Yleistä keskustelua sähköautoista

Tuo kuva ei ole sitä tilanteesa kun auto jarrutti.

Mutta miksi Tesla kajautti Mersun konttiin ? Miksi MG ei ajanut Teslan konttiin ?
En tiedä, en tiedä oliko edes teslassa uusin softa sisässä. Teslalla softa menee eteenpäin ns. koko ajan jos katsoo miten fsd13, fsd 14.1/2/3..., 14.2, 14.2.1.25 jne. ajaa. Mersu ja nvidia molemmat käyttävät end2end neuroverkkoratkaisua + himmelit päälle ajamiseen. Siellä ei ole enää mitään switch case ihminen/ihminen suojatiella/ihminen peräkontissa jne. c/c++ koodia. Spekuloin, että mersun tapauksessa ei ole opetettu neuroverkkoa oikein niin reagoi sitten typerästi tilanteeseen.
Kun ajoneuvon pitää tehdä varma päätös sekunnissa niin se ei lähde googlailemaan mitään chatgpt:n vastauksia :rofl:
Googletus oli esimerkki toimivasta neuroverkosta. Sekä tesla että mersu ajavat end2end neuroverkoilla. Teslan tapauksessa raaka signaalidata syötetään neuroverkolle sisään ja ulos tulee ohjausliikkeet. Vuoden takaa youtubevideota nvidian ratkaisua mihin mersun softa perustuu. Tesla käyttää samaa, joskin on teknologisesti edellä versus nvidia/mersu

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=06BXs-R-fQ8

Viimeksi muokattu:
En tiedä, en tiedä oliko edes teslassa uusin softa sisässä. Teslalla softa menee eteenpäin ns. koko ajan jos katsoo miten esim. 14.1,.1.2.3, 14.2, 14.2.1.25 jne. ajaa. Mersu ja nvidia molemmat käyttävät end2end neuroverkkoratkaisua + himmelit päälle ajamiseen. Siellä ei ole enää mitään switch case ihminen/ihminen suojatiella/ihminen peräkontissa jne. c/c++ koodia. Spekuloin, että mersun tapauksessa ei ole opetettu neuroverkkoa oikein niin reagoi sitten typerästi tilanteeseen.

Tesla ajoi päin kun ehkä vanha softa, ja Merus jarrutti typerästi kun kuvaaja touhus edessä valjaiden varassa aukinaisessa peräraonttissa, kun ei ollut opetettu neuroverkkoon tilannetta.

No nyt meitä kiinnostaa toimiiko Teslan uudempi softa ja oppiiko Mersu neuroverkko erottaan turvallisesti valjassa roikkujan riski tilanteista.

Tesla ajoi päin kun ehkä vanha softa, ja Merus jarrutti typerästi kun kuvaaja touhus edessä valjaiden varassa aukinaisessa peräraonttissa, kun ei ollut opetettu neuroverkkoon tilannetta.

No nyt meitä kiinnostaa toimiiko Teslan uudempi softa ja oppiiko Mersu neuroverkko erottaan turvallisesti valjassa roikkujan riski tilanteista.
Mua ei kiinnostanut kumpikaan noista sun mainitsemista. Mua kiinnosti tekninen selitys siitä miksi mersu teki mitä teki ja miten asia on korjattavissa. Ajattelin että jotakin muutakin olisi saattanut tämä kiinnostaa sen sijaan, että pitäisi vängätä missä autossa on paras tai oikeasti vähiten huono ajoavustin.

Mersua yrittänyt seurata kun nvidia+mersu kombo kiinnostaa. Huomiona ollut, ettei cla-arvosteluissa yhdessäkään mun pettymykseksi otettu ajoavustimiin minkäänlaista kantaa/esittelyä. Kahlasin aika monta arvostelua aikaisemmin syksyllä cla:sta läpi.

Teslan FSD softa ei mitenkään tulisi olla se tekijä miksei hätäjarrutus toimi. Se on hätäjarrutus ja sen tulee toimia oli softa mikä vain.

Eikä FSD edes liity siihen ominaisuuteen.

Mua ei kiinnostanut kumpikaan noista sun mainitsemista. Mua kiinnosti tekninen selitys siitä miksi mersu teki mitä teki ja miten asia on korjattavissa.
Ok.

Sori menee vähän nimimerkit sekaisin, luulin että Teslan touhutkin kiinnostaa, ja noin laajemmin autojen toteutukset. Ei tarkoitus dissata merkki kiinnostusta.

Ketjuu juttu tosiaan tuli tuon mersun toiminnan kannalta ja vasta videolta huomasin sen että Tesla oli kajauttanut mersun konttiin.

Jossain ketjussa paljon kirjoituksia AIsta, siitä miten ne on mustialaatikoita ja että Tesla testaa kovasti kohti itseajavaa. Mersulla samoin, kumpikaan ei nyt itseajavia tässä.

Mutta sattumalta kolme erilaista reagointi, ensimmäinen reagoi varovaisuus edellä, ja toinen kajautti päiten, kolmas toimi ja vältti onnettomuuden

Tuossa videon kuvauksessa en kirjoittanut mitään Teslasta kun se sekä kuski ymmärtääkseni reagoi mutta se ei riittänyt märällä tiellä tappituntumalla ajaessa. Hankala siitä moittia.

Ok.

Sori menee vähän nimimerkit sekaisin, luulin että Teslan touhutkin kiinnostaa, ja noin laajemmin autojen toteutukset. Ei tarkoitus dissata merkki kiinnostusta.

Ketjuu juttu tosiaan tuli tuon mersun toiminnan kannalta ja vasta videolta huomasin sen että Tesla oli kajauttanut mersun konttiin.

Jossain ketjussa paljon kirjoituksia AIsta, siitä miten ne on mustialaatikoita ja että Tesla testaa kovasti kohti itseajavaa. Mersulla samoin, kumpikaan ei nyt itseajavia tässä.

Mutta sattumalta kolme erilaista reagointi, ensimmäinen reagoi varovaisuus edellä, ja toinen kajautti päiten, kolmas toimi ja vältti onnettomuuden
Kyllä mua kiinnostaa teslakin ihan kuten kaikki muutkin ajoavustimet, robotiikka yms. Tässä tapauksessa vain ei minulle ole mitää uutta teslassa, vajavainen on. Tapaus mersu taas kohtasi melko jännän reunatapauksen.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
295 316
Jäsenet
80 863
Uusin jäsen
Kebabmato

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom