Yleistä keskustelua sähköautoista

Niin, mitä tuossa yksittäinen asiakas oikein voi tehdä, lähde nyt oikeuteen muutaman tonnin vuoksi? Toki tässä tapauksessa on mukana satoja muitakin samassa tilanteessa olevia, joten jopa kuluttajavirasto saattaa asiasta kiinnostua. Ja kun ei kiinnostu, niin sekin vielä on mahdollista, että saman myyjän osalta saadaan kimppoja kasaan ja yksi lakimies ajamaan samalla useita tapauksia.
Epäilen että KKVta paljoa kiinnostaa. Toistaiseksi taitaa olla vain pikavipit mistä ovat nostaneet show.
 
No nythän se sitten nähdään tapahtuuko näin, koska ilmoituksia on varmasti jo tänään sinne mennyt lukuisia ja ensi viikkoon mennessä varmasti pari-kolme sataa.
 
Voiko tässä koko hommassa olla taustalla se, että tuo Suomen maahantuoja on tehnyt vähän liian hyvän kamppiksen ja pösö on ottanut siitä itseensä ja ollut toimittamatta autoja ollenkaan tänne. Kun samaan aikaan mallia on kuitenkin toimitettu tuonne länsinaapureille.

Ja tuo 2000€ etusetelihän on jo vitsinäkin huono. Eikös uudesta pösöstä nyt saa enemmänkin kun 2000€ pois pelkästään kun tarjouksen pyytää myyjältä vaikka yhdellä puhelinsoitolla.
 
Voiko tässä koko hommassa olla taustalla se, että tuo Suomen maahantuoja on tehnyt vähän liian hyvän kamppiksen ja pösö on ottanut siitä itseensä ja ollut toimittamatta autoja ollenkaan tänne. Kun samaan aikaan mallia on kuitenkin toimitettu tuonne länsinaapureille.

Ja tuo 2000€ etusetelihän on jo vitsinäkin huono. Eikös uudesta pösöstä nyt saa enemmänkin kun 2000€ pois pelkästään kun tarjouksen pyytää myyjältä vaikka yhdellä puhelinsoitolla.
Kovastihan ne mm tänään uutisissa väitti että kamppis on käyty läpi valmistajan ja maahantuojan kanssa tarkkaan läpi ennen julkaisua.
 
Tuossa oli aika hyvä yhteenveto Sähköautot-Nyt FB Ryhmästä

"Siltä varalta, että täällä on Hullari-Pösön tilaajia, jotka ei ole Hullut päivät Peugeot e-2008 ryhmässä, tässä päivän keskusteluista yhteenvetoa.
  1. Mitä tehdä ensimmäiseksi? Ilmoita, ettet hyväksy ehdotettu kaupan purkamista, vaan vaadit joko toimitusta sopimuksen mukaisesti tai lainmukaista korvausta. Tämän enempää ei tarvitse tehdä tässä vaiheessa, vaatimukset voi esittää myöhemmin. Tilanne elää edelleen, joten hätiköimiseen ei ole aihetta. Varmuuden vuoksi kannattaa olla yhteydessä omaan kotivakuutusyhtiöön ja kysyä oikeusturvan kattavuutta siltä varalta, että haluat myöhemmin käyttää juristia apuna.
  2. Kuka on oikea vastapuoli? Vaatimukset ja reklamaatiot pitää esittää jälleenmyyjälle, koska sopimussuhde on ostajan ja jälleenmyyjän välillä, ei maahantuojan. Kuluttajalla on mahdollisuus esittää suoraan maahantuojalla vaatimuksia vain tavaran virhettä koskien, ei muuten.
  3. Voinko / kannattaako olla yhteydessä kuluttajaviranomaisiin? Kuluttajaneuvontaan voi olla yhteydessä. Kannattavuus on niin ja näin, käsitykseni mukaan sieltä lähinnä neuvotaan tekemään ratkaisupyyntö kuluttajariitalautakuntaan. Lautakuntaan ei kannata lähteä ilman, että on ensin yrittänyt saada korvauksia suoraan myyjältä.
  4. Tuleeko tästä joukkokanne? Suomessa joukkokanteen voi nostaa ainoastaan kuluttaja-asiamies. Toistaiseksi sitä ei ole tehty kertaakaan. Teoriassa se on tässäkin mahdollista, mutta koska vastaajiksi pitää haastaa kukin jälleenmyyjä erikseen, epäilen vahvasti, että tästäkään ei ensimmäistä joukkokannetta tule. Mahdollista on kuitenkin se, että isokin joukko yksittäisiä kanteita käsitellään yhdellä kertaa. Kuluriski on olemassa, mutta tarpeeksi isolla joukolla se jää pieneksi.
  5. Mitä voin vaatia? Voit vaatia sopimuksen mukaisen hinnan ja nykyisen listahinnan erotusta. e-2008:lle ei ole tällä hetkellä listahintaa, mutta lähin vastaava hinnoiteltu auto on e-208, jonka hinta on 37 900 €. Erotus on siten n. 10 000 € ja tälle erolle löytyy pätevät juridiset perustelut (aiheesta erillinen postaus eiliseltä, jossa on pykälät ja avattu muutenkin tarkemmin). Muiden korvausten osalta (esim. rahoituskulut) ollaan selvästi heikommalla pohjalla, joten kehotan lähtökohtaisesti jättämään ne väliin. Tähän voidaan palata tarkemmin vielä myöhemmin.
  6. Voinko vaatia edelleen toimitusta? Minun henkilökohtainen näkemykseni on, että kyllä voit. Uusi versio on facelift, eikä se ole mikään erikoisuus autokaupassa, että vuosimallin vaihtuessa auton ostaja saa päivitetyn version. Palaan tähänkin vielä tarkemmin myöhemmin. Edelleen keskeistä on se, että yksipuolista purkua ei hyväksytä. Sen jälkeen kaikki vaihtoehdot on vielä auki.
  7. Ylivoimainen este, eli force majeure. Tähänhän tässä tunnutaan vetoavan. Jälleenmyyjälle se on toki este, että maahantuoja ei saa toimitettua autoa. Se ei kuitenkaan ole sellainen ylivoimainen este, jota laissa tarkoitetaan. Sillä tarkoitetaan sellaista täysin yllättävää ja ennakoimatonta tapahtumaa, johon myyjä ei voi mitenkään voi olla varautunut. Käytännössä tällaisia ovat erilaiset luonnonmullistukset tms. Vaatimus koskee koko toimitusketjua. Jälleenmyyjä ei siis vapaudu vastuusta sillä, että maahantuoja ei voi toimittaa, ellei maahantuojalla ole ylivoimaista estettä. Sama koskee sitä, että maahantuoja ei saa tehtaalta tavaraa.

    Komponenttipula ja Ukrainan sota oli molemmat täydessä käynnissä tämän kamppiksen aikaan. Ne eivät siten ole sellaisia yllättäviä ja ennakoimattomia esteitä, jotka oikeuttaisivat sopimuksesta vetäytymisen ilman korvausta. Se ei ole ylivoimainen este, jos tehdas / maahantuoja / jälleenmyyjä on arvioinut näiden vaikutuksen väärin. Edelleen ei ole tullut esille mitään sellaista seikkaa, jolla force majeure voitaisiin perustella."
 
Tuossa oli aika hyvä yhteenveto Sähköautot-Nyt FB Ryhmästä

"Siltä varalta, että täällä on Hullari-Pösön tilaajia, jotka ei ole Hullut päivät Peugeot e-2008 ryhmässä, tässä päivän keskusteluista yhteenvetoa.
  1. Mitä tehdä ensimmäiseksi? Ilmoita, ettet hyväksy ehdotettu kaupan purkamista, vaan vaadit joko toimitusta sopimuksen mukaisesti tai lainmukaista korvausta. Tämän enempää ei tarvitse tehdä tässä vaiheessa, vaatimukset voi esittää myöhemmin. Tilanne elää edelleen, joten hätiköimiseen ei ole aihetta. Varmuuden vuoksi kannattaa olla yhteydessä omaan kotivakuutusyhtiöön ja kysyä oikeusturvan kattavuutta siltä varalta, että haluat myöhemmin käyttää juristia apuna.
  2. Kuka on oikea vastapuoli? Vaatimukset ja reklamaatiot pitää esittää jälleenmyyjälle, koska sopimussuhde on ostajan ja jälleenmyyjän välillä, ei maahantuojan. Kuluttajalla on mahdollisuus esittää suoraan maahantuojalla vaatimuksia vain tavaran virhettä koskien, ei muuten.
  3. Voinko / kannattaako olla yhteydessä kuluttajaviranomaisiin? Kuluttajaneuvontaan voi olla yhteydessä. Kannattavuus on niin ja näin, käsitykseni mukaan sieltä lähinnä neuvotaan tekemään ratkaisupyyntö kuluttajariitalautakuntaan. Lautakuntaan ei kannata lähteä ilman, että on ensin yrittänyt saada korvauksia suoraan myyjältä.
  4. Tuleeko tästä joukkokanne? Suomessa joukkokanteen voi nostaa ainoastaan kuluttaja-asiamies. Toistaiseksi sitä ei ole tehty kertaakaan. Teoriassa se on tässäkin mahdollista, mutta koska vastaajiksi pitää haastaa kukin jälleenmyyjä erikseen, epäilen vahvasti, että tästäkään ei ensimmäistä joukkokannetta tule. Mahdollista on kuitenkin se, että isokin joukko yksittäisiä kanteita käsitellään yhdellä kertaa. Kuluriski on olemassa, mutta tarpeeksi isolla joukolla se jää pieneksi.
  5. Mitä voin vaatia? Voit vaatia sopimuksen mukaisen hinnan ja nykyisen listahinnan erotusta. e-2008:lle ei ole tällä hetkellä listahintaa, mutta lähin vastaava hinnoiteltu auto on e-208, jonka hinta on 37 900 €. Erotus on siten n. 10 000 € ja tälle erolle löytyy pätevät juridiset perustelut (aiheesta erillinen postaus eiliseltä, jossa on pykälät ja avattu muutenkin tarkemmin). Muiden korvausten osalta (esim. rahoituskulut) ollaan selvästi heikommalla pohjalla, joten kehotan lähtökohtaisesti jättämään ne väliin. Tähän voidaan palata tarkemmin vielä myöhemmin.
  6. Voinko vaatia edelleen toimitusta? Minun henkilökohtainen näkemykseni on, että kyllä voit. Uusi versio on facelift, eikä se ole mikään erikoisuus autokaupassa, että vuosimallin vaihtuessa auton ostaja saa päivitetyn version. Palaan tähänkin vielä tarkemmin myöhemmin. Edelleen keskeistä on se, että yksipuolista purkua ei hyväksytä. Sen jälkeen kaikki vaihtoehdot on vielä auki.
  7. Ylivoimainen este, eli force majeure. Tähänhän tässä tunnutaan vetoavan. Jälleenmyyjälle se on toki este, että maahantuoja ei saa toimitettua autoa. Se ei kuitenkaan ole sellainen ylivoimainen este, jota laissa tarkoitetaan. Sillä tarkoitetaan sellaista täysin yllättävää ja ennakoimatonta tapahtumaa, johon myyjä ei voi mitenkään voi olla varautunut. Käytännössä tällaisia ovat erilaiset luonnonmullistukset tms. Vaatimus koskee koko toimitusketjua. Jälleenmyyjä ei siis vapaudu vastuusta sillä, että maahantuoja ei voi toimittaa, ellei maahantuojalla ole ylivoimaista estettä. Sama koskee sitä, että maahantuoja ei saa tehtaalta tavaraa.

    Komponenttipula ja Ukrainan sota oli molemmat täydessä käynnissä tämän kamppiksen aikaan. Ne eivät siten ole sellaisia yllättäviä ja ennakoimattomia esteitä, jotka oikeuttaisivat sopimuksesta vetäytymisen ilman korvausta. Se ei ole ylivoimainen este, jos tehdas / maahantuoja / jälleenmyyjä on arvioinut näiden vaikutuksen väärin. Edelleen ei ole tullut esille mitään sellaista seikkaa, jolla force majeure voitaisiin perustella."
Tässä on muuten hyvin kuvattu tuo force majeure. Samaa sanoi meidän firman lakimiehet kun mietittiin hinnankorotuksia. Tuntuu että tästä on yleisesti ihmisillä täysin väärä kuva.
 
Niin, mitä tuossa yksittäinen asiakas oikein voi tehdä, lähde nyt oikeuteen muutaman tonnin vuoksi? Toki tässä tapauksessa on mukana satoja muitakin samassa tilanteessa olevia, joten jopa kuluttajavirasto saattaa asiasta kiinnostua. Ja kun ei kiinnostu, niin sekin vielä on mahdollista, että saman myyjän osalta saadaan kimppoja kasaan ja yksi lakimies ajamaan samalla useita tapauksia.
Tässä on kyse useista tonneista, kymppitonnikaan ei ole kaukana.
Asiakkaat ostivat auton 20 sentti km. (jos 15 000 tai enemmän vuosi, lisäksi siihen oli tarjolla edulliset huollot jne)
Asiakkailla oli myös mahdollista lunastaa auto tietyllä jäänösarvolla
Asiakkaalla oli mahdollista jatkaa sopparia vuoden jälkeen.

Jos myyjäliike pysyy pystyssä, ja jos homma on ns selkeä, eli käräjillä varma voitto, niin kyllä osalle se paritonnia - kymppitonni on niin isoraha etteivät sitä myyjällä anne. He joille se on taskuraahaa, yksi ilta veneily, niin osa heistä ihan periaatteessa. Nimmari paperiin ja juristihoitaa.

Useimilla se myyjä on tänäpäivänä samaa konsernia kuin maahantuoja, joka tuon tarjouksen rakensi.

Ja totta helkutissa, jos maahantuoja on ahneuksissaan vetänyt hintojennousun omiin liiveihin, niin kyllä siltä ne rahat pitää löytyä, eikä sitä tarvi sääliä. oioi, mä nyt menetin kympitonnin, ja sen lisäksi odotin toistavuotta turhaan, mutta joo autokeisari sai paremmin diilin muualta, niin antaa olla.
 
Siinä kun jostain syystä tuo on jotenkin niin "force majeure" täällä niin naapurimaissa Viro/Ruotsi/Norja ei?
 
@pulatunnus Niin, kymppitonni ei ole kaukana, jos kaikki ostajapuolen vaatimukset hyväksytään täsmälleen sellaisenaan ja sinulle ei tulisi eurojakaan kuluja asiasta. Toki oletus on tämä ja varmasti joku tuon lähtee kokeilemaan, helppo se on sitten muiden lähteä tuon ensimmäisen ratkaisun perusteella hakemaan samaa, mutta kyllä se ensimmäinen ottaa jonkinlaisen kuluriskin kuitenkin tuossa.

E: muokataan nyt vielä sen verran, että oletus on varmasti se, että ostajapuoli tulee asian voittamaan, mutta ei toki ilman kuluja ja hieman skeptisesti suhtaudun kymppitonnien korvauksiin Suomessa ja vielä sellaisessa asiassa, jossa mitään jo toteutuneita suoria kuluja ostajille ei edes ole tullut.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen ollut yhdessä joukkokanteen tapaisessa mukana (silloin kai ei ollut ryhmäkannetta vielä laissa) ja lopputulos siinä oli että korvaussumma oli ihan mukava Suomen mittapuulla mutta siitä meni niin paljon asiaa hoitaneen juristin kuluihin että asianomaisille ei jäänyt mitään. Lakimiehet voittaa aina. En edes muista mikä case se oli, pitää joskus kaivaa esille. Tein vaan valtakirjan juristille ja jäin odottamaan rahoja.

Minulle ei ole vielä tullut tuota kirjettä että autoa ei tule joten kai tässä vielä pientä toivoa on Pösöstä.
 
Minulle ei ole vielä tullut tuota kirjettä että autoa ei tule joten kai tässä vielä pientä toivoa on Pösöstä.

Jos sinulle on tullut info auton tuotantoslotista eli ts. milloin sinun autosi menee tuotantoon niin silloin saat auton, jos tietoa ei ole tullut niin sitten todennäköisesti et saa autoa ja ko. kirje on postissa.
 
Jos sinulle on tullut info auton tuotantoslotista eli ts. milloin sinun autosi menee tuotantoon niin silloin saat auton, jos tietoa ei ole tullut niin sitten todennäköisesti et saa autoa ja ko. kirje on postissa.

Ei ole tullut mitään tietoa tuotantoon menosta. No hyvänä puolena tässä on että odottaessa Teslan hinta on mukavasti laskenut!

On kyllä Peugeot vaarallisilla vesillä näin cancel-kulttuurin aikana.
 
Itse olen ollut yhdessä joukkokanteen tapaisessa mukana (silloin kai ei ollut ryhmäkannetta vielä laissa) ja lopputulos siinä oli että korvaussumma oli ihan mukava Suomen mittapuulla mutta siitä meni niin paljon asiaa hoitaneen juristin kuluihin että asianomaisille ei jäänyt mitään. Lakimiehet voittaa aina. En edes muista mikä case se oli, pitää joskus kaivaa esille. Tein vaan valtakirjan juristille ja jäin odottamaan rahoja.
Tämä ei ehkä ole mikään kartellijuttu, vaan vähän simppelimpi ja jos ei tao siihen asianajoon syyttä suotta tolkuttomasti, niin voittaessa ne taitaa näissä mennä sikailijan piikkiin.

Toinen , rahaa tärkeämpi on se että tälläisestä toiminnasta on syntyy oikeudenpäätös, joka sitten vaikuttaa tuleviin.

Ei ole kuluttajan, ei ole kilpailun etu että joku kauppa voi tehdä tarjouksen, myydä hurjan määrän, ja sitten yli vuoden viivyttelyn jälkeen, sori tässä nyt kävi silleen että sain kympin enemmän muualta, sori en myykkään, mutta ei hätää saat hyväntahdon eleenä kahdentonnin allenuksen, jos ostat 10 000€ kalliimalla. Joo, rahoitsusopparikin on surkeampi. mutta hei ylittämätön ahneus, ei voi mitään.
 
Ei ole kuluttajan, ei ole kilpailun etu että joku kauppa voi tehdä tarjouksen, myydä hurjan määrän, ja sitten yli vuoden viivyttelyn jälkeen, sori tässä nyt kävi silleen että sain kympin enemmän muualta, sori en myykkään, mutta ei hätää saat hyväntahdon eleenä kahdentonnin allenuksen, jos ostat 10 000€ kalliimalla. Joo, rahoitsusopparikin on surkeampi. mutta hei ylittämätön ahneus, ei voi mitään.

Vähän vastaavaa itsekin yritin tuoda esille kun tein valituksen kkv:lle.

Ajattele tilannetta, että Tesla lyö nyt pöytään 249/kk tarjouksen ja sanoo oikein iltapäivälehtiä myöden, että "tämä on tehty tarkoituksella ja kaikki halukkaat vain kaupoille, autoja kyllä on ja ne toimitetaan vielä tässä saman vuoden aikana", tämähän oli se Peugeotin maahantuojan viesti viime maaliskuussa. Tilauskirjat tukkoon seuraavaksi 5 vuodeksi ja toimitellaan autoja sitten muutamia tuohon hintaan silloin tällöin, kunnes x-vuoden kuluttua todetaan, että nyt perutaankin kaupat, mutta hei, saatte 2000 euron alennuksen uudesta Teslasta, jos nyt heti tilaat sen ovh. hinnalla.

Mitä tuo tekisi kilpailijoiden myynnille tästä päivästä alkaen ja koko tuon odotusajan verran, kuulostaisiko reilulta?
 
Sanoisin, että Autoliiton jäsenyys ja heidän lakiapunsa saattaa olla hyvä sijoitus Pösöö kansalle. Edunvalvontaa kaivataan, me kaikki.
 
Oma arvaus mitä tässä on käynyt ja tulee tapahtumaan

1. Laskettu kysyntä aivan päin mäntyä, kun tilauksia tuli varmaan 10x arvioitu määrä niin ei tajuttu laittaa tilauskirjoja kiinni tai sitten ahneina ajateltiin tehtävän hyvä tili
2. Tuotanto viivästyi, kustannukset alkoivat nousta ja yhtäkkiä hiffattiin että tämä ei ehkä sittenkään ollut niin hyvä diili kuin luultiin.
3. Ilmoitus tehtaalle (suullisesti) ettei ehkä ihan hirveästi haittaa jos Suomen toimitukset vähän venähtää
4. Väsytyssota, toivotaan että mahd. moni kyllästyy odottamaan ja peruu tilauksen.
5. Ensimmäinen aktiivinen toimenpide; pahoitellaan viivästystä, kerrotaan ettei aikatauluja ole mutta tässä 2000€ etuseteli Peugeot-tuotteisiin jos et halua odottaa
6. Jatketaan hiljaiseloa ja toivotaan että kyllästyneitä tulee lisää
7. Iso pommi; ei tule autoja kuin muutamalle, linjat menee kiinni, ei voida mitään -> toivotaan että suurin osa vain kiroilee hiljakseen mutta antaa asian olla.
8. Ne jotka jää jäljelle vaatimaan autoa/kompensaatiota sovitaan hiljaisesti kulissien takana
 
Voiko tässä koko hommassa olla taustalla se, että tuo Suomen maahantuoja on tehnyt vähän liian hyvän kamppiksen ja pösö on ottanut siitä itseensä ja ollut toimittamatta autoja ollenkaan tänne. Kun samaan aikaan mallia on kuitenkin toimitettu tuonne länsinaapureille.

Ja tuo 2000€ etusetelihän on jo vitsinäkin huono. Eikös uudesta pösöstä nyt saa enemmänkin kun 2000€ pois pelkästään kun tarjouksen pyytää myyjältä vaikka yhdellä puhelinsoitolla.

Itse uskon, että viimeinen niitti oli korkotason nousu. Nyt on menty reilu vuosi tuosta 1% -rahoituskamppiksesta ja näinköhän DNB on ilmoitellut, että hei se oli tässä ja uusi kamppisrahoitus on 5%. Tuo tekee 14k jäännösarvolla ja rahoituksen pituudella noin 5k osuman jälleenmyyjän ja/tai maahantuojan piikkiin.

Itselle piti tulla HP-pösö syksyllä ja sain eilen Pörhöltä vakioinfon. En lähtenyt samantien hyperventiloimaan KKV:n suuntaan vaan vastasin Pörhölle, että pahoittelut mutta en voi tähän heidän ilmoitukseen suostua vaan vaadin edelleen auton tai vastaavan mallin toimittamista. Pyysin samalla vähintään kuittausta keskiviikkoon mennessä mikäli mitään muuta ratkaisua eivät tule ehdottamaan niin jatkan sitten vasta KKV-träkillä sekä juristilla. Ymmärsin, että itsellänihän pitää olla se lopullinen myyjäliikkeen kanta jonka jälkeen edes KKV lähtee asiaa hoitamaan ja nyt sitä vielä ei ole.
 
Ymmärsin, että tuossa kampanjassa oli vielä ryssitty niin että autoja oli myyty jo ennen Hullujen päivien alkamista ja kun hullarit oli sitten alkanut niin tilauskirjat oli jo laitettu kiinni.

Tuosta taisi myös olla viime vuoden lopulla jotain juttuja että osa olisi halunnut tilauksen perua että olisi voinut käyttää hankintatuen toiseen autoon, mutta myyjät tietysti kaivaneet sopparit esiin ja maininneet että voidaan perua mutta sitten lankeaa tämä sopimussakko maksettavaksi.
 
Tuosta taisi myös olla viime vuoden lopulla jotain juttuja että osa olisi halunnut tilauksen perua että olisi voinut käyttää hankintatuen toiseen autoon, mutta myyjät tietysti kaivaneet sopparit esiin ja maininneet että voidaan perua mutta sitten lankeaa tämä sopimussakko maksettavaksi.

Tämä ei voi pitää paikkaansa ajankohdan osalta. Jo syksyllä sain itse postitse kirjeen missä tarjottiin tuota 2000e hyväriä muuhun autotilaukseen ja samalla mainittiin, että voin myös ilman kuluja peruuttaa tilauksen. Mutta toki voihan se olla, että joku yksittäinen myyjä on sooloillut omiaan tai tätä on yritetty jo esim heinä-elokuussa -22.

BTW - fiilis, että ehkä tämä HP-pösöjuttu on jo hyvä erottaa omaksi ketjukseen. Hukkuu normisähkisjuttu kohta tähän :D
 
Itse uskon, että viimeinen niitti oli korkotason nousu. Nyt on menty reilu vuosi tuosta 1% -rahoituskamppiksesta ja näinköhän DNB on ilmoitellut, että hei se oli tässä ja uusi kamppisrahoitus on 5%. Tuo tekee 14k jäännösarvolla ja rahoituksen pituudella noin 5k osuman jälleenmyyjän ja/tai maahantuojan piikkiin.

Itselle piti tulla HP-pösö syksyllä ja sain eilen Pörhöltä vakioinfon. En lähtenyt samantien hyperventiloimaan KKV:n suuntaan vaan vastasin Pörhölle, että pahoittelut mutta en voi tähän heidän ilmoitukseen suostua vaan vaadin edelleen auton tai vastaavan mallin toimittamista. Pyysin samalla vähintään kuittausta keskiviikkoon mennessä mikäli mitään muuta ratkaisua eivät tule ehdottamaan niin jatkan sitten vasta KKV-träkillä sekä juristilla. Ymmärsin, että itsellänihän pitää olla se lopullinen myyjäliikkeen kanta jonka jälkeen edes KKV lähtee asiaa hoitamaan ja nyt sitä vielä ei ole.
Ilkeästi samantapainen tilanne on Ioniq vitosissa. Siellä maahantuoja myöntänyt prosentin koron DNB:ltä ja tilauksia on varmaan tuhansia. Autoja tulee joitakin satoja.
 
Ionicissa sentään on joku oikea syy kun siellä heitettiin alihankintana hankittujen piirien kuukausien tuotanto roskiin tuotannossa tapahtuneen virheen takia. Ei siis sinänsä auta harmitusta, mutta on sentään joku oikea syy myöhästymiselle (johtuu se sitten tuosta tai ei).
 
Ilkeästi samantapainen tilanne on Ioniq vitosissa. Siellä maahantuoja myöntänyt prosentin koron DNB:ltä ja tilauksia on varmaan tuhansia. Autoja tulee joitakin satoja.

Sama firma sitten tuollakin taustalla, kannattaa jo alkaa katselemaan autoa Ioniq5 tilalle. On muuten Bassadonella varmaan kiva tilanne kokoustaa ja seurata tilannetta, kun sisällä muutama tuhat tilausta ja jokaisesta rahoitussopimuksesta tulee tuhansia euroja turskaa/vuosi. Toki ei minulla mitään tietoa ole miten tuo toimii, pakko näissä on joku rahoitusyhtiön vastaantulokin olla, eihän tuota muuten kukaan kestäisi?
 
Sama firma sitten tuollakin taustalla, kannattaa jo alkaa katselemaan autoa Ioniq5 tilalle. On muuten Bassadonella varmaan kiva tilanne kokoustaa ja seurata tilannetta, kun sisällä muutama tuhat tilausta ja jokaisesta rahoitussopimuksesta tulee tuhansia euroja turskaa/vuosi. Toki ei minulla mitään tietoa ole miten tuo toimii, pakko näissä on joku rahoitusyhtiön vastaantulokin olla, eihän tuota muuten kukaan kestäisi?

Ei rahoitusyhtiöillä ole sinänsä mitään syytä vastaantuloihin (pl säilyttää suhteet liikkeisiin / ketjuihin). Luottopäätös voimassa x kuukautta ja 99% varma, että kellään rahoitusyhtiöllä ei ole enää vuoden nuo voimassa. Vaikka komponenttipula ja Ukrainan sota olivatkin jo käynnissä niin inflaatio // korkotason muutokset tulivat sitten aivan puskista liikkeille vielä kun autojen toimitus viivästyi reilusti. Nyt jo osassa kauppakirjoista voi olla maininta kuten Teslallakin, että korkotaso katsotaan vasta sillä hetkellä rahoitushetkellä eikä ennakkoon.

Tähän asti vain vuosien ajan autorahoitukset ovat olleet kohtalaisen helppoja kun korkotaso pysynyt samana & alhaalla. Osassa noissakin isoista nollakamppiksista tai 1% korkokamppiksista liike on voinut osallistua kuluihin taustalla.
 
Hullut Päivät Peugeot e-2008 jäi saamatta. Nyt asiaa hoitaa pätevä juristi ja vahingonkorvausvaateeksi on alustavasti arvioitu n. 10 000 euroa. Kilpailu ja kuluttajavirastoa on informoitu. Tämä viedään päätyyn asti.
Onko muuten perusteita vaatia rahaa jos ei ole aietta ostaa mitään tilalle? En ole vielä vastannut autokulanssin ilmoitukseen mitään, pitänee viikonloppuna joku vastaus raapustaa.
 
Onko muuten perusteita vaatia rahaa jos ei ole aietta ostaa mitään tilalle? En ole vielä vastannut autokulanssin ilmoitukseen mitään, pitänee viikonloppuna joku vastaus raapustaa.
Onhan sinne sopimukseen kirjattu nuo korvausvaatimukset asiakkaan suuntaan, joten kyllä kuuluisi koskea myös myyjää. Tästä taisi ollakin eilen joku kuluttaja-asiamiehen yleinen kommentti eilen.
 
Joku salaliittoihin uskova saattaisi epäillä että ne jotka usuttavat juristin Bassadonen kimppuun yllättäen saavatkin autot...Mielenkiintoista nähdä mitä käy.
 
Hullut Päivät Peugeot e-2008 jäi saamatta. Nyt asiaa hoitaa pätevä juristi ja vahingonkorvausvaateeksi on alustavasti arvioitu n. 10 000 euroa. Kilpailu ja kuluttajavirastoa on informoitu. Tämä viedään päätyyn asti.
Pääseekö muutkin osumaa saaneet mukaan kustannuksia jakamaan, jos kuluttaja-asiamies ei lähtisi ajamaan asiaamme ryhmävalituksena tai ryhmäkanteena?
 
Hullut Päivät Peugeot e-2008 jäi saamatta. Nyt asiaa hoitaa pätevä juristi ja vahingonkorvausvaateeksi on alustavasti arvioitu n. 10 000 euroa. Kilpailu ja kuluttajavirastoa on informoitu. Tämä viedään päätyyn asti.
Jo on aikoihin eletty kun autoilijat ovat vaatimassa vahingonkorvauksia siitä etteivät saa Pököttiä ostettua :lol:
 
Jännästi alkaa tuosta toukokuun viimeisestä tuotantoerästä slotteja löytymään
 
Kyllähän tuo harmittaa, ensimmäisten joukossa tuli tilattua ja soppariin kirjattiin myyjän lupausten pohjalta heinäkuun toimitus. Vaan ei tule autoa, samalla kun viimeisten joukossa tilanneille löytyy toimitusslotteja (tiedän, mitään toimitusjärjestystä ei ollut).
 
Kyllähän tuo harmittaa, ensimmäisten joukossa tuli tilattua ja soppariin kirjattiin myyjän lupausten pohjalta heinäkuun toimitus. Vaan ei tule autoa, samalla kun viimeisten joukossa tilanneille löytyy toimitusslotteja (tiedän, mitään toimitusjärjestystä ei ollut).
Mä tilasin kyllä ekana päivänä..
 
pitää varmaan olla sama jälleenmyyjä että onnistuu
Ei mitään ongelmia; jos menee kuluttaja-asiamiehen ajamana ryhmävalitukseen/ryhmäkanteena raastupaan niin varmaan yhteinen juristi 'rosvopuolelta', piirimyyjiä kuvioissa on ollut ehkä kymmenkunta joten ei suurta ongelmaa.

Mutta olen ihan varma, että elinkeinoelämän EK ei kuuna päivänä laske tätä tapausta ryhmävalitukseen tai ryhmäkanteeseen, koska noita lääkkeitä ei vielä ole missään merkittävässä tilanteessa koeteltu. Jos pullon henki laskettais nyt kunnolla irti, se tiputtais rimaa uusien tapauksien osalta merkittävästi ja muuttaisi voimatasapainoa yritys/kuluttajariitatauksissa merkittävästi. Eli jos tilanne tulisi päälle, EK varmasti painostaisi sovitteluun kulisseissa, jotta ei pääsisi tulemaan isoa vahinkoa.
 
Kyllä pääsee, juristin yhteystiedot saa yksityisviestinä.

Ei tämä nyt varmaan mikään salaisuus ole: Heinonkoski Lakiasiaintoimisto

Itse joutusin ihan faceen rekisteröitymään tämän asian takia kun tiennyt oikein askel merkkejä. Jaan nyt tänne jos on kohtalon kumppaneita eikä käytä facea...

Alla parit lainaukset facesta. Tuolla yhdessä lukee, että saa jakaa niin eiköhän koske kaikkea XD. Potentiaalisia asiakkaita tästä vaan hänelle tulee ja 1300hlö face ryhmä...


Lupailin aiemmin omaa näkemystäni Hullareiden korvauspolitiikasta. Alkuun disclaimer, että tämä on toki oma näkemykseni, mutta olen sen myös “vertaisarvioituttanut” ja mukana on linkit pykäliin.
Tiivistetysti esitettynä vaihtoehtoja on kaksi: 1.) sopimuksessa pitäytyminen, eli vaatimus auton toimittamisesta, vaikka sitten aikojen päästä facelift mallina, tai 2.) kaupan purkaminen viivästyksen perusteella ja korvauksen vaatiminen sen perusteella. Keskitytään tässä vaihtoehtoon 2.
Kaupan saa purkaa, jos toimitus on viivästynyt sovitusta, eikä sitä ole tehty kohtuullisen lisäajan kuluessa (KSL 5 luku 9 §). Autokaupan vakiosopimusehtojen mukaan jos toimituksesta ei ole sovittu, toimitusaika on kolme kuukautta. Kohtuullista lisäaikaa ei ole sen tarkemmin määritelty, mutta näkisin sen olevan ennemmin viikkoja kuin kuukausia. Hullareiden kanssa lienee käytännössä jokaisella oikeus purkaa kauppa viivästyksen perusteella.
KSL 5 luvun 10 §:n 1 momentin mukaan ostajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii myyjän viivästyksen vuoksi. Saman pykälän 3 momentissa määritellään välilliset vahingot, jotka myyjä joutuu korvaamaan vain, jos on toiminut huolimattomasti (tuottamuksellisesti). Muut vahingot ovat välittömiä ja ne tulee korvattavaksi tuottamuksesta riippumatta. Näin ollen myös korvaus hinnanerosta on välitöntä vahinkoa.
KSL 5 luvun 29 §:n mukaan ostajan oikeudesta hinnanerokorvaukseen sovelletaan, mitä kauppalain 68 ja 69 §:ssä säädetään. 68 §:ssä säädetään korvauksesta siinä tapauksessa, että korvaava osto on tehty. Tällöin verrataan alkuperäisen sopimuksen mukaista hintaa ja ostajan kateostossa maksettua hintaa. Tämän tilanteen osalta tärkeämpää on kuitenkin se, että 69 §:n mukaan korvausta on saatavissa myös siinä tapauksessa, että korvaavaa ostoa ei ole tehty. Pykälän mukaan “jos sopimuksessa tarkoitetulle tavaralle on olemassa käypä hinta, hinnanero lasketaan sopimuksen mukaisen hinnan ja käyvän hinnan perusteella”.
e-2008 Peugeotilla ei ole tällä hetkellä listahintaa, mutta paremman puutteessa voi e-208:n listahintaa, joka on 37 900 €. Kun sopimuksessa oli (hankintatuki huomioiden) hinta 27 990 € (ilman renkaita ja varusteita), vaatimuksena voi esittää näiden hintojen erotuksen.
Jatkuu kommenteissa.
Lakilinkit:
KSL 5 luku 9 §: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038#L5P9
KSL 5 kuku 10 §: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038#L5P10
KSL 5 luku 29 §: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038#L5P29
Kauppalaki 68 §: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1987/19870355#L13P68
Kauppalaki 69 §: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1987/19870355#L13P69


Myyjä voi vapautua vahingonkorvauksesta sillä perusteella, että toimitukselle on olemassa ylivoimainen este (force majeure). Kyseessä on tällöin sellainen yllättävä ja ennakoimaton tapahtuma / seikka, joka tekee toimituksesta mahdottoman ja johon myyjä ei ole kohtuudella voinut varautua. Toistaiseksi selitykseksi on tarjottu komponenttipulaa. Se ei kuitenaan maaliskuussa 2022 ole ollut millään lailla ennakoimaton tilanne, päinvastoin, ongelma oli ollut jo pitkään päällä. Myös Ukrainan sota oli tuolloin jo täydessä käynnissä. Siten kumpikaan näistä ei ole tässä yhteydessä tarkoitettu ylivoimainen este.
Maahantuojan tai tehtaan toimitusvaikeudet eivät vapauta vastuusta, ellei ketjussa ole jossain “ylempänä” em. ylivoimaista estettä. Tällä hetkellä ei ainakaan ole tiedossa mitään sellaista seikkaa, joka olisi ilmennyt yllättäen kampanjan jälkeen ja jolla voisi olla merkitystä autojen toimitukselle.
Näillä perusteilla en näe, että paljon alle kymppitonnin korvauksiin olisi mitään aihetta tyytyä. Tekstiä saa vapaasti käyttää hyväkseen. Vastailen tässä ketjussa myös kysymyksiin. Voit laittaa myös YV:tä, jos et julkisesti halua spekuloida.



Aikamoinen päivä, harvoin on puhelin ja Facebook käynyt näin kuumina. Olen parhaani mukaan yrittänyt seurata monipolvista keskustelua ja tiivistää tähän keskeisimmät esiin nousseet seikat.
  1. Mitä tehdä ensimmäiseksi? Ilmoita, ettet hyväksy ehdotettu kaupan purkamista, vaan vaadit joko toimitusta sopimuksen mukaisesti tai lainmukaista korvausta. Tämän enempää ei tarvitse tehdä tässä vaiheessa, vaatimukset voi esittää myöhemmin. Tilanne elää edelleen, joten hätiköimiseen ei ole aihetta. Varmuuden vuoksi kannattaa olla yhteydessä omaan kotivakuutusyhtiöön ja kysyä oikeusturvan kattavuutta siltä varalta, että haluat myöhemmin käyttää juristia apuna.
  2. Kuka on oikea vastapuoli? Vaatimukset ja reklamaatiot pitää esittää jälleenmyyjälle, koska sopimussuhde on ostajan ja jälleenmyyjän välillä, ei maahantuojan. Kuluttajalla on mahdollisuus esittää suoraan maahantuojalla vaatimuksia vain tavaran virhettä koskien, ei muuten.
  3. Voinko / kannattaako olla yhteydessä kuluttajaviranomaisiin? Kuluttajaneuvontaan voi olla yhteydessä. Kannattavuus on niin ja näin, käsitykseni mukaan sieltä lähinnä neuvotaan tekemään ratkaisupyyntö kuluttajariitalautakuntaan. Lautakuntaan ei kannata lähteä ilman, että on ensin yrittänyt saada korvauksia suoraan myyjältä.
  4. Tuleeko tästä joukkokanne? Suomessa joukkokanteen voi nostaa ainoastaan kuluttaja-asiamies. Toistaiseksi sitä ei ole tehty kertaakaan. Teoriassa se on tässäkin mahdollista, mutta koska vastaajiksi pitää haastaa kukin jälleenmyyjä erikseen, epäilen vahvasti, että tästäkään ei ensimmäistä joukkokannetta tule. Mahdollista on kuitenkin se, että isokin joukko yksittäisiä kanteita käsitellään yhdellä kertaa. Kuluriski on olemassa, mutta tarpeeksi isolla joukolla se jää pieneksi.
  5. Mitä voin vaatia? Voit vaatia sopimuksen mukaisen hinnan ja nykyisen listahinnan erotusta. e-2008:lle ei ole tällä hetkellä listahintaa, mutta lähin vastaava hinnoiteltu auto on e-208, jonka hinta on 37 900 €. Erotus on siten n. 10 000 € ja tälle erolle löytyy pätevät juridiset perustelut (aiheesta erillinen postaus eiliseltä, jossa on pykälät ja avattu muutenkin tarkemmin). Muiden korvausten osalta (esim. rahoituskulut) ollaan selvästi heikommalla pohjalla, joten kehotan lähtökohtaisesti jättämään ne väliin. Tähän voidaan palata tarkemmin vielä myöhemmin.
  6. Voinko vaatia edelleen toimitusta? Minun henkilökohtainen näkemykseni on, että kyllä voit. Uusi versio on facelift, eikä se ole mikään erikoisuus autokaupassa, että vuosimallin vaihtuessa auton ostaja saa päivitetyn version. Palaan tähänkin vielä tarkemmin myöhemmin. Edelleen keskeistä on se, että yksipuolista purkua ei hyväksytä. Sen jälkeen kaikki vaihtoehdot on vielä auki.
  7. Ylivoimainen este, eli force majeure. Tähänhän tässä tunnutaan vetoavan. Jälleenmyyjälle se on toki este, että maahantuoja ei saa toimitettua autoa. Se ei kuitenkaan ole sellainen ylivoimainen este, jota laissa tarkoitetaan. Sillä tarkoitetaan sellaista täysin yllättävää ja ennakoimatonta tapahtumaa, johon myyjä ei voi mitenkään voi olla varautunut. Käytännössä tällaisia ovat erilaiset luonnonmullistukset tms. Vaatimus koskee koko toimitusketjua. Jälleenmyyjä ei siis vapaudu vastuusta sillä, että maahantuoja ei voi toimittaa, ellei maahantuojalla ole ylivoimaista estettä. Sama koskee sitä, että maahantuoja ei saa tehtaalta tavaraa.

    Komponenttipula ja Ukrainan sota oli molemmat täydessä käynnissä tämän kamppiksen aikaan. Ne eivät siten ole sellaisia yllättäviä ja ennakoimattomia esteitä, jotka oikeuttaisivat sopimuksesta vetäytymisen ilman korvausta. Se ei ole ylivoimainen este, jos tehdas / maahantuoja / jälleenmyyjä on arvioinut näiden vaikutuksen väärin. Edelleen ei ole tullut esille mitään sellaista seikkaa, jolla force majeure voitaisiin perustella.
Kerään myös nimilistaa niistä, jotka harkitsevat juristiavun tarvetta. Jos haluat kuulla lisää tästä, lähetä sähköpostia suoraan allekirjoittaneelle osoitteeseen mikko.heinonkoski@heinonkoski.fi Tämä luonnollisesti täysin sitoumuksetta.


Järjestän tiistaina 25.4. klo 18 alkaen kaikille avoimen infotilaisuuden Google Meetin välityksellä. Käydään läpi erilaiset toimintavaihtoehdot ja yleisöllä on mahdollisuus esittää kysymyksiä. Tilaisuuden lopuksi on tarkoitus vielä käydä kiinnostuneiden kesken läpi sitä, mitä toimeksianto juristille tässä tapauksessa tarkoittaisi.

Full disclosure, yritykseni Lakiasiaintoimisto Heinonkoski Oy on erikoistunut erityisesti autokaupan riitojen ratkaisuun. Kysymys siis tältä osin "kaupallisesta tapahtumasta" mutta osallistuminen ei tietenkään velvoita yhtään mihinkään.

Osallistumisohjeet:

Liity videokokoukseen klikkaamalla linkkiä: https://meet.google.com/zks-qawb-xcw
Muussa tapauksessa voit liittyä puhelimitse soittamalla numeroon +358 9 23132883 ja antamalla tämän PIN-koodin: 629 981 390#.


Kukkaroa ei tarvitse repiä auki tässä vaiheessa. Jos oma oikeusturvavakuutus ei korvaa niin laskutus voi hoitua periaatteella, että jos vaatimukset menee läpi. Perusteet on vahvat eikä pitäisi oikeussalia tarvita. Itse mielläni annan jonkun muun hoitaa kuin tappelen yksinäni. Saa aika leveät hartiat ks. tyyppi todennäköisesti. Face ketkussa oli myös jonkun toisen lakifirman tiedot, mutta itse laitan porkkanat tähän kun tiedotus ollut sen verran hyvää ja jos kerran pulju perehtynyt autokauppoihin.
 
Ei tämä nyt varmaan mikään salaisuus ole: Heinonkoski Lakiasiaintoimisto
Samainen kaveri myynyt mulle myös yksityisesti auton, josta oli verot maksamatta ja silmät pyöreänä ihmetteli, kun tästä mainitsin. Jäi verot sitten mun maksettavaksi, kun luulin että kaveriin olisi voinut luottaa. No kieroja ne lakimiehet taitaa olla aina... Ei tuollakaan varmaan hyväntekeväisyys ole mielessä Pöso-keississä vaan rahan teko itselle.
 
Samainen kaveri myynyt mulle myös yksityisesti auton, josta oli verot maksamatta ja silmät pyöreänä ihmetteli, kun tästä mainitsin. Jäi verot sitten mun maksettavaksi, kun luulin että kaveriin olisi voinut luottaa. No kieroja ne lakimiehet taitaa olla aina... Ei tuollakaan varmaan hyväntekeväisyys ole mielessä Pöso-keississä vaan rahan teko itselle.

Pahoin pelkään että huonoimmassa tapauksessa saadaan amerikan tyyliin miljoonakorvaukset, joista suurin osa asianajajien piikkiin, ja loput saavat postissa 20 dollarin shekin kärsimyksistään.
 
Samainen kaveri myynyt mulle myös yksityisesti auton, josta oli verot maksamatta ja silmät pyöreänä ihmetteli, kun tästä mainitsin. Jäi verot sitten mun maksettavaksi, kun luulin että kaveriin olisi voinut luottaa. No kieroja ne lakimiehet taitaa olla aina... Ei tuollakaan varmaan hyväntekeväisyys ole mielessä Pöso-keississä vaan rahan teko itselle.

Tottakai on dollarinkuvat silmissä asian suhteen. Ja ilmaista mainosta yritykselle saa aika tehokkaasti. Aivan varmaan joku media ottaa haastatteluun jos prosessi etenee ja hän kymmenien ihmisten puolesta hoitaa asiaa.

Oli kyllä mielenkiintoinen tieto, että tällänen kauppa sulla takana :rolleyes:
 
Meni kyllä kertaheitolla mielenkiinto koko Peugeotiin maahantuojasta puhumattakaan. Ajetaan sitten vanhalla bensa Volvolla niin pitkään kuin liikkuu stna. En ala tappelemaan romujen perään, pitäkööt tunkkinsa.
 
Meni kyllä kertaheitolla mielenkiinto koko Peugeotiin maahantuojasta puhumattakaan. Ajetaan sitten vanhalla bensa Volvolla niin pitkään kuin liikkuu stna. En ala tappelemaan romujen perään, pitäkööt tunkkinsa.
Sitä kai noi yrittää. Jos vaikkapa maahantuoja on laskenut häviävänsä 10k€ per auto mutta saavat 3/4 tilaajista luovuttamaan niin säästävät 7500 per tilaus.

Tuon myötä voivat sitten ongelmitta myöntyä niiden vaatimukseen jotka pysyvät tiukkoina.
 
Sitä kai noi yrittää. Jos vaikkapa maahantuoja on laskenut häviävänsä 10k€ per auto mutta saavat 3/4 tilaajista luovuttamaan niin säästävät 7500 per tilaus.

Tuon myötä voivat sitten ongelmitta myöntyä niiden vaatimukseen jotka pysyvät tiukkoina.
No autoa eivät aio toimittaa, se on jo kerrottu. Mutta mitään toista vastaavaa paskaa en aio tilalle hankkia, tällöin vaatimuksen kateostostakin voin unohtaa. Riihikuiva käteinen kyllä kelpaa, mutta en jotenkin jaksa uskoa että sitä tässä vielä jaetaan?
 
Meni kyllä kertaheitolla mielenkiinto koko Peugeotiin maahantuojasta puhumattakaan. Ajetaan sitten vanhalla bensa Volvolla niin pitkään kuin liikkuu stna. En ala tappelemaan romujen perään, pitäkööt tunkkinsa.

Kannattaa kuitenkin laittaa tästä sitovan sopimuksen vastaisesta menettelystä ilmoitus tuonne kuluttaja-asiamiehelle:

Lomake - Kilpailu- ja kuluttajavirasto (Asiointi)

Kun meitä ilman autoa jätettyjä on useampi sata, niin on varsin todennäköistä, että kuluttaja-asiamies selvittää ryhmävalituksen tai ryhmäkanteen käyttöä tässä tapauksessa. Silloin ei tarvitsisi yksittäisen henkilön tapella ja asia hoituisi eteenpäin ilmaiseksi.

Todennäköisin vaihtoehto kuluttaja-asiamiehen ottaessa nämä toimitussopimuksen noudattamatta jättämiset tapetille on se, että nyt sähköauton e-2008 mallivuoden Peugeotilla vaihtuessa (vm. 2023 mallia tehtäneen enää muutama tuhat ennen tehtaan kesälomia) maahantuoja Auto-Bon joutuisi toimittamaan puuttuvat autot vm. 2024 mallisina (facelift malli) alkuperäisillä ehdoilla.

Kannatta siis laittaa tuo ilmoitus menemään!

Nimimerkillä 'Lohi on niin arvokas kala että sitä kannattaa pyytää vaikka ei saisikaan'
 
Jokaisen kannattaa ehdottomasti ilmoittaa ettei hyväksy menettelyä, täten pidättää itsellään oikeuden hakea myöhemmin korvauksia. Uskoisin että jokainen valittanut saa x euroa tästä rahaa tai uudemman mallin.
 
Samainen kaveri myynyt mulle myös yksityisesti auton, josta oli verot maksamatta ja silmät pyöreänä ihmetteli, kun tästä mainitsin. Jäi verot sitten mun maksettavaksi, kun luulin että kaveriin olisi voinut luottaa. No kieroja ne lakimiehet taitaa olla aina... Ei tuollakaan varmaan hyväntekeväisyys ole mielessä Pöso-keississä vaan rahan teko itselle.

Heinonkoski tässä terve!

Jouduin ihan tosissaan pohtimaan, mistä tässä on kyse. Nimimerkistä osasin Autostadium -foorumin kautta yhdistää, että kaimahan se siellä. Olisin myös voinut vaikka vannoa, että en ole tällä enkä viime vuosikymmenellä myynyt itse autoa yksityisenä, mutta totta tosiaan, mehän teimme kaupat Mitsu Coltista (kuva liitteenä).

Minun oli tarkoitus osallistua tuolla autolla aikanaan DNSF Mediterranean Scrap Yard Runiin (DNSF Mediterranean Sea Scrapyard Run 2011 | Facebook), jossa ajatus oli ajaa max. 500 € autolla halki Euroopan Gibraltarille ja jättää auto paikalliselle romuttamolle. En kuitenkaan erinäisistä syistä pystynyt reissuun lähtemään ja myin auton kaimalle pienellä tappiolla keväällä 2011. Muistaakseni kauppahinta oli 400 €.

Halpa hinta ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö autosta pitäisi olla verot kunnossa. Sanon suoraan, ettei minulla ole etäistäkään muistikuvaa tällaisesta verokuviosta, mutta noihin aikoihin oli hieman haastava tilanne henk. koht. puolella, joten en voi poissulkea, etteikö näin olisi ollutkin. En tiedä miksi verorästejä ei tullut maksettua, mutta hieman hymähdin sille ajatukselle, että olisi ollut joku erityinen tarkoitus "kieroilla" irti jostain kahden numeron verorästistä. Tarkempi olisi selkeästi pitänyt olla, sitä en kiistä. Kieroilijan titteliä en kuitenkaan ota. Korvaan mielelläni verot sinulle ja tarjoan päälle 12 vuoden mielipahasta lounaan valitsemassasi paikassa PK-seudulla.

Mitä muuten tähän Pösöhommaan tulee, niin tämä nyt päällä oleva tilanne on niin suora syöttö lapaan, että olisin aika kehno yrittäjä, jos en siitä liiketoimintaa yrittäisi saada. Eli totta on, toimintani ei ole 100 % pyyteetöntä, yritän saada kirjoittelulla asiakkaita. Kuinka paljon sinä neuvot työasioissasi täysin pyyteettömästi? Toisaalta uskon, että kirjoituksista ja neuvoista voi oikeasti olla monelle hyötyä. Se on jokaisen oma valinta haluaako palkata ammattiapua omaa asiaansa hoitamaan, vai tekeekö sen itse. Kukaanhan ei estä sitäkään, että minun neuvojeni perusteella valitsee jonkun toisen avustajan. En ole siitä lainkaan pahoillani, ei minun firmalla olisi resursseja kaikkia yksin hoitaakaan!
 

Liitteet

  • 33477_1654121921992_7668063_n.jpg
    33477_1654121921992_7668063_n.jpg
    62,3 KB · Luettu: 98
Pahoin pelkään että huonoimmassa tapauksessa saadaan amerikan tyyliin miljoonakorvaukset, joista suurin osa asianajajien piikkiin, ja loput saavat postissa 20 dollarin shekin kärsimyksistään.

Amerikkalainen ja suomalainen meininki eroaa toisistaan kuin yö ja päivä. Rapakon takana on paljon class action -toimistoja, jotka toimii puhtaasti provikkapalkkiolla. Toiminta perustuu venäläisten tarkka-ampujien metodiin: ammutaan paljon niin joskus osuu. Käytännössä se tarkoittaa, että useimmissa (tai ainakin hyvin useissa) tapauksissa sovinto on pieni (vastaaja maksaa vain siitä, että pääsee eroon jutusta), jolloin jaettavaa ei palkkioiden jälkeen juuri jää. Toki se on niissäkin tapauksessa enemmän kuin ei mitään.

Suomessa ei ole tämän kaltaisia ryhmäkanteita, joten homma on aivan erilainen. Käytännössä jokaisen yksittäisen henkilön juttu on oma erillinen juttunsa. Niitä voidaan käsitellä yhdellä kertaa, mutta erillisiä ne on silti. Kustannukset Suomessa hoidetaan voittopuolisesti oikeusturvavakuutuksista, jolloin kulupuoli on sopimukseen päätyvässä keississä yleensä muutamia satasia. Oikeudessa häviäjä maksaa lähtökohtaisesti kaikki kulut, joten voittaisin käräjäreissun jälkeen asiakkaan ei tarvitse maksaa penniäkään.

Ja toki, kyllä näissä hommissa juristit tienaa, mutta ei asiakkaan kustannuksella.
 
Amerikkalainen ja suomalainen meininki eroaa toisistaan kuin yö ja päivä. Rapakon takana on paljon class action -toimistoja, jotka toimii puhtaasti provikkapalkkiolla. Toiminta perustuu venäläisten tarkka-ampujien metodiin: ammutaan paljon niin joskus osuu. Käytännössä se tarkoittaa, että useimmissa (tai ainakin hyvin useissa) tapauksissa sovinto on pieni (vastaaja maksaa vain siitä, että pääsee eroon jutusta), jolloin jaettavaa ei palkkioiden jälkeen juuri jää. Toki se on niissäkin tapauksessa enemmän kuin ei mitään.

Suomessa ei ole tämän kaltaisia ryhmäkanteita, joten homma on aivan erilainen. Käytännössä jokaisen yksittäisen henkilön juttu on oma erillinen juttunsa. Niitä voidaan käsitellä yhdellä kertaa, mutta erillisiä ne on silti. Kustannukset Suomessa hoidetaan voittopuolisesti oikeusturvavakuutuksista, jolloin kulupuoli on sopimukseen päätyvässä keississä yleensä muutamia satasia. Oikeudessa häviäjä maksaa lähtökohtaisesti kaikki kulut, joten voittaisin käräjäreissun jälkeen asiakkaan ei tarvitse maksaa penniäkään.

Ja toki, kyllä näissä hommissa juristit tienaa, mutta ei asiakkaan kustannuksella.

Osaatko antaa mitään "vastapuolen näkökulmaa" jolla he pystyisivät uskottavasti luistelemaan pois vastuusta tässä casessa? Siellä on Bassadonellakin varmaan suht kalliit juristit tässä mukana, mietin että mikä on se mihin yrittävät vedota jottei maksettavaa tule, force majeurea tästä ei nyt saa kukaan aikaiseksi koska facelift on tulossa joten autoja kyllä tulee joskin vähän päivitettyä versiota.
 
Osaatko antaa mitään "vastapuolen näkökulmaa" jolla he pystyisivät uskottavasti luistelemaan pois vastuusta tässä casessa? Siellä on Bassadonellakin varmaan suht kalliit juristit tässä mukana, mietin että mikä on se mihin yrittävät vedota jottei maksettavaa tule, force majeurea tästä ei nyt saa kukaan aikaiseksi koska facelift on tulossa joten autoja kyllä tulee joskin vähän päivitettyä versiota.

Näin maallikkona ensimmäinen veto lienee ajaa firma konkkaan jotta korvausvastuut katoaa mutta tässä onneksi sama putiikki on myös maahantuoja joten tämä ei liene todennäköistä. Vastapuolella lienee myös vakuutukset joten vaikka mentäisiin miljoonakorvauksiin niin lopulta vakuutusyhtiö kuittaa laskun.
 
Näin maallikkona ensimmäinen veto lienee ajaa firma konkkaan jotta korvausvastuut katoaa mutta tässä onneksi sama putiikki on myös maahantuoja joten tämä ei liene todennäköistä. Vastapuolella lienee myös vakuutukset joten vaikka mentäisiin miljoonakorvauksiin niin lopulta vakuutusyhtiö kuittaa laskun.

Olen hieman skeptinen löytyykö sellaista vakuutusta joka kattaa liian halvalla myymisen tappiot...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 580
Viestejä
4 558 676
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom