Yleistä keskustelua autoista

Miksi rivi 6 ei ole yleisempi moottoreissa? Siinä on kuitenkin ilmeisesti joitain etuja yleisempään rivi 4 verrattuna, esim. yleisesti ottaen tasaisempi käynti ja parempi vääntö.

Itsellä nyt auto jossa on rivi 6, ja vaikka tehoa ei ole kovin paljoa niin liikahtaa kuitenkin esim. valoista lähtiessä aika mukavasti.
 
Joo no mikään ekoauto tuo ei tosiaan ole. En tiedä viitsiikö sanoa merkkiä ja mallia. Aika harvinainen, niin voi olla aika tunnistettavissa.

Jotenkin tuo on vielä saatu mahtumaan poikittain moottoritilaan. Mukava kyllä ajaa omaan makuun, ja pitää ihan hauskaa ääntä korkeammilla kierroksilla.
 
Mikä auto on niin harvinainen että siitä tunnistaa käyttäjän Suomen mittakaavassa?
 
Kustannus (valmistus/ylläpito) ja päästöt/kulutushan ne on syynä, kuten kirjoteltiinkin. Kävisihän esim v10 vielä paljon hienommin ja vääntäisi vielä paremmin, mut samat syyt siinä :) Onhan tietysti rivikutosen vaatima tilakin yksi syy verrattuna esim v6 moottoriin.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä onko tää oikea paikka kysyä mutta kysytään nyt kuitenkin, ollut nyt pari päivää lainassa vanhempien bmw 520d vm. 2011 ja ihmetyttänyt auton käytös, onko nämä ihan normaaleja juttuja kyseiselle autolle ja moottorille (N47)? Auto on manuaalivaihteistolla ja vaihdekeppi tärisee vapaalla ollessaan sen verran kovaa et tolla heilumisella onnistuis aika varmasti jo kermanki vatkaaminen? Ekana tuli mieleen joku vaihteiston tukikumien porsiminen, varsinkin kun risteyksestä lähtiessä kovemmin kiihdyttäessä taisi joku voimansiirron osa pamahtaa sen verran kovaa vaihteen vaihdossa 1 —> 2 että olin jo varma että nyt hajos jotain ja pahasti, mutta matka jatkui kuitenkin normaalisti. Toinen ihmetyksen aihe on moottorin täysin kuollut alavääntö, useamman kerran risteyksistä normaalisti lähtien on auto meinannut sammua kun vääntöä ei vaan ole ollut tarpeeksi, max vääntöhän tässä taisi alkaa jostain 1750 kierroksesta eteenpäin ja sen jälkeen kyllä vetoja löytyy mutta todella ihmeellinen on kun tuossa 1000-1500 kierroksen alueella ei tapahdu käytännössä mitään ja sitten auto lähteekin yhtäkkiä todella hyökkäävästi, myös moottorin käytös on todella kuminauhamainen tuolla alueella, pitkät viiveet että mitään tapahtuu kun kaasua antaa, aika kurja ajettava tuon takia, varsinkin nurkkapyörityksessä. Ei kai tämä nyt normaalia voi olla? Mitään vikavaloja ei autossa pala.
 
En tiedä onko tää oikea paikka kysyä mutta kysytään nyt kuitenkin, ollut nyt pari päivää lainassa vanhempien bmw 520d vm. 2011 ja ihmetyttänyt auton käytös, onko nämä ihan normaaleja juttuja kyseiselle autolle ja moottorille (N47)? Auto on manuaalivaihteistolla ja vaihdekeppi tärisee vapaalla ollessaan sen verran kovaa et tolla heilumisella onnistuis aika varmasti jo kermanki vatkaaminen? Ekana tuli mieleen joku vaihteiston tukikumien porsiminen, varsinkin kun risteyksestä lähtiessä kovemmin kiihdyttäessä taisi joku voimansiirron osa pamahtaa sen verran kovaa vaihteen vaihdossa 1 —> 2 että olin jo varma että nyt hajos jotain ja pahasti, mutta matka jatkui kuitenkin normaalisti. Toinen ihmetyksen aihe on moottorin täysin kuollut alavääntö, useamman kerran risteyksistä normaalisti lähtien on auto meinannut sammua kun vääntöä ei vaan ole ollut tarpeeksi, max vääntöhän tässä taisi alkaa jostain 1750 kierroksesta eteenpäin ja sen jälkeen kyllä vetoja löytyy mutta todella ihmeellinen on kun tuossa 1000-1500 kierroksen alueella ei tapahdu käytännössä mitään ja sitten auto lähteekin yhtäkkiä todella hyökkäävästi, myös moottorin käytös on todella kuminauhamainen tuolla alueella, pitkät viiveet että mitään tapahtuu kun kaasua antaa, aika kurja ajettava tuon takia, varsinkin nurkkapyörityksessä. Ei kai tämä nyt normaalia voi olla? Mitään vikavaloja ei autossa pala.

Äkkiseltään kuulostaa ihan vastaavan ikäluokan toisen merkin 2 litran TDI käytökseltä. Ei kovin kummonen lähtemään mut kuhan turbo heräili niin kyllä se siitä.
 
En tiedä onko tää oikea paikka kysyä mutta kysytään nyt kuitenkin, ollut nyt pari päivää lainassa vanhempien bmw 520d vm. 2011 ja ihmetyttänyt auton käytös, onko nämä ihan normaaleja juttuja kyseiselle autolle ja moottorille (N47)? Auto on manuaalivaihteistolla ja vaihdekeppi tärisee vapaalla ollessaan sen verran kovaa et tolla heilumisella onnistuis aika varmasti jo kermanki vatkaaminen? Ekana tuli mieleen joku vaihteiston tukikumien porsiminen, varsinkin kun risteyksestä lähtiessä kovemmin kiihdyttäessä taisi joku voimansiirron osa pamahtaa sen verran kovaa vaihteen vaihdossa 1 —> 2 että olin jo varma että nyt hajos jotain ja pahasti, mutta matka jatkui kuitenkin normaalisti. Toinen ihmetyksen aihe on moottorin täysin kuollut alavääntö, useamman kerran risteyksistä normaalisti lähtien on auto meinannut sammua kun vääntöä ei vaan ole ollut tarpeeksi, max vääntöhän tässä taisi alkaa jostain 1750 kierroksesta eteenpäin ja sen jälkeen kyllä vetoja löytyy mutta todella ihmeellinen on kun tuossa 1000-1500 kierroksen alueella ei tapahdu käytännössä mitään ja sitten auto lähteekin yhtäkkiä todella hyökkäävästi, myös moottorin käytös on todella kuminauhamainen tuolla alueella, pitkät viiveet että mitään tapahtuu kun kaasua antaa, aika kurja ajettava tuon takia, varsinkin nurkkapyörityksessä. Ei kai tämä nyt normaalia voi olla? Mitään vikavaloja ei autossa pala.
Tulee mieleen olisiko (huonosti?) ohjelmoitu tai/ja sen lisäksi jotain pientä vikaa. Ainakaan vakiona ei 320d meinannut sammua eikä herätessään hyökännyt vaikka onkin kevyempi auto. Sittemmin hankin softan ja tuli selkeästi tuntuva väännön lisäys siinä 2000rpm eteenpäin. Ei myöskään vapaalla pitäisi kepin täristä silmin havaittavasti että jossain kannakkeissa on nyt liikaa väljää. Eikä myöskään kaasua pumpatessa saisi keppi heilua ees taas.
 
Tulee mieleen olisiko (huonosti?) ohjelmoitu tai/ja sen lisäksi jotain pientä vikaa. Ainakaan vakiona ei 320d meinannut sammua eikä herätessään hyökännyt vaikka onkin kevyempi auto. Sittemmin hankin softan ja tuli selkeästi tuntuva väännön lisäys siinä 2000rpm eteenpäin. Ei myöskään vapaalla pitäisi kepin täristä silmin havaittavasti että jossain kannakkeissa on nyt liikaa väljää. Eikä myöskään kaasua pumpatessa saisi keppi heilua ees taas.
Kyllä tuo ihan vakio peli tietääkseni on.
 
Audin A4 seuraajakin on julkaistu. Siisti laitos, mutta se hinta. Perusmalli tuhnu 110kW etuveto ja hintaa 50 KEUR. Aikaimoinen hinnanousu sukupolven välillä. Vanha neliveto 150kW irtoaa 44 KEUR.

Mielestäni liian kova hinta uudella, vaikka aika hieno laitos onkin.

 
Audin A4 seuraajakin on julkaistu. Siisti laitos, mutta se hinta. Perusmalli tuhnu 110kW etuveto ja hintaa 50 KEUR. Aikaimoinen hinnanousu sukupolven välillä. Vanha neliveto 150kW irtoaa 44 KEUR.

Mielestäni liian kova hinta uudella, vaikka aika hieno laitos onkin.

Autogefühlin esittely. Tuo S5 sedan on kyllä nätti.
EDIT: Tuossa videossa sanoi, että tämän uuden A5 oli tarkoitus nostaa vanhaa A4 pyklää premiumimpaan segmenttiin, joten kai siitä se hinnannousu.

 
Kai ruo on sitten harkittu veto. Karvalakki Quattro hieman pudikkaammalla koneella on sitten kai likemmäs 60 Keur. Kyllähän tuo ihan premiumilta näyttää....ja maksaa, taitaa olla ihan mersun hinnoissa.

Jotenkin tuntuu että ihmisten maksukyky ei seuraa autojen hinnan nousua. Sähköautot alkaa olemaan halpoja.
 
Viimeksi muokattu:
Rekat ovat nykyään niin huonoja, että eivät pääse mäkeä ylös. Toisin oli ennen kuin autot oli kunnollisia niin ei ollut jumiin jäämisen pelkoa.

Tässä kohtaa olisi mielenkiintoista kuulla perusteluja, kun hyvin varmaa tietoa vaikuttaisi olevan.
-Mitkä asiat ovat nykyään niin huonoja verrattuna entiseen aikaan, etteivät pääse mäkeä ylös?
-Milloin viimeksi autot olivat kunnollisia niin ettei ollut jumiin jäämisen pelkoa?
 
Tässä kohtaa olisi mielenkiintoista kuulla perusteluja, kun hyvin varmaa tietoa vaikuttaisi olevan.
-Mitkä asiat ovat nykyään niin huonoja verrattuna entiseen aikaan, etteivät pääse mäkeä ylös?
-Milloin viimeksi autot olivat kunnollisia niin ettei ollut jumiin jäämisen pelkoa?

Vitsinä heitin.
 
Meille tuli nyt vaimon kulkineeksi tuollainen BMW i4 ja kävin vähän tuota mediasysteemiä räpeltämässä ja ensimmäinen fiilis on kyllä että onpas BMW onnistunut rakentamaan todella sekavan järjestelmän. Valikoita ja asetuksia löytyy vähän joka paikasta ja ei millään meinää pysyä kärryillä, että onko tuossa valikko/asetus/tms-rakenteessa minkään näköistä hierarkiaa.

Kokeilin ihan tuota keskinäytön perustilaa, eli mikä tulee näkyviin ihan tuosta home-nappulasta, muokata, niin oma osaaminen loppui kuin seinään. Perustilassa näytöllä näkyy siis isolla kartta ja sitten vasemmassa reunassa pari pienempää ruutua mm. medialle ja puhelimelle ja niitä pikkunäyttöjä saa siinä sitten skrollattua. Eli kysymys: Saako tuon layoutin muutettua jotenkin erilaiseksi, niin ettei suurin osa näytöstä olisi tuon kartan käytössä, kun sille meillä ei ole mitään käyttöä?

Ensivaikutelma näin Audi-miehelle oli, että omaa kulkinetta en ainakaan BMW:hen vaihda :)
 
Tässä kohtaa olisi mielenkiintoista kuulla perusteluja, kun hyvin varmaa tietoa vaikuttaisi olevan.
-Mitkä asiat ovat nykyään niin huonoja verrattuna entiseen aikaan, etteivät pääse mäkeä ylös?
-Milloin viimeksi autot olivat kunnollisia niin ettei ollut jumiin jäämisen pelkoa?
Kuorma-autoista & rekoista mitään tiedä, mutta uusissa autoissa vakionopeussäätimet navi/GPS/jsm. pohjalta polttoainetaloudellisuuden takia hyydyttää vauhtia ylämäissä. Vuokra Skoda Octaviakin teki tuota vakkarilla ajaessa. Hyydytti vauhtia ylämäessä ja mutkiin ajettaessa.
 
