Maikkarin Kymppiuutisissa oli tänään autojen maahantuojien mainosspotti sähköautojen puolesta. Uusien sähköautojen myynti on tipahtanut kolmannekseen viime kevääseen verrattuna. Sitä ei sanottu uutisessa, mutta yleisestikin ottaen uusien henkilöautojen myynti on romahtanut Suomessa ja vuotuinen myynti on tippumassa 60-luvun tasolle.
Spotissa haastatellut maahantuoja ja asiantuntija vaativat, että valtion tulisi rahallisesti tukea sähköautojen ostajia, jotta Suomi pysyisi mukana ilmastomuutoksen vastaisessa taistelussa.
En henkilökohtaisesti ymmärrä, miksi valtion pitäisi tukea uusien henkilöautojen ostajia, kun samaan aikaan valtio joutuu ottamaan 7-9 miljardia euroa velkaa joka vuosi.
- En tiedä mitä katsomassasi mainoksessa on ollut lähteenä, mutta kertomasi mukaan vaikuttaa automaahantuojien yhdityksen ulostulolta jossa kerjättiin tukea automyyntiin. Aihetta käsitelty jossain ketjussa.
Tänävuonna sähköautojen rekisterröinnin vetänee ennätyslukuja. Siinä muutama syy, mutta ei vähäisin, Tänävuonna on toimitettu paljon autoja jotka viimevuonna myyty, sähköautojen hinnat tilapäisen nousun jälkeen kääntyneet laskuun.
Sitten yhdistyksen "autokauppatilasto", niin vertailu ajankohta ajoittuu aikaan jolloin fosiilisetpolttoaineet putinin takia huippukalliita, sähkö oli vielä kohtuu hintaista, ja taisi olla tukirahaa vielä jaossa. Eli vertailu pari oli rakennettu tukemaan viestiä.
Huomioitava että Tesla ei ole yhdistyksen jäsen, ja ilmeisesti puhuivat uusista autoista. Tesla on iso uusienautojen myyjä, ja sillä paremmin kykyä toimittaa lyhyemmällä toimistuajalla. Yhdityksen jäsenien listahinnat on mitä on ja asiakkaat odottaa alenemista. Silti jäsenten kaupoista neljännes on sähkiksiä. Markkinoita myös hämmentää vaihtoautokaippiaiden vuodentakaista huomattavasti leveämpi tuonti tarjonta, joiden hinnoista lähtenyt pahimmat ilmat pois.
Uusien myynti on mitä on ja ihan siitä syystä että nyt on huonoaika vaihtaa uuteen/ostaa uusi, jos ei ihan pakko. (no ei tuoreeseen käytettyynkä vaihto välttämättä sen järkevämpää)
En henkilökohtaisesti ymmärrä, miksi valtion pitäisi tukea uusien henkilöautojen ostajia, kun samaan aikaan valtio joutuu ottamaan 7-9 miljardia euroa velkaa joka vuosi.
Tukeminen yleensä saati miten tukeminen, niin se on haasteellista. Käytettyjen tuonti, se menee markkinaehtoisesti, joka rajoittaa uusien ohjaamisessa.
Valtiolta kaivataan pitkäjänteistä linjaus, joka toisi ennustettavuuden, ja rankka autoverotuksen uudistus pitkällä tähtäimellä.
Markkina reakoisiihen, sitten mietittävä miten pari seuraavaa vuotta, sähköautoijen verotuki on käytetty tappiin, eli siellä ei varaa, jos ei suoraa rahallista tukea. Tukea voi myös kasvattaa nostamalla pelkkien polttisten verotusta, jos se lättästään uusiin, niin tänne tuodaa käytettyjä, ehkä fiksumpaa, ehkä ei, kumpaakin puollot. Polttiksella ajamisen hinta nousee ja pitkällä juoksulla painopiste siihen omistamisen sijaan.
Tässä markkinatilanteessa tuskin kannattaa romutusta tukea, vaan vielä parivuotta kitkutella. Sen jälkeen tuki voi olla paikallaan, siis sillä idealla ettei niitä romuja jää nurkkiin pyöriin.