Yleistä keskustelua autoista

Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
729
Miksi rivi 6 ei ole yleisempi moottoreissa? Siinä on kuitenkin ilmeisesti joitain etuja yleisempään rivi 4 verrattuna, esim. yleisesti ottaen tasaisempi käynti ja parempi vääntö.

Itsellä nyt auto jossa on rivi 6, ja vaikka tehoa ei ole kovin paljoa niin liikahtaa kuitenkin esim. valoista lähtiessä aika mukavasti.
 
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
729
Joo no mikään ekoauto tuo ei tosiaan ole. En tiedä viitsiikö sanoa merkkiä ja mallia. Aika harvinainen, niin voi olla aika tunnistettavissa.

Jotenkin tuo on vielä saatu mahtumaan poikittain moottoritilaan. Mukava kyllä ajaa omaan makuun, ja pitää ihan hauskaa ääntä korkeammilla kierroksilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 351
Mikä auto on niin harvinainen että siitä tunnistaa käyttäjän Suomen mittakaavassa?
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 910
Kustannus (valmistus/ylläpito) ja päästöt/kulutushan ne on syynä, kuten kirjoteltiinkin. Kävisihän esim v10 vielä paljon hienommin ja vääntäisi vielä paremmin, mut samat syyt siinä :) Onhan tietysti rivikutosen vaatima tilakin yksi syy verrattuna esim v6 moottoriin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
729
Mikä auto on niin harvinainen että siitä tunnistaa käyttäjän Suomen mittakaavassa?
No ei nyt pelkästään siitä, mutta yhdistettynä muuhun. Tiedä että kuka kaikki näiltä julkisilta foorumeilta louhii tietoja viestien perusteella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 795
En tiedä onko tää oikea paikka kysyä mutta kysytään nyt kuitenkin, ollut nyt pari päivää lainassa vanhempien bmw 520d vm. 2011 ja ihmetyttänyt auton käytös, onko nämä ihan normaaleja juttuja kyseiselle autolle ja moottorille (N47)? Auto on manuaalivaihteistolla ja vaihdekeppi tärisee vapaalla ollessaan sen verran kovaa et tolla heilumisella onnistuis aika varmasti jo kermanki vatkaaminen? Ekana tuli mieleen joku vaihteiston tukikumien porsiminen, varsinkin kun risteyksestä lähtiessä kovemmin kiihdyttäessä taisi joku voimansiirron osa pamahtaa sen verran kovaa vaihteen vaihdossa 1 —> 2 että olin jo varma että nyt hajos jotain ja pahasti, mutta matka jatkui kuitenkin normaalisti. Toinen ihmetyksen aihe on moottorin täysin kuollut alavääntö, useamman kerran risteyksistä normaalisti lähtien on auto meinannut sammua kun vääntöä ei vaan ole ollut tarpeeksi, max vääntöhän tässä taisi alkaa jostain 1750 kierroksesta eteenpäin ja sen jälkeen kyllä vetoja löytyy mutta todella ihmeellinen on kun tuossa 1000-1500 kierroksen alueella ei tapahdu käytännössä mitään ja sitten auto lähteekin yhtäkkiä todella hyökkäävästi, myös moottorin käytös on todella kuminauhamainen tuolla alueella, pitkät viiveet että mitään tapahtuu kun kaasua antaa, aika kurja ajettava tuon takia, varsinkin nurkkapyörityksessä. Ei kai tämä nyt normaalia voi olla? Mitään vikavaloja ei autossa pala.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 601
En tiedä onko tää oikea paikka kysyä mutta kysytään nyt kuitenkin, ollut nyt pari päivää lainassa vanhempien bmw 520d vm. 2011 ja ihmetyttänyt auton käytös, onko nämä ihan normaaleja juttuja kyseiselle autolle ja moottorille (N47)? Auto on manuaalivaihteistolla ja vaihdekeppi tärisee vapaalla ollessaan sen verran kovaa et tolla heilumisella onnistuis aika varmasti jo kermanki vatkaaminen? Ekana tuli mieleen joku vaihteiston tukikumien porsiminen, varsinkin kun risteyksestä lähtiessä kovemmin kiihdyttäessä taisi joku voimansiirron osa pamahtaa sen verran kovaa vaihteen vaihdossa 1 —> 2 että olin jo varma että nyt hajos jotain ja pahasti, mutta matka jatkui kuitenkin normaalisti. Toinen ihmetyksen aihe on moottorin täysin kuollut alavääntö, useamman kerran risteyksistä normaalisti lähtien on auto meinannut sammua kun vääntöä ei vaan ole ollut tarpeeksi, max vääntöhän tässä taisi alkaa jostain 1750 kierroksesta eteenpäin ja sen jälkeen kyllä vetoja löytyy mutta todella ihmeellinen on kun tuossa 1000-1500 kierroksen alueella ei tapahdu käytännössä mitään ja sitten auto lähteekin yhtäkkiä todella hyökkäävästi, myös moottorin käytös on todella kuminauhamainen tuolla alueella, pitkät viiveet että mitään tapahtuu kun kaasua antaa, aika kurja ajettava tuon takia, varsinkin nurkkapyörityksessä. Ei kai tämä nyt normaalia voi olla? Mitään vikavaloja ei autossa pala.
Äkkiseltään kuulostaa ihan vastaavan ikäluokan toisen merkin 2 litran TDI käytökseltä. Ei kovin kummonen lähtemään mut kuhan turbo heräili niin kyllä se siitä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
613
En tiedä onko tää oikea paikka kysyä mutta kysytään nyt kuitenkin, ollut nyt pari päivää lainassa vanhempien bmw 520d vm. 2011 ja ihmetyttänyt auton käytös, onko nämä ihan normaaleja juttuja kyseiselle autolle ja moottorille (N47)? Auto on manuaalivaihteistolla ja vaihdekeppi tärisee vapaalla ollessaan sen verran kovaa et tolla heilumisella onnistuis aika varmasti jo kermanki vatkaaminen? Ekana tuli mieleen joku vaihteiston tukikumien porsiminen, varsinkin kun risteyksestä lähtiessä kovemmin kiihdyttäessä taisi joku voimansiirron osa pamahtaa sen verran kovaa vaihteen vaihdossa 1 —> 2 että olin jo varma että nyt hajos jotain ja pahasti, mutta matka jatkui kuitenkin normaalisti. Toinen ihmetyksen aihe on moottorin täysin kuollut alavääntö, useamman kerran risteyksistä normaalisti lähtien on auto meinannut sammua kun vääntöä ei vaan ole ollut tarpeeksi, max vääntöhän tässä taisi alkaa jostain 1750 kierroksesta eteenpäin ja sen jälkeen kyllä vetoja löytyy mutta todella ihmeellinen on kun tuossa 1000-1500 kierroksen alueella ei tapahdu käytännössä mitään ja sitten auto lähteekin yhtäkkiä todella hyökkäävästi, myös moottorin käytös on todella kuminauhamainen tuolla alueella, pitkät viiveet että mitään tapahtuu kun kaasua antaa, aika kurja ajettava tuon takia, varsinkin nurkkapyörityksessä. Ei kai tämä nyt normaalia voi olla? Mitään vikavaloja ei autossa pala.
Tulee mieleen olisiko (huonosti?) ohjelmoitu tai/ja sen lisäksi jotain pientä vikaa. Ainakaan vakiona ei 320d meinannut sammua eikä herätessään hyökännyt vaikka onkin kevyempi auto. Sittemmin hankin softan ja tuli selkeästi tuntuva väännön lisäys siinä 2000rpm eteenpäin. Ei myöskään vapaalla pitäisi kepin täristä silmin havaittavasti että jossain kannakkeissa on nyt liikaa väljää. Eikä myöskään kaasua pumpatessa saisi keppi heilua ees taas.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 795
Tulee mieleen olisiko (huonosti?) ohjelmoitu tai/ja sen lisäksi jotain pientä vikaa. Ainakaan vakiona ei 320d meinannut sammua eikä herätessään hyökännyt vaikka onkin kevyempi auto. Sittemmin hankin softan ja tuli selkeästi tuntuva väännön lisäys siinä 2000rpm eteenpäin. Ei myöskään vapaalla pitäisi kepin täristä silmin havaittavasti että jossain kannakkeissa on nyt liikaa väljää. Eikä myöskään kaasua pumpatessa saisi keppi heilua ees taas.
Kyllä tuo ihan vakio peli tietääkseni on.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 251
Audin A4 seuraajakin on julkaistu. Siisti laitos, mutta se hinta. Perusmalli tuhnu 110kW etuveto ja hintaa 50 KEUR. Aikaimoinen hinnanousu sukupolven välillä. Vanha neliveto 150kW irtoaa 44 KEUR.

Mielestäni liian kova hinta uudella, vaikka aika hieno laitos onkin.

 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 833
Audin A4 seuraajakin on julkaistu. Siisti laitos, mutta se hinta. Perusmalli tuhnu 110kW etuveto ja hintaa 50 KEUR. Aikaimoinen hinnanousu sukupolven välillä. Vanha neliveto 150kW irtoaa 44 KEUR.

Mielestäni liian kova hinta uudella, vaikka aika hieno laitos onkin.

Autogefühlin esittely. Tuo S5 sedan on kyllä nätti.
EDIT: Tuossa videossa sanoi, että tämän uuden A5 oli tarkoitus nostaa vanhaa A4 pyklää premiumimpaan segmenttiin, joten kai siitä se hinnannousu.

 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 251
Kai ruo on sitten harkittu veto. Karvalakki Quattro hieman pudikkaammalla koneella on sitten kai likemmäs 60 Keur. Kyllähän tuo ihan premiumilta näyttää....ja maksaa, taitaa olla ihan mersun hinnoissa.

Jotenkin tuntuu että ihmisten maksukyky ei seuraa autojen hinnan nousua. Sähköautot alkaa olemaan halpoja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
777
Rekat ovat nykyään niin huonoja, että eivät pääse mäkeä ylös. Toisin oli ennen kuin autot oli kunnollisia niin ei ollut jumiin jäämisen pelkoa.
Tässä kohtaa olisi mielenkiintoista kuulla perusteluja, kun hyvin varmaa tietoa vaikuttaisi olevan.
-Mitkä asiat ovat nykyään niin huonoja verrattuna entiseen aikaan, etteivät pääse mäkeä ylös?
-Milloin viimeksi autot olivat kunnollisia niin ettei ollut jumiin jäämisen pelkoa?
 
Liittynyt
08.08.2020
Viestejä
82
Tässä kohtaa olisi mielenkiintoista kuulla perusteluja, kun hyvin varmaa tietoa vaikuttaisi olevan.
-Mitkä asiat ovat nykyään niin huonoja verrattuna entiseen aikaan, etteivät pääse mäkeä ylös?
-Milloin viimeksi autot olivat kunnollisia niin ettei ollut jumiin jäämisen pelkoa?
Vitsinä heitin.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 861
Meille tuli nyt vaimon kulkineeksi tuollainen BMW i4 ja kävin vähän tuota mediasysteemiä räpeltämässä ja ensimmäinen fiilis on kyllä että onpas BMW onnistunut rakentamaan todella sekavan järjestelmän. Valikoita ja asetuksia löytyy vähän joka paikasta ja ei millään meinää pysyä kärryillä, että onko tuossa valikko/asetus/tms-rakenteessa minkään näköistä hierarkiaa.

Kokeilin ihan tuota keskinäytön perustilaa, eli mikä tulee näkyviin ihan tuosta home-nappulasta, muokata, niin oma osaaminen loppui kuin seinään. Perustilassa näytöllä näkyy siis isolla kartta ja sitten vasemmassa reunassa pari pienempää ruutua mm. medialle ja puhelimelle ja niitä pikkunäyttöjä saa siinä sitten skrollattua. Eli kysymys: Saako tuon layoutin muutettua jotenkin erilaiseksi, niin ettei suurin osa näytöstä olisi tuon kartan käytössä, kun sille meillä ei ole mitään käyttöä?

Ensivaikutelma näin Audi-miehelle oli, että omaa kulkinetta en ainakaan BMW:hen vaihda :)
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
92
Tässä kohtaa olisi mielenkiintoista kuulla perusteluja, kun hyvin varmaa tietoa vaikuttaisi olevan.
-Mitkä asiat ovat nykyään niin huonoja verrattuna entiseen aikaan, etteivät pääse mäkeä ylös?
-Milloin viimeksi autot olivat kunnollisia niin ettei ollut jumiin jäämisen pelkoa?
Kuorma-autoista & rekoista mitään tiedä, mutta uusissa autoissa vakionopeussäätimet navi/GPS/jsm. pohjalta polttoainetaloudellisuuden takia hyydyttää vauhtia ylämäissä. Vuokra Skoda Octaviakin teki tuota vakkarilla ajaessa. Hyydytti vauhtia ylämäessä ja mutkiin ajettaessa.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
777
Kuorma-autoista & rekoista mitään tiedä, mutta uusissa autoissa vakionopeussäätimet navi/GPS/jsm. pohjalta polttoainetaloudellisuuden takia hyydyttää vauhtia ylämäissä. Vuokra Skoda Octaviakin teki tuota vakkarilla ajaessa. Hyydytti vauhtia ylämäessä ja mutkiin ajettaessa.
Kirjoittaja olikin vain vitsaillut että ei nykyrekat pääse edes mäen päälle vaan jäävät jumiin, se oli eri asia.

Nyt kun tuollaiset kamalat ympäristövakkarit yleistyvät niin kylläpä tulee raskasta liikennettä vituttamaan, jos edessä etenee joku ympäristövakkari päällä 75km/h joka ei kiihdytä ennen ylämäkeä vielä hiljentää ennen mäen päälle pääsemistään. Ja sekä tietysti minua, jolla on perinteinen vakkari ja myös usea auto ilman sellaista. Yritän jalkakaasullakin aina edetä mahdollisimman tasaisesti etten häiritsisi muita.

Vituttamattomuus vaatisi, että suurimmalla osalla on säätyvä säädin, kaipa ne toimivat ihan ok jo Saksassa ja muissa uusien autojen maissa.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 833
Ei tuo nyt aivan huonokaan idea ole. Mat Watsonilta (CarWow@youtube) kysyttiin haastattelussa (ajassa 41:03 eteenpäin) mielipidettä sähköautoista niin hänen mielestään sähköautojen "ongelma" on se, että käytännössä ne kaikki tuntuu samalta.

Bensa autoissa erot olivat suurempia Bemarin voimalinja käyttäytyi erilailla kuin vaikka Audin tai MB:n. Niillä on omanlaisensa luonne riippuen merkistä. Ja tämä oli yksi syy miksi jengi ihastuu omiin merkkeihinsä. Sähköinen voimalinja käyttäytyy samalla lailla riippumatta valmistajasta, kun teho/paino -suhde on about samat.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
542
Ei tuo nyt aivan huonokaan idea ole. Mat Watsonilta (CarWow@youtube) kysyttiin haastattelussa (ajassa 41:03 eteenpäin) mielipidettä sähköautoista niin hänen mielestään sähköautojen "ongelma" on se, että käytännössä ne kaikki tuntuu samalta.

Bensa autoissa erot olivat suurempia Bemarin voimalinja käyttäytyi erilailla kuin vaikka Audin tai MB:n. Niillä on omanlaisensa luonne riippuen merkistä. Ja tämä oli yksi syy miksi jengi ihastuu omiin merkkeihinsä. Sähköinen voimalinja käyttäytyy samalla lailla riippumatta valmistajasta, kun teho/paino -suhde on about samat.
Ns. automiesten näkökulmasta varmaan näin voi olla, mutta itselle tuo kuulostaa vain siltä, että sähköautojen voimalinjaa aletaan tarkoituksella huonontamaan. Sen vähän mitä olen sähköautoja tähän mennessä ajanut, ns. perusmallisinkin sähkökulkine peittoaa voimalinjan mukavuudessa kaikki polttomoottorivehkeet.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 709
Ns. automiesten näkökulmasta varmaan näin voi olla, mutta itselle tuo kuulostaa vain siltä, että sähköautojen voimalinjaa aletaan tarkoituksella huonontamaan. Sen vähän mitä olen sähköautoja tähän mennessä ajanut, ns. perusmallisinkin sähkökulkine peittoaa voimalinjan mukavuudessa kaikki polttomoottorivehkeet.
Ideahan tuossa on enemmänkin että nuo "vaihteet" ovat leikkimiseen. Normi ajossa mennään normi ev tyylillä ja kun halutaan hiukan leikkisämpää, vaihteiden kanssa on helpompaa painaa menemään näin kuskin näkökulmasta. Esim driftaus, voit luottaa että limitteri estää spinnauksen vs normi ev joka kiihtyy ja kiihtyy kunnes spinnaa (takavetona tai takapainotteisena ajaessa siis). Radalla taas on helpompi arvioida nopeus mittaria vilkuilematta vaihteiden perusteella. Itsekin naureskelin noille, kunnes rupesin miettimään miten ajan esim MX-5:llä talvella/liukkaalla. Vaihde x ja tiedät mihin nopeuteen se riittää ja ajat sen mukaan. Esim jos haluan vetää jonkun 15-20m radius jatkuvaa ympyrää, joudun ottamaan ykkösen kierrokset tapissa ja ei ole pelkoa että auto spinnaa. Jos taas lyön kakkosen pesään, auto voi vetää liukkaammalla ympäri mutta voi olla tehoalueen keskialueella helpompi hallita vs aivan kierrokset tapissa mennessä, jolloin meno hyytyy. EV:llä moinen on TEORIASSA parempi, mutta jos tehoa riittää, auton saa kyllä spinnaamaan. Tuossa pitää olla tarkka kaasujalka. Tesla Model 3 Performancella tuli tehtyä sama harjoitus ja se oli toki helppoa kun vaan muisti ettei kaasua voi antaa milliäkään liikaa ja kahdeksikko olisi ollut huomattavasti vaikeampi. Tämä siis bensalenkkarin näkökulmasta, ei niinkään EV:llä koko elämänsä ajaneen näkökulmasta. En oikein osaa selittää sitä, mutta tietty logiikka tuossa on ja koen että sille on oma paikkansa. Kuskista riippuu miten iso paikka.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 251
Kai ruo on sitten harkittu veto. Karvalakki Quattro hieman pudikkaammalla koneella on sitten kai likemmäs 60 Keur. Kyllähän tuo ihan premiumilta näyttää....ja maksaa, taitaa olla ihan mersun hinnoissa.
Itse itseäni laineten.

Tutkailin A5:sen lisävarustehinnastoa ja kyllä se premiunhinta sielläkin näkyy. Suorastaan hämmästytävän kalliita varuistepakettaja !!!!

Teknologiapaketti Pro 8 KEUR
MMI Pro 3,5 KEUR
Sline sisätilapaketti sporttipenkeillä kangas 6,4 KEUR
Sline sisätilapaketti sportti+penkeillä + nahat 12 KEUR !
Lasikatto sähköisellä himmennyksellä 3,6 KEUR
Edition one ulkonäköpaketti 4 KEUR
20" Audi sport vanteet alle, 6,3 KEUR kiitos !

Jos tuosta perusmallista tekisi mieleisensä, niin hinta tulee helposti lisää 10-20 KEUR

60-70 KEUR 110kW etuvetopolttiksesta on aika kova hinta ! Avantti quarttro helposti 70-80 KEUR !

HUH !
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 419
Ns. automiesten näkökulmasta varmaan näin voi olla, mutta itselle tuo kuulostaa vain siltä, että sähköautojen voimalinjaa aletaan tarkoituksella huonontamaan. Sen vähän mitä olen sähköautoja tähän mennessä ajanut, ns. perusmallisinkin sähkökulkine peittoaa voimalinjan mukavuudessa kaikki polttomoottorivehkeet.
Eihän tekniikan tarkoituksellinen huonontaminen ennenkuulumatonta ole. Ensimmäisenä tulee mieleen esim variaattorivaihteistoihin tehdyt "vaihteet"
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 709
Eihän tekniikan tarkoituksellinen huonontaminen ennenkuulumatonta ole. Ensimmäisenä tulee mieleen esim variaattorivaihteistoihin tehdyt "vaihteet"
Variaattorissa noikin voi olla tehty eri tavoin. Toyotassa on "vaihteet" eCVT:ssä, mutta ne eivät ole nykiviä tms vaan ideana että voit ns. vaihtaa välitykset jo valmiiksi lyhyemmiksi kiihdytykseen lähtöä varten (CVT:ssä aina viive välitysten vaihtumisessa). Tuo että tehdään nuo keinotekoiset nykäykset "vaihteiksi" kuten jossain autossa oli, ovat kyllä aivan naurettavia koska eivät anna mitään hyötyä koska radalle tai leikkimiseen soveltuva auto taas ei todellakaan omaa CVT askia (juu juu, F1:ssä oli jossain CVT, mutta yleisesti ottaen).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 940
Viestejä
4 320 250
Jäsenet
72 144
Uusin jäsen
Murmelihurri

Hinta.fi

Ylös Bottom