Kuorma-autoista & rekoista mitään tiedä, mutta uusissa autoissa vakionopeussäätimet navi/GPS/jsm. pohjalta polttoainetaloudellisuuden takia hyydyttää vauhtia ylämäissä. Vuokra Skoda Octaviakin teki tuota vakkarilla ajaessa. Hyydytti vauhtia ylämäessä ja mutkiin ajettaessa.
Kirjoittaja olikin vain vitsaillut että ei nykyrekat pääse edes mäen päälle vaan jäävät jumiin, se oli eri asia.

Nyt kun tuollaiset kamalat ympäristövakkarit yleistyvät niin kylläpä tulee raskasta liikennettä vituttamaan, jos edessä etenee joku ympäristövakkari päällä 75km/h joka ei kiihdytä ennen ylämäkeä vielä hiljentää ennen mäen päälle pääsemistään. Ja sekä tietysti minua, jolla on perinteinen vakkari ja myös usea auto ilman sellaista. Yritän jalkakaasullakin aina edetä mahdollisimman tasaisesti etten häiritsisi muita.

Vituttamattomuus vaatisi, että suurimmalla osalla on säätyvä säädin, kaipa ne toimivat ihan ok jo Saksassa ja muissa uusien autojen maissa.
 
Ei tuo nyt aivan huonokaan idea ole. Mat Watsonilta (CarWow@youtube) kysyttiin haastattelussa (ajassa 41:03 eteenpäin) mielipidettä sähköautoista niin hänen mielestään sähköautojen "ongelma" on se, että käytännössä ne kaikki tuntuu samalta.

Bensa autoissa erot olivat suurempia Bemarin voimalinja käyttäytyi erilailla kuin vaikka Audin tai MB:n. Niillä on omanlaisensa luonne riippuen merkistä. Ja tämä oli yksi syy miksi jengi ihastuu omiin merkkeihinsä. Sähköinen voimalinja käyttäytyy samalla lailla riippumatta valmistajasta, kun teho/paino -suhde on about samat.
 
Ei tuo nyt aivan huonokaan idea ole. Mat Watsonilta (CarWow@youtube) kysyttiin haastattelussa (ajassa 41:03 eteenpäin) mielipidettä sähköautoista niin hänen mielestään sähköautojen "ongelma" on se, että käytännössä ne kaikki tuntuu samalta.

Bensa autoissa erot olivat suurempia Bemarin voimalinja käyttäytyi erilailla kuin vaikka Audin tai MB:n. Niillä on omanlaisensa luonne riippuen merkistä. Ja tämä oli yksi syy miksi jengi ihastuu omiin merkkeihinsä. Sähköinen voimalinja käyttäytyy samalla lailla riippumatta valmistajasta, kun teho/paino -suhde on about samat.

Ns. automiesten näkökulmasta varmaan näin voi olla, mutta itselle tuo kuulostaa vain siltä, että sähköautojen voimalinjaa aletaan tarkoituksella huonontamaan. Sen vähän mitä olen sähköautoja tähän mennessä ajanut, ns. perusmallisinkin sähkökulkine peittoaa voimalinjan mukavuudessa kaikki polttomoottorivehkeet.
 
Ns. automiesten näkökulmasta varmaan näin voi olla, mutta itselle tuo kuulostaa vain siltä, että sähköautojen voimalinjaa aletaan tarkoituksella huonontamaan. Sen vähän mitä olen sähköautoja tähän mennessä ajanut, ns. perusmallisinkin sähkökulkine peittoaa voimalinjan mukavuudessa kaikki polttomoottorivehkeet.
Ideahan tuossa on enemmänkin että nuo "vaihteet" ovat leikkimiseen. Normi ajossa mennään normi ev tyylillä ja kun halutaan hiukan leikkisämpää, vaihteiden kanssa on helpompaa painaa menemään näin kuskin näkökulmasta. Esim driftaus, voit luottaa että limitteri estää spinnauksen vs normi ev joka kiihtyy ja kiihtyy kunnes spinnaa (takavetona tai takapainotteisena ajaessa siis). Radalla taas on helpompi arvioida nopeus mittaria vilkuilematta vaihteiden perusteella. Itsekin naureskelin noille, kunnes rupesin miettimään miten ajan esim MX-5:llä talvella/liukkaalla. Vaihde x ja tiedät mihin nopeuteen se riittää ja ajat sen mukaan. Esim jos haluan vetää jonkun 15-20m radius jatkuvaa ympyrää, joudun ottamaan ykkösen kierrokset tapissa ja ei ole pelkoa että auto spinnaa. Jos taas lyön kakkosen pesään, auto voi vetää liukkaammalla ympäri mutta voi olla tehoalueen keskialueella helpompi hallita vs aivan kierrokset tapissa mennessä, jolloin meno hyytyy. EV:llä moinen on TEORIASSA parempi, mutta jos tehoa riittää, auton saa kyllä spinnaamaan. Tuossa pitää olla tarkka kaasujalka. Tesla Model 3 Performancella tuli tehtyä sama harjoitus ja se oli toki helppoa kun vaan muisti ettei kaasua voi antaa milliäkään liikaa ja kahdeksikko olisi ollut huomattavasti vaikeampi. Tämä siis bensalenkkarin näkökulmasta, ei niinkään EV:llä koko elämänsä ajaneen näkökulmasta. En oikein osaa selittää sitä, mutta tietty logiikka tuossa on ja koen että sille on oma paikkansa. Kuskista riippuu miten iso paikka.
 
Kai ruo on sitten harkittu veto. Karvalakki Quattro hieman pudikkaammalla koneella on sitten kai likemmäs 60 Keur. Kyllähän tuo ihan premiumilta näyttää....ja maksaa, taitaa olla ihan mersun hinnoissa.
Itse itseäni laineten.

Tutkailin A5:sen lisävarustehinnastoa ja kyllä se premiunhinta sielläkin näkyy. Suorastaan hämmästytävän kalliita varuistepakettaja !!!!

Teknologiapaketti Pro 8 KEUR
MMI Pro 3,5 KEUR
Sline sisätilapaketti sporttipenkeillä kangas 6,4 KEUR
Sline sisätilapaketti sportti+penkeillä + nahat 12 KEUR !
Lasikatto sähköisellä himmennyksellä 3,6 KEUR
Edition one ulkonäköpaketti 4 KEUR
20" Audi sport vanteet alle, 6,3 KEUR kiitos !

Jos tuosta perusmallista tekisi mieleisensä, niin hinta tulee helposti lisää 10-20 KEUR

60-70 KEUR 110kW etuvetopolttiksesta on aika kova hinta ! Avantti quarttro helposti 70-80 KEUR !

HUH !
 
Viimeksi muokattu:
Ns. automiesten näkökulmasta varmaan näin voi olla, mutta itselle tuo kuulostaa vain siltä, että sähköautojen voimalinjaa aletaan tarkoituksella huonontamaan. Sen vähän mitä olen sähköautoja tähän mennessä ajanut, ns. perusmallisinkin sähkökulkine peittoaa voimalinjan mukavuudessa kaikki polttomoottorivehkeet.
Eihän tekniikan tarkoituksellinen huonontaminen ennenkuulumatonta ole. Ensimmäisenä tulee mieleen esim variaattorivaihteistoihin tehdyt "vaihteet"
 
Eihän tekniikan tarkoituksellinen huonontaminen ennenkuulumatonta ole. Ensimmäisenä tulee mieleen esim variaattorivaihteistoihin tehdyt "vaihteet"
Variaattorissa noikin voi olla tehty eri tavoin. Toyotassa on "vaihteet" eCVT:ssä, mutta ne eivät ole nykiviä tms vaan ideana että voit ns. vaihtaa välitykset jo valmiiksi lyhyemmiksi kiihdytykseen lähtöä varten (CVT:ssä aina viive välitysten vaihtumisessa). Tuo että tehdään nuo keinotekoiset nykäykset "vaihteiksi" kuten jossain autossa oli, ovat kyllä aivan naurettavia koska eivät anna mitään hyötyä koska radalle tai leikkimiseen soveltuva auto taas ei todellakaan omaa CVT askia (juu juu, F1:ssä oli jossain CVT, mutta yleisesti ottaen).
 
Tutkailin A5:sen lisävarustehinnastoa ja kyllä se premiunhinta sielläkin näkyy. Suorastaan hämmästytävän kalliita varuistepakettaja !!!!

MMI Pro 3,5 KEUR

Tuttua Audia. Lisäksi täytyy ottaa huomioon kytkyt. Esim. Jos haluat tuon MMI Pron, niin se edellyttää että tilaat vähintään nahkapenkit, jotka kustantavat heti toisen 3,5 k€ päälle :)
 
Tietääkö joku mikä ero on BMW:n vanteilla, jos siinä on mainintana I-kirjain tai M-kirjain?

Esim.
3FT 19" M Double-spoke 861 I Bicolour 680 €
3FU 19" M Double-spoke 861 M Bicolour 1 670 €

Toisessa hinta reilusti yli tuplat, mutta konfiguraattorissa ovat täysin identtisen näköiset. Lisäksi konfiguraattorin mukaan auton kulutus nousee huomattavasti noilla 861 M-vanteilla verrattuna 861 I-vanteisiin.

Ja vielä jatkokysymys, kun tuollaisen auton on ostanut käytettynä, niin mistä sen voi tarkistaa kummat vanteet siinä on, kun ulkonäöstä ei sitä erota?
 
Tietääkö joku mikä ero on BMW:n vanteilla, jos siinä on mainintana I-kirjain tai M-kirjain?

Esim.
3FT 19" M Double-spoke 861 I Bicolour 680 €
3FU 19" M Double-spoke 861 M Bicolour 1 670 €

Toisessa hinta reilusti yli tuplat, mutta konfiguraattorissa ovat täysin identtisen näköiset. Lisäksi konfiguraattorin mukaan auton kulutus nousee huomattavasti noilla 861 M-vanteilla verrattuna 861 I-vanteisiin.

Ja vielä jatkokysymys, kun tuollaisen auton on ostanut käytettynä, niin mistä sen voi tarkistaa kummat vanteet siinä on, kun ulkonäöstä ei sitä erota?

En tiedä mitä eroa noilla on, mutta varustelistasta voinee tarkastaa, mitkä vanteet siihen on alkujaan otettu. Varustelistan saa netistä runkonumerolla.
 
Löytyisikö täältä autojen maalaamisesta tuntevia? Kävi auto maalattavana, kun 300tkm ajettuun Passattiin alkoi repsikan puolelle ilmestymään kukkaa ovenkahvojen syvennyksiin. Alkavat täplät poistettiin ihan asianmukaisesti ja sinänsä pohjaväri vaikuttaa ihan ok:lta, mutta nyt molemmat repsikan ovet näyttävät hieman sinertäviltä, vaikka auto on väriltään beige. Tiedän tuon auton värin olevan haaste kenelle tahansa maalaajalle, mutta mistä tuo sininen kajo oikein tulee? Kysyin asiaa suoraan maalarilta ja meinasi, että se tulee yksinomaan lakasta, koska väriä hän laittoi vain korjattuihin kohtiin, mutta ovet lakattiin kauttaaltaan ja nyt ilmeisesti tuo lakka jostain syystä aiheuttaa tuota sävyeroa. Sitä haluaisi ajatella, että tuo sävy tuosta vielä tasoittuu, kun aikaa kuluu, mutta vähän epäilen, että tuo "sininen" efekti ei taida poistua...

Lisäksi konepellin reunaa maalattiin uusiksi ja näytti maalari rajanneen lakan reunan konepellin taitokseen. Ikävästi siihen on pariin kohtaan jäänyt aika selvä lakkaraja. Maalari meinasi, että se kyllä kuluu siitä pois, mutta vähän veikkaan, että pitää varmaan jonkinlaista myllyä sille näyttää. Mietin vaan, että lähteekö koko lakkapinta sitten tuosta kuoriutumaan irti?
 
En keksinyt parempaakaan ketjua, niin laitetaan tänne. Tyttökaveri ihan pyysi kysymään muiden mielipidettä asiaan, kun ei oikein yhteisymmärrykseen päästy asiassa :D Eli työkuvioiden muutosten myötä tarvii hommata toinen auto. Tyttökaveri on aiemmin kulkenut nykyisellä autollani, kun en ole itse sitä tarvinnut etätöiden takia. Nyt kuitenkin tarvii hänelle hommata auto. Haasteena on, ettei ole ihan selvää, kuinka kauan tarvitaan kahta autoa. Jos tyttökaverin työkuviot muuttuu siten syksyllä/talvella (ihan mahdollista), ettei tarvikaan autoa työmatkoihin, niin sitten toisesta autosta olisi kiva päästä eroon. Toki voin oman auton myydä pois (tai laittaa seisontaan) tarvittaessa ja ajetaan sit tällä uudemmalla. Voi toki myös olla, että auton tarve jatkuu. Tärkeänä yksityiskohtana tyttöystävä ei ole riskienottaja ja hänen nykyinen työmatka on pitkä, joten auton pitää olla suht uusi ja luotettava. Kuitenkin, tässä nyt on ollut pari kilpailevaa ajatusta:
  1. Autobassadonen kautta joku edullisimman pään uusi vuodeksi -sopimus. Tuollaiseen Peugeotin 2008:iin tykästyi, käytiin koeajamassa ja ihan ok auto oli, tyttökaveri tykkäsi. Tällä kuukausihinta huitelisi 400€/kk kieppeillä, kun lasketaan mukaan vakuutukset, yksi huolto (arvioin, että noin 400€ varmaan kustantaa) ja toimituskulut.
  2. Ostaa suoraan oma auto. Koeajettiin samalla reissulla 2019 vuosimallin Ford Fiestaa. Sekin ihan ok oloinen auto ja aika sopuhintaan noita (tai vastaavia pienemmän kokoluokan autoja) tuntuu saavan. Koitin kustannuksia arvioida ja parhaalla arvauksella huitelisi 350-400€ tienoilla sisältäen vakuutukset ja huollot (arpapeliä kuinka paljon kuluu, heitin touhutonnin arvioksi), lainanlyhennys varmaan noin 200-250€/kk. Toki ekan vuoden kulut korkeammat jos laskee käsirahan mukaan, toisaalta tuskin ekana vuonna suht uudessa autossa mitään isompaa remppaa on edessä.
Eli kuukausikulu todennäköisesti suht sama molemmilla vaihtoehdoilla. Erona, että 1. vaihtoehdossa maksetaan helppoudesta ja huolettomuudesta. Omaan korvaan tuo vaan kuulostaa aika kalliilta, kun vuoden jälkeen palautetaan auto ja käteen ei jää mitään muuta kuin vajaan 5k€ lovi lompakkoon. 2. vaihtoehdossa on toki auton omistamisen riskit, mutta toisaalta sillä käsirahalla ja vuoden aikana maksetulla kk-erällä on vuoden jälkeen ostettu x-tonnin edestä rautaa. Auton arvo toki tippuu koko ajan, mutta tuollaisen 5-vuotta vanhan, reilun 10k€ auton arvon nyt ei pitäisi enää useita tonneja vuodessa tippua, niin mielestäni tuossa jää voitolle leasingiin nähden vaikka auton myisikin pois vuoden päästä. Esim. jos ostaa 12k€ auton, lyhentää lainaa 2400€ vuoden aikana ja sit myy pois, niin eiköhän tuosta edelleen jotain 10-11k€ ole ihan realistista saada? Mitään järkeä ei tietenkään ole vuoden jälkeen myydä jos autolle edelleen tarve, mutta vertailun vuoksi mietin. Oma näkemys on, että autoilu on aina kallista ja pitää vaan päättää kuinka paljon on siitä valmis maksamaan ja sen perusteella sit valitaan auto :lol:

Tuli vähän sekava viesti, mutta josko tuosta selvää saisi. Oma mielipiteeni on, että tyttökaverin kannattaa vaan purra hammasta ja ostaa itseä miellyttävä omiin tuloihin sopiva auto, eikä miettiä tuota leasingia. Vai onko leasingissa jokin etu mitä en nyt hoksaa huomioida? :hmm: Mikä on raadin mielipide? :)
 
Vaihtoehto 1. Löytyy myös esim. Tilaa KINTO Flex 3/6kk jne. jatkuvaa.

Kakkoseen voi aina siirtyä myöhemmin, kun asiat on selkeämpiä. Jotta siinä olisi järkeä sillä riskillä ettei autoa enää tarvitse 3kk päästä, pitäisi löytää joku edullisesti ja hyvällä rahoituksella.
Jos ostaa liikkeestä, niin siinä on aina katteet. Myydessä tuskin saat niitä takaisin. Ja se itse myyminen onkin sitten oma hommansa, jos olettaa saavansa tietyn summan. Jos se auto seisoo turhaan, niin kulut juoksee silti.
 
Kirjoittaja olikin vain vitsaillut että ei nykyrekat pääse edes mäen päälle vaan jäävät jumiin, se oli eri asia.

Nyt kun tuollaiset kamalat ympäristövakkarit yleistyvät niin kylläpä tulee raskasta liikennettä vituttamaan, jos edessä etenee joku ympäristövakkari päällä 75km/h joka ei kiihdytä ennen ylämäkeä vielä hiljentää ennen mäen päälle pääsemistään. Ja sekä tietysti minua, jolla on perinteinen vakkari ja myös usea auto ilman sellaista. Yritän jalkakaasullakin aina edetä mahdollisimman tasaisesti etten häiritsisi muita.

Vituttamattomuus vaatisi, että suurimmalla osalla on säätyvä säädin, kaipa ne toimivat ihan ok jo Saksassa ja muissa uusien autojen maissa.

Raskaassa liikenteessä "ympäristö"vakkarit olleet arkipäivää jo ainankin 6-7 vuotta joten ei tää uutena juttuna sinne tule.
 
Raskaassa liikenteessä "ympäristö"vakkarit olleet arkipäivää jo ainankin 6-7 vuotta joten ei tää uutena juttuna sinne tule.
Eri asia on toki se, käyttääkö niitä kukaan joka kuskaa mitään oikeaa kuormaa, ei pelkkiä terveisiä. Kaasun voi tällätä ja pitää pohjassa tarpeen mukaan vakkari päälläkin. Siihenkin on syy, miksi paperipiirturiautoja pidetään mahdollisimman kauan käytössä. Itse ainakin haluan tehdä työni mahdollisimman tehokkaasti, en minkään jonninjoutavan ympäristöhaahkan ajatusmallin mukaan. Isoimmistakin koneista otetaan kaikki mehut pienessäkin mäessä, ei järjen häivää ruveta vielä lisää hiljentelemään.

Ja minä puhuin kylläkin pikkuautoista, tukkona ovat talvella muutenkin, jatkossa vielä enemmän.
 
Eri asia on toki se, käyttääkö niitä kukaan joka kuskaa mitään oikeaa kuormaa, ei pelkkiä terveisiä. Kaasun voi tällätä ja pitää pohjassa tarpeen mukaan vakkari päälläkin. Siihenkin on syy, miksi paperipiirturiautoja pidetään mahdollisimman kauan käytössä. Itse ainakin haluan tehdä työni mahdollisimman tehokkaasti, en minkään jonninjoutavan ympäristöhaahkan ajatusmallin mukaan. Isoimmistakin koneista otetaan kaikki mehut pienessäkin mäessä, ei järjen häivää ruveta vielä lisää hiljentelemään.

Ja minä puhuin kylläkin pikkuautoista, tukkona ovat talvella muutenkin, jatkossa vielä enemmän.

Käyttää jotka ymmärtää. Menetetty aika päivässä mitataan minuuteissa ja säästetty polttoaine voi olla 5-10% luokkaa. Kuljetusyrityksien kannattaisi ehdottomasti maksaa jonkinlaista kannustepalkkausta taloudellisesta ajosta. Säästynyt polttoaine näkyy kuitenkin suoraan yrityksen tuloksessa ja suurilla vuosisuoritteilla säästöt voivat olla jopa kymmeniä tuhansia per auto. Ennakoiva ajotapa ei ole jonninjoutavaa ympäristöhaahkaa vaan fiksumpi tapa tehdä työnsä.
Kaasun voi tietenkin tällätä pohjaan tarvittaessa ja ennakoivat topografiset toiminnot saa pois päältä.
 
Käyttää jotka ymmärtää. Menetetty aika päivässä mitataan minuuteissa ja säästetty polttoaine voi olla 5-10% luokkaa. Kuljetusyrityksien kannattaisi ehdottomasti maksaa jonkinlaista kannustepalkkausta taloudellisesta ajosta. Säästynyt polttoaine näkyy kuitenkin suoraan yrityksen tuloksessa ja suurilla vuosisuoritteilla säästöt voivat olla jopa kymmeniä tuhansia per auto. Ennakoiva ajotapa ei ole jonninjoutavaa ympäristöhaahkaa vaan fiksumpi tapa tehdä työnsä.
Kaasun voi tietenkin tällätä pohjaan tarvittaessa ja ennakoivat topografiset toiminnot saa pois päältä.
Meinasin peukuttaa, mutta sitten tuli mieleen ne henkilöautokuskit.

Toki ajamalla tuollaisen rekan perässä,joka optimoi jossain 69km/h-82km/h välillä, niin siinä voi se perässätuliakin säästää, mutta osa ei ehkä osaa iloita asiasta ihan niin paljoa. Jos pidempi pätkä missä vähemmän niitä ohituspaikkoja niin voi jäädä aika rajusti tavoite ka nopeudesta, ja koska ylämäkeen ei oikein voi 2 kaista tiellä ohittaa, ja nuo sitten lähtee kiihdyttää alamäkeen, joka lisää sitten sitä ohitustilan tarvetta, jos nyt edes sattuisi olemaan jotain ohistupaikan tapaista.

En tiedä kuinka isolla jouston noihin voi sallia, ja ymmärtääkseni vain jokin osa ajaa isolla vaihteluvälillä, mutta kyllä se vitosen jousto voi pienenkin jonon hännillä kasvaa jo aika moiseksi, jos ei vartavasten yritä tasata. (harva adaptiivinenkaan osaa pumppaamista hillitä, sellaisella voi toki ajaa kontissa ja ehkä maksimoida energia säästöä, ja piilottaa itsensä ammattilaisen peileistä)
 
Käyttää jotka ymmärtää. Menetetty aika päivässä mitataan minuuteissa ja säästetty polttoaine voi olla 5-10% luokkaa. Kuljetusyrityksien kannattaisi ehdottomasti maksaa jonkinlaista kannustepalkkausta taloudellisesta ajosta. Säästynyt polttoaine näkyy kuitenkin suoraan yrityksen tuloksessa ja suurilla vuosisuoritteilla säästöt voivat olla jopa kymmeniä tuhansia per auto. Ennakoiva ajotapa ei ole jonninjoutavaa ympäristöhaahkaa vaan fiksumpi tapa tehdä työnsä.
Kaasun voi tietenkin tällätä pohjaan tarvittaessa ja ennakoivat topografiset toiminnot saa pois päältä.
Voin luvata että ajan taloudellisemmin ja nopeammin kun nuo työjarrut. Mäkeen mennään aina rajoitinta vasten, koska näin vaihtotarve on minimaalisin. Juuri ennen mäen huippua kaasu kokonaan pois, annetaan mäen kiihdyttää vauhti välittämättä ylinopeudesta. Mennään 100-120. Vakkari päälle 83, kunnes taas täysi vauhti seuraavaan mäkeen. Vaatii jatkuvaa aktiivisuutta, mutta olin firman taloudellisin kuski kun työkseni ajoin. Nuo ympäristöautot ovat jarruremontissa 2 kertaa useammin, koska menevät levyt punaisina alamäet, ettei kamalaa ylinopeutta synny. Ei riitä hidastimen teho, tarvitaan jarruja. Eli ne jotka ymmärtävät, käyttävät ennakoivaa ajotapaa, ei työjarrua.

Yöaikaan voi helposti vedellä 500km koskematta kertaakaan jarruun, jos moraali joustaa ja ennakoiva ajotapa onnistuu. Kukkalähetyksiä kuskatessa tietokone vie voiton, kun ei ole jatkuvaa vaihtamistarvetta, eikä massa vie alamäessä. Isoilla kuormilla sitten moottorin optimointi ja ylikuorma reitin ja kellonajan mukaan, sieltä se kate otetaan. Päivisin itse otin 2-5t ja yöllä 5-10. Suurin näkemäni oli 39800kg, siinäpä ei tarvinnut ajaa kuin yksi reissu kahden sijaan.
 
Viimeksi muokattu:
Voin luvata että ajan taloudellisemmin ja nopeammin kun nuo työjarrut. Mäkeen mennään aina rajoitinta vasten, koska näin vaihtotarve on minimaalisin. Juuri ennen mäen huippua kaasu kokonaan pois, annetaan mäen kiihdyttää vauhti välittämättä ylinopeudesta. Mennään 100-120. Vakkari päälle 83, kunnes taas täysi vauhti seuraavaan mäkeen. Vaatii jatkuvaa aktiivisuutta, mutta olin firman taloudellisin kuski kun työkseni ajoin. Nuo ympäristöautot ovat jarruremontissa 2 kertaa useammin, koska menevät levyt punaisina alamäet, ettei kamalaa ylinopeutta synny. Ei riitä hidastimen teho, tarvitaan jarruja. Eli ne jotka ymmärtävät, käyttävät ennakoivaa ajotapaa, ei työjarrua.
Jos siivotaan ylinopeudet pois, se sinänsä parametri juttu, mutta jos ei sillä kilpailla kuka vaaraantaa eniten, rikkoo lakia eniten. Niin äärilaidassa tuolla optimoivalla vakkarilla on käytössään ihan oikeaa dataa, se ostaa säätää optimoida koko voimalinjan, eli ei vedä mutulla, vaan mittaus tiedolla, se tietää tulevan maastonmuodon, sillä on se tieto ja muiden saman palvelun käyttäjien synnyttämä tieto, en tiedä onko noilla tiesäätiedot erikseen tukemassa, ja jos onkin niin voiko sillä isosti tehostaa, vai enemmänkin arviointii ja turvallisuuteen.

Eli jos kuskilla on perusasiat hanskassa, niin laskennalla on silloinkin kyvykkyttä optimoida vielä lisää, ne pisteet missä antaa vauhdin laskea, missä kannattaa alkaa lisään vauhti ja millä kiihtyvyydellä. ja tietenkin automaatti vaihtaminen + moottorin ohjaus mahdollistaa hyötysuhteen optimoinnin. Vaikka olisikin kuskille tuttu ajoneuvo, tuttu lasti, tuttu tie, saati sitten jos niissä muuttujissa on eroja. Kuski todennäköisesti pystyy havainnoimaa muuta liikennettä kauemmaksi, mennään lähinnä tilanteisiin että siellä kaukana menee joku mopoauto, pyöräiliä tai maajussi puimurilla, no se amattikuski joka tapauksessa ottaa sen homman silloin haltuun.

annetaan mäen kiihdyttää vauhti välittämättä ylinopeudesta. Mennään 100-120.
...
ja ylikuorma reitin ja kellonajan mukaan, sieltä se kate otetaan. Päivisin itse otin 2-5t ja yöllä 5-10. ..
Siinä tappavaa riskipakettia.
Se kympin ylinopeus voi tuntua pieneltä, mutta ne riskit kasvaa nopeuden kasvaessa jyrkästi, jos sitä vielä tietoisesti kasvattaa ylipainolla, niin ei ihan sattumaa että kolutusta lisätty ja vastuuta lisätty johdolle, kiinni jäämisriskiä varmaan pitäisi lisätä, että tehoaisi jos koko ketju on hälläväliä. Se on tärkeää alan ja vakavasti pärjäämisen kannalta.

No yksi tyypillinen laiminlyönti puuttu, eli ajoajat, ajo kunto. No turvavälit, tai siis niiden puute tyypillisiä, ryyditettynä ylinopeudella.
 
Viimeksi muokattu:
Voin luvata että ajan taloudellisemmin ja nopeammin kun nuo työjarrut. Mäkeen mennään aina rajoitinta vasten, koska näin vaihtotarve on minimaalisin. Juuri ennen mäen huippua kaasu kokonaan pois, annetaan mäen kiihdyttää vauhti välittämättä ylinopeudesta. Mennään 100-120. Vakkari päälle 83, kunnes taas täysi vauhti seuraavaan mäkeen. Vaatii jatkuvaa aktiivisuutta, mutta olin firman taloudellisin kuski kun työkseni ajoin. Nuo ympäristöautot ovat jarruremontissa 2 kertaa useammin, koska menevät levyt punaisina alamäet, ettei kamalaa ylinopeutta synny. Ei riitä hidastimen teho, tarvitaan jarruja. Eli ne jotka ymmärtävät, käyttävät ennakoivaa ajotapaa, ei työjarrua.

Yöaikaan voi helposti vedellä 500km koskematta kertaakaan jarruun, jos moraali joustaa ja ennakoiva ajotapa onnistuu. Kukkalähetyksiä kuskatessa tietokone vie voiton, kun ei ole jatkuvaa vaihtamistarvetta, eikä massa vie alamäessä. Isoilla kuormilla sitten moottorin optimointi ja ylikuorma reitin ja kellonajan mukaan, sieltä se kate otetaan. Päivisin itse otin 2-5t ja yöllä 5-10. Suurin näkemäni oli 39800kg, siinäpä ei tarvinnut ajaa kuin yksi reissu kahden sijaan.
Ylikuormalla leuhkiminen vie viimeisetkin rippeet ammattiuskotravuudesta. Tosi ammattilainen osaa ajatella myös muiden turvallisuutta, eikä vain kuinka itse saa ajettua mahdollisimman kovaa ylinopeutta mahdollisimman suurella ylikuormalla.
 
Ylikuormalla leuhkiminen vie viimeisetkin rippeet ammattiuskotravuudesta. Tosi ammattilainen osaa ajatella myös muiden turvallisuutta, eikä vain kuinka itse saa ajettua mahdollisimman kovaa ylinopeutta mahdollisimman suurella ylikuormalla.
Ellet tiennyt niin nykyään ajetaan samalla yhdistelmällä 8 tonnia suuremmalla painolla laillisesti kuin minä ajoin aikanani kamalan laittomasti. Lailla se muutettiin turvalliseksi. Amerikassa ajetaan muun liikenteen nopeudella koska autot pystyvät siihen hyvin, turvallisesti. Ovatko asiat Suomessa jotenkin eri tavalla kuin muualla, kun lainsäätäjä osaa paremmin päättää ajoneuvon rajat, kuin valmistaja? Tuo aikanaan näkemäni sadan tonnin yhdistelmäpaino oli ääripää, joita kulkee harvoin, silloin kun tuodaan tehtaan läheltä viimeiset puut kerralla. Ongelmitta kulki sekin laite vaakalle.

Tässä oli puheena taloudellinen ajotapa, nuo ovat ne keinot, joilla kehäraakin asemassa oleva loppuun kilpailtu ala tekee tulosta, ärsytti se sinua tai ei. Niin läheltä katsoin, että myötätunnosta otin kunnon kuormia ja totesin, etten koskaan rupea kuljetusyrittäjäksi ja varmistin että on varaa myös oman palkkani maksuun.

Jeesustelu siis sikseen, näin tien päällä tehdään, jos valtiovalta siitä haluaisi eroon, niin tekisivät mahdolliseksi turvatun toimeentulon myös asettamillaan ehdoilla. Mutta halpa raaka-aine tehtaille on tärkeämpää. Siitäkin olisi tarina kerrottavana, kuinka paperitehtaat pitävät kuljetusfirmoja omilla rahoillaan pystyssä, niitä jotka ajavat halvimmalla. Sekin päättäjien katsellessa sormiensa läpi.

Näinhän toki on muillakin aloilla, kaupat ja huoltoasemat ovat nekin isojen vallassa, pienet ajetaan nurin vaikka ulkomaisin voimin. Joten moraalini joustaa täysin ongelmitta pitämään pienien puolta monessa muussakin asiassa.
 
Viimeksi muokattu:
Ellet tiennyt niin nykyään ajetaan samalla yhdistelmällä 8 tonnia suuremmalla painolla laillisesti kuin minä ajoin aikanani kamalan laittomasti. Lailla se muutettiin turvalliseksi.
Tuota varmaan totta, mutta kun massoja viimeksi ja sitä ennekin muutettu, niin heittämällä tainnut koskea lähinnä niitä yhdistelmiä joissa ollut vaaditut jutut ennestää, ja tai kehitystä tapahtunut edelliseen päätökseen ja tai siirtymäjuttuja. Tässä nyt kai puhetta tuossa 2010 luvun alussa tulleista merkittävistä muutoksista.

Se esimerkissä pahasti särähti että ylipaino yhdistettiin ylinopeuteen, eli ei siinä mietitty seurauksia.
. Amerikassa ajetaan muun liikenteen nopeudella koska autot pystyvät siihen hyvin, turvallisesti.
Amerikka ja liikenneturvallisuus ei oikein sovi samaa lauseeseen.
Tässä oli puheena taloudellinen ajotapa, nuo ovat ne keinot, joilla kehäraakin asemassa oleva loppuun kilpailtu ala tekee tulosta, ärsytti se sinua tai ei. Niin läheltä katsoin, että myötätunnosta otin kunnon kuormia ja totesin, etten koskaan rupea kuljetusyrittäjäksi ja varmistin että on varaa myös oman palkkani maksuun.
...
Kuvaili lähinnä sitä että haettiin kilpailuetua, taloudellista hyötyä lakia rikkomalla, turvallisuutta vaarantamalla, Ehkä siinä sitten sysättiin markkinoilta pois rehti tai useampi yrittäjä (kuski).
Ette ainoita, osalla yrityksiä oli ihan tulospalkkioita moisesta, enemmän tai vähemmän huonosti peiteltynä. Riittävän tukevat seuraamukset, myös muille kuin kuskille yrittää hillitä moista, mutta tarvii sitä valvontaa, kiinnijäämisen riskiä.
 
Oliko nyt tässä vai missä ketjussa juttua miten bensa on halvempaa ma-ti. Näyttää olevan, nyt huomannut yhden jutun että kun hinnat vaihtelee päivän mittaan, niin kellonajallakin on väliä. Klo 15 ma-ti on edullisempaa. Sitten klo 16 tippuu vielä vähän. Näin ainakin ST1. Muilla samankaltaisia havaintoja?
 
Juu saman oon huomannu itekki. Rajuimmillaan tainnu olla nyt tälle kesää joku 30 senttiä/litra kalliimpaa keskiviikkona.
 
Viime viikolla paikallisella tebsukalla laski hinta vielä keskiviikkona, ja 25 sentin nosto tapahtui torstaina. viereisellä seolla taas hinta pysyny lähes muuttumattomana kohta viikon.

onneks on toi tankille -appi. kyllä olis vaikeeta seuraaminen ilman sitä. kun ei hinnannostopäivätkään pysy vakiona.
 
Meinaavatkohan kaikki automerkit lisätä uuden ALV:n tuoman lisähinnan autoihinsa? Moni xx990 Eur hinta menee romuksi uudistuksen takia.
 
Meinaavatkohan kaikki automerkit lisätä uuden ALV:n tuoman lisähinnan autoihinsa? Moni xx990 Eur hinta menee romuksi uudistuksen takia.
Kolmekympin autossa se on jo reilusti yli 300€ (mites se autoveron ns ALV käy), joten veikkaan että siellä kyllä mietitään, 99 markkinoitihinnat kuitenkin jää, mutta miten ne synnytetään. siis kun puhutaan näitä missä puristettu alle tasaluvun, ne sitten erikseen missä löysiä. Onhan noita ollut aikaa säätää.

Autokaupalla on monelaisia paineita, mutta odotan ensimmäisen viikonloppuna ilmituksia "vanhalla alvilla." ilma alvi korotusta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom