tietäisin, että joku K-kauppias olisi mulkku, niin tietenkin kävisin toisessa kaupassa. Teslan tapauksessa kenenkään ei tarvitse tutkia kuka yrityksen takana (päättäjänä JA suuromistajana) on, sillä Musk on tehnyt kaikkensa, jotta koko maailma tietäisi hänet ja mielipiteensä asiasta kuin asiasta. Olisin varmaan tyytyväinen Teslan omistaja itsekin, jollei tuo automerkki henkilöityisi tuohon hulluun narsistiin. Harmi sinänsä... idealismi käy kukkarolle.
Tottakai jokaisella on oikeus valita mitä ostaa ja mistä. Mutta lähinnä meinasin vaan sitä että kuinka moni näin tekee yrityksen johdon mukaan, oli kyseessä mikä tahansa tuote? Vielä kalliimpi on vaikka asunto, mutta jättääkö moni ostamatta unelma asuntonsa koska ei tykkää rakennusliikkeen johtajan mielipiteistä tms.? Veikkaan siis että aika harva asiaa lopulta miettii, jotkut toki näin tekevät ja se heille suotakoon.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 380
Näinhän se on. Täytyy tunnustaa, että monenmoista autoja ja merkkiä olen omistanut mutta koskaan en ole vaivautunut tutkimaan yhtiöiden, etenkään johtajien taustoja.
Ei niitä varmasti kukaan tutkikaan. Tässä on kyse siitä että Teslan johtaja on erittäin aktiivisesti itse julkisuudessa esillä ja monesti varsin räväkkäästi mielipiteitä jakaen, joten mielipidevaikuttaminen ostajiin tapahtuu automaattisesti Muskin toimesta. Kaveri yrittää ottaa vahvasti myös poliittista valtaa itselleen (oma näkemys).

Sitä en kiellä, etteikö Muskin rohkeutta ajaa omaa näkemystään tulisi arvostaa, mutta ulospäin kusi on noussut merkittävästi hattuun.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
94
Lienee sähköautomarkkinoille hyvä uutinen, että akkujen tärkeimmän raakaineen hinta on laskenut viime vuodesta näin paljon. Parin vuoden takaiseen tilanteeseen on kyllä matkaa.

lithium price.JPG
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Teslaa ei vaimo suostu hankkimaan Muskin takia, eli tässä joutuu henkilövihasta maksamaan vaihtoehtojen vähentyessä.
Minulle Muskin muita kumartelematon persoona toimisi pikemminkin syynä ostaa nimenomaan Tesla.

"V*ttuillakseni ostin."

Onko vaimo yksilöinyt mikä häntä Muskin henkilössä hiertää?
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
962
Minulle Muskin muita kumartelematon persoona toimisi pikemminkin syynä ostaa nimenomaan Tesla.

"V*ttuillakseni ostin."

Onko vaimo yksilöinyt mikä häntä Muskin henkilössä hiertää?
Itse taas vaikea ymmärtää miksi tuotteita ostetaan mielikuvien tai politiikan perusteella. Luulisi että tarve ja oma etu on suurimmat ohjaavat voimat.

