Yleistä keskustelua autoista

Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 277
Tuo onkin hankala paikka, miettiä mikä olisi se hintahaarukka tai vuosimalli, joka ei olisi siinä pommiluokassa, eli justiinsa takuuajan ulkopuolella tunnetysti kökkö ratkaisu-peli ;-)
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
505
Vaihdoin viime kesällä -19 1.0 Focukseen. Tuli vähän yllärinä muutaman viikon ajelun jälkeen sellainen keksintö, kuin pakokaasusuodatin.
Itsellä iso osa ajosta on pätkää, silloin tällöin tulee ajeltua hiukan pidempääkin, mutta aika pitkälti kuitenkin lyhyempää ajoa. Ja siitähän suodatin ei tykkää.
Kun kojetauluun paukahtaa ilmoitus suodattimen tukkeutumisesta, ei auta kuin lähteä maantielle. Suodattimella saadaan päästöt pieneksi, mutta hyöty katoaa sen siliän tien, kun suodattimen puhdistus vaatii 50-100km ajoa eri nopeuksilla ja kierroksilla. Mitään muuta konstia puhdistukseen ei ole.
En muista koska olisin törmännyt yhtä typerään keksintöön.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
6 525
Vaihdoin viime kesällä -19 1.0 Focukseen. Tuli vähän yllärinä muutaman viikon ajelun jälkeen sellainen keksintö, kuin pakokaasusuodatin.
Itsellä iso osa ajosta on pätkää, silloin tällöin tulee ajeltua hiukan pidempääkin, mutta aika pitkälti kuitenkin lyhyempää ajoa. Ja siitähän suodatin ei tykkää.
Kun kojetauluun paukahtaa ilmoitus suodattimen tukkeutumisesta, ei auta kuin lähteä maantielle. Suodattimella saadaan päästöt pieneksi, mutta hyöty katoaa sen siliän tien, kun suodattimen puhdistus vaatii 50-100km ajoa eri nopeuksilla ja kierroksilla. Mitään muuta konstia puhdistukseen ei ole.
En muista koska olisin törmännyt yhtä typerään keksintöön.
Hiukkassuodattimet ovat suorasuihkutuksen myötä tullut myös bensakoneisiin, vaatii kyllä nykyään perehtyneisyyttä että osaa valita omaan käyttötarpeeseen soveltuvan auton.

Samalla myös oikeasta öljystä on tullut ihan eri tavalla tärkeää. Monelle ei vieläkään mene oikein jakeluun että se öljyn viskositeetti ei ole se merkityksellinen lukema purkin kyljessä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
84
Hiukkassuodattimet ovat suorasuihkutuksen myötä tullut myös bensakoneisiin, vaatii kyllä nykyään perehtyneisyyttä että osaa valita omaan käyttötarpeeseen soveltuvan auton.

Samalla myös oikeasta öljystä on tullut ihan eri tavalla tärkeää. Monelle ei vieläkään mene oikein jakeluun että se öljyn viskositeetti ei ole se merkityksellinen lukema purkin kyljessä.
Juuri tuon takia valkkasin auton vuosimalliksi alkupään 2018 niin ei ole vielä tuota suodatinta. Omassa autossa öljyn kanssa täytyy olla tosi tarkka. Oikeat speksitkin vaihtunut sentäs vasta kertaalleen matkan varrella :rolleyes:

EDIT: Siis kahteen kertaan :rofl:

Jos ajattelee hankkivansa auton pidemmäksi aikaa, niin kyllä siinä saa tunteja uhrata tiedon haulle mikä olisi toimiva ja kestävä laitos.
 
Viimeksi muokattu:

RieskaMies

Mr. Pelican
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
397
Vaihdoin viime kesällä -19 1.0 Focukseen. Tuli vähän yllärinä muutaman viikon ajelun jälkeen sellainen keksintö, kuin pakokaasusuodatin.
Itsellä iso osa ajosta on pätkää, silloin tällöin tulee ajeltua hiukan pidempääkin, mutta aika pitkälti kuitenkin lyhyempää ajoa. Ja siitähän suodatin ei tykkää.
Kun kojetauluun paukahtaa ilmoitus suodattimen tukkeutumisesta, ei auta kuin lähteä maantielle. Suodattimella saadaan päästöt pieneksi, mutta hyöty katoaa sen siliän tien, kun suodattimen puhdistus vaatii 50-100km ajoa eri nopeuksilla ja kierroksilla. Mitään muuta konstia puhdistukseen ei ole.
En muista koska olisin törmännyt yhtä typerään keksintöön.
Bensakoneisissa ei taida missään onnistua hiukkasloukun poltto aktiivisesti, eli vaatii aina ajoa polttoa varten. Tuossa mielessä on asiat kääntyneet päälaelleen ja diesel saattaa olla jopa parempi pätkäajossa kun pöntön poltto taitaa nykyään niissä kaikissa onnistua vaikka paikoillaan tyhjäkäynnillä.
Tuo gpf juttu ainakin just fordin litrasissa ja joissain kia/hyundai konsernin vehkeissä alkaa herjaamaan jo ihan muutaman kymmenen tonnin jälkeen melkein uudessakin autossa jos tosi paljon pätkää ajaa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 196
Bensakoneisissa ei taida missään onnistua hiukkasloukun poltto aktiivisesti, eli vaatii aina ajoa polttoa varten. Tuossa mielessä on asiat kääntyneet päälaelleen ja diesel saattaa olla jopa parempi pätkäajossa kun pöntön poltto taitaa nykyään niissä kaikissa onnistua vaikka paikoillaan tyhjäkäynnillä.
Tuo gpf juttu ainakin just fordin litrasissa ja joissain kia/hyundai konsernin vehkeissä alkaa herjaamaan jo ihan muutaman kymmenen tonnin jälkeen melkein uudessakin autossa jos tosi paljon pätkää ajaa.
Ex Fiesta ST:ssä oli moinen loukku ja hajusta päätellen kyllä tuo olisi myös paikoillaan poltellut jokusen kerran (ellei ole sitten juuri lopettanut polttoa ennen pysähdystä kone käynnissä). Toki sai huomattavasti keskivertoa enemmän kenkää ja kierroksia joten pönttö ja kone ainakin saivat tarpeeksi lämpöä polttoon.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
505
Tuo gpf juttu ainakin just fordin litrasissa ja joissain kia/hyundai konsernin vehkeissä alkaa herjaamaan jo ihan muutaman kymmenen tonnin jälkeen melkein uudessakin autossa jos tosi paljon pätkää ajaa.
Tuli vastaan Opelin loukuista juttua, oli uudessa reilu 5000km ajetussa alkanut valittamaan suodattimen putsauksesta.
Ihan loppuun asti ajateltu systeemi ei taida olla.
 

