Yleistä keskustelua sähköautoista

Ei oman sähköauton rassaamiseen ole mitään laissa määriteltyjä pätevyyksiä.

Ammattimaiselta korjausliiketoiminnalta edellytetään kyllä sähköautojen suhteen ylimääräisiä toimia, ei tosin välttämättä varsinaista sähköalan pätevyyttä.

Mitä tulee dieselmekaanikkoihin, niin ilman papereita ei sekään töitä saa. Alan koulutusta ei välttämättä tarvitse, mutta paperi se on se työtodistuskin. Kavereita tietysti voi palkata pelkkien puheidenkin perusteella, mutta harvemmin tuo nyt pätee muuten kuin pienemmissä pajoissa.
Sähköturvallisuuslaki???? Ei taida olla tuttua sen soveltaminen?
 
Sähköturvallisuuslaki???? Ei taida olla tuttua sen soveltaminen?
On tuttua. Siinämäärin että sitä nimenomaan sovelletaan, ja niin pitkään kun jotain ei yksiselitteisesti sanota laissa tai säädöksessä, sen voi tulkita miten haluaa jos sen pystyy loogisesti perustelemaan.

Tämä pätee ihan kaikkiin lakeihin ja asetuksiin, ja kaiken voi tulkita myös niin että mitään ei saa tehdä. Jos halutaan, me voidaan tulkita lakia myös niin että sen bensa-autonkin itse korjaaminen on kiellettyä.

Jos julkinen taho ei muuta asetustekstiä, niin sitten se sun valitsema tulkinta asetuksesta on voimassa niin kauas kunnes se käräjäoikeudessa kumotaan.
 
Algoritmi tyrkytti nämä itsellekin. Seuraavassa videossa mittaili kennoja ajon aikana eri varaustasoilla ja kennojännite-erot vaikutti yllättävän hyviltä. Eli voisiko BMS:n algoritmi olla liian herkällä tai johtuuko virheilmoitus jostain muusta kuin tuosta mitä epäilee...

Käyttöprofiilista pisti silmään että auto oli seissyt täydellä akulla vajaan neljän vuoden aikana 93 päivää.
Noita vastauksia kun lukee niin kertoilevat että ei ole sen kummempi ero kuin muun merkkisissäkään sähkiksissä esiintyy. Tiedä sitten onko ilmoituskynnys turhan kireällä vai onko se juuri siksi kun tuo tekovika noiden kennojen tuotannossa? Eli ilmaantuva ero ennakoisi lopun alkua melko nopeasti. Onko Kokkolan mies millään videolla avannut millaisilla jännite-eroilla noita kennoja vaihdetaan ja onko akkutekniikoilla eroja em. asian suhteen?
 
Jostain lukenut /huollossa kuullut , että LG toimittamissa kennossa oli alkupäässä 2021- (MEB autot siis, VW) huonoja eriä . Tämän johdosta niitä moduuleita vaihdettiin jo ennakkoon . Eli etsivät jollain koodilla niitä tjsp. Eli jossain Leafissa kymmenen vuoden takaa saattaa kennojännitteen erot seilata missä sattuu ilman vikaherjaa, mutta samaan aikaan ID.4 ilmoittaa jo viasta pienemmälläkin erolla? Näin voi olla tai voi olla olematta
 
Ei mene enää kauaa kun BYD myy Euroopassa enemmän autoja kuin Tesla. BYD:in tämän vuoden prosentit +300-400% vs Teslan em. -20-30%. Luvuissa vuoden myynnit 120K vs 170K.

 
Viimeksi muokattu:
On. Taitaa olla SFS6002 ja valmistajan järjestämä koulutus korjattavan ajoneuvon järjestelmään suoritettuna. Muuten ei taida alla oleva poikkeus täyttyä.

56 §Sähkötöiden tekemisen edellytyksiä koskevat poikkeukset​

Edellä 55 §:ssä säädetyistä vaatimuksista voidaan poiketa:

1) 
tieliikennekäyttöön soveltuvan sähköajoneuvon voimajärjestelmän sähkötöissä, jos henkilö on riittävästi perehtynyt tai perehdytetty kyseisen ajoneuvomallin sähköjärjestelmään ja sähkön vaaroihin;
apu.fi oli artikkelli 2025 keväällä
Saako korjata itse?
Sähköturvallisuuslain mukaan tieliikennekäyttöön soveltuvan sähköajoneuvon voimajärjestelmän sähkötöissä ei tarvita sähköasentajaa eikä sähkötöiden johtajaa pätevyystodistuksineen, mutta työn suorittajan on oltava riittävästi perehtynyt tai perehdytetty kyseisen ajoneuvomallin sähköjärjestelmään ja sähkön vaaroihin.

Sähköalalta tuttuja muodollisia pätevyysvaatimuksia tutkintoineen ja työkokemusvuosineen ei siis vaadita. Sähkön vaaroihin perehtyminen tapahtuu tavallisesti suorittamalla SFS 6002 -standardiin perustuva autoalan sähkötyöturvallisuuskoulutus. Ajoneuvon sähköjärjestelmään perehtyminen tapahtuu merkkiliikkeissä yleensä suorittamalla autovalmistajan suunnittelema koulutusohjelma, joka voi kestää päivistä viikkoihin.

Sama koskee myös omatoimikorjauksia: on tiedettävä mitä tekee. Ja mikäli korjauksen hutiloitu lopputulos johtaa tulipaloon, vakuutus ei korvaa tai korvausta voidaan alentaa.
Osa noita pitää nipottamisena,

Touhutessa tärkeintä työturvallisuus , se ettei siinä itseään vahingoita, eikä apureille , muuten vain paikalle päässeitä. Osa valmiita ottamaan riskejä enemmän kuin toiset.

Sitten ne jutussa mainitut vastuut, haen sitä että touhuaako itse sellainen henkilö joka luenteeltaan tarkka, huolinnen, ja jos epävarmuus, niin tarkistuttaa. Vai sellainen jolla asenne saan tehdä mitä huvittaa, ja varojutut on nössäjä varten, marmori komponetteja ei edes periaatteessa.


On tuttua. Siinämäärin että sitä nimenomaan sovelletaan, ja niin pitkään kun jotain ei yksiselitteisesti sanota laissa tai säädöksessä, sen voi tulkita miten haluaa jos sen pystyy loogisesti perustelemaan.

Tämä pätee ihan kaikkiin lakeihin ja asetuksiin, ja kaiken voi tulkita myös niin että mitään ei saa tehdä. Jos halutaan, me voidaan tulkita lakia myös niin että sen bensa-autonkin itse korjaaminen on kiellettyä.

Jos julkinen taho ei muuta asetustekstiä, niin sitten se sun valitsema tulkinta asetuksesta on voimassa niin kauas kunnes se käräjäoikeudessa kumotaan.

No nyt meillä on ketjussa lähteineen postaukset joiden mukaan rane ei saa omaa sähköautoaan korjailla vapaasti, jos se yleinen perehtyminen ja mallikohtainen perehtyminen puuttuu.

Jos standartin mukainen yleinen perehtyminen suoritettu ja valmistajan edustajan mallikohtainen niin saa. Koti ranea kiinnostaa mtkä on ne minimi kurssi että voi ID.4 tehdä kotiremppaa missä kosketaan voimalinjaan. ja mihinkä malleihin niitä saa kuluttaja kustannuksin.
 
Viimeksi muokattu:
Onko Kokkolan mies millään videolla avannut millaisilla jännite-eroilla noita kennoja vaihdetaan ja onko akkutekniikoilla eroja em. asian suhteen?
Taisi se jossain videossa näkyä missä rasitustestattiin hybridin akkua, että mitkä kennot on huonoja. Olisiko ollut 60mV tjsp. mikä meni vaihtoon.

E: Muistin väärin, huono oli 1500mV, 60-80mV vielä normaali ero.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/xD0ekR_ocqE?si=npI0y1DxNL0S0bLY
 
Viimeksi muokattu:
Mitä noihin ABC-hirmulatureihin tulee, minua kiinnostaa latauksen hinta (2€/kWh?), ja millaisissa tilanteissa tuollaiset hurjat latauslukemat olisi saavutettavissa, vai olisivatko koskaan. Jos on yksin lataamassa koko alueella keskellä yötä täysikuun aikaan?
Noilla nykyisillä, uudemmilla ABC:n asemilla on jo 400kW-latureita, näyttäisi maksavan sen saman kuin 150kW-latureidenkin käyttö. Ja kun kentälle tulee luokkaa 2400kW, kyllä niistä välillä tehojakin tulee.
 
Ei mene enää kauaa kun BYD myy Euroopassa enemmän autoja kuin Tesla. BYD:in tämän vuoden prosentit +300-400% vs Teslan em. -20-30%. Luvuissa vuoden myynnit 120K vs 170K.

Tässä on myös tosin lataushybridit ja polttomoottoriautot mukana, joita vastaan Tesla ei suoranaisesti kilpaile.
 
Lähteeköhän BYDin myynti vihdoin nousuun täällä Suomessakin, nyt kun maahantuojana on vähän tutumpi ja turvallisempi nimi? Kovia myyntilukuja Euroopassa, mutta kotimaan teillä näkyy silti yllättävän vähän ko. laitoksia. Atto 3:ia tulee silloin tällöin vastaan, mut siihen se oikeastaan jääkin. Seal on kyllä pirun tyylikäs peli ulkoapäin, pitäis käydä koeajamassa.
 
Taisi se jossain videossa näkyä missä rasitustestattiin hybridin akkua, että mitkä kennot on huonoja. Olisiko ollut 60mV tjsp. mikä meni vaihtoon.

E: Muistin väärin, huono oli 1500mV, 60-80mV vielä normaali ero.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/xD0ekR_ocqE?si=npI0y1DxNL0S0bLY

No se on kyllä karu tieto että Visit Workshop -merkkisissä autoissa 20 millivoltin erosta tulee ruutuun herja josta ei pääse eroon kuin nipulla tonttuja lyhyen takuuajan jälkeen. Eihän se ole käytännössä mitään noihin verrattuna. Onkohan muuten Fordin MEB-alustoissa akut samalta sylttytehtaalta vai "omia"?
 
Linkki kirjautumis/"maksu eväste" muurin takana, niin säästetään klikkejä.

ABC teettänyt kyselyä lataajille, vastaajista suurin osa haluaa ladata auton täyteen yhdellä pysähdyksellä, reilu 70% valmiitta odottaan lataus korkeintaan tunnin.

Joillekkin ABC asemille tulossa laitteita joiden latausteho jopa 500kW

Lopuksi vielä toiveista lainaus


Ja arsyttävyydestä mainittiin latauksen aloittamisen haasteet.

Kyllä nuo varmaan moni allekirjoittaa, no tuo korkeintaan tunnin voi jakaa mielipiteitä, no jos sen muotoilee toiveeksi niin että akku tulee täyteen sinäaikana kun se rauhallisen eväs taun pitää siinä missä sen pitäisi ilman lataustarvettakkin.
MInun puolesta saisi tulla joku kovempikin "rangaistusmaksu", jos autoa roikottaa laturissa ylipitkään. Pikalaturit ovat ruuhka-aikaan jo nyt monessa paikassa hyvin varattuja ja varmasti pohjoiseen mennessä hiihtolomakaudella, on joku strategisen kohdan latauspaikka hyvinkin täynnä.

Jos sen 30 minuuttiakin lataa, niin sillä pääsee varmasti autolla kuin autolla jo hyvän tovin eteenpäin. Lataa sitten lisää. Näin saataisiin latureita varmasti kiertoon, eikä odotusajat venyisi kohtuuttomiksi.

Toki tässä voisi olla joku muuttuja sen suhteen, onko kentällä vapaita latureita. Jos kaikki on käytössä, niin tietyn rajan jälkeen (esim. 30 minuuttia latausta) alkaisi sakko raksuttaa. Jos taas tilaa on, niin mikäs siinä sitten olisi ladatessa.
 
ABC rupeaa tuomaan nopeita latureita, pikalaturien rinnalle, koska pika on monesti liian pikainen.

Asiointilatauksen ja pikalatauksen väliin tulee siis 25-50kW tehoista nopeaa latausta, jolloin saa akun täydemmäksi tai täyteen, mutta ei joudu sitä pikalataavaa autoa lähteä erikseen ruokapöydästä siirtämään pois roikasta, koska akku on jo täynnä b
 
Lähteeköhän BYDin myynti vihdoin nousuun täällä Suomessakin, nyt kun maahantuojana on vähän tutumpi ja turvallisempi nimi? Kovia myyntilukuja Euroopassa, mutta kotimaan teillä näkyy silti yllättävän vähän ko. laitoksia. Atto 3:ia tulee silloin tällöin vastaan, mut siihen se oikeastaan jääkin. Seal on kyllä pirun tyylikäs peli ulkoapäin, pitäis käydä koeajamassa.
Tuskin suuri osa ostajista välittää maahantuojasta mutta ainakin omalta osaltani Byd olisi saattanut jäädä kokonaan katsastamatta ellei se olisi ollut Bemmuliikkeen tiloissa. Vehon tiloissa en siihen olisi törmännyt yhtä suurella todennäköisyydellä.

( Byd jäi lopulta kolmen ominaisuuden( postilaatikkotakaluukku, lukukelvoton mittaristo vasta-aurinkoon ja nopeudenrajoittimen puuttuminen mikä olisi toisaalta auttanut kun en nähnyt hudista tai mittaristosta yhtään mitään Aninkaistenmäkeä lasketellessani) ja penkkien takia ottamatta).
 
En tiedä miksi jossain abc:llä syöminen kestäisi 20min kauempaa? Ei nyt sentään olla missään fine dining paikassa.
 
En tiedä miksi jossain abc:llä syöminen kestäisi 20min kauempaa? Ei nyt sentään olla missään fine dining paikassa.

Monesti ottaa jo yli 20 min ennenkuin saa ruuan pöytään. Seisovasta pöydästä toki saisi nopeammin, mutta harvoin seisovassa pöydässä on sellaista mitä kaikki perheenjäsenet haluaa.

Tämä on yksi sähköautoilun huonoja puolia kyllä. Ennen me reissuilla syötiin aina oikeissa ravintoloissa, mutta nyt tulee monesti sitten syötyä ABC:lla ihan vain siksi, että on pakko kuluttaa se aika mikä auton lataamiseen menee.
 
Jos mä saisin päättää, niin vois abc:n latausasemasta tulla toisesta letkusta perunamuusi ja lihapullat suoraan hansikaslokeroon ,josta ne voisi kauhoa suuhun.
 
Monesti ottaa jo yli 20 min ennenkuin saa ruuan pöytään. Seisovasta pöydästä toki saisi nopeammin, mutta harvoin seisovassa pöydässä on sellaista mitä kaikki perheenjäsenet haluaa.

Tämä on yksi sähköautoilun huonoja puolia kyllä. Ennen me reissuilla syötiin aina oikeissa ravintoloissa, mutta nyt tulee monesti sitten syötyä ABC:lla ihan vain siksi, että on pakko kuluttaa se aika mikä auton lataamiseen menee.

Totta, meneehän pelkän pihvin paistoon puolet tuosta ajasta. Tosin eipä ne hampparitkaan ainakaan Lohjalla tai Salossa ole alle kymmenessä minuutissa tulleet mutta ne toki saa syötyä vaikka minuutissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 942
Viestejä
4 974 935
Jäsenet
79 919
Uusin jäsen
arivii

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom