Yleistä keskustelua sähköautoista

Eikös tuollainen neljän-viiden tonnin alkupään Leaf sopisi sähkön varastoimiseen off grid -oloissa?

Jos akkua jäljellä 15-18 kWh ja on jokin tapa saada sitä autosta ulos? Varmaanhan se pitäisi tehdä 12 V akusta 1-2 kW invertterillä tms.
Tai kaveriksi joku 1-2 kWh virta-asema joka ottaa 12 V akusta tasavirtaa ~10 A eli 120 W ja latautuu täyteen ajan kanssa (niistähän lähtee usein helposti tehoa esim. 1,8 kW tjsp.)

Onko tällaiseen mielellään ei kovin paljon Leafia kalliimpaa vaihtoehtoa?
Ei kannata ottaa autoa vaivoiksi saadakseen loppuun käytetyn NMC-akun. 15kWh kotikäyttöön tarkoitettuja akustoja saa halvemmalla. Tuolla on erikseen ketju noille kotiakuille ja hinnat ovat todella edullisia nykyisin.

Keskustelua on sekä aurinkopaneeli-ketjuissa, että erillisessä kotiakkuketjussa.

 
Kyllähän siitä leafin akkupaketista voi kotiakun tehdä, jos se akku jostain halvalla käsiin tulee, mutta sen leafin hankkiminen akun takia ei kannata, ellei sitten löydä jotain ajokelvotonta yksilöä pilkkahinnalla.

Jos tarkoitus on offgrid tupaa pitää sähköauton avulla "elossa", niin leaf ei ole optimi ratkaisu tuohon, vaikka tokihan senkin voi siihen modata, mutta esim jokin korealainen valmiilla W2L kytkennällä sekä CSS mahdollisuudella on kaikin puolin järkevämpi.
 
Eikös tuollainen neljän-viiden tonnin alkupään Leaf sopisi sähkön varastoimiseen off grid -oloissa?

Jos akkua jäljellä 15-18 kWh ja on jokin tapa saada sitä autosta ulos? Varmaanhan se pitäisi tehdä 12 V akusta 1-2 kW invertterillä tms.
Tai kaveriksi joku 1-2 kWh virta-asema joka ottaa 12 V akusta tasavirtaa ~10 A eli 120 W ja latautuu täyteen ajan kanssa (niistähän lähtee usein helposti tehoa esim. 1,8 kW tjsp.)

Onko tällaiseen mielellään ei kovin paljon Leafia kalliimpaa vaihtoehtoa?
Miksei. Jos auton pitää vielä rekisterissä (halpaa sähköautolla) niin voi vielä lopuksi ottaa romutuspalkkion. 2027 loppuun asti nykyinen kampanja mutta eiköhän jatkoja tule. Ja auton piti kai olla yli 10 vuotias.
 
Eikös tuollainen neljän-viiden tonnin alkupään Leaf sopisi sähkön varastoimiseen off grid -oloissa?

Jos akkua jäljellä 15-18 kWh ja on jokin tapa saada sitä autosta ulos? Varmaanhan se pitäisi tehdä 12 V akusta 1-2 kW invertterillä tms.
Tai kaveriksi joku 1-2 kWh virta-asema joka ottaa 12 V akusta tasavirtaa ~10 A eli 120 W ja latautuu täyteen ajan kanssa (niistähän lähtee usein helposti tehoa esim. 1,8 kW tjsp.)

1 vaihtoehto on koittaa sieltä ajoakulta suoraan saada virtaa esim. johonkin aurinkoinvertteriin. Ymmärtääkseni sellaiseen Chademo-CCS adapteriin on olemassa jokin Open Source firmware johon olisi tulossa myös tuo virranulosotto silloin se leaf kävisi myös ajokäyttöön ja sitten mökillä se toimisi akkuna jolloin erillisitä kallista akkua aurinkopaneelien kaveriksi ei tarvita.

Eli se systeemi olisi jokin tälläine
- Aurinkopaneeleita riittävästi mökin katolla
- Niissä 3-vaihe invertteri/latausäädin kiinni
- Leaf ja CCS adapteri joka sitten yhdistää auton tuohon lataussäätimeen/invertteriin.

Tällöin se kallein yksittäinen komponentti, eli akusto jää hankkimatta sinne mökille ja kun ajat sinne mökille Leafilla niin sun mökkis on täysin sähköistetty ja aurinkoisena päivänä paneelit puskee Leafin akut täyteen virtaa josta riittää sitten sadepäiviksi ja öiksi virtaa kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan ja kun lähdet mökiltä kotiin niin on akku Leafissa valmiiksi lähes täynnä kotimatkaa varten kun aurinkopaneelit lataa sen akun.

Froniuksen joku 4-6kW kokonen invertteri on muutaman satkun torista kun ihmiset vaihtaa omakotikäyttöön isompia ja paneelit on todella halpoja varsinkin jos joku iso toimija poistaa paneeleitaan.

Onko tällaiseen mielellään ei kovin paljon Leafia kalliimpaa vaihtoehtoa?

Erillinen akku, joku halpa kiinalainen LFP akuston, 2-3keur saa jo sellaisen pieniakkuista vanhaa Leafia vastaavan, mutta se on sitte pelkkä akku ja jää se auto siitä pois.
 
1 vaihtoehto on koittaa sieltä ajoakulta suoraan saada virtaa esim. johonkin aurinkoinvertteriin. Ymmärtääkseni sellaiseen Chademo-CCS adapteriin on olemassa jokin Open Source firmware johon olisi tulossa myös tuo virranulosotto silloin se leaf kävisi myös ajokäyttöön ja sitten mökillä se toimisi akkuna jolloin erillisitä kallista akkua aurinkopaneelien kaveriksi ei tarvita.

Eli se systeemi olisi jokin tälläine
- Aurinkopaneeleita riittävästi mökin katolla
- Niissä 3-vaihe invertteri/latausäädin kiinni
- Leaf ja CCS adapteri joka sitten yhdistää auton tuohon lataussäätimeen/invertteriin.

Tällöin se kallein yksittäinen komponentti, eli akusto jää hankkimatta sinne mökille ja kun ajat sinne mökille Leafilla niin sun mökkis on täysin sähköistetty ja aurinkoisena päivänä paneelit puskee Leafin akut täyteen virtaa josta riittää sitten sadepäiviksi ja öiksi virtaa kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan ja kun lähdet mökiltä kotiin niin on akku Leafissa valmiiksi lähes täynnä kotimatkaa varten kun aurinkopaneelit lataa sen akun.

Froniuksen joku 4-6kW kokonen invertteri on muutaman satkun torista kun ihmiset vaihtaa omakotikäyttöön isompia ja paneelit on todella halpoja varsinkin jos joku iso toimija poistaa paneeleitaan.



Erillinen akku, joku halpa kiinalainen LFP akuston, 2-3keur saa jo sellaisen pieniakkuista vanhaa Leafia vastaavan, mutta se on sitte pelkkä akku ja jää se auto siitä pois.
Ei kannata sotkea CCS:ää hommaan ollenkaan, kaikki chademo-autot tukevat suoraan kaksisuuntaisuutta ihan chademo-speksin ja japanilaisen pakottavan lainsäädännön taki ja leaf onkin about helpoin suomessa saatavissa oleva auto off-grid systeemin kylkeen. CCS-autot ovat paljon hankalampia kun niitä kaksisuuntaisia DC-latureita on vasta nyt alkanut tulla markkinoille.
 
Muistaakseni jossain uudemmassa videossa mainittiin että yo. akku olisi laitettu takaisin autoon ja käyttöön? En oo ihan kaikkia Dalan videoita katsonut.
 
Eikös tuollainen neljän-viiden tonnin alkupään Leaf sopisi sähkön varastoimiseen off grid -oloissa?

Jos akkua jäljellä 15-18 kWh ja on jokin tapa saada sitä autosta ulos? Varmaanhan se pitäisi tehdä 12 V akusta 1-2 kW invertterillä tms.
Tai kaveriksi joku 1-2 kWh virta-asema joka ottaa 12 V akusta tasavirtaa ~10 A eli 120 W ja latautuu täyteen ajan kanssa (niistähän lähtee usein helposti tehoa esim. 1,8 kW tjsp.)

Onko tällaiseen mielellään ei kovin paljon Leafia kalliimpaa vaihtoehtoa?

Henkilökohtaisesti en rakentaisi kotiakkua NMC-akuston pohjalle. En ainakaan jonkun muun ajamasta, käytetystä autosta otettua akustoa, jonka kohtelu, kunto ja kolarihistoria on epävarma.

Ehkä sitten, jos olisi niin iso tontti, että sen itse rakennetun akun voi sijoittaa vajaan paloturvallisen etäisyyden päähän kodista. Muuten käyttäisin suoraan kotiakuksi suunniteltua LFP-akustoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 911
Viestejä
5 055 895
Jäsenet
81 003
Uusin jäsen
OpterN

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom