Yleistä keskustelua sähköautoista

Kauhea haloo jostain kahdenkympin maksusta, onko tässä nyt kyse siitä, että jo annettua ilmaista etua ollaan viemässä pois?

Eikö tuo nyt ole ihan sama kuin se kännykän verotusarvo. Jos käytät omaan käyttöön, maksan sen 20€, jos et käytä, ei tarvitse maksaa. Lisäksi moni työnantaja ei tuota jaksa edes kokemusteni mukaan periä, vaan niin kauan kun laskut pysyy kohtuudessa, työnantaja maksaa ja ilman verotusarvoa. Siinäkin osa käyttää vaan puhepakettiin kuuluvia osia, kun osa ostelee satasella kuussa limppareita ja kuukausimaksuja.
 
Noihin pieniin töpselilatauksiin on markkinoilla myös kohtuu kustannuksilla tarjolla ulkoistettuja palveluita, jolloin palvelun tarjoja hotaa laskutuksen, jos siis työntekijöillä ei halua etuun, mutta kysyntään lataukseen.
Niissä siten joutuu maksamaan myös noiden kolmannen osapuolen firmojen haluamat marginaalit jotta voivat pyörittää yritystään voitolla, ja annetaan heille täysi päätäntävalta paljonko palvelu maksaa, varsinkin jos vaihto kilpailijaan ei ole pelkkä puhelinsoitto. Minä ainakin kartan tällaisia ulkoisia toimijoita esim. taloyhtiön latausratkaisuissa, parempi pitää homman taliyhtiön ja isännöintiyhtiön hallinnassa niin voidaan tarjota edullista palvelua taloyhtiön asukkaille.

Jos jollakin on puolestaan hyviä kokemuksia tuollaisista latausoperaattoreista taloyhtiöissä niin voi kertoa, eli halpaa latausta ja homma vaan toimii.
 
Tietääkö joku, miten tuo käytännössä toteutetaan? Täytyykö työnantajan järjestää jonkinlainen järjestelmä, jolla estetään muiden kuin latausetua käyttävien lataaminen? Vai käykö tässä sitten lopulta niin, että työnantajien on käytännössä pakko lopettaa ilmaisen latauksen tarjoaminen?
Latauksen työpaikalla voi toteuttaa usealla eri tavalla.

Esimerkiksi:
-Merkityt paikat rekisteritunnuksella vain lataajille ja ainoastaan niillä paikoilla saa ladata.
-Laturiin annetaan tagi vain niille jotka haluaa ladata.
-Latausasemat ulkoistetaan ja latausmaksut suoritetaan suoraan kolmannelle osapuolelle.

Helpoin ja tasapuolisin ratkaisu on se, että joku kolmas osapuoli tulee ja rakentaa riittävän latausinfran ja työntekijä maksaa esim. 15snt/kWh suoraan kolmannelle osapuolelle. Näin kukaan ei saa etua enempää kuin toinen ja maksut menee suoraan kulutuksen mukaan.
 
. Lisäksi moni työnantaja ei tuota jaksa edes kokemusteni mukaan periä, vaan niin kauan kun laskut pysyy kohtuudessa, työnantaja maksaa ja ilman verotusarvoa. Siinäkin osa käyttää vaan puhepakettiin kuuluvia osia, kun osa ostelee satasella kuussa limppareita ja kuukausimaksuja.
Yksi, kaksi, muutama , monta ehkä.

Mutta jos siellä nyt joku tarkempi tilitoimista, palkan laskenta, niin luulis olevan aika tarkkoja. jos on työantajan matkapuhelin liittymineen, jonka käyttö ei tarkkaan valvota, niin se latetaan luantaiseduksi. Jos pomo muuta mutiseen, niin tentaavat miten sitä valvotaan. Ei ne laskut, vaan se miten valvotaan se että laite liittymineen on vain työaikaa kätyössä, esim jää työpaikalla , tai sillä ei voi käyttää kuin työasioihin, jos sen voi viedä kotiinsa.


Niissä siten joutuu maksamaan myös noiden kolmannen osapuolen firmojen haluamat marginaalit jotta voivat pyörittää yritystään voitolla,....

No ne usein tehokkaita, edullissia, vs se että työpaikka itse järjestäisi mittauksen, laskutuksen käytönvalvonnan.
 
Kauhea haloo jostain kahdenkympin maksusta
Pienistä puroista tulee iso virta. Harva haluaa maksaa suotta ylimääräistä ei-mistään, eli jos vähäinen työpaikkalatailu maksaisi sähkönä kuussa 5€, miksi haluaisin siitä ilosta maksaa verottajalle 20€ (tai paljonko siitä oikeasti tuleekaan jos tuo katsotaan verotettavaksi palkanlisäksi) joka kk?

Jos latailisin joka päivä työnantajan laskuun 11kW latausasemasta, sitten en välittäisi tuosta muutoksesta pätkääkään. Tosin ei ole vielä tullut vastaan työnantajaa joka tuollaista ilmaista latausta olisi tarjonnut aiemminkaan, eräskin työpaikka mainosti että heidän ilmaisessa parkissaan on kyllä sähköauton lataus mutta se on maksullinen (kolmannen osapuolen). Tämä oli jo useita vuosia sitten.

Ehkä tämä koskee jotain työmaita missä firman pomo on sanonut että se ja se työntekijä saa laittaa autonsa lataukseen työmaalla voimavirtapistokkeeseen. Ehkä hän kuitenkin sulattaa tuon 20€ lisäverotuksen ainakin jos työmatka työmaalle on satoja kilometrejä.

Eikö tuo nyt ole ihan sama kuin se kännykän verotusarvo. Jos käytät omaan käyttöön, maksan sen 20€, jos et käytä, ei tarvitse maksaa. Lisäksi moni työnantaja ei tuota jaksa edes kokemusteni mukaan periä, vaan niin kauan kun laskut pysyy kohtuudessa, työnantaja maksaa ja ilman verotusarvoa. Siinäkin osa käyttää vaan puhepakettiin kuuluvia osia, kun osa ostelee satasella kuussa limppareita ja kuukausimaksuja.
Minulla on työnantajan SIM (ja kännykkä) omaan käyttöön koska en jaksa pelleillä kahden SIM kanssa, edes yhdellä puhelimella. Työnantaja alkoi karsia kuluja estämällä maksullisia palveluita kännykällä, minkä vuoksi en enää pysty tarkistamaan Enirosta kuka soitti, jos vaikka oli joku asiakas työaikana kun olin palaverissa tai vessassa eikä Hesarin myyjä tai skämmeri. No olkoot sitten, ehkä asiakas soittaa uudestaan jos oli tärkeää asiaa, en soita takaisin jos onkin Hesarin myyjä. Tosin nyt en pysty tarkistamaan numeroita myöskään vapaa-ajallani, paitsi vaimon puhelinta käyttäen.
 
Viimeksi muokattu:
Pienistä puroista tulee iso virta. Harva haluaa maksaa suotta ylimääräistä ei-mistään, eli jos vähäinen työpaikkalatailu maksaisi sähkönä kuussa 5€, miksi haluaisin siitä ilosta maksaa verottajalle 20€ (tai paljonko siitä oikeasti tuleekaan jos tuo katsotaan verotettavaksi palkanlisäksi) joka kk?

Työpaikan latausmahdollisuus on muutakin kuin sensähkön arvo. Mutta jos siitä ei ole itselle mitään arvoa, niin miksi sitä etua ottaa, miksi ladata työpaikalla.
Jollekkin se on taasen arvokast tärkeä juttu, ja jos työantaja tarjoaa palkanlisänä lataus mahdollisuuden niin se vo olla hyvin oleellinen etua.


Minulla on työnantajan SIM (ja kännykkä) omaan käyttöön koska en jaksa pelleillä kahden SIM kanssa, edes yhdellä puhelimella. Työnantaja alkoi karsia kuluja estämällä maksullisia palveluita kännykällä, minkä vuoksi en enää pysty tarkistamaan Enirosta kuka soitti, jos vaikka oli joku asiakas työaikana kun olin palaverissa tai vessassa eikä Hesarin myyjä tai skämmeri. No olkoot sitten, ehkä asiakas soittaa uudestaan jos oli tärkeää asiaa, en soita takaisin jos onkin Hesarin myyjä. Tosin nyt en pysty tarkistamaan numeroita myöskään vapaa-ajallani, paitsi vaimon puhelinta käyttäen.

Kulut ja tietenkin noissa maksullilisten palveluiden karsinnassa vähenee se palkan laskennan selvittely mihin ne liittyy.
Osassa tehväiä numeropalvelu on hyvin oleellinen, selaliset firmat tekee siitä erillisen sopparin. Jos tarvi hyvin satunnaista, mutta tärkeää niin menee toki vaikeaksi jos kakki näppärät vaihtoehdot estetty.

Jos palvelumaksut merkittäviä, ja ei työhön liittyviä, kustanus tehokkaita, niin ehkä joka vähän käytellyt liikaa, firmoilla se ongelma että pelkäävät tehdä yksilökohtaisia rajauksia.
 
Pienistä puroista tulee iso virta. Harva haluaa maksaa suotta ylimääräistä ei-mistään, eli jos vähäinen työpaikkalatailu maksaisi sähkönä kuussa 5€, miksi haluaisin siitä ilosta maksaa verottajalle 20€ (tai paljonko siitä oikeasti tuleekaan jos tuo katsotaan verotettavaksi palkanlisäksi) joka kk?
Jos ei näe latausedulle tarvetta omalla kohdalla niin ei kukaan sitä pakota ottamaan. Miksi kaikesta pitää aina tehdä niin hankalaa.

Jos 30 eurolla voi ajaa kaikki työmatka-ajot niin ei pitäisi olla liian kallista ainakaan.
 
...firmoilla se ongelma että pelkäävät tehdä yksilökohtaisia rajauksia.

Miksi kaikesta pitää aina tehdä niin hankalaa.
Siinäpä ne olennaisimmat. Halutaan kaikki heti nyt ja ilmaiseksi, mutta vieläkin tärkeämpää on, että kukaan muu ei saa enempää kuin minä.

En jaksa edes kommentoida ylläolevaa tilitoimisto/puhelinspekulaatiota. Ihan yhtä lailla kun sähköautonkaan latausta, tilitoimistoa ei voisi vähempää kiinnostaa selvitellä, kuka sitä puhelinta tai sähköä on käyttänyt, koska ja mistä töpselistä, niin kauan kun kyse on jostain yrityksen yleisestä parkkialueesta/hallista. Rakennusalalla on jo vuosia ollut ihan normaalia, että niiden työmaakoppien kyljessä on rivi 16A 3-vaiherasioita, josta saa omalla laturillaan ladata ne teslat ja ix:t täyteen hiljaisella hyväksynnällä, kunhan asiasta ei nouse porua tai synny riitaa. Eikä ole syntynyt.
 
En minäkään oikein ymmärrä tätä asioiden monimutkaistamista. Samalla tavallahan ne muut edut toimivat. Sähkölataus oli erikseen säädetty väliaikaisesti verottomaksi etuudeksi 2021-2025, mutta ei ole varsinainen yllätys, että bensan hintaa kannatuskalastelun laskeva vuoksi laskeva hallitus ei jatkanut etua. Tällä nyt mennään. Laskin itse, että sukosta lataamalla olen jokseenkin tuon 30€ kuukaudessa säästänyt tähän asti, eli sinällään tuo vaikuttaa oikeansuuntaiselta.
 
Ensi vuonna ei saa töissä ladata enää ilmaiseksi vaan sähköautoille 30€ ja hybrideille 20€ luontaisetu maksu. Eli käytännössä siis n. puolet tuosta joutuu maksamaan.

Aika kallista jos ei aja paljoa ja jos voi ladata kotonakin halvalla. Ja jos on lähinnä etänä.

Onko tietoa onko maksu 12kk vai 11kk ajalta, lomalla kuitenkin ainakin 1kk niin kohtuutonta jos joutuisi siltäkin ajalta maksamaan, vaikkei lataa?

Noh täytyy kysyä josko työnantaja haluaa myydä latausta toteutuneiden kustannusten hinnalla.
En tiedä onko vastattu jo, mutta eihän tuota ole pakko maksaa ja jättää vain lataamatta?

Tai sitten ei lataa kotona ollenkaan ja käyttää työpaikan latausta (koska hinta on kiinteä)? Toki menee varmaan turhan hankalaksi kikkailuksi.

Onkohan tuo lataus lukittu hintaan 30€ x 12kk? Jos lataisikin vain talvikuukaudet ja maksaisi vain siitä? Vähän samoin kuin polttis autojen lämmitykset talvella, paitsi että ne on ilmaisia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 000
Viestejä
4 996 427
Jäsenet
80 195
Uusin jäsen
Putsi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom