Yleistä keskustelua sähköautoista

Nyt kun taas VW mainittu, niin onko noiden MEB/id.buzz takajarrujen kanssa ollut joku laajempi ongelma. Kuulin tuossa tapauksesta missä takajarrut jäävät herkästi jumiin kun jarrulla pysäyttää auton. Kuulemma huollon mukaan vuoden -26 malliin tämä on korjattu, mutta valmistaja ei suostu vaihtamaan uudempia osia tilalle, joten nykyinen omistaja käy kerran viikossa takuuhuollossa viemässä palautetta (kyseinen auto vielä takuunalainen).
Liittyykö tämä siihen että kun auto on pitempään paikallaan niin rummut ruostuu/jäätyy kiinni? Sen korjauksen kanssa oli ainakin aika vänkäys kun yhdellä marmorilla väitettiin ettei korjausta ole ja piti mennä toiselle jossa se tehtiin. En tiedä kyllä oliko sitten lopullinen korjaus.
 
Liittyykö tämä siihen että kun auto on pitempään paikallaan niin rummut ruostuu/jäätyy kiinni? Sen korjauksen kanssa oli ainakin aika vänkäys kun yhdellä marmorilla väitettiin ettei korjausta ole ja piti mennä toiselle jossa se tehtiin. En tiedä kyllä oliko sitten lopullinen korjaus.

Ei tässä tapauksessa käsittääkseni, kun autolla tulee joka päivä työajossa.
 
-21 vuoden Gtx kans kuskin puolen seisontajarru jäässä joka kerta näillä keleillä ku pysähtyy viittä minuuttia pidemmäksi aikaa. Pitänee käyttää rumpu auki ku kelit lämpiää ja hämmästellä systeemin paskuutta.
 
Ei tarvitse olla kuin Turku-Tampere-Helsinki kolmion motari-kaupparatsu, niin isossa 100 kWh akussa on paljonkin järkeä. 80 kWh kun on siinä kintaalla, että pääseekö edestakaisin lataamatta. Kaikki toki ei tarvitse, joten useampaa akkukokoa on hyvä olla.
Juu, mersuunkin tilatessa ruksittiin isompi polttoainesäiliö tarpeen mukaan. Esim 65 litraa -> 80 litraa.
 
-21 vuoden Gtx kans kuskin puolen seisontajarru jäässä joka kerta näillä keleillä ku pysähtyy viittä minuuttia pidemmäksi aikaa. Pitänee käyttää rumpu auki ku kelit lämpiää ja hämmästellä systeemin paskuutta.
Jos ei ole jo tehty niin -22 enyqiin ainakin vaihdettiin jarrukengät eri materiaalia olevaan ja lisäksi joku tiivistys ilmeisesti ettei rummut olisi niin herkästi täynnä vettä.
 
Jos ei ole jo tehty niin -22 enyqiin ainakin vaihdettiin jarrukengät eri materiaalia olevaan ja lisäksi joku tiivistys ilmeisesti ettei rummut olisi niin herkästi täynnä vettä.
80-luvun rummuissa oli ikävä kauluri, joka haittaisi avaamista, mutta suojasi paremmin vedeltä. Volkkarin suunnittelija ei ehkä ole älynnyt miettiä tätä uutta helpommin avattavaa rakennetta ihan loppuun asti…
 
Olikohan lie pakkasista johtuvaa, mutta eilen alkoi Polle yht'äkkiä töistä lähtiessä valittamaan sekä takaoven lapsilukosta että tuulilasikamerasta. Jälkimmäinen ei ole tullut vielä takaisin, joten saas nähdä.
 
Whatcar testasi toimintamatkat talaveto CLA:lla, Model 3 LR rwd:llä ja MG i5, yllättäen kaikkein pihein oli vanhaa tekniikkaa edustava, vähän vanhaa aerodynaamisempi Model 3 LR.

Model 3 pääsi 3,8 mailia kilowatilla, kun CLA jäi 3,6 mailiin ja MG 2,5 mailiin kilowatilla.

CLA maksoi 6000 euroa enemmän kuin Model 3 ja siihen meni 1 matkalaukku vähemmän, Model 3 9 matkalaukkua.

CLA sisätilat olivat pienimmät, sitten tuli Model 3 ja I5 MG.

CLA pääsee pisimmälle, koska 10 % isompi akku ja oli toiseksi nopein lataamaan, nopein paperilla MG, muttei softa tai muita bugeja, latausnopeudet jäi alle sataan.
 
Polestar. Ei jätä laatuvaikutelmaa.

Valojen indikaationa pelkästään päiväajovalojen ikoni. Ei mitään merkkiä kojetaulussa, ajatko ajovaloilla vai päiväajovaloilla. Miten tollanen on voitu saada tyyppihyväksytyksi tieliikenteeseen?

Jos takavalot palavat, niin mitä tuolla on merkitystä?

Pollen iskäfirmallahan oli kasarilla yleensä "parkeille" merkkivalo mittaristossa, sinänsä suht loogista että varsinaisille ajovaloille ei tarvitse omaa merkkivaloaan.

En enää ihmettele, että ihmiset pysäköi kadunvarteen ajovalot päällä. Niin älytöntä kuin se onkin, ei auto anna mitään indikaatiota siitä, että eipä ole parkeilla - vaan täysillä ajovaloilla. Kuskilla ei ole muuta mahdollisuutta tietää ajovalojen statusta, kuin rämpätä viiksestä ja katsoa mitä edessä tapahtuu. Ja ymmärrys ei kuskeilla siihen saakka riitä.

Itseasiassa lainsäätäjähän vihjaa hyvästä toteutustavasta, nuo huomio ja ajovalosysteemithän saa toteuttaa niin että käsijarrun (tai P) kytkeminen sammuttaa valot.

Mulla on ysärillä tehdyssä retkeilyautossa huomiovalokytkentä tehty käsijarrun ojaamaksi.
Kyllä ne kanssa-autoilijat tarvitsee niitä valoja myös. Hyvä esimerkki viikon sisään pimeässä sateella, kun risteysalueella auto tuli sivulta pelkät heikot tuikut päällä. Eihän sitä autoa tahtonut nähdä, vaikka oli valaistu tieosuus kyseessä. Ei sitä itse auton sisältä huomaa, jos omat ajovalot puuttuu valaistulla tiellä, mut muut sen kyllä huomaavat.
Tuossa lienee sitten käyttäjä erikseen kytkenyt pelkät parkit päälle. Tai sitten vaan kumpikin ajovalo palanut.

Huomiovalothan ovat jo liian kirkkaat pimeässä muiden tienkäyttäjien kannalta.
 
Olikohan lie pakkasista johtuvaa, mutta eilen alkoi Polle yht'äkkiä töistä lähtiessä valittamaan sekä takaoven lapsilukosta että tuulilasikamerasta. Jälkimmäinen ei ole tullut vielä takaisin, joten saas nähdä.
No pollessa jäätyy kahvat ja lukitukset. Varsinkin jos on päässyt sulamaan ja sitten taas pakkasta. Ei mitään uutta sillä rintamalla.
 
Kohtuullisen ylistävät koeajokokemukset uudesta bemmin ix3 kyllä lupaa varsinaista jackpottia kun 3-sarjaa vastaava kori saadaan ens vuonna myyntiin. Erittäin kovalla prosentilla voisi kyllä i4 vaihtaa siihen. Pitkästä aikaa tulossa sähköauto joka vähän edes herättää kiinnostusta, edellinen ja ainoa on tähä mennessä ollu tää i4. Tai no model S plaid kiinnostava kyllä mutta ässä mersun hinta ja ladan laatu ni ei oikeen täsmää.
 
BMW:n alusta vaikuttaa kyllä paperilla paremmalta kuin VAG:n PPE. Akkua on just sen verran enemmän että tuntuu, hyötysuhteet vaikkuttavat hyvältä ja latausnopeudetkin hieman vielä kovemmat (tällä ei niin kauheasti ole enää väliä, PPE on varmaan valtaosalle ”riittävän hyvä”).

Ehkä VAG kiirehti vähän liikaa tuota PPE:tä ja BMW sai rauhassa tehdä alustastaan paremman?

Itse olen PPE:n osalta pettynyt suht suuriin kulutuslukemiin mitä testeissä näkyy.
 
Tuossa nykyistä iX3 mallia katselin jo ”silläsilmällä”. Mutta mietin, että mahtaakohan olla tulossa täysverinen sähkö iX3 piankin. Koska aiempi oli niin tekemällä tehty.
Toi nyt julkaistu on kyllä ulkonäöllisesti ja speksien valossa todella paljon paremmin tehty, ajatuksen kanssa, kuin aiempi. Hyvä näin.
Sitten samalla julkaisivat kaksi muutakin - ja ainakin itsellä meni pähkinät pipariksi, että mitenkäs noi sisarmallit suhtautuu tähän iX3 uutuuteen. Hyvä julkaisu joka tapauksessa! Täytynee jopa perehtyä lisää.
 
Onhan auton käyttöliittymät pääsääntöisesti melko typerästi toteutettu. Jos ajaa aina samalla autolla niin ei se haittaa, mutta jos ajokki vauihtuu aina välillä niin ei noita ole suunniteltu selkeiksi.

Sähköautoissa kun alkaa olla isompaa näyttöä aina, niin voisi ihan hyvin aina valokytkintä käyttäessä lukea isolla muutaman sekunnin että mitkä valot palaa nyt.
Polestar. Ei jätä laatuvaikutelmaa.

Valojen indikaationa pelkästään päiväajovalojen ikoni. Ei mitään merkkiä kojetaulussa, ajatko ajovaloilla vai päiväajovaloilla. Miten tollanen on voitu saada tyyppihyväksytyksi tieliikenteeseen?
Bemarin i4:ssä ja varmaan kaikissa muissakin nykyisissä malleissa näkyy mittaristossa juuri tuollainen ilmoitus aina valoja vaihtaessa. Lisäksi mittaristossa näkyy parkkivalo- tai ajovalokuvake sen mukaan, ajaako päiväajovaloilla vai oikeilla. Jos vieläkin on epäselvää, voi keskinäytön animoidusta autosta katsoa mitä valoja palaa missäkin. Itse tosin olen huomannut automaatin toimivan niin hyvin, ettei valoja edes mieti.
 
Onhan auton käyttöliittymät pääsääntöisesti melko typerästi toteutettu. Jos ajaa aina samalla autolla niin ei se haittaa, mutta jos ajokki vauihtuu aina välillä niin ei noita ole suunniteltu selkeiksi.

Sähköautoissa kun alkaa olla isompaa näyttöä aina, niin voisi ihan hyvin aina valokytkintä käyttäessä lukea isolla muutaman sekunnin että mitkä valot palaa nyt.
Näin olisin odottanut vähimmillään toimivan tuon Polestarin mittariston. Missään näytössä ei tapahtunut elettäkään, kun vaihtoi DLR <-> Ajovalot välillä. Ainoa indikaatio oli ulkona nähtävät muutokset.
Kiinalainen viritys.
 
paljon osunut kusetus videita
tässä yksi

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=ogHSThGkBaM

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=2-ojg3VxPeo
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun taas VW mainittu, niin onko noiden MEB/id.buzz takajarrujen kanssa ollut joku laajempi ongelma. Kuulin tuossa tapauksesta missä takajarrut jäävät herkästi jumiin kun jarrulla pysäyttää auton. Kuulemma huollon mukaan vuoden -26 malliin tämä on korjattu, mutta valmistaja ei suostu vaihtamaan uudempia osia tilalle, joten nykyinen omistaja käy kerran viikossa takuuhuollossa viemässä palautetta (kyseinen auto vielä takuunalainen).
119tkm josta 80tkm itse ei ole tullut vastaan. -21 Meb.
 
Vageissa näkyy ainakin onko parkit/päivävalot, perusvalot vai pitkät päällä Mebeissä ja kaikissa muissa, kun sama paneeli on kaikissa kuskin vasemman polven kohdalla ja mittaristossa loput. Cupralle pakko antaa kiitos et takaledit on päällä myös päiväajovalojen kanssa.
 
119tkm josta 80tkm itse ei ole tullut vastaan. -21 Meb.

0-144tkm 04/22-06/25 ei mitään isompaa.

Syksyn kosteilla alkoi tekemään kyllä sitä, että kun regeniltä ehkä hyppäisi aidosti jarrulle hidastaessa 5kmh..1kmh niin jarrut otti kulmikkaammin kiinni. Kun tuolloin kosteilla tai talvikeleillä välillä jarrutteli N:lla eli tällöin puhtaasti jarruilla niin ei ongelmia. Pidempään seistessä ja riippuen kelistä nappasi kyllä vähän kiinni ja liikkeelle lähdettäessä tuli sellainen nykäisy ja tiivisteet taakse ainakin vaihdettiin huollossa. Ensimmäisissä joku tyyppivika.

Nyt -25 mebbi ei ole tuollaisia tehnyt. Mutta vasta 25tkm mittarissa. Tuon 86kWh & 400v tekin kanssa tullut useamman kerran jo vastaan, että auto on usein nopeammin valmis kuin itse. Nytkin viikonloppuna tuli ajeltua pohjoiseen 950km niin latauskerroista 2/3 ehti tulla 100% muutamaa min ennen kuin itse autolla. Saisi olla hitaampi ettei tarvitsisi stressata ja vielä akkukin oletettavasti kuluu enemmän kun joutuu vetämään sataseen (safka yms tauot kuitenkin luokkaa puoli tuntia max). Voi johtua nyt siitäkin kun käyttänyt Ionityä, joka ei paljon ahdista.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun taas VW mainittu, niin onko noiden MEB/id.buzz takajarrujen kanssa ollut joku laajempi ongelma. Kuulin tuossa tapauksesta missä takajarrut jäävät herkästi jumiin kun jarrulla pysäyttää auton. Kuulemma huollon mukaan vuoden -26 malliin tämä on korjattu, mutta valmistaja ei suostu vaihtamaan uudempia osia tilalle, joten nykyinen omistaja käy kerran viikossa takuuhuollossa viemässä palautetta (kyseinen auto vielä takuunalainen).

50tkm/3v -22 mebillä ei ilmennyt ongelmaa.
 
No pollessa jäätyy kahvat ja lukitukset. Varsinkin jos on päässyt sulamaan ja sitten taas pakkasta. Ei mitään uutta sillä rintamalla.
Se on kyllä jännä juttu. Minulla ollut kolme japsia, ranskis, italialainen ja saku ja vain tuossa sakussa ollut tähän asti mitään ongelmia lukkojen kanssa. Miten hitossa joku Guido on osannut suunnitella 70-luvulla sellaiset lukot, jotka ei jäädy, mutta 2020-luvulla ei onnistu uusissa autoissa?
 
Se on kyllä jännä juttu. Minulla ollut kolme japsia, ranskis, italialainen ja saku ja vain tuossa sakussa ollut tähän asti mitään ongelmia lukkojen kanssa. Miten hitossa joku Guido on osannut suunnitella 70-luvulla sellaiset lukot, jotka ei jäädy, mutta 2020-luvulla ei onnistu uusissa autoissa?

Kaikkihan saa jäähän, jos pesee autoa pakkasella, eikä lukkoja ole koskaan voideltu oikeilla aineilla.
 
Se on kyllä jännä juttu. Minulla ollut kolme japsia, ranskis, italialainen ja saku ja vain tuossa sakussa ollut tähän asti mitään ongelmia lukkojen kanssa. Miten hitossa joku Guido on osannut suunnitella 70-luvulla sellaiset lukot, jotka ei jäädy, mutta 2020-luvulla ei onnistu uusissa autoissa?

Kevennetään, vähennetään tuulen vastusta, halpuutetaan..

Kosteus ja pakkanen ovat aika haastava yhdistelmä.

Harvemmin aiemmin lukot jäätyivät. Joskus jäi salpa auki asentoon ja pakkasella kun kävi autopesussa niin jäätyivät ovet kiinni (yllätys). Mutta kun mennään viime vuosituhannelle, niin kahvojen mekaanisia lukkopesiä sai ropata vähän väliä talvella.
 
Kaikkihan saa jäähän, jos pesee autoa pakkasella, eikä lukkoja ole koskaan voideltu oikeilla aineilla.
Enpä ole tuollaista harrastanut ja silti Porschen (944) kanssa oli jatkuvia ongelmia. Ihan sama mitä tehtiin niin sisäkahvat jäätyilivät niin, että jos meni autoon ja nousi pois, niin ovi ei enää pysynyt kiinni. Piti aina ajaa niin, että auto lämpesi kunnolla ennen kuin nousi autosta. Kerran piti hakea lähipostista vähän isompi paketti, niin kävin ensin heittämässä 10 kilometrin rundin että auto lämpesi. Sen oppi kun kerran mutkassa kuskin ovi aukesi...

1977 Fiat 127 - ei ongelmia
1982 Talbot Horizon - ei ongelmia
1994 Nissan Sunny - ei ongelmia

Sitten olikin Possu ja loput autot on olleet tältä vuosituhannelta.
 
Kaikkihan saa jäähän, jos pesee autoa pakkasella, eikä lukkoja ole koskaan voideltu oikeilla aineilla.
Tänne jo aiemmin kirjoitinkin et ainakin pikkuvolvot jääty talvella, vaikkei autoa pessyt edes. Niin paljon tuli möngittyä kontista ja takapenkin kautta sisään pariinkin yksilöön, että pakko oli luopua. Oven huolto (kuivaus ja rasvaus) ei auttanut. Tilalle tullut BMW ei koskaan jäätynyt kahden talven aikana. Tosin siitä hajosi sitten lasinnostimen moottori, kun ei noi karmittomatkaan oo mikään voittajaratkaisu talvella. Noh ainakaan ei oo kontista tarvinu mennä sisälle kertaakaan.
 
Tänne jo aiemmin kirjoitinkin et ainakin pikkuvolvot jääty talvella, vaikkei autoa pessyt edes. Niin paljon tuli möngittyä kontista ja takapenkin kautta sisään pariinkin yksilöön, että pakko oli luopua. Oven huolto (kuivaus ja rasvaus) ei auttanut. Tilalle tullut BMW ei koskaan jäätynyt kahden talven aikana. Tosin siitä hajosi sitten lasinnostimen moottori, kun ei noi karmittomatkaan oo mikään voittajaratkaisu talvella. Noh ainakaan ei oo kontista tarvinu mennä sisälle kertaakaan.
Niin teki keskikokovolvokin( P8) toisesta talvesta eteenpäin. Kuivana katokseen ja sateelta suojassa. Silti säännölliseen piti taistella päästäkseen edes jostain luukusta sisään( onneksi usein joko apukuskin ovesta tai sen takaa), ja huollot eivät auttaneet.
 
paljon osunut kusetus videita
tässä yksi

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=ogHSThGkBaM

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=2-ojg3VxPeo


Ylemmästä kuvakaappaus
kuva_2025-12-15_121324795.png
Noin 12 minuutti videota tuosta, siis pientä heiluntaa.

Kerätäänkö klikkejä vai mitä, mutta ehkä parempi jos tuollaiset olisi tekstinä ja podcast harrastajille äänenä

Videosta ihan kuvaus, tekstitys tuossa taitaa toimia.
Kokemuksia Teslasta tähän asti. Lämpöpumppu on hajonnut neljä kertaa ja luotto autoon mennyt.Tarinan kerrontaa suoraan vain ilman sen kummempaa käsikirjoitusta.On vähän pienempiä vikojakin ollu, mutta niistä voisin tehdä oman videon.

Toisessa videossa puhuvapää, ei kuvausta, joku autonvaihto episodi missä saattaa joutua oikeuteen.
 
Täytyy sanoa, että tuo 5008 Peugeotti on 7 penkillä aika varteenotettava valinta kaikin puolin. Siitä saa toki nelivetoakin, mutta kaksivetoisen saa about 97kWh akulla. Nelivetoisessa vain 73, Allure varustetasolla siis 49390e tällä hetkellä isoakkuinen. Nelivetoinen taitaa lähteä jostain 46000 hinnoista. Tavaratilaa ei kummoisesti ole kaikki penkit pystyssä (300l tms.), mutta kolmas rivi kaadettuna 738l on sitten jo aika mukava lukema ja menee tuonne farkkujen lukemiin (ja tarvittaessa saa sitten niitä penkkejä kaadettua sopivasti haluamansa määrän jos haluaa tavaratilaa lisää). Tai itseasiassa tuo lukema on sille pienemmän akun versiolle, kun en tiedä onko tuota isompiakkuista hirveästi vielä ollut noissa testeissä. Mutta tuonne kolmannelle riville mahtuu aikuisiakin ja ikkunanäkymät ovat isommat/paremmat kuin Teslan Y:n tulevassa pitkässä mallissa.

Tuossa electrifing kanavan kokemuksia.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=5CntMmDpf3A


Akun esilämmitys sekä ilman että navigoinnin avulla onnistuu nykyään niin on aika jees jos tarvitsee tilaa matkustajille. Toisaalta penkit liikkuvat niin romua saa tarvittaessa mukaan aika kehuttavat määrät.
 
Viimeksi muokattu:
Ford peruu isot sähköautot kuten f150 lightninging. Satsaa enemmän hybrideihin ja akustobisnekseen. Pienempiin sähköautoihin mukaan uudella alustalla 2027 alkaen. Kertaluontoinen 19.5miljardin lasku fordille strategian muutoksesta. Saa nähdä mitä tesla tekee CT:n kanssa,...
“The operating reality has changed, and we are redeploying capital into higher-return growth opportunities: Ford Pro, our market-leading trucks and vans, hybrids, and high-margin opportunities like our new battery energy storage business,” Ford CEO Jim Farley said in a statement.
Ford will concentrate its North American EV development on its new, low-cost, flexible Universal EV Platform used for smaller, more efficient EVs designed to tap into a broader range of customers. The first vehicle from the Universal EV Platform will be the fully connected midsize pickup truck assembled at its Louisville Assembly Plant starting in 2027
 
Viimeksi muokattu:
Volkswagenin ehdoton kruununjalokivi tämä id.7, on lataustehoa, hiljaisuutta, massiiviset tilat, energiatehokas, sekä farkkuna saatavissa. Uusi infoteiment on erinomainen ja varusteluna useissa malleissa hierovat tuolit, sekä HUD. Takuu mahdollinen 5 v. / 100 tkm.

Käytettynä id.7 vaihtoehto uudellen id.4, hinnat alkavat alle 50 t€ ja löytyy jatkotakuun omaavia, joissa takuuta jäljellä 4 vuotta.

K-autolla on hyviä leasing-tarjouksia, esimerkiksi Id.7 Tourer Pro Elegance 75-v Juhlamalli 210kW, akku 77kWh alkaen 699 €/kk 4 v./48 tkm.
 
Volkswagenin ehdoton kruununjalokivi tämä id.7, on lataustehoa, hiljaisuutta, massiiviset tilat, energiatehokas, sekä farkkuna saatavissa. Uusi infoteiment on erinomainen ja varusteluna useissa malleissa hierovat tuolit, sekä HUD. Takuu mahdollinen 5 v. / 100 tkm.

Käytettynä id.7 vaihtoehto uudellen id.4, hinnat alkavat alle 50 t€ ja löytyy jatkotakuun omaavia, joissa takuuta jäljellä 4 vuotta.

K-autolla on hyviä leasing-tarjouksia, esimerkiksi Id.7 Tourer Pro Elegance 75-v Juhlamalli 210kW, akku 77kWh alkaen 699 €/kk 4 v./48 tkm.

No ei kuitenkaan superhiljainen, konepellissä ei pumppuja yms ehkä jotain muitakin turhia halpuutteluja, esim. ei mebbi-Audin tyyliin regen-liipasimia. Keskelle kojelautaa laiskasti lätkäisty näyttö (ja naviin ei saa satelliittikarttapohjaa, joten look and feel ei niin nätti kuin voisi olla) ja edelliseen Q4een nähden hävitetty paljon hyviä toimivia fyysisiä nappeja, joiden käyttö menee lihasmuistilla tai sivusilmällä vs. kosketusnäytön kliksuttelu. Toinen ero on myös se, että vajaa 150tkm aikana Q4 mikään ei resonoinut, rapissut yms, mutta tässä nykyisessä on räminöitä toisella tavalla talvisella epätasaisella tiellä. Katon "konsolipalikka" on ainakin sellainen mikä helposti resonoi. Tämä ajossa oleva lasikatolla, joten tiedä sitten olisiko eroa normikatolla olevaan.

Mutta juu - HUDi oikein hyvä ja kiva bonus, kun myös Carplayn kautta antaa hudille navigoinnin. Sekä ajettavuus / tukevuus, käytännön latauskäyrä ja bugittomuus 5.4 softalla oikein ok. Ainoa sekoilu ollut 25tkm // 6kk aikana, kun ihmeteltiin kun apparin hieronta meni itsekseen päälle. Luulin eka, että no joku softasekoilu sentäs piti olla, mutta ei - selvisi vasta kuukautta myöhemmin, että niin siellä reisiosan sivussa on ne napit niin vain sattunut siinä painamaan napista päälle hieronnan. Ratin kosketusnappuloihin muuten tottui aika hyvin eikä enää mielenkiintoa lähteä vaihtamaan noita fyysisiksi muusta VW:n mallistosta lainaten. Etänä yhden kerran oli yhteys tai auto perätilassa ja muuten toiminut ongelmitta vaikkakin mobiiliappin itse käytettävyys ei ihan priimaa ole.

Seiskan käytännön latauskäyrä alkaa olemaan sellainen, että nytkin tuli ajeltua vajaa tuhannen kilometriä pohjoiseen niin 2/3 latauskerroista auto ehtii valmistua 100% ennen kuin itse valmis. Jopa vähän säälittää lataa DC:lla sataseen, mutta ilkeä sykkiä kesken saftkan siirtämään autoa tai jättämään pidemmäksi aikaa idlaamaan laturille, jos rajaksi laittaisi esim 90%. Nytkin noilla molemmilla kerroilla lähdin hakemaan autoa itsekseni ja jäin odottelemaan vaimoa.

Isoin ero latauksien osalta ei ole esilämmityksen tulo vaan yleinen parannus latauskäyrään. Kun vanha -22 MEB oli ronkeli aloitusprosenteista (vaati max 10% SOC:lla laturille) niin tämä tuore lataa mistä vain lähdöstä ok.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä sattui olemaan kyseessä sähköauto, liittyy tietysti perinneautoihinkin joissa vastaavia järjestelmiä.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/EoVIr1pomww?si=hKmZylX_mf9mqzM-


TL;DW: What car?:in testissä Mersu CLA teki kahdesti hätäjarrutuksen ilman järkevää syytä. Toinen tapauksista tallentui filmille kun se tapahtui kamera-auton vaihtaessa kaistaa. Mersun selityksen mukaan auto toimi oikein kun se tunnisti kamera-auton takaluukussa matkustaneen kuvaajan jalankulkijaksi ja teki sen vuoksi hätäjarrutuksen.
 
TL;DW: What car?:in testissä Mersu CLA teki kahdesti hätäjarrutuksen ilman järkevää syytä. Toinen tapauksista tallentui filmille kun se tapahtui kamera-auton vaihtaessa kaistaa. Mersun selityksen mukaan auto toimi oikein kun se tunnisti kamera-auton takaluukussa matkustaneen kuvaajan jalankulkijaksi ja teki sen vuoksi hätäjarrutuksen.

Sitten onkin liikenne sekaisin kun joku bussifirma laittaa jonkun sopivan ihmishahmon takapään mainokseksi.
 
Sitten onkin liikenne sekaisin kun joku bussifirma laittaa jonkun sopivan ihmishahmon takapään mainokseksi.
Ihimis kuvia niissä on, ja pakettiatoissa, mutta mihin tekniikkaa Tuossa mersussa se jalankulkijan tunnistus perustuu?



Mutta ilmeisesti se videon tilanne
kuva_2025-12-16_142008235.png

Kuvaava auto siirtyy tuossa vasemmalle kaistalle mersun eteen kuvaan, siirtymisen jälkeen ainakin videossa Mersu hidastaa.

Ilmeisesti joku tämän tapainen siellä
kuva_2025-12-16_142451830.png


Normaalitilanteessa ei kai roikuta tuollaisen kontissa.....

Kuvakaappaukset tuosta aiemmasta videlinkistä
 
CLA markkinointimateriaalissa sanotaan "It is also equipped standard ten cameras, five radar sensors, 12 ultrasonic sensors and a water-cooled supercomputer with sufficient power reserves for future functions and regular over-the-air updates." Luulis ettei pelkästä kuvasta vielä sekoa mihinkään?
 
Taisivat tuossa selittää että kamera-autolla oli enemmän nopeutta eli se loittoni ja mersu vasta muutaman sekunnin perässäajon jälkeen veti liinat kiinni.
2:40 kuvausauto ajaa toisella kaistalla ja alkaa kiihdyttämään, tästä noin sekunti, alkaa kaistan vaihto ja välimatka kasvaa koko ajan mersuun 2:44 kaistanvaihto on ohi 2:45 mersu vetää liinat kiinni.
 
Ihimis kuvia niissä on, ja pakettiatoissa, mutta mihin tekniikkaa Tuossa mersussa se jalankulkijan tunnistus perustuu?
Mersussa nvidian ja mersun yhdessä tekemä softa. Neuroverkkoihin perustuu tunnistus. Huonosti opetettu neuroverkko jos ei ole opetettu eroa mikä on tuossa tilanteessa ja normaalissa jalankulkijassa. Voi spekuloida, että ehkä opetettu niin että aina kuin ihminen edessä niin liinat kiinni eikä otettu huomioon tuollaista erikoisskenaariota.
 
2:40 kuvausauto ajaa toisella kaistalla ja alkaa kiihdyttämään, tästä noin sekunti, alkaa kaistan vaihto ja välimatka kasvaa koko ajan mersuun 2:44 kaistanvaihto on ohi 2:45 mersu vetää liinat kiinni.

Aika vakaalta kiinteältä se kuvakulma vaikutti, oliko se kuvaaja siellä tuossa kameressa kiinni, vai touhusiko jotain muuta.
Nyt vasta tavasin videon kuvauksen, Tesla(?) kuski oli kajauttanut mersun perään, ja löyty kuva
kuva_2025-12-16_151938118.png



Voi spekuloida, että ehkä opetettu niin että aina kuin ihminen edessä niin liinat kiinni eikä otettu huomioon tuollaista erikoisskenaariota.

Se tuskin iso virhe, tai virhe lainkaan jos edessä olevan auton takaluukusta ilmestyy ihminen tuolla etäisyydellä ja hiljennetään voimakkaasti. En siis tiedä mitä siellä edessä tapahtunut, sen mitä kelailin niin ei osunut silmään videota mersun suunnasta edellä ajavaan päin.
 
Se tuskin iso virhe, tai virhe lainkaan jos edessä olevan auton takaluukusta ilmestyy ihminen tuolla etäisyydellä ja hiljennetään voimakkaasti. En siis tiedä mitä siellä edessä tapahtunut, sen mitä kelailin niin ei osunut silmään videota mersun suunnasta edellä ajavaan päin.
Tarkoitin virhettä siinä mielessä, että neuroverkolle triviaali tunnistaa tuollainen tilanne JOS on opetusdata olemassa ja opetettu neuroverkko oikein. Ts. jos neuroverkko ei ymmärrä kontekstia missä ihminen on niin se on virhe. Ei ole mikään tekemätön vaikea paikka tehdä tuota oikein. Ehkä realistisempi huono skenaario vastaavasta, jos auto vetää liinat kiinni kun näkee koiran lava-auton lavalla tms. Koiria näkee amerikanpuolella päivittäin tuollaisessa skenaariossa(viimeksi eilen näin).

Ehkäpä näissä jutuissa on syy miksi ei uuden CLA:n arvosteluissa ole sanottu sanaakaan ajoavustimesta,... Kovasti arvostelujen ulostultua kahlasin niitä läpi siinä toivossa että joku kertoisi miten CLA:n ajoavustimet toimivat mutta lopputulos oli nolla löydösten suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
295 283
Viestejä
5 044 827
Jäsenet
80 860
Uusin jäsen
Rovery

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom