- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 2 319
Ai taas tämä tonniluokan tila-autokysely. Edellisellä kerralla samat kriteerit ja ostit Pösö 407 coupen jos ihan en väärin muista.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
ihan tonnilla ei ehkä irtoa kun paalikuntoisena. Välivaihe että piti joku kulkine alle saada mutta nyt sitten enemmän omiin tarkoituksiin sopivat sisätilat, ajettavuushan tossa c8 on ihan perseestä vrt tohon 407 coupeen mutta eipä toi nyt haitanne kun lähinnä käytännöllisyyttä haen ja tähän mennessä tykänny, viikonloppuna auto pääseekin sitten tositoimiin kun pitää muuttokuormaa kuskata.Ai taas tämä tonniluokan tila-autokysely. Edellisellä kerralla samat kriteerit ja ostit Pösö 407 coupen jos ihan en väärin muista.
Volvolla ainakin osa OnCallia automaattivaihteisissa.Onko tuollaista saatavilla muille autoille? Tuollainen etäkäynnistys olisi ympäristöllekin parempi kuin webasto.
Samalla toki autojen hallinta helpottu, ja takavedot menetti suosiotaan. saatiin myös mahtumaan pienempään tilaan. Kääntösäde lähinnä se missä tingittiin enemmän tai vähemmän.Kyllähän etuveto on kehitetty vain ja ainoastaan sen takia, että halvin valmistaa ja nopein kasata tuotantolinjalla, mitään muuta etua se ei tuo.
Vähintään 95% auton ostajista ei kiinnosta mistä päästä auto vetää, vaan hankitaan sitä mitä on saatavilla. Etuvetojen suosio kasvoi, koska autonvalmistajat teki niitä ja ihmiset osti mitä oli myytävänä.Samalla toki autojen hallinta helpottu, ja takavedot menetti suosiotaan.
Sähkötoiminen tehostin voi väärin toimiessaan helposti tehostaa väärään suuntaan tai kääntää rattia itsekseen. Nimenomaan nuo kaistallapysymisavustimet ja muut nykyajan pakolliset "turvalaitteet" myös käyttävät sitä samaa mekanismia.
Keksit varmaan ilman esimerkkejäkin monta mahdollista esimerkkiä siitä, miten ohjaustehostimen väärään suuntaan toimiminen voi aiheuttaa kolarin.
Ja tämä liittyy kyllä autojen digitalisoitumiseen.
Sähköinen ohjaustehostin on luotettavampi kuin hydraulinen. Tämä ei toki ole edelleenkään digitalisaatiota, että hydraulinen järjestelmä muutetaan sähköiseksi.Sähkötoiminen tehostin voi väärin toimiessaan helposti tehostaa väärään suuntaan tai kääntää rattia itsekseen. Nimenomaan nuo kaistallapysymisavustimet ja muut nykyajan pakolliset "turvalaitteet" myös käyttävät sitä samaa mekanismia.
Keksit varmaan ilman esimerkkejäkin monta mahdollista esimerkkiä siitä, miten ohjaustehostimen väärään suuntaan toimiminen voi aiheuttaa kolarin.
Ja tämä liittyy kyllä autojen digitalisoitumiseen.
Tätä epäilen. Hydraulinen ohjaustehostin koostuu kolmesta komponentista: pumpusta, rattiakselissa olevasta torsioventtiilistä ja hydraulisylinteristä. Hydraulinen ohjaustehostin vikaantuu äärimmäisen harvoin ja ainoastaan torsioventtiiliin tuleva vika (joita en livenä ole nähnyt yhtään tapausta) voi aiheuttaa ratin kääntymistä itsekseen. Silloinkin se tekee sitä koko ajan eikä ala yllättäen temppuilemaan kesken ajamisen.Sähköinen ohjaustehostin on luotettavampi kuin hydraulinen.
Onko sulla jotain prosentteja heittää tms, kuinka useesti hydraulinen tai sähkönen tehostin menee paskaks?Tätä epäilen. Hydraulinen ohjaustehostin koostuu kolmesta komponentista: pumpusta, rattiakselissa olevasta torsioventtiilistä ja hydraulisylinteristä. Hydraulinen ohjaustehostin vikaantuu äärimmäisen harvoin ja ainoastaan torsioventtiiliin tuleva vika (joita en livenä ole nähnyt yhtään tapausta) voi aiheuttaa ratin kääntymistä itsekseen. Silloinkin se tekee sitä koko ajan eikä ala yllättäen temppuilemaan kesken ajamisen.
Sähköiseen ohjaustehostimeen taas voi tulla vaikka kosketushäiriö tai ohjelmistovika, joka aiheuttaa satunnaista ohjauksen "tehostumista" ennalta arvaamattomiin suuntiin. Viat sähköisissä ohjaustehostimissa ovat myös todella yleisiä.
EDIT: Piti kirjoittamani, että en ole nähnyt yhtään tapausta, jossa hydraulinen ohjaustehostin olisi vikaantunut torsioventtiilistä niin, että ratti kääntyilisi itsekseen. Videoita noista olen kyllä nähnyt. Omaan puoli miljoonaa kilometriä ajettuun autooni jouduin vaihtamaan ohjaustehostimen pumpun laakerin ja akselitiivisteen, kun väljistyneen laakerin takia pumppu alkoi vuotamaan öljyä. Sekin nyt on vähän määritelmänvarainen asia, oliko tehostus varsinaisesti rikki vai ei. Olisihan se öljyä lisäilemällä vielä toiminut.
Tätä epäilen. Hydraulinen ohjaustehostin koostuu kolmesta komponentista: pumpusta, rattiakselissa olevasta torsioventtiilistä ja hydraulisylinteristä. Hydraulinen ohjaustehostin vikaantuu äärimmäisen harvoin ja ainoastaan torsioventtiiliin tuleva vika (joita en livenä ole nähnyt yhtään tapausta) voi aiheuttaa ratin kääntymistä itsekseen. Silloinkin se tekee sitä koko ajan eikä ala yllättäen temppuilemaan kesken ajamisen.
According to most car experts and manufacturers, electric power steering is far better with fewer and simple components.Whereas, a hydraulic system has too many parts and increases the risk of failure. As a result, drivers are prone to spend more on repairing these components associated with the HPS system.
Parameter | Hydraulic Power Steering | Electric Steering |
Complexity | More complicated | Less complicated |
Hydraulic fluid requirement | Operates on hydraulic fluids | Do not require fluids to operate |
Electric motor requirement | They do not require an electric motor for their operation | Electric motors play a key role in operating them |
Weight | They weigh more | They weigh less |
Cost | Less costly | More costly |
Maintenance cost | Maintenance cost is high. | Maintenance cost is low. |
Durability | More prone to faults and hence do not last for a longer time. | Less prone to faults and hence more durable. |
Response to varying speeds | Response to varying speeds is not that good. | Response better at varying speeds. |
Effect on fuel mileage | Can reduce fuel mileage of the engine. | Does not affect the fuel mileage of the engine. |
Components | Consists of a hydraulic piston, return lines, hydraulic control valve, rack housing, and pinion gear. | Consists of a pinion shaft, rack-and-piston housing, steering torque sensor, ball-screw mechanism, drive belt, electric motor, and steering rack. |
Road feedback | They have more road feedback. | They have less road feedback. |
Adjustability | This steering type can be adjusted manually. | This steering type is adjusted digitally. |
Repairing frequency | They have a lot of components and hence can require repairing more times. | They do not have so many components and hence repairing frequency is less. |
Damage to the steering system | If they get damaged, the car can still move but with a lot of effort. | If they get damaged, the steering will not |
Noiden pöhinäsivustojen mukaan nykyaikainen sähköautokin on vanhaa polttomoottoriautoa yksinkertaisempi. Ei noita artikkeleita ketkään tekniikasta oikeasti ymmärtävät insinöörit kirjoita.Tämä väite ei tunnu pitävän vettä ihan 10 googletuksen perusteella:
Jotain näyttöä sulla varmaan on näiden väitteidesi tueksi, vaikka nyt jotain tilastoa näiden sähköisten ohjaustehostinten vikaantumismääristä suhteessa hydraulisiin? Muussa tapauksessa vähän vaikea luottaa random ihmisen mielipiteeseen internetissä.Noiden pöhinäsivustojen mukaan nykyaikainen sähköautokin on vanhaa polttomoottoriautoa yksinkertaisempi. Ei noita artikkeleita ketkään tekniikasta oikeasti ymmärtävät insinöörit kirjoita.
Monikaan asia tuossa taulukossa ei edes pidä paikkaansa.
Parameter | Hydraulic Power Steering | Electric Steering |
Complexity | More complicated | Less complicated - Perustelut puuttuvat. |
Hydraulic fluid requirement | Operates on hydraulic fluids | Do not require fluids to operate - Riippuu kokonaan mekanismista, jolla sähköinen ohjaustehostus on toteutettu. Monesti siellä kyllä on "vain" sähkömoottori rattiakselia kääntämässä, jolloin hydrauliöljyä tosiaankaan ei tarvita. Osa sähkömoottorilla toteutetuista ohjaustehostimista on toteutettu ruuvipyörällä ja ohjaus menee kokonaan jumiin, jos moottori ei pyöri. |
Electric motor requirement | They do not require an electric motor for their operation | Electric motors play a key role in operating them - Tämä on totta. |
Weight | They weigh more | They weigh less - Sähkömoottorissa on paljon kuparia. Ohjaustehostimen pumppu taas voi olla alumiinirunkoinen ja painaa alle kilon, ja se ohjaustehostimissa käytetty hydraulisylinteri on melkoisen kevytrakenteinen ja usein vieläpä integroitu hammastankoon, jolloin lisää painoa ei tule. Rattiakselin torsioventtiilikin painaa joitain satoja grammoja. Joka tapauksessa kyse on vain satojen grammojen painoerosta sähköisen ja hydraulisen tehostimen välillä, olkoon ero sitten kumman eduksi tahansa. |
Cost | Less costly | More costly - Sähkötoiminen tehostin saattaa nykyään olla jopa halvempi tehdä, koska lait vaativat joka tapauksessa laittamaan sinne ne rattia kääntelevät sähkömoottorimekanismit. |
Maintenance cost | Maintenance cost is high. | Maintenance cost is low. - Tämä ei pidä ollenkaan paikkaansa. Käytännössä aina sähköisen ohjaustehostimen vikaantuessa korjaaminen maksaa paljon. Hydraulinen ohjaustehostin taas tulee useimmissa tapauksissa kuntoon laakerien ja akselitiivisteiden vaihdolla, jotka maksavat joitain yksittäisiä euroja. Tavallisesti hydraulinen ohjaustehostin kestää puolisen miljoonaa ajokilometriä ilman vikoja. |
Durability | More prone to faults and hence do not last for a longer time. | Less prone to faults and hence more durable. - Ei oman kokemukseni perusteella pidä paikkaansa. Sähköisissä ohjaustehostimissa on hyvin usein vikoja jo melko uusina. Hydraulisessa ohjaustehostimessa taas kaikki liikkuvat osat ovat öljyvoideltuja ja kestävät senkin takia luonnostaan melko pitkään. |
Response to varying speeds | Response to varying speeds is not that good. | Response better at varying speeds. - Mitähän tässä tarkoitetaan? |
Effect on fuel mileage | Can reduce fuel mileage of the engine. | Does not affect the fuel mileage of the engine. - Ei pidä paikkaansa. Kaikenlainen tehostus lisää aina kulutusta, koska jostain sen voiman on tultava. Energiaa ei synny tyhjästä. - On kyllä totta, että yleensä hydraulinen ohjaustehostin toteutetaan vakiotilavuuksisella lamellipumpulla, joka pumppaa vakiomäärän öljyä jokaista pyörähdystä kohti, ja öljyä siis kiertää pumpun ja säiliön välillä melkoisella vauhdilla silloinkin, kun rattia ei käännetä. Suurin osa ohjaustehostuksen aiheuttamasta kulutuksen lisääntymisestä (joka siltikin on varsin merkityksetöntä) johtuu siitä. Tehostuksen voisi kuitenkin toteuttaa myös hieman kalliimmalla muuttuvatilavuuksisella pumpulla. |
Components | Consists of a hydraulic piston, return lines, hydraulic control valve, rack housing, and pinion gear. | Consists of a pinion shaft, rack-and-piston housing, steering torque sensor, ball-screw mechanism, drive belt, electric motor, and steering rack. - Pinjoni ja hammastanko eivät varsinaisesti liity itse tehostimeen mitenkään. Vasemmalta puolelta on unohtunut mainita itse torsioventtiili ja jonkin verran komponentteja puuttuu oikealtakin puolelta. Palloruuvimekanismi ei varsinaisesti kuulu sähköiseen tehostimeen mitenkään, mutta sillä toteutettuja ohjaussimpukoita on kyllä olemassa. |
Road feedback | They have more road feedback. | They have less road feedback. - Ei välttämättä pidä tämäkään paikkaansa. |
Adjustability | This steering type can be adjusted manually. | This steering type is adjusted digitally. - Mikä on "steering type"? Mistä tässä on kyse, ja mitä tarkoittaa manuaalinen vs. digitaalinen säädettävyys? |
Repairing frequency | They have a lot of components and hence can require repairing more times. | They do not have so many components and hence repairing frequency is less. - Ei pidä edelleenkään tämäkään paikkaansa. |
Damage to the steering system | If they get damaged, the car can still move but with a lot of effort. | If they get damaged, the steering will not - Lause taitaa jäädä kesken. Selitin jo aikaisemmassa viestissäni hydraulisen tehostimen mahdollisia vikaantumismekanismeja - sekin voi kyllä vikaantua niin, että ratti kääntyy itsekseen johonkin suuntaan. Nykyautoissa usein ohjaus on sillä tavalla huonosti suunniteltu, että ilman tehostinta ratin kääntäminen on raskasta. |
Noita on dokumentoidusti hakkeroitu bluetoothin kauttakin ihan hakkerointitapahtumissa. Varmasti nykyautoissa on takaovet poliiseja ja tiedustelupalveluita varten.Jokos poliisit ovat saaneet takaoven kautta etähallinnan sähköisiin ohjaustehostimiin? Voivat vaivatta pysäyttää pakenevat rötöstelijät siististi tienvarteen.
No yllättäen väitteelle ei ollut lähteitä. Mutta oli hydraulinen, tai sähköinen niin ajatustasolla voi toki miettiä toteutuksen mikä on vaarallinen, mutta ohjaus on sellainen juttu, että toteutuksissa on vaatimuksia.Sähköinen ohjaustehostin on väärin toimiessaan hengenvaarallinen. Jos se vaikka tehostaa väärään suuntaan, niin tuloksena on melko suurella todennäköisyydellä kolari. Toki sellainen vika voi olla päällä myös ilman, että diagnostiikka sitä huomaa. Siksi hydraulinen ohjaustehostin onkin paljon parempi ja turvallisempi. Useimpiin henkilöautoihin ei kyllä ohjaustehostinta edes tarvittaisi, jos ohjausgeometria suunniteltaisiin edes sinnepäin järkevästi.
Jos tämä liittyy jotenkin tuohon sähköinen, vs hydraulinen ohjaustehostin, niin hakkerointi on aikamoinen maalitolppien siirto.Ongelmanahan tässä edelleenkin on se, että sen sähköisen digitehostimen voi hakkeroida ja silloin hakkeri päättää, mihin suuntaan rattia käännetään. Myös takaovia näissä varmasti on tiedustelupalveluita ja mahdollisesti muitakin toimijoita varten.
Villien väitteiden esittäjän toivoisi laittavan mukaan jotain väitettä tukevaa.En tiedä, minkälaisia lähteitä kaipaat "väitteelle". Minusta tässä vaikuttaa lähteiden puuttumisen sijaan olevan pikemminkin ongelmana laiskuus, kun väitteen lukija ei viitsi ottaa selville, miten ohjaustehostin toimii ja mikä komponentti vaikuttaa mihinkin.
Ongelmanahan tässä edelleenkin on se, että sen sähköisen digitehostimen voi hakkeroida ja silloin hakkeri päättää, mihin suuntaan rattia käännetään. Myös takaovia näissä varmasti on tiedustelupalveluita ja mahdollisesti muitakin toimijoita varten.
En tiedä, minkälaisia lähteitä kaipaat "väitteelle". Minusta tässä vaikuttaa lähteiden puuttumisen sijaan olevan pikemminkin ongelmana laiskuus, kun väitteen lukija ei viitsi ottaa selville, miten ohjaustehostin toimii ja mikä komponentti vaikuttaa mihinkin.
Mutta ilmeisesti näistä asioista ei saa keskustella tällä foorumilla, kun viestit siirretään eri ketjuun, josta niitä ei asiasta kiinnostunut niin helposti löydä.
Jos joku väittää, ettei jossain suljetun koodin ohjelmassa ole takaovia, niin todistustaakka on silloin väitteen esittäjällä. Lähdekoodit pöytään.Ei, kyllä se todistustaakka on väitteen esittäjällä.
Jos joku väittää, ettei jossain suljetun koodin ohjelmassa ole takaovia, niin todistustaakka on silloin väitteen esittäjällä. Lähdekoodit pöytään.
Sen sijaan väite, että digitaalinen järjestelmä on hakkeroitavissa, ei vaadi todisteita, kuten ei sekään, että taivas on sininen.
Sekä kauko-ohjaus että jarrujen poistaminen käytöstä onnistuu. Nykyautoista löytyy molempiin tarvittavat mekanismit. Sähköinen ohjaustehostus ja ABS-jarrujen toimintahan ei muuten olisi mahdollistakaan.
Kuinka paljon pitää vielä tulla skandaaleja, ennen kuin opitaan, että suljettuun lähdekoodiin ei pidä oletusarvoisesti luottaa? Minkälaisella ajattelulogiikalla siihen oletusarvoisesti luottaminen on alun perinkään tuntunut hyvältä idealta?Jos joku väittää, että jossain suljetun koodin ohjelmassa on takaovia, niin todistustaakka on silloin väitteen esittäjällä. Lähdekoodit pöytään.
En tiedä tunnetko aihepiiriä, mutta jos suljettu koodi on käännettyä, kääntäminen on häviöllinen prosessi ja tekee yleensä lähdekoodin palauttamisen mahdottomaksi. Koodi on voitu myös obfuskoida osana käännöstä (esim. Androidilla Proguard). Suljetun koodin takaovia yleensä huomataan vain takaisinmallintamalla koodia. Tällöin kyse ei ole varsinaisesti lähdekoodista vaan disassembleri vaan näyttää ihmiskielellä, mitä binäärinen koodi tarkoittaa.Jos joku väittää, että jossain suljetun koodin ohjelmassa on takaovia, niin todistustaakka on silloin väitteen esittäjällä. Lähdekoodit pöytään.
Epäilijälle osoitettu vaatimus näyttää lähdekoodit on vähän sama asia kuin jos pähkinäallergikon pitäisi todistaa tarjotussa kahvileivässä olevan pähkinän jäänteitä näkemättä reseptiä.En tiedä tunnetko aihepiiriä, mutta jos suljettu koodi on käännettyä, kääntäminen on häviöllinen prosessi ja tekee yleensä lähdekoodin palauttamisen mahdottomaksi. Koodi on voitu myös obfuskoida osana käännöstä (esim. Androidilla Proguard). Suljetun koodin takaovia yleensä huomataan vain takaisinmallintamalla koodia. Tällöin kyse ei ole varsinaisesti lähdekoodista vaan disassembleri vaan näyttää ihmiskielellä, mitä binäärinen koodi tarkoittaa.
Epäilijälle osoitettu vaatimus "näyttää lähdekoodit" perustuu sellaiseen vittumaiseen kiusaajan logiikkaan, jossa ei ole yhtään mitään järkeä. Tietenkään niitä lähdekoodeja ei voi muut esittää kuin ohjelmiston tekijä, jolla ne lähdekoodit on hallussaan. Tykkäyksien määrän perusteella tämä foorumi on niitä kusipäisiä kiusaajia täynnä.
Sähköinen ohjaustehostin on väärin toimiessaan hengenvaarallinen. Jos se vaikka tehostaa väärään suuntaan, niin tuloksena on melko suurella todennäköisyydellä kolari. Toki sellainen vika voi olla päällä myös ilman, että diagnostiikka sitä huomaa. Siksi hydraulinen ohjaustehostin onkin paljon parempi ja turvallisempi. Useimpiin henkilöautoihin ei kyllä ohjaustehostinta edes tarvittaisi, jos ohjausgeometria suunniteltaisiin edes sinnepäin järkevästi.
Tämä riski oli pääasiassa ensimmäisillä sähköisillä tehostimilla. Olen ajanut autolla, joka tehosti välillä väärään suuntaan. Kolaria ei siitäkään syntynyt, mutta olihan se jännittävää. Softat on näissä onneksi kehittyneet, jolloin ohjainlaite tunnistaa vikatilan herkemmin ja tiputtaa tehostimen pois pelistä. Sellaista sähkötehostinta ei käsittääkseni ole, joka vääntäisi rattia kovemmin kuin keskivertokuljettaja vaikka kaikki fail-safet pettäisi. Hydraulisessa sitten taas pahimmassa skenaariossa väännetään kunnes letku pettää.Sähköinen ohjaustehostin on väärin toimiessaan hengenvaarallinen. Jos se vaikka tehostaa väärään suuntaan, niin tuloksena on melko suurella todennäköisyydellä kolari. Toki sellainen vika voi olla päällä myös ilman, että diagnostiikka sitä huomaa. Siksi hydraulinen ohjaustehostin onkin paljon parempi ja turvallisempi. Useimpiin henkilöautoihin ei kyllä ohjaustehostinta edes tarvittaisi, jos ohjausgeometria suunniteltaisiin edes sinnepäin järkevästi.
Jos esität väitteet, varsinkin jos ei ole ns yleisesti tiedossa, niin sille kannattaa esittää jotain lähdettä.Jos joku väittää, ettei jossain suljetun koodin ohjelmassa ole takaovia, niin todistustaakka on silloin väitteen esittäjällä. Lähdekoodit pöytään.
Jos esität väitteet, varsinkin jos ei ole ns yleisesti tiedossa, niin sille kannattaa esittää jotain lähdettä.
Ketjussa ei kukaan väittänyt ettei suljetun koodin ohjelmassa voisi olla takaovia, vaan esitettiin väite että niissä on ja nimenomaan aika ville väite että tietyissä ohjelmistoissa olisi ja vielä tietyntyyppisiä, joten pallo on siellä.
Kuten muut kirjoitti, niin se onko suljettukoodi, vai avoinkoodi ei nyt vielä todista mitään, ihan tunnettua että ns avoimenkoodin ohjelmistossa voi olla takaovi, ja myös ihan tunnettua että suljetunkoodin ohjelmistossa voi olla ettei ole takaovea. Toki on ihan julkisia takaovia molemmissa.
Jos kyse jostain ideologiasta, niin suljettu koodi voi olla sertifioitua, validoitua, ja turvallisuuden osalta hyvän vahva ketju, sama toki voi olla avoimenkoodin toteutuksessakin. Kyse on pitkälti kustannuksista.
Mutta oli se tehostin sitten hydraulinen tai sähköinen, niin jos sitä nyt haittakoodilla ohjataan, niin kyse on enemmän siitä mitä sillä koodilla voi tehtä, ei siitä onko se hydraulinen vai ei. Jos jonkin auto on hyökkäyksen kohteena, niin kyllä niistä tehtiin jopa tapavia ennen taranstistorin keksimistä.
Linkin tarina, Kuluttaja osti liikkeestä käytetyn Audin ja vaihdossa mene bemari välirahaa reiluparitonnia (reilun 20k€ autot)Liikkeestä ostettu viritetty Audi todettiin tieliikennekelvottomaksi, ja vaihdossa annetun BMW:n moottori hajosi heti
Vähän ohi aiheen, mutta pistää kyllä miettimään miksi käytetyissä autoissa on tätä paskakiertämään kulttuuria? Ihan niin kuin ei olisi laitointa tai moraalisesti väärin olla kertomatta vioista.
Nettiauto ketjusta
Linkin tarina, Kuluttaja osti liikkeestä käytetyn Audin ja vaihdossa mene bemari välirahaa reiluparitonnia (reilun 20k€ autot)
Audi, kuten linkin tekstissä, oli tieliikennekelvoton, viritys softaa, hiukkassuodatin puuttu, BMW viritetty, ja porsi muutaman sadankilometrin jälkeen.
Bemarin korjaus yli kymppitonnin, Audin korjauskulut ei vielä selvillä, Lautakunnan suositus, myyjäliike maksaa 30% Audin korjauksesta, ja ettei pyydä kuluttajalta yli 30% BMW korjauksesta.
Tarinassa se huomio että kuluttaja voi Audin pajalla sen jälkeen kun myyjä oli kysellyt BMW korjaukseen osallistumisesta.
Tässä BMW myyjälle olisi tullut halvemmaksi olla avoin ja kertoa tilanne, isompi vaihtoraha, mutta ei välttämättä noin montaa tonnia.
toinen poiminta, BMW omistaja olisi sitä lastutettua autoa ajannut pitkillä huoltoväleillä
Mutta mikä merkki, onko tuolle siis mitään virallista merkkiä, (siis puhutaan ilmeisesti näistä missä ajetaan "korkean" jalkakäytävän yli.)Juu ei tuo vaadi kuin pari onnettomuutta ja parhaimmillaan tilanteen jossa poliisi tulkitsee tilanteet väärin ja mennään oikeuteen. Aika nopeasti tulevat merkit takaisin. Ihan hv touhua moiset. Onneksi ei tule liiemmin ajeltua alueilla missä noita on viljelty. Tai jos on tullut ajeltua, en ole moisista ainakaan tiennyt.
Näissä risteyksissä on aiemmin ollut kärkikolmiot, ylijatketulle jalkakäytävälle ei ole erikseen omaa merkkiä. Kuljettajan pitää tunnistaa korotetusta kadusta etuajo-oikeus, mikä on mahdotonta lumisella kadulla. Korotukset myös kuluvat normaalissa käytössä, pimeys, sateet ja sumut haittaavat myös. Minä palauttaisin näihin kärkikolmiot pikimmiten.Mutta mikä merkki, onko tuolle siis mitään virallista merkkiä, (siis puhutaan ilmeisesti näistä missä ajetaan "korkean" jalkakäytävän yli.)
Joku info merkki siihen pitäisi keksiä, ja sellainen mikä toimisi koko maassa.Näissä risteyksissä on aiemmin ollut kärkikolmiot, ylijatketulle jalkakäytävälle ei ole erikseen omaa merkkiä. Kuljettajan pitää tunnistaa korotetusta kadusta etuajo-oikeus, mikä on mahdotonta lumisella kadulla. Korotukset myös kuluvat normaalissa käytössä, pimeys, sateet ja sumut haittaavat myös. Minä palauttaisin näihin kärkikolmiot pikimmiten.
Siis väistämisvelvollisuus jos ajetaan korotetun jalkakäytävän yli ? Sinänsä se selkeytti tilannetta, ja sitä voisi parantaa niin että suunnitellaan joku info merkki niihin kohtiin missä on sekaantumisen vaaran. On monia muitakin paikkoja joissa sekaantumisen vaara olisi hyötyä merkistä joka kertoo sitä lähestyvälle että tässä olet väistämisvelvollinen jostain syystä. Lisäkilpi voisi sitten kertoa miksi.Kyllähän tuo on hyvin tyypillistä sääntöihin perustuvaa virkamiestyötä, jossa on ajattelun mahdollisuus minimoitu. Asian voisi toteutta järkevästi ja tavalla joka vähentää merkittävästi väärinkäsityksen riskiä, mutta koska jossain on kirjoitettu ohjeistus toteutukseen ja sääntö, niin asiaa ei voida muulla tavalla edes harkita toteutettavaksi.