Auton merkki kiinnostaa vain sillä tasolla että mikä oletettavasti pitää parhaiten arvonsa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 780
Minulle Muskin muita kumartelematon persoona toimisi pikemminkin syynä ostaa nimenomaan Tesla.
Mahtaisitko olla samaa mieltä, jos ostamastasi autosta sitten lähtis yhdessä yössä 10 k€ ja muutama ominaisuus pois? Sellainen elon-hepuli tulee ihan varmasti taas, kun kauppa ei käy tarpeeksi (kurssin pumppaamiseksi) ja muutaman euron sensorit maksaa liikaa tai muuten jotenkin hiertää suuren johtajan visiota.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Yllättävää, että joku vaivaa itseään millainen johtaja yhtiöllä on. Tuleeko selvitettyä onko HKScanin johdossa psykopaatteja, jos hankkii jauhelihaa? :hmm:.
Ei tietystikään, senhän takia mineraalimies ostaa Venäjältä kaikki tuotteensa. Koska eiväthän ihmiset välitä millainen johto on. Jostain syystä alettiin kaikenlaista boikotoimaan, vaikka ei edes yhtiössä istunut Putin.
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
745
Kyllähän Muskin ideologia on kuitenkin vahvasti ihmiskunnan ja planeetan parhaan puolella. Itse en osaa häntä demonisoida vaikka yksittäiset tempaukset vaikuttavat neurotyypillisen silmään aika erikoiselta
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 104
Keskustellaan henkilöiden sijaan vaihteeksi sähköautoista. Mielestäni juuri esitelty Polestar 4 näyttää joka suunnasta todella hienolta. Ei vain riitä ymmärrys takalasin poistamiseen kun koko katto on sitten lasia... Turhimpia varusteita, lasikatto, viimeinen asia josta erillisenä lisävarusteena maksaisin jos ei sattuisi kuulumaan johonkin pakettiin. Tai sitten olen vaan itsekäs kun mietin autot kuljettajan enkä matkustajien kannalta :)

Toki tuo kameraviritys saattaa osoittautua toimivaksi, mutta silti ottaisin mieluummin lasin.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 209
Eikös Nissan Ariyassa ole peruutuspeili myös kamerakuvalla (saa valita kumpi peilissä näkyy)? Sinänsä puolustan kyllä peilien olemista peileinä, mutta aika kapeiksi noi takaikkunat on välillä tehty joten eihän niistä juuri näe mitään pelkällä peilillä. Tällöin olettaisin kameran olevan ainakin hyvä optio jos näkyväisyys on surkea ilman.

Vaikea sanoa onko Polestarin ratkaisussa järkeä, mutta on se ainakin erilainen.

Id7ssa tuo lasikatto oli aika hieno kun sen sai vaihdettua maitolasin ja läpinäkyvän välillä nappulasta.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Keskustellaan henkilöiden sijaan vaihteeksi sähköautoista. Mielestäni juuri esitelty Polestar 4 näyttää joka suunnasta todella hienolta. Ei vain riitä ymmärrys takalasin poistamiseen kun koko katto on sitten lasia... Turhimpia varusteita, lasikatto, viimeinen asia josta erillisenä lisävarusteena maksaisin jos ei sattuisi kuulumaan johonkin pakettiin. Tai sitten olen vaan itsekäs kun mietin autot kuljettajan enkä matkustajien kannalta :)

Toki tuo kameraviritys saattaa osoittautua toimivaksi, mutta silti ottaisin mieluummin lasin.
Minusta tuo on hienoa, tykkään myös kattoikkunasta.

Mulla on ajossa Kona ja siinä kyllä koko takalasi täysin turhake. Ensinnäkin on niin pirun pieni ikkuna, ettei siitä oikein kummoiset näkymät ole taustapeilin kautta. Toisekseen, Konan perä on sellainen "imuri" että talvella on jatkuvasti perä lumen peitossa, muulloin taas kaiken muun paskan. En ole ennen vastaavaan törmännyt, kerää ihan älyttömän nopeasti perän täyteen lunta/hiekkapölyjä jne. Eikä oikein viitsi sitä takalasinraaputintakaan käyttää kun on aina ihan hiekassa ja paskassa, eikä se siihen lasiin muutenkaan pyyhkäise kuin sellaisen naurettavan pienen kurkistusaukon. Sitten myös peruutuskamerakin tietysti aina paskan peitossa. Joku pesuri saisi sille olla... Sivupeileistä katsoen olen sitten peruutellut. Muutoin en kyllä keksi Konasta valittelemisen aihetta. Erinomainen pikkukinneri jolla mukavalla ajella niin kaupungissa kuin maantielläkin.

edit. Tuollaisen Konan pesu on veemäistä hommaa. Saa nimittäin melkoisen kauan sitä perää huuhtoa painepesurilla että kaikki hiekka lähtee rakosista. Ja sitten kun viimein luulet että homma selvä, suoritat pesun loppuun, niin eipä aikaakaan kun perä täynnä hiekkaisia ja kuraisia valumajälkiä kun sitä hiekkaa vaan edelleen valuu ja valuu erinäisistä rakosista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.09.2018
Viestejä
18
Teslaa ei vaimo suostu hankkimaan Muskin takia, eli tässä joutuu henkilövihasta maksamaan vaihtoehtojen vähentyessä.
Viime kesänä ehdottelin koeajoa Teslalla, johon vaimoni kommentoi ”sen sekopään egotrippailuja ei rahoiteta”. Jäi koejamatta. Vahvasti henkilöityvässä brändissä on hyvät ja huonot puolet. Positiivisella brändillä saa myytyä helpommin, vastaavasti firman saa loattua pienelläkin vaivalla.

Tilattua Skoda Enyaqia nyt odoteltu 8 kuukautta.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Mahtaisitko olla samaa mieltä, jos ostamastasi autosta sitten lähtis yhdessä yössä 10 k€ ja muutama ominaisuus pois? Sellainen elon-hepuli tulee ihan varmasti taas, kun kauppa ei käy tarpeeksi (kurssin pumppaamiseksi) ja muutaman euron sensorit maksaa liikaa tai muuten jotenkin hiertää suuren johtajan visiota.
Ei mitään eroa nyky-Zoeeni verrattuna mistä Rellu ilmeisesti pudotti pois päänseudun sivuturvatyynyt säästääkseen kuluissa. :)

Enkä usko että aiemmin mainittu vaimoke vihasi Muskia henkilönä sen takia että hän on säästellyt Teslan valmistuskustannuksissa tai alentanut autojen hintoja roimasti. Ehkä sitten ärsyttää se ettei hän ole (enää) demokraattien leirissä, tai että hän on viljellyt siementään ympäriinsä kuin parhainkin alfauros, jopa itseään huomattavasti nuorempiin pop-tähtösiin kuten Grimes. Inhottava mies kertakaikkiaan, täysin anti-woke ja mitä vielä. Veikkaan että pelaa antisemitististä Harry Potter-peliäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.01.2018
Viestejä
66
Eikös Nissan Ariyassa ole peruutuspeili myös kamerakuvalla (saa valita kumpi peilissä näkyy)? Sinänsä puolustan kyllä peilien olemista peileinä, mutta aika kapeiksi noi takaikkunat on välillä tehty joten eihän niistä juuri näe mitään pelkällä peilillä. Tällöin olettaisin kameran olevan ainakin hyvä optio jos näkyväisyys on surkea ilman.
On Evolve varustetasossa vakiona. Saattoi saada erikseen rahalla Advanceenkin, en ulkoota varmaksi muista
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 781
Keskustellaan henkilöiden sijaan vaihteeksi sähköautoista. Mielestäni juuri esitelty Polestar 4 näyttää joka suunnasta todella hienolta. Ei vain riitä ymmärrys takalasin poistamiseen kun koko katto on sitten lasia... Turhimpia varusteita, lasikatto, viimeinen asia josta erillisenä lisävarusteena maksaisin jos ei sattuisi kuulumaan johonkin pakettiin. Tai sitten olen vaan itsekäs kun mietin autot kuljettajan enkä matkustajien kannalta :)

Toki tuo kameraviritys saattaa osoittautua toimivaksi, mutta silti ottaisin mieluummin lasin.
Pieni takalasi on aika turha juttu, esim. model Y:ssä näkyvyys on huono eikä siitä pahemmin hyötyä ole. Kameralla pystyttäneen toteuttamaan paljon parempi näkymä haastavissa olosuhteissa.

Lasikatto olisi vaikea ostaa lisävarusteena, mutta joko vakiona tai osana varustepakettia se on oikein tervetullut lisä, jota takapenkkiläiset kiittelevät.

Polestar 4 ja VW ID7 ovat hyviä lisiä sähköautovalikoimaan. Taitaa vain paremmat versiot (eli varustellut ja tehokkaat nelikkomallit) maksaa 70-80 k€. Katsotaan siis käytettyä joskus vuonna 2027-2028.

Onkos muita mielenkiintoisia sähköautoja tulossa julki hintakategoriaan 40-70 k€ lähiaikoina? Bemarin i5 ja Audin A6 e-tron nyt aikakin ko. skaalan yläpäähän.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
134
Mä tykkäsin kans Polestar 4:n muotoilusta, keulan ja kylkilinjan muotoilu on mukavan häijyn näköinen. Takalasin puuttuminen ei oikeen äkkiä istu omaan silmään tosin :hmm:
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Itse taas vaikea ymmärtää miksi tuotteita ostetaan mielikuvien tai politiikan perusteella. Luulisi että tarve ja oma etu on suurimmat ohjaavat voimat.

Auton merkki kiinnostaa vain sillä tasolla että mikä oletettavasti pitää parhaiten arvonsa.
Näinhän se on. Tosin on myönnettävä että kiinalaisissa kieseissä arveluttaa niiden kautta kanavoituva tuki Kiinan valtionjohdolle, mutta jos 30k€ sähköautolla saa yli 500km toimintamatkaa, olen valmis antamaan anteeksi uiguuriorjaleirit ja Taiwanin ydinpommittamisen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 780
Ei mitään eroa nyky-Zoeeni verrattuna mistä Rellu ilmeisesti pudotti pois päänseudun sivuturvatyynyt säästääkseen kuluissa. :)
Tuskin ne kävi sinulta sitä autosta pois hakemasta kuten elon-loton kanssa voi käydä koska tahansa. Softatoteutuksen hyvät ja huonot puolet samassa paketissa.
 
Liittynyt
12.06.2020
Viestejä
2
Työsuhdeauto viivästynyt.

Myöhässä ensin 3kk, nyt jo yli 6kk. Autoa ei ole valmistettu, maahantuojan arvio tuotantoon heinä-elokuussa. Tämä arvio muuttunut jo monta kertaa.

Tuotannosta kestää saada auto Suomeen 3kk ja siitä vielä luovutukseen. Teslan saisi toukokuun puolivälissä. Nyt kiinni siitä että myyjäliikke vaatii leasingyhtiöltä korvausta kaupan purusta. Mitä voi tehdä?

Odotus ei tule kysymykseen ja kuluja kertyy kokoajan. Viivästyksiä en ole hyväksynyt.

Jos maahantuojan arvio toteutuu, viivästystä siinä kohtaa jo yli vuosi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 209
Työsuhde eniaq tuli toiselle foorumille vähän alle 19kk odotuksella tällä viikolla. Että jos on samaa tavaraa niin josko pahin olisi ongelmien osalta takanapäin. En sitten tiedä paljonko palikoita on tuolta idän suunnalta ollut hankinnassa, että onko sen takia myöhästynyt noin rumasti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 127
Miettinyt joskus että paljonkohan noita vanhalla hinnalla tilattuja autoja myydään vaan pokkana samantein uudella kovalla hinnalla innokkaalle ostajalle.

Kun otetaan huomioon millaiset myöhästymismaksut tilaussopimuksessa on (ei ole), ja hyvät mahdollisuudet että tilaaja purkaa sopimuksen omaehtoisesti viivästyksen takia, tuossa on ihan hyvä tilaisuus kauppiaalla.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 209
Periaatteessa varmaan mikä vaan on mahdollista, mutta eivät ne ainakaan täkäläisen kauppiaan varastoissa montaa päivää seiso. Toki ne varmasti kaupaksi menevät jos peruutus tulee, mutta en sitten tiedä mille osapuolelle se hinnan erotus menee (vai ostaako maahantuoja sen valmistajalta sovitulla summalla joka tapauksessa ja sen jälkeen valmistajan osuus loppuu) tai meneekö se seuraavalle vastaavan mallin ostajalle joka ei vielä autoaan ole saanut.
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
562
... Nyt kiinni siitä että myyjäliikke vaatii leasingyhtiöltä korvausta kaupan purusta...
Eikö tosiaan tuo myöhästyminen ja että toimitusaika ei ole vieläkään tiedossa, ole peruste kaupan purulle?
Mulla onnistui peruminen kun tilaushetkellä kerrottu 6-8kk toimitusaikahaarukka oli 3 kk myöhässä, ilman suurempia mutinoita. Toki ei ollut leasingyhtiö vaan rahoitusyhtiö. Ja työsuhdeauto kanssa. Ja samoin vaihdoin Teslaan. Nyt auto ollut alla muutama viikkoa ja se yli vuosi sitten tilattu Cupra ei ole vieläkään tullut K-autoon...
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Työsuhdeauto viivästynyt.

Myöhässä ensin 3kk, nyt jo yli 6kk. Autoa ei ole valmistettu, maahantuojan arvio tuotantoon heinä-elokuussa. Tämä arvio muuttunut jo monta kertaa.

Tuotannosta kestää saada auto Suomeen 3kk ja siitä vielä luovutukseen. Teslan saisi toukokuun puolivälissä. Nyt kiinni siitä että myyjäliikke vaatii leasingyhtiöltä korvausta kaupan purusta. Mitä voi tehdä?

Odotus ei tule kysymykseen ja kuluja kertyy kokoajan. Viivästyksiä en ole hyväksynyt.

Jos maahantuojan arvio toteutuu, viivästystä siinä kohtaa jo yli vuosi.
Ehkä se sieltä lopulta tulee. Kaksi työkaveria saivat just vihdoinkin omat ID.4 ja Opel Mokkansa, varmaan heillekin viivästystä kertyi n. vuosi siihen mikä alkuperäinen arvio auton saannille oli.

Varsinkin tuo Opel oli mielenkiintoinen kun autokauppa piti mykkäkoulua varmaan ainakin puolen vuoden ajan useista yhteydenotoista huolimatta, mutta yhtäkkiä ilmoittavat "no ni autonne luovutus puolentoista viikon päästä". Tilanteet voivat muuttua ja nopeasti, ehkä pari mokkaa ja id.4:sta vapautui kun niiden alkuperäiset tilaajat tilasivatkin Teslat.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
358
Työsuhdeauto viivästynyt.

Myöhässä ensin 3kk, nyt jo yli 6kk. Autoa ei ole valmistettu, maahantuojan arvio tuotantoon heinä-elokuussa. Tämä arvio muuttunut jo monta kertaa.

Tuotannosta kestää saada auto Suomeen 3kk ja siitä vielä luovutukseen. Teslan saisi toukokuun puolivälissä. Nyt kiinni siitä että myyjäliikke vaatii leasingyhtiöltä korvausta kaupan purusta. Mitä voi tehdä?

Odotus ei tule kysymykseen ja kuluja kertyy kokoajan. Viivästyksiä en ole hyväksynyt.

Jos maahantuojan arvio toteutuu, viivästystä siinä kohtaa jo yli vuosi.
Myyjäliikkeellä lienee paremmat saumat vääntää tästä kun vastapuolella asiakkaana on yritys. Ja toisaalta liisarifirmallakin sama juttu. Toki molemmissa tapauksissa on sitten se, että kuinka paljon kannattaa aiheuttaa vääntöä ja jatkon kannalta aiheuttaa kitkerää fiilistä.

Jos aidosti on näyttää lisäkuluista yms niin mitäs sitä muuta kuin oman firman autoyhteyshenkilöön yhteys ja puristamaan ulostulo mitä tehdään. Jos nämä on sitten ns. epäsuoria tai fiilispohjalla olevia juttuja niin voi olla pikkasen vaikea juttu ja toisena myyjäliike voi aina valitella, että nykytilanteessa ei vaan voi muuta vielä kun kyseessä sähköauto. Monestihan sitten tietyn kokoisten firmojen kanssa liisarifirmakin joustaa nätisti vaikka joku sanoisi kesken liisarikauden, että hei nyt riitti tämän auton kanssa pelleily ja tilataan uusi. Siellä voi olla puskuria, good-williä tai jopa sopparilla joku bufferi sovittuna. Ihan itsekin todistanut tuollaista tilannetta lähistöltä. Todennäköisesti jotain virallistakin löytyy toimitusajoista yms vaikkakin liisarifirman puolelta voidaan aina hommaa perustella sillä, että he voivat järjestää sijaisauton. Toinen juttu on sitten se, että varmaan sähköisellä voimalinjalla olevaa ei saa vakiona vaikka olisi sähköauton tilannutkin.

Jos itse haluaa vetää herneet kunnolla nenään niin ilmoittaa, että ei ota autoa ollenkaan kun meni näin myöhään ja keksikööt itse mitä tuolla tekevät. Toki sitten pitäisi itse tilata se Teslan omaan piikkiin vielä kun hinnat tulivat taas alas - toki ehkä aika varovaisesti noiden kanssa toimisin miten vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon ja vieläkö lähivuosina/aikoina tiputtavat lisää :D

Täällä mennyt muuten aika tasan 1kk tuotannosta luovutukseen vakiona muutamien tilattujen autojen kokemuksella. Voi heittää joitain päiviä miten Saksassa otettu junan kyytiin satamaan, mutta vakiona aina noin myös sähkiksen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 234
Kannattaa muuten oikeasti laskea kannattaako työsuhdeauto jos sähköisenä sen ottaa - olettaen että se ei tule ns. palkan päälle - se on kuitenkin aika kallista touhua ja sähköautojen huollot/"bensat" on paljon halvempia kuin polttiksissa joten hyöty pienempi. Työsuhdeautossa on sitten se potentiaalinen vaiva että luovutuksen yhteydessä v-mäinen leasing-yhtiö voi alkaa mikroskoopiilla etsimään vaurioita jotka sitten väittävät olevan jotain muuta kuin normaalia kulumaa ja laittavat laskua perään jonka työnantaja voi veloittaa työntekijöiltä, näin on käynyt monelle.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 781
Kannattaa muuten oikeasti laskea kannattaako työsuhdeauto jos sähköisenä sen ottaa - olettaen että se ei tule ns. palkan päälle - se on kuitenkin aika kallista touhua ja sähköautojen huollot/"bensat" on paljon halvempia kuin polttiksissa joten hyöty pienempi. Työsuhdeautossa on sitten se potentiaalinen vaiva että luovutuksen yhteydessä v-mäinen leasing-yhtiö voi alkaa mikroskoopiilla etsimään vaurioita jotka sitten väittävät olevan jotain muuta kuin normaalia kulumaa ja laittavat laskua perään jonka työnantaja voi veloittaa työntekijöiltä, näin on käynyt monelle.
Nuo luovutukset ei eroa polttiksista mitenkään. Ainoa merkkaava ero voisi olla pohjan kunto.

Tällä hetkellä kannattaa muistaa laskea myös rahoituksen kustannukset, jos ei pinkka taivu ostaa yksityisenä suoraan. Toisaalta liidunpiirtäjien kannattaa arvioida ostohinnan sitomista autoon vs. rahan laittamista vaikkapa sijoituksiin. Lisäksi Teslan tapauksessa liisarilla todennäköisesti jakaa arvonalenemariskiä. Esim. MY LR viimeisin kahden tonnin hinnanalennus näkyy 3v/54tkm vapaassa autoedussa tonnin verran "tappiona" eli vapaa autoetu putosi 30€/kk.

Sähköauton käyttökustannukset ovat selvästi polttista alemmat, niin laskelmia kannattaa tehdä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 233
Työsuhdeauto viivästynyt.

Myöhässä ensin 3kk, nyt jo yli 6kk. Autoa ei ole valmistettu, maahantuojan arvio tuotantoon heinä-elokuussa. Tämä arvio muuttunut jo monta kertaa.

Tuotannosta kestää saada auto Suomeen 3kk ja siitä vielä luovutukseen. Teslan saisi toukokuun puolivälissä. Nyt kiinni siitä että myyjäliikke vaatii leasingyhtiöltä korvausta kaupan purusta. Mitä voi tehdä?

Odotus ei tule kysymykseen ja kuluja kertyy kokoajan. Viivästyksiä en ole hyväksynyt.

Jos maahantuojan arvio toteutuu, viivästystä siinä kohtaa jo yli vuosi.
Tuo kai on työantajan hommia, ja firman , rahoitusyhtiön ja myyjän välisiä juttuja, vaikka ei ole kuluttajansuojaa niin kauppalaki kuitenkin, ja kannattaa ne sopimuksetkin lukea.

jos ja kun ilmeisesti rahoitusyhtiö on ihan erikseen, ja niillä juristit jotka käyneet sopparien sanat moneenkertaan läpi, niin veikkaan että artistimaksaa, eli eivät osallistu viivästysten hyvittelyyn omasta pussista.

Jos taasen on ihan "vuokrafirma", ja vuokrafirma sen autokaupan sopinut ja tehnyt automyyjän kanssa, jolloin loppuasiakkaalla ei sen kanssa tekemistä.


Vau onko kyse pienestä firmasta/omasta firmasta, siis niin että joudut tuota itse jumppaa, tai vähän isommassa saanut puhuttua itselle ohi vakio listan jonkun toisen ja itse tuoa nyt jotuu sumpliin. Tai sitten niin että työantajalla ei juuri kiinnosta mutta kova halu saada tilattu auto alle ja käynnyt itse vauhdittaan/selvitteleen vaihtoehtoja.


Kannattaa muuten oikeasti laskea kannattaako työsuhdeauto jos sähköisenä sen ottaa - olettaen että se ei tule ns. palkan päälle - se on kuitenkin aika kallista touhua ja sähköautojen huollot/"bensat" on paljon halvempia kuin polttiksissa joten hyöty pienempi. Työsuhdeautossa on sitten se potentiaalinen vaiva että luovutuksen yhteydessä v-mäinen leasing-yhtiö voi alkaa mikroskoopiilla etsimään vaurioita jotka sitten väittävät olevan jotain muuta kuin normaalia kulumaa ja laittavat laskua perään jonka työnantaja voi veloittaa työntekijöiltä, näin on käynyt monelle.
Työsuhdeauto kannattaa laskea.

Näinäaikoina, näksin työsuhdeauton entistä kannattavampana, koska siinä jäännösarvoriski on kokonaan ulkoistettu muille.
Sähkiksen osalta lisäksi se etu että verottaja verotukee sähkisten valintaa, eli niiden verotusarvo polttista edullisempi, liskäsi on määräaikainen veroetu lataukaisista, jos ei juurikaan kotilatauksia joita laskuttaa työantajalata, niin käyttöetu on hyvin edullinen jos firma silti maksaa muut sähköt.

Edullisuus korostuu jos yksityiajoa (siis myös työsäkäyntiajot) paljon. > 18 000km/a.


Työsuhdeautossa on sitten se potentiaalinen vaiva että luovutuksen yhteydessä v-mäinen leasing-yhtiö voi alkaa mikroskoopiilla etsimään vaurioita jotka sitten väittävät olevan jotain muuta kuin normaalia kulumaa ja laittavat laskua perään jonka työnantaja voi veloittaa työntekijöiltä, näin on käynyt monelle.
Tämä juttu alkoi kiinnostaa, siis mikä leasingfirma noin kyttää, ja mitä siis on ollut, ja sitten tuo että työantaja veloittaa työntekijää, millaisia tapauksia nämä olleet. Jos näitä jossain on ollut paljon, niin mikä niitä yhdistää.

Noin yleistäen enemmänkin ollut sitä mutinaa että huollot sun muiden perään saa itse seurailla vähän enemmän kuin omistus auton.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 234
Tämä juttu alkoi kiinnostaa, siis mikä leasingfirma noin kyttää, ja mitä siis on ollut, ja sitten tuo että työantaja veloittaa työntekijää, millaisia tapauksia nämä olleet. Jos näitä jossain on ollut paljon, niin mikä niitä yhdistää.
Useampi on tehnyt tätä eli kun palautat auton leasing firmalle niin he käyvät todella tarkkaan läpi auton ja kaikki klommot, naarmut yms jotka eivät ole "normaalia kulumaa" (kiveniskemät keulassa yms) ja sitten lähettävät näistä laskun firmalle joka on auton työntekijälleen tilannut. Riippuu sitten työnantajasta että lähteekö lasku työntekijälle.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 133
Viestejä
4 196 716
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom