Työsuhdeauto viivästynyt.
Myöhässä ensin 3kk, nyt jo yli 6kk. Autoa ei ole valmistettu, maahantuojan arvio tuotantoon heinä-elokuussa. Tämä arvio muuttunut jo monta kertaa.
Tuotannosta kestää saada auto Suomeen 3kk ja siitä vielä luovutukseen. Teslan saisi toukokuun puolivälissä. Nyt kiinni siitä että myyjäliikke vaatii leasingyhtiöltä korvausta kaupan purusta. Mitä voi tehdä?
Odotus ei tule kysymykseen ja kuluja kertyy kokoajan. Viivästyksiä en ole hyväksynyt.
Jos maahantuojan arvio toteutuu, viivästystä siinä kohtaa jo yli vuosi.
Tuo kai on työantajan hommia, ja firman , rahoitusyhtiön ja myyjän välisiä juttuja, vaikka ei ole kuluttajansuojaa niin kauppalaki kuitenkin, ja kannattaa ne sopimuksetkin lukea.
jos ja kun ilmeisesti rahoitusyhtiö on ihan erikseen, ja niillä juristit jotka käyneet sopparien sanat moneenkertaan läpi, niin veikkaan että artistimaksaa, eli eivät osallistu viivästysten hyvittelyyn omasta pussista.
Jos taasen on ihan "vuokrafirma", ja vuokrafirma sen autokaupan sopinut ja tehnyt automyyjän kanssa, jolloin loppuasiakkaalla ei sen kanssa tekemistä.
Vau onko kyse pienestä firmasta/omasta firmasta, siis niin että joudut tuota itse jumppaa, tai vähän isommassa saanut puhuttua itselle ohi vakio listan jonkun toisen ja itse tuoa nyt jotuu sumpliin. Tai sitten niin että työantajalla ei juuri kiinnosta mutta kova halu saada tilattu auto alle ja käynnyt itse vauhdittaan/selvitteleen vaihtoehtoja.
Kannattaa muuten oikeasti laskea kannattaako työsuhdeauto jos sähköisenä sen ottaa - olettaen että se ei tule ns. palkan päälle - se on kuitenkin aika kallista touhua ja sähköautojen huollot/"bensat" on paljon halvempia kuin polttiksissa joten hyöty pienempi. Työsuhdeautossa on sitten se potentiaalinen vaiva että luovutuksen yhteydessä v-mäinen leasing-yhtiö voi alkaa mikroskoopiilla etsimään vaurioita jotka sitten väittävät olevan jotain muuta kuin normaalia kulumaa ja laittavat laskua perään jonka työnantaja voi veloittaa työntekijöiltä, näin on käynyt monelle.
Työsuhdeauto kannattaa laskea.
Näinäaikoina, näksin työsuhdeauton entistä kannattavampana, koska siinä jäännösarvoriski on kokonaan ulkoistettu muille.
Sähkiksen osalta lisäksi se etu että verottaja verotukee sähkisten valintaa, eli niiden verotusarvo polttista edullisempi, liskäsi on määräaikainen veroetu lataukaisista, jos ei juurikaan kotilatauksia joita laskuttaa työantajalata, niin käyttöetu on hyvin edullinen jos firma silti maksaa muut sähköt.
Edullisuus korostuu jos yksityiajoa (siis myös työsäkäyntiajot) paljon. > 18 000km/a.
Työsuhdeautossa on sitten se potentiaalinen vaiva että luovutuksen yhteydessä v-mäinen leasing-yhtiö voi alkaa mikroskoopiilla etsimään vaurioita jotka sitten väittävät olevan jotain muuta kuin normaalia kulumaa ja laittavat laskua perään jonka työnantaja voi veloittaa työntekijöiltä, näin on käynyt monelle.
Tämä juttu alkoi kiinnostaa, siis mikä leasingfirma noin kyttää, ja mitä siis on ollut, ja sitten tuo että työantaja veloittaa työntekijää, millaisia tapauksia nämä olleet. Jos näitä jossain on ollut paljon, niin mikä niitä yhdistää.
Noin yleistäen enemmänkin ollut sitä mutinaa että huollot sun muiden perään saa itse seurailla vähän enemmän kuin omistus auton.