BHN

Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
240
Juu, käytettyjen autojen hinnat on ihan tolkuttomat. Kiitos romutuspalkkiolle, kun Jormat romuttaa Irmeleiden päälle satatuhatta ajetut kauppakassit... :cry:

Ostin kesällä Focuksen. Ajettu vajaa 140 tkm/megametriä, vm. 2001. Hintapyyntö 2,8 k€, josta lähti kevyesti tinkimällä muutama satanen. Huoltohistoria niin hyvä kuin autossa ikinä olla voi.

Nyt selailin huvikseni nettiautoa, ja jumaliste, Focuksen pikkuveli Fiesta (132 tkm, vm. 2003) on myynnissä tonnin isommalla hintapyynnöllä (3800€!!!). Moottori tosin vielä tehottomampi, bonuksena ilmastointi, joka Fokkerista puuttuu.

Ei ne käytettyjen hinnat kovinkaan paljoa ole noussut. Sen huomaa kun itse yrittää myydä autoa. Nuo liikkeiden autot siellä roikkuu myymättä kk kaupalla eikä mene kaupaksi. Hurjan paljon olet kyllä maksanut focuksesta...Toki vähäiset kilometrit.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
281
Ei ne käytettyjen hinnat kovinkaan paljoa ole noussut. Sen huomaa kun itse yrittää myydä autoa. Nuo liikkeiden autot siellä roikkuu myymättä kk kaupalla eikä mene kaupaksi. Hurjan paljon olet kyllä maksanut focuksesta...Toki vähäiset kilometrit.
No, se on mitä on, pakkohan liikkeen on tehdä vähän voittoa.

Puolustan kallista romuani sen verran, että halpaa käytettyä myyvät yksityiset on yleensä Abdullaheja ja Igoreita enkä ihan periaatteesta tee kauppaa heidän kanssaan. Kun Nettiauton haun rajasi liikkeisiin karsien 300k ajetut pommit ja heti kohta umpeutuvalla leimalla olleet, niin jäljellejääviä ilmoituksia edullisimmasta päästä peratessa tuli silti riittävästi yllätyksiä. Huoltokirjaa ei joko ole tai sitten on ajettu samoilla öljyillä 60 tkm. Tai jos muuten näytti lupaavalta, niin Trafin tiedoissa oli korjauskehotus ruostevauriosta eikä mainintaa ilmoituksessa, että olisi korjattu. Verot rästissä. Joka toinen katsastus hylätty, eli selkeästi huollettu "vikalista haettu" -strategialla. Omistajia 5+.

Ekan katsastuksen perusteella ok auto. Huomautettavaa vain pallonivelestä, joka vaihtui reilulla parilla sadalla eurolla. Jarrut ja pellit kesti katsastuksessa huolimatta foorumin pelottelusta.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
693
No, se on mitä on, pakkohan liikkeen on tehdä vähän voittoa.

Puolustan kallista romuani sen verran, että halpaa käytettyä myyvät yksityiset on yleensä Abdullaheja ja Igoreita enkä ihan periaatteesta tee kauppaa heidän kanssaan. Kun Nettiauton haun rajasi liikkeisiin karsien 300k ajetut pommit ja heti kohta umpeutuvalla leimalla olleet, niin jäljellejääviä ilmoituksia edullisimmasta päästä peratessa tuli silti riittävästi yllätyksiä. Huoltokirjaa ei joko ole tai sitten on ajettu samoilla öljyillä 60 tkm. Tai jos muuten näytti lupaavalta, niin Trafin tiedoissa oli korjauskehotus ruostevauriosta eikä mainintaa ilmoituksessa, että olisi korjattu. Verot rästissä. Joka toinen katsastus hylätty, eli selkeästi huollettu "vikalista haettu" -strategialla. Omistajia 5+.

Ekan katsastuksen perusteella ok auto. Huomautettavaa vain pallonivelestä, joka vaihtui reilulla parilla sadalla eurolla. Jarrut ja pellit kesti katsastuksessa huolimatta foorumin pelottelusta.
Tuolleen niitä hyviä käyttiksiä löytyy. 15+ ikäiset on IHAN yksilöitä.
Voi mennä pari-kolme vuotta tosi pienillä kuluilla.
Renkaat nyt on kulutustavaraa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
750
Päästövähennyksistä ollaan jälleen huolissaan. Kauppalehtikin uutisoi samasta aiheesta ja muisti liittää mukaan tiedon, että keskivertosähköauto maksaa 56k€ kun keskiverto polttis maksaa 28k€. Hankintahinnan erotuksella ajaisin 6l/100km kuluttavalla keskivertobensa-autolla n. 220tkm, joten siinä mielessä on tuo sähköauto aika kallis vielä.

Helposti unohtuu, että jo tuo uusi keskivertobensa aiheuttaisi päästöjä vähemmin kuin vanha kottero. Tosin, kuinka moni on innoissaan ostamassa tekniikkaa, jonka tuonti ja valmistus EU alueelle tiedetään päättyvän 12v päästä?

Eli jälleen on takavuosien markkinahäiriö tilattu (2013 Ollila GPS-valvonta, 2015 diesel-gate, 2017 Berner GPS-valvonta)

 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
14 089
Päästövähennyksistä ollaan jälleen huolissaan. Kauppalehtikin uutisoi samasta aiheesta ja muisti liittää mukaan tiedon, että keskivertosähköauto maksaa 56k€ kun keskiverto polttis maksaa 28k€. Hankintahinnan erotuksella ajaisin 6l/100km kuluttavalla keskivertobensa-autolla n. 220tkm, joten siinä mielessä on tuo sähköauto aika kallis vielä.
No kuinka moni 56k€ polttiksen ostja on valintaansa perustellut sillä 28k€ hintaerolla ostaisi päivänhinnalla bensaa vajaan neljäsnemiljoonan ajoihin.


Helposti unohtuu, että jo tuo uusi keskivertobensa aiheuttaisi päästöjä vähemmin kuin vanha kottero. Tosin, kuinka moni on innoissaan ostamassa tekniikkaa, jonka tuonti ja valmistus EU alueelle tiedetään päättyvän 12v päästä?
Jos muistelee vanhoja, niin jotkut voivat innostua jopa hamstraa. No onneksi harvalla kassa kestää, samaan tyyliin kuin esim hehkulamppujen tai elohopeasisätävien lamppujen hamstraamisessa.

Eli jälleen on takavuosien markkinahäiriö tilattu (2013 Ollila GPS-valvonta, 2015 diesel-gate, 2017 Berner GPS-valvonta)
Se mistä markkinahäiriö(t) johtuneet niin ketjuisoja syitä, varmaan voidaan mennä useamman vuoden taakse, mutta jos lähdetään nyt tuosta koronasta, auto/liikenne puolella meni kyllä ihan kaikki sekaisin, kun se alkoi helpottaa, niin alettiin toivoa että palattaisiin pikkuhiljaa kohti tasaisempaa, mutta sitten tuli nuo putinin touhut.

Uusien henkilöautojen hankinnassa jo jonkin aikaa ollut jäännösarvon kohonnutta riskiä, nähnyt sellainenkin ihme että käytettyjen arvot nouseet, jopa yli hankintahinna. Johtu siis tuosta markkinhäiriöstä, ja uusien hintojen noususta. Nyt pahimman häiriön poistuessa odotetaan hintojen laskemista, lisäksi tegnologinen kehityksen ripeeää jatkumista. Jos pelkää riskiä, niin kannattaa katsoa rahoitusmalleja joissa riskiä on ulkoistettu, esim vuora(leasing),

Fosiilipolttisten osuuden hiipuminen ei johdu siitä että joskus tulevaisuudessa uusmyynti loppuu, vaan siitä että niiden käyttö tulee kalliiksi, niiden vaihtoarvot uskotaan romahtava (tällä ei kaikille väliä). Ne joille ei ole tarjolla sopivaa sähkistä, niin valitseva fosiilin polttiksen sijaan usein mielummin lataushybridin.

Autoala, siis myyjät, ovat huolissaan , tilanne on heille vaikea, talous on epävarma, ei ole myydä kaikille (osalla ei käytännössä ajantaista mallistoa), asiakkaat odottaa hintojen laskua. Varastoissakin voi olla painetta, asiakkaat peruu kalliilla hinnalla tehtyjä tilauksia. Autotehtaat ohittavat jälleen myyjät, eli etämyyvät suoraan asiakkaille, itsepalveluna.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
693
No kuinka moni 56k€ polttiksen ostja on valintaansa perustellut sillä 28k€ hintaerolla ostaisi päivänhinnalla bensaa vajaan neljäsnemiljoonan ajoihin.



Jos muistelee vanhoja, niin jotkut voivat innostua jopa hamstraa. No onneksi harvalla kassa kestää, samaan tyyliin kuin esim hehkulamppujen tai elohopeasisätävien lamppujen hamstraamisessa.


Se mistä markkinahäiriö(t) johtuneet niin ketjuisoja syitä, varmaan voidaan mennä useamman vuoden taakse, mutta jos lähdetään nyt tuosta koronasta, auto/liikenne puolella meni kyllä ihan kaikki sekaisin, kun se alkoi helpottaa, niin alettiin toivoa että palattaisiin pikkuhiljaa kohti tasaisempaa, mutta sitten tuli nuo putinin touhut.

Uusien henkilöautojen hankinnassa jo jonkin aikaa ollut jäännösarvon kohonnutta riskiä, nähnyt sellainenkin ihme että käytettyjen arvot nouseet, jopa yli hankintahinna. Johtu siis tuosta markkinhäiriöstä, ja uusien hintojen noususta. Nyt pahimman häiriön poistuessa odotetaan hintojen laskemista, lisäksi tegnologinen kehityksen ripeeää jatkumista. Jos pelkää riskiä, niin kannattaa katsoa rahoitusmalleja joissa riskiä on ulkoistettu, esim vuora(leasing),

Fosiilipolttisten osuuden hiipuminen ei johdu siitä että joskus tulevaisuudessa uusmyynti loppuu, vaan siitä että niiden käyttö tulee kalliiksi, niiden vaihtoarvot uskotaan romahtava (tällä ei kaikille väliä). Ne joille ei ole tarjolla sopivaa sähkistä, niin valitseva fosiilin polttiksen sijaan usein mielummin lataushybridin.

Autoala, siis myyjät, ovat huolissaan , tilanne on heille vaikea, talous on epävarma, ei ole myydä kaikille (osalla ei käytännössä ajantaista mallistoa), asiakkaat odottaa hintojen laskua. Varastoissakin voi olla painetta, asiakkaat peruu kalliilla hinnalla tehtyjä tilauksia. Autotehtaat ohittavat jälleen myyjät, eli etämyyvät suoraan asiakkaille, itsepalveluna.
Noh, käytettyjen autojen myynnistä tulee yhä suurempi bisnes. Saka, Kamux, Rinta.joupit jne.
Riippuu vähän miten esim. Saksan ja Ruotsin sähköautokehitys menee. Niistä löytyy hyväkuntoista polttistaenemmän kuin koko Suomessa on autoja. (ja sähkiksiäkin runsaasti). Voi tulevaisuudessa olla suorastaan suuri ero käytettyjen hinnassa. Riippuu paljon siitä kuinka paljon noilla rikkaammilla mailla on varaa tukea autoilun sähköistymistä. Vähän ajaville (5-10K km) gäppi sähkikseen käytetyn hankintahinnassa on vielä pitkään suuri.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
14 089
Noh, käytettyjen autojen myynnistä tulee yhä suurempi bisnes. Saka, Kamux, Rinta.joupit jne.
Riippuu vähän miten esim. Saksan ja Ruotsin sähköautokehitys menee. Niistä löytyy hyväkuntoista polttistaenemmän kuin koko Suomessa on autoja. (ja sähkiksiäkin runsaasti). Voi tulevaisuudessa olla suorastaan suuri ero käytettyjen hinnassa. Riippuu paljon siitä kuinka paljon noilla rikkaammilla mailla on varaa tukea autoilun sähköistymistä. Vähän ajaville 5-10 tonnia gäppi sähkikseen käytetyn hankintahinnassa on vielä pitkään suuri.
Hyvä nosto, vanha autokansa muistelee aikaa kun suomalainen automarkkina oli suljettu markkina ja jokin paikallinen talouden heilahdus heijastu vuosien päähän käytettyjen markkinoilla.

Käytettyjen sähköautojen markkinaa on Suomessa helpottanut tuonti ja nyt kun sähköautojen verotus on nykysen kaltainen, niin on myös mahdollista toiseen suuntaan.

Auto kauppaa toki pelottaa tuonti, jos se polttismarkkina romahtaa, markkinat pullollaan fosiilipoltiksia joita ei kukaan halua. mutta se mikä siinä rahoittajaa pelottaa on se että koska se romahtaa.
Haja-asetusalueiden pihoille toki mahtuu vanhoja polttiksia, mutta ei määräänsä enempää. Lataushybridit voi säilyttää peremmin kiinnostuksen, mutta riippuu ihan miten nitä verokohdellaan. Ja niidenkin kanssa hinta/kustannus kilpailee uudet sähkikset. (tai mitä sitten ovatkaan).


Jos ajattelee että HA polttikset pelastaa synteettiset puhtaa polttoaineet, niin en laskisi sen varaan, polttis on kuitekin niin kallis muuten ja ei ole kovin suurta toivoa että riittävän halpaa puhdasta polttoainetta tulisi. "Museo autoilussa" taasen sen hinta ei ogelma.
 
Liittynyt
07.03.2021
Viestejä
115
No, se on mitä on, pakkohan liikkeen on tehdä vähän voittoa.

Puolustan kallista romuani sen verran, että halpaa käytettyä myyvät yksityiset on yleensä Abdullaheja ja Igoreita enkä ihan periaatteesta tee kauppaa heidän kanssaan. Kun Nettiauton haun rajasi liikkeisiin karsien 300k ajetut pommit ja heti kohta umpeutuvalla leimalla olleet, niin jäljellejääviä ilmoituksia edullisimmasta päästä peratessa tuli silti riittävästi yllätyksiä. Huoltokirjaa ei joko ole tai sitten on ajettu samoilla öljyillä 60 tkm. Tai jos muuten näytti lupaavalta, niin Trafin tiedoissa oli korjauskehotus ruostevauriosta eikä mainintaa ilmoituksessa, että olisi korjattu. Verot rästissä. Joka toinen katsastus hylätty, eli selkeästi huollettu "vikalista haettu" -strategialla. Omistajia 5+.

Ekan katsastuksen perusteella ok auto. Huomautettavaa vain pallonivelestä, joka vaihtui reilulla parilla sadalla eurolla. Jarrut ja pellit kesti katsastuksessa huolimatta foorumin pelottelusta.
Mulla oli viitisen vuotta takaperin vuosituhannen vaihteen bensafocus käytössä pari vuotta. Halavalla sain, pikkasen vajaa 300tkm mittarissa, etupään nivelet lopussa ja ruoste alkoi jo vaivaamaan mutta osat ei maksaneet juuri mitään, alustaremppa oli helppo ja tekniikka pomminvarmaa.
Alustan kun sai kuntoon niin ajaminen oli suorastaan riemukasta vaggineisiin ja tojoautoihin verraten. Vaihdoin sen sitten noin 40tkm myöhemmin farkku MK2:een joka on jo huomattavasti mauttomampi :rolleyes:
Ykkösfocus oli kyllä kertakaikkisen hyvä auto, tilaakin löytyy yllättävän reilusti pätkäperäisessä. Jos (suht)ruosteettoman, vähän ajetun löytää niin siinä on kyllä autoa pitkäksi aikaa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Mulla oli viitisen vuotta takaperin vuosituhannen vaihteen bensafocus käytössä pari vuotta. Halavalla sain, pikkasen vajaa 300tkm mittarissa, etupään nivelet lopussa ja ruoste alkoi jo vaivaamaan mutta osat ei maksaneet juuri mitään, alustaremppa oli helppo ja tekniikka pomminvarmaa.
Alustan kun sai kuntoon niin ajaminen oli suorastaan riemukasta vaggineisiin ja tojoautoihin verraten. Vaihdoin sen sitten noin 40tkm myöhemmin farkku MK2:een joka on jo huomattavasti mauttomampi :rolleyes:
Ykkösfocus oli kyllä kertakaikkisen hyvä auto, tilaakin löytyy yllättävän reilusti pätkäperäisessä. Jos (suht)ruosteettoman, vähän ajetun löytää niin siinä on kyllä autoa pitkäksi aikaa.
Faija löysi 5v sitten mk1 focus millä ajettu alle 100tkm ja massattu uutena, ei ruostetta ja kuin uusi kun näytti myllytyskonetta, olisin melkein ottanut omaan käyttöön, mutta kun ei ollut ilmastointia :tdown:

IMG_20180426_163432.jpg


Oli hyvä auto ajaa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 630
Jos (suht)ruosteettoman, vähän ajetun löytää
Tuo onkin se isoin haaste noissa, muuten kyllä mainio auto.

Melkein 100tkm tuli aikoinaan rullattua taloudessa 01-mallin 1.6 zetec bensakoneella. Sekalaisessa ajossa jossa motaria reilusti, kulutus oli siellä vähän 7l/100km päällä.

Huollot pystyi teettämään missä tahansa nyrkkipajalla, kun simppeli tekniikka.

Ovien alareunat oli varsin rapeat(tyyppivika) ja pohja alkoi olla hitsailukunnossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
750
Eli autoilu ei aiheutakaan pahimpia päästöjä:


"These observations agree with the findings of other studies [15]
which showed that despite achieving 70% reduction in city centre traffic volume, Oxford’s COVID-19 emergency restrictions had negligible impact upon long-term PM levels (after accounting for seasonal and meteorological influences) with indication of an increase in PM10 during the second national lockdown. This is consistent with and indicative of the source apportionment characteristics for PM in Oxford where agriculture and domestic heating play a more prominent role in the contribution to ambient PM.

"The natural experiment opportunity presented by multiple COVID-
19 pandemic emergency measures has shown that measures restricting emissions from road traffic will not significantly reduce PM10 or PM2.5 concentrations in Oxford (or likely elsewhere in the UK). As a result, other interventions will be needed to reduce long term PM concentrations, of benefit for human health. Specifically, sources to be targeted for further interventions to reduce PM levels include fossil fuel based commercial and residential heating and agriculture."

 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
877
Eli autoilu ei aiheutakaan pahimpia päästöjä:


"These observations agree with the findings of other studies [15]
which showed that despite achieving 70% reduction in city centre traffic volume, Oxford’s COVID-19 emergency restrictions had negligible impact upon long-term PM levels (after accounting for seasonal and meteorological influences) with indication of an increase in PM10 during the second national lockdown. This is consistent with and indicative of the source apportionment characteristics for PM in Oxford where agriculture and domestic heating play a more prominent role in the contribution to ambient PM.

"The natural experiment opportunity presented by multiple COVID-
19 pandemic emergency measures has shown that measures restricting emissions from road traffic will not significantly reduce PM10 or PM2.5 concentrations in Oxford (or likely elsewhere in the UK). As a result, other interventions will be needed to reduce long term PM concentrations, of benefit for human health. Specifically, sources to be targeted for further interventions to reduce PM levels include fossil fuel based commercial and residential heating and agriculture."

Riippuu paljon kohteesta. Eipä Suomessa kovin paljoa lämmitetä kiinteistöjä fossiilisilla polttoaineilla, toisin kuin tuolla.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 278
Legendaarisen merkin logo uudistui. Ei siinä mitään, mutta taas huvittaa selitykset muutosten taustalla.
Vasemmalla uusi, oikealla vanha.

Kysymys : Mitä uusi punainen kuviointi uudessa merkissä viestii ?



Eräs mielenkiintoinen ratkaisu on punaisen värin pohjalle tehty hunajakennokuviointi, jolla halutaan viestiä Porschen urheiluautojen kevytrakennetekniikasta.

Menikö viesti perille ilman selitystä ?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
6 525
Täytyy kyllä sanoa, että Porschen logo on vaan hieno.
Logona ei erityisen hyvä. Ihan hieno yksityiskohta auton nokassa, mutta yksinkertainen helposti tunnistettava kuvio puuttuu, eli siinä mielessä alunperinkin epäonnistunut.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 679
Logona ei erityisen hyvä. Ihan hieno yksityiskohta auton nokassa, mutta yksinkertainen helposti tunnistettava kuvio puuttuu, eli siinä mielessä alunperinkin epäonnistunut.
Mulle iskee tuo hillitty värimaailma ja muoto. Se on totta, että kauempaa ei välttämättä tunnista kun mikään ei nouse erityisesti esiin.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 773
Logona ei erityisen hyvä. Ihan hieno yksityiskohta auton nokassa, mutta yksinkertainen helposti tunnistettava kuvio puuttuu, eli siinä mielessä alunperinkin epäonnistunut.
Porschen tapauksessa logon tunnistettavuus kaukaa ei ole niin oleellista, koska autojen muotoilu hoitaa tunnistettavuuden. Logon yksityiskohtia voi ihailla sitten lähempää tuttavuutta tehdessään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
6 525
Porschen tapauksessa logon tunnistettavuus kaukaa ei ole niin oleellista, koska autojen muotoilu hoitaa tunnistettavuuden. Logon yksityiskohtia voi ihailla sitten lähempää tuttavuutta tehdessään.
Tarkoitin nyt vaan logoa logona, en automerkkinä.

Eikä porschella ole kuin 911 sellainen helposti tunnistettava malli, ja sekin seurausta siitä että malli on tarkoituksella pidetty puoli vuosisataa saman muotoisena.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 278
Mielipiteitä tähän artikkeliin ? Onkohan nyt vain niin, että hybridi ja varsinkin sähköautot ovat nostaneet uusien autojen keskihintoja sen verran ylöspäin, että myynti sakkaa myös sen takia ? Tähän päälle inflaatio ja globaali taloustilanne.

Sähkölisä on about 10 KEUR uuden auton hinnassa. Ja tämä on iso raha hankintavaiheessa, vaikka kuinka käyttökustannukset olisivat pienemmät.

Autokanta senkun jatkaa vanhenemistaan ?

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
750
Ei ole nähtävissä, että hallituksen tavoitteet liikenteen päästövähennyksille 2030 toteutuisivat. Luonnollisestikin ratkaisu tähän on varmaankin tehdä autoilusta vielä kalliimpaa niin sakkaa loppu kulutuskin
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 278
Ei ole nähtävissä, että hallituksen tavoitteet liikenteen päästövähennyksille 2030 toteutuisivat. Luonnollisestikin ratkaisu tähän on varmaankin tehdä autoilusta vielä kalliimpaa niin sakkaa loppu kulutuskin
Kenties päättäjät ovat perustaneet tavoitteensa sihen että sähköautot olisivat pian samanhintaisia kuin polttikset. Näin ei kuitenkaan vielä ole käynnyt, vaikka joka vuosi puhutaan, että parin kolmen vuoden kuluttua ne ovat samanhintaisia.

En tiedä mistä tämä kiikastaa, olivatko autotehtailijatkin ylioptimistisia lupauksissaan ?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
750
Kenties päättäjät ovat perustaneet tavoitteensa sihen että sähköautot olisivat pian samanhintaisia kuin polttikset. Näin ei kuitenkaan vielä ole käynnyt, vaikka joka vuosi puhutaan, että parin kolmen vuoden kuluttua ne ovat samanhintaisia.

En tiedä mistä tämä kiikastaa, olivatko autotehtailijatkin ylioptimistisia lupauksissaan ?
Onhan niiden hinta lähentynyt; uusi hinnat alkaen golf tai on nyt 32k€ kun jokunen vuosi takaperin kutospolven golffei sai 22k€:lla…
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
281
Mielipiteitä tähän artikkeliin ? Onkohan nyt vain niin, että hybridi ja varsinkin sähköautot ovat nostaneet uusien autojen keskihintoja sen verran ylöspäin, että myynti sakkaa myös sen takia ? Tähän päälle inflaatio ja globaali taloustilanne.

Sähkölisä on about 10 KEUR uuden auton hinnassa. Ja tämä on iso raha hankintavaiheessa, vaikka kuinka käyttökustannukset olisivat pienemmät.

Autokanta senkun jatkaa vanhenemistaan ?

Kuka pakottaa ostamaan keskihintaisen auton? Saahan niitä autoja yhä edelleen ihan perinteisillä polttomoottoreilla, jos ei perse kestä hybridiä saati täyssähköä. Se on toki totta, että Euro 6 ja uudet turvallisuusvarusteet ovat nostaneet hintoja, mutta se on mitä se on.

Autojen keskihintaa nostaa myös mukavuusvarusteet. Automaattivaihteisto on yksi näistä. Eräs tuttu ammatillinen opettaja kirosi jo vuosia sitten, että kun enää ei edes vaihdetta osata vaihtaa... ja se oli raskaan kaluston puolella.

Noin muutoin voi todeta, että jos autoja ostetaan vähän, niin se heijastuu pienellä viiveellä käytettyjen autojen kauppaan. Ts. nyt on hyvä aika ostaa uusi auto, jos sitä on tapana pitää vain pari-kolme vuotta.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 196
...

Autojen keskihintaa nostaa myös mukavuusvarusteet. Automaattivaihteisto on yksi näistä. Eräs tuttu ammatillinen opettaja kirosi jo vuosia sitten, että kun enää ei edes vaihdetta osata vaihtaa... ja se oli raskaan kaluston puolella.

...
Juu tuo on kyllä koomista miten nopeasti ihminen voi unohtaa miten tietyt asiat tehtiin. Isäukko on ikänsä ajanut manuaaleja ja ajanut pitkin suomea 80-luvulta lähtien. Nyt ensimmäinen automaatti ja yhtäkkiä manuaalin ajo onkin outoa ja joutuu ihan keskittymään siihen.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 458
Juu tuo on kyllä koomista miten nopeasti ihminen voi unohtaa miten tietyt asiat tehtiin. Isäukko on ikänsä ajanut manuaaleja ja ajanut pitkin suomea 80-luvulta lähtien. Nyt ensimmäinen automaatti ja yhtäkkiä manuaalin ajo onkin outoa ja joutuu ihan keskittymään siihen.
Enempi olen huolissaan tulevaisuudessa esim. jarrun painamisesta, tuleeko se niin selkärangasta kuin meillä Oikeilla Kuskeilla. Syksyllä saisi jo omaa jälkikasvua opettaa ja jos sitä lähtee Teslan kanssa tekemään, niin sitähän voi käytännössä ajaa pelkästään yhdellä jalalla, eikä samanlaista refleksiä välttämättä kasva erillisen jarrupolkimen käytöstä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 196
Enempi olen huolissaan tulevaisuudessa esim. jarrun painamisesta, tuleeko se niin selkärangasta kuin meillä Oikeilla Kuskeilla. Syksyllä saisi jo omaa jälkikasvua opettaa ja jos sitä lähtee Teslan kanssa tekemään, niin sitähän voi käytännössä ajaa pelkästään yhdellä jalalla, eikä samanlaista refleksiä välttämättä kasva erillisen jarrupolkimen käytöstä.
Saikos Teslasa vielä säädettyä regeniä pois? En muista kun omassa se oli aina päällä. Regen pois ja opettaa sillä jarruttelun. Onko aikomus opettaa vain automaattiauton kortti vai ajella manuaalilla sitten jollain toisella autolla? Olisi kyllä itselle ensimmäinen Tesla minkä tietäisin kotiopetusautoksi o_O. Toivottavasti pääsee kortin saamisen jälkeen ajelemaan kunnon prutkuilla missä ei ole mitään tehoa sekä reilusti tehokkaammilla. Molemmissa omat juttunsa ja jos tottuu vaan toiseen niin toinen voi päästä yllättämään ei niin mukavalla tavalla. Näin meinasi käydä exälle kun tottui viritettyyn Fiesta ST:hen heti kortin saannin jälkeen (ja autokoulun autokin oli joku 2.0 BMW jos oikein muistan). Ekoja kertoja perus 1.0 TSI koneisen VAG:n ratissa meinasi tulla kiire miettiä mitä tekee kun auto ei kiihtynytkään samalla tavalla kuin ST.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
659
Juu tuo on kyllä koomista miten nopeasti ihminen voi unohtaa miten tietyt asiat tehtiin. Isäukko on ikänsä ajanut manuaaleja ja ajanut pitkin suomea 80-luvulta lähtien. Nyt ensimmäinen automaatti ja yhtäkkiä manuaalin ajo onkin outoa ja joutuu ihan keskittymään siihen.
No joo, on niitä kytkimiä ja manuaalilaatikoita saatu ennenkin hajalle. Moni ikänsä manuaalilla ajanut seniori suorastaan helpotttuu ensimmäisen automaatin saatuaan ja olisi ottanut sen jo kauan sitten, mikäli olisi tiennyt. Autoliikkeetkin ovat jo vuosia järjestäneet senioreille omia automaattien koeajopäiviä.
On helppo havaita kyllä liikenteessä, että vanhemmiten kytkimen käyttö hankaloituu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 329
Enempi olen huolissaan tulevaisuudessa esim. jarrun painamisesta, tuleeko se niin selkärangasta kuin meillä Oikeilla Kuskeilla. Syksyllä saisi jo omaa jälkikasvua opettaa ja jos sitä lähtee Teslan kanssa tekemään, niin sitähän voi käytännössä ajaa pelkästään yhdellä jalalla, eikä samanlaista refleksiä välttämättä kasva erillisen jarrupolkimen käytöstä.
Tesla 3/Y Performancessa saa Track Moden päälle, jolla saa esim auton etu tai takavetoiseksi. Sekä moottorijarrutuksen voi kytkeä 0%-100%. Eli saa kokonaan pois ja auto rullaa.

P mallin yksi plussa siis. Track Mode päällä ei tietysti toimi vakionopeudensäädin, mutta harjoittelun kannalta se ei haittaakaan.

Track Mode talvella on aika "pelottava". Eli hiljaa joutuu ajamaan, että auto pysyy hallinnassa. Esim voimakas regen takapyörillä ym. Sekä moottoritehoa aika paljon.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
2 817
Ehkäpä joo, mutta malli3 performance track modessa ei ehkä olisi se auto jolla rupeaisin ensimmäisenä vaihtoehtona opettamaan ajamista.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 196
Tesla 3/Y Performancessa saa Track Moden päälle, jolla saa esim auton etu tai takavetoiseksi. Sekä moottorijarrutuksen voi kytkeä 0%-100%. Eli saa kokonaan pois ja auto rullaa.

P mallin yksi plussa siis. Track Mode päällä ei tietysti toimi vakionopeudensäädin, mutta harjoittelun kannalta se ei haittaakaan.

Track Mode talvella on aika "pelottava". Eli hiljaa joutuu ajamaan, että auto pysyy hallinnassa. Esim voimakas regen takapyörillä ym. Sekä moottoritehoa aika paljon.
Track mode päällä vaan tulee äkkiä kolarin sattuessa vakuutusyhtiöltä lappu että maksa itse kun kytkit avut pois (juu ei ihan niin simppeliä mutta tappelu siitä kyllä tulisi).

Ja en kyllä itse kokenut 3:n Track modea pelottavana o_O. Nätisti pysyi hallinnassa ja sai heitellä mukavia vastaheittoja yms (en käyttänyt kuin suljetulla alueella auton kanssa leikkimiseen että oppii mitä auto tekee missäkin tilanteessa, tuon onnettomuuden sattuessa vakuutusyhtiön kanssa tappelun riskin takia). Itseasiassa tuo oli todella helppo hallita sivuluisussa juuri regenin kanssa. Ei tarvinnut käyttää kahta jalkaa kun nosti jalkaa kaasulta niin pääsi suoraan jarrulle pirun nätisti ja nopeasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 329
Ehkäpä joo, mutta malli3 performance track modessa ei ehkä olisi se auto jolla rupeaisin ensimmäisenä vaihtoehtona opettamaan ajamista.
Siinä on silti hyvät säädöt. Muistaakseni ajonvakautuksen tasoakin saa säädettyä 0%-100%.

Eli siis saa toimimaan myös perinteisillä jarruilla (jos vaikka haluaa puhdistaa jarrulevyjä).

Track mode päällä vaan tulee äkkiä kolarin sattuessa vakuutusyhtiöltä lappu että maksa itse kun kytkit avut pois (juu ei ihan niin simppeliä mutta tappelu siitä kyllä tulisi).

Ja en kyllä itse kokenut 3:n Track modea pelottavana o_O. Nätisti pysyi hallinnassa ja sai heitellä mukavia vastaheittoja yms (en käyttänyt kuin suljetulla alueella auton kanssa leikkimiseen että oppii mitä auto tekee missäkin tilanteessa, tuon onnettomuuden sattuessa vakuutusyhtiön kanssa tappelun riskin takia). Itseasiassa tuo oli todella helppo hallita sivuluisussa juuri regenin kanssa. Ei tarvinnut käyttää kahta jalkaa kun nosti jalkaa kaasulta niin pääsi suoraan jarrulle pirun nätisti ja nopeasti.
Tuo on toki se kaikkein suurin ongelma (vakuutusyhtiö).

Oikein jäisellä tiellä aika hissukseen päästelin. Kun ajoavut päällä olisi päässyt huomattavasti kovempaa samalla riskillä.

Mutta kuten tekstissäsi, niin autolla ajon kokemusta se Track Mode vaatii silti.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 196
Siinä on silti hyvät säädöt. Muistaakseni ajonvakautuksen tasoakin saa säädettyä 0%-100%.

Eli siis saa toimimaan myös perinteisillä jarruilla (jos vaikka haluaa puhdistaa jarrulevyjä).


Tuo on toki se kaikkein suurin ongelma (vakuutusyhtiö).

Oikein jäisellä tiellä aika hissukseen päästelin. Kun ajoavut päällä olisi päässyt huomattavasti kovempaa samalla riskillä.

Mutta kuten tekstissäsi, niin autolla ajon kokemusta se Track Mode vaatii silti.
Juu jos kokemusta ei ole, niin varsin vaarallinen yhtälö, ainakin 99% tapauksista. Joillakin vain klikkaa heti ja tajuavat luontaisesti mitä tehdä. Yhden moisen tunsin ja oli vain pakko katsella hämmentyneenä kun kuski tosiaan vei autoa eikä auto kuskia. Näitä kuitenkin on todella harvoin ja suurin osa näistäkin on niitä jotka kuvittelevat vievänsä autoa vaikka tosiasiassa mennäänkin usein juurikin toisinpäin. Varsin monelle tulee varsin rajujakin muistutuksia asiasta. Itsekin opin kummasti kunnioittamaan autoa, kun pari kertaa virikuplan kanssa tuli episodia märällä asfaltilla, vaikka varsin hyvin olin opetellut miten takamoottorista ajetaan limitillä.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 458
Saikos Teslasa vielä säädettyä regeniä pois? En muista kun omassa se oli aina päällä. Regen pois ja opettaa sillä jarruttelun. Onko aikomus opettaa vain automaattiauton kortti vai ajella manuaalilla sitten jollain toisella autolla? Olisi kyllä itselle ensimmäinen Tesla minkä tietäisin kotiopetusautoksi o_O. Toivottavasti pääsee kortin saamisen jälkeen ajelemaan kunnon prutkuilla missä ei ole mitään tehoa sekä reilusti tehokkaammilla. Molemmissa omat juttunsa ja jos tottuu vaan toiseen niin toinen voi päästä yllättämään ei niin mukavalla tavalla. Näin meinasi käydä exälle kun tottui viritettyyn Fiesta ST:hen heti kortin saannin jälkeen (ja autokoulun autokin oli joku 2.0 BMW jos oikein muistan). Ekoja kertoja perus 1.0 TSI koneisen VAG:n ratissa meinasi tulla kiire miettiä mitä tekee kun auto ei kiihtynytkään samalla tavalla kuin ST.
Voipi olla että tuleva sukupolvi ajaa vaan automaatilla, käsivaihteiston ja kytkimen käyttö on esim. miekkailun ja ratsastukseen verrattava erityistaito, mitä ei oikeasti tarvitse enää missään...

Onhan tuossa 88hp 2000kg diesel maasturi viittä vaille valmis, ajattelin kuitenkin jos sen kanssa hoitaisi tuon historiaosuuden. Mutta kuitenkin omissa suunnitelmissa on taas vaihtaa tuohon tuoreempi tekniikka automaatilla, niin vaatisi taas uuden (harraste)auton oston talouteen.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 196
Voipi olla että tuleva sukupolvi ajaa vaan automaatilla, käsivaihteiston ja kytkimen käyttö on esim. miekkailun ja ratsastukseen verrattava erityistaito, mitä ei oikeasti tarvitse enää missään...

Onhan tuossa 88hp 2000kg diesel maasturi viittä vaille valmis, ajattelin kuitenkin jos sen kanssa hoitaisi tuon historiaosuuden. Mutta kuitenkin omissa suunnitelmissa on taas vaihtaa tuohon tuoreempi tekniikka automaatilla, niin vaatisi taas uuden (harraste)auton oston talouteen.
Siihenhän tässä ollaan kovasti menossa. Vain automaatin ajamiseen oikeuttavia kortteja ajetaan ymmärtääkseni enemmän ja enemmän. Jenkeissä taas manuaali on ollut aina se altavastaaja. Kyllä tässä jäädään vähemmistöksi kohtapuoliin. Bonuksena toki että omaa autoa ei ehkä pöllitä niin helposti, jos tapahtuu sama kuin jenkeissä (aka suurin osa ei enää osaa moista taitoa) :D.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
224 859
Viestejä
3 979 677
Jäsenet
67 968
Uusin jäsen
Mosokissa

Hinta.fi

Ylös Bottom