Yleistä keskustelua autoista

Tulipa koettua tänään se, että rekan rengas räjähti maantiellä vieressä. Eli ajelin 3-tietä Helsingistä kohti Hämeenlinnaa ja samaan suuntaan menevä rekka oli oikealla kaistalla ja minä vasemmalla. Ajeltiin siinä ihan rinnakkain koska nopeampaakaan en siellä hetkellä päässyt. Yhtäkkiä kuului aivan helvetinmoinen pamaus apukuskin kohdalta ja joku pöllähdys. Luulin että jokin räjähti oikeasti. Jännäkakka meinasi tulla housuun ja pumppu jätti muutaman lyönnin välistä. Peilistä näin kun rekka jarrutti heti ja renkaanriekaleita lenteli ympäriinsä. Ajattelin myös että osuikohan omaan autoon jotan riekalieta. Onneksi oma auto säästyi vahingoilta.
Oli sen verran pelottava kokemus, että pelottaa ihan kun noita rekkoja jatkossa ohitelee. Toivottavasti oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun tuon koki.
Isä opetti jo heti ajokortti-iässä meikäläisen, että rekan viereen ei jäädä nutaamaan. Ensimmäinen syy on nuo renkaiden räjähdykset. Toinen syy on, että varsinkin tukkikuormista ja laveteilta voi lennellä hiekkaa, kiviä ja puun kappaleita. Tosin silloin aikanaan räjähdyksiä oli vielä enemmän, mutta tarpeeksi noita riekaleita näkee vieläkin.

Hyvä ettei sinulle käynyt kuinkaan!
 
Tulipa koettua tänään se, että rekan rengas räjähti maantiellä vieressä. Eli ajelin 3-tietä Helsingistä kohti Hämeenlinnaa ja samaan suuntaan menevä rekka oli oikealla kaistalla ja minä vasemmalla. Ajeltiin siinä ihan rinnakkain koska nopeampaakaan en siellä hetkellä päässyt. Yhtäkkiä kuului aivan helvetinmoinen pamaus apukuskin kohdalta ja joku pöllähdys. Luulin että jokin räjähti oikeasti. Jännäkakka meinasi tulla housuun ja pumppu jätti muutaman lyönnin välistä. Peilistä näin kun rekka jarrutti heti ja renkaanriekaleita lenteli ympäriinsä. Ajattelin myös että osuikohan omaan autoon jotan riekalieta. Onneksi oma auto säästyi vahingoilta.
Oli sen verran pelottava kokemus, että pelottaa ihan kun noita rekkoja jatkossa ohitelee. Toivottavasti oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun tuon koki.

Kävi vähän samanlainen juttu aikoja sitten. Jyväskylästä etelään päin ajellessa edessä ajaneesta rekasta räjähti rengas, ensin näin tussahduksen ja sitten alkoi roinaa lentämään. Sattui olemaan lentokoneinen varalaskupaikka niin siinä olisi kyllä ollut tilaa kaikenlaisille väistöille jos tarvetta. Rekan kuski tuskin edes huomasi että jotain puuttuu... sitten pedaali pohjaan ja ohi niin kovaa kun autosta lähtee.
 
Onneksi sentään nykyiset autot ovat niin paljon vakaampia kuin ennen. MX-5+talvi+rekka=ei nyt jännäkakka mutta kyllä sitä mietti jokaista liikettä, etenkin jos tuli sopivasti aukeaa tms.

Ei ole onneksi koskaan käynyt moista mutta kyllä tuossa takuulla itselläkin jäisi jokunen isku väliin pumpulta. Sen verran kovaa pamahtavat (kuulin aikanaan korjaamolla kun yksi posahti). Kyllä sitä rekoista ja avoimista kuorma-autoista tulee aika mielellään paahdettua hyvällä vauhdilla ohi.
 
Onneksi sentään nykyiset autot ovat niin paljon vakaampia kuin ennen. MX-5+talvi+rekka=ei nyt jännäkakka mutta kyllä sitä mietti jokaista liikettä, etenkin jos tuli sopivasti aukeaa tms.

Ei ole onneksi koskaan käynyt moista mutta kyllä tuossa takuulla itselläkin jäisi jokunen isku väliin pumpulta. Sen verran kovaa pamahtavat (kuulin aikanaan korjaamolla kun yksi posahti). Kyllä sitä rekoista ja avoimista kuorma-autoista tulee aika mielellään paahdettua hyvällä vauhdilla ohi.

Tuulesta tuli mieleen yksi tapaus, talvella nappularenkailla (ei nastoja) korotettu Suzuki SJ410 offi vehje - suoralla tiellä osuin peltoaukiolle vauhtia ehkä 70kmh niin ykskax olinkin perä edellä vastaantulevan kaistalla, sentään suoralla tiellä eikä ketään tullut siinä vastaan. Jarrut lukkoon ympäri ja uutta yritystä sitten nelikko päällä. Toki sen vehkeen kanssa suistuttu tieltä ennen ja jälkeenkin. Jopa törmäten toiseen omaan autoon omalla pihalla, mutta Chevy Van otti vaan pienen lommon kun ei jäällä pito riittänyt kääntymään eikä vauhtia ollut mitään.
Kerran alamäessä olikin peilijää ja jarrut lukossa risteyksen yli silmät kiinni ojan yli ja pajukon läpi pitkälle pellolle. Omin avuin kuitenkin takaisin tielle ja matka jatkui ilman vahinkoja, no ehkä jotain naarmuja mutta niitä oli jo valmiiksi niin ei se nyt niin tarkkaa.
 
Tuulesta tuli mieleen yksi tapaus, talvella nappularenkailla (ei nastoja) korotettu Suzuki SJ410 offi vehje - suoralla tiellä osuin peltoaukiolle vauhtia ehkä 70kmh niin ykskax olinkin perä edellä vastaantulevan kaistalla, sentään suoralla tiellä eikä ketään tullut siinä vastaan. Jarrut lukkoon ympäri ja uutta yritystä sitten nelikko päällä. Toki sen vehkeen kanssa suistuttu tieltä ennen ja jälkeenkin. Jopa törmäten toiseen omaan autoon omalla pihalla, mutta Chevy Van otti vaan pienen lommon kun ei jäällä pito riittänyt kääntymään eikä vauhtia ollut mitään.
Kerran alamäessä olikin peilijää ja jarrut lukossa risteyksen yli silmät kiinni ojan yli ja pajukon läpi pitkälle pellolle. Omin avuin kuitenkin takaisin tielle ja matka jatkui ilman vahinkoja, no ehkä jotain naarmuja mutta niitä oli jo valmiiksi niin ei se nyt niin tarkkaa.
Itselläni oli myös sj410, korkeahkolle sillalle tullessa järveltä painanut sivutuuli paiskasi suzukin vastaantulevien kaistalle. Tuossa tilanteessa ei paljoa kerennyt tekemään, onneksi kerkesin vastaantulevan liikenteen alta pois.

Hauska auto kaupungissa, pikkuteillä ja metsässä mutta ei soveltunut maantielle.
 
Itselläni oli myös sj410, korkeahkolle sillalle tullessa järveltä painanut sivutuuli paiskasi suzukin vastaantulevien kaistalle. Tuossa tilanteessa ei paljoa kerennyt tekemään, onneksi kerkesin vastaantulevan liikenteen alta pois.

Hauska auto kaupungissa, pikkuteillä ja metsässä mutta ei soveltunut maantielle.

Joo ei maanteille. Kerran olin vähän syrjäseudulla, talvella. Ei nyt kovin kaukana kotoa mutta kuitenkin. Missasin yhden risteyksen ja löysin itseni valtatieltä. Rajoitus toki 80kmh, keli oli taas mitä oli. Vauhtia uskalsi pitää siinä 60-70 korkeintaan kun edellinen pyörähdys oli vielä hyvin muistissa.
 
Itselläni oli myös sj410, korkeahkolle sillalle tullessa järveltä painanut sivutuuli paiskasi suzukin vastaantulevien kaistalle. Tuossa tilanteessa ei paljoa kerennyt tekemään, onneksi kerkesin vastaantulevan liikenteen alta pois.

Hauska auto kaupungissa, pikkuteillä ja metsässä mutta ei soveltunut maantielle.
Joo ei maanteille. Kerran olin vähän syrjäseudulla, talvella. Ei nyt kovin kaukana kotoa mutta kuitenkin. Missasin yhden risteyksen ja löysin itseni valtatieltä. Rajoitus toki 80kmh, keli oli taas mitä oli. Vauhtia uskalsi pitää siinä 60-70 korkeintaan kun edellinen pyörähdys oli vielä hyvin muistissa.

Ei myöskään sovellu kuin kahdelle hengelle, koska takapenkki on mallia lankku ja suoraan taka-akselin päällä. Olen joskus istunut SJ410:n takapenkillä muutaman sata kilometriä maantieajoa, ja se ei ollut kivaa.
 
Ei myöskään sovellu kuin kahdelle hengelle, koska takapenkki on mallia lankku ja suoraan taka-akselin päällä. Olen joskus istunut SJ410:n takapenkillä muutaman sata kilometriä maantieajoa, ja se ei ollut kivaa.

Ihan kamala se takapenkki on. Mulla kolme ollut noita, yks muuten 413. Mutta jokaisesta noista ottanu takapenkin irti koska ei tarvetta ja koirat ainoita takamatkustajia. Onhan uus Jimnykin 2paikkainen paku, tosin vissiin päästösyistä tuolleen rekattuna.
 
8597664.jpg
Lomakausi käynnissä, olkaahan varovaisia mitä puhutte maailmalla
 
AB testannut autokauppojen palvelualttiutta/tasoa :


PALKITUT

Automerkkien paras palvelu
Audi
Audi oli tasaisen vahva kaikilla osa-alueilla. Erityisen hyvin onnistuttiin kartoittamaan asiakkaiden tarpeita auton suhteen. Myös kaupan päättämisessä Audilla onnistuttiin selvästi keskivertoa paremmin.

Paras uusien autojen myynnin jälleenmyyjäketju
Veho
Jälleenmyyjäketjuista parhaaseen tulokseen pääsi Veho, joka loisti keskivertoa paremmilla tuloksilla lähes kaikilla osa-alueilla, mikä näkyi myös asiakkaiden subjektiivisessa kokonaisvaikutelmassa. Jokainen asiakas olisi ollut käyntinsä perusteella valmis ostamaan auton kyseisestä liikkeestä heitä palvelleelta myyjältä.

Paras käytettyjen autojen myynnin jälleenmyyjäketju
Veho
Veho oli paras myös käytettyjen autojen myynnissä. Asiakkaat saivat nopeasti myyjiltä apua, ja heidän tarpeitaan autolle kartoitettiin selvästi keskivertoa enemmän. Veholla tarjottiin myös lisäpalveluita muita ketjuja aktiivisemmin.

 
Jyväskylässä on sellainen hauska alue kuin Kangas ja se on entistä teollisuusaluetta, johon on sittemmin rakennettu asuntoja ja toimistoja. Alueen erityispiirre on siinä, että kenellekään ei ole kaavoitettu parkkipaikkoja (muutamaa inva- ja kiekkopaikkaa lukuun ottamatta), vaan kaiken pysäköinnin oletetaan tapahtuvan alueen kahdessa pysäköintitalossa, joista toinen avautui vastikään. Ohessa myös Ylen juttu aiheesta.


Se, mikä jää jutusta mainitsematta on homman kustannukset käyttäjälleen. Jos asuu vakituisesti alueella ja autoa tarvitsee, niin 24/7 pysäköintipaikka esim. tuossa uudessa P-Arkissa maksaa 79€/kk per auto. Vuodessa 948€. Vertailukohtana useammassa As Oy:ssä parkkipaikka taivasalla lämpötolpalla maksaa n. 15€/kk ja katos- tai hallipaikka 30-60€/kk. Aika arvokasta on asua pysäköinnin puolesta Kankaalla, jos vertaa muuhun pysäköinnin hintatasoon Jyväskylässä.

Asiahan on paikallisten toimesta ratkaistu siten, että tiedän ainakin osan pysäköivän vähän minne sattuu, esim. Tourulan ilmaisille paikoille, josta kävellen kulkevat kotiinsa tai sitten jollain muulla ratkaisulla. Onhan asiasta paikallisesti paljon valitettu, mutta toisaalta kyllä joku vastuu asukkailla lienee myös siinä, että onko asunnon osto- tai vuokraustilanteessa välitetty selvittää auton pysäköintimahdollisuutta, se kun olisi varmasti selvinnyt helposti ennen kauppojen tai vuokrasopimuksen tekemistä.
 
Kyllähän näitä parkkipelleilyitä osataaan harrastaa muuallakin. Eräässä pikkukaupungisssa päätettiin rakentaa uusi aluialue ( käytännössä tyhjälle pellolle ) myös niin tiiviiksi, että piti rakentaa kaikille taloille yhteinen parkkitalo. Autopaikkaosakkita markkinoitiin hyvin agressiivisesti kaikille jotka ostivat asuntonsa alueelta. Kaiken lisäksi parkkitalo oli alueen laidassa, joten matkaa asunoille tuli monelle "aika paljon". Rakennusyhtiö yritti myydä osakkeita parkkitaloon, mutta kun kukaan niitä ei halunnut, niin talo oli vain puolillaan. Sitten kun asukkaat muuttivat pois alueelta, he eivät saaneet myytyä osakettaan pois millään. Markkinat ajautuivat siihen , että yksityismyyntiä alkoi tapahtua puoleen hintaan rakennusyhtiön hinnasta. Lopulta rakennusyhtiökin puolitti myyntihintansa. Talo edellen vajaakäytöllä. Kadunvarsilla edelleen sikin sokin autoja. Rakennusyhtiö sai varmaan kunnon persneton projektista, niinkuin myös alkuperäisellä hinnalla osakkeen ostaneet, jotka joutuivat tyytymään siihen, että osakkaen arvo puolittui.

Ja kaikki sen takia kun yritettiin survoa taloja tyhjälle pellolle liian paljon, ja uskoen että asukkaat haluavat ostaa parkkihallista osakkeen.
 
Jos ruvetaan parkkitaloa rakentamaan, niin kustannuksia tulee. Sinänsä parkkipaikkojen puute ei ole ongelma, mutta toki jos ne toteutetaan muuten kuin pihapaikkoina niin kustannuksia tulee asukkaalle. Toisaalta jos ne toteutetaan maan alle, niin hinta on jo valmiiksi se 500e/kk asukkaalle pelkästä autopaikasta (kun ko. kustannusta ruvetaan jyvittämään). Vaihtoehtona pihapaikka ei välttämättä ole monessakaan paikassa realistinen ja/tai halutaan asukkaalle valinnanvapaus haluaako sitä paikkaa vai ei (jolloin vaihtoehto tietty maksaa enemmän ja parkkitalo on joustavampi muuttaa myöhemmin muuhun käyttöön jos tarvetta tulee). Lähinnä voisin kuvitella näissä tulevan vastaan se, ettei kaikille asukkaille ole realistista/järkevää rakentaa autopaikkaa jolloin sen vuokraus muualta on tasapuolisempi ratkaisu kuin myydä 30% asukkaille autopaikka ja jättää loput ulkopuolelle.

Toki rakennusyhtiöt sitten tekevät erilaisia ratkaisuja ja joskus menee pieleen sielläkin päässä kun mitoitus/kustannus ei vastaa sitä mitä/mistä asukkaat ovat valmiita maksamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnä voisin kuvitella näissä tulevan vastaan se, ettei kaikille asukkaille ole realistista/järkevää rakentaa autopaikkaa jolloin sen vuokraus muualta on tasapuolisempi ratkaisu kuin myydä 30% asukkaille autopaikka ja jättää loput ulkopuolelle.

Se positiivinen ratkaisu tuossa Kankaan tilanteessa on, että kaikille halukkaille todennäköisesti löytyy pysäköintipaikka ja käsittääkseni noissa parkkihalleissa on sellainen ratkaisu, että siinä tilanteessa, että parkkihalli uhkaisi tulla täyteen, niin halliin jää kuitenkin vapaita paikkoja senkin jälkeen, kun puomit eivät enää uusille autoille aukea ja tämä siksi, että paikan lunastaneet saavat ikään kuin aina varman paikan hallista myös ruuhka-aikana. En toki tätä varmaksi sano, mutta joskus oli työpaikan parkkipaikka yhdessä keskustan parkkihallissa ja tapahtuma-aikojen yhteydessä hallit saattoivat olla täynnä, mutta firman kortilla puomeista pääsi sisään, koska Jyväs-parkki oli huomioinut kuukaispysäköijien pysäköintitarpeet myös tällaisissa tilanteissa.

Toinen positiivinen seikka tuossa ratkaisussa on juhlien aikaiset vieraiden pysäköintitarpeet. Ei pitäisi paikkojen loppua kesken, joskaan se ei tule vieraille ilmaiseksi.

Mutta ainakin viime kesänä kun pysäköin muutamaan otteeseen Kankaan Pergamentissa, niin olihan se halli reilulla vajaakäytöllä ja vaikutti siltä, että aika moni mieluummin kävelee jostain kauempaa kotiin tai töihin, kuin maksaa sitä 79€ kuukausiveloitusta. Myös ne muutamat kiekkopaikat olivat jatkuvassa käytössä ja ne oli kuin satasen seteleitä kadulla, eivät kauaa vapaana viihdy.
 
Viimeksi muokattu:
Jos asuu vakituisesti alueella ja autoa tarvitsee, niin 24/7 pysäköintipaikka esim. tuossa uudessa P-Arkissa maksaa 79€/kk per auto. Vuodessa 948€. Vertailukohtana useammassa As Oy:ssä parkkipaikka taivasalla lämpötolpalla maksaa n. 15€/kk ja katos- tai hallipaikka 30-60€/kk. Aika arvokasta on asua pysäköinnin puolesta Kankaalla, jos vertaa muuhun pysäköinnin hintatasoon Jyväskylässä.

Asiahan on paikallisten toimesta ratkaistu siten, että tiedän ainakin osan pysäköivän vähän minne sattuu, esim. Tourulan ilmaisille paikoille, josta kävellen kulkevat kotiinsa tai sitten jollain muulla ratkaisulla. Onhan asiasta paikallisesti paljon valitettu, mutta toisaalta kyllä joku vastuu asukkailla lienee myös siinä, että onko asunnon osto- tai vuokraustilanteessa välitetty selvittää auton pysäköintimahdollisuutta, se kun olisi varmasti selvinnyt helposti ennen kauppojen tai vuokrasopimuksen tekemistä.
Kaikilla alueilla joissa maa on edes etäisesti arvokasta pysäköinnin pitäisi maksaa luokkaa 100e/kk tjsp.

Autopaikat vaativat ihan mielipuolisen paljon tilaa suhteessa asuntojen kokoon - usein voisi rakentaa samalle tontille 20-30% enemmän asuntoja samalla rahalla jos autopaikkoja ei tehtäisi ollenkaan. Ja jos taas autopaikoista pitäisi maksaa niiden oikea todellinen kustannus, niin paljon harvempi sitä autoa kaupungissa pitäisi.

Tila ei ole ilmaista ja halutuilla alueilla hintalappu nousee korkeaksi. Jos haluaa pitää autoa, on ihan itse vastuussa siitä, että huomioi sen kustannukset.
 
Kaikilla alueilla joissa maa on edes etäisesti arvokasta pysäköinnin pitäisi maksaa luokkaa 100e/kk tjsp.

Autopaikat vaativat ihan mielipuolisen paljon tilaa suhteessa asuntojen kokoon - usein voisi rakentaa samalle tontille 20-30% enemmän asuntoja samalla rahalla jos autopaikkoja ei tehtäisi ollenkaan. Ja jos taas autopaikoista pitäisi maksaa niiden oikea todellinen kustannus, niin paljon harvempi sitä autoa kaupungissa pitäisi.

Tila ei ole ilmaista ja halutuilla alueilla hintalappu nousee korkeaksi. Jos haluaa pitää autoa, on ihan itse vastuussa siitä, että huomioi sen kustannukset.
En ole erimieltä. mutta esitän.

On ihan terveajatus se että kunta ei puutu autopaikkoihin, jolloin niiden hinnat määräytyy kysynnän mukaan, asuinkiinteistöt tarvitsee kuitenkin autopaikkoja, joten ihan nolliin niitä ei voisi päästää, mitä voisi tapahtua ja tapahtuukin jos grynderi voi päättää mikä riittää.

Oma autopaikkan ilmanmuuta maksaa autopaikan haltijat, ja ne muut paikat ei sitten ole asukkaille, kuin aidosti tilapäisesti, tasapuolisesti. vieraspaikkoja on sitten sen verran että vieraille riittää.

Autopaikan vaatima tila, se kuinka arvokasta tilaa se on riippuu monesta, kohteesta, kaavasta jne. Tässä maassa maatapiisaa, joten raakamaa hinnasta tonttimaa hintaan, jossa iso haarukka. Jos se maa on kallista, niin mennään maanalle, siellä ei viedä maata, eikä pois maanpäälle rakennettavasta kerrosmäärästä, mutta lisäkerrokset nostaa kustannuksia.

Halvalla neliöhinnalla viittaan alueisiin joissa ei ole maasta pulaa, rakennusoikeus tontti voi maksaa, jos kuntahaluaa pitää tonttien hinnat koholla, mutta silti sitä parkkipaikka maata voi olla halvalla, ja kaavassa ei välttämättä haluta tieheää rakentamista, rakennuksetkin matalia.
 
Loogisesti ajateltunahan asuinalue jossa ei ole parkkipaikkoja on halvempi tehdä ja myydä kuin alue jossa parkkipaikat on, ja näinollen asukkaalle on suunnilleen saman hintaista ostaa kämppä ja parkkis kuin kämppä johon sisältyy parkkis.

Meneekö tuo sitten käytännössä noin? Vähän epäilen että se asunto ei juuri sen edullisempi ole.
 
Mitä vit... mitä porukkaa tänne on eksynyt kun pitää alumiinivanteita perustella uudessa autossa. :lol::lol::lol::rofl:

Siinä se tuli. Lähden tästä vaihtamaan bemariin kesävanteet halvimpiin ja pienimpiin mahdollisiin.
Sitten kun tulee talvikelit, niin sama juttu.

Shut up and give my money!
Alumiinivanteissa on lähinnä negatiivisia ominaisuuksia liikkumiseen paikasta a paikkaan b.
 
Kortilla vaihteiston rajoittaminen ei ole pitkään ollut nykypäivää ja tuskin paljon virkavaltaakaan kiinnostaa.

Mulla on muistikuva että 90-luvun alussa oli jo. Lukiossa oli tyttö jolla oli jenkeissä ajettu kortti mikä sitten muutettu suomalaiseen niin siinä oli erikoisehtona automaattivaihteet. Tosin aika special case samoin kuin invalidit ym. Ja tästä tosiaan aikaa niin voin muistaa väärinkin.

Lasketaankohan robottivaihteet automaatiksi. Jos ei niin entä Porsche Taycan.
 
Mulla on muistikuva että 90-luvun alussa oli jo. Lukiossa oli tyttö jolla oli jenkeissä ajettu kortti mikä sitten muutettu suomalaiseen niin siinä oli erikoisehtona automaattivaihteet. Tosin aika special case samoin kuin invalidit ym. Ja tästä tosiaan aikaa niin voin muistaa väärinkin.

Lasketaankohan robottivaihteet automaatiksi. Jos ei niin entä Porsche Taycan.
On tuo kortti vieläkin käytössä eli jos ajat automaatilla autokoulun niin korttiin tulee merkintä siitä.
 
On tuo kortti vieläkin käytössä eli jos ajat automaatilla autokoulun niin korttiin tulee merkintä siitä.

Tuo on totta. Ihmettelen vaan mitä USA ajokorteissa oikein lukee, ja ajetaanko siellä autokoulua edes manuaalilla. Onhan se manuaali siellä toki jonkinlainen varkaudenesto myös kun ei rosvot osaa.
 
Itellä on Kalifornian ajokortti, mutta ei taida ihan päteä tässä kun pohjana oli suomalainen ajokortti kun tämän ajoin. Siellä toki oli kyllä teoriakoe ja ajokoe, että en tiedä miten se prosessi kuitenkaan erosi paikallisten normaaleista korteista. Kuulemma ei eronnut, mutta mistäpä sen tietää. Mutta tosiaan jos olisi pohjalla jenkkikortti ja sen kanssa tulisi Suomeen, niin uskoisin että tulisi tuollainen vaihteistorajoitus. Kortissani lukee että restrictions NONE, ja luokka C:

You can get a C Class California driver’s license under multiple provisions. Firstly, your car should have 2 axles and a GVW rating of 26,000 lbs. or less. Secondly, your car should have 3 axles and a GVW rating of 10,000 lbs. or less. Finally, in a third case, motor vehicles of 4o feet or more. Most importantly, your car should have a GVW rating of 10,000 lbs. or less.
 
Kyllähän noissa ajokorteissa on mahdollista lisätä erilaisia rajoituksia, kuten automaatti, tai käsiohjauslaitteet, joita invalideilla on.

Poikkeuksena on linja-autot, joissa ei enää tarvitse inssiä ajaa manuaalilla, koska manuaaliluorkilla ajwttu C kortti katsotaan riittävän siihen (manuaali bussit ovat nykyään harvinaisia).
Lasketaankohan robottivaihteet automaatiksi. Jos ei niin entä Porsche Taycan.

Se automaatti ehdon täyttyminen ei ota kantaa siihen kuinka se on teknisesti toteutettu, ja puoliautomaattiset katsotaan manuaaleiksi.. Tosin en tiedä miten esim ekat opticruiset määritellään, kun niissä kytkintä piti käyttää vain liikkeelle lähdössä.

Ajokokeessa ainoa helpotus perusmanuaaliin on käsittääkseni synkronointi, muuten vaihtotapahtuma pitää toteuttaa ihan perinteisin metodein.

Aikanaanhan oli manuaalin ja automaatin lisäksi ford t-malli, jonka ajaminen oli helpompaa kuin yleisesti käytetyn manuaalisen vaihteiston. Tai jos ei helpompaa, niin ainakin hallintalaitteet olivat täysin omanlaisensa. (Vaihteet jalalla, kaasu kädellä)
 
Tuttavalla tuoreehkon (n. 4 v vanha) auton vaihdelaatikko alkoi aika voimakkaasti reistaamaan ja vaihteita on tällä hetkellä tasan yksi jäljellä. Kävi aikaisemminkin vastaan vantyylisten oireiden takia, jolloin öljyn vaihdolla helpotti, mutta nyt vika palasi siis kahta kauheampana. Tuttava ostanut auton käytettynä n. 4kk sitten.

Myyvä liike nosti käden pystyyn virheen merkiksi ja osoittivat paikallisen ei-virallisen pajan korjauspaikaksi. Mutta mites tuo menee, mennäänkö näissä tapauksissa myyjän määräämään paikkaan vai voiko auton omistaja vaikuttaa tuohon ja vaatia virallista huoltoa korjauspaikaksi?
 
Viimeksi muokattu:
Mites muuten EU-aikana menisi sellainen ajoneuvon takuun osalta tilanne, kun ajoneuvo (vaikkapa Mazda) on ostettu alunperin Saksassa ja jossain vaiheessa kulkeutunut Suomeen. Mazda tarjoaa Saksassa 6v takuun ja Suomessa 3v takuun.

Intuitio sanoisi, että Saksan takuulla mennään, mutta miten se oikeasti menee?
 
Ei nyt kovin tärkeää asiaa. Jostain luin aikaa taaksepäin että Ukrainalaiset jotka tulleet suomeen autolla sotaa pakoon. Auto pitäisi rekata suomeen 6kk kuluessa (ja maksaa vitusti veroja), ja tai hakea toiset puolivuotta lisäaikaa. Edelleen näkyy ukrainalaisia autoja liikenteessä, mitkä oletettavasti olleet maassa yli vuoden. Paikallisella tasolla poliisia tuskin kiinnostaa kun ei noita niin montaa voi olla, vähän kalliimpaa kalustoa noin keskimäärin kuitenkin.

Kuinkahan kalliiksi tuollainen ajelu mahtaa tulla jos osuu tuulettimeen ylivuotisella autolla? Itseä ei kiinnosta pätkän vertaa kuka ajaa ja milläkin kilvillä kun ei ole iteltä pois mitenkään. Eikä tämä ole mitenkään poliittinen kysymys. Kunhan mietin vaan seuraamuksia.
 
Mites muuten EU-aikana menisi sellainen ajoneuvon takuun osalta tilanne, kun ajoneuvo (vaikkapa Mazda) on ostettu alunperin Saksassa ja jossain vaiheessa kulkeutunut Suomeen. Mazda tarjoaa Saksassa 6v takuun ja Suomessa 3v takuun.

Intuitio sanoisi, että Saksan takuulla mennään, mutta miten se oikeasti menee?


Väittäisin että riippuu mitkä takuuehdot on. Jos se saksan takuu on määritelty tuossa laajuudessa euroopan kattavaksi niin sitten kattaa. Muuten kyseeseen tulee virhetilanteessa myyjän virhevastuu, jota ei kuitenkaan voi takuuehdoilla huonontaa, koska takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Valmistajan kahden vuoden vastuu uuden auton osalta on kai katsottu minimiksi, tästä seuraa eurooppalaisten merkkien kahden vuoden takuut. Valmistaja voi sitten luvata enemmän jos haluaa ja laittaa lisäehtoja pienellä präntillä. Vaikka rajoittaa maantieteellisesti, käsittäisin.
Virhevastuu on myyjän harteilla takuuajan jälkeen, kaikki muu on ns. Goodwilliä valmistajan osalta.
 
Ei nyt kovin tärkeää asiaa. Jostain luin aikaa taaksepäin että Ukrainalaiset jotka tulleet suomeen autolla sotaa pakoon. Auto pitäisi rekata suomeen 6kk kuluessa (ja maksaa vitusti veroja), ja tai hakea toiset puolivuotta lisäaikaa. Edelleen näkyy ukrainalaisia autoja liikenteessä, mitkä oletettavasti olleet maassa yli vuoden. Paikallisella tasolla poliisia tuskin kiinnostaa kun ei noita niin montaa voi olla, vähän kalliimpaa kalustoa noin keskimäärin kuitenkin.

Kuinkahan kalliiksi tuollainen ajelu mahtaa tulla jos osuu tuulettimeen ylivuotisella autolla? Itseä ei kiinnosta pätkän vertaa kuka ajaa ja milläkin kilvillä kun ei ole iteltä pois mitenkään. Eikä tämä ole mitenkään poliittinen kysymys. Kunhan mietin vaan seuraamuksia.
Samat verot kuin muillakin tuontiautoilla? Ellei jotain sakkoa tullilta tms., mutta se ei liity veroihin. Tekniset vaatimukset oli ainakin ennen löysempiä jos kyseessä muuttotavarana tuotava auto. Kuinka pitkään katsotaan muuttotavaraksi, on toinen kysymys.
 
Sähkiksestä aika vähän, niin siirsin sielä tänne.
Pitääkin näemmä ottaa tuo nopeusvaroittimen disabloinnin helppous yhdeksi lisäkriteeriksi seuraavaan autonvaihtoon, kaista-avustimen disabloinnin helppouden lisäksi.

Omassa Skoda Enyaqissa mittarivirhe noin 6km/h eli jos ajan mittari 100 niin oikea nopeus on noin 94km/h. Alkuperäisen kokoiset renkaat joten niillä ei virhe selity.
Enyaqissa ei vielä ainakaan karvalakissa mitään pimpom-varoituksia nopeudesta.
Mitä nyt autoja omistanut ja tuttavienkin autoja ajanut niin yleensä tullut tarkistettua paljonko nopeusmittari heittää.
Tässä pientä listausta, vaikka menee vähän sähköautoilun ulkopuolelle. Toki mukana kokemuksia Skoda Enyaqista joka on sähkis.

Vw Jetta 2006, mittari 100 = 90km/h
Ford Focus 2012, mittari 100 = 96km/h
Seat Toledo 2017, mittari 100 = 100km/h
Skoda Enyaq 2022, mittari 100 = 94km/h
Seat Clio 2018, mittari 100 = 98km/h
Vw Caddy 2019, mittari 100 = 92km/h

Kaikissa alkuperäisen kokoiset renkaat. Noilla eroilla kun lähdetään liikenteeseen ajamaan mittarin mukaan niin tiedossa on kiroilua. Alan ajamaan mittarin mukaista nopeutta heti kun se näyttää oikeaa nopeutta jota ajan, eikä vähän sinnepäin.

Sitten on nämä auton pitämät "oikean nopeuden arpajaiset" kun tuossa Enyaqissakin auto luulee 80% ajasta tien nopeusrajoituksen olevan jotain aivan muuta kuin mitä se oikeasti on. Parhaimmillaan motarilla random muutaman sadan metrin pätkiä ykskaks luullut nopeusrajoituksen olevan 50km/h ja sitten palannut oikeaan 120km/h, toistaakseen saman taas vähän ajan päästä. Nämä ei vielä onneksi tässä mallissa aiheuta mitään muuta kuin pienen huutomerkin mittaristossa nopeusrajoitusmerkin viereen. Myös Iisalmi-Kajaani väli on Enyaqin mukaan koko matka 80km/h rajoitettua, vaikka oikea rajoitus on 100km/h, tippuen vain parin risteysalueen kohdalla. Lukee kyllä kameralla aina rajoitusmerkit, mutta ottaa kohta navigaattorin datasta taas väärän rajoituksen käyttöön.
Onko täällä ketjussa tietoa siitä minkä mukaan ylinopeusrajoitin varoittaa, eri ketjussa mainittu että joissain autoissa se on mittarinopeuden mukaan, ja mainittu että 3% ylityksen jälkeen.

Jos mittarinopeus, niin toki tämä on uusijuttu ja valmistaja voi sen mittarin viritellä tarkemmaksi, jolloin taajamanopeuksien jälkeen toleranssi riittäisi mittarivirheeseen.

En tiedä, mutta muistelen jonkun sanoneen että varoituksessa on, saisi olla viive, eli joka pikku heilahduksesta ei tarvi veroitella.
 
Riippuu autosta kai. Mutta eiköhän se suurin osa huutele mittarinopeuden mukaan. Osassa saanee säätää, osassa ei. Jos ei "omasta" 2021 Corollasta ole mitään muuta hyvää sanottavaa, se sentään lukee liikennemerkit todella todella hyvin. Miinuksena ettei adaptiivisella tai normi vakkarilla osaa jarruttaa alamäissä tarpeeksi ja alkaa huutaa ylinopeudesta.
 
Ei nyt kovin tärkeää asiaa. Jostain luin aikaa taaksepäin että Ukrainalaiset jotka tulleet suomeen autolla sotaa pakoon. Auto pitäisi rekata suomeen 6kk kuluessa (ja maksaa vitusti veroja), ja tai hakea toiset puolivuotta lisäaikaa. Edelleen näkyy ukrainalaisia autoja liikenteessä, mitkä oletettavasti olleet maassa yli vuoden. Paikallisella tasolla poliisia tuskin kiinnostaa kun ei noita niin montaa voi olla, vähän kalliimpaa kalustoa noin keskimäärin kuitenkin.

Kuinkahan kalliiksi tuollainen ajelu mahtaa tulla jos osuu tuulettimeen ylivuotisella autolla? Itseä ei kiinnosta pätkän vertaa kuka ajaa ja milläkin kilvillä kun ei ole iteltä pois mitenkään. Eikä tämä ole mitenkään poliittinen kysymys. Kunhan mietin vaan seuraamuksia.

Eiköhän noita sodan takia katsota läpi sormien.

On tuossa muutama sama UA auto pyörinyt ainakin yli tuon 6 kk. Jos tulee joku onnettomuus onkin sitten mielenkiintoinen tapaus. Aika romuilta vaikuttavat ne mitä täällä näkyy, jotenkuten kuitenkin pysyvät kasassa kun tänne asti on ajettu.
 
Eiköhän niille veroseuraamuksia tule vastaavasti kuin Viron kilvissä ajaville, elleivät pysty esittämään/perustelemaan omaa tapaustansa. Toki sotatilan takia perusteluksi sitten saattaa kelvata vähän kevyempikin, ei sillä. Sinänsä laki on varmaan ihan sama, enkä tunne niin tarkkaan minkä verran tuossa on joustoa.
 
Mites siinä corollassa, onko mittarin tarkkuus parantunut, ns eli kuinka tontilla on tänäpäivänä esim 50km/h. 100km/h
 
Ei nyt kovin tärkeää asiaa. Jostain luin aikaa taaksepäin että Ukrainalaiset jotka tulleet suomeen autolla sotaa pakoon. Auto pitäisi rekata suomeen 6kk kuluessa (ja maksaa vitusti veroja), ja tai hakea toiset puolivuotta lisäaikaa. Edelleen näkyy ukrainalaisia autoja liikenteessä, mitkä oletettavasti olleet maassa yli vuoden. Paikallisella tasolla poliisia tuskin kiinnostaa kun ei noita niin montaa voi olla, vähän kalliimpaa kalustoa noin keskimäärin kuitenkin.

Kuinkahan kalliiksi tuollainen ajelu mahtaa tulla jos osuu tuulettimeen ylivuotisella autolla? Itseä ei kiinnosta pätkän vertaa kuka ajaa ja milläkin kilvillä kun ei ole iteltä pois mitenkään. Eikä tämä ole mitenkään poliittinen kysymys. Kunhan mietin vaan seuraamuksia.

Ville Niinistölle 4800 euron autovero - tulli lopetti veropetostutkinnan | Yle Uutiset
 
Mites muuten EU-aikana menisi sellainen ajoneuvon takuun osalta tilanne, kun ajoneuvo (vaikkapa Mazda) on ostettu alunperin Saksassa ja jossain vaiheessa kulkeutunut Suomeen. Mazda tarjoaa Saksassa 6v takuun ja Suomessa 3v takuun.

Intuitio sanoisi, että Saksan takuulla mennään, mutta miten se oikeasti menee?
Kuka sen takuun on myöntänyt? Jos tehdas myöntää 3v takuun, mutta saksalainen maahantuoja nokittaa sen 6 vuoteen, niin miksi tuo sitoisi suomalaista maahantuojaa mitenkään?

Yleisti ottaen autotehtaat tarjoavat jokseenkin saman takuun joka paikkaan (pl. jotain maili/km pyöristyksiä) tai sitten menevät vaan käytännössä alueen lakisääteisillä minimeillä.
 
Kyllähän se saksan maahantuojan takuu edelleen voimassa on, toki vaatii sen että takuuhommat tehdään sitten siellä heidän osoittamassaan paikassa, eikä suomessa. Tehdastakuu kattaa koko euroopan.
 
Olis hakusessa mahdollisimman iso tila-auto sisätiloiltaan joss olis 3 penkkiriviä ja irrottettavat penkit joita voi tarpeen mukaan kääntää.
Onko muita vaihtoehtoja kun peugeot 807, citroen c8 tai renault espace?
 
piti täsmentää vielä että pienehköllä noin 2 litrasella bensakoneella kun dieselinä noissa on verot aivan julmetun isot ja kutoskoneilla syö polttoainettakin....ja pitää olla muutaman tonnin hintaluokassa.
 
Olis hakusessa mahdollisimman iso tila-auto sisätiloiltaan joss olis 3 penkkiriviä ja irrottettavat penkit joita voi tarpeen mukaan kääntää.
Onko muita vaihtoehtoja kun peugeot 807, citroen c8 tai renault espace?
Kia EV9:ssä (sähkövatkain) on 7 paikkaa ja kääntyvä keskirivi. Irroitettavuudesta en tiedä.
Mut ehkä joku pakettiautokorinen, jos oikeasti tilaa haluat.
 
piti täsmentää vielä että pienehköllä noin 2 litrasella bensakoneella kun dieselinä noissa on verot aivan julmetun isot ja kutoskoneilla syö polttoainettakin....ja pitää olla muutaman tonnin hintaluokassa.
Ei tollasia ole olemassakaan. Tai siis on joku Pontiac trans sport varmaan, mutta ne on kyllä sellaista jätettä että morjes
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 528
Viestejä
4 491 211
Jäsenet
74 253
Uusin jäsen
petelius

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom