Yleistä keskustelua sähköautoista

Muuten hyvä, mutta
Lista
Iltapaskeen jutussa ei tietysti ole linkkiä tai muutakaan mukana, olisi mielenkiintoista nähdä koko lista tuon kymmenen parhaan jälkeenkin. Toki myyjälle tuo on hankala kun käytännössä haukkuisi omia tuotteitaan jos julkaisisi listan autoista missä heikko SOH.
"Akkumittauksen kohteena on Kvdbililläkin niin sanottu SoH-arvo, joka kertoo akun jäljellä olevan kapasiteetin suhteessa sen alkuperäiseen kapasiteettiin."

Tästä päästään aiemmin esittämääni problematiikkaan. Jos tässä on vain tarkistettu OBD2-lukijalla auton ilmaisema SOH-lukema, toisesta akunkorjausvideosta opin että ainakin esim. Kia EV6 ei kerro SOH-lukemalla "jäljellä olevaa kapasiteettia suhteessa alkuperäiseen kapasiteettiin", VAAN jäljellä olevaa kapasiteettia suhteessa sen ikäisen auton (tai akun?) oletettuun kapasiteettiin.

Riippuen millaisella metodilla muut tarkistetut autot SOH-lukemansa ilmoittavat, en ole yllättynyt että EV6 on listalla korkealla koska se esittää SOH-lukemalllaan eri asiaa, joka saa akun kunnon vaikuttamaan paremmalta. Luvut ovat vertailukelpoisia vain jos muidenkin autojen ilmoitetut SOH-lukemat on ilmoitettu samalla laskukaavalla kuin mitä EV6 käyttää, mikä lie kulmakerroin akun "oletetun" kapasiteetin vähenemiselle iän ja/tai ajokilometrien mukaan.
 
Tuohon ei tarvita mitään testausfirmaa, kuka tahansa voi 5 euron ali express obd2 lukijalla katsoa SOH-arvon. Se on sitten mitä vaan mitä valmistaja on päättänyt se olevan.

Ei kestä kauaa kun joku pukumies päättää että markkinointisyystä meidän autossa SOH on aina 95% tai parempi.
 
Tästä syystä testausfirmoja juuri tarvitaan, jotta saadaan vertailukelpoisia tuloksia. Se obd:n kautta luettu soh ei ole varsinainen testi, vaikka niitä sillä nimellä myös kutsutaan ja markkinoidaan (pikatesti).
 

TL;DR

"Sähköauto on paloturvallinen"
 
Onko se joillekin yllätys että uudehkon auton arvo tippuu nopeasti?

Ei tuo muutenkaan käy järkeen. Ei voi olla ongelma että kymppitonnien arvoisen auton arvosta häviää joitain tonneja. Itse ainakin oletan uuden auton arvon tippuvan 25-30 % parissa vuodessa.
 
Onko se joillekin yllätys että uudehkon auton arvo tippuu nopeasti?

Ei tuo muutenkaan käy järkeen. Ei voi olla ongelma että kymppitonnien arvoisen auton arvosta häviää joitain tonneja. Itse ainakin oletan uuden auton arvon tippuvan 25-30 % parissa vuodessa.
Silti niitä ostetaan lainalla, vaikka rahat löytyisi tililtä, jotka sitten laitetaan osakkeisiin joiden arvo nousee 5-10% samassa ajassa kun auton arvo laskee sen 25-30% + lainan korot siihen päälle ja myydessä autoa pois lainaa on samanverran jäljellä kun autosta saa.

Sijoitustopikissa tuo on järkeenkäypää toimintaa :D
 
Silti niitä ostetaan lainalla, vaikka rahat löytyisi tililtä, jotka sitten laitetaan osakkeisiin joiden arvo nousee 5-10% samassa ajassa kun auton arvo laskee sen 25-30% + lainan korot siihen päälle ja myydessä autoa pois lainaa on samanverran jäljellä kun autosta saa.

Sijoitustopikissa tuo on järkeenkäypää toimintaa :D
Jos lainan korko ja kulut jää alle tuon osakkeiden arvon nousun (-verot), niin sittenhän tuo kannattaa. Tuo auton arvon laskeminen ei siihen vaikuta kannattaako auto maksaa rahalla vai lainalla, koska se ei ole niistä millään tavalla riippuvainen.
 
MEB pohjalevyautot syttyvät palamaan. Näitähän ovat Audi, VW, Skoda lisäksi Ford Capri, Explorer ja Cupra.


”Keravan sähköauton palo oli tiettävästi kolmas, joka sattui MEB-alustalle rakennetulle autolle. Kyse on ylivoimaisesti Suomen yleisimmästä sähköautojen perusrakenteesta.”

 
Silti niitä ostetaan lainalla, vaikka rahat löytyisi tililtä, jotka sitten laitetaan osakkeisiin joiden arvo nousee 5-10% samassa ajassa kun auton arvo laskee sen 25-30% + lainan korot siihen päälle ja myydessä autoa pois lainaa on samanverran jäljellä kun autosta saa.

Sijoitustopikissa tuo on järkeenkäypää toimintaa :D
Se on sitten eri keskustelu, että kannattaako ostaa autoa tai ylipäätään yhtään mitään ikinä, mutta jos jotain aikoo ostaa niin se kannattaa aina ostaa lainalla jos sen lainan korko jää pienemmäksi kuin sillä rahalla saatava tuotto. (Itse käytän hankinnoissa tuottona määräaikaistilien tuottoa tässä, koska se on 100% varmaa tuottoa, toisin kuin osakkeiden tuotto.)

Mutta tässä toki moni voi astua miinaan jos ei ymmärrä raha-asioista mitään ja ostellaan vaan lainalla vaikka ja mitä kun kerran laina on halpaa, muttei ymmärretä sitten sitä että ne pitää sitten oikeasti maksaa kuitenkin joskus pois ja niiden ostettujen tuotteiden, auto tai joku muu, arvo saattaa siinä vaiheessa olla jo täysin nollassakin kun lainaa on vielä paljon jäljellä.
 
Tässä huomaa, että ihmiset ovat ostaneet kalliimman auton mitä ovat voineet oikeasti maksaa. Nyt on huomattu, että sähköautojen arvo laskee nopeammin mitä minimillä kerkiää maksamaan ja nyt porukka koittaa keksiä syitä kaupan purkuun.
"Useat automerkit ovat pudottaneet sähköautojensa hintoja täysin varoittamatta viime vuosien aikana."

Suuressa kuvassa pidän tätä ilmiötä lähinnä terveenä asiana, eli juurisyy on uusien sähköautojen hintojen ns. romahdus. Luonnollista että silloin romahtaa, ehkä vielä kovemminkin, ei-uuden sähköauton hinta. Vähän samanlainen positiivinen ongelma kuin asuntojen vuokrien hienoinen laskeminen pääkaupunkiseudulla.

Moni useita vuosia vanhemman sähköauton omistaja varmasti myös yliarvioi autonsa jälleenmyyntiarvon, varsinkin jos sitä tarjoaa vaihdokkina autokauppaan uudempaan. Kun tässä itsekin olen tuumaillut uudemman sähköauton ostoa, paljon enemmän olisi valmis maksamaan täysin uudesta koska siinä on uuden takuut ja voi olla varma ettei sitä ole ollut joku taksisuhari rääkkäämässä edes sitä yhtä tai kahta vuotta. Oletan myös pettyväni mitä vaihdossa tarjoamastani sähköautosta oltaisiin valmiita maksamaan.

Lisäksi jos ekaa katsastusta ei ole vielä tehty, pitäisi varmistaa ettei pohjaa ole kolhittu siten että ekassa katsastuksessa tulisi hylky. Itseasiassa jos käytettyä sähköautoa ostaisi, ehkä varmin olisi 4-vuotias sähköauto joka on juuri katsastettu, mutta kyllä siitäkin maksaisi paljon vähemmän oletetun akunkulumisen takia, varsinkin jos OBD2-lukijan SOH-arvoonkaan ei voi luottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tuossa tapahtui juuri hetki sitten tuo markkinahäiriö jossa poikkeuksellisesti tuotteen hinta nousi hetkellisesti oston jälkeen. Nyt kun sähköauton hinta on akuston osalta halventunut ja kilpailu kiristynyt (jouduttu siirtämään alea hintoihin sekä.tullut tarjontaa myös alempaan hintaluokkaan).

Lähinnä tässä on monen mieleen tullut vain polttoaineesta säästäminen (eli täten käyttökustannusten säästäminen) mutta ei ole tullut laskettua itse tuotteen jäännöshintaan pelivaraa.
 
MEB pohjalevyautot syttyvät palamaan. Näitähän ovat Audi, VW, Skoda lisäksi Ford Capri, Explorer ja Cupra.

”Keravan sähköauton palo oli tiettävästi kolmas, joka sattui MEB-alustalle rakennetulle autolle. Kyse on ylivoimaisesti Suomen yleisimmästä sähköautojen perusrakenteesta.”

Onko palanut sähköauto (ID.7?) kuvassa näkyvä FixuTaxi, joka ilmeisesti on raahattu toisella autolla hallista ulos? Vai mitä tuo kuva esittää? Ainakin tuon taksin etuvalot tuntuvat täsmäävän ID.7:aan, eli se lienee kyseessä.

Näyttää tuo kuvassa oleva taksi vain hieman savuttavan eli aika hallittu palo? Vai saivatko sen sittenkin jotenkin sammumaan nopeasti? Jutuista tulee kuva että sähköautojen akkupalot ovat raivokkaita ja nopeita.
 
Onko palanut sähköauto (ID.7?) kuvassa näkyvä FixuTaxi, joka ilmeisesti on raahattu toisella autolla hallista ulos? Vai mitä tuo kuva esittää? Ainakin tuon taksin etuvalot tuntuvat täsmäävän ID.7:aan, eli se lienee kyseessä.

Näyttää tuo kuvassa oleva taksi vain hieman savuttavan eli aika hallittu palo? Vai saivatko sen sittenkin jotenkin sammumaan nopeasti? Jutuista tulee kuva että sähköautojen akkupalot ovat raivokkaita ja nopeita.
Uutisen ensimmäinen lause:
Keravan Prisma-keskuksen parkkihallissa viime viikolla palanut auto oli Volkswagen ID.7 -täyssähköauto, vahvistaa Volkswagenin maahantuoja K-Auto.
 
Onko se joillekin yllätys että uudehkon auton arvo tippuu nopeasti?

Ei tuo muutenkaan käy järkeen. Ei voi olla ongelma että kymppitonnien arvoisen auton arvosta häviää joitain tonneja. Itse ainakin oletan uuden auton arvon tippuvan 25-30 % parissa vuodessa.

Suurin osa suomalaisista kuluttajista on täysin idiootteja.
 
Uutisen ensimmäinen lause:
Keravan Prisma-keskuksen parkkihallissa viime viikolla palanut auto oli Volkswagen ID.7 -täyssähköauto, vahvistaa Volkswagenin maahantuoja K-Auto.
Joo, ja koska tuossa ei näytetä olevan parkkihallissa vaan ulkosalla pienellä parkkipaikalla ja kuvassa hieman savuttava taksi, halusin varmistaa että tuosta savuttavasta autosta nyt puhutaan. Vai onko kyseessä kuvituskuva "tältä näyttää hieman savuttava ID.7, ei liity tapaukseen".

En tunnistanut ensin taksin merkkiä, kävin nettiautosta vertailemassa kuvan auton valoja ID.7 valooihin, ja täsmää.
 
Joo, ja koska tuossa ei näytetä olevan parkkihallissa vaan ulkosalla pienellä parkkipaikalla ja kuvassa hieman savuttava taksi, halusin varmistaa että tuosta savuttavasta autosta nyt puhutaan. Vai onko kyseessä kuvituskuva "tältä näyttää hieman savuttava ID.7, ei liity tapaukseen".

En tunnistanut ensin taksin merkkiä, kävin nettiautosta vertailemassa kuvan auton valoja ID.7 valooihin, ja täsmää.
Eiköhän tuo ole ihan oikeasti se palanut auto eikä vain kuvituskuva. Ainakin on otettu juuri tuosta Keravan Prisman parkkiksen sisään-/uloskäynnin vierestä.
 
Eiköhän tuo ole ihan oikeasti se palanut auto eikä vain kuvituskuva. Ainakin on otettu juuri tuosta Keravan Prisman parkkiksen sisään-/uloskäynnin vierestä.
Joo kaiketi. Aika hallittu palo, ehkä sähköautojen akkujen paloturvallisuus on parantunut ettei yhden kennon tai moduulin palaminen automaattisesti polta koko akkua ja autoa. LFP lienee paloturvallisempi mutta tuskin ID.7:ssa sellaista on.
 
Ainakin MEB alustan paloturvallisuus on parantunut kun noitahan Harri Salo jollain videolla kertoili että mitä sinne on lisäilty verrattuna ensimmäisiin generaatioihin.
 
Joo kaiketi. Aika hallittu palo, ehkä sähköautojen akkujen paloturvallisuus on parantunut ettei yhden kennon tai moduulin palaminen automaattisesti polta koko akkua ja autoa. LFP lienee paloturvallisempi mutta tuskin ID.7:ssa sellaista on.
Skodahan aloitti akkukemiavaihdon jo keväällä( omani on LFP:llä) ja Volkkari on ilmoittanut, että kaikki sen autot ovat LFP:llä Id.2:n julkistuksesta lähtien, tarkoittaen oletettavasti, että nyt myytävät ID.7:t olisivat jo LFP:llä mutta tähän asti myydyt ja vielä putkessa olevat ovat NMC:lla
 
Onko kokemuksia tai fiiliksiä MG S5 EV autosta? Jotenkin näyttäisi saavan tosi paljon autoa melko edulliseen hintaan, jos katsoo tuota Luxury 64 kWh mallia.
 
Skodahan aloitti akkukemiavaihdon jo keväällä( omani on LFP:llä) ja Volkkari on ilmoittanut, että kaikki sen autot ovat LFP:llä Id.2:n julkistuksesta lähtien, tarkoittaen oletettavasti, että nyt myytävät ID.7:t olisivat jo LFP:llä mutta tähän asti myydyt ja vielä putkessa olevat ovat NMC:lla
Jaa! Pitääpä tarkistaa, luulin että melkein kaikki euro-autot, varsinkin isoakkuisemmat, ovat edelleen NMC. Tesloissa sekä NCA että LFP?

Jos tuo oli LFP niin selittäisi hyvin että lähinnä savutteli. Jotain videota olen nähnyt missä NMC tai NCA akku alkoi kunnolla roihuta kun siihen iski naulan läpi, LFP lähinnä pihahti päästäen vähän savuja ulos.
 
Skodahan aloitti akkukemiavaihdon jo keväällä( omani on LFP:llä) ja Volkkari on ilmoittanut, että kaikki sen autot ovat LFP:llä Id.2:n julkistuksesta lähtien, tarkoittaen oletettavasti, että nyt myytävät ID.7:t olisivat jo LFP:llä mutta tähän asti myydyt ja vielä putkessa olevat ovat NMC:lla

Hetkinen... väittäisin ettei ole yhtäkään skodan sähkäriä toimitettu LFP:llä ja että 135kw latautuva on CATL:n prismaattisilla NMC kennoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tuo oli LFP niin selittäisi hyvin että lähinnä savutteli. Jotain videota olen nähnyt missä NMC tai NCA akku alkoi kunnolla roihuta kun siihen iski naulan läpi, LFP lähinnä pihahti päästäen vähän savuja ulos.

NMC:tkään ei roihua lähellekään niin rajusti jos kennon varaustaso on matala.
 
Ryhmään tuli kuvien kera postaus kansanvaunusta.

Yhden Volkkarin vuosikertomus

Tänään tulee vuosi täyteen siitä, kun ostin K-Autosta Volkswagen ID.5 GTX:n. Auto oli vain parivuotias ja vähän ajettu – 21 500 km mittarissa. Sen siis piti olla lähes uusi ja huoleton hankinta merkkiliikkeestä, mutta se onkin osoittautunut surkeaksi murheenkryyniksi. Vuoden aikana se on ollut korjaamolla eri syistä yhteensä 40 päivää. Siellä se on nytkin.

Kuvassa autoni on lähdössä viimeisimmälle korjaamoreissulle 30.9. Matkamittarissa 31 438 km. Vikaantunut etumoottorin elektroniikka rikkoi suojaelektroniikan ja laukaisi pyrosulakkeen. Auto sammui vauhdissa, mutta sain onneksi rullattua sivuun ilman isompaa vaaratilannetta. Kahden viikon vianmäärityksen jälkeen korjauksen hinnaksi ilmoitettiin 10 500 euroa. Akkutakuu ei kata, muita takuita ei ole.

Tämä ei tosiaan ollut ensimmäinen vika tässä autossa. Luottamus Volkswagenin laatuun on ollut monesti aiemminkin koetuksella, mutta viimeistään nyt se romuttui täysin.

Romuksi on mennyt myös luottamukseni auton myyjään, K-Autoon. Korjauskustannusten ohessa he ilmoittivat oman näkemyksensä kustannusten jaosta. Se ei kuulostanut reilulta eikä perustellulta. Hain konsultaatiota KKV:n asiantuntijalta, joka laati asiasta kuluttajansuojalakiin ja KRIL:n päätöksiin perustuvan sovintoesityksen huomattavasti järkevämmällä jakosuhteella. Myyjä viittasi tälle kintaalla. K-Autoa eivät KKV:n näkemykset kiinnosta, heillä on omansa. Asia menee Kuluttajariitalautakuntaan ratkaistavaksi.

KRIL:n käsittely voi ruuhkan takia kestää jopa yli vuoden. Tämä on hyvin autoliikkeiden tiedossa. He voivat käyttää tilannetta hyödykseen ja sanella ehtoja mielivaltaisesti, tietäen että kuluttajan on käytännössä pakko suostua huonoihinkin ehtoihin. Heillä on ajokelvoton, kallis auto “panttina”. Harvalla on mahdollisuus seisottaa autoa pitkään tai teettää kymppitonnin remonttia tuosta vain muualla.

Tämä kertomus on yhden omistajan kokemus. Tiedän, etten ole ainoa, mutta toisaalta on myös niitä, jotka ovat ajaneet omillaan 200 000 km joutumatta juuri edes lisäämään lasinpesunestettä. Kumpi arpa osuu omalle kohdalle? Volkkarin omistaminen on uhkapeli.
 
Surkeat on takuut volkkarilla. Lähtisin varmaan etsimään edullisempaa korjaamoa tuohon tapaukseen ja korvauksia sitten joskus sen kuluttajariitalautakunnan kautta.

Millä mentaaliakrobatialla takuuttomasta kalliista autosta saa huolettoman? :confused:

Onhan se aika poikkeuksellista, että 2v/20tkm autoon tulee kymppitonnin vika, joka vielä pitäisi kustantaa ilmeisesti suurelta osin itse.
 
Onhan se aika poikkeuksellista, että 2v/20tkm autoon tulee kymppitonnin vika,
On, mutta jollekin se maanantaikappale kuitenkin osuu vaikka ostaisi Toyotan (+ nythän auto on "jo" 3v/31tkm).
joka vielä pitäisi kustantaa ilmeisesti suurelta osin itse.
Tämä taas ei tule yllätyksenä, koska sitä takuuta ei enää ole ollut. Tai sitten saa olla aika sinisilmäinen, jos ajattelee vikojen menevän virhevastuun piikkiin ilman vääntämistä.
 
Ikäviä tilanteita kyllä, näistä syistä olen jättänyt Vw, Skodan pois auto valinnoista, samoin Mb. Jos ei uudelle autolle valmistajalta yli 2v uskalleta antaa takuuta, niin katson mielelläni muita merkkejä. Id7 jäi samasta syystä pois omalta hankinta listalta, vaikkakin muutenkin ajatukset muuttui korkeemman maavaran tarpeisiin.

Edit: Tuontiautoissa hieman erikoisempi tilanne kun useat tuontiautot mitä Suomessakin myynnissä Id7 osalta on 5v takuu.
 
Hetkinen... väittäisin ettei ole yhtäkään skodan sähkäriä toimitettu LFP:llä ja että 135kw latautuva on CATL:n prismaattisilla NMC kennoilla.
Jos näin on niin sekä myyjä, että lähes joka lähde on ollut väärässä tuon vaihdon suhteen. Seison korjattuna, eikä sillä itselle ole väliä kumpi siellä on.
 
Millä mentaaliakrobatialla takuuttomasta kalliista autosta saa huolettoman? :confused:
Eikös pari vuotta ja ~20 000 ajettu auto ole yhdeksän kertaa kymmenestä kokolailla huoleton ostos, ainakin parin vuoden ajan?
Tämä taas ei tule yllätyksenä, koska sitä takuuta ei enää ole ollut. Tai sitten saa olla aika sinisilmäinen, jos ajattelee vikojen menevän virhevastuun piikkiin ilman vääntämistä.
Tämä on kovin merkki-/toimipistekohtaista, varmaan myös korjauksen kustannusluokka sekä onko auto ostettu uutena vaikuttaa. Itsellä meni jokunen vuosi sitten vähän reilu tonnin remppa 100% Fordin piikkiin karvan vajaa vuoden takuun päättymisen jälkeen ilman mitään vääntöä. Kysyin huoltoon viedessä että voidaanko tulla vastaan kun auto oli mm. koronan johdosta todella vähän ajettu, eikä normaali kuluminen oikein selittänyt vikaantumista. Sanoivat että kysyvät ylhäältä ja viikon sisällä tuli ilmoitus että ei tule maksettavaa.
 
Tässä huomaa, että ihmiset ovat ostaneet kalliimman auton mitä ovat voineet oikeasti maksaa. Nyt on huomattu, että sähköautojen arvo laskee nopeammin mitä minimillä kerkiää maksamaan ja nyt porukka koittaa keksiä syitä kaupan purkuun.

Pari tapausta tiedän ihan tuttavapiiristä, missä rehellisesti sanottuna persaukiset tai vähintäänkin täysin kädestä suuhun elävät ihmiset hankkivat älyvapailla rahoituksilla alleen tuliterän sähköauton. Kusessahan nuo ovat autojensa kanssa viimeistään siinä kohtaa, kun ovat vaihtamassa autoa tai hankkitumassa siitä muuten eroon. Jostain syystä samojen naamojen omistuksessa ei ole ollut koskaan läheskään samaa hintaluokkaa olevia polttiksia, vaan jotain korkeintaan kymppitonnin bemareita. Ilmeisesti helppoheikkien myyntipuheet senttiä vaille ilmaisista kilometreistä ja lähes huoltovapaista kulkupeleistä ovat osuneet napakymppiin.
 
Jos näin on niin sekä myyjä, että lähes joka lähde on ollut väärässä tuon vaihdon suhteen. Seison korjattuna, eikä sillä itselle ole väliä kumpi siellä on.
On se silti vähän ihmeellistä, jos myyjä on väittänyt siellä olevan lfp-akku ja yhdestäkään lähteestä ainakaan internetin ihmeellisestä maailmasta ei tuollaista tietoa löydä. Volkkari/Skoda ei myöskään ole mitenkään vaihtamassa pelkästään lfp-akkuihin ja yhdessäkään autossa ei ole tuollaista akkua nyt ja tuskin on edes tulossa ihan heti jo nyt tuotannossa oleviin malleihin. Tuon Id Polon kanssakin on ainakin näillä tiedoilla lfp-akku on vain siinä halvimmassa mallissa pienellä akulla ja isompi akku olisi edelleen nmc-kemialla.
 
On se silti vähän ihmeellistä, jos myyjä on väittänyt siellä olevan lfp-akku ja yhdestäkään lähteestä ainakaan internetin ihmeellisestä maailmasta ei tuollaista tietoa löydä. Volkkari/Skoda ei myöskään ole mitenkään vaihtamassa pelkästään lfp-akkuihin ja yhdessäkään autossa ei ole tuollaista akkua nyt ja tuskin on edes tulossa ihan heti jo nyt tuotannossa oleviin malleihin. Tuon Id Polon kanssakin on ainakin näillä tiedoilla lfp-akku on vain siinä halvimmassa mallissa pienellä akulla ja isompi akku olisi edelleen nmc-kemialla.
Näin olen ymmärtänyt että LFP-akkuja suositaan pienempiakkuisissa autoissa joissa on myös hintapainetta. LFP kai painaa enemmän per kWh ja siksi sitä ei suosita isoimmissa akuissa, tulee kovin painavaa akkua ja autoa.

Joskus meinasinkin kysyä mikä lienee isoakkuisin LFP-henkilöauto, mielellään sellainen jota myydään Euroopassa. Veikkaus menee johonkin kiinalaiseen mutta kätissääkseni niidenkin isompiakkuiset versiot ovat muuta kuin LFP.
 
Näin olen ymmärtänyt että LFP-akkuja suositaan pienempiakkuisissa autoissa joissa on myös hintapainetta. LFP kai painaa enemmän per kWh ja siksi sitä ei suosita isoimmissa akuissa, tulee kovin painavaa akkua ja autoa.

Joskus meinasinkin kysyä mikä lienee isoakkuisin LFP-henkilöauto, mielellään sellainen jota myydään Euroopassa. Veikkaus menee johonkin kiinalaiseen mutta kätissääkseni niidenkin isompiakkuiset versiot ovat muuta kuin LFP.
Näyttökuva 2025-10-24 140252.png

Oisko tässä suurin LFP-akku?
 
Näin olen ymmärtänyt että LFP-akkuja suositaan pienempiakkuisissa autoissa joissa on myös hintapainetta. LFP kai painaa enemmän per kWh ja siksi sitä ei suosita isoimmissa akuissa, tulee kovin painavaa akkua ja autoa.

Joskus meinasinkin kysyä mikä lienee isoakkuisin LFP-henkilöauto, mielellään sellainen jota myydään Euroopassa. Veikkaus menee johonkin kiinalaiseen mutta kätissääkseni niidenkin isompiakkuiset versiot ovat muuta kuin LFP.
Suomessa on myynnissä 108,8/111 kWh LFP:

Screenshot_2025-10-24-14-07-48-72_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Näyttää tuo kuvassa oleva taksi vain hieman savuttavan eli aika hallittu palo? Vai saivatko sen sittenkin jotenkin sammumaan nopeasti? Jutuista tulee kuva että sähköautojen akkupalot ovat raivokkaita ja nopeita.
Sanottiinko maksumuurin takana olevassa uutisessa kyseessä olleen akkupalo vai miksi siitä täällä spekuloidaan?
 
Ainakin MEB alustan paloturvallisuus on parantunut kun noitahan Harri Salo jollain videolla kertoili että mitä sinne on lisäilty verrattuna ensimmäisiin generaatioihin.
Mitä nämä generaatiot tässä tapauksessa tarkoittavat ja missä autoissa ja vuosimalleissa rajat menevät?
 
Suomessa on myynnissä 108,8/111 kWh LFP:

Screenshot_2025-10-24-14-07-48-72_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Onko näissä jotenkin surkeat ranget suhteessa akkukokoon vai miten WLTP on vain 530km joka vastaa karkeasti samaa mitä kilpailijat saavat jollain ~80kWh akuilla? Jännite on myös vähän hölmö, ei lataudu 400V latureilla suoraan ilman jotain kalliita / häviötä aiheuttavia step-up konversioita ja toisaalta 800V:n hyötyjäkään ei juuri saa.
-
No oikei, auto on kyllä myös kohtuu iso, mutta esim. Kia EV9 antaa vastaavia rangelukemia pienemmällä akulla?
 
Viimeksi muokattu:
Onko näissä jotenkin surkeat ranget suhteessa akkukokoon vai miten WLTP on vain 530km joka vastaa karkeasti samaa mitä kilpailijat saavat jollain ~80kWh akuilla? Jännite on myös vähän hölmö, ei lataudu 400V latureilla suoraan ilman jotain kalliita / häviötä aiheuttavia step-up konversioita ja toisaalta 800V:n hyötyjäkään ei juuri saa.
En tiedä selittyykö toimintamatka sillä mutta pitääpä tarkistaa ko. auton paino kun on noin iso LFP-akku. Just oli leikkautunut auton paino pois noista tiedoista.

Kiinnitin kyllä samaan huomiota kun esim. 87kWh akulla varustetulla Renault Scenicillä WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan 622km. En verrannut ovatko "saman kokoluokan autoja" mutta ei kai Scenic ainakaan mikään pikkuauto ole.
 
Viimeksi muokattu:
Onko näissä jotenkin surkeat ranget suhteessa akkukokoon vai miten WLTP on vain 530km joka vastaa karkeasti samaa mitä kilpailijat saavat jollain ~80kWh akuilla? Jännite on myös vähän hölmö, ei lataudu 400V latureilla suoraan ilman jotain kalliita / häviötä aiheuttavia step-up konversioita ja toisaalta 800V:n hyötyjäkään ei juuri saa.
Bydit ovat jostain syystä olleet varsin kovakulutuksisia esim. Bjørnin testeissä ja ranget siksi jääneet melko kehnoiksi. Tuokin isoakkuisin versio on ilmeisesti yli 2600 kg auto omamassaltaan. LFP akku varmaan osaltaan lisää painoa, mutta muuallakin olisi varmasti parantamista.
 
Painon vaikutus ainakin motarilla / maantiellä on suhteellisen vähäinen. Kaupungissa sillä on enemmän väliä, mutta olettaisin WLTP-testissäkin sen olevan suhteellisen pienellä merkityksellä.
 
Onko näissä jotenkin surkeat ranget suhteessa akkukokoon vai miten WLTP on vain 530km joka vastaa karkeasti samaa mitä kilpailijat saavat jollain ~80kWh akuilla? Jännite on myös vähän hölmö, ei lataudu 400V latureilla suoraan ilman jotain kalliita / häviötä aiheuttavia step-up konversioita ja toisaalta 800V:n hyötyjäkään ei juuri saa.
On surkea range. Vehje on 1,75 m korkea, 1,96 m leveä ilman peilejä ja EU-omamassaa 2705 kg, mitkä yhdessä nostavat kulutusta. Kiinalaisen SUV-korin Cw tuskin on kärkiluokkaa. Pyöräkoko tuossa 108,8 kWh 530 km WLTP AWD:ssä on aika massiivinen 265/40R21, eli ilman- ja vierinvastusta sekä hitausmomenttia piisaa normaalia enemmän.

Noissa oli jo yllin kyllin selitystä, mutta lisäksi Björni joskus valitteli, että Blade antaa kuormitettaessa normaalia vähemmän energiaa moottorin suuntaan, eli toimisi lattialämmityselementtinä.


Edit. Cw on umpisurkea 0,335. Leveys oli 1,96 m ilman peilejä. Suuresta 1,75 m korkeudesta huolimatta maavara on niukka 150 mm, eli itse korin on korkeus on normaalia SUVia suurempi. Suomen sivuilla teknisissä tiedoissa luki omamassaksi 2630 kg. EU-omamassan pitäisi olla 2705 kg, joten nettisivuilta on unohtunut kuskin 75 kg. Vakuuttavaa toimintaa.


Edit2. Tuli näppäiltyä prosentit laskimeen. @zepi

Enyaq 85x/BYD Tang 108,8 kWh AWD:
-Netto 77/108,8 kWh
-Range 539 km/530 km
-WLTP Vehicle 14,29/20,53 kWh/100 km (+43,7 %)
-EU 2213 kg/2705 kg (+22,2 %)
-Lev. 1,879 m/1,955 m
-Kork. 1,616 m/1,745 m
-Maavara 181 mm/150 mm
-Korin korkeus 1,435 m/1,595 m
-"A" 2,70 m2/3,12 m2
-Cw 0,246/0,335
"CdA" 0,663/1,045 (+57,6 %)

Laitoin kasvuprosentit vain niihin, millä on merkitystä. Muut vain hämärtäisivät, koska niitä kerrotaan keskenään. Pienistä eroista tulee lopulta suuri ero, kun niitä kerrotaan.

Tangin kulutus on 43,7 % suurempi. Jos renkaiden Cr olisi molemmilla yhtä pieni, niin Tangin vierinvastus olisi 22,2 % suurempi. Poikkialaan en huomioinut renkaita. Ne saivat luvan mennä päikseen sen kanssa, että korit kapenevat ylhäällä. Kun poikkipinta-alat kerrottiin muotokertoimilla, niin Tangin ilmanvastus oli samassa nopeudessa uskomattomat 57,6 % suurempi kuin Enyaq 85x:n! Voin tunnustaa, että en ennen laskemista osannut arvata pienistä eroista tulevan noin suurta eroa.

Katsotaan vielä lopuksi, kuinka suuri pitäisi olla ilmanvastuksen osuus, jotta vastukset yhteensä olisivat Tangilla 43,7 % suuremmat, eli saman verran kuin WLTP Vehiclen erot. Oletan hyötysuhteet tässä kohtaa samoiksi.

x = Enyaqin ilmanvastuksen osuus kokonaisvastuksesta

(1 - x) * 1,222 + 1,576x = 1,437
0,354x = 0,215
x = 0,607

Jos hyötysuhteet olisivat samat, niin Tangin kulutus olisi 43,7 % Enyaqia suurempi silloin kun Enyaqin ilmanvastuksen osuus sen ajovastuksista olisi 60,7 % ja vierinvastuksen osuus 39,3 %. Tällöin Tangin tuhti massa (+22,2 %) ja CdA (+57,6 %) selittäisivät kokonaan sen 43,7 % suuremman kulutuksen.
 
Viimeksi muokattu:
On surkea range. Vehje on 1,75 m korkea, 1,96 m leveä ilman peilejä ja EU-omamassaa 2705 kg, mitkä yhdessä nostavat kulutusta. Kiinalaisen SUV-korin Cw tuskin on kärkiluokkaa. Pyöräkoko tuossa 108,8 kWh 530 km WLTP AWD:ssä on aika massiivinen 265/45R21, eli ilman- ja vierinvastusta sekä hitausmomenttia piisaa normaalia enemmän.

Noissa oli jo yllin kyllin selitystä, mutta lisäksi Björni joskus valitteli, että Blade antaa kuormitettaessa normaalia vähemmän energiaa moottorin suuntaan, eli toimisi lattialämmityselementtinä.
"Hyvänä puolena" range ei ehkä romahda pakkasessa niin paljon kun lämpöpumpulla saa siirrettyä hukkalämmöt kabiiniin...
 
"Hyvänä puolena" range ei ehkä romahda pakkasessa niin paljon kun lämpöpumpulla saa siirrettyä hukkalämmöt kabiiniin...
Näin on, ja akun suuren resistanssin lisäksi talviromahdusta ehkäisee erittäin suuret ajovastukset, koska silloin pelkkään liikkumiseen menee suhteessa enemmän energiaa kuin sisätilojen lämmittämiseen. Toki tuossa on paljon sisätilaakin, muttei niin paljon muita enemmän kuin ajovastusten ero muihin on.

Talvirangesta valittajat varmaan olisivat tyytyväisempiä sellaiseen sähköautoon, jonka kesäkulutus olisi yhtä paljon energiaa tuhlaava kuin 5 l/100 km dieseliä kuluttavalla autolla, eli noin 50 kWh/100 km. Tuon voisi toteuttaa normaalille sähköautolle matka-ajossa asentamalla keulaan, pohjaan ja perään 30 kW:n edestä kiukaiden vastuksia, joita hehkutettaisiin täysillä kesäisinkin. Silloin talvikulutus ei pahemmin pomppaisi ja range-vaikutus olisi vähäinen. ;)
 
Mitä nämä generaatiot tässä tapauksessa tarkoittavat ja missä autoissa ja vuosimalleissa rajat menevät?
Ei mitään käryä. Ainakin kohdassa 34 minuuttia käydään vähän eroja läpi:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://m.youtube.com/watch?v=bWpeuuaFZHA&t=2176s&pp=2AGAEZACAcoFFUhzcnJpIHNhbG8gdm9sa3N3YWdlbg%3D%3D
 
En tiedä selittyykö toimintamatka sillä mutta pitääpä tarkistaa ko. auton paino kun on noin iso LFP-akku. Just oli leikkautunut auton paino pois noista tiedoista.

Kiinnitin kyllä samaan huomiota kun esim. 87kWh akulla varustetulla Renault Scenicillä WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan 622km. En verrannut ovatko "saman kokoluokan autoja" mutta ei kai Scenic ainakaan mikään pikkuauto ole.
BYDeihin jos vertaa, niin Scenic on saman kokoinen, kuin Atto 3. Sitä isompi on Sealion 7, jota isompi on tuo seitsenpaikkainen Tang. Aika eri kokoisia siis.

Lisäksi BYDit eivät ole sieltä energiatehokkaimmasta päästä, eli kulutus on suurta.
 
En tiedä selittyykö toimintamatka sillä mutta pitääpä tarkistaa ko. auton paino kun on noin iso LFP-akku. Just oli leikkautunut auton paino pois noista tiedoista.

Kiinnitin kyllä samaan huomiota kun esim. 87kWh akulla varustetulla Renault Scenicillä WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan 622km. En verrannut ovatko "saman kokoluokan autoja" mutta ei kai Scenic ainakaan mikään pikkuauto ole.

On täysin erikokoisia. Scenic E-Tech pituus 4470m, Tang 4970mm. Vähän kuin vertaisi BMW X1 ja X5 kokoluokkia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 718
Viestejä
4 972 726
Jäsenet
79 840
Uusin jäsen
T0mmiT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom