Ajattelin sitä kautta, että jo oletusarvoisesti kaikki maksavat omat polttoaineensa ja ajosähköt, joten ei se, että ne joutuu jatkossakin maksamaan ole kenellekään mikään ongelma. Ei kukaan ole budjetoinut omia kulujaan sen varaan, että pitäisi saada ajella ilmaisilla sähköillä.
Kyse ei ollut siitä , ja jatkossakin kaikki ei maksa.
Auto etu, vapaa-auto etu, sähköeutu, niin yleensä ne on osa palkkaa, jos sitä ei saa rahana, niin sitten palkka on pienempi. Toki jos latausetu on "tapiollista", eli joutuu siitä maksamaan enemmän veroja kuin hyöty, niin siitä kannattaa yrittää kieltäytyä vaikka ei saisi rahana. Jos menee lähelle, niin huomioida myös muut edut/haitat isommasta ansiotulosta.
Jos ajaa jossain kainuussa 3000km kuussa, jos työantaja tarjoaa palkanlisäksi latausähköt, niin kannattaako sen takia tehdä lähitöitä, jos etätyötkin mahdollisia.
Eihän tämä voi pitää paikkaansa. Ei käy mitenkään päin järkeen, että jos leasingfirma tulee väliin osingoille, niin se tulisi asiakkaalle halvemmaksi.
Tuo 2000 €/kk arvonalenemakin on täysin vailla pohjaa. Auton hinta on jotain 70.000 € ja tuolla arvonalenemalla 3 vuodessa arvo tippuisi 36 kk * 2000 €/kk = 72.000 €, eli ei mitään järkeä noissa väitteissä.
Se on ihan totta että lesing auto voi olla merkittävästi halvempi kuin omistusauto. On useita esimmerkkejä missä näin ollut. Siihen pari syytä, isot ero johtuu yleensä siitä että leasing yhtiö ostaa ne autot isommalla alennuksella kuin yksittäinen kuluttaja/pieni asiakas. Eli heillä riski pienempi, rahoitustarve pienempi, niin mahdollistaa hyväkatteisen vuokraamisen halvalla. "Alennusten " yhteudessä on voitu sopia kaavat, joten se alennus menee suoraan vuokriin. Joskus kauppa/maahantuoja taannut jäännösarvoja, jolloin se riski ei ole leasing yhtiöllä. Leasing yhtiö/rahoittaja voi olla konsernin oma.
Muutenkin isolla firmalla on tehokuutensa ja kilpailutusvoimaa, kanava myydä, niin ilman alennuksiakin voi olla kilpailukykyinen vaikka kantaa jäännösarvoriskin.
Käytettyjen autojen, myös sähköautojen arvot ovat sitten vuosikymmenen vaihteen jälkeen pomppineet, leasing yhtiöt arvio tulevaa. Odotuksia suurempaa laskua kompensoi odotuksia laimeampi lasku.