Taisivat tuossa selittää että kamera-autolla oli enemmän nopeutta eli se loittoni ja mersu vasta muutaman sekunnin perässäajon jälkeen veti liinat kiinni.
Saahan sitä jälkikäteen selittää vaikka mitä loittonemisia, mutta videon perusteella Mersun ja kamera-auton välimatka kutistui juuri ennen automaattijarrutusta.
Ensimmäisessä kuvassa videon kohdassa 7:37,xx kamera-auton kaistanvaihto on vielä kesken. Kamera-auto on kiihdyttänyt ja välimatka mersuun kasvaa.
Toisessa kuvassa (7:38,xx) kaistanvaihto on jo ohi, kaikki autot ajavat peräkkäin ja välimatka on kasvanut suurimmilleen. Maskin reunimmaisten tähtien ulkoreunojen väli on kännykän ruudulta työntömitalla 76,9 mm. Sovitaan, että tuo vastaa välimatkaa x.
Kolmannessa kuvassa (7:39,xx) välimatka yllättäen on kutistunut edellisestä. Tähtien väli on 78,3 mm, eli autojen välimatka on enää 0,98x. En usko Mesen kiihdyttäneen, vaan todennäköisemmin kamera-auto hölläsi kaistanvaihdon jälkeen hieman vauhtia, jotta saisi parempaa lähikuvaa.
(Tässä välissä AEB aktivoitui)
Neljäs kuva on alle sekunnin myöhemmin kohdasta 7:39,xx. Siinä Mersun automaattinen hätäjarrutus on jo vaikuttanut sen aikaa, että etuhelma on laskeutunut painonsiirron myötä muutaman sentin, ja tähtien väli on 77,1 mm, eli autojen välimatka on jarrutuksen ansiosta kasvanut taas suunnilleen 0,997x:ään.
Viimeisessä kuvassa (7:40,xx) jarrutus on ollut meneillään jo noin sekunnin. Tähtien väli on 61,7 mm, eli autojen välimatka on 1,25x.
Mersun AEB ei ruvennut hommiin välittömästi kaistanvaihdon jälkeen. Siinä autojen välimatka vielä kasvoikin hetken ajan. Ennen helman niiausta välimatka kuitenkin kutistui juuri kakkos- ja kolmoskuvien välillä, joten liekö tuon kutistumisen takia AEB aktivoitunut vasta tuossa vaiheessa? Saattaahan se olla, että kuvaaja vielä sattui tupsahtamaan juuri samaan aikaan etäisyyden lyhentymisen kanssa kameran rungon takaa näkyville, mistä Mesen AEB repi pelihousut (mustan möykyn takaa putkahti ihminen, ja välimatka kutistuu -> liinat kiinni).