- Liittynyt
- 06.11.2016
- Viestejä
- 5 012
Onko laissa jotain vaatimuksia siihen jos kotonaan rassaa omaa sähköautoaan?Dieselin rasaamiseen ei tarvita laissa määriteltyjä patevyyksiä
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko laissa jotain vaatimuksia siihen jos kotonaan rassaa omaa sähköautoaan?Dieselin rasaamiseen ei tarvita laissa määriteltyjä patevyyksiä
Ei oman sähköauton rassaamiseen ole mitään laissa määriteltyjä pätevyyksiä.Niin, eihän ajokortilla ajeta ja jne..... Dieselin rasaamiseen ei tarvita laissa määriteltyjä patevyyksiä ja on yrittäjän omassa harkinnassa miten pätevyyden haluaa todeta. Varmasti on paljon päteviä korjaajia monellakin firmalla ilman alan koulutusta, niiden lisäksi joita tunnen.
Eikös tuo kerro sitä karua tosiasiaa, että autoilijat ovat ihan kuutamolla järkevästä latauksesta jos haluavat sujuvasti ja mukavasti matkaa taittaa ?
1. Akku täyteen
2. Tunnin pysähdys on jees ( onko seurausta kohdasta 1 ? )
Eikös tuo kerro sitä karua tosiasiaa, että autoilijat ovat ihan kuutamolla järkevästä latauksesta jos haluavat sujuvasti ja mukavasti matkaa taittaa ?
1. Akku täyteen
2. Tunnin pysähdys on jees ( onko seurausta kohdasta 1 ? )
Oletko koska tarkistanut asian ? Eli onko tämänpäivän faktaa.Ei oman sähköauton rassaamiseen ole mitään laissa määriteltyjä pätevyyksiä.
Miksi sä et saisi omistamallesi autolle tehdä mitä haluat?Oletko koska tarkistanut asian ? Eli onko tämänpäivän faktaa.
Jos ei siis kikkailla laissa sanan tulkinnalla, vaan ihan sillä saako rane rassata sähköauto ilman että jokin määrräys, vaatimus, säädös sitä rajoittaisi.
Vakuutukset ja vastuut sitten oma lukunsa. Joihin tuppaa kyllä vaikuttaan jos vahinko seuraa laillisesta mokasta, vs laittomasta touhusta.
Edit:
Maalikkona mieltänyt että jotain saa tehdä, mutta ei kaikkea.
Koitin etsiä jotain virallista kieltoa joskus vuosi-kaksi sitten, mutta en silloin löytänyt muuta kuin nuo korjaamoihin liittyvät säädökset, eli ei tuo nyt tämän päivän tieto ole.Oletko koska tarkistanut asian ? Eli onko tämänpäivän faktaa.
Kotona latauksen 100% ymmärrän pidemmälle lähtiessä, kun se ei ole sellaista odotteluaikaa kuin asemalla.Linkissä oli yksi mielienkiintoinen maininta, suurin osa 85% lataa kotona. Siitä huolimatta varmaan lähtiessä pidemmälle reissulle valmistellaan matkaa. muun tsekkauksen ohessa jos mahdollista niin akku ladattuna täyteen, jopa ne 80% kikkailijat.
Ajallisesti, kuinka usein niitä pakkotaukoja tulee? 1h, 2h välein?Omilla reissuilla tosiaan tympii nuo ylimääräiset, vaikkakin vain vartin mittaiset, lataustauot, kun sinänsä itsellä eikä muilla matkustajilla olisi mitään tarvetta pitää taukoa.
Näissä kevyissä artikkelleissa on se ongelma että ne ei kerro asioita yksiselitteisesti ja perustelluisti.Koitin etsiä jotain virallista kieltoa joskus vuosi-kaksi sitten, mutta en silloin löytänyt muuta kuin nuo korjaamoihin liittyvät säädökset, eli ei tuo nyt tämän päivän tieto ole.
Toki kaikki iltapäivälehtien "asiantuntijat" nuo kieltävät, mutta yksityshenkilön mielipide on oikeasti vain sen lausumiseen tarvittavan ilman arvoinen.
Miksi sä et saisi omistamallesi autolle tehdä mitä haluat?
Vähän kärjistäen mitä tehokkaampi lataus, niin sitä enemmän vaihtelua lataus tehossa eri hetkillä.Kotona latauksen 100% ymmärrän pidemmälle lähtiessä, kun se ei ole sellaista odotteluaikaa kuin asemalla.
Eikös se täyteen lataus 80>100% ole hidasta puuhaa noilla latausasemilla oli auto mikä tahansa ? ( en ole koskaan kokeillut ).
Ajallisesti, kuinka usein niitä pakkotaukoja tulee? 1h, 2h välein?
Eikös se täyteen lataus 80>100% ole hidasta puuhaa noilla latausasemilla oli auto mikä tahansa ? ( en ole koskaan kokeillut ).
Varmaan ajatus on sama kuin kotona sähkötöitä tehdessä, kaikkea ei saa itse tehdä.Miksi sä et saisi omistamallesi autolle tehdä mitä haluat?
Jos hinta on merkittävästi yli nykyhinnan (esim. 2x tai enemmän) niin lienee turha edes rakentaa moisia. Ainakaan perus kuluttajille ja näiden henkilöautoille. En tiedä mistä tuo 2€/kWh heitto tuli mutta tuollaisella hinnalla maksaisi ajaminen jo luokkaa 3 kertaa polttomoottoria enemmän.Mitä noihin ABC-hirmulatureihin tulee, minua kiinnostaa latauksen hinta (2€/kWh?), ja millaisissa tilanteissa tuollaiset hurjat latauslukemat olisi saavutettavissa, vai olisivatko koskaan. Jos on yksin lataamassa koko alueella keskellä yötä täysikuun aikaan?
Itse en tähän tiedä faktaa, mutta olisi kiva tietää siinä vaiheessa kun akkutakuu loppuu omasta autostani.Varmaan ajatus on sama kuin kotona sähkötöitä tehdessä, kaikkea ei saa itse tehdä.
Mitä noihin ABC-hirmulatureihin tulee, minua kiinnostaa latauksen hinta (2€/kWh?), ja millaisissa tilanteissa tuollaiset hurjat latauslukemat olisi saavutettavissa, vai olisivatko koskaan. Jos on yksin lataamassa koko alueella keskellä yötä täysikuun aikaan?
Itse en tähän tiedä faktaa, mutta olisi kiva tietää siinä vaiheessa kun akkutakuu loppuu omasta autostani.
No en tiedä osaisinko edes mitään tehdä, mutta veikkaan että aikaa myöden youtubeen tms tulee paljon ohjevideoita yms kun kyseessä todella yleinen auto kuitenkin. Ja aikaa myöden kun autot vanhenevat niin varmasti erinäistä vikaa alkaa esiintyä.
Ja voihan sitä toki tehdä itse mitä haluaa, ei kukaan nyt tule autotalliini tarkistamaan mitä siellä teen, mutta ehkä isoimpana ongelmana näkisin jos joku roplaa auton suurjänniteakkua ja sitten kyseinen auto vaikka hajottaa DC latureita tai syttyy palamaan jossain parkkihallissa niin mikä on sitten vaikka vakuutusyhtiön kanta asiaan jos käy ilmi, että on itse räveltänyt akun kanssa jotain? Ja en tiedä voiko huonollakaan tuurilla tehdä niin väärin et noin kävisi, ehkä enemmänkin käy niin että auto ei enää toimi ollenkaan?
Ihan vaan googlettelun perusteella löytyi sähköturvallisuuslaki, jossa otetaan kantaa asiaan. 55 § määrittelee sähkötöiden tekemisen edellytykset ja sit 56 §:ssä määritellään poikkeukset. Mikä sitten on "riittävästi perehtynyt tai perehdytetty", siihen ei oteta kantaa.Lait säädökset kieltää ihan mitä vain tekemisen. Tässä yritetään löytää tukevaa lähdettä mitä sähkikselle saa tehtä.
Jos ma sain korjata mun putkitelevision niin kylla ma saan korjata myos autoni.Ihan vaan googlettelun perusteella löytyi sähköturvallisuuslaki, jossa otetaan kantaa asiaan. 55 § määrittelee sähkötöiden tekemisen edellytykset ja sit 56 §:ssä määritellään poikkeukset. Mikä sitten on "riittävästi perehtynyt tai perehdytetty", siihen ei oteta kantaa.
ois kauhian kivaa saaha virtaa sinne, toki on naru takaluukussa hätäaukasuun, mutta koskee vaan pistoketta prkl.. ei ite luukunkanttaNopealla googlailulla luukku vaikuttaa pitkälti samalta kuin Golfissa, eli solenoidihan siellä taitaa hangoitella vastaan.sähköautoilun iloa taas, id3, latausluukku ei aukea si millään, tuntitolkulla jo naputellu avainta ja hakannu ja repiny luukkua.. stanaois kauhian kivaa saaha virtaa sinne, toki on naru takaluukussa hätäaukasuun, mutta koskee vaan pistoketta prkl.. ei ite luukunkantta
Juuh solnoidi ongelma on. Ei kuulu avaus ääntä ees luukusta, ainoastaan ovistaNopealla googlailulla luukku vaikuttaa pitkälti samalta kuin Golfissa, eli solenoidihan siellä taitaa hangoitella vastaan.
Golfissa jouduin tosiaan sen vaihdattamaan, olikohan 130€ luokkaa ja sitten vaihdokkikin temppuili, niin vaihtoivat vielä uudelleen takuuseen ja se on nyt toiminut.
Edit: Jos sen nyt onnistut vielä auki jotenkin saamaan, niin sen lukitustapin juuresta voi koittaa silikoni-sprayta hieman laittaa, jos on kyseessä enemmän mekaaninen ongelma kuin solenoidin (solenoidin pitäisi hieman ääntää, kun koittaa luukkua avata).
On naputeltu ja tehty vaikka mitäKoit painaa luukkua kun napsuttelet avaa.
takuut jo menneet...Väännä ruuvarilla tms väkisin auki, kyllä ne takuuseen ne vaihtaa. Varo vaan ettet naarmuta auton peltiä.
Eikä taida edes vaihtaa sitä luukun kantta takuuseen, jos sen menet rikkomaan omatoimisesti. Solenoidin tietysti vaihtavat.Väännä ruuvarilla tms väkisin auki, kyllä ne takuuseen ne vaihtaa. Varo vaan ettet naarmuta auton peltiä.
Pitäähän sitä päästä lataamaan. Ei ne voi olettaa sitäkään että jäät autoon istumaan jos ovi on rikki. Yleensä maksavat tuollaiset.Eikä taida edes vaihtaa sitä luukun kantta takuuseen, jos sen menet rikkomaan omatoimisesti. Solenoidin tietysti vaihtavat.
Riippuu varmasti tarpeesta. Matkan päällä joo, kotipihassa tuskin. Joka tapauksessa rikkomisesta tulis luukun maalauskeikka, joka ei koskaan päädy niin hyvin kuin alkuperäisen säilyttäminen.Pitäähän sitä päästä lataamaan. Ei ne voi olettaa sitäkään että jäät autoon istumaan jos ovi on rikki. Yleensä maksavat tuollaiset.
Riippuu varmasti tarpeesta. Matkan päällä joo, kotipihassa tuskin. Joka tapauksessa rikkomisesta tulis luukun maalauskeikka, joka ei koskaan päädy niin hyvin kuin alkuperäisen säilyttäminen.
Näistä on tullut vastaan juttuja facessa ainakin tyyliin "älä tee niin kuin minä vaan kuten sanoin". Ei tietysti lohduta kysyjää, mutta neuvo on ollut mennä hoitamaan asia kuntoon jo siinä kohtaa kun ekat oireet ilmenee.
e: Tämä näytti mielenkiintoiselta kikalta
Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=Q8S4atvfx4w
Auton sisään jumittuminen, vähän eriasia kuin matka tekemisen loppuminen auton hajottua.Pitäähän sitä päästä lataamaan. Ei ne voi olettaa sitäkään että jäät autoon istumaan jos ovi on rikki. Yleensä maksavat tuollaiset.
Näistä on tullut vastaan juttuja facessa ainakin tyyliin "älä tee niin kuin minä vaan kuten sanoin". Ei tietysti lohduta kysyjää, mutta neuvo on ollut mennä hoitamaan asia kuntoon jo siinä kohtaa kun ekat oireet ilmenee.
Ei kyllä ollut. Monta id-sarjalaista.Tämä taisi olla Golf , maahantuoja/k-auto jälkimarkkinamaine on nyt mitä on, ja hyvä opettaa asiakkaat.
Maksaako ne sitten hinaus ja matkakulut, jos virheen takia meno keskeytyy ja auto pitää hinata korjaamolle. jos se luukku ei asemalla aukea.
Ittu, täällä ei lainailla, meni sekaisin pakitellessa. Jos sori. No samaa konsernia.Ei kyllä ollut. Monta id-sarjalaista.
sähköautoilun iloa taas, id3, latausluukku ei aukea si millään, tuntitolkulla jo naputellu avainta ja hakannu ja repiny luukkua.. stanaois kauhian kivaa saaha virtaa sinne, toki on naru takaluukussa hätäaukasuun, mutta koskee vaan pistoketta prkl.. ei ite luukunkantta
Melkoisia eroja näköjään eri merkeillä ongelmien suhteen kun vaikka bemarilla jos matka katkeaa niin hinurin ja sijaisauton, lentokoneen, hotellin, mitä näitä nyt on niin saa ilman kuluja liikkumisturvasta. Mersulla homma jatkuu 30v asti, bemmillä en löytänyt mitään aikarajaa. Volkkarillakaan ei näköjään ole mitään aikarajaa, paitsi id vehkeissä se on max 3vuotta ja se siitä.Auton sisään jumittuminen, vähän eriasia kuin matka tekemisen loppuminen auton hajottua.
Lisävahingon aiheuttaminen noin yleistäen ei ole hyvä tieä jos takuuseen tai virhevastuuseen tarkoitus vedeota. Myyjän ohjeen mukaan, tai jos myyjää ei tavoita ollaan siellä tienpäällä, niin pistää toki miettiin tilaako hinurin ja julkisilla/vuokra-autolla kotiin. vai tekee lisävahinkoa. Jos jälkimmäinen on satasen vahinko, ja siitä mussutetaan niin korostaa että tässä nyt säästettiin myyjän rahoja tonni, vähän toistakin.
Tämä taisi olla Golfeikun ID.3, maahantuoja/k-auto jälkimarkkinamaine on nyt mitä on, ja hyvä opettaa asiakkaat.
Maksaako ne sitten hinaus ja matkakulut, jos virheen takia meno keskeytyy ja auto pitää hinata korjaamolle. jos se luukku ei asemalla aukea.
Joo, tyyppivika MEBbiläisissä ja foorumien mukaan näyttäisi polttiksissakin vikaantuvan, mutta vasta 5+ vuoden iässä. Tuota samaa lukitustappiahan käytetään varmaan joka toisessa vaggilaisessa käyttövoimasta riippumatta, mutta sähkiksissä luonnollisesti käytetään useammin ja saa kosteutta päällensä enemmän = vikaantuu alta aikayksikön.@aapelih tietää.
no mä juurikin kampesin väkisin kun ei millään auennut....Joo, tyyppivika MEBbiläisissä ja foorumien mukaan näyttäisi polttiksissakin vikaantuvan, mutta vasta 5+ vuoden iässä. Tuota samaa lukitustappiahan käytetään varmaan joka toisessa vaggilaisessa käyttövoimasta riippumatta, mutta sähkiksissä luonnollisesti käytetään useammin ja saa kosteutta päällensä enemmän = vikaantuu alta aikayksikön.
Sinänsä vian aiheuttaa typerä suunnittelumoka; Tuo tulitikkuaskin kokoinen rasia on ultraäänihitsattu (? tms.) ilmatiiviisti umpeen. Lukitustapissa on sinänsä hyvä tuplahuulinen kumitiiviste, mutta kun tappi ponnahtaa ulos, purnukkaan syntyy alipaine ja kosteutta väkisin imeytyy hieman koteloon sisälle. Nyt kun kotelossa ei ole minkäänlaista tuuletusta, kosteus ajan mittaa kertyy ja jää mehimään sinne, kunnes joko lukitusmoottori tai "mustekynä"-mekanismi jumittuvat ja luukku jää kiinni. Lopputulos tässä parin vuoden kuluttua, kun aktuaattorin sisukset lilluvat vedessä:
![]()
Eli jos luukku takeltelee yhtään, niin ei kannata sulkea luukkua vaan patentoida vaikka id:n jousella ponnahtava luukku rautalangalla (lähes) kiinni. Aktuaattori maksaa alle parikymppiä ja vaihtoon ei mene montaa kymmentä minuuttia, jos tietää mitä tekee.
Jos taas luukku jää jumiin, pitää se kammeta väkisin auki ja sekä maalattu peitekansi että itse luukun mekanismi menevät todennäköisesti rikki -> lasku on melkoisesti mojovampi.
Tässä ohjetta vaihtoon:
Volkswagen ID.3 - Bonnet, flaps, cab, central locking. Charging flap unit
Volkswagen ID.3 (E11, E12) 2020-2025 Service Manual. Bonnet, flaps, cab, central locking. Charging flap unitwww.vw-id3.com
Operaatiosta sen verran, että ainakin omassa ID.3:ssa pääsi noihin koko luukkumekanismia korissa pitäviin klipseihin käsiksi ihan latausliitintä ympäröivää kumia venyttämällä. Eli tunkemalla sormet liittimen ympärillä olevan kumin alle ja sieltä ulospäin käpistelemällä. Itse tuikkasin myös millisellä poranterällä "huohotusreiän" uuden aktuaattorin alimpaan kulmaan ajatellen, että se a) tasaa paine-eron tappia painellessa ja b) päästää mahdollisesti sisään joutuneen kosteuden ulos.![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.