Yleistä keskustelua sähköautoista

Miksi VW on pilannut hyvän softan navigaattorin hakutoiminnon heikkoudella. Jos haluat ladata Neste MY latauksella, niin et saa haettua ko. latureita karttakuvaan, josta valitset sopivimman, vaan navi näyttää kaikki laturit luettelona, josta pitää joko arpoa, tietää tai katsoa puhelimella mikä olisi se oikea kaikista vaihtoehtoista. En kyllä vieläkään tiedä miksi fontti pitää olla niin iso kuin näissä on.
Onko tää just se perusnavi vai erikseen kaupasta ladattava Charging Map? Cuprassa saa tuon jälkimmäisen ja se toimii ainakin "oikein" tuossa suhteessa.
 
Onko tää just se perusnavi vai erikseen kaupasta ladattava Charging Map? Cuprassa saa tuon jälkimmäisen ja se toimii ainakin "oikein" tuossa suhteessa.
Tässä voinee myös olla kyseessä eri volkkarin softaversio :think: En nyt äkkiseltään kokenut 5.x versiolla navia hankalaksi, mutta toisaalta en ole hakenut kuin tuntemiania asemia eli sinällään listamuoto ei olisi ollut ongelma. Suurin typeryys navissa on kyllä kahden käyttäjän paikkatietojen sotkeminen. Volkkari uskollisesti näyttää yhtä ja samaa työpaikkaa tai muuta aiemmin vierailtua kohdetta riippumatta siitä kumman profiili on kyseessä.
 
Suurin typeryys navissa on kyllä kahden käyttäjän paikkatietojen sotkeminen. Volkkari uskollisesti näyttää yhtä ja samaa työpaikkaa tai muuta aiemmin vierailtua kohdetta riippumatta siitä kumman profiili on kyseessä.
Oi kyllä. Tämän vuoksi käytän vain yhtä profiilia suosiolla. On se kumma ja muuta ettei tätä saada vuosien jälkeen toimimaan satavarmasti.
 
Oi kyllä. Tämän vuoksi käytän vain yhtä profiilia suosiolla. On se kumma ja muuta ettei tätä saada vuosien jälkeen toimimaan satavarmasti.
Muuten tuo kahden käyttäjän ratkaisu kyllä toimii ihan siedettävästi. Molemmat jos on autossa, niin vähän 1x2 kumman puhelimen se siihen arpoo kiinni. Profiilin penkkiasetukset elää myös satunnaisesti omaa elämäänsä, mutta onneksi penkin nappeihin koodatut pysyy muistissa luotettavasti. Valaistuja penkin asetusnappeja vähän kaipaisi, pimeässä pitää aina käsikopelolla mennä oikealle napille. (Ollaan säädetty siten, että kummankaan ei tarvitse säätää peilejä eli penkki liikkuu käyttäjien välillä. Ei toivoakaan päästä sisälle autoon, jos on väärässä asennossa.)
 
Onko tää just se perusnavi vai erikseen kaupasta ladattava Charging Map? Cuprassa saa tuon jälkimmäisen ja se toimii ainakin "oikein" tuossa suhteessa.
Katsoin videon miten Charging Map toimii ja näyttää sisältävän ominaisuudet jotka uudessa -25 mallin Enyaqissa siinä heti vakiolayotilla navissa. Ongelma on, että halutessaan käyttää Neste MY tai ST1-latureita, niin auto ei osaa näyttää karttakuvassa laturien sijainteja, vain luettelomuodossa. Näyttää toki kartalla kaikki operaattorit kyseisellä alueella, rajaus mahdollista: laturitehon, varausasteen, powerpassin ja Ionityn osalta.

Muutenhan reititys toimii hyvin ja yksinkertaisilla matkoilla onnistuu reitittää A-B, jonka jälkeen laturin voi vaihtaa kätevästi softalla haluamakseen lähialueen laturiksi.

Kaikkineensa tuo uusi -25 mallin android-pohjainen softa VAGilla toimii hyvin, vaikka ruudunpäivitys ja prossun nopeus ei yllä uusien puhelien ja parhaiden autosoftien tasolle.
 
Muuten tuo kahden käyttäjän ratkaisu kyllä toimii ihan siedettävästi. Molemmat jos on autossa, niin vähän 1x2 kumman puhelimen se siihen arpoo kiinni. Profiilin penkkiasetukset elää myös satunnaisesti omaa elämäänsä, mutta onneksi penkin nappeihin koodatut pysyy muistissa luotettavasti. Valaistuja penkin asetusnappeja vähän kaipaisi, pimeässä pitää aina käsikopelolla mennä oikealle napille. (Ollaan säädetty siten, että kummankaan ei tarvitse säätää peilejä eli penkki liikkuu käyttäjien välillä. Ei toivoakaan päästä sisälle autoon, jos on väärässä asennossa.)
Eikö profiilia voi vaihtaa käsin, jos se ottaa väärän automaattisesti? Ja onpa erikoista, ettei noita muistipaikkojen nappeja ole valaistu. Vähän samaa luokkaa kuin ekoissa id sarjan autoissa, joissa äänenvoimakkuus ja lämppärinapit oli pimeänä. Kukapa niitä pimeällä haluaisi säätää.

Eikö muistipaikkoihin tallennu penkin säätöjen lisäksi peilit? Me ajetaan yhdellä profiililla, mutta asetukset on noiden nappien takana. Peilitkin säätyy niiden mukana, niin kokonaista profiilia ei ole jaksettu tehdä, kun minä kuitenkin ajan lähes aina ja puoliso vain satunnaisesti.
 
Katsoin videon miten Charging Map toimii ja näyttää sisältävän ominaisuudet jotka uudessa -25 mallin Enyaqissa siinä heti vakiolayotilla navissa. Ongelma on, että halutessaan käyttää Neste MY tai ST1-latureita, niin auto ei osaa näyttää karttakuvassa laturien sijainteja, vain luettelomuodossa. Näyttää toki kartalla kaikki operaattorit kyseisellä alueella, rajaus mahdollista: laturitehon, varausasteen, powerpassin ja Ionityn osalta.

Muutenhan reititys toimii hyvin ja yksinkertaisilla matkoilla onnistuu reitittää A-B, jonka jälkeen laturin voi vaihtaa kätevästi softalla haluamakseen lähialueen laturiksi.

Kaikkineensa tuo uusi -25 mallin android-pohjainen softa VAGilla toimii hyvin, vaikka ruudunpäivitys ja prossun nopeus ei yllä uusien puhelien ja parhaiden autosoftien tasolle.
Siis haetko sitä miten saat matkan varrelle lisättyä sopivan pysähdyksen? Matkan kun ensin laittaa naviin, niin siihen saa sivupalkista sitten lisättyä:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/_kWXu4XGclI?si=pmI2W1ygdo7nEUj7&t=939


Vai haluatko suoraan pistää pelkästään laturille, jolloin sen voi kartasta rullata näkyviin. En tosin koskaan etsi tiettyä spesifiä laturia vaan katson laturin matkan varrelta sopivalta etäisyydeltä ja valitsen sitten siitä. Yleensä tuolla yllä olevalla tavalla.
 
Eikö profiilia voi vaihtaa käsin, jos se ottaa väärän automaattisesti? Ja onpa erikoista, ettei noita muistipaikkojen nappeja ole valaistu. Vähän samaa luokkaa kuin ekoissa id sarjan autoissa, joissa äänenvoimakkuus ja lämppärinapit oli pimeänä. Kukapa niitä pimeällä haluaisi säätää.

Eikö muistipaikkoihin tallennu penkin säätöjen lisäksi peilit? Me ajetaan yhdellä profiililla, mutta asetukset on noiden nappien takana. Peilitkin säätyy niiden mukana, niin kokonaista profiilia ei ole jaksettu tehdä, kun minä kuitenkin ajan lähes aina ja puoliso vain satunnaisesti.
Sivupeilit joo, peruutuspeili ei tietysti. Ja ratti. En nyt ymmärrä miten profiilin voi ottaa väärin, ei se sitä automaattisesti valitse. Se on aina viimeksi käytetty ja jos on toisen kuskin asetuksissa, niin mun on pakko siirtää ensin penkkiä että mahdun sisään. Toisinpäin ei tietysti ole ongelma hypätä autoon ja vaihtaa profiili, joka siirtää penkin (yleensä). Se on hieman typerää, että auto pitää ensin käynnistää profiilin valitsemiseksi, kun vaihda profiili-nappikin on aktiivisena (tuottaa "käynnistä auto" ilmoituksen :D). Carplay/AA sekaannus tulee vain, jos molemmat rekisteröidyt puhelimet ovat autossa. Meillä auto on niin paljon molempien käytössä, että profiilissa on järkeä. Saa näkymät sun muut mieleiseksi, ml. hud on/off.
 
Onko muuten noilla ketjuilla samat hinnat samantehoisislla latureilla joka paikassa vai vaihteleeko ne asemittain ?
Ainakin osalla ketjuja hinnat ovat asemakohtaisia, lisäksi aika, ja mahdolliset soppari jutut.

Polttoainepuoleen ehkä se parempi että julkaisevat hintoja verkkopalveluissaan
 
Sivupeilit joo, peruutuspeili ei tietysti. Ja ratti. En nyt ymmärrä miten profiilin voi ottaa väärin, ei se sitä automaattisesti valitse. Se on aina viimeksi käytetty ja jos on toisen kuskin asetuksissa, niin mun on pakko siirtää ensin penkkiä että mahdun sisään. Toisinpäin ei tietysti ole ongelma hypätä autoon ja vaihtaa profiili, joka siirtää penkin (yleensä). Se on hieman typerää, että auto pitää ensin käynnistää profiilin valitsemiseksi, kun vaihda profiili-nappikin on aktiivisena (tuottaa "käynnistä auto" ilmoituksen :D). Carplay/AA sekaannus tulee vain, jos molemmat rekisteröidyt puhelimet ovat autossa. Meillä auto on niin paljon molempien käytössä, että profiilissa on järkeä. Saa näkymät sun muut mieleiseksi, ml. hud on/off.
Oletin tietysti, että kaikki autot toimii kuten oma, joka siis valitsee profiilin avaimen tai kännykän perusteella, kuka avaa lukituksen (tai oikeammin kuka avaa kuskin oven). Ilmeisesti siis kaikki autot ei toimi näin, siksi sekaannus väärän profiilin valinnasta. Nyt ymmärrän tuon sinun ongelmankin paremmin. Peruutuspeili eikä ratti ei toki tallennu sen enempää profiiliin kuin penkin muistipaikkoihinkaan, kun ne on käsikäyttöisiä. Ihme muuten, että peruutuspeili ei taida säätyä sähköisesti missään autossa, ei edes missään kalliissa Porschessa. Itse en ainakaan tiedä yhtäkään. Mikähän siinä syynä, kun kaikkea muuta latausluukusta lähtien sähköistetään?

Volkkari taitaa vaatia myös ajotilan muutokseen ensin auton käynnistyksen? Ainakin Tesla Björn sitä jossain videossaan ihmetteli. Piti omasta oikein kokeilla ja siinä ajotila kyllä vaihtuu iloisesti "valmiustilassakin" ollessa. Ja luonnollisesti profiilin voi myös vaihtaa ilman käynnistystä. Olisiko Volkkarilla sama softa polttomoottoriauton kanssa ja siinä on ajateltu 12V akun hyytyvän, jos profiilin vaihto ajelee penkkiä ees taas? Vähän kyllä erikoinen rajoitus silti, kun ei se penkin siirto nyt montaa wattituntia haukkaa edes siitä 12V akusta.
 
Oletin tietysti, että kaikki autot toimii kuten oma, joka siis valitsee profiilin avaimen tai kännykän perusteella, kuka avaa lukituksen (tai oikeammin kuka avaa kuskin oven). Ilmeisesti siis kaikki autot ei toimi näin, siksi sekaannus väärän profiilin valinnasta. Nyt ymmärrän tuon sinun ongelmankin paremmin. Peruutuspeili eikä ratti ei toki tallennu sen enempää profiiliin kuin penkin muistipaikkoihinkaan, kun ne on käsikäyttöisiä. Ihme muuten, että peruutuspeili ei taida säätyä sähköisesti missään autossa, ei edes missään kalliissa Porschessa. Itse en ainakaan tiedä yhtäkään. Mikähän siinä syynä, kun kaikkea muuta latausluukusta lähtien sähköistetään?

Volkkari taitaa vaatia myös ajotilan muutokseen ensin auton käynnistyksen? Ainakin Tesla Björn sitä jossain videossaan ihmetteli. Piti omasta oikein kokeilla ja siinä ajotila kyllä vaihtuu iloisesti "valmiustilassakin" ollessa. Ja luonnollisesti profiilin voi myös vaihtaa ilman käynnistystä. Olisiko Volkkarilla sama softa polttomoottoriauton kanssa ja siinä on ajateltu 12V akun hyytyvän, jos profiilin vaihto ajelee penkkiä ees taas? Vähän kyllä erikoinen rajoitus silti, kun ei se penkin siirto nyt montaa wattituntia haukkaa edes siitä 12V akusta.
Bemarissa apukuskin ovesta kun hyppää sisään, niin nappaa profiiilin myös. Vaimo usein hyppää ennen mua autoon ja auto siis on vaimon profiilissa, sitte kun istun kuskin penkille, niin sitten auto tajuaa vaihtaa mun profiiliin.

Ja penkkihän siirtyy pois tieltä aina kun autosta poistuu (toki tämän saa ruksittua poiskin).
 
Bemarissa apukuskin ovesta kun hyppää sisään, niin nappaa profiiilin myös. Vaimo usein hyppää ennen mua autoon ja auto siis on vaimon profiilissa, sitte kun istun kuskin penkille, niin sitten auto tajuaa vaihtaa mun profiiliin.

Ja penkkihän siirtyy pois tieltä aina kun autosta poistuu (toki tämän saa ruksittua poiskin).
Voi olla joo, että profiili vaihtuu vasta sisään mennessä eikä oveen tarttuessa. Automaattisesti kuitenkin.

Itse en halua penkin siirtyvän, kun molemmat kuskit on sen verran notkeita, ettei tilanpuute ole ongelma ja takapenkillä voi olla joku tai jotain, jota ei halua litistää suotta aina kun kuskinoven avaa. Tuossa i4:ssä kun on melko pieni tuo takajalkatila muutenkin.
 
Ja penkkihän siirtyy pois tieltä aina kun autosta poistuu (toki tämän saa ruksittua poiskin).
Siirtyy se penkki volkkarissakin, mutta ei riittävästi kun asetuksissa on huomattava ero. Kesäkuteissa varmaan vois kokeilla änkeä toisen käyttäjän penkkiasetuksiin, mutta talvitakin kanssa ei sitten millään. Ioniq 5:ssa on huomattavasti pidempi siirtymä. Mutta jo kuten totesin, suurin ongelma asiassa on se napin valaistuksen puute (feat. pimeä piha).
 
Taitaa se ero olla lähinnä euron pari luokkaa nykyisillä hinnoilla. K-lataus 35snt, Recharge 39snt, Neste 39snt,ABC 39snt ja esim. Ionityt K-latauksella 38snt.

Edittinä Neste.
ABCn oikeat hinnat ovat apista katsottuna 30 ja 36 snt (alempi hinta näyttää olevan käytössä Prismoissa ja S-marketeissa, ylempi liikenneasemilla). K-latauksella myös yöhintana 30 snt, toki suurin osa pikalatauksista tehdään tuolla normihinnalla 35.

Tyypillisen 77 kWh akun lataaminen 15->80 % tekee siis kalleimman ja halvimman välille n. 5 euron hintaeron
 
VILP-ongelmat ohi Teslalla?

Pumppuhan on toimiessaan loistava, varastoi laturilta energian akkuun, kulutus sen jäleen -10 C pakkasessa satasen vauhdissa 16-17 kwh/100km, epäilen ettei mikään auto pysty samaan.

Kouvolan Autohuollon Jesse viimeisimmässä videossa valottaa epäilystään Teslan "ILP" vian syytä ja kertoo kuultua kentältä mitä Tesla tehnyt korjaukseksi. VILP-ongelmat (ilma-vesilämpöpumppu) ovat todennäköisesti takanapäin ja PTC-Teslat kalliimpia omistaa.

Kompressori rikkoutuisi, koska kompuraan pääsee tiivistymään kosteutta höyrystä, ilmiölle oli jokin nimikin, kompuran lähtiessä käyntiin on kosteus jo jäätynyt seurauksena ollen kompuran rikkoutuminen oheisvahinkojen kera.

Tesla korjannut asiaa useammalla tavalla, ei varmistettua tietoa, mutta Jessen kertomaa: kompressoria lämmitetään häviölämmityksellä sähköllä, voidaan pyörittää aluksi värään suuntaan ja pyöritetään aluksi hitaammin. Kaikki softalla. Uusia osanumeroitakin on tullut.

Tesla sai kiitosta erinomaisesta jokaiseen autoon integroidusta diagnostiikkasoftasta ja käytettyjen osien käyttömahdollisuuksista.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/gHd9UCeDuTo?si=fTG9W11LjwRmoOVI
 
Viimeksi muokattu:
Ainakaan palstoilla ei ole enää näkynyt vyörymällä postauksia rikkoontumisista Junipereissä tai prefacelift Y:ssä, vaikka Lapissa on kylmää jo pitänytkin.

Aika näyttää.
 
Oho, tämähän muuttaa pelikenttää jonkin verran. Ainakin meidän perheellä takuu on vaikuttanut ostopäätöksiin kyllä.
Erittäin houkuttelevia nämä tulevat Volkswagenit käytettyinä, kun takuuta jäljellä vuosia.

Volkswagenin tai MEB-alustaisten paras on ehdottomasti tuo id.7, suosittelen kokeilemaan.
 
Erittäin houkuttelevia nämä tulevat Volkswagenit käytettyinä, kun takuuta jäljellä vuosia.

Volkswagenin tai MEB-alustaisten paras on ehdottomasti tuo id.7, suosittelen kokeilemaan.
Mikä siinä ”pikkuakkuisessa” id7:ssa on erityisesti parempaa kuin uusimmassa id4:sessa tai Enyaqissa? Aavistuksen parempi kulutuslukema motarilla, mutta ero ei kait ihan massiivinen lopulta ole?
 
Kompressori rikkoutuisi, koska kompuraan pääsee tiivistymään kosteutta höyrystä, ilmiölle oli jokin nimikin, kompuran lähtiessä käyntiin on kosteus jo jäätynyt seurauksena ollen kompuran rikkoutuminen oheisvahinkojen kera.
Ei ihan näin. Kylmäaine vaihtaa järjestelmässä olomuotoa nesteeksi ja kaasuksi. Epäilys oli, että nestemäistä kylmäainetta voisi kertyä kompuraan ja aiheuttaa ns. Hydrolockin. Todennäköisyys tällle kasvaa kylmässä, jolloin kylmäaine nesteytyy helpommin (pienemmässä paineessa). Samalla tavalla voi rikkoa polttomoottorin päästämällä vettä ilmanoton kautta palotilaan.
 
VW nosti perustakuun 5v/100 000km.
Erikoista veivausta ollut VAG:llä näiden takuiden kanssa Euroopan sisällä ainakin. Suomessa on ollut aikaisemmin aina 2 v takuu, samaan aikaan joissain maissa on joissain malleissa ollut tuo 5v. Muutama vuosi sitten kun autoa olin ostamassa niin mm. Tanskassa ID.4 sai 3 v takuulla johon kuului myös muu ylläpito. Enyaqeissa taas jotkut oli 5v takuulla ja toiset 3v.
 
Nykyiseen polttikseen alkaa isot rempat(ja viat) tulossa ja se polttoaineen kulutus on sitä luokkaa, että ihan hirvittää. Emäntäkin on antaa vihreätä valoa auton vaihtoon. Aika vahvasti ollaan täyssähköautoon päin kallellaan. Kotilatausta ei ole, on vain se perinteinen tolppa josta saa virtaa moottorin esilämmitystä varten. Työpaikalla on mahdollista ladata muistaakseni hintaan 30senttiä/kwh ja palvelun tarjoajana on Virta. Lataustyyppejä en muista.
En ymmärrä sähköauton latauksesta mitään ja tarkoitus olisi hankkia ensialkuun käytettynä. Työmatkat ovat noin 2x10km/päivä plus viikonloppuisin satunnaiset ajot sinne tänne pääsääntöisesti akselilla Kerava-Tikkurila-ja ehkä joskus Helsinkiin asti. Kesällä kerran pari vähän pohjoisempaan.
Mitä mieltä olette esim.tämmöisestä leafsta? Mitä tossa kannattaisi ottaa huomioon?
ps.latausnopeudesta ei sinänsä tartis stressaa koska työpaikalla(toistaiseksi) ei ole rajoitettu kauanko auto saa olla siinä latauspaikalla. Kuulemma autoja lataillaan aika rauhassa sen työpäivän ajan.
 
Taloyhtiössä(?) keskustelu vireille hallituksessa jos ei vielä kenelläkään ole ladattavaa autoa/latausasemaa, niitä saa siihen tolppaan vaihdettua. Kannattaa liittyä lueskelemaan facessa Sähköautot Nyt ja Kotilataus Nyt ryhmiä, sieltä saa vertaistukea.
 
Mitä mieltä olette esim.tämmöisestä leafsta? Mitä tossa kannattaisi ottaa huomioon?
Chademoa en ottaisi, ellei oikeasti ole varmaa, että se auto ajetaan loppuun eikä koskaan tarvitse lähteä pidemmälle. Muutenhan Leaf on ihan hyvä perusauto.

Tokihan nykyään on CCS / Chademo adaptereitakin, mutta varsinkin ekaa sähköautoa ostaessa ei välttämättä sitä lisäjumppaa kaipaa.
 
Nykyiseen polttikseen alkaa isot rempat(ja viat) tulossa ja se polttoaineen kulutus on sitä luokkaa, että ihan hirvittää. Emäntäkin on antaa vihreätä valoa auton vaihtoon. Aika vahvasti ollaan täyssähköautoon päin kallellaan. Kotilatausta ei ole, on vain se perinteinen tolppa josta saa virtaa moottorin esilämmitystä varten. Työpaikalla on mahdollista ladata muistaakseni hintaan 30senttiä/kwh ja palvelun tarjoajana on Virta. Lataustyyppejä en muista.
En ymmärrä sähköauton latauksesta mitään ja tarkoitus olisi hankkia ensialkuun käytettynä. Työmatkat ovat noin 2x10km/päivä plus viikonloppuisin satunnaiset ajot sinne tänne pääsääntöisesti akselilla Kerava-Tikkurila-ja ehkä joskus Helsinkiin asti. Kesällä kerran pari vähän pohjoisempaan.
Mitä mieltä olette esim.tämmöisestä leafsta? Mitä tossa kannattaisi ottaa huomioon?
ps.latausnopeudesta ei sinänsä tartis stressaa koska työpaikalla(toistaiseksi) ei ole rajoitettu kauanko auto saa olla siinä latauspaikalla. Kuulemma autoja lataillaan aika rauhassa sen työpäivän ajan.
Taloyhtiössä(?) keskustelu vireille hallituksessa jos ei vielä kenelläkään ole ladattavaa autoa/latausasemaa, niitä saa siihen tolppaan vaihdettua. Kannattaa liittyä lueskelemaan facessa Sähköautot Nyt ja Kotilataus Nyt ryhmiä, sieltä saa vertaistukea.
Kuten tässä tulikin jo, niin kannattaa tuota kotilatausta edes yrittää saada järjestymään. Pari eri ketjua täältäkin jo löytyy:

Lämmitystolppa on tosiaan mahdollista päivittää lataukseen, esim. meillä rakennusvaiheessa latausmahdollisuuden ottaneet saivat (tai joutuivat ottamaan?) Fibox Heat'n'charge Power purkit:

Myöhemmin sitten tolppapaikoille latauksen halunneet ovat asennuttaneet olemassa olevaan tolppaan lisänä tällaiset:

Jos Leafin sijasta ihan uusi auto kiinnostaa, niin alkuvuodesta/keväästä tulee VAG:in kolmikko Cupra Raval, VW ID.Polo ja Skoda Epiq, joiden hinta yritetään painaa 25 kiloeuroon.
Yllä kun oli maininta tuosta VW:n 5 vuoden takuusta, niin ID.Polo pääsee samalle viivalle Seatin/Cupran kanssa.
 
Jos Leafin sijasta ihan uusi auto kiinnostaa, niin alkuvuodesta/keväästä tulee VAG:in kolmikko Cupra Raval, VW ID.Polo ja Skoda Epiq, joiden hinta yritetään painaa 25 kiloeuroon.
Yllä kun oli maininta tuosta VW:n 5 vuoden takuusta, niin ID.Polo pääsee samalle viivalle Seatin/Cupran kanssa.
Näistä ainakin ID. Polon toimitukset alkaa vasta syksyllä, näillä näkymin aikaisintaan syyskuussa 2026. Skoda Epiqistä ei vielä tietoa, se esitelläänkin varsinaisesti kai vasta ensi kesänä. Raval voi tulla jo aikaisemmin.
 
Näistä ainakin ID. Polon toimitukset alkaa vasta syksyllä, näillä näkymin aikaisintaan syyskuussa 2026. Skoda Epiqistä ei vielä tietoa, se esitelläänkin varsinaisesti kai vasta ensi kesänä. Raval voi tulla jo aikaisemmin.
VW Suomi itse puhuu keväästä, mutta toki itse toimitukset voi venyä ties kuinka pitkälle


Raval kolmikosta järjestyksessä ensimmäinen joka pitäisi tulla pihalle, olikohan peräti helmikuun tienoilla, mutta tässä tapauksessahan kysyjällä oli vielä ainakin liikkuva auto alla, eli täysin akuutti tarve uudelle ei välttämättä ole.
 
Nykyiseen polttikseen alkaa isot rempat(ja viat) tulossa ja se polttoaineen kulutus on sitä luokkaa, että ihan hirvittää. Emäntäkin on antaa vihreätä valoa auton vaihtoon. Aika vahvasti ollaan täyssähköautoon päin kallellaan. Kotilatausta ei ole, on vain se perinteinen tolppa josta saa virtaa moottorin esilämmitystä varten. Työpaikalla on mahdollista ladata muistaakseni hintaan 30senttiä/kwh ja palvelun tarjoajana on Virta. Lataustyyppejä en muista.
En ymmärrä sähköauton latauksesta mitään ja tarkoitus olisi hankkia ensialkuun käytettynä. Työmatkat ovat noin 2x10km/päivä plus viikonloppuisin satunnaiset ajot sinne tänne pääsääntöisesti akselilla Kerava-Tikkurila-ja ehkä joskus Helsinkiin asti. Kesällä kerran pari vähän pohjoisempaan.
Mitä mieltä olette esim.tämmöisestä leafsta? Mitä tossa kannattaisi ottaa huomioon?
ps.latausnopeudesta ei sinänsä tartis stressaa koska työpaikalla(toistaiseksi) ei ole rajoitettu kauanko auto saa olla siinä latauspaikalla. Kuulemma autoja lataillaan aika rauhassa sen työpäivän ajan.
Kesärange on helposti se reilu 200km ja kovimmillakin pakkasilla ei paljon alle 100km tipu, joka tolle ajoprofiilille riittää oikein hyvin. Jos päivittäin pääsee edes (hidas)lataamaan (tolla sun työpaikan Virran laturilla pitäis 8h työpäivän aikana saada ladattua aina 100% vaikka olisi ihan tyhjä akku) niin ei sitä pikalatausta välttämättä koskaan tarvitse. Latauskartta.fi:a näkee että kyllä niitä chademojakin vielä löytyy. Todennäköiseti hyvin huoleton ja halpa vehje, oikein hyvä ekaksi sähköautoksi kunhan ei säännöllisesti tarvitse pitkää matkaa tehdä tai kuljettaa aikuisia takapenkeillä. Sisusta on kyllä vähän vanhentunut ja näyttöjen resoluutio hyvin vaatimaton verrattuna muihin, mutta ajavat kyllä asiansa.

Edit; pikaisella nettiauton selailulla sanoisin että lefassa kyllä saa tuohon hintaan erittäin paljon sähköautoa verrattuna muihin. Muut hyödyt (tilat, luotettavuus, huoltojen hinta) ovat huomattavasti isommat kuin se suurin haitta (CCS latauksen puute) joka ei välttämättä koskaan kohdallasi edes tuolla sun ajoprofiililla toteudu. Eikä tosiaan kannata liikaa lukea foorumikokemuksia ;)
 
Viimeksi muokattu:
VW Suomi itse puhuu keväästä, mutta toki itse toimitukset voi venyä ties kuinka pitkälle
Myyntiin tulevat keväällä, toimitukset syksyllä, tämän hetkisten tietojen mukaan. Alankomaiden sivuilla on jo vähän lisätietoa malleistakin ja siellä sanotaan toimituksista:

"Available from mid-November '26 (37 kWh) | mid-September '26 (52 kWh)"
 
En ymmärrä sähköauton latauksesta mitään ja tarkoitus olisi hankkia ensialkuun käytettynä.
Suosittelen lämpimästi pelkkien foorumitekstien lisäksi selvittämään tuttavapiiristä muutamia sähköautoilijoita, joilla olisi myös latausasiat hallussa. Sitten viet sellaisia kavereita lounaalle ja pyydät kertomaan oleellisen. Pääse parhaiten alkuun.

Sähköautoilu on hyvinkin fiksua, jos on mahdollisuus ladata säännöllisesti joko kotona tai töissä. Muuten homma menee minusta haasteelliseksi ja haittaa arkea.

Leaf on fiksu auto, mutta sen lataustapa chademo ei, koska sille soveltuvia pikalatureita on hyvin vähän. Jos kotona tai töissä lataaminen ei oikein onnistu ja sähköauto on saatava, valitsisin ainoastaan hyvällä latauskyvyllä ja akun lämmityksellä olevan patteriauton.
 
Selasin huvikseni Nettiautosta uusia sähköautoja halvemmasta päästä. Osui silmiin monta Kia EV3 -mallia hintaan noin 33900 euroa. Hinnaston hinta halvimmalle Air-mallille on 37437,46 euroa. Mistähän oikein on kyse?

Tosin näyttävät kaikki olevan Rinta-Joupilla myynnissä, joten lieneekö jokin kampanja...
Pari esimerkkiä:


Jonkun firman liisariautot palutunut? alvillisia autoja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 716
Viestejä
5 049 132
Jäsenet
80 975
Uusin jäsen
konstadaonly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom