Yleistä keskustelua sähköautoista

Kaikki autot alkaa olla vanhoille ihmisille aivan hirveitä. Pitää tehdä monimutkaisia paskavalikoita yksinkertaisten aina toimivien ratkaisujen sijaan.
Yksilöllistä, riippuu miten tekniikka ketäkin kiinnostaa. Itsellä taipuu digit ja exelit ihan helposti, jopa paremmin kuin nuoremmilla ja eka syntymäpäivä oli 1960- luvun puolessa välissä.
 
Koukullinen karvalakki Tesla 3 siis 42990+1400 = 44390e rangen ollessa 491km, ja koukullinen karvalakki Model Y 46 990e rangella 455km.

Eli hintaero 2600e. Ei kait tossa oo kenenkään järkeä Tesla 3:sta enää ostaa? Saa suoraan kaatuvan keskipenkin, isomman kontin hatchback avauksella, kelvollisen takapenkin, ja jälleenmyyntiarvon varmistuksen.

Harmittaa kyllä, että auto tuli jo ostettua joulukuussa sinänsä tarpeeseen - muuten lähtisi Tesla kyllä tilaukseen..
Hyviä pointteja, mutta mahdollista on että kummankin mallin hinta laskee lähikuukausina tästä vielä edelleen. Suuri kysymysmerkki on myös se, että milloin facelift tulee, ja onko sillä vaikutusta hintoihin.
 
Eli hintaero 2600e. Ei kait tossa oo kenenkään järkeä Tesla 3:sta enää ostaa? Saa suoraan kaatuvan keskipenkin, isomman kontin hatchback avauksella, kelvollisen takapenkin, ja jälleenmyyntiarvon varmistuksen.
Aika yksipuolista ajattelua. Entä jos ei vain halua katumaasturia? Vaikka Y:n saisi halvemmalla, niin ostaisin silti kolmosen, koska prioriteettini ovat muualla kuin mainitsemissasi asioissa.
 
Aika yksipuolista ajattelua. Entä jos ei vain halua katumaasturia? Vaikka Y:n saisi halvemmalla, niin ostaisin silti kolmosen, koska prioriteettini ovat muualla kuin mainitsemissasi asioissa.
Toki jokainen ostaa tarpeisiinsa/haluihinsa sopivan. Tosin aika marginaaliin tuo kolmonen näyttää jäävän, elleivät sitten tee vielä reilusti lisää hintaeroa 3 ja Y välille. Muuten lähes kaikki päätyvät Y malliin.
 
Koukullinen karvalakki Tesla 3 siis 42990+1400 = 44390e rangen ollessa 491km, ja koukullinen karvalakki Model Y 46 990e rangella 455km.

Eli hintaero 2600e. Ei kait tossa oo kenenkään järkeä Tesla 3:sta enää ostaa? Saa suoraan kaatuvan keskipenkin, isomman kontin hatchback avauksella, kelvollisen takapenkin, ja jälleenmyyntiarvon varmistuksen.

Harmittaa kyllä, että auto tuli jo ostettua joulukuussa sinänsä tarpeeseen - muuten lähtisi Tesla kyllä tilaukseen..
Jos haluaa auton välittömästi, niin hintaero on 5000€ varastoautoissa, kun molemmissa on koukku. Veikkaan, että ennen kvartaalin vaihdetta ero vielä repeää, kun varastossa olevia m3:a saa ehkä jopa alle 40k€. Viime kvartaalin lopussa karvalakkikolmosia sai karvan verran yli 40k€. Y:ssä alennukset eivät olleet reippaita. Lisäksi kaikki eivät halua model Y:tä. Jos ei tarvitse tilaa takapenkillä tai kontissa, niin miksi Y olisi parempi valinta? Kolmosen range on hieman parempi, kiihtyvyys myös ja esim. renkaiden uusiminen halvempaa 18" kiekkojen takia.

Mielenkiintoista on m3 faceliftin vaikutus. Onko valmistuskustannuksista niistetty edelleen niin paljon, että hinta laskee vai tapahtuuko perinteinen pieni hinnankorotus faceliftin myötä? Vanhat myytäneen joka tapauksessa edullisesti pois.
 
Koukullinen karvalakki Tesla 3 siis 42990+1400 = 44390e rangen ollessa 491km, ja koukullinen karvalakki Model Y 46 990e rangella 455km.

Eli hintaeroa olisi se 4000€, koska koukulla ei tee mitään. Siihen päälle saisi siis paremmalla ajettavuudella olevan auton, jossa on isompi akku. Miten tuon nyt ottaa, mutta miksi maksaa 4k€ lisää jos ei halua Nissan Qashqaita?
 
Eli hintaero 2600e. Ei kait tossa oo kenenkään järkeä Tesla 3:sta enää ostaa? Saa suoraan kaatuvan keskipenkin, isomma

Niin. En muuta huonoa puolta keksi Y:ssä kuin koko. Katselin yksi päivä kun nainen yritti saada Y-laivaa ruutuun ahtaassa parkkihallissa, hankalalta näytti. Ja joku voi tykätä 3:sen ulkonäöstä enemmän.

Eiköhän Tesla ole tehnyt hinnoittelun niin että molemmat mallit myy. Ja jos ei niin korjaavat äkkiä.

Kulutus onkohan eroa? Ja onhan toi 2600 euroakin monelle kuukauden palkka.
 
Niin itse ainakin ostin kolmosen Y:n sijasta koska ulkonäkö miellytti enemmän, hinta oli halvempi, koukulla en tee mitään, ei ole perhettä/lemmikkejä että tartteisin tilaa, kulutus pienempi ja myöskin paljon helpompi kaupungissa ajella.
 
Kyllä itsekin ottaisin kolmosen melkein mieluummin. Oma valinta oli kuitenkin nyt tällä kertaa Y, koska tarvitsee takapenkkitilaa kahdelle lastenistuimelle plus koirat siellä vielä kulkee kun niitä ei oikein takaboksiin viitti laittaa. Sitten tarvii myös toistaiseksi kookkaan takaluukun että saa näin kesäisin kuskattua kaikki mökkikamat plus mahdolliset työkalut. Koukkua ei ole, enkä usko että missään vaiheessa on tarvettakaan.

Sanotaan että jos lapset ei tarttis turvaistuimia (toinen ei kohta enää tarvitse) niin en olisi varmaan Y:tä hommannut vaan "tyytynyt" kolmoseen. Ajellaan tällä nyt se 3-4v ja sitten katsellaan seuraavaksi mitä tilalle. Kyllähän tuo Y:n iso kääntösäde aiheuttaa itsellekin välillä ongelmia ja omaan autokatokseen auton kääntäminen ja asettaminen vaatii pientä venkslausta, ahtaista parkkihalleista sitten puhumattakaan.
 
Model Y osuu Skoda Enyaqin kanssa lapsiperheellisten tai muuten vaan kodinraahaajien segmenttiin, jossa on muuten valitettavan vähän tarjontaa edes vähän järkevässä hintaluokassa. Jos tilalle ei ole tarvetta eikä arvosta parempaa näkyvyyttä tai hieman korkeampaa maavaraa, on Y:tä vaikea perustella. Jälleenmyyntiarvoa voi tosin Y:llä olla enemmän, kun käytettyjen tarjontaa on vähemmän, koukulla on käytetyssä arvoa ja Y osunee muutenkin useamman ostajaehdokkaan tarpeisiin. Teslan siistiessä taseitaan autoista kvartaalien lopussa, voi saada model 3:n aika hyvällä diilillä. Y:ssä tuskin painetta varastoautojen tyhjennysmyyntiin vastaavalla tavalla, kun tavara liikkuu muutenkin. Maaliskuussa Y:tä myytiin yli 4x enemmän kuin 3:sta.
 
CATL M3P akustot tulossa niin uusittu M3 RWD saattaa mennä akullisella todella pitkälle, tai sitten sen hinta tulee tippumaan single casting ja uuden akun myötä jonnekkin 25k tuntumaan, eli kilpailemaan MG4 kanssa.

Tai sitten ei, muttei näillä arvonalenemilla ja nykykoroilla kyllä tule sähköön ihan heti vaihdettua.
 
Koukullinen karvalakki Tesla 3 siis 42990+1400 = 44390e rangen ollessa 491km, ja koukullinen karvalakki Model Y 46 990e rangella 455km.

Eli hintaero 2600e. Ei kait tossa oo kenenkään järkeä Tesla 3:sta enää ostaa? Saa suoraan kaatuvan keskipenkin, isomman kontin hatchback avauksella, kelvollisen takapenkin, ja jälleenmyyntiarvon varmistuksen.

Harmittaa kyllä, että auto tuli jo ostettua joulukuussa sinänsä tarpeeseen - muuten lähtisi Tesla kyllä tilaukseen..
Muut mainitsivat jo hyviä syitä valita kolmonen. Yksi oleellinen unohtui, eli latausnopeusero 750 km/h vs. 670 km/h (EV-database). Huippu- ja keskitehot ovat toki samat, joten akut täyttyvät yhtä monta %/min, mutta pari eroa löytyy.

1. Pidemmällä reissulla samalle latauspisteelle pysähdyttäessä kolmosen SoC-% on suurempi, koska samalla matkalla on kulunut vähemmän (CdA- ja massaero). Esim. Kotoa lähtiessä molemmat ladattu 90 %:iin, niin samalla latauspisteellä kolmosen akussa on vaikkapa 18 % ja Y:n 10 % (jos kolmonen kuluttaa 10 % vähemmän). Alkumatkan kulutukset 72 ja 80 %-yks.

2. Kolmosen ei tarvitse ladata yhtä täyteen päästäkseen perille, koska loppumatkallakin kuluu vähemmän energiaa. Jos perillä haluaa akkua olevan Y:llä 10 % ja kolmosella 9 % (= jää pelivaraa yhtä monta km), niin Y vaatii latauksen esimerkiksi 75 %:iin asti, mutta kolmoselle riittää 67,5 %. Loppumatkan kulutukset 58,5 ja 65 %.

Molemmat kohdat kun huomioi, niin kolmosella riittää ladata 67,5 - 18 = 49,5 %-yks, kun Y vaatii 75 - 10 = 65 %-yks. Samalla latausteholla Y:n lataussessio kestäisi (65 / 49,5 - 1) * 100 = 31,3 % kauemmin. Todellisuudessa lukema voi olla hieman ylikin, sillä tuo Y:n ylimääräinen hitaampi latailu 67,5 -> 75 % rokottanee keskitehoa enemmän kuin mitä nopea 10 -> 18 % sitä korottaa.

Jos Y:n lataus kestää 20 min, niin Model 3:lla voi hurauttaa takaisin tien päälle jo vartin kohdalla. Julkisen laturin lasku oli Y:llä 31,3 % suurempi, jos laskutus kWh-perusteinen. Lisäksi kolmosen etuja ovat jo mainittu pidempi toimintamatka ja sen ansiosta vapaampi latauspaikan valinta.

Minusta on pieni ihme, että erot ovat kolmasosan luokkaa latausajassa ja julkisen laskussa, vaikka esimerkissä Model 3:n kulutus oletettiin vaivaiset 10 % pienemmäksi! Saa tarkistaa, josko sittenkin tein laskuvirheen. Jos en tehnyt, niin kyllä kiitos lisää Model 3:n kaltaisia autoja markkinoille ja mielellään myös takalasia myöten aukevilla takaluukuilla. Vanha Ioniq oli aerodynaaminen, matala ja järjellisen levyinen, mutta akku oli pieni.


Edit. Lapsena pelattiin autokorteilla. Liitteen speksien mukaan:

Tasapeli:

Hlö-lukumäärä 5


Model Y voittaa:

Perävaunumassa 1600 vs. 1000 kg


Model 3 voittaa:

Kiihtyvyys 4,4 s vs. 5,0 s
Huippunopeus 233 km/h vs. 217 km/h
Toimintamatka 485 km vs. 435 km
Taloudellisuus 15,5 kWh/100 km vs. 17,2 kWh/100 km
Latausnopeus 750 km/h vs. 670 km/h
Hintakin halvempi
 

Liitteet

  • Screenshot_20230417-093559.png
    Screenshot_20230417-093559.png
    410,1 KB · Luettu: 64
Viimeksi muokattu:
Y on kyllä melko iso mötkö, jos tarvitsee pysäköidä yhtään ahtaampaan paikkaan. Itseäni kiinnostaa M3 ihan sen takia, ettei niin isoa tilantarvetta ole.
 
Näissä koko jutuissa on aina mielenkiintoista huomata miten ihmiset mieltää minkäkin auton koon. Ajatus tietysti voi vielä muuttua kuten itselläni. Pidin 3:sta ihan liian pienenä kakkosautoksi ja Y:kin vähän nihkeä. Nyt taas vuotta-paria myöhemmi katselen josko jommalla kummalla kuitenkin pärjäisi. Käytettyjen hinnat ei vielä ole oikein pudonnut niin ajatuksen tasalla pysyy vielä. Mutta Y olisi selkeä valinta käytännöllisyyden vuoksi jos hinnaltaan olisivat lähellä.
 
Minkälaisia tiloja väki oikeen autoon tarvii jos Model 3 on liian pieni auto jopa kakkosautoksi. Ymmärrän, jos tarvii jotain isoja rattaita laittaa peräkonttiin, niin lastausaukko on ahdas jne, mutta muutenhan tuonne mahtuu tavaraa kyytiin todella hyvin ja matkustamossa on hyvin tilaa ja väljää. Tarvittaessa suksiboksi katolle, niin tilaahan on todella paljon. Itsellä ei ole suksiboksia ja ei hetkeäkään ole neljän hengen perheessä tullut mieleen, että kolmonen olisi jotenkin pieni. Usein autossa kulkee viittä henkeä treeneihin jne.
 
Minkälaisia tiloja väki oikeen autoon tarvii jos Model 3 on liian pieni auto jopa kakkosautoksi. Ymmärrän, jos tarvii jotain isoja rattaita laittaa peräkonttiin, niin lastausaukko on ahdas jne, mutta muutenhan tuonne mahtuu tavaraa kyytiin todella hyvin ja matkustamossa on hyvin tilaa ja väljää. Tarvittaessa suksiboksi katolle, niin tilaahan on todella paljon. Itsellä ei ole suksiboksia ja ei hetkeäkään ole neljän hengen perheessä tullut mieleen, että kolmonen olisi jotenkin pieni. Usein autossa kulkee viittä henkeä treeneihin jne.

Osa ihmisistä ei tosin osaa pakata mitään järkevästi - ehkä siinä syy? Kyllähän sen tavaratilan saa täyteen pienelläkin määrällä tavaraa, jos ei vaan osaa edes taitella vaatteitaan ja heittää miten sattuu kamat sinne. Tai sitten ei osata päättää mitä otetaan mukaan, vaan pakataan puoli taloa kun mennään naapuriin. Meillä kanssa on mennyt kolmoseen viidellä hengellä kaikki tavarat kun mennään mökille tai lapin reissulle, sinne mahtuu todella paljon tavaraa kuitenkin.
 
Jaa-a.. Olisivat mun puolesta saaneet pitää ID.7:ssa vaan camo-teipit päällä tuotantomalleissakin. Ja eikös tämän pitänyt olla matala ja linjakas, nyt taas tuollainen pöhöttynyt ID4-variaatio.
 

Liitteet

  • xZZkRxr.jpg
    xZZkRxr.jpg
    214,3 KB · Luettu: 230
  • 7VkYu89.jpg
    7VkYu89.jpg
    253,7 KB · Luettu: 228
Meillä on riittänyt Model 3 hyvin nelihenkisen perheen ykkösautona. Mökkireissukin heitettiin just ja mukana oli pari muksua ja yksi rengassarja. No tarpeita tietysti on erilasia, mutta tuntuu joko A. siltä ettei osata pakata autoa oikein tai B. sitä tavaraa on mukana liikaa tai kuljetettavan tavaran muoto on epäedullinen auton tavaratilaan nähden. Jos tuo kontti vielä aukeaisi takalasia myöten ei olisi mitään ongelmia.

Tässä varmaan vaikuttaa myös minkä ikäisiä lapset on. Pelkästään jo tavalliset ei-matkarattaat syö isonkin auton takakontista lähemmäs puolet ja muutenkin pikkulapset tuppaavat tarvitsemaan mukaan vähän enemmän kaikenlaista tavaraa kuin hieman isommat. Lisäksi oma puoliso on kunnon himopakkaaja, joka haluaa lyhyillekin reissuille mukaa about kaiken mahdollisen mitä saattaa ehkä tarvita. Olen todennut, että helpommalla pääsee ostamalla suoraan vaan isomman auton, kuin yrittää käännyttää himopakkaaja pois tavoistaan. :D
 
Jaa-a.. Olisivat mun puolesta saaneet pitää ID.7:ssa vaan camo-teipit päällä tuotantomalleissakin. Ja eikös tämän pitänyt olla matala ja linjakas, nyt taas tuollainen pöhöttynyt ID4-variaatio.

Vähän ehdein innostua jos olisivat tehneet oikean sedanin, mutta samaa MEB alustaa ja vielä samaa merkkiä kuin ID4/5 niin pakko heidän oli sitten käyttää mahdollisimman monta komponenttia olemassaolevista. Ovet näyttää olevan otettu aikalailla suoraan ID4/5
 
Osa ihmisistä ei tosin osaa pakata mitään järkevästi - ehkä siinä syy? Kyllähän sen tavaratilan saa täyteen pienelläkin määrällä tavaraa, jos ei vaan osaa edes taitella vaatteitaan ja heittää miten sattuu kamat sinne. Tai sitten ei osata päättää mitä otetaan mukaan, vaan pakataan puoli taloa kun mennään naapuriin. Meillä kanssa on mennyt kolmoseen viidellä hengellä kaikki tavarat kun mennään mökille tai lapin reissulle, sinne mahtuu todella paljon tavaraa kuitenkin.
Talouksia on erilaisia, onhan niitä nähty kun punto vedetty neljänhengen 70 mökkireissukuormaan. Jos siitä haluaa maksaa, tai siis olla maksamatta niin siitä vaan, jos nyt kantavuudessa pysyy ja ajelee niitä hitaita teitä.

En osaa tuohon pakkaamiseen samaistua, tuli enemmänkin mieleen se että osa vetää minimillä ja pesee/pesettää vaatteita reisulla, osa ei, ja varaa mukaan sen mitä voi tarvita, kesällä ei nyt talvivaatteita tarvi, mutta talvella ainakin kotimaan kohteissa.

Joku lätkämutsi ehkä arvostaa sitä että kakarat viskaa kamat kyytiin ja ne nyt pysyy selkänöjän tasalla.

Jos harrastaa uintia, sulkksita jne, niin ne kamat ne mahtuu läppärilaukun kanssa pieneenkin kippoon.

Suksiboxi ei taida olla patterikuskien suoiossa.

Polttis SUV on suosiossa kasvukeskuksissa jos joutuu kadunvarsipysäköintiä harrastaa, mutta patterikuskeilla ne hallipaikat latureilla, mutta voi sitä joskus joutuu asiointi ajossakin ajaan vähän pahemman vallin yli.

Läppärlaukun kaniskeluun riittää se Smarttikokoluokka, ja on hyhvin järkevä koko jos muita juttuja verten toinen.

Sitten markkinointi.
Jos kokemattomalle lähdetään markkinoimaan sähkistä, no miten se kantavuus.
Joo älä huoli, suunnittelu reitti pysähtymispaikat, syö kunnolla ja rauhallisesti, autosi lataantuu sillä välillä.
Mites tavaratila ja kantavuus
Joo älä huoli, suunnittele itä oikeasti tarvit, et tarvi eväitä kun käyt ABCllä, ja pese pyykit perillä. pakkaa huolellisesti ja kevyseti, parantaa kantavuuttakin


Niin pitkään kun kysyntä ylittä tarjonnan, kannattaa valikoida tosiostajat, mutta muille kyllä myisin siihen tarpeeseen, tällä kannat sitä läpäprilaukkua töihin ja takaisin, jos saat työ tai kotilatauksen, niin sekin onnistuu samalle. Jos puolisi hoitaa kakeroiden kyytimisen, niin ala rahtaa turhia kuutioita, pieni parempi, hups tämä oli kyllä levee...


Ja jos nyt katselee millaisia autoja tuolle menee, niin kyllä ne ihmiset ajelee varsin pienillä autoilla, missä pienet tavaratilat, ja sitä harraste kampetta tungetaan sitten tiukempaa. Ei niillä paremmin tienaavien espoolaisten isoissa SUVeissa sen enempää rojua ole. Ehkä pysyy parempana kun ei tarvi runnoa, mutta on siitä järkeä maksaa.
 
Viimeksi muokattu:
Aika paljon takatiloihin vaikuttaa myös kuskin pituus ja tämän jälkeen sitten kuinka pitkiä matkalaisia sinne takapenkille laitetaan. Ei tarvita edes kovin pientä autoa kun takana tulee oikeasti ahdasta jos kuski on pitkä (lapsille ei ahdasta juuri silloinkaan tule).

Ionic5 loistaa tuossa kun saa sekä takapenkkiä kallistettua että siirrettyä taaksepäin jos haluaa tilaa ja eteenpäin jos haluaa takakonttitilaa.
 
Polttis SUV on suosiossa kasvukeskuksissa jos joutuu kadunvarsipysäköintiä harrastaa, mutta patterikuskeilla ne hallipaikat latureilla, mutta voi sitä joskus joutuu asiointi ajossakin ajaan vähän pahemman vallin yli.
SUV:eiden suosio liittyy käsittääkseni kyllä kadunvarsiparkituksen sijaan siihen, että keskiverto mahakkaampi 50+V ostaja huomaa, että korkeammalle penkille on todella paljon helpompi istua.

Kuskasin juuri 68v äitiäni lomalla viikon ajan VW golffilla ja onhan se nivelreumaisen lonkan kanssa "tavalliseen" autoon kömpiminen todella kankean näköistä vs. mitä niiden omaan crossoveriin astuminen.

En yhtään ihmettele, että heilläkin on menty jo 15v jollain Qashqai -> Kuga plugari yhdistelmällä.
 
Minkälaisia tiloja väki oikeen autoon tarvii jos Model 3 on liian pieni auto jopa kakkosautoksi. Ymmärrän, jos tarvii jotain isoja rattaita laittaa peräkonttiin, niin lastausaukko on ahdas jne, mutta muutenhan tuonne mahtuu tavaraa kyytiin todella hyvin ja matkustamossa on hyvin tilaa ja väljää. Tarvittaessa suksiboksi katolle, niin tilaahan on todella paljon. Itsellä ei ole suksiboksia ja ei hetkeäkään ole neljän hengen perheessä tullut mieleen, että kolmonen olisi jotenkin pieni. Usein autossa kulkee viittä henkeä treeneihin jne.
Minulla ainakin on lastenrattaat ja turvaistuin autossa. Aika nihkeää isoja rattaita tunkea kolmosen peräkontin aukosta. Jotain perus tavaraa sinne varmaan mahtuu ihan ok, mutta vähänkään erikoisemman muotoinen juttu niin ei mahdu luukusta sisään. Jos ei olisi perhettä eikä mitään kuskattavaa niin ehkä kolmonen voisi tulla kyseeseen, tosin tykkään enemmän Y:n ulkonäöstä ja siitä helppoudesta kun peräkontti aukeaa isosti niin ei tarvitse kikkailla ja säätää. Töiden puolestakin välillä kaikenmaailman isompia laatikoita pitää kuskailla niin olisi todella hankalaa kolmosen kanssa.

Lisäksi Y malliin on helpompi mennä ja nousta pois kun se on korkeampi. Mutta toki kaikilla on omat tarpeensa. Kolmosella tosiaan pääsee vähän pidemälle pienemmällä kulutuksella, mutta ei toistaiseksi ole ollut mitään ongelmaa MY LR mallin kanssa rangesta.
 
Kyllähän sitä harrastekamat pienempäänkin autoon mahtuu, mutta kyllä itse ainakin tilaa arvostan. Ihmisillä on erilaisia tarpeita ja mielestäni on jotenkin turhaa alkaa arvostelemaan, että "ei osaa pakata" tai "kyllä auton x tilat varmasti riittää kaikille, kun minullekin riittää".

1681729386693.png
 
Juuh, tarpeita on monenlaisia. Suksiluukku (tai omassa 40-20-40 kääntyvät takapenkit) mahdollistaa aika paljon ja tietty luukun avautuminen kunnolla mahdollistaa polkupyörän ja/tai pesukoneen kuljettamisen. Ilmankin näitä kaikkia pärjää, mutta mahdollistaa valinnan mikä on mihinkin tapaukseen se järkevin valinta.
 
Minkälaisia tiloja väki oikeen autoon tarvii jos Model 3 on liian pieni auto jopa kakkosautoksi. Ymmärrän, jos tarvii jotain isoja rattaita laittaa peräkonttiin, niin lastausaukko on ahdas jne, mutta muutenhan tuonne mahtuu tavaraa kyytiin todella hyvin ja matkustamossa on hyvin tilaa ja väljää. Tarvittaessa suksiboksi katolle, niin tilaahan on todella paljon. Itsellä ei ole suksiboksia ja ei hetkeäkään ole neljän hengen perheessä tullut mieleen, että kolmonen olisi jotenkin pieni. Usein autossa kulkee viittä henkeä treeneihin jne.
Luiskaperä ja yhden isofixin puute on se syy miksi myös se Y jäi kauppaan. Aikaisemmin ajateltiin että koira ja kaikki lastenistuimet olisi hyvä saada molempiin mahtumaan mutta nyt tilanne hieman muuttunut, ehkä pärjättäisiin pienemmällä 2. autolla.
 
Ei toi ID.7 hassummalta vaikuta. Mukava aina kun SUV:ien sijaan saadaan jotain muutakin ulos. Infotainment vaikutti selvästi ripeämmältä kuin aiemmin, eli tehokkaampaa rautaa vissiin vihdoin laitettu sisään.

Varmaan ihan käypä peli, riippuu toki hintatasosta. Vähän epäilen, että tulee olemaan suht hintava, eli asiallisella varustetasolla 70ke tuntumassa.
 
Puuttuu vaan farmari, neliveto ja paluu nappeihin kosketushelvetin sijasta. Tämäkin oli yhtenä vaihtoehtona, mutta aika loppui kesken ja päädyin mY viime kesällä.
 
ID.7 vaikuttaa tosiaan hyvältä, juuri tuollainen sedan kelpaisi itsellä. Valitettavasti halvin versio on varmasti 10k kalliimpi kuin Model Y LR, joten melko vaikea perustella, vaikka USS löytyykin.
 
ID.7 vaikuttaa tosiaan hyvältä, juuri tuollainen sedan kelpaisi itsellä. Valitettavasti halvin versio on varmasti 10k kalliimpi kuin Model Y LR, joten melko vaikea perustella, vaikka USS löytyykin.

Way below 60000euros oli Autogefuhlin näkemys: (kohdassa about 2 minuuttia). Mitä energiatehokkuuteen tulee. moottorin pitäisi käyttää puolet siitä energiasta/cycle mitä ID3 ja ID4. (about 28 minuuttia)
 
Vaikuttaa mielenkiintoiselta autolta tämä ID.7. Pitää seurailla mihin hinnat asettuu. Olisi kaikki tarvittava.
 
Näyttää kyl tosi pitkältä toi ID7 mut muuten hyvän näköinen. Toi ja Polo EV niin näyttää paljon normaalimmalta kun ID3 ja ID4 joka musta on ainakin hyvä juttu.
 
Tuleeko tästä farmari vai se joku toinen malli?
Tästä ainakin piti tulla farkkuversio, mutta ainakaan vielä ei taida olla varmuutta asiasta ja salakuvia ei ole farkkuversiosta ole toistaiseksi näkynyt. Eli ainakaan ihan heti ei ole tulossa.
 
ID7 vaikuttaa oikein fiksulle. Penkit näyttävät mukaville, käyttöliittymä toiminee hyvin, valot ovat upeat ja erityisesti kuskin työpiste lienee kaikin puolin kohdillaan. Vähän on laatikkomainen ulkoasu ja nelivedolla, paremmilla penkeillä, koukulla ja muutamilla muilla tarpeellisilla lisävarusteilla hinta taitaa vaan karata yli 70k€. Laadukas sähköpassatti sieltä on tulossa. Varmaan kohta tulee perässä se suomalaisten suosikki eli sähkösuperb.
 
käyttöliittymä toiminee hyvin

Ottaen huomioon millainen ripuli vaggilaisten UI tällä hetkellä on, "hyvin toimiva" voi tietysti olla vaihteleva käsitys. Mutta itse en laskisi tuon varaan odotuksia vaan pessimistinä odottaisin surkeaakin surkeampaa toteutusta ja positiivisesti sitten ehkä yllättyisin.
 
ID7 vaikuttaa oikein fiksulle. Penkit näyttävät mukaville, käyttöliittymä toiminee hyvin, valot ovat upeat ja erityisesti kuskin työpiste lienee kaikin puolin kohdillaan. Vähän on laatikkomainen ulkoasu ja nelivedolla, paremmilla penkeillä, koukulla ja muutamilla muilla tarpeellisilla lisävarusteilla hinta taitaa vaan karata yli 70k€. Laadukas sähköpassatti sieltä on tulossa. Varmaan kohta tulee perässä se suomalaisten suosikki eli sähkösuperb.
Hinta on kyllä kiintoisa. Pystyykö kilpailee Teslan Y:n kanssa hintojen suhteen. Ei välttis tarvii olla aivan yhtä halpa, mutta ei voi olla kaukanakaan että ostajat löytää.
 
Ottaen huomioon millainen ripuli vaggilaisten UI tällä hetkellä on, "hyvin toimiva" voi tietysti olla vaihteleva käsitys. Mutta itse en laskisi tuon varaan odotuksia vaan pessimistinä odottaisin surkeaakin surkeampaa toteutusta ja positiivisesti sitten ehkä yllättyisin.
Eikös tuossa videossa toimi ihan hyvin?
 
Ottaen huomioon millainen ripuli vaggilaisten UI tällä hetkellä on, "hyvin toimiva" voi tietysti olla vaihteleva käsitys. Mutta itse en laskisi tuon varaan odotuksia vaan pessimistinä odottaisin surkeaakin surkeampaa toteutusta ja positiivisesti sitten ehkä yllättyisin.
Kirjoitinkin "toiminee hyvin". Videokin viittaa siihen. Uskon, että ovat vag-konsernissa maksaneet oppirahat huonosta käyttöliittymäsuunnittelusta ja tehottomista prosessoreista. Ei ole enää varaa munata.

Hinta on kyllä kiintoisa. Pystyykö kilpailee Teslan Y:n kanssa hintojen suhteen. Ei välttis tarvii olla aivan yhtä halpa, mutta ei voi olla kaukanakaan että ostajat löytää.
Ei kilpaile hintojen suhteen, mutta ei tarvinne tuolla laatutasolla. Tuo kuljettajan ympäristö vaikuttaa aika hyvälle ja energiatehokkuus samoin. Jos hinta repeää yli 10k€ vastaavan voimalinjan Y:hyn nähden, niin sitten Y kyllä vie jokusen ostajan. Varsinkin, jos juniper facelift julkistetaan ilman aivopieruja.
 
The Zeekr X has three trim levels. The entry-level version is called ME. It has five seats, a single electric motor, and a sticker price of 189,800 RMB (27,600 USD). You can’t equip it with 4WD, but you can add it heated steering wheel, Yamaha sound system, automatic doors, and the screen on the B-pillar. With these options, its price tag rises to 212,800 RMB (30,900 USD).

Trim level Price (yuan) Price (USD)
Zeekr X ME (200 kW) 189,800 27,600
Zeekr X YOU 5-seater, 4WD (315 kW) 209,800 30,500
Zeekr X YOU 4-seater, RWD (200 kW) 209,800 30,500

Saattaa alkaa puskemaan tuskanhikeä Renault, Stellantis & VAG leireissä.Näitä tulee lisää, ellei ole tarjota kuin kymppiä, kahta kalliimpaa tilalle niin ihminen äänestää lompakolla.
 


Saattaa alkaa puskemaan tuskanhikeä Renault, Stellantis & VAG leireissä.Näitä tulee lisää, ellei ole tarjota kuin kymppiä, kahta kalliimpaa tilalle niin ihminen äänestää lompakolla.

Toisaalta bränditunnettavuus on juttu. Ihmiset tekee paljon pienemmissäkin asioissa paljon typerämpiä ostopäätöksiä puhtaasti merkkiuskollisuuden tai tuttuuden perusteella. Noin muutenkin ihmisillä alkaa olla sen kokemuksia kiinalaisesta 1st party elektroniikasta ja sen luotettavuudesta, että aika vaikea nähdä ihmisten kovin sankoin joukoin juoksevan ostamaan kokonaan kiinalaisia autoja, vieläpä täysin tuntemattomalta brändiltä. Erityisesti kun kyseessä on sähköauto, jonka huollot tuntuvat olevan erityisen riippuvaisia merkin omista huolloista USB-piuhoineen.
 
Saattaa alkaa puskemaan tuskanhikeä Renault, Stellantis & VAG leireissä.Näitä tulee lisää, ellei ole tarjota kuin kymppiä, kahta kalliimpaa tilalle niin ihminen äänestää lompakolla.

Oletuksena siis että auto on edes lähelle samaa laatua tarkoitat, tai että ihmiset haluavat sellaisen. Onhan automarkkinoilla aina ollut eri hintaluokan autoja, eivätkä ne ole kuitenkaan toisiltaan hirveästi markkinaosuutta syöneet. Audin ostaja ei ole ennenkään Daciaa ostanut, miksi tilanne nyt muuttuisi?

Tuo autohan ei siis tuohon hintaan kuitenkaan Eurooppaan tule, kyllä siihen varmasti kymppitonni ilmestyy päälle.
 


Saattaa alkaa puskemaan tuskanhikeä Renault, Stellantis & VAG leireissä.Näitä tulee lisää, ellei ole tarjota kuin kymppiä, kahta kalliimpaa tilalle niin ihminen äänestää lompakolla.
Tuollainen kelpais kyllä itselle kunhan saavat hinnat painettua 30K tasolle.
 
Nojaa.. teet konversion ja lisäät verot niin ei se nyt kovin halpa enää ole. Lisää kilpailua on toki lisää kilpailua ja se on aina tervetullutta. MG4 on jo markkinoilla ja tuossakin Zeekr on tehnyt sen 80000 autoa, jonka tuplaaminenkaan ei ole vielä järkyttävän paljon varsinkin kun se on kaikille markkinoille.

Itse odotan mielenkiinnolla noita winfast yms. autojen saapuvan myös tänne, mutta en nyt ehkä rupeaisi henkeä pidättämään että mullistaisivat näiden kiina-autojen kanssa markkinoita sen ihmeellisemmin.

Hyvähän se jos vaihtoehtoja tulee lisää.
 
Zeekr
Toisaalta bränditunnettavuus on juttu. Ihmiset tekee paljon pienemmissäkin asioissa paljon typerämpiä ostopäätöksiä puhtaasti merkkiuskollisuuden tai tuttuuden perusteella. Noin muutenkin ihmisillä alkaa olla sen kokemuksia kiinalaisesta 1st party elektroniikasta ja sen luotettavuudesta, että aika vaikea nähdä ihmisten kovin sankoin joukoin juoksevan ostamaan kokonaan kiinalaisia autoja, vieläpä täysin tuntemattomalta brändiltä. Erityisesti kun kyseessä on sähköauto, jonka huollot tuntuvat olevan erityisen riippuvaisia merkin omista huolloista USB-piuhoineen.
Zeekr on aika lailla samaa tekniikkaa Volvon ja Polestarin kanssa, joten itsellä ainakin saattaisi uskallus hankkimiseen riittää jos hinta on tarpeeksi alhainen. Nythän myös Polestar 4 on julkaistu mutta taidan vielä jatkaa Polestar 2:lla kun ei noita uudempia ole vielä saatavilla ja on niillä hintaakin :)
 
  • Tykkää
Reactions: 3me
Toisaalta bränditunnettavuus on juttu. Ihmiset tekee paljon pienemmissäkin asioissa paljon typerämpiä ostopäätöksiä puhtaasti merkkiuskollisuuden tai tuttuuden perusteella. Noin muutenkin ihmisillä alkaa olla sen kokemuksia kiinalaisesta 1st party elektroniikasta ja sen luotettavuudesta, että aika vaikea nähdä ihmisten kovin sankoin joukoin juoksevan ostamaan kokonaan kiinalaisia autoja, vieläpä täysin tuntemattomalta brändiltä. Erityisesti kun kyseessä on sähköauto, jonka huollot tuntuvat olevan erityisen riippuvaisia merkin omista huolloista USB-piuhoineen.
Esim. Dacia tuli tyhjästä ja otti reippaan osan tuulipukukansan rahoista perinnemerkkien ihmetellessä asiaa. Brändi merkkaa, mutta eurot myös, varsinkin täällä.
...
Audin ostaja ei ole ennenkään Daciaa ostanut, miksi tilanne nyt muuttuisi?
...
Lähtökohtaisesti samaa mieltä. Silti sähköauto hämärtää asiaa, koska voimalinjojen erot liudentuvat. Toisin sanoen uskon, että brändille maksetulle extrarahalla saa huonommin vastinetta kuin aiemmin. Suurin syy F10 bemarin ostoon aikanaan oli hienokäyntinen kutosmukinen kone, ZF:n upeasti toimiva laatikko ja lukuisat varusteet. Tuosta on enää jäljellä ne varusteet ja aika paljon alkaa nykypäivänä olemaan vakiona eri automalleissa.

Polestar julkisti muuten infopläjäyksen P4:stä. Yksityiskohtana takaikkuna poistettu. Sivusta katsoen upea, edestä ja takaa ei oikein maita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 489
Viestejä
4 553 885
Jäsenet
74 993
Uusin jäsen
hollow

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom